TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

kimmeli

Ja nythän kävi sitten niin, että TSI 103kW on pajalla. Diagnoosi on meille kaikille tuttu -jakoketju.

Mittaristoon syttyi viime sunnuntaina "ihana" oranssi merkkivalo siitä, että eikun auto pajalle. Ajoin auton VW:n merkkikorjaamoon ja jätin sinne päiväksi, niin varmasti joku kerkee päivän aikana lukemaan vikakoodit ja nappasin esittelyauton alle. En päässyt kuin jokusen kilometrin kun huoltokaveri soitti ja kertoi, että auto jää pajalle, sillä ketju venynyt ja venttiileissä jotain ongelmia ja samalla kansi menee koneistukseen eikä sillä uskalla/saa ajaa. Olin ihan hiljaa ja mietin, että mistä h....tistä ne noin nopeasti on vetänyt moisen diagnoosin ja samalla toisella aivopuoliskollani mietin moisen rempan hintalappua. Ilmeisesti huollossa on valmis paperille kirjoitettu tarina tällaisia tapauksia varten. Ajatustyöni ei ollut vielä loppu kun puhelimessa kuulin jotain, että ".....maksaa n. 4500 â,¬" ja samalla olin ajaa ojaan.

Siis mitä? Autoni mittariin on kertynyt vuodestä -08 alkaen 111 tkm ja olen mielessäni hymyillyt, että kerrankin sain alleni jotain, joka kestää pidempään kuin muiden Golfit. Muutamalla kaverillani meinaan koneet paukahtaneet 50 tkm kohdalla.  Ja arvata saattaa, että naurua tulee nyt takaisin tähän suuntaan, sillä nämä kavereideni autot on korjattu takuuseen. Auto on aina toiminut moitteettomasti, tyhjäkäynti on ollut ok, ei ole vienyt öljyä, ei ole ollut nykimisiä jne. Kaikkeen outoonkin, niin kuin esim. moottorin outoihin ääniin adaptoituu.

Tarina puhelimessa jatkui: "Onkos tää ostettu meiltä uutena? jaa joo niin näyttääkin...Entäs huollot?... joo nekin näyttää olevan kunnossa. Hyvä homma! Ai niin mites toi eka huolto?...joo on näköjään tehty ajoissa." Mietin siinä itse, että miten niin ajoissa-autohan se huollot on halunnut. Kaveri jatkoi: "Sulla muuten kävi tsägä kun eka huolto on tehty ennen 34 tkm täyttymistä." Ja taas mä mietin, että mitä ihmettä. "Joo se katos nyt sitten semmonen juttu, että maahantuoja tulee tässä tapauksesssa vastaan kuluissa, että sulle jää maksettavaksi VAIN n. 1500â,¬. Jos toi eka huolto oliski ollu vaik 34001 km, niin kaikki kulut ois jääny sulle. Osatkin muuten on jo keräyksessä eli pannaan osiksi ja kasaan, ni pääset taas tien päälle. Saat täältä korjaamon sijaisauton siksi aikaa. OK?"

Ja taas mä mietin, että olikohan siitä oikeesti vikaa vai onko tuo VW:n uusi tapa kerätä asiakkailta rahaa. Ja sillä samaisella hetkellä laitoin tuon puhelun omassa puhelinhistoriassani legenda-puhuluiden osastolle.

Eihän tää avautuminen nyt mitenkään oloani eikä minuakaan paremmaksi tee, mutta tulipahan nyt kannettua korteni kekoon kansanauton puolesta.

PS: jos jollakulla on keino/tapa/yhteys/vääryys/valhe tai muu konsti pienentää kohdalleni lankeavaa hintalappua, niin otan tiedon mielelläni vastaan (ja varmaan moni muukin)! Huolettomia kilometrejä kaikille. Kiitos ja anteeksi.

PS2: edelleen epäselvää minulle oliko siinä vikaa vai ei...mutta pakkohan se on ammattimiehiä uskoa.

tapanixxx

No mulla ei ole neuvoa keinoa millä pienentäisi hintalappua eikä kokemusta tsi koneista mutta maalaisjärjellä ajateltuna kysyisin huollolta  a)onko uudet osat kestävempiä kuin mitä nyt hajonneessa koneessa on ja b) jos on kestävempiä niin millä lailla. Nämä mieluiten kirjallisesti niin saa huoltokirjan väliin todistusaineistoa.

Tuo 1500 e kuullostaa ihan kohtuulliselta kun autolla on jo reilu 100 tkm.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 31.05.13 - klo:14:08
Kuinka pitkään täällä on porukalla kestänyt jakoketju siitä hetkestä, kun rallattaminen käynnistettäessä on alkanut (ei BMY-koneet, vaan nämä uudemman sukupolven)? Noin niin kuin suurinpiirtein? Puoli vuotta vai lyhyempi aika? Tässä ei tietenkään ole mitään absoluuttista totuutta, kun kyse on helvetin hienoista yksilöistä.

Eipä kait se ketju siitä ajasta niin välitä vaan kilometreistä. Mulla kohta pari vuotta rallatellut ja kilometreissä noin 16 000.

Karvis

Päivällä oli naisihmisellä VI tsiippa Golf puoleksi tiellä hätävilkut päällä, pysähdyin kysymään josko apu kelpaisi niin tuumasi vaan jotta hinuri on tulossa jo. Jäin sitten miettimään josko motti oli antautunut ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

c-son

Ei sitten käy mielessä sitä satasen ketjua vaihtaa ennenkuin kulku loppuu tyystin?

Aiheeseen liittyen; omaan Ibiza 1.2 TSI:hin vm. 2012 laitettiin takuuseen muutama viikko sitten ketju ja kiristin 32 tkm ajettuna, heti ensimmäisten aamurapinoiden alettua. En epäile etteikö sillä vanhalla pitkäänkin olisi vielä päässyt, mutta miksi turhaan ottaa riski, kun kerran ongelma on tiedossa.

M_M

Jos on riittävän vanha kone niin siinä ei ihan satanen riitä kun vaihdetaan kaikki tarvittavat osat.  ::)

Kuten aiemmin kirjoitin, 860â,¬ jäi itselleni maksettavaa rempasta ja se on vain puolet koko kustannuksista, toisen puolen maksoi maahantuoja. Auton myyjäliikkeen vastausta odotan vielä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Taky

Lainaus käyttäjältä: kimmeli - 31.05.13 - klo:15:15
VAIN n. 1500â,¬.

Joka on edelleen ISO raha - montako kertaa pitää lähteä ennenkuin tuo on verottoman omalle tilile tuloutettu...
Ja edelleen esim 200tkm välein vaihdettava jakohinna ei ole koskaan kustanatanut noin paljoa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

kt

Lainaus käyttäjältä: kimmeli - 31.05.13 - klo:15:15
Ja nythän kävi sitten niin, että TSI 103kW on pajalla. Diagnoosi on meille kaikille tuttu -jakoketju.

Mittaristoon syttyi viime sunnuntaina "ihana" oranssi merkkivalo siitä, että eikun auto pajalle. Ajoin auton VW:n merkkikorjaamoon ja jätin sinne päiväksi, niin varmasti joku kerkee päivän aikana lukemaan vikakoodit ja nappasin esittelyauton alle.




Kun ajelit pajalle ja jos venttiilit otti mäntiin, niin kyllä melkoista kolinaa on ajosi ollut. Kävikö kone siististi pajalle viedessä?
Mutta ellei silloin kolissut, niin voisit kysyä pajalta, kuka siellä sitä ajoi ja miksi? Taisi paja itse hajoittaa venttiilit ja kannen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: c-son - 31.05.13 - klo:19:27
Ei sitten käy mielessä sitä satasen ketjua vaihtaa ennenkuin kulku loppuu tyystin?


Eivätpä suostu maahantuojalla vaihtamaan ennenkuin on niin paha, että asentaja kuulee äänen. Ei mulla ole aikaa käydä jatkuvasti jossain huoltopojalla kuunnelluttamassa autoani. Hajotkoon jos on hajotakseen, sittenhän maksavat koko lystin kun eivät suostu nyt laittamaan.

kimmeli

Itse ajoin pajalle ihan normaaliin vikakoodilukuun. Auto toimi omasta mielestäni aivan normaalisti ja ajattelinkin vikakoodin olevan päällä jostain sähköisestä/kosteudellisesta syystä.

Soitin pajalle ja utelin. Joissakin venttiileissä on kuulemma kökkööntynyttä paskaa ja tämä venttiilien vajaatoiminto on aiheuttanut jotain?? kannelle ja siksipä käy koneistamon kautta. Karstan/paskan kerääntyminen kuulemma on ominaisuus! johtuen polttoaineensyöttötavasta. Oma ajotapani on sellainen, että ei pitäisi karstaa koneessa olla ;) tosin tulee varmaankin myös luvattoman usein käytettyä moottorin loistavia vääntöominaisuuksia hyväksi -keppivaihteinen kun on.

Samaan syssyyn huomasivat, että mekaanisen ja pakokaasuahtimen välissä on jumiutunut venttiili. Ei se magneetti vaan se toinen venttiili ( jonka nimi nyt ei pamahda mieleen) on ainakin ollut jossain vaiheessa jumissa kertoi vikakoodilistaus

Tartuin myös tilaisuuteen ja pyysin tekemään 120 tkm huollon kun moottori nyt on jo auki ja hommat hoituu "kivasti". Kakominen puhelimessa alkoi: "Ööö tota eihän tää nyt näin mee ku sille pitää tilata uus aika." "Siis te paatte ensin myllyn kasaan ja sit tiskiltä mä tilaan uuden ajan et te voitte taas panna sen palasiks ja rahastaa taas tuntien työt, niinkö?" "Juu näin on ohjeistus" vastasi kaveri. Ai että mulla oli HAUSKAA puhelimessa. Nooh lopputuloksena tekevät sen huollon. Kyllä kannatti kysäistä, sillä säästin varmaan muutaman satasen ja voin nyt viedä vaimon jonnekin kivaan paikkaan kaffelle.

Eiköhän tää tästä kesäksi huomenna muutu  8)

SKU

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.05.13 - klo:22:48
Eivätpä suostu maahantuojalla vaihtamaan ennenkuin on niin paha, että asentaja kuulee äänen. Ei mulla ole aikaa käydä jatkuvasti jossain huoltopojalla kuunnelluttamassa autoani. Hajotkoon jos on hajotakseen, sittenhän maksavat koko lystin kun eivät suostu nyt laittamaan.

Ilmankos ne palkkaa nykyään kuuroja duuniin ;)

Ã,,lkääkä nyt vetäkö herneitä...ei ole tarkoitus loukata kuulovammaisia. Lähinnä tuli mieleen omat kolinat tai narinat, kun ei asentaja "kuule". Nämä on niin subjektiivista, ja kuuro on kuuro.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

skriko

Lainaus käyttäjältä: SKU - 31.05.13 - klo:23:03
Ilmankos ne palkkaa nykyään kuuroja duuniin ;)

Ã,,lkääkä nyt vetäkö herneitä...ei ole tarkoitus loukata kuulovammaisia. Lähinnä tuli mieleen omat kolinat tai narinat, kun ei asentaja "kuule". Nämä on niin subjektiivista, ja kuuro on kuuro.

;D

Mun tapauksessa on käynyt niin, että eipä silloin rallata kun asentaja seisoo kuulolla. Toivottavasti 30.9 kun on LL-huolto rääkäsee niin pirusti.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.05.13 - klo:23:10
;D

Mun tapauksessa on käynyt niin, että eipä silloin rallata kun asentaja seisoo kuulolla. Toivottavasti 30.9 kun on LL-huolto rääkäsee niin pirusti.

Videolla rällätykset talteen.
Kun useampi otos, niin luulisi uskovan, kunhan näkee myös rekkarin autosta jossain videon aikana.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 31.05.13 - klo:23:12
Videolla rällätykset talteen.
Kun useampi otos, niin luulisi uskovan, kunhan näkee myös rekkarin autosta jossain videon aikana.

Mulla on toi vanha Nokialainen, jossa ei sellaisia hienouksia ole.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.05.13 - klo:23:20
Mulla on toi vanha Nokialainen, jossa ei sellaisia hienouksia ole.

Kai sulta kamera löytyy? Sillä vaan videota kuvaten.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

c-son

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.06.13 - klo:00:02
Kai sulta kamera löytyy? Sillä vaan videota kuvaten.

Tämä on hyvä neuvo. Ketjun takuuvaihtopäätös omaanikin tehtiin kuvaamani videon perusteella. Lisäksi tarvittiin tieto moottorin sarjanumerosta. Autoa huoltoon viedessäni oli jo selvää mitä sille tehdään.

kt

Lainaus käyttäjältä: kimmeli - 31.05.13 - klo:22:55
Itse ajoin pajalle ihan normaaliin vikakoodilukuun. Auto toimi omasta mielestäni aivan normaalisti ja ajattelinkin vikakoodin olevan päällä jostain sähköisestä/kosteudellisesta syystä.

Soitin pajalle ja utelin. Joissakin venttiileissä on kuulemma kökkööntynyttä paskaa ja tämä venttiilien vajaatoiminto on aiheuttanut jotain?? kannelle ja siksipä käy koneistamon kautta. Karstan/paskan kerääntyminen kuulemma on ominaisuus! johtuen polttoaineensyöttötavasta. Oma ajotapani on sellainen, että ei pitäisi karstaa koneessa olla ;) tosin tulee varmaankin myös luvattoman usein käytettyä moottorin loistavia vääntöominaisuuksia hyväksi -keppivaihteinen kun on.

Samaan syssyyn huomasivat, että mekaanisen ja pakokaasuahtimen välissä on jumiutunut venttiili. Ei se magneetti vaan se toinen venttiili ( jonka nimi nyt ei pamahda mieleen) on ainakin ollut jossain vaiheessa jumissa kertoi vikakoodilistaus

Tartuin myös tilaisuuteen ja pyysin tekemään 120 tkm huollon kun moottori nyt on jo auki ja hommat hoituu "kivasti". Kakominen puhelimessa alkoi: "Ööö tota eihän tää nyt näin mee ku sille pitää tilata uus aika." "Siis te paatte ensin myllyn kasaan ja sit tiskiltä mä tilaan uuden ajan et te voitte taas panna sen palasiks ja rahastaa taas tuntien työt, niinkö?" "Juu näin on ohjeistus" vastasi kaveri. Ai että mulla oli HAUSKAA puhelimessa. Nooh lopputuloksena tekevät sen huollon. Kyllä kannatti kysäistä, sillä säästin varmaan muutaman satasen ja voin nyt viedä vaimon jonnekin kivaan paikkaan kaffelle.

Eiköhän tää tästä kesäksi huomenna muutu  8)

Eli ovat ottaneet sytytystulpan irti ja katselleet skoopilla sisään sylinteriin. Kai siellä sitten jotain paskaa aina näkyy. Jos venttiilit ei pohjaa kunnolla sylinterinkanteen (niinkuin taitavat väittää), niin koneen tehot kyllä on puolimoiset. Taitaa paukkuakin pakoputkessa yhtenään. Jos tätäkään ei ole ollut havaittavissa, vaan ainoastaan tukku vikakoodeja, niin parasta on vaihtaa pajaa ja tutkituttaa koneen kunto muuallakin.
Tietysti se, että joku ilmansäätöventtiili ei toimi, niin saattaa paskoittaa konetta, mutta tuskin se mäntiä ja kantta sentään vääntää. Ettei vaan olis karstat peräisin Ruotsin tai Venäjän bensasta? Suomen bensassahan ei karsta-atomeja olekkaan.(=Vitsi)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jiku

Viittaavat tuolla taipumukseen karstoittumisella ja polttoaineen syöttötavalla kai suorasuihkutuskoneisiin, missä bensa ei huuhtele
imuventtiilejä joita egr-stä tulevat pakokaasut ja huohottimesta tuleva öljysumu karstoittavat?

En ota kantaa onko sitten aiheuttanut jotain tuo karsta.

Muutenkin ois mielenkiintoista kuulla onko karsta aiheuttanut kellään (muilla) ongelmia, mutta taitais olla jo toisen topicin juttuja.

psxgamer

No niin, sanokaas raati mitä mieltä olette tästä 1.2TSI äänestä:

https://www.dropbox.com/s/ge42v5ys52nfufb/20130601_191054.mp4

Onko normaalia? Startissa kaikki menee nätisti, mutta tuo rätinä ihmetyttää. En enää muista miltä auto kuulosti ihan uutena (nyt päälle 45000 mittarissa, vm -11), mutta vähän hassulta rätinältähän tuo kuulostaa. Kuunnellessani Youtubesta videoita en osaa päättää olenko huolestunut vai en. Tunnistaako joku kuulostaako ääni normaalilta vai pitäisikö viedä pajalle? Seuraava huolto 6500km pässä, eli ajoillani noin 4kk päässä.

koro

Itselläni kulkineena 2009 1.4tsi dsg, cavc versiolla. Mittarissa nyt hivenen yli 120 tkm. Olen pirssin toinen omistaja. Mittarissa oli auto ostettuani 111 tkm.

Ajattelin kirjoittaa tähän ketjuun omia kokemuksia, kun aika vastaavia "ominaisuuksia" koneesta on pari muutakin tuonut esille.

Vein auton isompaan määräaikaishuoltoon 115tkm kohdalla, sillä kone kävi kylmänä epätasaisesti, eli pientä perstuntumaan tarttuvaa koneen hytkymistä. Lämpimänä ominaisuus hieman katosi ja nyt kelien lämmetessä ehkä oire katoaa jo lyhyemmän ajon jälkeen. Käynnistyksissä myös satunnaista rallatusta pari sekuntia.

Huollossa ei ketjun venymisestä näkynyt merkkejä, kun asian sanoivat tarkistaneen. Rallatusta silti kuuluu, joten kuulunee asiaan/oinaisuuksiin. Käynnin pätkiminen on siis se asia, jolle haen ongelman poistamista.

Määräaikaishuollossa eivät siis löytäneet samassa yhteydessä tehdyn tarkastuksen perusteella mitään konkreettista, ei vikamuistissakaan merkkejä.

Toisessa huollossa jonka pyysin edelleen pätkiminen vuoksi, eivät löytäneet silminhavaittavaa vikaa, vaan totesivat myös, että koneen lämmetessä oire lieveene. Vaihtoivat pari viallista tulppaaneja takuuseen, laskua jäi 140e.

Pätkimisongelman edelleen jatkuessa ja puhelinkeskusteluissa huollon ja maahantuojan kanssa epäilyksenä on karstoittuminen; vaihtoehtona Fortum polttoaineeseen sekä suihkutettuna, myös endoskoopilla voisi katsoa koneeseen josko näkisi karstatilanteen ilman kannen aukaisua. Myös kaasuläpän karstoittuminen ei ole pois suljettu.

Ensi viikolla kolmas huoltoaika ko. asiasta, jossa pariin tuntiin pitäisi saada fortet sisään, kaasuläpän tarkistus ja endoskoopilla katsaus. Katsotaan kuinka ongelmaan saadaan lääkettä, jos saadaan. Huolena silti tuo ketju, kuinka tarkistettu ja kuinka vakavasti asian ovat ottaneet. Itselläni alkaa hiipiä epäusko huollon haluun tutkia asiaa, mutta toivotaan parasta.

koro

Lainaus käyttäjältä: koro - 01.06.13 - klo:20:17
; vaihtoehtona Fortum polttoaineeseen

Siis Fortea tarkoitin. Suht kivulias kirjoitella ipadilla ennakoivaa tekstinsyöttöä käyttäen. huoh.


psxgamer

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 01.06.13 - klo:19:44
No niin, sanokaas raati mitä mieltä olette tästä 1.2TSI äänestä:

https://www.dropbox.com/s/ge42v5ys52nfufb/20130601_191054.mp4

Onko normaalia? Startissa kaikki menee nätisti, mutta tuo rätinä ihmetyttää. En enää muista miltä auto kuulosti ihan uutena (nyt päälle 45000 mittarissa, vm -11), mutta vähän hassulta rätinältähän tuo kuulostaa. Kuunnellessani Youtubesta videoita en osaa päättää olenko huolestunut vai en. Tunnistaako joku kuulostaako ääni normaalilta vai pitäisikö viedä pajalle? Seuraava huolto 6500km pässä, eli ajoillani noin 4kk päässä.

Otin vielä toisenkin videon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8869063/20130602_150808.mp4

Osaako kukaan diagnosoida näiden perusteella pitäisikö huolestua vai ei?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: jiku - 01.06.13 - klo:19:26
Viittaavat tuolla taipumukseen karstoittumisella ja polttoaineen syöttötavalla kai suorasuihkutuskoneisiin, missä bensa ei huuhtele
imuventtiilejä joita egr-stä tulevat pakokaasut ja huohottimesta tuleva öljysumu karstoittavat?

En ota kantaa onko sitten aiheuttanut jotain tuo karsta.

Muutenkin ois mielenkiintoista kuulla onko karsta aiheuttanut kellään (muilla) ongelmia, mutta taitais olla jo toisen topicin juttuja.

Kone kertaalleen avattu ja putsattu... 70.000km kohdilla. Alkoi startissa moottorivalo vilkuttamaan vähän turhan usein. Röhnäähän siellä oli ihan kiitettävästi.

Alkaa tuo kuittikansio olemaan jo aika kunnioitusta herättävän paksuinen. Mekatroniikka, ketju, karstan rassaus (+pikkuvikoja: talven vääntämät ovipellit, turbon osia, ilmastoinnin osia...)

ConD

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 02.06.13 - klo:21:28
Otin vielä toisenkin videon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8869063/20130602_150808.mp4

Osaako kukaan diagnosoida näiden perusteella pitäisikö huolestua vai ei?
Onko auto DSG? Ekassa videossa kuului normaalia TSI koneen säksätystä, mutta jokin "kahina" myöskin. Sama kahina sitten kun kuului ulkoa kuskinpuolelta, tuli mieleen että voisiko DSG koneen kaksoismassa kahista? Manuaalivaihteisessa ei ole kaksoismassaa vaan kiinteä VP.

Itsellä jakopään rällätys kuului startissa varsin selvästi, ei niinkään käynnissä ollessa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: ConD - 03.06.13 - klo:08:50
Onko auto DSG? Ekassa videossa kuului normaalia TSI koneen säksätystä, mutta jokin "kahina" myöskin.

Samaa mieltä, varsinkin kylmänä käynnistettäessä, TSI koneesta kuuluu aika kova säksätys (ominaisuus). Ei tuo kyllä siltä kuulostanut, että kyse olisi jakoketjusta... tai sitten vaiva on vasta aivan alkuvaiheessa? Omassa autossa, kylmäkäynnistyksen yhteydessä käynti on täristävää (varsinkin nyt lämpiminä päivinä) ja kierrokset huitelevat hiukan reilussa 1000 rpm noin puolisen minuuttia. Tämän jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu normaalille tasolle. Tämäkin taitaa olla ominaisuus ainakin 1.4 TSI koneissa, liittyen pakokaasujen lämpötilaan?

M_M

Kun ketju alkaa oireilemaan, kuuluu se ensisijaisesti rallatuksena käynnistyksessä. Jos käydessäkin alkaa tulla sivuääniä, on ongelma jo edennyt todella pitkälle.

TSI-koneissa sellainen selvästi erottuva "raksutus" tyhjäkäynnillä on ihan normaalia, ääni kuuluu minun ymmärtääkseni lähinnä suuttimista.

Myös tuo käynnistyksen jälkeinen korotettu tyhjäkäynti, johon liittyy kaikenlaista ääntä sekä tärinää, on aivan normaali ominaisuus. Liittyy katalysaattorin lämpötilan nopeaan nostamiseen, keskustelua aiheesta mm. täällä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6708.0
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 03.06.13 - klo:09:04
Samaa mieltä, varsinkin kylmänä käynnistettäessä, TSI koneesta kuuluu aika kova säksätys (ominaisuus). Ei tuo kyllä siltä kuulostanut, että kyse olisi jakoketjusta... tai sitten vaiva on vasta aivan alkuvaiheessa? Omassa autossa, kylmäkäynnistyksen yhteydessä käynti on täristävää (varsinkin nyt lämpiminä päivinä) ja kierrokset huitelevat hiukan reilussa 1000 rpm noin puolisen minuuttia. Tämän jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu normaalille tasolle. Tämäkin taitaa olla ominaisuus ainakin 1.4 TSI koneissa, liittyen pakokaasujen lämpötilaan?
Kyllä tuo oma "korjattu" 1.2TSI nostaa myös kierroksia startin jälkeen toviksi, eikä se minun mielestä ongelma ole. Tietty metallinen tsäksätys tuosta on kuulunut minun korvaani aina. Kihinä tai rallatus sitten on asia erikseen.

Kannattaisi nyt selvittää kuuluuko se kihinä jakopään vai laatikon puolelta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

MikaMM

Lainaus käyttäjältä: jiku - 01.06.13 - klo:19:26
Muutenkin ois mielenkiintoista kuulla onko karsta aiheuttanut kellään (muilla) ongelmia, mutta taitais olla jo toisen topicin juttuja.

Täällä yksi BMY:n kansi käytetty koneistettavana karstan vuoksi 105000km kohdalla. Itse jouduin maksamaan 50% korjauksesta ja myyjäliike loput.
Samalla vaihdettiin uusi jakoketju, joka oli vielä toleranssien sisällä, mutta hieman venynyt. Tuo oli jo toinen uusi ketju tähän autoon. Edellisen omistajan aikana vaihdettu ensimmäinen.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 01.06.13 - klo:19:44
No niin, sanokaas raati mitä mieltä olette tästä 1.2TSI äänestä:

https://www.dropbox.com/s/ge42v5ys52nfufb/20130601_191054.mp4

Onko normaalia? Startissa kaikki menee nätisti, mutta tuo rätinä ihmetyttää. En enää muista miltä auto kuulosti ihan uutena (nyt päälle 45000 mittarissa, vm -11), mutta vähän hassulta rätinältähän tuo kuulostaa. Kuunnellessani Youtubesta videoita en osaa päättää olenko huolestunut vai en. Tunnistaako joku kuulostaako ääni normaalilta vai pitäisikö viedä pajalle? Seuraava huolto 6500km pässä, eli ajoillani noin 4kk päässä.

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 02.06.13 - klo:21:28
Otin vielä toisenkin videon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8869063/20130602_150808.mp4

Osaako kukaan diagnosoida näiden perusteella pitäisikö huolestua vai ei?

Lainaus käyttäjältä: ConD - 03.06.13 - klo:08:50
Onko auto DSG? Ekassa videossa kuului normaalia TSI koneen säksätystä, mutta jokin "kahina" myöskin. Sama kahina sitten kun kuului ulkoa kuskinpuolelta, tuli mieleen että voisiko DSG koneen kaksoismassa kahista? Manuaalivaihteisessa ei ole kaksoismassaa vaan kiinteä VP.

Itsellä jakopään rällätys kuului startissa varsin selvästi, ei niinkään käynnissä ollessa.

Ei ole DSG, ihan manuaali vain.

Tiedän kyllä, että käynnistyksen jälkeen moottori käy vähän kovemmalla kuin normaalisti, vaikka en ole koskaan tiennytkään miksi näin on. En pitänyt autoa hirveän pitkään käynnissä testatessa. Lisäksi tuolla toisella videolla autossa huutaa ilmastointikin aika täysillä, sillä auto oli suoraan auringossa kuumentumassa.

Tässä rätinässä on kyllä vielä se juttu, että se on ollut tosi satunnaista nyt kun olen tarkkaillut. En osaa sanoa onko se esiintynyt vain käynnistyksen yhteydessä vai ei. Mutta lisäksi olen huomannut kaksi oiretta:
1) Moottorijarruttaessa alkaa auto todella alhaisilla kierroksilla nytkytellä. En ole huomannut tämmöistä ennen.
2) Välillä alhaisilla kierroksilla on tuntunut, että tehot ovat kateissa. Tulevat sitten jyväykseksellä kun kierrokset nousevat. Mielestäni koneessa ei ennen tämmöisiä ollut, mutta on kyllä voinut olla minun vaihtovirhekin.

Soitin nyt joka tapauksessa VV-autoon ja sovin, että vien auton pajalle keskiviikkona. Eilen tulikin ajettua videoiden kuvaamisen jälkeen kevyt 470km maantielenkki ihan reiluja motarinopeuksiakin matkalla maalta kotia.  ::)

ConD

Kokeileppa muuttuuko ääni jos ilmastoinnin laittaa pois päältä.

Jos tuo olisi ketju, äänen pitäisi tulla aika selkeästi jakopään puolelta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy