TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Kameleontti

Tarkoittaisiko tuo myös sitä, että ne joihin ketju on vaihdettu vuoden 2011 jälkeen, ei samaa vikaa pitäisi tulla uudelleen?
VCDS@Helsinki, PM

ConD

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 11.03.13 - klo:18:11
Tämä on melkein vuoden vanha artikkeli, mutta itse törmäsin tähän vasta nyt. Lieneekö totta vai spekulaatioita... sehän olisi hienoa, jos se ketjun hyppääminen on saatu estettyä tällä tavalla. Itse en tunne autotekniikkaa riittävästi, joten kertoisiko joku mikä tämä "jakopään kansi" on ja onko se sellainen osa, jonka voi asentaa jälkikäteen myös 2010 tsi-koneisiin?

"Volkswagen on ottanut käyttöön parannetut osat viimeistään mallivuoden 2011 autoissa. Saksalaisen Autobild-lehden mukaan esimerkiksi 1.2 TSI -moottoreiden jakopäiden kansiin on lisätty ohjain, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen"


http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110?ref=HS
Tosiaan itselleni ei tuohon 4/2011 valmistuneeseen 1.2TSI Jettaan vaihdettu nuita uusia "kansia" nyt kun ketju helyineen muuten uusittiin. 11/2011 ja 12/2011 on osat muuttuneet ketjun keskimmäisen ja ylemmän koteloinnin osalta, mutta niiden vaihdosta en osaa sanoa sen tarkemmin. Vanhan osan kohdalla on maininta että uusi päivitetty varaosanumero korvaa ne, mutta näin voi olla monesta muustakin syystä. ETKA ei tuosta sen enempää juorua...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tsimies

moi pakko oli  rekisteröityä tänne, oma TSi golffi alkoi pitää pärinää mittarissa alle 60.000 auto vm auto 2v, 9 kk vanha..

Muutaman tonnin remonttia pukkaa, katsellaan miten tulevat kuluissa vastaan, ilmoitin kyllä kohteliaasti että virhevastuun johdosta me emme maksa monen tonnin ketjuremonttia ja että auton tulee kestää pidempään.

Odottelen vastausta Laakkoselta, mukava homma oli myös se että auton vaihtoarvosta otettiin pois noin 2000 euroa "kun pitää varautua että tsi hajoaa" aloinnkin miettimään että onkohan kukaan ajanut tsillä yli 150.000 ilman vikoja?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Tsimies - 14.03.13 - klo:12:17
moi pakko oli  rekisteröityä tänne, oma TSi golffi alkoi pitää pärinää mittarissa alle 60.000 auto vm auto 2v, 9 kk vanha..

Muutaman tonnin remonttia pukkaa, katsellaan miten tulevat kuluissa vastaan, ilmoitin kyllä kohteliaasti että virhevastuun johdosta me emme maksa monen tonnin ketjuremonttia ja että auton tulee kestää pidempään.

Odottelen vastausta Laakkoselta, mukava homma oli myös se että auton vaihtoarvosta otettiin pois noin 2000 euroa "kun pitää varautua että tsi hajoaa" aloinnkin miettimään että onkohan kukaan ajanut tsillä yli 150.000 ilman vikoja?

Millaistä pärinää se pitää? Syttyykä koetaulussa vikavaloja? Pitääkö jotain ihmeellistä ääntä ajossa, tyhjäkäynnillä vaan vain hetken käynnistyksen jälkeen?

Tsimies

Moi ei syty valoja, kävin kuitenkin merkkiliikkeessä ja käytiin pihalla huoltoneuvojan ja palveluneuvojan kanssa kuuntelemassa ja pärähdys ( en nyt osaa tarkemmin kuvailla muuta kun että metallinen pärinä joka ei kesti hetken aikaa)ajossa ei kuulu ääntä, eikä minkäälainsta nykimistä tai muutakaan.  Huoltomiehen mukaan ketjussa on jotain vikaa ja että pitää laittaa työnalle

Mukava homma kun olen moneen kertaan kysellyt samaa hommaa ja aina on vastaus ollut että tsi koneen tyypillinen ääni.

No katsellaan miten menee kulut menee, huomattavaa vastaantuloa lupailtiin heti ja ei kuulemma ole ensimmäinen auto jossa vikaa on. Pikkasen kuitenkin harmittaa homma !

tet

Lainaus käyttäjältä: Tsimies - 14.03.13 - klo:14:10
Mukava homma kun olen moneen kertaan kysellyt samaa hommaa ja aina on vastaus ollut että tsi koneen tyypillinen ääni.

Voi voi, oletko tehnyt sen virheen että olet takuuaikana unohtanut pyytää sen mielipiteen äänen vakavuudesta kirjallisena? Jos olet reklamoinut äänestä takuuaikana niin korjaus menee takuun piikkiin eikä tarvitse vääntää virhevastuusta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

rampas

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.03.13 - klo:15:10
Voi voi, oletko tehnyt sen virheen että olet takuuaikana unohtanut pyytää sen mielipiteen äänen vakavuudesta kirjallisena? Jos olet reklamoinut äänestä takuuaikana niin korjaus menee takuun piikkiin eikä tarvitse vääntää virhevastuusta.
No ei se nyt ihan noinkaan ole. On reklamoitu, tutkittu ja vikaa ei silloin ollut. that's it.

Olen nähnyt työmääräyksen, missä asiakas oli kuukausi ennen auton kahden vuoden iän/takuuajan täyttymistä reklamoinut _kaikki_ googlettamalla löytämänsä autossaan mahdollisesti esiintyvät viat.
16 eri reklamaatioriviä siinä oli....tulivatkohan kaikki käsiteltyä ihan ajatuksen kanssa?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: rampas - 14.03.13 - klo:22:52
Olen nähnyt työmääräyksen, missä asiakas oli kuukausi ennen auton kahden vuoden iän/takuuajan täyttymistä reklamoinut _kaikki_ googlettamalla löytämänsä autossaan mahdollisesti esiintyvät viat.
16 eri reklamaatioriviä siinä oli....tulivatkohan kaikki käsiteltyä ihan ajatuksen kanssa?

Oliko kyseessä siis ikään kuin "takuun lopputarkastus"?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

rampas

lopputarkastus joo, kaikki kohdat toki tarkastettiin ja dokumentoitiin... valokuvia yms on aika paljon, kiveniskemiä yms. dokumentoituna, auttaakohan se tulevia reklamaatioita vai ei, paha sanoa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: rampas - 14.03.13 - klo:23:24
lopputarkastus joo, kaikki kohdat toki tarkastettiin ja dokumentoitiin... valokuvia yms on aika paljon, kiveniskemiä yms. dokumentoituna, auttaakohan se tulevia reklamaatioita vai ei, paha sanoa.

Missähän päin tuollaiseen operaatioon ryhdyttiin? Tällä areenalla on joskus todettu, että mitään "takuuajan lopputarkastusta" ei käytännössä tunneta. Mutta eihän valmistajan virhevastuu pääty takuuajan loppumiseen. Sehän on moneen kertaan todettu selviö.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

niilo

Lainaus käyttäjältä: Tsimies - 14.03.13 - klo:12:17


Odottelen vastausta Laakkoselta, mukava homma oli myös se että auton vaihtoarvosta otettiin pois noin 2000 euroa "kun pitää varautua että tsi hajoaa" aloinnkin miettimään että onkohan kukaan ajanut tsillä yli 150.000 ilman vikoja?

Omalla 1.4 tsi 92kw:lla menin 162tkm ennen kuin vaihdoin pois. Ei korjattu ketjua matkalla

pomo

Lainaus käyttäjältä: Tsimies - 14.03.13 - klo:12:17
moi pakko oli  rekisteröityä tänne, oma TSi golffi alkoi pitää pärinää mittarissa alle 60.000 auto vm auto 2v, 9 kk vanha..

Muutaman tonnin remonttia pukkaa, katsellaan miten tulevat kuluissa vastaan, ilmoitin kyllä kohteliaasti että virhevastuun johdosta me emme maksa monen tonnin ketjuremonttia ja että auton tulee kestää pidempään.

Odottelen vastausta Laakkoselta, mukava homma oli myös se että auton vaihtoarvosta otettiin pois noin 2000 euroa "kun pitää varautua että tsi hajoaa" aloinnkin miettimään että onkohan kukaan ajanut tsillä yli 150.000 ilman vikoja?

Kaikkia ne keksii, että ei tarvitsisi hyvittää autosta järkevää hintaa!? Itse menisin kyllä toiseen liikkeeseen, sekä huoltoasioissa, että auton ostossa! Minullekin keksivät kerran Oulussa Pölhön autoliikkeessä (paikallinen VAG ym merkkiliike), että koska Alteassa on yksi pitempi, aika heikosti näkyvä naarmu, jota ne eivät itsekään ensimmäisellä katsomisella edes huomanneet, että hyvitys tippui justiinsa sen vuoksi 1600 â,¬. On kuulemma niin kallista korjata lokasuojassa (siis metallissa) oleva pintanaarmu... Luonnollisesti ei tullut kauppoja...

rampas

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.03.13 - klo:00:32
Missähän päin tuollaiseen operaatioon ryhdyttiin? Tällä areenalla on joskus todettu, että mitään "takuuajan lopputarkastusta" ei käytännössä tunneta. Mutta eihän valmistajan virhevastuu pääty takuuajan loppumiseen. Sehän on moneen kertaan todettu selviö.
Niin, ei tämä mikään lopputarkastus ollut, vaan tuli tunne, että asiakas reklamoi kaiken mitä oli netistä löytänyt autossa mahdollisesti voivan olla. Mutta, koska asiakas oli nämä reklamaatiot esittänyt, niin jokainen kohtahan piti toki hoitaa, useampi kysely siitä maahantuontiin tehtiin.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: rampas - 15.03.13 - klo:20:14
Niin, ei tämä mikään lopputarkastus ollut, vaan tuli tunne, että asiakas reklamoi kaiken mitä oli netistä löytänyt autossa mahdollisesti voivan olla. Mutta, koska asiakas oli nämä reklamaatiot esittänyt, niin jokainen kohtahan piti toki hoitaa, useampi kysely siitä maahantuontiin tehtiin.

Nyt alkaa selvitä. Sinä et siis ollut se asiakas, vaan hoidit tätä asiaa työsi puolesta, vai kuinka?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Villeee

Lainaus käyttäjältä: Tsimies - 14.03.13 - klo:12:17
moi pakko oli  rekisteröityä tänne, oma TSi golffi alkoi pitää pärinää mittarissa alle 60.000 auto vm auto 2v, 9 kk vanha..

Muutaman tonnin remonttia pukkaa, katsellaan miten tulevat kuluissa vastaan, ilmoitin kyllä kohteliaasti että virhevastuun johdosta me emme maksa monen tonnin ketjuremonttia ja että auton tulee kestää pidempään.

Odottelen vastausta Laakkoselta, mukava homma oli myös se että auton vaihtoarvosta otettiin pois noin 2000 euroa "kun pitää varautua että tsi hajoaa" aloinnkin miettimään että onkohan kukaan ajanut tsillä yli 150.000 ilman vikoja?

Jos nyt ihan varma olet että se jakopää leviää kohta, niin eikö kannattaisi tehdä se ketjunvaihto vaikka omaan piikkiin, muutamia satasia kustantaa...

Tsimies

Lainaus käyttäjältä: Villeee - 15.03.13 - klo:20:50
Jos nyt ihan varma olet että se jakopää leviää kohta, niin eikö kannattaisi tehdä se ketjunvaihto vaikka omaan piikkiin, muutamia satasia kustantaa...
varmasti kannattaa tehdä. sitä mieltä kuitenkin olen että auton pitää kestää hieman enemmän normaalia ajoa.

positiivista on se että tehdas lupasi maksaa kulut kokonaan remontista. Foorumia seurattuani onneksi ymmärsin jättää dsgn hankkimatta!

rampas

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.03.13 - klo:20:34
Nyt alkaa selvitä. Sinä et siis ollut se asiakas, vaan hoidit tätä asiaa työsi puolesta, vai kuinka?
Jep. Vähän menee tähän ketjuun off topiciksi, kun en näitä moottoriasioita juurikaan hoida, enemmänkin kori/kolarihommia.

SuperB

Nyt osui meidänkin kohdalle. Eli normijutut, rallatti sekä sai startata pitkään ennenkuin lähti käyntiin.
Tänään keskusteltu huollon kanssa ja tuomio oli että koko moottori vaihdetaan.
Autolla on ajettu n.15tkm. Rekisteröity 11/2011.
Auto viettää pajalla n.2 viikkoa.
Maahantuojalta ei kuulemma saa sijaisautoa ko. toimenpiteen ajaksi???  Tämä on minulle aika yllätys!!!
Nyt kyllä vatuttaa!!!
Taunus -17

skriko

Onko tehnyt aikaisemmin vastaavaa? Kävikö sitten kun lähti käymään ihan normaalisti? Kauanko rallatus kesti?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: st copa+ - 20.03.13 - klo:17:53
Nyt osui meidänkin kohdalle. Eli normijutut, rallatti sekä sai startata pitkään ennenkuin lähti käyntiin.
Tänään keskusteltu huollon kanssa ja tuomio oli että koko moottori vaihdetaan.

Onko tuo miten tavallista, että jakoketjuongelman vuoksi vaihdetaan koko moottori? Ilmeisesti moottoriin on ennättänyt tulla vaurioita, vai kuinka?

Kun koko höskä vaihdetaan takuuaikana, saako asiakas edes pyynnöstä tietoja siitä, missä vika ja mitä tapahtui? Ovatko nuo liikesalaisuuksia? Itse kyllä sain pienemmistä takuukorjauksista tietoja, mutta vain pyynnöstä. Ei minullekaan varsinaisesti tyrkytetty mitään papereita.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

SuperB

Huollosta saadun tiedon mukaan.
Ketjun venymisen seurauksena hammasrattaat ovat vaurioituneet. Mottorin alakerrassa eli ilmeisesti kampiakselin hammasratas ei ole vaihdettavissa joten joutuvat vaihtamaan moottorin.
Auto on vaimoni käytössä ja olen itse sillä ajanut viimeksi  kesällä, mutta vaimon mukaan moottori on vasta äskettäin alkanut pitää rallattavaa ääntä sekä autoa on pitänyt startata normaalia pidempään. Auto on ajossa toiminut normaalisti.
Taunus -17

ConD

Alemmat hammasrattaat, tai siis se joka pyörittää ketjua, näyttäisi olevan "integroitu" kampiakseliin, eikä sille tosiaan ole vaihto-osaa. Jännä homma silti, että uusivat koko moottorin tuon takia.

Itsellä on ketjuremontin jälkeen ollut kaikki suht hyvin. Jännä "pärinä" tyhjäkäynnillä on kuitenkin vielä tallessa ja se kuuluu vain lämpimällä kelillä, esim tänään kun oli -2 ja auto lämpimäksi ajettuna. Pitää soitella tuosta vielä huoltoon...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: st copa+ - 20.03.13 - klo:17:53
Nyt osui meidänkin kohdalle. Eli normijutut, rallatti sekä sai startata pitkään ennenkuin lähti käyntiin.
Tänään keskusteltu huollon kanssa ja tuomio oli että koko moottori vaihdetaan.
Autolla on ajettu n.15tkm. Rekisteröity 11/2011.
Auto viettää pajalla n.2 viikkoa.
Maahantuojalta ei kuulemma saa sijaisautoa ko. toimenpiteen ajaksi???  Tämä on minulle aika yllätys!!!
Nyt kyllä vatuttaa!!!

Itse sain keskusteltua Laakkosen kanssa diilin ja sain sijaisauton 4 viikoksi. Itse en joutunut maksamaan mitään. ps. ei ollut tarkoitus kääntää puukkoa.

ConD

Itse asiaa myös kysyin, eivät oikeen kuulemma maahantuojalla kustanna nuita "oheiskuluja". Toki 2vkoa alkaisi mielestäni olla jo sellainen aika että pitäisi neuvottelut ottaa tosissaan. Yksiautoisessa taloudessa voi olla hankalaa tuollainenkin aika viettää ilman autoa. Ymmärrän toisaalta kyllä huoltoliikkeenkin kannan asiaan, maahantuojan en niinkään...

Vaan keskustelee suoraselkäisesti ja esittää tarpeensa asiallisesti niin luulisi jonkinlaiseen kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun päätyvän aiheessa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

rantalmi

Moro, täytyy kirjoittaa oma kokemus asiasta. Mulla on 2011 touran 1.2 moottorilla. Ostin sen viime kesäkuussa, kun autolla oli ajettu 20000 kilometriä. Aluksi kiinnitti huomiota todella hiljainen käyntiääni. Sitten hiljalleen alkoi käynnistettäessä rallatus, joka kesti vähän aikaa tai sitten lopulla jo kauemminkin. Viime viikolla sitten aamukäynnistyksellä ääni oli sitten jo kuin kaksi metallia olisi hakattu yhteen ja kesti jokymmenenkin minuuttia. Sammuttaminen ei auttanut asiaa. Samalla auto alkoi huutaa määräaikahuoltoa myös. Varasin ajan huoltoon ja samalla valitin äänestä. Tiistaina hakiessani autoa siihen oli normaalin huollon yhteydessä vaihdettu ketju ja mitä siihen kuuluukin. Autolla on ajettu nyt 45 tuhatta kilometriä ja onneksi takuu menee umpeen 2 kk päästä, eli kustannuksi ei tullut mulle. Huollossa vakuutettiin, että uudet osat ei hajoais enää. Ken tietää? Ihmetellä täytyy nykyajan koneiden kestävyyttä. Samalla huollossa valitin takapaksin kannen ikkunan saumassa maalipinta kuplii. Ottivat kuvat ja lupasivat palata asiaa.
Mutta summasummarum rallatus kovenee pikkuhiljaa ja siihen ei kiinnitä sillee huomiota, ennenkuin ääni on tosi kova. Nyt sitten odotellaan seuraavaa. Tosin en pidä tota enää toista vuotta.

Visa

Tulipahan ketjunvaihto täälläkin

Kyseessä Jetta 1.2 tsi, vm 2011. Mittarissa 80 tkm. Autolla ajettu lähinnä pidempää työmatka-ajoa.

Moottori harvakseltaan käynnistyessä piti ääntä. Enemmänkin mulla huomio kiinnitty pieneen laahaavaan ääneen tyhjäkäynnillä.

Auto viime viikolla huoltoon, muutama päivä meni, uusi ketju sisällä ja ääni tasoittunut.


Pisteet Alppilan autohuollolle asiallisesta palvelusta!

Kustannus 0 euroa (takuu voimassa)

ConD

Lainaus käyttäjältä: Visa - 25.03.13 - klo:10:01
Tulipahan ketjunvaihto täälläkin.

Kyseessä Jetta 1.2 tsi, vm 2011. Mittarissa 80 tkm.
Otitko työmääräystä / listaa vaihdetuista osista talteen? Onko lista suurinkaan piirtein samanmoinen kuin minulla tuossa aiemmin?

edit: siis tässä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg327170#msg327170
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ophaa

Myös vanhempien 27tkm ajettuun, 4/11 käyttöönotettuun Octavia 1.2 tsi:hin vaihdettiin tuo jakoketju ja kiristin. Oireina käynnistyksessä ajoittain kuuluneet voimakkaat "pärähdykset" ja ajossa esiintynyt satunnainen nykiminen. Takuuseen luonnollisesti meni, toivottavasti uusia ongelmia ei enää tule.

Visa

Lainaus käyttäjältä: ConD - 25.03.13 - klo:13:23
Otitko työmääräystä / listaa vaihdetuista osista talteen? Onko lista suurinkaan piirtein samanmoinen kuin minulla tuossa aiemmin?

edit: siis tässä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg327170#msg327170

Mulla jäi toi lista pyytämättä, pitääkin käydä joku päivä huollosta hakemassa  :o

Samalla muuten vaihdettiin Climatronicin nappulat. Niissä oli jokin vika joka imi akun yön aikana tyhjäksi?

Jussi1982

Pakkohan se on hiukka avautua TSI ongelmasta. Auto siis Octavia vm 2008, koneena 1.8 TSI manuaalilootalla. Onhan se hieno mjylly (toimiessaan) mutta taitaa olla isomman remontin paikka. Yksi aamu töihin ajellessani huomasin tyhjäkäynnin humppaavan liikennevaloissa punaisissa jököttäessäni välillä 800-2200, ja ihme tärinää piti. En sitä siinä ajatellut sen enempää kun pakkasta taisi olla noin -25 sinäkin aamuna, joten jatkoin loppu kilometrin duunin pihaan. Töistä lähtiessä, normaali käynnistys ja kierroksetkin aivan normaalit mutta puolivälissä syttyi myös keltainen varoitusvalo, ja sama tyhjäkäyntihumppa alkoi joko liikennevaloissa tai kytkin pohjassa / vapaalla liuttaessa. Kaverille vikakoodin lukuun ja ainoan koodin minkä antoi oli P0171. Nakkasin sen paikallisen korjaamon pihaan josko pystyisivät jotain tekemään. Vikakoodilista ilmeisesti paremmalla lukijalla niin pitkä että luovuttivat. Sieltä se sitten hinattiin merkkihuoltoon. Kova homma ollut lukea tämä viestiketju läpi (kiitokset ansiokkaista viesteistä ja neuvoista), mutta kyllähän tuo jakopäähommeliksi alkaisi varmistua. Ennen tyhjäkäynnin humppaamista ei mitään ongelmia, tehot varmaankin normaalit ja kulutukset kovista pakkasista huolimatta ihan ok. Päivä tai pari ennen vikojen ilmaantumista ajotietokone ilmoitti tulevasta huollosta ~1200 km päästä. Jotenkin tätä ketjua läpi lukiessani en aio suostua ilman tappelua yksin tämän lystin maksajaksi jos kyseessä jakoketjuongelmat. Autolla tosin ajettu ~143 tkm, mutta ei tuo kaiken järjen mukaan pitäisi olla kyseisen moottorin odotettavissa oleva elinikä, varsinkin kun jakoketjukoneistoa on aika huoltovapaaksi mainostettu.
Palailen kunhan saan jotain ilmoitusta paikallisesta merkkiliikkeestä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy