TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.09.13 - klo:09:15
Eikös virhevastuu tarkoita sitä, että myyjää pitää ensimmäiseksi vaatia korjaamaan tuotteen virheen. En nyt saanut kertomuksesta selvää, oliko juuri myyjä esittänyt, että viedään auto sinne korjattavaksi. Jos näin oli, niin silloin ei kai ole ongelmia näköpiirissä.
Mutta jos ostaja vie auton oma-aloitteisesti pajalle eikä selvästi pyydä vain korjauksen hinta-arviota, niin vaikeaksi menee.
Tosin kustannusarviota on monesti mahdoton antaa purkamatta konetta. Käytännössä se tarkoittaa, että kustannusarvion tekeminenkin maksaa tässä tapauksessa muutaman satasen. Ja se taas vie siihen, että eihän sitä konetta kannata pajalle enää auki jättää, vaan kuntoon se kannattaa samoin vaivoin laittaa.
Vai?

Lisäys: Mutta voihan se olla, että Skodan liikkumisturva deletoi Laakkosen tahdon.

Luultavasti virhevastuun määritelmään kuuluu se, että ensisijaisesti myyjän on korjattava/korvattava virhe. Luultavasti virhevastuu kusee nyt tässä minun tapauksessa, kun auto on nyt korjattu ja myyjä ei ole yhtään tietoinen, että mitä on tapahtunut jne.

Myyjä ei siis ole esittänyt mitään vaan oman pään mukaan käytin liikkumisturvaa ja merkkihuoltoa. Vähän epistä jos nämä sulki myyjän vastuun tästä pois:)

kt

^Tuossa tapauksessa kai kannattaisi vetäytyä Skodan liikkumisturvan taakse, ainakin alkuun ja väittää, että auto hinattiin liikkumistusvan avulla paikalle ja pyydettiin vain arviota vian syystä ja korjauskustannuksista.
Jos korjaamo lähti sitten kuitenkin korjaamaan kuntoon, niin sitä et itse ole pyytänyt.

Minä olisin ainakin aluksi tätä mieltä, mikä vielä on sattumalta tottakin.
Antaa sitten ajan kulkea hetken eteenpäin ja asioiden lutviutua.... Reagoi sitten vast myöhemmin, jos tarve... haet vaan pokkana autoa pois ja alat ihmetellä, että pitääkö maksaa muka...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

possupata

Huvikseen väsäilin pikaisesti pienen sivuston TSI-ongelmista: www.skoda-octavia.fi .Tosiaan nopeasti tein, pitää tuota täydennellä ja katsoa joku parempi ulkoasu.

sambolo

Ehkä skoda ostaa sulta tuon domainin ja saat korvauksia sitä kautta ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

pomo

Tuo on semmoinen mikä voi toimia, eli julkisuus. Kaikki vaan nyt eri hakuoperaattoreilla hakemaan skoda -octavia ja sitten tuota auki niin hakukoneet rupeaa "löytämään" sivun.

Edelleen olis mukava tietää, onko kaikki rikkoontuneet ollut LL-huolloilla?

vagilisti

En usko pätkääkään, että ketjun venyminen johtuu ll-huoltovälistä, mutta omalla kohdalla ks. huolto-ohjelma oli käytössä.

pomo

Niinhän tuo minustakin hassulta kuulostaa, mutta jos on "tavallisella" huoltovälillä olleita rikkoontumisia niin en muista ainakaan täällä netissä niistä kuulleeni. Enkä oikeassa elämässäkään!

Uti

Tuo voi johtua siitä, että juuri kukaan ei ota VAG-autoonsa muuta kuin LL-huolto-ohjelman.

Hieroin alkuvuodesta 2013 Audi-kauppoja ja tässä yhteydessä tuli ilmi, että "mahdollisten takuuajan korjausten ja mahdollisten ns. goodwill takuukorjausten hyväksyminen maahantuojan/tehtaan taholta vaikeutuu, jos autossa ei ole ollut LL-huolto-ohjelmaa"

Hipsukat myyjäliikkeen huoltopäällikön kertomaa!

Markku

ConD

Kysyitkö onko sillä merkitystä jos ne ei-LL huoltovälin mukaiset huollot tekee kaikki siinä samassa merkkipajassa kuin ne LL-huollotkin tekisi? Kuulostaa niin jargonilta, ellei keskustelussa ole ollut ideana juuri se että "LL huollot tehdään merkkarilla, ei-LL huollot ranen pajalla rasvamontun päällä".

Itse kun käytin autoani ketjuremontissa, huoltoneuvoja suositteli jopa vaihtamaan lyhyelle/kiinteälle/ei-LL välille. Tuolloin kuitenkin kävi se käpy, että hän ei tiennyt että öljyn lämpötilanäytön voi säilyttää myös kiinteällä huoltovälillä. ~11tkm tuosta remontista, autoon vaihtui öljyt samalla pajalla ja koodaus saatiin kiinteälle välille.

Jos joku huoltopäällikkö tms. yrittää minut vakuuttaa että öljyjen vaihtaminen 10-15tkm välein on HUONOMPI moottorille kuin 30tkm, niin mielelläni otan silloin kommentin kirjallisena. Normaalit määräaikaishuoltotoimet sekä laajemmat työt tehdään ainakin VW:llä tuon saman 2v/30tkm välein oli huoltoväli kiinteä 15tkm/1v tai LL. Toisessa vaihtuu vain välissä öljyt. Audista en tiedä.

ps. Nyt reipas kymppi ketjurempasta tolle omalle 1.2TSI:lle ja muutaman kerran (5-10krt?) kuulunut startissa ikäänkuin ketjun kiristymättömyydestä johtuva pärähdys. Ei silti rällätä 2-5s kuten aiemmin. Lie siis tuo kiristin kun ei jaksa pitää paineita... Ã,,äni on tullut käytännössä aina kuumalla koneella kun on hetkeksi ajanut parkkiin esimerkiksi kauppaan tai tullut kotoa ja lähtee kohta kaupassa käymään jne. Eli kylmänä ei ääniä ole vaikka miten seisoisikin. Kuumana vain lurahtaa öljyt kiristimeltä pois ja pumppu ei saa tehtyä heti startista riittäviä paineita?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

MMV

Kun vaimolle on tilattu uusi Golf tällä 1.2TSi:llä, niin tämä(kin) aihe on alkanut kiinnostaa. Mikähän tilanne noiden uudempien TSi-koneiden kanssa on? Onko ketjuun tullut muutoksia?

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: MMV - 09.09.13 - klo:08:53
Kun vaimolle on tilattu uusi Golf tällä 1.2TSi:llä, niin tämä(kin) aihe on alkanut kiinnostaa. Mikähän tilanne noiden uudempien TSi-koneiden kanssa on? Onko ketjuun tullut muutoksia?
Hihna  :)   Jäiköhän 2.0 TSI ainoaksi ketjukoneeksi taas vaihteeksi..
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 09.09.13 - klo:08:58
Hihna  :)   Jäiköhän 2.0 TSI ainoaksi ketjukoneeksi taas vaihteeksi..
Myös 1.8 on ketjulla ainakin toistaiseksi...

MMV

#2262
Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 09.09.13 - klo:08:58
Hihna  :)   Jäiköhän 2.0 TSI ainoaksi ketjukoneeksi taas vaihteeksi..

Minullakin oli käsitys että hihna, mutta alkoi epäilyttää. Kiitokset asian vahvistuksesta.

EDIT: Ja kun olisin foorumia selannut hiemankaan tarkemmin, niin ei olisi tarvinnut (tätäkään) kysyä...

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 09.09.13 - klo:08:59
Myös 1.8 on ketjulla ainakin toistaiseksi...
Aivan  :)  Jumiuduin ajatuksissa liikaa VW-puolelle, missä ei kai 1.8-versioita taida olla saatavissa  ::)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 09.09.13 - klo:09:04
Aivan  :)  Jumiuduin ajatuksissa liikaa VW-puolelle, missä ei kai 1.8-versioita taida olla saatavissa  ::)
Volkkarien hinnat pikkupadallakin varustettuna ovat sellaisia konsernisisariin verratessa, että saattaisivat isolohkolla jäädä useimmiten kaupan hyllyyn :p

pomo

Lainaus käyttäjältä: Uti - 09.09.13 - klo:08:28
Tuo voi johtua siitä, että juuri kukaan ei ota VAG-autoonsa muuta kuin LL-huolto-ohjelman.

Hieroin alkuvuodesta 2013 Audi-kauppoja ja tässä yhteydessä tuli ilmi, että "mahdollisten takuuajan korjausten ja mahdollisten ns. goodwill takuukorjausten hyväksyminen maahantuojan/tehtaan taholta vaikeutuu, jos autossa ei ole ollut LL-huolto-ohjelmaa"

Hipsukat myyjäliikkeen huoltopäällikön kertomaa!

Markku


Hankala on kyllä uskoa, kun itse olen saanut juuri päinvastaista tietoa merkkihuollosta. Ja jos ajatellaan sitä tilannette, että jotain menee rikki, niin uskoisin, että kuluttujavalituslautakunnassa siitä, että autoa on huollettu paremmin kuin ohjelma edellyttää, ei ole ainakaan haittaa :D

Tottakai se "välihuolto eli pelkkä öljynvaihto" tehdään myös merkkiliikkeessä!?! Ei siinä nyt säästä 20-30 euroa enempää jos ei tee itse...

Uti

ConD; kyllä ajatus oli, että muutkin kuin LL tehdään samassa "pajassa"!
Luulenpa, että kun tehdas on luonut ja lanseerannut maailmanlaajuisen LongLife-huolto-ohjelman, se haluaa tukea tätä investointia eikä halua, että sitä kohtaan syntyisi epäilyjä tai epävarmuutta kuluttajien keskuuteen! Onhan tuo LL-ohjelma valmistajallekin logistisesti helpompi ja hallitumpi kuin että rinnalla roikotettaisiin laaja-alaisesti myös toista huolto-ohjelmaa!

Markku



ConD

Lainaus käyttäjältä: Uti - 09.09.13 - klo:09:36
ConD; kyllä ajatus oli, että muutkin kuin LL tehdään samassa "pajassa"!
Luulenpa, että kun tehdas on luonut ja lanseerannut maailmanlaajuisen LongLife-huolto-ohjelman, se haluaa tukea tätä investointia eikä halua, että sitä kohtaan syntyisi epäilyjä tai epävarmuutta kuluttajien keskuuteen! Onhan tuo LL-ohjelma valmistajallekin logistisesti helpompi ja hallitumpi kuin että rinnalla roikotettaisiin laaja-alaisesti myös toista huolto-ohjelmaa!

Markku
Kyllä näitä huoltokoodauksia on LL lisäksi ainakin kolmea erilaista. Eli homma ei ole tuosta kiinni pelkästään. Omassa 2011 VW autossakin on toimenpiteet sekä LL että ei-LL ohjelmille mitä tehdä milloinkin sekä öljyvaatimukset molempien vaihtovälien osalta.

Audin kantaa en tiedä varmuudella, niiden huoltohommat on muutenkin vähän VW/Seat/Skoda poikkeavia.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

kt

#2268
Täällä on aikaisemmin kyllä moneen kertaa selitetty tämä "ketjuongelman" syvin olemus:
Teräksinen ketju venyy pikku hiljaa, kun kone käy. Tämä johtuu monesta seikasta. Yksi on ketjun rakenne. Siinä on tappeja ja reikiä, jotka liikkuvat ja kuluvat väkisin pikkuhiljaa. Kyse ei ole juurikaan voimista, vaan liikkeen aiheuttamasta hankauksesta.
Mitä pitempi ketjun lenkki on , sitä suurempi kiristysvara pitää olla.
Hihna taas käyttäytyy toisella tavalla, se vanhenee, vaikka kone ei kävisikään.
Edit: VW saa näitä jakoketjuja varmasti monelta alihankkijalta. Voi olla, että joku niistä on parempi joku huonompi venymisen suhteen, vaikka kaikki täyttävät "saman speksin".
No sitten öljynpaineella toimiva kiristin nousee ratkaisevaan rooliin kun kiristimen toimintaa tarvitaan. Jos öljynpaine ei nouse riittävän nopeasti esim startissa, ketju voi helista hetken "löysällä". Tai öljynkierrossa on joku muu ongelma, kuten karstaan jossain putkessa, liian vähän öljyä, tai...Tässä voisi spekuloida myös; vaikuttaako säteilylämmitin pakkasella, vai eikö sitä tarvita, Onko Webasto huonompi vai ei? Öljynvaihtoväli voisi vaikuttaa vai ei?

Ilmeisesti kiristimeen liittyy myös rullia, niiden laakereita jne..., jotka voivat vikaantua tai pettää.


Sitten on spekuloitu sillä, voiko vaihde päälle, ylämäkeen jätetty auto jotenkin kiristää ketjun takaperin, jolloin se voisi pelkästään tämän takia "hypätä" yhden pykälän. Tiedä häntä. Itselläni on dsg, joka ei käsittääkseni voi näin toimia, mutta manuaalivaihde tietysti voi. Käytän kyllä käsijarrua yleensä aina pysäköidessä ja sehän lukee ohjekirjassakin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JariJ

Jaahas... Aamulla töihin lähtiessä kuului muutaman sekunnin ajan verran sellainen "kalke" tuolta konehuoneen puolelta. Vähän on jo viileämpää aamulla (tosin mittari näytti reilua kymmentä astetta), mutta saattaisiko tuo liittyä otsikon aiheeseen, vai onko ilmojen jäähtymisellä osuutta asiaan?

Vien auton huoltoon huomenna, missä saa olla yön yli. Mittarissa 50 tkm ja 45 tkm kohdalla tehty öljynvaihto(väli-)huolto samassa merkkiliikkeessä, mistä auto on ostettukin. 30 tkm huolto tehtiin normaalisti (sekin siis samassa liikkeessä).

Onni onnettomuudessa: takuu loppuu sunnuntaina, eli takuuajan puitteissa mennään. Ei pitäisi olla mitään sanomista. Autohan oli siis Octavia 1.4 tsi ja vaihteistona dsg.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.09.13 - klo:09:54
Täällä on aikaisemmin kyllä moneen kertaa selitetty tämä "ketjuongelman" syvin olemus:
Teräksinen ketju venyy pikku hiljaa, kun kone käy. Tämä johtuu monesta seikasta. Yksi on ketjun rakenne. Siinä on tappeja ja reikiä, jotka liikkuvat ja kuluvat väkisin pikkuhiljaa. Kyse ei ole juurikaan voimista, vaan liikkeen aiheuttamasta hankauksesta.
Mitä pitempi ketjun lenkki on , sitä suurempi kiristysvara pitää olla.
Hihna taas käyttäytyy toisella tavalla, se vanhenee, vaikka kone ei kävisikään.
Edit: VW saa näitä jakoketjuja varmasti monelta alihankkijalta. Voi olla, että joku niistä on parempi joku huonompi venymisen suhteen, vaikka kaikki täyttävät "saman speksin".
No sitten öljynpaineella toimiva kiristin nousee ratkaisevaan rooliin kun kiristimen toimintaa tarvitaan. Jos öljynpaine ei nouse riittävän nopeasti esim startissa, ketju voi helista hetken "löysällä". Tai öljynkierrossa on joku muu ongelma, kuten karstaan jossain putkessa, liian vähän öljyä, tai...Tässä voisi spekuloida myös; vaikuttaako säteilylämmitin pakkasella, vai eikö sitä tarvita, Onko Webasto huonompi vai ei? Öljynvaihtoväli voisi vaikuttaa vai ei?

Ilmeisesti kiristimeen liittyy myös rullia, niiden laakereita jne..., jotka voivat vikaantua tai pettää.


Sitten on spekuloitu sillä, voiko vaihde päälle, ylämäkeen jätetty auto jotenkin kiristää ketjun takaperin, jolloin se voisi pelkästään tämän takia "hypätä" yhden pykälän. Tiedä häntä. Itselläni on dsg, joka ei käsittääkseni voi näin toimia, mutta manuaalivaihde tietysti voi. Käytän kyllä käsijarrua yleensä aina pysäköidessä ja sehän lukee ohjekirjassakin.

Noista tapeista ja reijistä se maahantuojan ukkokin selitti. Ihmettelen vain miksi ne voisi kulua niin nopeasti.  Autoni oli vajaa 1,5 v vanha ja 12 800 ajettu kun kuulin ekan kerran rallatuksen. Sitä toisaikaisuutta ihmettelen. Joskus rallattaa enemmän, joskus vähemmän ja joskus ei yhtään. Auton moottorin eikä öljyjen lämpötilalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska rallattaa välillä kylmänä ja kuumana ja sitten toisinaan ei kylmänä eikä kuumana. Onkohan siinä mitään perää, että kiristin jäisi toisinaan asentoon että rallattaa ja toisinaan ei.

kt

#2271
Metalli kuluu hankautuessaan toista vasten. Öljykään ei siinä välissä paljon auta, jos toinen metallikappale on pehmeämpi kuin toinen. (Siis lamelli, tappi, holkki, rattaat, jne..) Vaikka kuluuhan se lusikkakin vuosien mittaan keittoa suuhun lusikoidessa ja kahvikuppia hämmennettäessä.
Kun ajelin Ladalla 70-luvulla, niin jakoketjun kiristys piti tehdä noin 3 kk välein eli jonkun tuhannen kilometrin jälkeen.
Kiristys oli helppo tehdä. Aikaa meni ehkä 1 minuutti. Lukitus avattiin, kammella väännettiin konetta eteenpäin ja lukitus kiristettiin. Ohje oli muistaakseni, että ennen 100 tkm pitää ketju vaihtaa uudeksi. Senkin pystyi itse tekemään parissa tunnissa (jos oli sopivat lenkkiavaimet) .
Vrt myös polkupyörä!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Yritän tässä arvioida miten pitkän matkan ketju kulkee yhden minuutin aikana.
Moottori käy 2000 x(min), jakoketjun pituus on 1 metri ja hammaspyörän halkaisija noin 10 cm kampiakselilla. Oletetaan auton nopeus noin 60 km/h eli 1 km per min.
Hammaspyörän kehä on noin 0,31 m. SE pyörii ketjun yhden kierroksen aikana 3,18 kierrosta. Eli minuutin aikana ketju "kulkee"  629 kierrosta. Eli 629 metrin matkan joka minuutti se hankaa niitä kampiakselin  hammaspyörän hampaita. Lisäksi on muita hammaspyöriä ja kiristinrulla. Onhan se melkoista nyhjäämistä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Vaarivanhus

Palaamalla takaisin ketjusta hihnaan valmistaja myöntää mutkan kautta, että ketjun valinta oli virhe? Hyvä näin. Hihnan ikääntyminen ja kuluminen taitaa olla tasaisempaa kuin ketjun, jolloin sille voidaan helpommin määritellä säännöllinen vaihtoväli kuin ketjulle?
Joutilas 76v

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 09.09.13 - klo:17:21
Palaamalla takaisin ketjusta hihnaan valmistaja myöntää mutkan kautta, että ketjun valinta oli virhe? Hyvä näin. Hihnan ikääntyminen ja kuluminen taitaa olla tasaisempaa kuin ketjun, jolloin sille voidaan helpommin määritellä säännöllinen vaihtoväli kuin ketjulle?

Itse ainakin tulkitsen niin että myöntävät virheen. Se ei vain mene minun kaaliin jotta miksi tiettyihin moottoreihin on edelleen jätetty ketju.  >:(

vasara

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 09.09.13 - klo:17:26
Itse ainakin tulkitsen niin että myöntävät virheen. Se ei vain mene minun kaaliin jotta miksi tiettyihin moottoreihin on edelleen jätetty ketju.  >:(
Muilla valmistajilla ketju toimii luotettavasti, kun eivät käytä fillarinketjua. VAG on mitoittanut pikkuturboissa (..ja joissain muissakin mm. 3.2 V6- bensa) ketjun väärin ja siksi se venyy ja paukkuu.
Kun homma tehdään kunnolla, niin ketju on luotettavampi kuin hihna, eikä tarvitse vaihtaa.

fourvalve

Niin  moottoripyörissä ketju toimii esim. Suzukin busassa 1300cc ketju toimii ja kiertää sen 10000 kierrosta eikä näissä mitään ongelmia ole. Surkea suoritus volkkarilta.
BMW z4 3.0i roadster

Vaarivanhus

Arvelen, että moottoreissa, joissa on pitkä ketju ("pikkuturbot") ketjun kulumisen ongelma tulee korostetummin ja nopeammin esille kuin moottoreissa, joissa lyhyemmät ketjut? Eikös joissakin moottoreissa homma hoideta useammalla kuin yhdellä ketjulla, jolloin ketjut ovat lyhyempiä? Vai miten?
Joutilas 76v

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 09.09.13 - klo:17:45
Eikös joissakin moottoreissa homma hoideta useammalla kuin yhdellä ketjulla, jolloin ketjut ovat lyhyempiä? Vai miten?

Ainakin konsernin VR6-moteissa tehdään näin:



Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.09.13 - klo:18:02
Ainakin konsernin VR6-moteissa tehdään näin:
Näyttää tuo äkkiseltään silmämääräisesti jämäkämmältä rakenteelta kuin tässä viestiketjussa aiemmin olevissa videoissa, joissa ohuehkon näköistä ketjua "hölskytellään holtittomasti" nokka-akseleiden välissä. Tosin ei tuo kuvassa oleva ylempi ketjukaan mikään kovin lyhyt ole. Ketjupyörien halkaisijallakin suhteessa ketjun pituuteen on näin maalaisjärjellä ajatellen oma merkityksensä siihen, miten helposti ketju "hyppää". 
Joutilas 76v

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy