TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Jussi1982 - 26.03.13 - klo:16:17
Pakkohan se on hiukka avautua TSI ongelmasta. Auto siis Octavia vm 2008, koneena 1.8 TSI manuaalilootalla. Onhan se hieno mjylly (toimiessaan) mutta taitaa olla isomman remontin paikka. Yksi aamu töihin ajellessani huomasin tyhjäkäynnin humppaavan liikennevaloissa punaisissa jököttäessäni välillä 800-2200, ja ihme tärinää piti. En sitä siinä ajatellut sen enempää kun pakkasta taisi olla noin -25 sinäkin aamuna, joten jatkoin loppu kilometrin duunin pihaan. Töistä lähtiessä, normaali käynnistys ja kierroksetkin aivan normaalit mutta puolivälissä syttyi myös keltainen varoitusvalo, ja sama tyhjäkäyntihumppa alkoi joko liikennevaloissa tai kytkin pohjassa / vapaalla liuttaessa. Kaverille vikakoodin lukuun ja ainoan koodin minkä antoi oli P0171. Nakkasin sen paikallisen korjaamon pihaan josko pystyisivät jotain tekemään. Vikakoodilista ilmeisesti paremmalla lukijalla niin pitkä että luovuttivat. Sieltä se sitten hinattiin merkkihuoltoon. Kova homma ollut lukea tämä viestiketju läpi (kiitokset ansiokkaista viesteistä ja neuvoista), mutta kyllähän tuo jakopäähommeliksi alkaisi varmistua. Ennen tyhjäkäynnin humppaamista ei mitään ongelmia, tehot varmaankin normaalit ja kulutukset kovista pakkasista huolimatta ihan ok. Päivä tai pari ennen vikojen ilmaantumista ajotietokone ilmoitti tulevasta huollosta ~1200 km päästä. Jotenkin tätä ketjua läpi lukiessani en aio suostua ilman tappelua yksin tämän lystin maksajaksi jos kyseessä jakoketjuongelmat. Autolla tosin ajettu ~143 tkm, mutta ei tuo kaiken järjen mukaan pitäisi olla kyseisen moottorin odotettavissa oleva elinikä, varsinkin kun jakoketjukoneistoa on aika huoltovapaaksi mainostettu.
Palailen kunhan saan jotain ilmoitusta paikallisesta merkkiliikkeestä.

Jaahas, sama (oletettu) jakopäänvika myös 1.8 moottoreissa, eli ei pelkästään 1.2 ja 1.4 TSI ongelma...

Autollasi on jo ikää sen verran (ja kilometrejä) että varmaan joudut osallistumaan kustannuksiin jos ja kun moottorisi korjataan mutta onneksi tämä jakopäänvika luetellaan varmaan jo tehtaallakin tunnustetuksi tyyppiviaksi ja kuten mainitsit, pitäähän huoltovapaan ketjun kestää kauemmin kuin nuo kilometrisi. Tsemppiä vääntöihin!

tarzi

Vikakoodi jonka ilmoitit (P0171) viittaa laihaan seokseen, ja VAG FSI-turbo koneissa monesti pettää noi huohotuksensäätöventtiilit jotka vaikuttaa juuri tyhjäkäyntiin, aiheuttaa humppaamista.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 26.03.13 - klo:16:37
Jaahas, sama (oletettu) jakopäänvika myös 1.8 moottoreissa, eli ei pelkästään 1.2 ja 1.4 TSI ongelma...

Niin tämähän oli pelkkää arvailua ilman mitään käsitystä missä vika oikeasti on...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tarzi

1.8 TSI on ollut kyllä kestävä jakopäidenkin osalta, toki tapauksia löytyy.. Mutta murto-osa vrt. pienempiin. Niissäkin ongelma taitaa koskea kiristintä eikä ketjua ( vanhanmallin kiristin saattaa päästää löysiä), muutos tuli muistaakseni joskus 10- alustaisiin??
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Santeri

#1834
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 26.03.13 - klo:16:48
Vikakoodi jonka ilmoitit (P0171) viittaa laihaan seokseen, ja VAG FSI-turbo koneissa monesti pettää noi huohotuksensäätöventtiilit jotka vaikuttaa juuri tyhjäkäyntiin, aiheuttaa humppaamista.

Itellä juuri tuo aiheutti saman tyhjäkäynti häiriön (löytyypi vielä tästä topicista), tosin piti myös hemmetin kovaa vinkumista aina kun ei painanut kaasua.
Eka arveltiin jakopää ongelmaksi mutta eipä ollutkaan.
Siis sama 1.8tsi
Autotalo Laakkosella fixaus makso 212â,¬.

Edit: niin tolla 1.8tsillä ajettu nyt 149000km eikä jakopää ongelmia ainakaan vielä.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Jussi1982

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 26.03.13 - klo:18:59
1.8 TSI on ollut kyllä kestävä jakopäidenkin osalta, toki tapauksia löytyy.. Mutta murto-osa vrt. pienempiin. Niissäkin ongelma taitaa koskea kiristintä eikä ketjua ( vanhanmallin kiristin saattaa päästää löysiä), muutos tuli muistaakseni joskus 10- alustaisiin??


Jeps, sain soiton huollosta ja tämänhetkinen arvio menee kiristimen suuntaan. Aivan varmoja eivät vielä ole ennenkuin pääsevät purkamaan pidemmälle. Itse hankin auton 2010 lopulla, ja huollon kaveri mainitsi että tuon auton huoltohistoriasta löytyy merkintä että kiristin olisi vaihdettu joskus takuutyönä??? Mutta onko silloinkin sinne laitettu vanhanmallinen kiristin.  Huoltokirjassa ei ole tuosta mainintaa sanallakaan, pelkästään heidän tietokannassa. Ehkä yllättävintä kuitenkin se, että olivat merkkihuollosta olleet ilman meikäläisenkin kitinää yhteydessä maahantuojaan takuukorjauksen tiimoilta. Eli ei taida olla ainut tapaus 1.8 tsi:kään historiassa. Katotaan miten käy, ei vielä haukkuja eikä kehuja mihinkään suuntaan....

Mäkkäri

Päivitystä vaimon A 3 1,2 tfsi vm-11 tilanteeseen tuli tänään Tampereen Audicenteristä. Maahantuoja päätti tehdä radikaalin ratkaisun ja koko moottori vaihdetaan uuteen viikolla 15. Auto saadaan normaaliin ajoon siihen saakka, kun on kuulemma ajokuntoinen? Yrittivät öljypumpunvaihdolla saada "säksätystä"pois mutta ei auttanut. Jotain vakavampaa koneessa,kun ei mikään keino auttanut. Onhan siihen ketjuhilppeet uusittu ja turbo korjattu ja kilsoja n 35.000km.
No toivottavasti uusi moottori kestää enemmän kuin vanha. Täytyy tänään vielä tiedustella autoa hakiessa että tuleeko kone apulatteineen vai pelkkä perusmoottori.
Täydet propsit asian hoidosta A-Centerille+maahantuojalle. Sijaisauto ollut koko ajan veloituksetta käytössä ja jatkuvasti pidetty ajantasalla mitä autoon tehdään yms.
Että näin tälläkertaa.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

tapio.saikkonen

Onko ongelmallisilla 103kW VW TSi koneilla kellään tietoa, kuka korvaa jos auto menee ennen aikojaan remppaan? Sanotaanko nyt 100k km paikkeilla? Korvaako esim. erillinen vakuutus, joka hankittu käytetylle autolle?

Itsellä tulossa todennäköinen oikeudenkäynti kulujen suhteen, tapahtuma kuvattu -->
http://www.facebook.com/Suomen.Takuuvakuutus.kokemukset


  ;D ;D ;D

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: TouranTSI - 28.03.13 - klo:21:08
Onko ongelmallisilla 103kW VW TSi koneilla kellään tietoa, kuka korvaa jos auto menee ennen aikojaan remppaan? Sanotaanko nyt 100k km paikkeilla? Korvaako esim. erillinen vakuutus, joka hankittu käytetylle autolle?

Itsellä tulossa todennäköinen oikeudenkäynti kulujen suhteen, tapahtuma kuvattu -->
http://www.facebook.com/Suomen.Takuuvakuutus.kokemukset


  ;D ;D ;D

Nämä korvausjutut ovat aika tapauskohtaisia olleet. Ei voi sanoa mitään miten korvaavat vai korvaavatko mitään. Riippuu huoltohistoriasta ja maahantuojan/myyjäliikkeen suhteista, kuun asennosta ja naamakertoimesta. Esim. itselläni (1.4 tsi 118kW) jakoketju antautui ajossa 120tkm:ssä. Huoltoväli ylitettiin parilla tonnilla, joten maahantuoja ei osallistunut kuluihin, mutta myyjäliike maksoi kokonaisuudessaan korjaukset.

tapio.saikkonen

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 28.03.13 - klo:21:14
Nämä korvausjutut ovat aika tapauskohtaisia olleet. Ei voi sanoa mitään miten korvaavat vai korvaavatko mitään. Riippuu huoltohistoriasta ja maahantuojan/myyjäliikkeen suhteista, kuun asennosta ja naamakertoimesta. Esim. itselläni (1.4 tsi 118kW) jakoketju antautui ajossa 120tkm:ssä. Huoltoväli ylitettiin parilla tonnilla, joten maahantuoja ei osallistunut kuluihin, mutta myyjäliike maksoi kokonaisuudessaan korjaukset.

No jos jutun luet niin pääset homman ytimeen, aika paljon menee siis remonttiin. Huollot silti on tehty esimerkillisesti määräajoin VW merkkiliikkeessä. Tätä FB juttua kannattaa käydä jollain lailla merkkaamassa luetuksi, jotta saatais tälläiset huijarifirmat kuriin. ;) ;) ;)

re2

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 28.03.13 - klo:21:14
Huoltoväli ylitettiin parilla tonnilla, joten maahantuoja ei osallistunut kuluihin, mutta myyjäliike maksoi kokonaisuudessaan korjaukset.

Tuokin on jännä juttu, että mikä todellisuudessa on valmistajan/maahantuojan politiikka ihan tarkalleen ottaen noiden ylityksien suhteen? Itse varasin juuri huoltoajan diudille ja aika meni niin pitkälle huhtikuuta, että (LL-) huoltovälilaskuri ehtii ylittyä ennen huoltoaikaa. Huoltoneuvoja kuitenkin vakuutti puhelimessa, ettei tällä ole vaikutusta mahdollisissa takuu/tuotevastuu-kysymyksissä sen enempää kuin valmistajan liikkumisturvan jatkuvuuden kannaltakaan. Huollon määräajan saa kuulema ylittää tietyllä toleranssilla ilman seuraamuksia.

Harmittavasti en nyt muista miten suuri toleranssi tuossa oli. Veikkaisin että jotain 3 - 10 prosentin luokkaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: re2 - 29.03.13 - klo:09:09
Tuokin on jännä juttu, että mikä todellisuudessa on valmistajan/maahantuojan politiikka ihan tarkalleen ottaen noiden ylityksien suhteen? Itse varasin juuri huoltoajan diudille ja aika meni niin pitkälle huhtikuuta, että (LL-) huoltovälilaskuri ehtii ylittyä ennen huoltoaikaa. Huoltoneuvoja kuitenkin vakuutti puhelimessa, ettei tällä ole vaikutusta mahdollisissa takuu/tuotevastuu-kysymyksissä sen enempää kuin valmistajan liikkumisturvan jatkuvuuden kannaltakaan. Huollon määräajan saa kuulema ylittää tietyllä toleranssilla ilman seuraamuksia.

Harmittavasti en nyt muista miten suuri toleranssi tuossa oli. Veikkaisin että jotain 3 - 10 prosentin luokkaa.

Honda moottoripyörissä Brandin takuuvastaavan mukaan 10%

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.02.13 - klo:23:56

Nyt on parkkihallinkin lämpötilat pudonneet niin alas, että tämä epämääräinen "säksätys" kuului sielläkin. Tänään sattui vielä olemaan aikaakin, joten ajattelin ottaa selvää mikä siellä naputtaa. Auto toiselta sivulta ylös ja ukko auton alle kuuntelemaan. Aika äkkiä äänen sai paikallistettua ja sitten toinen pohjamuovi irti.

Minuutti tuumailua ja käsikopeloa ja bingo! Polttoainepumpun paluuletku resonoi runkopalkin sisällä. Pari epämääräistä kietaisua teippiä letkun ympärille palkissa olevan reiän kautta ja ääni loppui.

Pohjalevyä kun kiinnittelin, niin melkein ääneen naureskelin, kun mietin sitä, että tämän äänen takia merkkihuolto vaihtoi meidän V6:seen jakoketjut :D Mutta hyvä, että vaihtoivat, kun vaihdettujen ketjujen osanumero olivat hiukan erilaiset kuin vanhat. Syynä kuulema se, että ketjuihin on tehty jotain pieniä muutoksia.

Kuskin jakkaralta kun ääntä kuulosteli, niin se tuntui kuuluvan etuoikealta, repsikan jalkatilan edestä. Todellisuudessa ääni kuului takarenkaan edestä, aika tarkkaan takapenkin takaosasta. Hassusti äänet kulkevat rakenteissa.

Kukkanen on viisas mies. Mulla kuului joulukuun alusta Sciroccosta hirveä säksytys. Olen tästä maininnut Scirocco palstalla. Kuului niinkuin hanskakotelon sisältä. Sitten tarkemmin kun kuuntelin niin olisi kuulunut repsikan penkin alta. Sitten vedin penkin eteen ja selkänojan alas niin olisi kuulunut niinkuin repsikan jalkatilasta. Siellähän resonoi sama polttonestepumpun paluuletku runkopalkkiin. Huoltomies laittoi reijästä nippusiteiillä paluu- ja menoletkut yhteen. Samoin siitä kohtaa mistä letkut menevät palkin sisään. Nyt ainakin kotiin tullessani ei resonoinut saas nähdä mitä tekee kun on vähän pakkasta. Kovalla pakkasella ääni oli ihan järkyttävä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.04.13 - klo:14:14
Kovalla pakkasella ääni oli ihan järkyttävä.

Oli se meilläkin voimakas ääni silloin kun se kuului. Meillä se kuului vain tyhjäkäynillä ja ulkolämpötilan piti olla noin +/- 7 astetta. Säksätys on aika kuvaava termi sille ja parikin kaveria veikkaili ketjua tai automaattilootan ohjausventtiilejä. Mutta ei se ollut yhtään mitään muuta kuin resonanssiääni ja ei ole meillä enää kuulunut missään lämpötilassa teippauksen jälkeen. Nipparitkin voi toimia, mutta itse laitoin teipin "eristeeksi" letkun ja palkin väliin. Letku selvästi hakkasi tyhjäkäynnillä palkkiin. Kierroksia nostaessa pumppu alkoi pumppaamaan tiheämmin ja resonanssi poistui.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.04.13 - klo:14:34
Oli se meilläkin voimakas ääni silloin kun se kuului. Meillä se kuului vain tyhjäkäynillä ja ulkolämpötilan piti olla noin +/- 7 astetta. Säksätys on aika kuvaava termi sille ja parikin kaveria veikkaili ketjua tai automaattilootan ohjausventtiilejä. Mutta ei se ollut yhtään mitään muuta kuin resonanssiääni ja ei ole meillä enää kuulunut missään lämpötilassa teippauksen jälkeen. Nipparitkin voi toimia, mutta itse laitoin teipin "eristeeksi" letkun ja palkin väliin. Letku selvästi hakkasi tyhjäkäynnillä palkkiin. Kierroksia nostaessa pumppu alkoi pumppaamaan tiheämmin ja resonanssi poistui.

Mulla se kuului myös ainoastaan tyhjäkäynnillä. Kun millinkin painoi kaasua heti loppui. Tallista kun lähti niin 5-10 minuuttia oli hiljaa ja sitten alkoi. Yrittivät ajaa autoon jotain ohjelmaa jolla olisi nostettu tyhjäkäyntiä mutta ei kuulemma ollut sitä ohjelmaa Sciroccoon vain Jettaan. Niissäkin ollut sama juttu. Mikähän siinä voi olla että tommonen letkun hakkaaminen pohjapalkkiin alkaa kun autolla on ajettu 22 000. Ei aikaisemmin. Luulisi hakkaavan uudesta asti.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 09.06.12 - klo:23:57
Meillä ei ole TSI:tä, mutta jakoketjullinen V6 FSI. Autosta on kuulunut jo pidempään satunnaisesti epämääräinen resonanssiääni tyhjäkäynnillä. Ilmenee varsin harvoin ja tuntuu riippuvan selvästi ulkolämpötilasta. Pakkasilla ja helteillä ääntä ei kuulu ikinä. Ajattelin, että pohjalevy tai joku siellä resonoi. Auton takuu alkaa lähenemään loppua, joten ajattelin käydä kysäisemästä tästä äänestä huollossa, kun sain sen kerran hyvin tallennettua kännylle.

Tämä operaatio ei poistanut satunnaista resonanssiääntä, mutta kertoo mielestäni hyvin sen, että Keski-Euroopassa konsernin ketjuongelmat otetaan erittäin tosissaan. Itse en usko, että tuolla äänellä on yhtään mitään tekemistä jakoketjun kanssa, vaan kyseessä on selkeästi joku muovihärpäke joka resonoi satunnaisesti tyhjäkäyntikierroksilla.
Nipsin vähän ja napsin jonkunverran tuosta postauksestasi.

Muttamutta... minullahan Jetta kävi ketjuvaihdossa kans tuossa, mutta tyhjäkäynnillä tuli myös tietynlainen pärinä tässä kevään pikkuisen lämmenneillä keleillä. Autolla oli eilen huoltoaika oikeen tuon pärinän vuoksi mutta eihän se ujouttaan ääntä aamulla päästellyt. Kaksi tuntia asentaja etsi äänilähdettä, mutta tuloksetta se piti lopettaa. Iltapäivällä sitten auto töistä lähtiessa taas papatti kuin Honda Monkey konsanaan. Ajoin huoltoon, mutta eihän siellä siihenaikaa enää huoltomiehiä ollut paikalla.

Tänään sitten uusi yritys töiden jälkeen kun olin melko varma että papatus palaa. No tulihan se sitten esiin. Huollosta heppu kuuntelemaan että joo-o, jokuhan täällä ääntää. Nosturilla sitten apukuskin penkin alta löytyi tuon pohjamuovin alta samainen polttoainelinjojen läpivienti koteloon mistä oli lähtenyt fyllinki huonosta kiinnityksestä johtuen liikkumaan. Asentajalla oli muistikuva, että joku Skoda Octavia oli vastaavan sitkeän vaivan takia useamman kerran käynyt pajalla. Toinen asentaja puolestaan jotakuta Superbia muisteli myös vastaavasta vaivasta. Kaikissa ongelma oli korjaantunut löydyttyään kun nuo polttoainelinjat ja kotelo oli "käsitelty". Minulla sinne koteloon lisättiin superlonipala ja jos vaiva vielä palaa laitetaan sinne näiden Skodien tapaan kotelosuojaa ikäänkuin riittävästi.

Vaiva tosiaan kuulostaa hieman jopa ketjulta, muttei ihan.ei kuitenkaan. Oireet olivat kuitenkin aikalailla 1:1 mitä Kukkasella - ja korjaus samaten.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

skriko

Lainaus käyttäjältä: ConD - 04.04.13 - klo:16:55
Nipsin vähän ja napsin jonkunverran tuosta postauksestasi.

Muttamutta... minullahan Jetta kävi ketjuvaihdossa kans tuossa, mutta tyhjäkäynnillä tuli myös tietynlainen pärinä tässä kevään pikkuisen lämmenneillä keleillä. Autolla oli eilen huoltoaika oikeen tuon pärinän vuoksi mutta eihän se ujouttaan ääntä aamulla päästellyt. Kaksi tuntia asentaja etsi äänilähdettä, mutta tuloksetta se piti lopettaa. Iltapäivällä sitten auto töistä lähtiessa taas papatti kuin Honda Monkey konsanaan. Ajoin huoltoon, mutta eihän siellä siihenaikaa enää huoltomiehiä ollut paikalla.

Tänään sitten uusi yritys töiden jälkeen kun olin melko varma että papatus palaa. No tulihan se sitten esiin. Huollosta heppu kuuntelemaan että joo-o, jokuhan täällä ääntää. Nosturilla sitten apukuskin penkin alta löytyi tuon pohjamuovin alta samainen polttoainelinjojen läpivienti koteloon mistä oli lähtenyt fyllinki huonosta kiinnityksestä johtuen liikkumaan. Asentajalla oli muistikuva, että joku Skoda Octavia oli vastaavan sitkeän vaivan takia useamman kerran käynyt pajalla. Toinen asentaja puolestaan jotakuta Superbia muisteli myös vastaavasta vaivasta. Kaikissa ongelma oli korjaantunut löydyttyään kun nuo polttoainelinjat ja kotelo oli "käsitelty". Minulla sinne koteloon lisättiin superlonipala ja jos vaiva vielä palaa laitetaan sinne näiden Skodien tapaan kotelosuojaa ikäänkuin riittävästi.

Vaiva tosiaan kuulostaa hieman jopa ketjulta, muttei ihan.ei kuitenkaan. Oireet olivat kuitenkin aikalailla 1:1 mitä Kukkasella - ja korjaus samaten.

Minkä ikäinen Jetta sulla on ja paljonko kilometrejä kun ketju vaihdettiin. Kuuliko asentaja ketjun äänestä jotain erikoista vai uskoiko sinua. Kuuluiko ajaessa vai vain käynnistyksessä joku kerta vai toisinaan. Meniköä polttoaineletkupärinä taluuseen ja jos ei mitä maksoi???

ConD

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.04.13 - klo:22:56
Minkä ikäinen Jetta sulla on ja paljonko kilometrejä kun ketju vaihdettiin. Kuuliko asentaja ketjun äänestä jotain erikoista vai uskoiko sinua. Kuuluiko ajaessa vai vain käynnistyksessä joku kerta vai toisinaan. Meniköä polttoaineletkupärinä taluuseen ja jos ei mitä maksoi???
4/11 käyttöönotettu 1.2TSI, ~31tkm ketjunvaihdossa, nyt reipas 32tkm, Asentaja startin rällätyksestä ja tyhjäkäyntiräminästä päätteli ketjun olevan vaihtokunnossa. Lisäksi videopätkä startista oli "tallessa". Ajaessahan ketju ei yleensä ääntele, ei nytkään. Startissa käytännössä liki joka kerta kuului.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13806.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg321019#msg321019
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg327170#msg327170

Pärinä/resonanssihomma oli n. 30min työt+2h sitä kuulostelua tuloksetta. Lompakkoon ei kummassakaan tapauksessa tarvinut minun kajota.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Timpe85

Nyt pääsen minäkin osallistumaan tähän topikkiin. Oma 6/12 käyttöönotettu 1.2TSI Golffi odottelee pajalla uutta ketjua. Vein sen käynnistyksen yhteydessä kuuluvan pärinän takia pajalle, samalla säädetään ohjauskulmat vinossa olevan ratin takia. Auto ei ole vielä vuottakaan vanha ja kilsoja mittarissa 16tkm. Uuden ketjun pitäisi olla parempi ja siihen on kuulemma tullut ihan hiljattain jokin uusi päivitys.  ::) Noh, pisteet merkkiliikkeelle kun sijaisauton sai veloituksetta rempan ajaksi ja tällä kertaa informointi on ollut asiallista.
Audi A3 8Y 40TFSIe

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Timpe85 - 05.04.13 - klo:09:22
Auto ei ole vielä vuottakaan vanha ja kilsoja mittarissa 16tkm. Uuden ketjun pitäisi olla parempi ja siihen on kuulemma tullut ihan hiljattain jokin uusi päivitys.  ::)

Ketjujen piti olla parempia jo puolenkymmentä vuotta sitten tehdyissä vaihdoissa.  >:(
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

VAG!

Kaivoin vanhat kuvaamani kännyvideot, missä säksätys kuuluu hyvin. Tässä ekassa se on voimakkaampi kuin luonnossa, koska tila kaikuu todella paljon kameran mikissä. Mutta ääni oli sävyltään luonnossa aivan samanlainen:

http://youtu.be/Sdl1qVqow4k

Sama sisältä ja tämä kuulosta voimakkuudeltaan aivan normaalilta:

http://youtu.be/DX7hkM5ZSfA

Kyseessä on siis polttoaineputken resonanssiääni. Korjaamolle yritin aikanaan kovasti ehdotella syyksi resonanssiääntä, mutta he halusivat ehdottomasti vaihtaa jakoketjut. Takuun piikkiin kun sen tekivät, niin mikäs siinä. Itse sitten selvitin ja "korjasin" tämän äänen 10 minuutissa teipillä, kun ei ketjujen vaihto luonnollisesti tähän ääneen mitään vaikuttanut.

stjärndykare

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.04.13 - klo:14:14
Kukkanen on viisas mies. Mulla kuului joulukuun alusta Sciroccosta hirveä säksytys. Olen tästä maininnut Scirocco palstalla. Kuului niinkuin hanskakotelon sisältä. Sitten tarkemmin kun kuuntelin niin olisi kuulunut repsikan penkin alta. Sitten vedin penkin eteen ja selkänojan alas niin olisi kuulunut niinkuin repsikan jalkatilasta. Siellähän resonoi sama polttonestepumpun paluuletku runkopalkkiin. Huoltomies laittoi reijästä nippusiteiillä paluu- ja menoletkut yhteen. Samoin siitä kohtaa mistä letkut menevät palkin sisään. Nyt ainakin kotiin tullessani ei resonoinut saas nähdä mitä tekee kun on vähän pakkasta. Kovalla pakkasella ääni oli ihan järkyttävä.

Voisikohan joku samantapainen selitys olla myös oman TSI Tigun kohdalla. Kun kone on ajettu lämpimäksi 90 asteeseen kuuluu voimakkaammissa kiihdytyksissä nimenomaan repsikan jalkatilan / hasikaslokeron "takaa" melko voimakas jonkinlainen rohina ja karkea käyntiääni. Ilmiö tulee esille n., 2500 -3500 rpm alueella ja vaimenee suuremmilla kierroksilla. Ã,,äni siis ei kuulu kylmällä tai juuri lämmenneellä koneella, vaan vasta sitten kun lämpimällä koneella on ajettu jonkin aikaa. Käynnistettäessä ei kuulu mitään epämääräista ja muutenkin moottorin käyntiäänet ovat tyhjäkäynnillä sekä kylmällä koneella kaikilla kierrosalueilla normaalit. En siis usko (toivottavasti) jakoketjuongelmaan, varsinkin kun moottorin toiminta on muuten normaalia. Lisäksi en ole kuullut jakoketjuongelmia olevan Tiguanin 110 kw versiossa. Lisäksi äänen voimakkuuteen tuntuu vaikuttavan myös ilman lämpötila. Voimakkaimmillaan se on kovemmilla pakkasilla ja sitten vastaavasti yli +20 asteen lämpötiloissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 05.04.13 - klo:10:22
Kaivoin vanhat kuvaamani kännyvideot, missä säksätys kuuluu hyvin. Tässä ekassa se on voimakkaampi kuin luonnossa, koska tila kaikuu todella paljon kameran mikissä. Mutta ääni oli sävyltään luonnossa aivan samanlainen:

http://youtu.be/Sdl1qVqow4k

Sama sisältä ja tämä kuulosta voimakkuudeltaan aivan normaalilta:

http://youtu.be/DX7hkM5ZSfA

Kyseessä on siis polttoaineputken resonanssiääni. Korjaamolle yritin aikanaan kovasti ehdotella syyksi resonanssiääntä, mutta he halusivat ehdottomasti vaihtaa jakoketjut. Takuun piikkiin kun sen tekivät, niin mikäs siinä. Itse sitten selvitin ja "korjasin" tämän äänen 10 minuutissa teipillä, kun ei ketjujen vaihto luonnollisesti tähän ääneen mitään vaikuttanut.

Sciroccossa tuo ääni oli aivan samanlainen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: stjärndykare - 05.04.13 - klo:10:35
Voisikohan joku samantapainen selitys olla myös oman TSI Tigun kohdalla. Kun kone on ajettu lämpimäksi 90 asteeseen kuuluu voimakkaammissa kiihdytyksissä nimenomaan repsikan jalkatilan / hasikaslokeron "takaa" melko voimakas jonkinlainen rohina ja karkea käyntiääni. Ilmiö tulee esille n., 2500 -3500 rpm alueella ja vaimenee suuremmilla kierroksilla. Ã,,äni siis ei kuulu kylmällä tai juuri lämmenneellä koneella, vaan vasta sitten kun lämpimällä koneella on ajettu jonkin aikaa. Käynnistettäessä ei kuulu mitään epämääräista ja muutenkin moottorin käyntiäänet ovat tyhjäkäynnillä sekä kylmällä koneella kaikilla kierrosalueilla normaalit. En siis usko (toivottavasti) jakoketjuongelmaan, varsinkin kun moottorin toiminta on muuten normaalia. Lisäksi en ole kuullut jakoketjuongelmia olevan Tiguanin 110 kw versiossa. Lisäksi äänen voimakkuuteen tuntuu vaikuttavan myös ilman lämpötila. Voimakkaimmillaan se on kovemmilla pakkasilla ja sitten vastaavasti yli +20 asteen lämpötiloissa.

Samasta viasta varmaan kyse. Mullakin se alkoi kuulumaan vasta 5-10 minuutin ajon jälkeen ( lämpimästä tallista lähdettäessä ). Mitä kovempi pakkanen sen kovempi ääni. Lämpimästä en tiedä, koska alkoi kuulumaan vasta 2.12.2012.
Tosin minulla niinkuin Kukkasellakin ääni kuului ainoastaan tyhjäkäynnillä ja hävisi täysin, kun vähänkin koski kaasuun.

caracal87

Antakeepas neuvoja olenko menossa kohti jäävuorta vai aurinkoisia moottoriteitä?

Ollaan vaihtamassa nykyistä autoa Golf GT 1,4 125 kW TSI vm.2006 autoon.

Kyseisellä autolla on ajettu vasta 110tkm ja siitä syystä mietityttää, minkä verran jakopään /mahdollisesti myös siitä johtuvasta moottorin rikkoutumisesta tullaan pamahtaessa vastaan? Vieläkö maahantuoja / myyvä liike ottaa vastuuta tapauksista tai voiko edes olettaa tuon ikäisestä, että niin kävisi? Kuitenkin ajettu vasta n.puolet käyttöiästä?

En ole ennen ostanut autoa liikkeestä, joten onko liikkeiltä mahdollista puristaa jonkinlainen takuu näin vanhalle autolle, kun tuskin kuluttajasuojakaan kaikessa tulee mukaan.

Hinta pyyntö on n.15000â,¬ ja autossa oli pieni klommo, joka on nyt oikaisusssa ja maalauksessa liikkeen piikkiin. Autoon on tehty myös tämä kuuluisa jakopääremontti.
Onko tietoa jakopään kestävyydestä remontin jälkeen? Omat ajot on noin 12tkm vuodessa. Auton haku olisi tiistaina, joten pikkasen kiire on tehdä lopullinen päätös.

Mihin asioihin ko. auton kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti ostohetkellä?

Kova olisi hinku VAG perheeseen, mutta etenkin tuo jakopää saa mietteliääksi.



tsihman

Onko tietoa jakopään kestävyydestä remontin jälkeen?

Omaan kulkineeseen vaihdettiin ketju helyineen 26 tkm kohdalla
nyt 39 tkm mittarissa ja ei ole ainakaan vielä alkanut ääntelemään



gunman

Lainaus käyttäjältä: caracal87 - 07.04.13 - klo:15:28
Mihin asioihin ko. auton kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti ostohetkellä?

Täällä lukemani perusteella ainakin siihen, ettei moottorista kuulu ylimääräisiä rallatuksia käynnistettäessä.
Eli jos käynti (ääni) on heti käynnistyksen jälkeen "dieselmäinen" voi alkaa huolestumaan.
Tuo ei kaiketi lämpöisellä koneella aina ilmene, eli koneen pitäisi olla kylmä??
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

sakal83

"Dieselmäinen" tuo ääni on aina, joten siitä ei kannata pelästyä. Rallatuksista tai laahaavista äänistä kylläkin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

stjärndykare

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.04.13 - klo:17:18
Samasta viasta varmaan kyse. Mullakin se alkoi kuulumaan vasta 5-10 minuutin ajon jälkeen ( lämpimästä tallista lähdettäessä ). Mitä kovempi pakkanen sen kovempi ääni. Lämpimästä en tiedä, koska alkoi kuulumaan vasta 2.12.2012.
Tosin minulla niinkuin Kukkasellakin ääni kuului ainoastaan tyhjäkäynnillä ja hävisi täysin, kun vähänkin koski kaasuun.

Terve,

Ei kyllä kuulosta samalta. Videossa kuuluu selkeä tasainen säksätys, jonka voisi äkkiseltään sekoittaakin jakoketjuun. Omassa autossa ääni tulee esille nimenomaan kiihdytyksen aikana tietyllä kierrosalueella. Kylmällä koneella ei mitään ylimmäräistä ääntä, vain turbon suhina. Kun kone on ajettu lämpimäksi ääni kuuluu vaimeasti ja hiukan pidemmän rasituksen jälkeen (korostuu esim. kärryä vedettäessä) rohina voimistuu. Ã,,äntä voisi verrata esim. paineilmakompuran ääneen. En tiedä voisiko kyseessä olla ahtimen magneettiventtili tai vesipumppuvika mitä tuossa toisessa ketjussa(1.4TSI (2008) vesipumppu hajosi) tuotiin esille.

Mäkkäri

Tänään saatu auto takaisin Audicenteristä uuden moottorin kera. Siis vaihdettiin uusi runkomoottori ja apulaitteet vanhasta. Nyt ovat moottorin mekaaniset äänet aivan toisenlaiset t.s. huomattavasti hiljaisemmin kone käy verrattuna vanhaan. Jos osaan, niin koitan laittaa videopätkän käynnistysäänestä vanhasta koneesta, jonka vuoksi operaatioon ryhdyttiin. Tällä hetkellä olo hieman helpottunut, toivottavasti tämä kestää hieman pidempää. Onko muilla vaihdettu näitä 1,2 tfsi/tsi-moottoreita?
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy