TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

M_M

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 22.05.13 - klo:19:17
Turbon öljyputki vaihdetaan ainoastaan vanhaan 103kW 1.4 TSI -moottoriin. BMY-koodilla muistaakseni. Siinä se meni liian läheltä pakosarjaa eristämättömänä.
Minun autoni tosiaan on tuolla surullisella BMY-moottorilla, joten öljyputken vaihto oli sillä perusteltua ja toivoinkin että se vaihdetaan. Uudempiin moottoreihin on varmaan osattu jo tehtaalla laittaa tämä eristetty putki.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

harava

Moi, ajattelin kertoa oman tarina josta voi olla joillekkin hyötyä.           Touran 2009 tsi 1,4l  BMY. Ajettu 40000km  4,5vuoden aikana.
Keltainen varoitusvalo syttyi n. kuukausi sitten ja ajoin huoltoon tarkistamaan tilanteen. Jakoketju löystynyt eli vaihtoon meni. Ja paljon muutakin. VW lupasi osista 50% ja työstä 70% maksaa. Hinta arvio minun osaltani n.400â,¬. Kun hain auton pajalta hinta olikin n.900â,¬ mun osuus.
Siitä innostuneena soitin kuluttajavirastoon ja he sanoivat, että VW pitää korvata molemmista 75% koska on niin vähän vasta ajettu auto. Soitin maahantuojalle ja sanoi asiani, he lupasivat palata asiaan huomenna. Tänään sitten soittivat ja lupasivat palauttaa koko summan minulle takaisin.
Kannattaa siis valittaa!
Ja sitten kysymys: Onko jollain löystynyt uudelleen ketju vaihdon jälkeen?
Autossa on uusi öljyputki ja nokka-akselin ratas ym.

skriko

Lainaus käyttäjältä: harava - 22.05.13 - klo:20:12
Ja sitten kysymys: Onko jollain löystynyt uudelleen ketju vaihdon jälkeen?
Autossa on uusi öljyputki ja nokka-akselin ratas ym.

Minullakin samaa ketjuongelmaa. Kävin tänään toisessa merkkiliikkeessä missä on yksi tuttu huoltopäällikkönä. Eipä rallatus kuulunut taaskaan silloin. Tuttu kun oli, uskoi että rallattaa toisinaan ja sanoi että jos pahenee niin laittavat. Lisäksi pyysi korjauttamaan jos olen aikeissa myydä autoni yksityiselle niin saadaan maahantuoja maksamaan. Lupasivat maksaa koko lystin. Tosin autolla ikää 2 v ja 8 kk. 28 200 km.
Lue vastaus kysymykseesi edellisen sivun kuvien yläpuolelta.

MikaMM

Lainaus käyttäjältä: harava - 22.05.13 - klo:20:12
Ja sitten kysymys: Onko jollain löystynyt uudelleen ketju vaihdon jälkeen?
Autossa on uusi öljyputki ja nokka-akselin ratas ym.

Hep! Täällä on!
Eka ketju vaihdettu entisen omistajan aikana n. 65tkm kohdalla ja nyt minun aikana 105tkm kohdalla. Nokka-akselin säädintä ei ollut vaihdettu ensimmäisen ketjun vaihdon yhteydessä. Tai niin ainakin väittivät huollossa minulle... :-\

Ja motti tosiaan 1.4TSI BMY...

skriko

Laittaakohan ne saman paskan ketjun ja kiristäjän. Jos niin, niin tuntuu hullulta laittaa viallisen osan tilalle uusi viallinen osa.

Sokota09

#1925
No niin, oma Skooda -09 Octavia jäi tänä aamuna huoltoon tarkastukseen. Olivat tilanneet jo valmiiksi nokka-akselin rattaan + säätimen. Onkohan tämä normaali käytäntö? Tekevätkö rempan samalla, vai siirtyykö mahdollinen huolto myöhempään ajankohtaan? Onko sillä mitään merkitystä, kun auto on ostettu käytettynä autoliikkeestä? Minulla ollut käytössä 2,5 vuotta. Tätä alkoivat kyselemään, kun sanoin virhevastuusta ja etten tule maksamaan mahdollisesta huollosta latin latia.

edit. auto työnalla ja odottaa päätöstä maahantuojalta.

edit.2 nyt sieltä tuli sitten ilmoitus, ettei autossa ole mitään vikaa ja mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytä. Vedätetäänkö tässä kuluttajaa kuinka pahasti?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 23.05.13 - klo:10:27
No niin, oma Skooda -09 Octavia jäi tänä aamuna huoltoon tarkastukseen. Olivat tilanneet jo valmiiksi nokka-akselin rattaan + säätimen. Onkohan tämä normaali käytäntö? Tekevätkö rempan samalla, vai siirtyykö mahdollinen huolto myöhempään ajankohtaan? Onko sillä mitään merkitystä, kun auto on ostettu käytettynä autoliikkeestä? Minulla ollut käytössä 2,5 vuotta. Tätä alkoivat kyselemään, kun sanoin virhevastuusta ja etten tule maksamaan mahdollisesta huollosta latin latia.

edit. auto työnalla ja odottaa päätöstä maahantuojalta.

edit.2 nyt sieltä tuli sitten ilmoitus, ettei autossa ole mitään vikaa ja mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytä. Vedätetäänkö tässä kuluttajaa kuinka pahasti?

Kun et ole ostanut autoa uutena etkä ole ensimmäinen omistaja, niin mahdollisessa vastuukysymyksessä sinun tulee esittää vaatimuksesi auton sinulle myyneelle liikkeelle. He sitten taistelevat maahantuojan kanssa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.05.13 - klo:19:23
Minun autoni tosiaan on tuolla surullisella BMY-moottorilla, joten öljyputken vaihto oli sillä perusteltua ja toivoinkin että se vaihdetaan. Uudempiin moottoreihin on varmaan osattu jo tehtaalla laittaa tämä eristetty putki.

Minunkin Golfiini -08 tuo öljyputki vaihdettiin pyynnöstäni ennalta ehkäisevästi ja veloituksetta, vaikka takuuaika oli jo päättynyt.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: harava - 22.05.13 - klo:20:12

Ja sitten kysymys: Onko jollain löystynyt uudelleen ketju vaihdon jälkeen?


Olikohan takana joku 40tkm kun ketju vaihdettiin takuuna (ilmaiseksi) jo toiseen  kertaan (takuuaika oli jo ylittynyt puolella vuodella toisella kerralla). Moottorina siis 1.2TSI. Tällä uusimmalla ketjulla on takana noin 20tkm ja käynnistysäänet on vielä siistit, ehkä näissä on lopulta tapahtunut jotain kehitystä parempaan suuntaan... 8)

Markku J

Hiukan alkaa pelottaa äitini käytössä olevan Polo 1.2 TSI DSG:n osalta. Auto täyttää 3 v elokuussa ja sillä on ajettu 10 tkm nyt. Kuuntelin sen starttiääntä pari viikkoa sitten, ja kuulosti terveeltä. Mutta noilla kilometrikertymillä sen korjaaminen aikanaan jää kyllä minun maksettavakseni.

Vaikka pidän tuon käynnistysääntä terveenä vielä, niin on se paljon rumempi kuin minun Golfissa olevan uusitun 1.2 TSI:n, joka käy tyhjäkäyntiäkin niin, että ei huomaa onko moottori käynnissä lainkaan. Monta kertaa olen tarkistanut kierroslukumittarista, jäikö Start-Stop kytkemättä pois, kun ei kuulu ääntä eikä tunnu mitään värinää.

harava

Voihan pirskatti tätä TSI:tä.
Olen tosi paljon tykännyt Touranista(vaikka joku sanookin rumaksi) enkä haluaisi millään vaihtaa sitä. Kaippa ainakin pari vuotta takuuta lisää?
Mulle tuli viime syksynä(auto täytti 4v.) merkkikorjaamolta mainos jossa mainittiin, että "takaisinkutsu on kohta tulossa":olemme valmiita palvelemaan teitä. Unohdin koko asian kun ei kuulunut mitään mutta jotenkin tuntuu siltä, että jakoketjuun tuo liittyi?

kt

Kun aamulla käynnistää, niin rapiseeko se ketju vain eka käynnistyksellä? Ja pysäyttää hetimiten.
Onko 2. ja 3. käynnistys selvästi kauniimpi?
Jos niin on, niin eikö kyse ole öljynpaineesta?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 23.05.13 - klo:20:09
Kun aamulla käynnistää, niin rapiseeko se ketju vain eka käynnistyksellä? Ja pysäyttää hetimiten.
Onko 2. ja 3. käynnistys selvästi kauniimpi?
Jos niin on, niin eikö kyse ole öljynpaineesta?

Juuri noin tekee mun auto ja jos sammuttaa niin käynnistyy tosi nätisti ilman mitään rohinoita. Mielestäni on kyse öljynpaineesta. Olen ihmetellyt ja täällä palstallakin kysellyt, että kun auto usein käynnistyy ekalla kerrallakin hienosti, niin miksi maanantaina on öljynpainetta ja tiistaina ei. Maahantuonnin ukko selitti jostain tapista ja reijästa ja että se tappi on kulunut. En ymmmärtänyt siitä pätkääkään.

M_M

Öljynpaineen poistuminen kiristäjästä ja sen hidas palautuminen startin jälkeen näyttelee selvästikin merkittävää osaa tuossa ketjun rallatuksessa. Normaalisti autoni seisoo ajamatta enintään pari päivää, rallatteli vaihtelevasti startatessa. Mutta lopullinen kauhistus tuli viikon lomamatkan jälkeen. Auto seisoi kaikkiaan 10 päivää tallissa ajamatta. Kun sitten sen käynnistin, niin pelkäsin ettei ketjun rallatus lopu koskaan. Se normaalisti muutamia sekunteja kestävä meteli jaksoi viihdyttää varmasti 10-15 sekuntia. Ihme ettei jako hypännyt, ketjun täytyi olla todella löysällä käynnistettäessä.

En edelleenkään tajua miksei siinä kiristimessä ole jotain räikkämekanismia, jotta ketju ei pääsisi löystymään noin poskettomasti auton seistessä ilman öljynpainetta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kt

Olen samaa mieltä, että öljynpaine on mukana tuossa rallatuksessa ja rohinassa. Eli kiristimen toiminta on epätäydellistä.
Suunnitteluinsinöörin mielestä pitäisi kiristimen toimia kuin ajatus, muttei kiristin sitä teekkään.

Itse olen pitänyt öljyä "riittävästi" koneessa ja vaihtanut välivaihdoin, paitsi kerran meni LL-menettelyllä vahingossa. Käyntiinlähtöääni on aina kyllä selvästi pehmeämpi, kun on öljyä riittävästi.

Usein laite vikaantuu vasta kun 2 tai 3 syytä vaikuttaa yhtaikaa. Veikkaanpa, että jos 1)ketjut venyy pikkasen aina, jos 2) kiristin ei toimi kuin ajatus ja jos 3)  öljyäkään ei ole kuin tippa, niin huonosti käy.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Voihan se olla, että koko kiristimen öljykanava on liian ahdas kylmälle öljylle. Eihän niitä moottoreita kuitenkaan suunnitella 0c öljylle vaan sinne 90-100c. Tähän kun lisää vielä TSI-moottorin öljypumpun joka pyrkii pitämään öljynpaineen 3,5 barissa koko kierrosrekisterissä. Kylmänä kun motin repäisee käyntiin niin paksu öljy aiheuttaa max. paineen ja pumppu vetää itsenstä minimituottoasentoon jolloin suurempi osa öljystä ei päädy kiertoon vaan menee suoraan öljypohjaan. Kunnes sitten öljy lämpeää --> ohenee --> paine tippuu ---> pumppu kompensoi lisäämällä tuottoa. ::)

Huomioikaa nyt, että tuon Duo-Centric -öljypumpunkin ideologia on "mahdollisimman vähän öljyä kiertoon" ---> öljy kuluu vähemmän kun se ei kierrä koneessa. LONGLIFE.

ConD

Eli kylmäpäässä ohuempi (esim 0W-40 vs. 5W-30) öljy auttaisi tuohon rallatustaipumukseen kun öljy luiraa helpommin sinne kiristimellekin?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Taky

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 24.05.13 - klo:14:06
Eihän niitä moottoreita kuitenkaan suunnitella 0c öljylle vaan sinne 90-100c.

Eiköhön kuitenkin koko moottorin käyttölämpötilaskaala ohjaa suunnittelua.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Taky - 24.05.13 - klo:14:25

Eiköhön kuitenkin koko moottorin käyttölämpötilaskaala ohjaa suunnittelua.

Moottorin käyntilämpötila on se mikä siellä määrää. Kaikki välykset aivan erit kuin kylmällä koneella. Tuon perusteella valitaan "design-viscosity". Sellaista öljyä vain ei ole, mikä toimisi optimaalisella tavalla joka lämpötilassa = olisi yhtä paksua joka lämpötilassa.

Tuossa vielä kuva, että 0W:n hyöty alkaa käytännössä 10C kohdalla. Käkkyrät kuvaavat Mobilin New Lifeä ja ESP:tä.


ConD

Eipä ole nyt lämpimillä keleillä ketju itsestään ääntä pitänyt, vaihdon jälkeenkin kylmällä tuli tietynlainen "hurahdus" kun kiristin ei ollut saanut riittävää jännitystä öljynpaineella vielä tehtyä. Lie mulla 0W-40 öljyt koneessa seuraavan vaihdon jälkeen... kuulostellaan syksyllä sitten ketjua lisää.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Kameleontti

Kyllä minulla on sekä ennen ja jälkeen ketjun vaihdon kesälläkin kuulunut tuo minkä oletan olevan paineista johtuva hurahdus. Ennen vaihtoa hurahti vain pidempään (ja antoi vikakoodia). Ehkä hieman yleisempää tuntuu olevan silti kylmillä ilmoilla.
VCDS@Helsinki, PM

skriko

#1941
Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 24.05.13 - klo:18:22
Kyllä minulla on sekä ennen ja jälkeen ketjun vaihdon kesälläkin kuulunut tuo minkä oletan olevan paineista johtuva hurahdus. Ennen vaihtoa hurahti vain pidempään (ja antoi vikakoodia). Ehkä hieman yleisempää tuntuu olevan silti kylmillä ilmoilla.

Mulla on ihan sama mikä on öljyn- tai moottorinlämpötila. Aina ei rallattele, vaikka auto seisoi 8 tuntia pakkasessa ja sitten taas rallattelee vaikka lähden tallista +20 tai puolentunnin päästä  sammuttamisen jälkeen lämpimästä hallista, jolloin ulkona+20 ja koneen ja öljynkin lämmöt aika korkealla 30  min. päästä ajelun jälkeen.
En kyllä keksi tolle öljynpaineen vaihtelulle mitään teoriaa. Ei siis johdu kylmästä tai kuumasta koneesta/öljystä. Öljyt aina ylärajassa ja rallatti samanlailla oli 13 000 tai 500 km sitten vaihdetut öljyt.

Tänäänkin auto oli seissyt muutaman päivän tallissa ja käynnistyi tosi siististi ei mitään ylimääräistä ääntä. Sitten ajoin 10 km ja puolen tunnin päästä käynnistin niin rallatti. Ei ymmärrä. Miksi se öljynpaine oli sitten hyvä ensin ja sitten huono tokalla käynnistyksellä. Voisiko se kumminkin johtua jostain nokka-akselin ajoituksesta tai jostain mihin asentoon ketju jää. En tiedä kun ei tekniikka niin hyviin hallussa. Mutta ei tiennyt maahantuojan ukkikaan.

sambolo

Näköjään noita ketjuja venyy myös 2.0TFSI:ssä. Ainaki kaverin duunipaikalle tuli semmone missä ketju oli venymisen takia hypänny ja koko kone entinen, audi ei maksanut kuulema mitään, auto oli kyllä jo 177tkm ajettu..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

watson

Sama homma mullakin ihan randomisti tuntuu rallattelevan. jossain vaiheessa tuntui et mäkeen pysäköitäessä rallattelis useammin, mut en nyt tiedä ja talvella tuntui rallattelevan useammin kuin nyt lämpimällä.

Lainaus käyttäjältä: skriko - 24.05.13 - klo:19:50
Mulla on ihan sama mikä on öljyn- tai moottorinlämpötila. Aina ei rallattele, vaikka auto seisoi 8 tuntia pakkasessa ja sitten taas rallattelee vaikka lähden tallista +20 tai puolentunnin päästä  sammuttamisen jälkeen lämpimästä hallista, jolloin ulkona+20 ja koneen ja öljynkin lämmöt aika korkealla 30  min. päästä ajelun jälkeen.
En kyllä keksi tolle öljynpaineen vaihtelulle mitään teoriaa. Ei siis johdu kylmästä tai kuumasta koneesta/öljystä. Öljyt aina ylärajassa ja rallatti samanlailla oli 13 000 tai 500 km sitten vaihdetut öljyt.

Tänäänkin auto oli seissyt muutaman päivän tallissa ja käynnistyi tosi siististi ei mitään ylimääräistä ääntä. Sitten ajoin 10 km ja puolen tunnin päästä käynnistin niin rallatti. Ei ymmärrä. Miksi se öljynpaine oli sitten hyvä ensin ja sitten huono tokalla käynnistyksellä. Voisiko se kumminkin johtua jostain nokka-akselin ajoituksesta tai jostain mihin asentoon ketju jää. En tiedä kun ei tekniikka niin hyviin hallussa. Mutta ei tiennyt maahantuojan ukkikaan.
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

M_M

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.05.13 - klo:18:53
Kohdistan seuraavan kyselyn maahantuojalle, kysellen että onko tosiaan volkkarin moottorin normaali käyttöikä vain tuon 184tkm kuten kustannusten jakautuminen antaa olettaa. En usko että saan keneltäkään senttiäkään rahaa takaisin, mutta kyselenpä nyt kuitenkin.
Meni kuten arvelinkin, koska en ole ostanut autoa uutena, on maahantuoja vain hyvää hyvyyttään ilman juridista velvoitetta korvannut puolet kustannuksista. Tämä asiakastyytyväisyyden nimissä tehty korvaus ei siis noudattele käyttöhyötyperiaatteen mukaista jakoa, joten ilmeisesti moottorin ei voi päätellä olevan käyttöikänsä puolivälissä 92tkm kohdalla.

Virhevastuun perusteella voi vielä yrittää saada rahaa auton minulle myyneeltä liikkeeltä, jonka toki aion vielä tehdä. Vaan tuskinpa sieltäkään on tulossa muuta kuin pahaa mieltä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Molder

Lainaus käyttäjältä: Molder - 16.05.13 - klo:12:48
Morjesta pöytään

Piti rekisteröityä tänne kun alko hatuttaa  >:(

Autona 2010 Golf Variant 1,4 TSI 90kw manuaali. Kilsoja 90tkm

Kävi sitten niin että tuli tuo nokkaketju ongelma. Oireina oli tajuton rohnotus käynnistettäessä ja koneen tutina. Kylmänä kone vispaa oikein kunnolla ja lämpimänä tyhjäkäynnilläkin niin että matkustajatkin sen huomaa. 180â,¬ tulee maksettavaa, ketju ja kiristin.

Ei nyt maata kaada MUTTA: auto meni Hertsikan VW-huoltoon siksi että vaihdelaatikko meni vaihtoon. Ilmeni lonksumisena nostettaessa kytkintä + muita epämääräisiä ääni.

Samassa sitten vielä huomasivat että kytkimen työsylinteri pitää uusia naksumisen vuoksi. Hintaa 400â,¬.

Nyt ei ole laatu ollut kohdillaan.

n. 600â,¬ tulee itselle maksettavaksi. Ajattelin kyllä vielä keskustella asiasta kun haen pois. Kolme päivää pajalla...

Sen verran vielä että n. 180â,¬ pummasivat ketjusta ja kiristimestä.

Kun Vokkelon vein huoltoon niin yhtenä oireena oli koneen tutina. Se ei sitten ilmeisesti liittynyt tuohon jakoketjuun sillä kone vispaa edelleen niin että matkustajakin sen huomaa.

Ei nyt liity tähän ketjuun  mutta kun esimerkiksi pysähtyy liikennevaloihin, kiekat ovat hetken aikaa n. 900rpm ja sitten putoaa n. 750rpm jolloin tutina alkaa. Ilmastoinnijn kun tökkää päälle niin tutina yltyy. Kun ilmastoinnin laittaa Off tilaa niin tutina lakkaa kokonaan. Kompura?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Molder - 29.05.13 - klo:09:21
Sen verran vielä että n. 180â,¬ pummasivat ketjusta ja kiristimestä.

Kun Vokkelon vein huoltoon niin yhtenä oireena oli koneen tutina. Se ei sitten ilmeisesti liittynyt tuohon jakoketjuun sillä kone vispaa edelleen niin että matkustajakin sen huomaa.

Ei nyt liity tähän ketjuun  mutta kun esimerkiksi pysähtyy liikennevaloihin, kiekat ovat hetken aikaa n. 900rpm ja sitten putoaa n. 750rpm jolloin tutina alkaa. Ilmastoinnijn kun tökkää päälle niin tutina yltyy. Kun ilmastoinnin laittaa Off tilaa niin tutina lakkaa kokonaan. Kompura?

Ilmeisesti ilmastointi laskee koneen kierroksia edelleen ja voimistaa tutinaa. Ainakin Jettoihin on tullut päivitys, joka nostaa kierroksia. Mutta jos se ei ole koko ajan tehnyt tuota, niin sitten kannataa hoitaa vika pois eikä nostaa kierroksia.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.05.13 - klo:17:14
Ilmeisesti ilmastointi laskee koneen kierroksia edelleen ja voimistaa tutinaa. Ainakin Jettoihin on tullut päivitys, joka nostaa kierroksia. Mutta jos se ei ole koko ajan tehnyt tuota, niin sitten kannataa hoitaa vika pois eikä nostaa kierroksia.


Myös omassa octaviassa kierrokset pikkuisen nousee kun ilmastoinnin laittaa päälle

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Molder - 29.05.13 - klo:09:21

Ei nyt liity tähän ketjuun  mutta kun esimerkiksi pysähtyy liikennevaloihin, kiekat ovat hetken aikaa n. 900rpm ja sitten putoaa n. 750rpm jolloin tutina alkaa. Ilmastoinnijn kun tökkää päälle niin tutina yltyy. Kun ilmastoinnin laittaa Off tilaa niin tutina lakkaa kokonaan. Kompura?
Liittyisiköhän jarrujen tehostamiseen tai sähköiseen ohjaustehostimeen liikkeellä ollessa isommat kierrokset? Pysähtyessä tippuu mullakin kierrokset. Motti kylläkin 1.6tdi. Ei kuitenkaan liity omassani ilmastointiin.
Tutina johtuu sitten jostain muusta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sokota09

#1949
Kuinka pitkään täällä on porukalla kestänyt jakoketju siitä hetkestä, kun rallattaminen käynnistettäessä on alkanut (ei BMY-koneet, vaan nämä uudemman sukupolven)? Noin niin kuin suurinpiirtein? Puoli vuotta vai lyhyempi aika? Tässä ei tietenkään ole mitään absoluuttista totuutta, kun kyse on helvetin hienoista yksilöistä.

edit. kysymys tietysti kilometreistä kuinka paljon tuota rallatusta on kestänyt, niin kuin nimimerkki skriko totesi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy