TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.07.13 - klo:21:22
Ilman öljypumppua tuo remppa pitäisi kustantaa n. 1000 €:a merkkiliikkeen huollossa.

Öljypumppu on työläs vaihtaa joten homma maksaa mansikoita, muistaakseni ~päivän homma.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.07.13 - klo:21:25
Öljypumppu on työläs vaihtaa joten homma maksaa mansikoita, muistaakseni ~päivän homma.

No niin, meinaavat marmorilla lypsätä maksavaa asiakasta, kun maahantuoja ei kuitenkaan enää suostu kaikkea maksamaan. Taitaa olla sitten töineen pari tonttua tuo remontti, jos tosiaan meinaavat tuon öljypumpunkin vaihtaa?? Kahden päivän jobi siis, kun tuossa jakoketjussakin menee se yksi päivä.

Touho

Pikkasen kerkes jo jännittämään kun ei tullut eilen vielä kustannusarviota. Tänään se pelottava puhelu kuitenkin tuli. Lopullista hintaa ei kerrottu, mutta itselle jää tuosta maksettavaksi huimat 0â,¬.

Sitten vain innokkaana odottelemaan seuraavia ongelmia  ;D Oisko vinkkejä mitä kannattaa seuraavaksi alkaa odottamaan. DSG:n pitäisi ainakin hetken vielä kestää kun sillä on nyt ajettu vasta 20 000 km.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Touho - 18.07.13 - klo:12:59
DSG:n pitäisi ainakin hetken vielä kestää kun sillä on nyt ajettu vasta 20 000 km.

Mulla meni DSG ekan kerran remonttiin 19 000 mittarissa, 28 000:ssa tehtiin pientä välisäätöä ja nyt 39 000:ssa pitäisi taas mennä näyttämään. ;)

Touho

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 18.07.13 - klo:13:31
Mulla meni DSG ekan kerran remonttiin 19 000 mittarissa, 28 000:ssa tehtiin pientä välisäätöä ja nyt 39 000:ssa pitäisi taas mennä näyttämään. ;)

Elättelen toivoa, että toinen kestäisi yhtä pitkään kuin ekakin. Eli kokonaista 70 000 :D Mutta siitä mahdollisesti lisää omassa topicissaan kun levähtää taas.

tarzi

Öljypumpun vaihtaa jakopäärempan yhteydessä 5 minuutissa ja ilman sitä kahdessa tunnissa. Isoin työ on öljypohjan irrotus ja kiinnitys.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 18.07.13 - klo:23:04
Öljypumpun vaihtaa jakopäärempan yhteydessä 5 minuutissa ja ilman sitä kahdessa tunnissa. Isoin työ on öljypohjan irrotus ja kiinnitys.

1.6FSI:hin tekivät muistaakseni koko päivän töitä öljypumpun vaihdossa, liekö sitten erilainen kuin TSI:ssä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tarzi

Samanlainen työmaa kun tsi koneessa, sama lohko molemmissa koneissa ja pumppu identtinen. Mut en ota sen enempää kantaa aiheeseen..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Japoff

eipä menny putkeen mun ketjuvaihto , olivat tilanneet väärän =(
No Fabia lepää joupilla ja viikonloppu mennään Rapidilla  :)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Budget

Hei,

Kuuluuko alla olevassa videossa mielestänne tuo jakoketjuongelma?
Kiitoksia!

http://youtu.be/Jz_9GWhLYqI

Sokota09

Eipä taida kuulua kuin normaalia TSI-koneen sirinää. Ota videopätkä kylmäkäynnistyksestä, se pärähdys pitäisi kuulua silloin, jos on kuuluakseen. Ei enää siinä vaiheessa, kun tyhjäkäynti on hetken aikaa säpsyttänyt.

Tsimies

Ei kyllä kuulosta samalla pärinältä mitä oma piti. Sinällään ääni on kyllä ihan hirveen kuulonen, ehkä tämä mopon ääni on sitten ominaisuus näissä tsi peleissä...

livejungle

#2022
Normaalilta kuulostaa, tee kylmäkäynistys ja silloin sen pitäisi rallattaa/päristä kuten näissä videoissa, jos viallinen..

Golf 1.4 TSI Noisy engine sound.

Engine noise in Octavia TSI

1.4 TSI cold start noise, idle rpm problems

TSI timing chain

Arcca

Meillä se käynnistysääni oli vielä enemmän pärähdyksen omainen "kkrrrrrrrrhhhhhhhhh" kuin noissa videoissa.

Budgetin koneen ääni kuulostaa minustakin normaalilta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ConD

Tuota omaa (viimeistä livejunglen postauksen videota) ei ole äänitetty millään hifi-mikrofonilla, joten ääni voi kuulostaa hieman liian korkealta kuin se todellisuudessa on. Pärinä on melko metallinen kuitenkin ja sen erottaa varsin selkeästi jos sitä ilmenee.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Budget

OK, kuuntelen huomenna *heti* käynnistyksen jälkeen. Luulin että jos mittari on alle 90 astetta, niin rallatus kuuluisi. Jotenkin alkaa tulemaan vainoharhaiseksi kun lukee näitä TSI-juttuja :) Kiitoksia hyvistä vastauksista, ja tämähän on hieno  foorumi!

Kameleontti

Miten tuo ensimmäisen videon (noista neljästä) ääni eroaa normaalista käynnistysäänestä? Ymmärtääkseni kiristin toimii öljynpaineella ja tuollainen parin sekunnin rallatus on normaalia (oli jo ennen TSI koneita) ennen riittävän öljynpaineen saavuttamista.
VCDS@Helsinki, PM

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 26.07.13 - klo:20:04
Miten tuo ensimmäisen videon (noista neljästä) ääni eroaa normaalista käynnistysäänestä? Ymmärtääkseni kiristin toimii öljynpaineella ja tuollainen parin sekunnin rallatus on normaalia (oli jo ennen TSI koneita) ennen riittävän öljynpaineen saavuttamista.
Ei se kyllä imo ihan normaalia ole jos noin voimakkaasti pärisee. Vanhemmissa koneissa nokkien välinen ketjukiristin piti selkeää rallatusta lähinnä jos öljyt oli vähissä, jolloin paineiden nousu otti sen pari sekuntia.

hummitus

Todella harmillista ettei VAG-konserni saat näitä TSI/TFSI moottoreita kestämään. Ovat kuitenkin käyttöominaiksuuksiltaan ihan ylivertaisia muiden tuotoksiin mutta ei se paljon lohduta kun ketjut paukkuu vähänväliä.
Meiltä löytyy 2012 A1 1.2 TFSI 63kW jolla ajettu 26 000km. Valitin takuuhuollossa tyhkäynnilla esiintyvistä sytyskatkoksista jotka tuntuvat moottorin hytkymisenä. Loggasin VASsilla myös samat katkokset. Eivät saaneet huollossa katkoksia esiintymään(lämmin kone) mutta meinaavat, että vika olisi alkava jakoketju ongelma. Pitää kuulema antaa pahentua jotta saadaan tehtyä takuuna.
Autoon on vaihdettu öljyt ensimmäisen kerran 4000 kilometrissä ja sitten kympin välein eli neljännet öljyt on koneessa menossa.

En sitten tiedä pistävätkö huollossa nykyään liian helposti ongelmat jokoketjun piikkin vai onko tosiaan todennäköisin syy noihin katkoksiin todella jakoketju.

Mieli tekisi hommata lisää näitä VAG tuotoksia mutta ei kyllä uskalla kun ongelmia tuntuu saavaan kaupanpäällisenä roimasti liikaa. Uusi Ibiza Cupra olisi vielä houkuttelevasti hinnoiteltukin. Vaikka siitä luistonestoa ei saakkaan pois kytkettyä ja takuu edelleen Eu:n määrittämä minimi 2-vuotta olisin kiinnostunut moista autoa hommaamaan mutta TSI/DSG comboa ei uskalla edes harkita.


Gulf

Sama ajatukset kuin hummituksella näistä VAG tuotoksista, mutta ei ole luottoa enään näihin. Passatin pistin jo taipaleelle, saa nähdä milloin Golf lähtee, jakoketju vaihdettu, mutta dsg reistailee ja takuu päättyy kohta?

repomies

Eikös noihin uusimpiin moottoreihin ole taas laitettu hihna, jos se vaikka kestää? Uudet multitronicit kuulemma kestää paljon paremmin kuin ensimmäiset sukupolvet, joten olisiko joku sellainen uusi TSI + multitronic sitten jatkossa toimiva yhdistelmä?

Ei vaan taida olla moista yhdistelmää perusvolkkareihin tarjolla, vielä.

ConD

Ei ole poikittaismoottoreihin saanut multitronicia volkkareissa tai audeissa koskaan. Audin pitkittäiskoneissa sitä on ollut... voi siis olla että odottavan aika voi käydä pitkäksi jos sellaista Golfin tai Passatin nokalle odottaa. Sama tilanne lienee perinteisen automaatin kanssa. Paperilla kun pienemmässä autossa kaksoiskytkinvaihteistot "vie" niin monessa asiassa näitä vaihtoehtoja, ainakin tehtaan näkökulmasta.

Paha tuota on sanoa miksi TSI koneissa on ketjut reistanneet näinkin paljon, kun ketjukoneita on ollut ensimmäisen polven FSI koneista saakka. Osa osista on jopa samaa perua kuin 1.6FSI koneessa. Esimerkiksi ketjunkiristin 1.6FSI koneessa on sama kuin kaksoisahdetussa 1.4TSI koneessa. Ei niistä FSI koneista silti näin paljoa ketjuvaivoja ole huudeltu kuin 1.2TSI ja 1.4TSI koneista.

Hihnakoneiden varaan itsekin tässä odotan tulevaisuutta, mutta jos muistelee FSI/TSI aikakautta edeltäviä 1.4 16v ja 1.6 16v koneita niin ei nekään aivan autuaita olleet, nimim. sellaisenkin kanssa tapellut.

Sikäli 1.2TSI on ketjua lukuunottamatta hyvä kone. Siinä on hyvät ja riittävät käyttöominaisuudet normaaliin ajoon. Kulkee vähällä ja päästelee vähän. Kooltaan kompakti ja rakenteeltaan simppeli (8 venttiiliä, ei ajoituksen säätöjä). Se ei sisällä ulkoista sotkevaa EGR:ää tai jäätyviä isoja välijäähdyttimiä kuten dieselit. Lämpöä riittää kohtuudella talvellakin ja huoltoja voi tehdä jopa itsekin. Venttiilien "huuhtelu" epäsuoralla suihkutuksella olisi hyvä lisä, joka ilmeisesti 1.8TSI koneeseen onkin rakennettu jo. Hihna siis paikkaisi "suurimman" vaivan mitä tuossa koneessa on.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

repomies

Harmin paikka. Olen ajanut multitroniccia Audia joka ei kärsinyt mutteriohjauksesta, ja se oli kyllä miellyttävä vehje kaikin puolin. Harmi että tuo vikaherkkä kaksoiskytkinvaihteisto on ainoa automaattivaihtoehto näissä kansanautoissa. :(

tet

Lainaus käyttäjältä: hummitus - 28.07.13 - klo:14:13
Meiltä löytyy 2012 A1 1.2 TFSI 63kW jolla ajettu 26 000km. Valitin takuuhuollossa tyhkäynnilla esiintyvistä sytyskatkoksista jotka tuntuvat moottorin hytkymisenä. Loggasin VASsilla myös samat katkokset. Eivät saaneet huollossa katkoksia esiintymään(lämmin kone) mutta meinaavat, että vika olisi alkava jakoketju ongelma. Pitää kuulema antaa pahentua jotta

Esiintyykö niitä katkoksia/hytkymistä muutoin kuin heti startin jälkeen kylmällä koneella? Noissa TSI-koneissahan on se katalysaattorin lämmityspoltto jonka aikana noita esiintyy, ovat siis ihan ominaisuus eikä vika. Sen polton huomaa helposti metallisesta pörisevästä pakoäänestä joka kestää ehkä puolisen minuuttia startin jälkeen. Sinä aikana esiintyvät sytytyskatkokset on tavattu lukea ominaisuudeksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Japoff

Niin Fabia kunnossa , uusi ketju jne...
Ei maksanut killinkiäkään.

Ja ajettuhan kiesillä oli 13500km paikkeilla , tosin ääni(rapina) ei ollut paha eikä lopulta kuulemma ketjukaan kovin pahasti vielä venunut ...
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

hummitus

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.07.13 - klo:22:52
Esiintyykö niitä katkoksia/hytkymistä muutoin kuin heti startin jälkeen kylmällä koneella? Noissa TSI-koneissahan on se katalysaattorin lämmityspoltto jonka aikana noita esiintyy, ovat siis ihan ominaisuus eikä vika. Sen polton huomaa helposti metallisesta pörisevästä pakoäänestä joka kestää ehkä puolisen minuuttia startin jälkeen. Sinä aikana esiintyvät sytytyskatkokset on tavattu lukea ominaisuudeksi.

Katkokset alkavat vasta kun tyhjäkäynti laskee normaalille tasolle tuon katalysaattorin lämmitysvaiheen jälkeen. Katkoksia ei esiintynyt kun moottori oli uusi. Tarkkaa ajankohtaa milloin kone alkoi pätkimään on vaikea määrittää kun harvoin käy tyhjää tuon Start/stop sydeemin takia.
Autossa on myös Eberi jota käytetään ahkerasti heti kun ikkunat alkavat huurtumaan eli kylmäkäynnistyksiäkään moottorille ei ole tullut.

Meinaan vaihtaa tulpat ja ruutata Forten pihinäpullon imusarjaan ja seurata tilannetta onko vaikutusta katkosten esintymiseen.

Golffarinainen

#2036
Tässä minun TSI 1.4 koneen ongelma, jota huomenna lähden Volkkarille Olariin selvittämään. Vm 2009, Golf 1.4 TSI uutena ostettu. Ensimmäinen ylimääräinen vaiva tuli noin 50 000 km:n kohdalla, punainen öljynpainevarotusvalo alkoi vilkkumaan (ensimmäinen huolto suoritettu Volkkarilla 32.000 km:ssä), sanoivat Volkkarilla että joskus tuo Longlife-huoltoväli ei riitä, öljyt olivat likaset, vaihtoivat siis uudet öljyt. Seuraava määräaikaishuolto venytettiin noin 70.000, sen teetin ei-merkkihuollossa, öljyt vaihdettiin jne, lisätöinä uudet takajarrupalat.

Nyt ehkä noin kuukauden verran olen huomannut juuri tuon täälläkin olevissa videoissa esiintyvän rallatuksen kylmäkäynnistyksessä. Nyt mittarissa noin 78 000 km. Rallattava ääni ei kuulu joka kerta, eikä enää jos käynnistää heti uudestaan. Vällillä rallatus on aivan lyhyt välillä vähän pidempikestosempi. Välillä myös tyhjäkäynti jää hetkeksi vähän korkeammalle, kunnes tipahtaa. Onko muilla ollut mitään muita oireita, juuri tuota öljynpainevalon syttymistä tms? Mitään muuta en ole huomannut ajaessani, mutta lienee syytä selvittää tuo outo ääni käynnistettäessä?

Eli suunnitelu/tyyppivika, jos päätyvät tuohon jakoketjuongelmaan. En meinaa maksaa penniäkään, vaikka en ole toista määräaikasihuoltoa Volkkarilla teettänytkään.

spande

Täytyy tähän vaan todeta että ikinä en yksillä öljyillä ajaisi 30tkm, aivan maksimi joka jo kauhistuttaa on 15tkm!

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Golffarinainen - 31.07.13 - klo:13:17
Tässä minun TSI 1.4 koneen ongelma, jota huomenna lähden Volkkarille Olariin selvittämään. Vm 2009, Golf 1.4 TSI uutena ostettu. Ensimmäinen ylimääräinen vaiva tuli noin 50 000 km:n kohdalla, punainen öljynpainevarotusvalo alkoi vilkkumaan (ensimmäinen huolto suoritettu Volkkarilla 32.000 km:ssä), sanoivat Volkkarilla että joskus tuo Longlife-huoltoväli ei riitä, öljyt olivat likaset, vaihtoivat siis uudet öljyt. Seuraava määräaikaishuolto venytettiin noin 70.000, sen teetin ei-merkkihuollossa, öljyt vaihdettiin jne, lisätöinä uudet takajarrupalat.

Nyt ehkä noin kuukauden verran olen huomannut juuri tuon täälläkin olevissa videoissa esiintyvän rallatuksen kylmäkäynnistyksessä. Nyt mittarissa noin 78 000 km. Rallattava ääni ei kuulu joka kerta, eikä enää jos käynnistää heti uudestaan. Vällillä rallatus on aivan lyhyt välillä vähän pidempikestosempi. Välillä myös tyhjäkäynti jää hetkeksi vähän korkeammalle, kunnes tipahtaa. Onko muilla ollut mitään muita oireita, juuri tuota öljynpainevalon syttymistä tms? Mitään muuta en ole huomannut ajaessani, mutta lienee syytä selvittää tuo outo ääni käynnistettäessä?

Eli suunnitelu/tyyppivika, jos päätyvät tuohon jakoketjuongelmaan. En meinaa maksaa penniäkään, vaikka en ole toista määräaikasihuoltoa Volkkarilla teettänytkään.

Itse ainakin sain huutia huollolta, koska viimeisin huoltoväli ennen jakopääremppaa meni pitkäksi muutamalla tonnilla. Tuon takia maahantuoja vetäytyi kokonaan vastaantulosta.

Polokari

Lainaus käyttäjältä: spande - 01.08.13 - klo:00:46
Täytyy tähän vaan todeta että ikinä en yksillä öljyillä ajaisi 30tkm, aivan maksimi joka jo kauhistuttaa on 15tkm!
Miksi ? Mitä sitten tapahtuu?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy