TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tuutti

Konkari kirjoitti oudosta kommentista,minun kohdalani.Poika on katsastusinsinööri .Auto käytiin läpi"välikatsastuksessa".Sain itse  huohotinjärjestelmän kuntoon.Ei ole sen jälkeen Merkkihuoltoon ollut lavettikyytiä.100000 olen ajanut huolettomia kilometrejä.Itse teen huollot,koska meni luottamus merkkihuoltoon. Duu vaihteiston kiersin kaukaa,koska minulla oli sisäpiiritietoa.Ehkä 2000 luvun alussa oli vielä luotetavia wv kulkineita.Koputan puuta, koetakaa kestää.Toivottavasti meidän luottoinsinööri löytää yhtä luotettavan auton,elei minusta aika jätä ennen wv paalaamista.

Santeri

#2161
Tässä alkanut huolestumaan pasuunan 1.8tsi startti ääniä.
En tiedä onko tämä jakoketjuun liittyvä vai jokin muu.

Elikkäs ihme metallinen ääni kuuluu välillä startissa. Ei ole väliä onko kone lämmin tai kylmä. Eikä myöskään kuulosta siltä kuin mitä noissa youtube videoissa kuuluu.
Usein miten kuulunut aina silloin tällöin mutta oudointa on että jos auto on parkkeerattu keula edellä niin ihme ääniä ei kuulu.
Mutta jos auto on peruutettu parkkiin niin ääni melkein aina kuuluu.

Tänään kun menin peräkärryä lainaamaan niin peruutin auton kärryn luokse, mikä oli sen verran jyrkässä pihassa että eturoiskeläpät otti maahan kiinni. Sammutin auton ja kytkin kärryn kiinni. Sitten kun starttasin niin tuo ikävä metallinen ääni tuli pahempana kuin koskaan.
Mutta eipä tuon jälkeen taas kuulunut vaikka kärryn kanssa kuormaa vein ja kaupassa käytiin ym. ajelua missä sammutuksia/startteja.

Se tässä ihmetyttää kun ääni ei ole tommonen kuin noissa youtube pätkissä vaan paljon möreämpi.
Tiedä sitten mistä toi kuuluu ja onko vakavaa vai ei.

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk 2

EDIT: Tässä noin viikko sitten ottamani video pätkä startista.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1738090/1.8tsi%20Startti.wmv
Pitäiskö huolestua vai kovaa ajoa vaan ?
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

konga

#2162
Avovaimon 1.4tsi 103kw 2008 variant golf taas hinurilla huoltoon. Syttyi pakokaasu järjestelmän varotusvalo ja tehot katosi. VW liikkumisturvalla hinaus Forssan laatuautoon. 71tkm ajettuna ja aina huollettu ajallaan merkkihuollossa. Mitä tällä kertaa vikana(vajaa vuosi sitten suuttimet vaihdettu kun sama valo sytty) jakoketju venynyt ja turbon kiertoilmaventtiilistä vikakoodi.. Maahantuoja korvaa vaan 70% ja loput 30% jää itselle ja arvio 400e- +1000e. No ilmeisesti liike josta auto ostettu on velvoitettu maksamaan toi 30%.. Ihmettelen silti tätä volkkarin toimintaa.. Niin paljon näitä vikoja ollut näissä ja ei korvata kaikkea, autolla ajettu kuulemma jo 70t niin ei voi kaikkea korvata.. Voi vittu millasta touhua :) autohan on ihan loppuun ajettu ja tollanen vika sit ihan normaali eikä VW tuotoksessa mitään vikaa.  :D

Autoliike josta ostettu maksaa 250e koska yli 6kk auton ostosta.. Just
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

WidestM

#2163
Nyt on 1.4 TSI golfiin vaihdettu sekä moottori että turbo.
Kyseessä on siis vm 2008 ja autolla ajettu noin 90 000km.

Auto siis ei ole minun mutta mun ekan diagnoosin jälkeen auto ensimmäisen kerran huoltoon.

Autossa ensin outoa nykimistä n 2200 rpm kohdalla joka hävisi kierrosten noustessa. Korjaamolla totesivat viaksi rikkinäisen sytytyspuolan jonka sitten vaihtoivat. En itse kokeillut autoa tämän jälkeen mutta kuulemma vika hävisi. En voi oikein varmuudella sanoa koska kyseessä hieman kokemattomampi kuski ja voi olla ettei hän huomannut vikaa alunperin.

No autolla ajoa pari päivää jonka jälkeen se sitten meni lopullisesti solmuun. Ihan tavallista ajoa ja auto kotipihaan parkkiin, seuraavan kerran kun käynnistystä yritettiin moottori ei inahdakaan eikä startti pyöri.
Pienen ihmettelyn jälkeen auto hinauksella lähimmälle VW-liikkeelle.

Heiltä seuraavanlainen diagnoosi :

"Tarkastuksen jälkeen todettu ettei moottori pyöri. Irroitettu
sylinterikansi ja tarkastettu moottorin kunto.
Jakoketju hypännyt, jako sekaisin ja moottorissa sisäinen vaurio.

Ilmeisesti moottorissa ollut myös öljynkiertohäiriöitä. Öljynpaineita ei
voi mitata koska moottori ei pyöri. Turboahtimessa myös alkava vaurio.
Auto vaatii uuden moottorin ja turboahtimen.
Valmistajan vastaantulot kysytty ja DISS vikailmoitus asiasta
tehty.
Valmistaja tulee korjauskustannuksissa 50% mukaan(poislukien
nesteet ja öljyt sekä vian määritys)
Kokonaiskustannukset korjaukselle n 8700€ josta asiakkaan osuus n 4500€"

Auton myynyt liike on suostunut korvaamaan jonkun osan eli auton omistajalle jäisi noin 3300e maksettavaa.

Autossa on tehty kaikki huollot ajallaan joista ensimmäisen omistajan toimesta merkkiliikkeessä ja nyt kaksi viimeistä paikallisella autokorjaamolla. Autossa on kuitenkin käytetty oikeita öljyjä ja näistä on kuitit jotka on myös toimitettu liikkeelle. Auto on nyt ollut noin kaksi vuotta nykyisellä omistajallaan.

Haluisin nyt teidän mielipiteen asiaan eli onko tässä toimittu oikein vai pitäisikö vaatia lisää korvauksia, mahd. kuluttajariitalautakunnan avulla?


Kamreeri Kekki

72 tuhatta ajettu 1,4 tsi 90kw alkoi viimeisillä pakkasilla huhtikuussa kilkattaa kuin diesel kylmäkäynnistyksessä (yli kymmenen sekuntia). Auto Treen Laakkoselle josta olin sen ostanut pari vuotta sitten (ajettu silloin 34 tuhatta). Ilmoitin tiskillä että korjataan kone ennen kuin se paukahtaa ja olen valmis maksamaan oljyt + suod. Seuraavana aamuna diagnoosi ( jonka olin jo heille kertonut): ketju venynyt, jako pielessä 0,2 mm ja nokan asentoanturi kaputt . Tehdas tuli vastaa osissa ja töissä 100%, paitsi asentoanturissa 30 %. Ainoa vääntö oli selvittää Helsingistä 30 tuhannen huollon tehneen huoltoliikkeen käyttämä öljylaatu. Asiat olivat tehtaan mielestä ok ja mulle jäi maksuun öljyt, suod. ( ne olisin vaihdattanut jokatapauksessa 15 tonnin välein) ja 70 % asentoanturista. Nyt olen kesällä ajanut noin 10 tuhatta ja ei ole aamuisin rallattanut. Katsotaan kuinka rallataa kun syksyn ensimmäiset pakkasaamut iskevät.

MJ

Tähän murheellisen pitkään viestiketjuun yksi luku lisää: Edellisen Passattini ostaja otti yhteyttä ja kertoi että nokkaketju porsinut vm. 2008 1.8 TSI Highlinesta +150 tkm jälkeen.... Ehdottelivat koko moottorin vaihtoa, muuten homma on vielä vaiheessa.

En ole lukenut läheskään kokonaan tätä ketjua läpi, mutta hieman huolestumista tämä aiheuttaa nykyisen ajokkini osalta, jossa 2.0 TSI 155 KW pata ja n. 50 tkm mittarissa. Eli onko kenelläkään kokemuksia tämän isomman TSI -koneen kestävyydestä? Onko samaa luokkaa kuin noilla pikkulohkoilla vai olisiko se kestävämpi. Suuremman teholuokan perusteella voisi odottaa / olettaa että moottorin rakenteet olisi suunniteltu hiukka järeämmiksi nokankin osalta kuin esim. 90 / 118 KW koneissa.
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

M_M

Lainaus käyttäjältä: MJ - 23.08.13 - klo:14:58
Suuremman teholuokan perusteella voisi odottaa / olettaa että moottorin rakenteet olisi suunniteltu hiukka järeämmiksi nokankin osalta kuin esim. 90 / 118 KW koneissa.

Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen, mutta miksi moottorin teholuokan pitäisi vaikuttaa jakopään rakenteen vahvuuteen? Jos sylinterien/venttiilien määrä pysyy samana niin tuskin nokka-akselin pyöritys mitenkään merkittävästi raskaammaksi muuttuu?


Jotta pysytään aiheessa, oma jakoketjutapaukseni on kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä ja vastausta en odottele varsinaisesti henkeä pidätellen... keskimääräinen valitusten käsittelyaika on yli puoli vuotta, eli ehkä ensi vuonna sitten.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hosee

Lainaus käyttäjältä: M_M - 23.08.13 - klo:15:03
Valitettavasti en osaa vastata kysymykseen, mutta miksi moottorin teholuokan pitäisi vaikuttaa jakopään rakenteen vahvuuteen? Jos sylinterien/venttiilien määrä pysyy samana niin tuskin nokka-akselin pyöritys mitenkään merkittävästi raskaammaksi muuttuu?

Ihan mutu-tuntumalla olen miettinyt, että ongelmat näyttävät isosti alkaneen samaan aikaan kun downsizing-trendi ja ahtaminen yleistyi. Kaiken järjen mukaan tämän pitäisi olla ihan puhdasta sattumaa, mutta ajallinen yhteys on kuitenkin huomattava? Joko samaan aikaan on vaihdettu ketjujen toimittajaa tai sitten noiden välillä on jokin muu yhteys. En kyllä yhtään ymmärrä miten koneen ahtaminen voisi vaikuttaa ketjun kestoon suoraan tai välillisesti..... Vastaavia ongelmia on kuitenkin ollut myös Minin/Pösön ahdetuissa prinssi-moottoreissa...???
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

MJ

Mitä olen itse nähnyt, niin yleensä isommissa moottoreissa on kautta linjan eri komponenteissa isommat ainevahvuudet koska moottorin osiin vaikuttavat voimatkin ovat prosentuaalisesti merkittävästi suuremmat. Samoin muissakin osissa, esim. voimansiirrossa ja jarruissa. Asia selviäisi kun saa tiedon siitä, onko esim 1.4 ja 2.0 tsi:n koneen alakerrat samoja osia. Onko jollakin saatavissa eri moottoreiden tekniset kuvaukset ja varaosakuvat?
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

deeaa

Onkohan missään tilastoa kuinka paljon prosentteina on tsi-koneista lauennut? Aika paljon noita on sattunut mutta toisaalta aika hillittömän paljon niitä on myös liikkeellä. Sattuu sitä muillekin moottoreille joskus - lähipiirissä on totaalisen ja ennenaikaisen konetuhon kohdanneet ainakin yksi reilu clio ja yksi tojota avensis.

Alkaa tehdä mieli vaihtaa diisseliin....tutulla on 1-koppainen Octavia diesel jolla tulee kohta puoli miljoonaa täyteen ja hyvin kukkuu. Kaipa ne edelleen diisselit kestää ihan eri lailla kuin bensamyllyt sitte.

Urlaub

#2170
Lainaus käyttäjältä: deeaa - 24.08.13 - klo:06:58
Onkohan missään tilastoa kuinka paljon prosentteina on tsi-koneista lauennut?

Tottahan sellainen tilasto löytyy, Wolksburgin susilinnasta, mutta konsernin ulkopuolisilla siihen tuskin on pääsyä.  ;)

Marmoritiskiltä kysyttäessä ei vaggineissa ole minkäänlaisia tyyppivikoja ja kaikki jakoketjuongelmatkin ovat ainutkertaisia tapauksia.

ConD

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 24.08.13 - klo:06:58
Onkohan missään tilastoa kuinka paljon prosentteina on tsi-koneista lauennut? Aika paljon noita on sattunut mutta toisaalta aika hillittömän paljon niitä on myös liikkeellä. Sattuu sitä muillekin moottoreille joskus - lähipiirissä on totaalisen ja ennenaikaisen konetuhon kohdanneet ainakin yksi reilu clio ja yksi tojota avensis.

Alkaa tehdä mieli vaihtaa diisseliin....tutulla on 1-koppainen Octavia diesel jolla tulee kohta puoli miljoonaa täyteen ja hyvin kukkuu. Kaipa ne edelleen diisselit kestää ihan eri lailla kuin bensamyllyt sitte.
Tilastoa et tiskiltä saa, jossain voivat sanoa että onhan näitä mennyt, mutta siihen se jääkin.

I-koppaisen octavia-dieselin vertaaminen nykydieseliin on sama kuin vertaisi 80-luvun 1.8 volkkarin bensakonetta TSI:hin. Tekniikka on hieman kehittynyt sielläkin eikä vain positiiviseen suuntaan... Herkkiä säätölaitteita sielläkin on ja kalliiden huoltojen mahdollisuus varsin suuri. Kannattaa perehtyä asioihin vielä ennen kuin vaihtaa.

TSI koneissa on ketjua lukuunottamatta monta hyvääkin asiaa, jotka kannattaa huomioida uutta konetta harkitessa. (EGR puute 1.2TSI jne..)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

pomo

Eikä se LL-huolto-ohjelma Suomen olosuhteissa ainakaan paranna tilannetta... Kaks talvee samoilla öljyillä, itse en ole koskaan tuohon luottanut. Monta vuotta sitten, kun tuo LL tuli käyttöön, töissä otetiin öljyn vaihdon jälkeen tiisseli transusta öljy-näyte ja se tutkittiin VTT:llä Oulussa, siihen loppu LL huollot... Tutkimus oli epävirallinen, autoista vastaavan työkaverin kaverin tekemä.

zpu82

Mullakin skodassa 1.4 tsi:ssä kone tukkeutui karstasta, n.70000 ajettuna rupes öljynpainevalo huuteleen kesken ajon jolloin sen hetkisillä öljyillä oli ajettu 10000, huolto ei ikinä ollut kuullutkaan moista vikaa (minä näin tehtaan ilmottaman vikalistan jälkeenpäin missä kys. vika oli mainittu ja korjausohjeeksi oli kaksi vaihtoehtoa), huolto sitten korjasi juuri "väärän" vian ja homma jatkui, tuon ekan korjauksen jälkeen näin sen tehtaan ilmottan listan ja otin korjauksen omiin näppeihin, pistin hommat kuosiin ja auton kiertoon, äänestin jaloilla/merkin vaihdolla skodan paskaa merkkihuoltoa kohtaan ja jos joskus skodan vielä omistan huollot ei tule tapahtumaan tuolla puljussa. Ois voinu ruveta viisastaleen ja urpoilemaan mutta taloudellisesti menetykset ei ollut pahoja joten ei jaksanu ja tuskimpa siinä hyvin olisi käyny.

deeaa

No mulla lähes heti, alle 100km huollon jälkeen alkoi välillä öljynpainevalo vilkkua ja tietokone ilmoitti ettei saa ylittää 4000rpm. Ja seur. Startissa ei mitään. Öljyt oli tikussa ok eikä kuumentunut, joten panin kosteuden tms. Piikkiin (oli rankkasade), meni viikko ennenkuin uudelleen sama ja kahdesti. Kun se kolmannen kerran tuli vein huoltoon, kuulema vika oli öljynpaineen anturissa, maksoi muistaakseni alle satasen selvästi korjaus.

Itse meinaan kyllä vaihtaa öljyt joka kesä vähintään. Vanhoissa koslissani pidin aina tapana vaihtaa sekä syksyllä että keväällä öljyt vaikka olisin ajanut vaan pari tonnia, ja suotimen aina talveksi. Ja lisäksi aina ennen reissuja tarkistin ja lisäsin tilkan jos oli yhtään laskenut.

mambo5

Lainaus käyttäjältä: arska - 28.06.13 - klo:12:46
Pari päivää sitten kyselin tuosta silloin tällöin kuuluvasta äänestä omassani (Golf 1.2 TSI -11, ajettu 38 tkm) ja vastaus oli, että huollossa pitää saada ääni kuulumaan, muuten ei tehdä mitään. Eli käytännössä ei ole mahdollista saada autoa korjattua ennen kuin vika on jo aika paha. Olen nyt kuullut käynnistyksen yhteydessä "rallatuksen" muutaman kerran ja nyt vaan odotellaan, koska vahinko tapahtuu. Jotkut kai ovat ottaneet videon tuosta äänestä, mutta kun se harvoin kuuluu, niin eipä sitäkään oikein voi tehdä. Odotellaan...

Itsellä sama kone, mutta 2010 vuosimallilla. Nyt on kilsoja hieman yli 90tkm, tovi sitten käytin 90tkm huollossa, jossa mainitsin rahinasta (tai rallatuksen tapaisesta) käynnistyksen yhteydessä ja silloin huolto totesi, että vaikuttaisi tulevan jakopäästä. Ohjeeksi antoivat, että seurataan tilannetta, tuo korjaamoon jos vikavaloja alkaa syttymään. Pitääköhän kone ajaa hajalle ennenkuin ottavat todesta?

Ennen ongelma oli vain käynnistyksen yhteydessä ja kesti alle pari minuuttia. Eilen tulin pidemmältä ajolta ja tuntui, että moottori rahisee nyt koko ajan. Pitää mennä kyselemään asiaa toisesta merkkiliikkeestä hetimiten.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: MJ - 23.08.13 - klo:14:58
Tähän murheellisen pitkään viestiketjuun yksi luku lisää: Edellisen Passattini ostaja otti yhteyttä ja kertoi että nokkaketju porsinut vm. 2008 1.8 TSI Highlinesta +150 tkm jälkeen.... Ehdottelivat koko moottorin vaihtoa, muuten homma on vielä vaiheessa.

En ole lukenut läheskään kokonaan tätä ketjua läpi, mutta hieman huolestumista tämä aiheuttaa nykyisen ajokkini osalta, jossa 2.0 TSI 155 KW pata ja n. 50 tkm mittarissa. Eli onko kenelläkään kokemuksia tämän isomman TSI -koneen kestävyydestä? Onko samaa luokkaa kuin noilla pikkulohkoilla vai olisiko se kestävämpi. Suuremman teholuokan perusteella voisi odottaa / olettaa että moottorin rakenteet olisi suunniteltu hiukka järeämmiksi nokankin osalta kuin esim. 90 / 118 KW koneissa.

Jos googlettelee ulkomaan foorumeilta niin ainakin joissain malleissa ketjunkiristin on heikko lenkki. Siihen on joku päivittynyt varaosa saatavilla. Ketju kait vähän jykevämpi kuin tuulipukuversioissa eli ei kaiketi veny niin helposti... ehkä.

Putte2

Näitä kysymyksiä tässä pitkässä ketjussa on varmasti jo kysytty, mutta kysyn silti. Auto 2008 Golf Variant 1.4TSI 103kW. Jakopääremppa tehty 50tkm kohdalla. Nyt ajettu noin 75tkm:
1. Mielestäni jakopää nakuttaa käynnistettäessa hetken välillä. Tätä ei tapahdu aina, mutta joskus erittäin selvästi. Kannattaako auto viedä tarkistettavaksi ongelman takia ja miten asia kannattaa esittää tiskillä?
2. Myyjäliikkeen takuuta ei autossa enää ole, mutta tuosta Laakkosen tekemästä 50tkm jakopäärempasta on vasta alle 1.5 vuotta ja 25tkm. Tämä lienee asia, johon voi vedota mahdollisten kustannusten jakamisessa muiden tiedossa olevien "good will" juttujen lisäksi?
3. Onko jakopään venyminen helppo todeta, eli vaatiiko paljon purkua tai aikaa?

Kiitos jo etukäteen.

M1kke

Ibizan jakoketju vaihdettiin viime viikolla "varmuuden vuoksi", liikkeen sanoja mukaillen. Autolla ajettu 60 tkm ja takuu loppuu kuukauden sisällä. Auto on jo myyty ja vaihtaa omistajaa n. kolmen viikon päästä. Onko vaihdetulla ketjulla erillinen takuu vaihtoajankohdasta alkaen vai loppuuko myös vaihdetun ketjun osalta takuu samalla kun auton takuu loppuu? Onko tuo ketjusta saatu kuitti hyödyllinen seuraavalle omistajalle jos ongelma ilmenee lyhyen ajan sisällä uudestaan vai myöntääkö liike tai maahantuoja, että ketju on jo kerran vaihdettu jos sitä käy kysymässä?

Kameleontti

Jos ketju on vaihdettu takuuna, niin sen takuu ymmärtääkseni loppuu samaan aikaan kuin alkuperäinenkin takuu. Jos taas olet erikseen maksanut ketjun vaihdosta, niin varaosatakuu taitaa olla 2v ja töillekin oli joku aika, jota en nyt muista.
VCDS@Helsinki, PM

nolte

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 27.08.13 - klo:09:38
Jos ketju on vaihdettu takuuna, niin sen takuu ymmärtääkseni loppuu samaan aikaan kuin alkuperäinenkin takuu. Jos taas olet erikseen maksanut ketjun vaihdosta, niin varaosatakuu taitaa olla 2v ja töillekin oli joku aika, jota en nyt muista.

Minulle sanottiin Espoon VV:llä, että varaosatakuu on tuo 2 vuotta valmistajan piikkiin vaihdetulle ketjulle. Ketju vaihdettiin toukokuussa tänä vuonna hiukan alle kolmevuotiaaseen Golfiin 52 tkm kohdalla.
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

tet

Lainaus käyttäjältä: Putte2 - 27.08.13 - klo:08:24
Näitä kysymyksiä tässä pitkässä ketjussa on varmasti jo kysytty, mutta kysyn silti. Auto 2008 Golf Variant 1.4TSI 103kW. Jakopääremppa tehty 50tkm kohdalla. Nyt ajettu noin 75tkm:
1. Mielestäni jakopää nakuttaa käynnistettäessa hetken välillä. Tätä ei tapahdu aina, mutta joskus erittäin selvästi. Kannattaako auto viedä tarkistettavaksi ongelman takia ja miten asia kannattaa esittää tiskillä?

Nakuttaminen hetken aikaa kylmäkäynnistyksessä on ihan normaali ääni hydraulisilla venttiilinnostimilla, se ei vaadi toimenpiteitä. Ketjun rallatus sensijaan ei ole normaalia, jos sellaista (voimakasta) ääntä kuuluu niin siihen kannattaa reagoida.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vagilisti

"uusi" Vagilisti ilmottautuu. Tosin jo aiemmin tänne kirjoitellu edellisen Octavian toimesta, mutta tunnuksia ei mistään löytynyt, joten uuden kehiiin Superbin myötä.

Tarina alkaa näin.. Eilen illalla Skoda Superb 1.8 tsi dsg elegance sedan vm -09 km. 115000 starttasi hetkisen pitempään töistä lähdettäessä ja päiväkodin pihalla lasta haettaessa. Päiväkodilla startatessa syttyi myöös moottorin vikavalo. No vielä kauppareissu ajeltiin ja auto oli käynnisssä kauppareissun ajan pitkän starttauksen aiheuttaman huolen takia ja ajatuksena, että starttipuolella varmaan jotain (tietoisesti en ajatellut näitä ketjuja ja muita uutisia tsi koneista).
No siitä kotia kohti ja auto varmuuden vuoksi parkkiin niin, että saa hinattua jos ei käynnisty. Näin tapahtui myös diesell Octavian kanssa eri ongelman takia pari kertaa, joten v-käyrä nousi huomattavasti. Olihan auto "uusi", parempi ja kalliimpi kuin Octavia vm-06.

Tänään aamulla normaalista poikkeavan starttauksen(huoh..lähti käyntiin) ja vikavalon syttymisen saattelemana päiväkoti-vaimon työpaikka-oma työpaikka sammuttamatta autoa, kunnes työpaikalla auto parkkiin niin, että sen saa tarvittaessa hinaamalla siitä pois:)

Paikalliseen merkkihuoltoon soitto klo. 8 saamatta vastausta. Työasioiden vuoksi en voinut soittaa uudelleen pariin tuntiin. Tällä välin ongelmista jo aiemmin aamulla kahvipöydässä kertoessani asiasta, ystävällinen työtoveri palasi asiaan ja sanoi, että hänellä on obd mittausvermeet ja soittaa vaimolleen, että tuo ne vikakoodien selvitystä varten meidän työpaikalle.

No vikakoodit katsottiin ennen kuin soitin uudelleen huoltoon ja koodeina oli 000017"Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)" ja moottorin kierroslukuanturin virhe. Jälkimmäisen koodia ei nyt ole tähän hätään, kun tikku missä vikakoodien tiedot on sattuu olemaan  työpaikalla. Samointein puhelu merkkihuoltoon missä neuvoivat vikakoodien antamisen jälkeen nollaamaan koodit ja katsomaan, että palaavatko ne takaisin.

Koodien luvun/nollauksen jälkeen moottorin kierroksista herjaava vika poistui, mutta 000017 palasi, vikavalo tosin ei enää tässä vaiheessa syttynyt enää myöskään koeajon aikana.

Töistä poislähdettäessä vikavalo syttyi ja huomasin liikennevaloissa pysähdyttäessä, että auto muutaman kerran tärisi jarru pohjassa paikallaan. Huolestuin jo tässä vaiheessa, mutta ajatelin, että tämä johtuu siitä, että on päällä vikaohjelma tms. Odottelin vaimoa hänen työpaikan edessä p-valinta päällä ja auto täristi myös tässä tilanteessa muutaman kerran. Myös tärinä jatkui liikennevaloissa ja kauppareissulla vaimon odottaessa autossa, kun autoa ei uskaltanut sammuttaa käynnistyongelmien vuoksi.

Tämän hetken tilanne.. 120000 huolto tulossa, josta auto jo ilmoitti, että 100km päästä tai xx päivää. Tässä samassa puhelussa missä kyselin aikaa tähän vikatilanteeseen varasin myös ajan 120000 huoltoon ja mahdolliseen antureitten vaihtoon. Sain vapaa ajan n. 2 viikon päähän. Neuvoivat myös olemaan myyjäliikkeeseen yhteydessä tämän vikatilanteen takia.

Tässä välissä kuitenkin huolestuin, että ei tämä vikatilanne päällä voi ajella paria viikkoa, joten soitin paikalliseen luotettuun, mutta ei merkkihuoltoon, että milloin voisi Superbiin vaihtaa ks. anturit. Aika varattu ensi viikolle.

Nyt arvon Vagarenalaiset, mitähän tässä pitäsi tehdä? Eli epäilen, että vähintään jakoketju on venynyt ja jako vähän pielessä. Kuluttajaviraston kommentit/suosituksen luettu jne.
Otan jokatapauksessa yhteyttä Laakkoseen(myyjäliike) ja kyselen heidän mielipidettä. Heillä ei ole paikkakunnalla Skodan merkkihuoltoa vaan se on vähän etempänä.

Auton historia on (minun osalta).Ostettu Laakkoselta käytettynä 01/2013 ajettuna n.99000. Olen toinen omistaja. Takuu siis ummessa ja myyjän virhevastuu käsittääkseni edelleen voimassa


1.skenaario: anturi/anturit sökö, vaihto n.300 ja ongelma poissa. Hoidettu ei merkkihuollossa ensi viikolla. Uskaltaako käyttää jos auto nyt kestää edes sinne asti? Myyjän/maahantuojan virhevastuun menetyksen pelossa
2.skenaario: jako hitusen pielessä ja ketjun, kiristimen ja öljypumpun vaihto. Kustannus pari tonnia ja kustannustenjako epäselvä ja korjauspaikka myös, että onko merkkihuolto vai myyjän liike.
3.skenaario: kone leikkaa kiinni huomenna työmatkalla. Kustannus vajaa 10ke, kustannustenjako epäselvä. Huoltoliike?
4.skenaario: jako sekaisin, kone leikkaa huomenna kiinni ja nypytys/täristäminen johtui dsg:n mekatroniikasta, joten se vielä tähän päälle:)

Kiukuttaa ja verenpaineet tapissa niin teksti on mitä on, mutta kommentteja kaipaan kipeesti. Ã,,lkää ainakaan säälikö, kun työpaikan vag-asioista tietävät sitä jo tekivät tarpeeksi.

Urlaub

Jos on muita mahdollisuuksia, niin en ajaisi.. Esim. vuokra-autokaan ei maksa kuin 50 euroa päivältä.

Jos lohduttaa, niin tuossa pahimmassakin skenaariossa ei varmasti mene 10 tonnia, kunhan et merkkiliikkeessä teetä koneremonttia tai koneen vaihtamista. Ainakin puolet saat ottaa pois, kun teetät remontin jossakin moottorikoneistamolla.

Enhancer

Et aja autolla metriäkään, se kai nyt on ensimmäinen asia.

Hinurilla pajalle, vakuutuksesta riippuen teknisen vian varalta ilmainen sijaisauto vakuutuksen piikkiin. Tai sitten taksilla. Huomenna puhelu Laakkoselle, että auto on pajalla, hoitakaa homma.

Oli vika sitten mikä tahansa, et voi ottaa täyden moottorivaurion riskiä omalle kontollesi, joten miksi ajaa sillä autolla yhtään? Oireet ovat kuitenkin aika selvästi jakopäähän viittaavat.

Tai sitten, nettiauto auki, sopiva auto lähialueelta, ja nopeat kaupat huomenna.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Mike82

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.08.13 - klo:10:27
Nakuttaminen hetken aikaa kylmäkäynnistyksessä on ihan normaali ääni hydraulisilla venttiilinnostimilla, se ei vaadi toimenpiteitä. Ketjun rallatus sensijaan ei ole normaalia, jos sellaista (voimakasta) ääntä kuuluu niin siihen kannattaa reagoida.

Kannattaa tosiaan viedä.
Varasin myös omalle autolle ajan huoltoon kun nakutus on lisääntynyt ja ollut välillä melko tehoton kun kone käy kylmänä. Ajattelin josko sillä olisi vielä tovin ajanut ilman etten olisi asialle tehnyt mitään, mutta vaimon painostuksesta menin varaamaan ajan.
Joka tapauksessa, soittelivat tänään että jakoketju menee uusiksi. Vanha on venynyt ym .
Autolla on ajettu vajaa 60tkm.
DSG mulla on jo uusittu noin 30 tkm kohdalla .
Nykyiset:
Golf VI Variant 1.4 TSI Highline 118KW + DSG
Volvo V50 1.6d Drive

Exät:
-06 Audi A6 2.4 V6 Avant Multitronic
-09 Seat Ibiza 1.6 Style
-97 Ford Mondeo 1.8 GLX
-89 Ford Escort 1.3 CL

deeaa

Näitä lukiessa alkaa funtsimaan herkästi että pitäisi varmaan vähän hemmetin äkkiä hankkiutua eroon tuosta ocusta ja olla enää koskaan sekaantumatta vageihin...ei jumalauta. Joka ikinen tuttukin tuntee jonkun jolla on kone tai loota revennyt, tai itselleen on niin käynyt.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.08.13 - klo:23:15
Et aja autolla metriäkään, se kai nyt on ensimmäinen asia.

Hinurilla pajalle, vakuutuksesta riippuen teknisen vian varalta ilmainen sijaisauto vakuutuksen piikkiin. Tai sitten taksilla. Huomenna puhelu Laakkoselle, että auto on pajalla, hoitakaa homma.

Oli vika sitten mikä tahansa, et voi ottaa täyden moottorivaurion riskiä omalle kontollesi, joten miksi ajaa sillä autolla yhtään? Oireet ovat kuitenkin aika selvästi jakopäähän viittaavat.

Tai sitten, nettiauto auki, sopiva auto lähialueelta, ja nopeat kaupat huomenna.


Tässäpä Vagilistille hyvät ohjeet pähkinän kuoressa, hinurilla pajalle ja motti kuntoon. Tässävaiheessa siitä ketjurempasta selviää parilla tonnilla tai allekin vaikka koko roska menisi omasta pussista, koko motin solmuun ajamalla takataskun kohdalla tuntuu reilusti pahemmalta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pomo

#2188
Lainaus käyttäjältä: deeaa - 30.08.13 - klo:06:59
Näitä lukiessa alkaa funtsimaan herkästi että pitäisi varmaan vähän hemmetin äkkiä hankkiutua eroon tuosta ocusta ja olla enää koskaan sekaantumatta vageihin...ei jumalauta. Joka ikinen tuttukin tuntee jonkun jolla on kone tai loota revennyt, tai itselleen on niin käynyt.


Tiedätkö, ostin kesällä ensimmäisen bemarini. Nyt kun olen lukenut bemari-foorumeita, niin mullakin alkoi pelottaa. Se bemari. Nimittäin sieltä saa sen käsityksen, että niissä on ihan pirusti vikoja... Olen sitten miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen, että ehkä nämä merkkifoorumit- on semmosia paikkoja, että,näissä puhutaan autojen vioista! Keskustelu ois aika vähän, jos kaikki vaan kehuis miten ei oo vikaa ja toimii kun kello.

Bemari puolella asenne on vaan jotenkin erilainen, jos turbo kesti vaan 100tkm niin sehän ei oo kallis vaihtaa ja jos jakoketjun venyy kiristimen vian vuoksi niin reilun 100tkm ajossa niin 3500e omasta lompsasta ei oo paha kun sillä saa 2v takuun!

Nyky autoissa on paljon enemän vikoja kun 10-vuotta sitten ja tilanne tule vain pahenemaan kun tekniika "kehittyy" lisää!

Mutta asiaan palatakseni, älä aja! Auto liikkumisturvalla hinurilla korjaamolle ja ilmainen vuokra-auto alle!

vasara

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.08.13 - klo:07:53

Tiedätkö, ostin kesällä ensimmäisen bemarini. Nyt kun olen lukenut bemari-foorumeita, niin mullakin alkoi pelottaa. Se bemari. Nimittäin sieltä saa wen käsityksen, että niissä on ihan pirusti vikoja... Olen sitten miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen, että ehkä nämä merkkifoorumit- on semmosia paikkoja, että,näissä puhutaan autojen vioista! Keskustelu ois aika vähän, jos kaikki vaan kehus miten ei oo vikaamja toimii kun kello.

Nyky autoissa on paljon enemän vikoja kun 10-vuotta sitten ja tilanne tule vain pahenemaan kun tekniika "kehittyy" lisää!
Lisäksi näillä foorumeilla autojensa vikoja / hyviä puolia pui vain promillen murto-osa kyseisten automerkkien käyttäjistä => kolmea täällä kuvattua rikkinäistä autoa kohti on 30000 ehjää, joista emme saa koskaan kuulla mitään raporttia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy