TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Asterion

Lainaus käyttäjältä: mek - 28.02.13 - klo:08:58

Eli Autobildin kysyttyä asiaa Volkkarilta, olivat luvanneet täyden kompensaation korjauskuluille 3 vuoteen ja max 100 tkm saakka, kuuteen vuoteen ja max. 200 tkm saakka osittainen kompensaatio yksittäistapauksissa erillisen tarkastuksen jälkeen, edellyttäen lisäksi aukotonta huoltokirjaa.

Tuo on vain tehtaan mielipide, miten se natsaa Suomen kuluttajasuojan kanssa varsinkin noissa mielivaltaisissa ikärajoissa sillä kumpihan sitä auton ketjua kuluttaa, auton parkkipaikalla seisottaminen vai ajaminen. Jollainhan voi tuossa kuudessa vuodessa olla vasta muutama kymppi täynnä mittarissa ja kompensaatiosta kieltäytyminen iän takia ei  silloin kyllä käy.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 28.02.13 - klo:12:17
Tuo on vain tehtaan mielipide, miten se natsaa Suomen kuluttajasuojan kanssa varsinkin noissa mielivaltaisissa ikärajoissa sillä kumpihan sitä auton ketjua kuluttaa, auton parkkipaikalla seisottaminen vai ajaminen. Jollainhan voi tuossa kuudessa vuodessa olla vasta muutama kymppi täynnä mittarissa ja kompensaatiosta kieltäytyminen iän takia ei  silloin kyllä käy.

Mun 1,4 TSI:llä ikää 2 v 5 kk ja 18 pv. Kilometrejä 24 960. Kun kolmen vuoden "takuu" menee umpeen on kilometrejä 29 000. Kun koko "takuu" menee umpeen ja auto on 6 vuotta vanha, on kilometrejä ehkä 56 000. Tuntuu tosiaan hullulta että jakoketju huononee kun auto seisoo kesät talvet lämpimässä tallissa ja sillä ajetaan noin vähän. Olisi varmaan sitten ollut parempi, että olisi ajanut kahdessa vuodessa 100 000, niin olisi ollut vielä tehtaan takuu voimassa.

finnsxc

Tossa pari muistinvirkistäjää :

VW Golf 1.4 TSI 170 Twin charger Timing Chain Failure

VW 1.4 TSI 122KM- start zimnego silnika.

Golf TSI Reparación avería distribución

Ketju varmaan tehty vanhoista tonnikalapurkeista , kiva kun valintani perustui just huolettoman K E T J U N takia, 1,4 Tsi  mottiin, 36,5 tkm ,vielä pyörii ? :-[

ConD

Oma 1.2TSI tuli tänään ketjuremontista josta hiljaisuus ja käynnin tasaisuus löytyi. Tuo rouskutteli tyhjäkäynnillä jo aika iloisesti ja ihme pärinääkin alkoi pitämään. Olivat huollossakin tuon ryskettä jo ihmetelleet että ihme kun vielä toimi. :) Kilsoja about 31tkm kun remppa tehtiin ja autohan on vuosimallia 2011.

Vaihtoon omassa 1.2TSI koneessa meni seuraavia palikoita:

03F198229A "Korjaussarja"
03F109571C "Ketjupyörä"
D176600A1   "Tiiviste"
N90256202   "Ruuvi"
N90813202   "Ruuvi" (öljypohjan tulppa)
D176501A1   "Silikonitiiviste"
N10734501   "Ruuvi" 12kpl
N10248003   "Pultti"  20kpl

...sekä öljyt ja suodatin tiivisteineen. Aikaa on lapun mukaan mennyt reilu työpäivä. Teetätin autoon lisäksi omalla kustannuksella Forte-käsittelyn, jotta saan mielenrauhan aiheesta... nyt vaan öljyjä sisään puolitetulla LL-välillä ja peukut pystyyn että uusi ketju kestää.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: finnsxc - 01.03.13 - klo:20:09

Golf TSI Reparación avería distribución

http://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y#ws

Käänsin googlellla tätä videoo joiltakin osilta englanniksi:

0:13 The vehicle will not start.
0:27 The malfunction P3008 Camshaft outside the margin indicates a possible failure distribution.
0:33 Verify compression using the current consumption at startup.
0:59 We check distribution adjustment.
1:16 The distribution chain transmits torque to the camshaft and the engine kept perfectly synchronized.
1:41 We can see the hydraulic tensioner fully extracted.
1:51 The chain has stretched preventing the tensioner to keep it tight to the sprocket.
1:57 This clearance on the crankshaft sprocket causes drag this turn without losing the timing chain.
2:04 Losing sync engine pistons hit the valves causing significant damage.
2:17 We checking with a videoscope. This system allows us to confirm the damage without removing the motor.
3:25 Start the engine and the repair order.

Joku epsanjaa oikeasti osaava voi kääntää tämän paremmin:

1:57 Esta holgura en el piñón del cigüeñal provoca que este gire sin arrastrar la cadena perdiendo la sincronización.
Glf V TSI 90kW -09

leon_13

1:57 Esta holgura en el piñón del cigüeñal provoca que este gire sin arrastrar la cadena perdiendo la sincronización.
[/quote]
Oiskohan, että "tämä välys kampiakselin hammaspyörässä aiheuttaa ketjun menemisen epäsynkkaan"

luakkone

Lainaus käyttäjältä: luakkone - 08.06.12 - klo:08:55
Moi,

Täällä 1.4 TSI 103KW, 2008. Mittarissa 54 000km. Mooottori vaihdettiin. Oireili nykimisenä.

Koneen avaus paljasti koneistusvaiheessa tulleita virheitä (naarmuja ja hapettumisia sylintereissä). Tehdas kustansi moottorin hinnan.

Missä sijaitsee koneen sarjanumerolaatta josta voisin tarkistaa uuden koneen tarkan tyyppimerkinnän?

En ole löytänyt laattaa jossa sarjanumero on (en tosin ole katsellut kuin sen mitä konepellin avaamalla näkee.) Osaisiko joku antaa vinkkiä? Uusi moottori on btw toiminut moitteetta..

Hermelin

Kyllähän jakoketjut ovat varmaan osoittautuneet huonoksi ratkaisuksi koska myös uudet Octaviat on nyt taas jakohihnalla toimivia! Vaihtoväli peräti 210 000 km. Itselläni moitteetta toimiva 2006 mallinen Octavia 1.6 mpi vaihtuu todennäköisesti syksyllä sellaiseen. Jää ketjukokemukset kokematta mutta onhan tässä saanut niistä tarpeeksi lukea :-\

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Hermelin - 05.03.13 - klo:12:54
Kyllähän jakoketjut ovat varmaan osoittautuneet huonoksi ratkaisuksi koska myös uudet Octaviat on nyt taas jakohihnalla toimivia! Vaihtoväli peräti 210 000 km. Itselläni moitteetta toimiva 2006 mallinen Octavia 1.6 mpi vaihtuu todennäköisesti syksyllä sellaiseen. Jää ketjukokemukset kokematta mutta onhan tässä saanut niistä tarpeeksi lukea :-\

Mitäs muutakaan sinne uuteen Skodillakkiin tulisi kuin samoja konsernimyllyjä. ;)

Loungeliner

Niin ymmärtääkseni "uusikin" 1.8 TSI 132kW on ketjuvedolla. Niin Seat Leonissa, kaiketi uudessa Octaviassakin...

ConD

#1780
Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 05.03.13 - klo:14:51
Niin ymmärtääkseni "uusikin" 1.8 TSI 132kW on ketjuvedolla. Niin Seat Leonissa, kaiketi uudessa Octaviassakin...
Kyllä. Nuo "CJSA" ja "CJSB"-moottorikoodilla varustetut koneet on sekä Leonissa että Octaviassa tarjolla ja on ainoa ketjukone näissä autoissa. 1.2TSI, 1.4TSI sekä dieselkoneet on varustettu hihnalla.

Itseasiassa.. tuossa 1.8TSI koneessa ketjuja on jopa kolme... yksi öljypumpulle, yksi nokka-akseleille ja yksi tasapainotusakseleille. Niitäkin tosiaan on kaksin kappalein mäntien molemmin puolin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

re2

Lainaus käyttäjältä: ConD - 06.03.13 - klo:06:15
Itseasiassa.. tuossa 1.8TSI koneessa ketjuja on jopa kolme... yksi öljypumpulle, yksi nokka-akseleille ja yksi tasapainotusakseleille. Niitäkin tosiaan on kaksin kappalein mäntien molemmin puolin.

Tuo onkin hyvä asia, ainakin jos ketjun venyminen on pelkona. Lyhyemmät ketjuthan "venyvät" suhteessa vähemmän, jolloin tuskin pääsevät kuluneinakaan heti hampaalta hyppäämään.

Taky

Lainaus käyttäjältä: re2 - 06.03.13 - klo:09:06
Lyhyemmät ketjuthan "venyvät" suhteessa vähemmän,

Eikö ne suhteessa (pituutensa suhteessa) veny juuri saman verran jos muuten rakenne on sama, absoluuttisesti vähemmän...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

re2

^ Aivan oikein. Tekstiä muokatessa tuo "suhteessa" sana jäi sinne epähuomiossa. Siinä mielessä voisi tosin pitää paikkansakin, että ainakin teoriassa yksinkertaisempaa pyörintäkuviota sahaava, lyhyempi ketju ehkä myös kuluu sitä pitkää versiota vähemmän. :)

kt

Oletusta, jos joku on paremmin perillä, niin täsmentäköön.
TSI-moottorin rakenne, siis 2 nokka-akselia ja kampi, määrittävät ilmeisen tarkkaan akselien päässä olevien hammaspyörien hammasluvun ja hammaspyörän halkaisijan eli ne riippuvat toinen toisistaan. Jos hammaspyörän halkaisija voisi olla isompi, niin ymmärtääkseni jakoketjuun siirtyvät voimat olisivat "pienempiä". Tällöin ketju voisi olla "ohuempi".

Hammaspyörien koon kasvamista rajoittavat moottorin yleiset mitat. Mitä pienempi moottori, sen kevyempi ja mukavampi sovittaa autoon. Nokka-akselin hammaspyörä on ilmeisesti määräävä tekijä. Kun se on lyöty lukkoon, muiden koko selviää laskennalla ja siten myös ketjun mitoitus kiristimineen. 

Hammashihnahan ei asiaa muuksi muuta. Hammaspyörät määrittävät syntyvät momentit. Ei hihna ole välöttämättä yhtään parempi ratkaisu. Se saattaa katketa täysin ennalta arvaamatta. 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

ttiikeri

Ketjutoimisia jakopäitä on ollut esim diesel mersuissa vuosikymmeniä. Noilla koneilla on ajettu pääsääntöisesti  500-600 tkm ja paljon enemmänkin ilman mitään ongelmia jakopäässä. Ketjun mitoitus/kiristimen rakenne on kuitenkin aivan eri kuin näissä VW koneissa. Ketjurakenteesta saa kyllä pomminvarman jos sen mitoittaa oikein eikä "niistä" joka paikasta sitä viimeistä 0.1 euroa että saa halvemman ratkaisun aikaiseksi. Paluu hihnaan on varmaan tehty kun joku on luvannut hihnalle pitkän kestoiän ja vielä halvemman hinnan kuin ketjurakenteelle. Jään mielenkiinnolla odottamaan mihin haarukkaan tuo 210 000 km vaihtoväli asettuu. Toki siinä vaaditaan muutaman koneen kilahdus ennen kuin sitä aletaan tiputtamaan :)
Audi A4 1.8 TFSI

pomo

Niinhän se oli mersulla ennen, vaan eikö sielläkin leirissä oo nykyään vähän samaan vikaa? Eihän nyky autot muutenkaan tule kestämään sellaisia kilsoja mitä autot kesti ennen. Pakokaasupäästöt, kulutus ja hinnat pitää saada alas niin tottakai laatu kärsii!

S4mi

Täällä ilmaantui yksi ketjuongelmainen lisää. Potilaana -08 Golf GT BMY -koneella, ajettu peräti 135tkm. Moottorin vikavalo syttyi ja VCDS antoi koodin nokka-akselin asentotunnistimesta. Auto sit hissukseen Laakkoselle tutkimuksiin.

Sieltä sit ilmoiteltiin, että ketjusetti menee vaihtoon ja koska auto on juuri alle 5v ikäinen ja alle 150tkm ajettu, tulee tehdas jonkin verran vastaan. Koska auto on ruotsintuonti on vastaantulo maltillisempaa, vaikka huollettu merkkihuolloissa. Tuosta ketjupaketista vissiin korvataan osista 50% ja töistä 70%. Maksettavaa jää reilu 500â,¬. Lisäksi vaihtoon mennee nokka-akselin säädin(?), jos vanhemmalla revisionumerolla, joka on todennäköistä. Tämän osan hinta reilu 600â,¬, josta ei korvata muuta kuin työ!!?

Kuulostaako tämä reilulta ja onko linjassa vastaavien tapausten kanssa? Muuten sulattaisin kyllä, mutta tuo säädin, joka on todennäköisesti hajonnut joko suunnitteluvirheestä tai muiden osien virheestä, pitäisi nyt maksaa kokonaan itse. Työtä tuossa tuskin on juuri ollenkaan, kun paletti on muutenkin levällään.

werty

Lainaus käyttäjältä: S4mi - 06.03.13 - klo:15:01
Täällä ilmaantui yksi ketjuongelmainen lisää. Potilaana -08 Golf GT BMY -koneella, ajettu peräti 135tkm. Moottorin vikavalo syttyi ja VCDS antoi koodin nokka-akselin asentotunnistimesta. Auto sit hissukseen Laakkoselle tutkimuksiin.

Sieltä sit ilmoiteltiin, että ketjusetti menee vaihtoon ja koska auto on juuri alle 5v ikäinen ja alle 150tkm ajettu, tulee tehdas jonkin verran vastaan. Koska auto on ruotsintuonti on vastaantulo maltillisempaa, vaikka huollettu merkkihuolloissa. Tuosta ketjupaketista vissiin korvataan osista 50% ja töistä 70%. Maksettavaa jää reilu 500â,¬. Lisäksi vaihtoon mennee nokka-akselin säädin(?), jos vanhemmalla revisionumerolla, joka on todennäköistä. Tämän osan hinta reilu 600â,¬, josta ei korvata muuta kuin työ!!?

Kuulostaako tämä reilulta ja onko linjassa vastaavien tapausten kanssa? Muuten sulattaisin kyllä, mutta tuo säädin, joka on todennäköisesti hajonnut joko suunnitteluvirheestä tai muiden osien virheestä, pitäisi nyt maksaa kokonaan itse. Työtä tuossa tuskin on juuri ollenkaan, kun paletti on muutenkin levällään.

Siis tehdas maksaa korjauksen ei Suomalainen liike? Mitähän väliä sitten on onko auto Ruotsista ostettu vai Suomesta?  :D Eikai se noin voi mennä.

S4mi

Kun auto on Ruotsista tuotu, niin tehdas kuulemma maksaa ja Suomessa myydyissä maahantuoja. Näin kertoivat..

tet

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 06.03.13 - klo:12:37
Paluu hihnaan on varmaan tehty kun joku on luvannut hihnalle pitkän kestoiän ja vielä halvemman hinnan kuin ketjurakenteelle. Jään mielenkiinnolla odottamaan mihin haarukkaan tuo 210 000 km vaihtoväli asettuu. Toki siinä vaaditaan muutaman koneen kilahdus ennen kuin sitä aletaan tiputtamaan :)

Tuolla hinhnanvaihtovälillä on ymmärtääkseni ollut konsernituotteita myynnissä ainakin vuodesta 2009 lähtien, eli kohdakkoin pitäisi alkaa "kilisemään" jos on kilistäkseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.03.13 - klo:10:02
Tuolla hinhnanvaihtovälillä on ymmärtääkseni ollut konsernituotteita myynnissä ainakin vuodesta 2009 lähtien, eli kohdakkoin pitäisi alkaa "kilisemään" jos on kilistäkseen.

Mä ottaisin enemmän stressiä vuosista kuin kilometreistä. 8-9 vuotta (l. talvea) ja 180 tonnia kun lykkii samalla kuminauhalla, niin jotain voi jo oikeasti alkaa tapahtumaankin.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.03.13 - klo:10:17
Mä ottaisin enemmän stressiä vuosista kuin kilometreistä. 8-9 vuotta (l. talvea) ja 180 tonnia kun lykkii samalla kuminauhalla, niin jotain voi jo oikeasti alkaa tapahtumaankin.

Jos kerran tehdas lupaa hihnan vaihtoväliksi tietyn kilometrimäärän (210tkm) niin siloinhan lupaus on ihan selvä vai saadaanko tähänkin korvauskuvioon mukaan jotenkin myös auton omistaja jos hihna katkeaa ennen tuota 210 takuurajaa?  Jos näin olisi niin sittenhän autoja kannattaisi alkaa myydä argumentilla "kestää ikuisesti". Tällainen auto olisi varmaan myyntitilastojen kärjessä vaikka se ikuisuutensa takia maksaisikin keskimääräistä enemmän. Kuluttaja joutuisi aina kuitenkin osallistumaan korjauskustannuksiin saadun "käyttöhyödyn" takia.

pomo

Varsin kohtuulliselta kuulosta,ainoastaan tuo nokka-akselin säädin ihmetyttää miksi se ei kuulu saman pakettiin jos se pitää vaihtaa? Mitä ne sanoivat siihen perusteluiksi?

Vaarivanhus

Eikös tuolla jossain toisaalla ollut puhetta, jossa joku saksalainen asiantuntija oli sitä mieltä, että tällaiset nykyaikaiset autonmoottorit kestävät 150 tkm, suotuisissa olosuhteissa 200 tkm. :( Jos hihna kestää yli 200 tkm, niin eihän siitä näin ollen ehdi ongelmaa muodostua.
Joutilas 76v

Filixon

Ehkä joskus keksitään niin luja remmi, että kun auto muuten romuttuu tai romutetaan, hihna pannaan kiertoon varaosana.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 08.03.13 - klo:07:30
Jos kerran tehdas lupaa hihnan vaihtoväliksi tietyn kilometrimäärän (210tkm) niin siloinhan lupaus on ihan selvä

Mutta kuten historiasta tiedämme, noilla lupauksilla ei ole yhtään mitään merkitystä. Jos ja kun hihnojen kanssa alkaa Suomessa tulemaan ongelmia, niin maahantuoja vain lähettää kirjeen autojen omistajille, että olemme päättäneet muuttaa hihnan vaihtoväliä Suomessa. Uusi vaihtoväli on 150tkm/6v. Kiitos ja näkemiin.

Mutta ei tämä toki kovin akuutti ongelma ole, joten uuden auton ostajaa tämä ei hetkauta millään tavalla.

sambolo

Ainakin se hihna on muistaakseni huomattavasti leveempi mitä hihnat yleensä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tuutti

Vaihdettiin Boraan 1.4 hihna.Hihna oli 90tkm jälkeen pienillä pykimillä ja oli aika onneton paksuudeltaan. Verrattiin vanhaan Ladan ja Toyotan vaihdettuun hihnaan joissa ei ollut vaihdon jälkeen näkyvää vikaa ja olivat paljon tukevampia.Toivottavasti osaavat laittaa uusiin autoihin kestävämpiä hihnoja.

Asterion

Tämä on melkein vuoden vanha artikkeli, mutta itse törmäsin tähän vasta nyt. Lieneekö totta vai spekulaatioita... sehän olisi hienoa, jos se ketjun hyppääminen on saatu estettyä tällä tavalla. Itse en tunne autotekniikkaa riittävästi, joten kertoisiko joku mikä tämä "jakopään kansi" on ja onko se sellainen osa, jonka voi asentaa jälkikäteen myös 2010 tsi-koneisiin?

"Volkswagen on ottanut käyttöön parannetut osat viimeistään mallivuoden 2011 autoissa. Saksalaisen Autobild-lehden mukaan esimerkiksi 1.2 TSI -moottoreiden jakopäiden kansiin on lisätty ohjain, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen"


http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110?ref=HS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy