TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.08.13 - klo:07:53

Tiedätkö, ostin kesällä ensimmäisen bemarini. Nyt kun olen lukenut bemari-foorumeita, niin mullakin alkoi pelottaa. Se bemari. Nimittäin sieltä saa wen käsityksen, että niissä on ihan pirusti vikoja... Olen sitten miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen, että ehkä nämä merkkifoorumit- on semmosia paikkoja, että,näissä puhutaan autojen vioista! Keskustelu ois aika vähän, jos kaikki vaan kehus miten ei oo vikaamja toimii kun kello.

Ihmeellisesti ne vikakertomukset vain kohdistuvat tiettyihin komponetteihin. Esim. manuaalivaihteistoista ei ole minkäänlaisia vikaa-vikaa -ketjuja.. Vai meinaatko, että manuaaleissakin on vikoja yhtä paljon kuin DSG:ssä?

Minä en tuollaisiin meriselityksiin usko.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.08.13 - klo:08:06
Lisäksi näillä foorumeilla autojensa vikoja / hyviä puolia pui vain promillen murto-osa kyseisten automerkkien käyttäjistä => kolmea täällä kuvattua rikkinäistä autoa kohti on 30000 ehjää, joista emme saa koskaan kuulla mitään raporttia.

Itse ajattelisin asian pikemminkin niin, että jos näin pieneen harrastajaporukkaan, joka täällä kirjoittelee mahtuu jo näin monta vikaista yksilöä niin kuinka paljon enemmän näitä tapauksia oikeasti on.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.08.13 - klo:08:06
Lisäksi näillä foorumeilla autojensa vikoja / hyviä puolia pui vain promillen murto-osa kyseisten automerkkien käyttäjistä => kolmea täällä kuvattua rikkinäistä autoa kohti on 30000 ehjää, joista emme saa koskaan kuulla mitään raporttia.

Totta, mutta kun näissä tyyppivioissa ei ole kyse kolmesta puijasta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:08:11
Totta, mutta kun näissä tyyppivioissa ei ole kyse kolmesta puijasta.
3 / 30000 oli tietty stetsonin pohjilta kaivettu suhdeluku. Otsikon tyyppivikahan on tehtaankin tunnustama, tuskin muuten olisivat siirtyneet takaisin jakohihnaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.08.13 - klo:08:19
3 / 30000 oli tietty stetsonin pohjilta kaivettu suhdeluku. Otsikon tyyppivikahan on tehtaankin tunnustama, tuskin muuten olisivat siirtyneet takaisin jakohihnaan.

Kyllä ja tehdas tuskin tunnustaa tyyppiviaksi ongelmia, jotka ilmenisivät 3 / 30.000 suhteessa. Mahtaako edes 3.000 / 30.000 eli 1:10 riittää siihen tunnustukseen? Ennemmin pelkään, että kyse on jostakin 1:3 tai vastaavasta.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:08:22
Kyllä ja tehdas tuskin tunnustaa tyyppiviaksi ongelmia, jotka ilmenisivät 3 / 30.000 suhteessa. Mahtaako edes 3.000 / 30.000 eli 1:10 riittää siihen tunnustukseen? Ennemmin pelkään, että kyse on jostakin 1:3 tai vastaavasta.
Jos pitäisi veikata, niin tuo 1:3 tapauksista tulee ilmi alle 100 tkm ajetuissa TSI-koneissa ja loput 2:3 jonkin verran sen jälkeen. Niin ja huutakoon hep, ne jotka ovat ajaneet samalla ketjulla 200 tkm. Eikös tuo ketju pitänyt olla periaatteessa auton eliniän kestävä...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tärpätti

Tsi ja dsg. Hieno toimiessaan... Kumma ettei tekniikkaa saada toimimaan. Kaikilla tuttavilla joilla ollut vag ja automaatti, lootat on levinneet. Tämä on vain 4 otantaa mutta kaikki poks. Puhun vanhemmista laatikoista, että ei oo laatu parantunut, ainoastaan osien hinta tuplaantunut.

surullista se että jakoketjulle eivät voi antaa takuuta, esim kestää 120  tkm jonka jälkeen tuotava vaihtoon. Vaan tuo voi sanoa poks pienemmillä kilometreillä. Tämä taas on harvinaista jakohihnan ollessa kysymyksessä,

kaikki eivät netissä kirjoita kun tsi tai dsg porsii.
Octavia BKD

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.08.13 - klo:07:04
Tässäpä Vagilistille hyvät ohjeet pähkinän kuoressa, hinurilla pajalle ja motti kuntoon. Tässävaiheessa siitä ketjurempasta selviää parilla tonnilla tai allekin vaikka koko roska menisi omasta pussista, koko motin solmuun ajamalla takataskun kohdalla tuntuu reilusti pahemmalta.

miten paljon tuo ketjun vaihto oikein maksaa? Minulla on Cruze jossa 240tkm ketjun vaihtoväli ja vaihdon hinta ~700â,¬ eli ei paljon jakohihnaa kalliimpi. Onko VAG ketju jotenkin erikoinen hinnaltaan.

kt

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:08:09
Ihmeellisesti ne vikakertomukset vain kohdistuvat tiettyihin komponetteihin.

Kertomus vikaantumisesta kohdistuu yleensä siihen komponenttiin, johon vika on ilmestynyt. Tuskin kunnossa olevista komponenteista puhutaan. Tosin nyt itse kerron, että sekä TSI1,4 että DSG ovat täysin kunnossa, kun mittarissa on 70 tkm.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 30.08.13 - klo:08:45
miten paljon tuo ketjun vaihto oikein maksaa? Minulla on Cruze jossa 240tkm ketjun vaihtoväli ja vaihdon hinta ~700â,¬ eli ei paljon jakohihnaa kalliimpi. Onko VAG ketju jotenkin erikoinen hinnaltaan.

Octavian 1.4 TSI koneeseen ketju kilkkeineen maksaa n. 250 â,¬ (MetroAutossa) + merkkiliikkeessä huolto n. 1000 â,¬ = n. 1250 â,¬. Paitsi Keravan Laakkosella koko lysti olisi maksanut 2200 â,¬, oli aivan omaa luokkaansa. Siellä osataan kusettaa asiakasta huolloissa oikein huolella.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.08.13 - klo:08:47
Kertomus vikaantumisesta kohdistuu yleensä siihen komponenttiin, johon vika on ilmestynyt. Tuskin kunnossa olevista komponenteista puhutaan.

Niinpä ja siksi puheet siitä, että kaikissa on vikoja yhtä paljon ovat lähtökohtaisesti puppua.


Lainaus käyttäjältä: kt - 30.08.13 - klo:08:47
Tosin nyt itse kerron, että sekä TSI1,4 että DSG ovat täysin kunnossa, kun mittarissa on 70 tkm.

Hienoa!  ;D

60-luvulla tuolla sai rispektiä essonbaarissa. Sittemmin 100 tkm:ä on pidetty ennemminkin sisäänajona ja kapisemmallikin kinnerillä on voinut päästellä sen 300 tkm ilman moottori- tai vaihteistoremonttia.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:08:09
Ihmeellisesti ne vikakertomukset vain kohdistuvat tiettyihin komponetteihin. Esim. manuaalivaihteistoista ei ole minkäänlaisia vikaa-vikaa -ketjuja.. Vai meinaatko, että manuaaleissakin on vikoja yhtä paljon kuin DSG:ssä?

Minä en tuollaisiin meriselityksiin usko.

Mulla meni nyt pari asiaa tässä yli hilseen, mielestäni en nyt puhunut muusta kuin siitä, että näitä samoja vikoja on muillakin merkeillä ja kautta aikojen manuaali vs automaatti vääntöä on käyty. Automaatti on kalliimpi korjata jos vikaa tulee, vastaavasti manuaaliin joutuu sitten huoltamaan kytkimiä ja laakereita.

Edelleen olen sitä mieltä, että se "vanha" 6 DSG on toimiva ja hyvä, samoin uudet monivaihteisemmat. 7 vaihteisessa kuiva-mallissa on ongelmia ja niitä saa tuohon varmuudella ohjelmoimalla auton. Marginaalit maksimiväännölle on jo tehtaan puolesta minimissä, joten ohjelmointi noihin on mielestäni sulaa hulluuttaa.

Tarkoitan lähinnä sitä, että  tällä hetkellä näistä VAG TSI koneista varovaisestilkin arvioituna varmaan 20-40% on ohjelmoituja, joten ei ihme, että ongelmia tulee. Ja käytettynä ostetussa on aina se ongelma, että edellinen omistaja on voinut poistaa ohjelmoinnin autoa myydessään!

pomo

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 30.08.13 - klo:08:10
Itse ajattelisin asian pikemminkin niin, että jos näin pieneen harrastajaporukkaan, joka täällä kirjoittelee mahtuu jo näin monta vikaista yksilöä niin kuinka paljon enemmän näitä tapauksia oikeasti on.

Itse en tunne yhtäkään. Monta TSI:n omistajaa kyllä tunnen, tarkemmin laskematta arviolta lähemmäs 10 kpl. Voi toki olla, että minun tuttavapiirissä autoja ei juuri ohjelmoida.

Pertsa

Tämä ketju alkoi taas vähän enemmän kiinnostaa, kun vaimolle hankittiin 41tkm ajettu -09 A3 Sportback 1.4TFSI (CAXS) koneella.  En ole tätä ketjua lukenut kuin harvakseltaan ja jotain on varmasti jäänyt välistä.
Onko kenelläkään ollut tuota ketjun venymisongelmaa Audeissa, A3:ssa tai A1:ssa jossa noita 1.4 TFSI koneita on. Sama konehan tuo Audissa varmaan ja sama juttu mahdollinen myös niissä. Tämä alkoi taas kiinnostaa vähän enemmän kun vaimon erään tutun 5 vuotta vanhassa 112tkm ajetussa A3 1.4TFSI on nyt tuo ketju ilmeisesti venynyt. Se ainakin oli ollut ensimmäinen diagnoosi. Auton omistaja oli kuulemma keväällä asiasta maininnut merkkiliikkeessä kun oli kuullut tuosta tyyppiviasta, mutta asia ei ollut edennyt sen pidemmälle. No, ei tietenkään ellei mitään vikaa ole...
Vaimo luki tuosta facebookista itse asiassa ja joku siellä kommentoikin että volkkareilla nuo korjataan ilman kustannuksia, mikäli autolla on ajettu alle 100tkm ja arveli että Audilla sama juttu. Onkohan ko. Audin tapauksessa mahdollista saada tuota menemään ainakin osittain virhevastuuseen tms. vaikka onkin yli 100tkm. Käsittääkseni se on huollettu merkkiliikkeessä aina.

Niin ja toinen kysymys. Voiko tuohon jotenkin "varautua" tai tuleeko tuo yllättäen ja keltainen moottorinkuva syttyy mittaristoon tai miten alkavan vian parhaiten mahdollisesti tunnistaa? Ylimääräisiä ääniä käynnisteääessä tms?
Täytyisi vaan vaimoa ohjeistaa että pitää korvat ja silmät auki, kun itse tuolla sen evrran harvakseltaan ajelen.

VAG!

#2204
Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.08.13 - klo:09:42
Itse en tunne yhtäkään. Monta TSI:n omistajaa kyllä tunnen, tarkemmin laskematta arviolta lähemmäs 10 kpl. Voi toki olla, että minun tuttavapiirissä autoja ei juuri ohjelmoida.

Minäkään en tunne ainuttakaan henkilöä oikeasta elämästä, kenellä olisi DSG, TDI tai TSI porsinut. Ja tunnen kuitenkin aika monta vagginistia.

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 30.08.13 - klo:08:10
Itse ajattelisin asian pikemminkin niin, että jos näin pieneen harrastajaporukkaan, joka täällä kirjoittelee mahtuu jo näin monta vikaista yksilöä niin kuinka paljon enemmän näitä tapauksia oikeasti on.

Harva se päivähän tänne foorumille tulee sällejä, jotka ovat tulleet tänne vain ja ainoastaan sen takia, että loota tai motti on porsinut. Heille on siis tullut ongelma ja Googlen avulla on löydetty tänne neuvoa kysymään. Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä ei rajusti vääristä näiden ongelmien laajuutta tällä foorumilla? Jos Masan DSG toimii tänään hyvin, niin guuglaako hän illalla netistä tämän sivuston ja tulee tänne meille kertomaan, että DSG muuten toimii tosi hyvin.

Vagilistin tilanteesta sen verran, että hurjaa on sällin toiminta, kun motin vikavalo päällä ajellaan vain kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja kun fyysisiäkin merkkejä jostain viasta on esillä. Sitten kun motti laukeaa, niin kerrotaanko auton myyneelle liikkeelle, että kyllä mä viikon ajelin ihan normaalisti, vaikka vikavalo paloi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:09:03
60-luvulla tuolla sai rispektiä essonbaarissa. Sittemmin 100 tkm:ä on pidetty ennemminkin sisäänajona ja kapisemmallikin kinnerillä on voinut päästellä sen 300 tkm ilman moottori- tai vaihteistoremonttia.

Juuri tänäänhän joku Mesekuski täällä kertoi, että on ajanut mersulla 20 000 km ilman ongelmia. Miksi et ole hänelle asiasta nälvimässä?

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 30.08.13 - klo:09:54
Minäkään en tunne ainuttakaan henkilöä oikeasta elämästä, kenellä olisi DSG, TDI tai TSI porsinut. Ja tunnen kuitenkin aika monta vagginistia.
Meidän "suvussa" taas kävi 50/50 tilanne, eli meillä oli ongelmaton DSG6 (vieläpä paljon ajettu), kun taas velipoika osti 25tkm ajetun DSG7:n ja 30tkm kohdilla pistettiin kytkimet uusiksi... Auto oli 1,4 TSI ja moottorissa ei sen 15 tkm matkalla mitä auto heillä oli ollut ongelmia. Kuitenkin tyytymättömyys väännöttömyyteen (aiempi auto oli 2,0 TDI Golf) vei Ocun vaihtoautoriviin ja tilalle tuli Ocu 2,0 TDI manuaali, DSG:stä sai tarpeekseen tuolla kertakokeilulla.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

pomo

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 30.08.13 - klo:09:54
Minäkään en tunne ainuttakaan henkilöä oikeasta elämästä, kenellä olisi DSG, TDI tai TSI porsinut. Ja tunnen kuitenkin aika monta vagginistia.

Harva se päivähän tänne foorumille tulee sällejä, jotka ovat tulleet tänne vain ja ainoastaan sen takia, että loota tai motti on porsinut. Heille on siis tullut ongelma ja Googlen avulla on löydetty tänne neuvoa kysymään. Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä ei rajusti vääristä näiden ongelmien laajuutta tällä foorumilla? Jos Masan DSG toimii tänään hyvin, niin guuglaako hän illalla netistä tämän sivuston ja tulee tänne meille kertomaan, että DSG muuten toimii tosi hyvin.

Vagilistin tilanteesta sen verran, että hurjaa on sällin toiminta, kun motin vikavalo päällä ajellaan vain kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja kun fyysisiäkin merkkejä jostain viasta on esillä. Sitten kun motti laukeaa, niin kerrotaanko auton myyneelle liikkeelle, että kyllä mä viikon ajelin ihan normaalisti, vaikka vikavalo paloi.


Jos tässä nyt tuli joku väärinkäsitys, niin minäkään en siis tunne oikeassa elämässä yhtään ihmistä, jolla olisi ollut ongelmia TSI koneiden kanssa! DSG:n omistajia tunnen niin vähän, että niistä en osaa ottaa kantaa!

pomo

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 30.08.13 - klo:10:06
Meidän "suvussa" taas kävi 50/50 tilanne, eli meillä oli ongelmaton DSG6 (vieläpä paljon ajettu), kun taas velipoika osti 25tkm ajetun DSG7:n ja 30tkm kohdilla pistettiin kytkimet uusiksi... Auto oli 1,4 TSI ja moottorissa ei sen 15 tkm matkalla mitä auto heillä oli ollut ongelmia. Kuitenkin tyytymättömyys väännöttömyyteen (aiempi auto oli 2,0 TDI Golf) vei Ocun vaihtoautoriviin ja tilalle tuli Ocu 2,0 TDI manuaali, DSG:stä sai tarpeekseen tuolla kertakokeilulla.

Näinhän se on, veikkaan, että 6 v kuiva DSG tulee jäämään pois tuotannosta...

M_M

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 30.08.13 - klo:09:53
Vaimo luki tuosta facebookista itse asiassa ja joku siellä kommentoikin että volkkareilla nuo korjataan ilman kustannuksia, mikäli autolla on ajettu alle 100tkm ja arveli että Audilla sama juttu.

Ei pidä paikkaansa, kyllä näitä korvauksia vedetään enimmäkseen ihan hatusta tai arpakuutioilla heittäen. Omasta Jetastani maksoi maahantuoja vain puolet, vaikka alle sata tonnia onkin ajettu.

Myyjän virhevastuu ei tietenkään pääty koskaan, siksi juttu onkin niiltä osiltaan kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä, mutta käytetyn auton ollessa kyseessä joutuu väkisin jotain maksamaan itsekin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

deeaa

Ei mullakaan ole 1.8 tsi:ssä ollut vielä mitään, 170tkm lasissa ja vielä ei ole kuin öljyjä vaihdettu ja kerran meni öljynpaineen anturi. Huoltokirjan mukaan muuten huollettu ihan ohjelman mukaisesti konetta. Muuten ocusta kaikki jarrulevyt ja palat vaihdettu ja lamppuja ja turvavyötä korjattu ja yksi kolarikolhun takia vaihdettu ovi, muuten normi öljyt jne. laitot vaan, tai jos on muuta tehty ei ole kirjattu. itse en tuolla ole kuin vasta kohta 30tkm ajanut eli niukinnaukin tutustunut autoon. katsotaan sitten seuraavan sadantonnin aikana jääkö auto käyttöön loppuun asti vai pannaanko kiertoon.

Henk. Koht. Pidän että koneen apulaitteineen tulee kestää vähintään 200tkm ilman isompia vikoja, sitten seuraavalla 200tkm saa jo mennä vesipumppuja sun muita. Minusta tuo ketju voi mennäkin siihen kategoriaan mutta jos se särkee koko koneen melko systemaattisesti niin valmistajan pitäisi sen vaihto laittaa kyllä huolto-ohjelmaan.

Kun öljyjä vaan vaihtaa niin eiköhän moderneilla toleransseilla tehty normikone kestä puolisen miljoona aikalailla aina. Nuo ompelukoneet erikseen, en aio hankkia mitään 1.4 turbokonetta ennenkuin on runsaasti kokemusta miten kestävät.

kt

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.08.13 - klo:09:03

60-luvulla tuolla sai rispektiä essonbaarissa. Sittemmin 100 tkm:ä on pidetty ennemminkin sisäänajona ja kapisemmallikin kinnerillä on voinut päästellä sen 300 tkm ilman moottori- tai vaihteistoremonttia.

70-luvulla kiisteltiin siitä, kuka pääsee Ladalla pisimmälle. Omani vaihdoin pois 240 tkm:n jälkeen. Kerran piti Pirellin rengas vaihtaa tien poskessa, kerran vaihdoin itse sunnuntai-iltana jakoketjun, mutta ainahan sitä piti kiristää. Tuulettajan hihna oli myös kuluvaa tavaraa ja se katkesi usein, mutta vaihto vei vain 10 sekunttia.
Kun sytytys alkoi pätkimään, niin virranjakajassa olevaan lähetyssaarnaajan sulakkeen päälle piti kaataa pari millilitraa öljyä, niin jopas koneen käynti tasoittui.
Ja auton sisässä oli pakkasellakin kuin saunassa. Ruostuihan se toki.

Mutta totta puhuen, ottaisin kyllä edelleenkin yksinkertaisemmalla tekniikalla varustetun itsekorjattavan auton.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Epes

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.08.13 - klo:10:11
Näinhän se on, veikkaan, että 6 v kuiva DSG tulee jäämään pois tuotannosta...

Onko tuollaista koskaan ollutkaan tuotannossa?

tet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.08.13 - klo:10:11
Näinhän se on, veikkaan, että 6 v kuiva DSG tulee jäämään pois tuotannosta...

Tarkoittanet kuivaa 7-vaihteista. En usko että jää pois, varmaankin vaan uutta kehitysversiota pukkaa. Se on kuitenkin ainoa DSG joka sopii esim. Polon pellin alle.

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 30.08.13 - klo:09:54
Vagilistin tilanteesta sen verran, että hurjaa on sällin toiminta, kun motin vikavalo päällä ajellaan vain kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Jos nyt oikein muistan, niin ohjekirjan mukaan vasta vilkkuva vikavalo tarkoittaa että ei saa ajaa. Yhtämittaisesti palava tarkoittaa että vie huoltoon heti kun pystyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.08.13 - klo:12:44
Jos nyt oikein muistan, niin ohjekirjan mukaan vasta vilkkuva vikavalo tarkoittaa että ei saa ajaa. Yhtämittaisesti palava tarkoittaa että vie huoltoon heti kun pystyt.

Ongelmahan on siinä, että me ei tiedetä mikä valo siellä palaa. Superbissa kun ei ole "moottorin vikavaloa". Jos mittaristossa loimottaa vaikka EPC, niin on kyllä aivan hullua jatkaa ajamista normaalisti.

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 29.08.13 - klo:23:02
"uusi" Vagilisti ilmottautuu. Tosin jo aiemmin tänne kirjoitellu edellisen Octavian toimesta, mutta tunnuksia ei mistään löytynyt, joten uuden kehiiin Superbin myötä.

Tarina alkaa näin.. Eilen illalla Skoda Superb 1.8 tsi dsg elegance sedan vm -09 km. 115000 starttasi hetkisen pitempään töistä lähdettäessä ja päiväkodin pihalla lasta haettaessa. Päiväkodilla startatessa syttyi myöös moottorin vikavalo. No vielä kauppareissu ajeltiin ja auto oli käynnisssä kauppareissun ajan pitkän starttauksen aiheuttaman huolen takia ja ajatuksena, että starttipuolella varmaan jotain (tietoisesti en ajatellut näitä ketjuja ja muita uutisia tsi koneista).
No siitä kotia kohti ja auto varmuuden vuoksi parkkiin niin, että saa hinattua jos ei käynnisty. Näin tapahtui myös diesell Octavian kanssa eri ongelman takia pari kertaa, joten v-käyrä nousi huomattavasti. Olihan auto "uusi", parempi ja kalliimpi kuin Octavia vm-06.

Tänään aamulla normaalista poikkeavan starttauksen(huoh..lähti käyntiin) ja vikavalon syttymisen saattelemana päiväkoti-vaimon työpaikka-oma työpaikka sammuttamatta autoa, kunnes työpaikalla auto parkkiin niin, että sen saa tarvittaessa hinaamalla siitä pois:)

Paikalliseen merkkihuoltoon soitto klo. 8 saamatta vastausta. Työasioiden vuoksi en voinut soittaa uudelleen pariin tuntiin. Tällä välin ongelmista jo aiemmin aamulla kahvipöydässä kertoessani asiasta, ystävällinen työtoveri palasi asiaan ja sanoi, että hänellä on obd mittausvermeet ja soittaa vaimolleen, että tuo ne vikakoodien selvitystä varten meidän työpaikalle.

No vikakoodit katsottiin ennen kuin soitin uudelleen huoltoon ja koodeina oli 000017"Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)" ja moottorin kierroslukuanturin virhe. Jälkimmäisen koodia ei nyt ole tähän hätään, kun tikku missä vikakoodien tiedot on sattuu olemaan  työpaikalla. Samointein puhelu merkkihuoltoon missä neuvoivat vikakoodien antamisen jälkeen nollaamaan koodit ja katsomaan, että palaavatko ne takaisin.

Koodien luvun/nollauksen jälkeen moottorin kierroksista herjaava vika poistui, mutta 000017 palasi, vikavalo tosin ei enää tässä vaiheessa syttynyt enää myöskään koeajon aikana.

Töistä poislähdettäessä vikavalo syttyi ja huomasin liikennevaloissa pysähdyttäessä, että auto muutaman kerran tärisi jarru pohjassa paikallaan. Huolestuin jo tässä vaiheessa, mutta ajatelin, että tämä johtuu siitä, että on päällä vikaohjelma tms. Odottelin vaimoa hänen työpaikan edessä p-valinta päällä ja auto täristi myös tässä tilanteessa muutaman kerran. Myös tärinä jatkui liikennevaloissa ja kauppareissulla vaimon odottaessa autossa, kun autoa ei uskaltanut sammuttaa käynnistyongelmien vuoksi.

Tämän hetken tilanne.. 120000 huolto tulossa, josta auto jo ilmoitti, että 100km päästä tai xx päivää. Tässä samassa puhelussa missä kyselin aikaa tähän vikatilanteeseen varasin myös ajan 120000 huoltoon ja mahdolliseen antureitten vaihtoon. Sain vapaa ajan n. 2 viikon päähän. Neuvoivat myös olemaan myyjäliikkeeseen yhteydessä tämän vikatilanteen takia.

Tässä välissä kuitenkin huolestuin, että ei tämä vikatilanne päällä voi ajella paria viikkoa, joten soitin paikalliseen luotettuun, mutta ei merkkihuoltoon, että milloin voisi Superbiin vaihtaa ks. anturit. Aika varattu ensi viikolle.

Nyt arvon Vagarenalaiset, mitähän tässä pitäsi tehdä? Eli epäilen, että vähintään jakoketju on venynyt ja jako vähän pielessä. Kuluttajaviraston kommentit/suosituksen luettu jne.
Otan jokatapauksessa yhteyttä Laakkoseen(myyjäliike) ja kyselen heidän mielipidettä. Heillä ei ole paikkakunnalla Skodan merkkihuoltoa vaan se on vähän etempänä.

Auton historia on (minun osalta).Ostettu Laakkoselta käytettynä 01/2013 ajettuna n.99000. Olen toinen omistaja. Takuu siis ummessa ja myyjän virhevastuu käsittääkseni edelleen voimassa


1.skenaario: anturi/anturit sökö, vaihto n.300 ja ongelma poissa. Hoidettu ei merkkihuollossa ensi viikolla. Uskaltaako käyttää jos auto nyt kestää edes sinne asti? Myyjän/maahantuojan virhevastuun menetyksen pelossa
2.skenaario: jako hitusen pielessä ja ketjun, kiristimen ja öljypumpun vaihto. Kustannus pari tonnia ja kustannustenjako epäselvä ja korjauspaikka myös, että onko merkkihuolto vai myyjän liike.
3.skenaario: kone leikkaa kiinni huomenna työmatkalla. Kustannus vajaa 10ke, kustannustenjako epäselvä. Huoltoliike?
4.skenaario: jako sekaisin, kone leikkaa huomenna kiinni ja nypytys/täristäminen johtui dsg:n mekatroniikasta, joten se vielä tähän päälle:)

Kiukuttaa ja verenpaineet tapissa niin teksti on mitä on, mutta kommentteja kaipaan kipeesti. Ã,,lkää ainakaan säälikö, kun työpaikan vag-asioista tietävät sitä jo tekivät tarpeeksi.

No nih..tervehdys taas arvon Vagarenalaiset. Oottakas ni hörppäsen ensin tuon Porterin tuosta väljähtymästä..

Aamu alkoi klo. 5, kun johonkin havahduin ja autoasia mieleen tupsahti. Siinä sitä sitten mietiskelin sitä, unta epätoivoisesti etsien ja vitutuksen kasvaessa.
Kello pärähti kuuden maissa ja eikun ylös uuteen uljaaseen päivään. Illalla en uhrannut enää ajatustakaan autolle..taii ainakin yritin.

No tilanne oli se, että oli mietittävä, että miten pentu hoitoon ja miten t.paikalle jne. Sitä miettiessä, vitutus lähes maksimissaan, jonka johdosta verenpaine kohosi yli sallitun ja veret tulla tupsahti nenästä päätin, että jos se käynnistyy niin riskillä aamun ajot, auto töihin parkkiin niin, että hinurilla sen siitä saa pois.
Huoh..pääsin t.paikalle ja eipä ole ajaminen pelottanut kuunaan noin paljon ja punaiset valot tuntuneen pitkiltä, kun auto täristää ja hytkyy.

Soitto paikalliseen merkkiliikkeeseen ja sieltä kuuluu, että nyt et aja enää metriäkään sillä. No tämä selvä, mutta heille on 3 viikon jono huoltoon. Ehdottivat n. 100km päässä olevaa merkkihuoltoa mainiten, että siellä on varmasti lyhemmät jonot. No soitto sinne ja aika tiistaille. Puhelu ajoturvaan, sepostus tapahtuneesta ja sovittu sijaisautosta ja hinaus ks. huoltoon, minun maksaessa kulut yli taajamahinauksen.

Soitto hinurille tai hänhän minulle soitti saatuaan puhelun ajoturvasta. Kerroin tilanteen ja sanoi minun osuuden hinauksesta olevan n.400â,¬. Hinuri puhutteli etunimellä ja kertoi ystävällisesti, että mieti xxxxx. Sanoi soittavansa 15 min kuluttua uudelleen tarkan hinnan kanssa ja pyysi miettimään pitemmän seisottamisen/nyt hinauksen kauemmas välillä. Ihan kun ei olisi sitä miettimistä jo muutenkin tässä vaiheessa:)

No tulos se, että soitto paikalliseen ja ilmoitus, että tuon auton sinne, seiso se sitten siellä sen 3 viikkoa tai ei. Hinuri soittaa ja auto hinataan muutaman tunnin päästä paikallisen pihaan.

Tällä välin sijausautosta soitti autovuokraamo ja auto sovittu noudettavaksi.

Iltapäivemmällä toimitin huoltoon t.paikalla olleen huoltokirjan ja huollon vastaanotossa kaveri kyseli viasta/oireista lisää. Kyseli, että onko kuulunut kummia jne.
Sanoi, että he käynnistävät auton, ottavat vikakoodit jne. kunhan ehtivät. Samaan hengenvetoon mainitsi, että kun olen siinä niin käynnistetään auto nyt.
Asia selvä ja pihalle. Konepelti auki ja kone käyntiin muutaman sekunnin sahauksen jälkeen. Ei mitään epänormaalia ääntä koneestä, mutta kuskinpenkillä tuntui nytkähtely.
Huollon vastaanoton kaveri pyysi mekaanikon paikalle kuuntelemaan. Ei mitään erikoista, sanoi hän. Päättivät, että ajetaan auto sisälle, kun käynnissä on.
Auto sisällä ja vikakoodin luku. Vikakoodina se nokka-akselin asentotunnistin. Mekaanikko pyysi toista kaveria antamaan vähän enemmän kenkää minun pelätessä, että nyt se laukeaa jos laukeaa.
Ei lauennut, mutta kuului pari kertaa selvästi poikkeava ääni, kun hölläsi kaasun. Iso lappu autoon, että ei saa käynnistää ja työntö odottamaan isompaa tutkiskelua.

Tämän hetken tuomio. Jakoketju venynyt, kiristin ei saa enää kiristettyä, mistä ääni kuuluikin. Jako sekaisin tästä johtuen...diibadaaba.
Ei onneksi toteutunut 3 tai 4.skenaario.

Maaginen FGB tai itse olin kuulevinani BG-koodi sanan, mutta pientä toivoa antoi tuon kuuleminen. Se tuli lauseessa, että on maahantuoja näitä korjauttanut ks. koodilla tms.
Eli maahantuoja maksaa/maksaa jotain. Pääasia, että toivoa löytyi.

Ensi viikolla olen fiksumpi, mutta huoltohistoria menee tarkkaan syyniin. Huoltokirjan katselin ostaessa ja ostamisen jälkeen, että Skodan leimoja on ja ajoturva voimassa. Myynti-ilmossakin oli täydellisellä huoltokirjalla...muistaakseni. No en tätä enää siinä vaiheessa halunnut huollossa enää tarkistella, että miltä vihko nyt näyttää vaan se tieto olisi voinut lisätä tuskaa ja sitä en nyt vkl kaipaa.

Arvosanoja tähän asti:
Paikallinen merkkihuolto 5/5
Ajoturva 5/5
Hinuri 4/5, hurja hinta hinauksesta etemmäs..mutta ehkä se on valtakunnallisestikin vertailukelpoinen..
Autovuokraamo 5/5

Vielähän tämä ehtii tästä muuttua kokonaisuutena kaameaan suuntaan, mutta varovaisen ok. fiiliksellä viikonloppuun.

Kiitos jos lukea jaksoitte ja hyvää vlk. Pyrin pysymään irti näistä jutuista, mutta ehkä palaan lukemaan kommetteja illan hämyssä..



possupata

Muistathan, että tuotevastuu kysymyksissä maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaavaa sijaisautokuluja:

"Kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus vaatia sijaisautokuluja korvattavaksi silloin, jos myydyssä autossa on ollut myyjän/maahantuojan vastuulla oleva virhe. Ensisijaisesti kuluttajan tulisi pyytää sijaisautoa myyjältä ja/tai maahantuojalta, mutta jos sellaista ei ole saatavissa, niin kuluttaja on voinut vaatia myös kohtuullisia ja tarpeellisia vuokra-auton kuluja korvattavaksi."

Veljekset Laakkonen (merkkiliike) Lahdessa ja maahantuoja eivät kuitenkaa noudattaneet kuluttajaneuvojan ohjeistusta. Nyt on sitten valitus kuluttajariitalautakunnasta ja siihen päätökseen on minun ja Skodan tyytyminen. Maahantuojalle kesti muuten kuukauden verran vastata kyselyyni, vau mitä palvelua :D

vagilisti

No pitkäämpä maltoin olla poissa:)
Sijaisauto on nyt ajoturvan kustantamana sen 3 vuorokautta. Kaverilta liikeni lainaan auto maanantaista eteenpäin joksikin aikaa.

Tiedän sen, että virhevastuu yms. kysymyksissä on myyjällä tai maahantuojalla tuo velvollisuus kustantaa sijaisauto, mutta tämä virhevastuu on vielä osoittamatta. Jos siis paljastuu huoltohistoriasta jotain peikkoja. Tästä on tulossa tieto ensi viikolla.
Niin ja itsehän en ehtinyt autoa tässä 7 kuukaudessa huollattaa vielä kertaakaan. 120000 huolto oli kyllä jo tilattu. Eli oma toiminta ei voi..heh..aiheuttaa ketjun venymistä.

Oman tuurini tietäen, tiedän tarkalleen jo miten tässä käy, mutta ehkäpä elämä yllättää (positiivisesti)

Kuluttajaviraston sivuilta tapaukset luettu, joten aivan riitelemättä ei tämä mene jos joku kusee.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 30.08.13 - klo:18:37


...........Tiedän sen, että virhevastuu yms. kysymyksissä on myyjällä tai maahantuojalla tuo velvollisuus kustantaa sijaisauto, mutta tämä virhevastuu on vielä osoittamatta..............


EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä. Jos vika ilmenee 6 kuukauden kuluessa ostohetkestä, sen katsotaan ilman eri selvityksiä olleen tuotteesta jo ostettaessa.

Sinun tapauksessasi (2. omistaja) virhevastuu on vain tuotteen sinulle myyneellä liikkeellä, ei maahantuojalla eikä tehtaalla.
Jos olisit auton 1. omistaja, olisi virhevastuu auton myyjällä, maahantuojalla sekä vielä loppukädessä tehtaalla.


vagilisti

Tämä 2. omistajan ongelma oli tiedossa jollain tavalla, mutta tarkoittaako se nyt sitä, että maahantuoja eikä tehdas ei olisi tulossa vastaan vaan viasta on vastuussa vain myyjä?

Tähän väliin laitaus myyjän virhevastuusta kuluttajaviraston sivuilta " Myyjän virhevastuuta ei ole rajattu 6 kuukauteen, kuten myyjä oli väittänyt."
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d

Eli n. 7 kuukautta ostohetkestä olisin siis "kuivilla"..kai.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy