TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Repe_Ruutikallo

Lainaus käyttäjältä: Natte - 18.02.13 - klo:21:51
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html

Tätä Iltiksen juttua levitellään ympäriinsä, vaikka ei ole luettu alkuperäistä Autobildin tarinaa.
Siitä selviää sekä riveiltä että niiden välistä, että haastateltu sakuinssi puhuu erityisesti ajosta, jossa mennään huomattavan paljon täyskaasulla. Siis saksalaiset olot ja moottoritiet. Suomessa täyskaasulla ajo ei nykyautoilla ole edes mahdollista kuin hetkellisesti kiihdytyksissä, jos vaihteita käytetään normaalisti.

Eli siis Saksassa voidaan pikkumoottoreilla ajaa vaikka tunti yhtä soittoa moottorin kiertäessä 5000-6000 r/min, kun taas Suomessa moottoritielläkään ei päästä kuin reiluun kolmeen tuhanteen kierrokseen.

Geoman

Yksinkertaisella laskelmalla asia on OK. Auton kestoikä on 150 tkm. Kilometrikustannus on 0,45 euroa per km. Käyttökulut ovat 0,20 euroa km. Auton pääomakuluihin jää 0,25 euroa km eli 37'500 euroa. Sehän vastaan suunnilleen auton hintaa ja jäähän tälle vanhalle autolle pieni jälleenmyyntiarvokin.

Autojen km-korvaus on oikealla tasolla. Paljona vuosittaian ajaville se on hieman korkea ja vähän ajaville saattaa olla hieman alhainen.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Repe_Ruutikallo - 19.02.13 - klo:10:55
Eli siis Saksassa voidaan pikkumoottoreilla ajaa vaikka tunti yhtä soittoa moottorin kiertäessä 5000-6000 r/min, kun taas Suomessa moottoritielläkään ei päästä kuin reiluun kolmeen tuhanteen kierrokseen.
Kumpi lienee moottorille turmiollisempaa, reipas meno vaiko hissukseen nynnyttely?
Joutilas 76v

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 19.02.13 - klo:11:03
Yksinkertaisella laskelmalla asia on OK. Auton kestoikä on 150 tkm. Kilometrikustannus on 0,45 euroa per km. Käyttökulut ovat 0,20 euroa km. Auton pääomakuluihin jää 0,25 euroa km eli 37'500 euroa. Sehän vastaan suunnilleen auton hintaa ja jäähän tälle vanhalle autolle pieni jälleenmyyntiarvokin.

Autojen km-korvaus on oikealla tasolla. Paljona vuosittaian ajaville se on hieman korkea ja vähän ajaville saattaa olla hieman alhainen.
Täsmää minustakin aika hyvin tuoltakin kantilta laskeskellen.
Joutilas 76v

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:11:06
Kumpi lienee moottorille turmiollisempaa, reipas meno vaiko hissukseen nynnyttely?

Olisiko moottorille terveellisintä jos molempia tyylejä annosteltaisiin sopivassa suhteessa :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.02.13 - klo:11:39
Olisiko moottorille terveellisintä jos molempia tyylejä annosteltaisiin sopivassa suhteessa :)
On se varmastikin näin. Pätee sekä moottoreihin, että ihmisiin. Minulla itselläni alkaa tosin olla jo vaikeuksia polttaa pois karstoja ;D
Joutilas 76v

Wekotin

#1746
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:11:06
Kumpi lienee moottorille turmiollisempaa, reipas meno vaiko hissukseen nynnyttely?

Kuinkahan hyvin pysyy öljynlämmöt kurissa kun vedetään tunti-pari kierroset tapissa? Meinaan vaan, että voisko osasyy olla myös nämä trendikkäät ja ohuet öljyt.

Tuskin on öljynlämmöt enää 100c tienoilla. 5 cSt pidetään yleisesti sellaisena rajana, että voitelukalvon kestävyys kyseenalaistuu. ESP Formula on 120c:ssä 8.2 cSt, 150:ssä 5,1 cSt. Tosta Fordin Ecoboost öljystä kannata varmaan edes mainita, no mainitsen kuitenkin 120c:ssä 5,7 cSt, 150:ccä 3,65 cSt. Verrokkina, että vesi on 20C:ssä 1cSt.

Jos tätä katsoo vielä siltäkin kantila, että jos TSI-moottorin suunnttieluviskositeetti (design viscosity) on jossain termostaattilämpötilojen alueella (80c - 95c) SAE 30 -paksuinen öljy on noissa lämpötiloissa jossain 13,5 - 19,5 cSt alueella. Eikun paksumpaa öljyä rata-ajoon (tai sitten öljyn jäähdytys kuntoon kuten oikeissa urheiluautoissa). SAE 40 / 50 olisi oivaa tavaraa.

Passatti

Enpä usko ,että Saksassa ajettaisiin tuntitolkulla täyskaasu päällä.Siellä on niin paljon liikennettä ,että hyvä kun voit ajaa edes 15 min täysillä.Viime kesänä Saksassa olleena voin sen sanoa.Mitä öljynläämpöön tulee niin 15 min täysillä omalla Passatillani ajaessani mittari näytti 110 astetta.Ulkolämpötila oli 32 astetta.
Always lead, never follow

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:10:50
Tuleeko autojen taloudellinen elinikä kokonaisuutena olemaan jatkossa 10 vuotta. " "

Entä museo- ja harrasteautot? Jääkö näitä nykyisiä käyttöautoja enää ollenkaan tulevien polvien ihmeteltäväksi? Mitenkäs hybridi- ja sähköautot? Mikä lienee niiden ajateltu käyttöikä. (Nyt ollaan jo menossa aika kauaksi jakoketjusta. Mutta jo Automiehen käsikirja vuodelta 1929 esittelee kuvien avulla, miten nokka-akselia käytetään "hammaspyöräin avulla" ja millainen on "ketjun avulla toimiva nokka-akselin käyttöjärjestely".)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

stjärndykare

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:11:06
Aiemmista kirjoituksista, vaikkapa tuosta Tampereen Laakkosen huoltopäällikön vastauksesta Jonesille paistaa kuitenkin läpi, ettei tehdas kantaisi vastuuta jakoketjusta auton koko elinikää. Ehtoja asetellaan autoliikkeen toimesta ja pyöritellään ja kiemurrellaan, jotta vastuu saataisiin edes osittain käännettyä auton omistajalle.

Tuossa ajatuksessani, että auton omistaja maksaisi osan ketjunvaihdon kustannuksista, vertailuhintana vastaavan hihnalla varustetun auton kustannukset, olisi eräänlainen kompromissi auton omistajalta auton valmistajaa kohtaan. Eihän tehtaan tarkoitus ole voinut hihnasta ketjuun siirtyessään olla se, että kustannukset auton omistajalle sen myötä kasvaisivat, päinvastoin.

Koska kuitenkin uhkaavasti vaikuttaa siltä, että tekninen ratkaisu on epäonnistunut, niin ei epäonnistumisen vastuuta ja kustannuksia voida, vaikka näköjään ainakin toistaiseksi halutaankin, sälyttää auton omistajalle. Edes auton elinkaaren loppuvaiheessa.

Olisihan se hyvä, jos ketju kestäisi auton eliniän tai ainakin nyt viimeistään, kun on kokemuksia kertynyt, ettei se kestäkään, määriteltäisiin, milloin se pitäisi vaihtaa. Taitaa olla niin, ettei moottorin peruskontruktiota voida enää näin jälkikäteen muuttaa jakopään osalta kestävämmäksi? On vain elettävä nykyisen kanssa loppuun asti. Auton valmistajan pitäisi kantaa asiasta täysi vastuu.

Tähän muutama päivä  sitten käsiteltyyn aiheeseen "käyttöhyöty" ja oletettu käyttöikä, löytyy hyvää materiaalia Kuluttajaviraston sivuilta. Esimerkiksi jakoketjun kestävyyteen on otettu selkeästi kantaa ennakkotapausten muodossa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d


skriko

Näissä esimerkkitapauksissa näytti siis aina olevan vähintään tonnin paukku, vaikka kuinka valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Se on näköjään otettava auton hinnassa huomioon kun ostaa Vag ketjuautoa. Eli maksaa tonnin vähemmän mitä muuten maksaisi ja jos ei kauppaa synny jättää auton kauppaan.

Repe_Ruutikallo

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:11:06
Kumpi lienee moottorille turmiollisempaa, reipas meno vaiko hissukseen nynnyttely?

Sakuinssin mukaan moottorin kestoikä riippuu eniten ajojen keskimääräisestä käyntinopeudesta sekä moottorin rasittamisesta ennen sen täyttä lämpenemistä.

Vaikka Saksassa ei runsaan liikenteen takia voikaan ajaa "tuntitolkulla" täyskaasulla, siellä voidaan kyllä painaltaa ajamaan hemmetin kovaa heti kylmällä koneella, mikä inssin mukaan on turmiollista (ja ilmeisesti aika yleistäkin).

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.02.13 - klo:12:24
Kuinkahan hyvin pysyy öljynlämmöt kurissa kun vedetään tunti-pari kierroset tapissa? Meinaan vaan, että voisko osasyy olla myös nämä trendikkäät ja ohuet öljyt.
Eipä ole tullut tähän mennessä noita öljynlämpötiloja seurattua kuin satunnaisesti. Silloin, kun olen sattunut vilkaisemaan, niin en muista yli 100:n asteen lämpötiloja näkyneen. Pitääkin tulevana kesänä hieman katsella.

Eli sitäkö meinasit, että jos tuon saksalaisen lausunnon 150 tkm perustuukin paikallisiin olosuhteisiin, jossa ajetaan tuhatta ja sataa autobahneilla. 5 cSt saattaisi ohuilla öljyillä ajoittain alittua ja moottorin elinikä lyhentyä? (Liuku)laakeroinnin päällehän öljykalvon puhkeaminen tietenkin käy, mutta jakoketjun luulisi siinä suhteessa olevan voitelukohteena vaatimattomampi. Siihenhän vain roiskitaan öljyä. Mahtaako saksalaisilla olla pohjoismaita enemmän ongelmia laakereiden kanssa?

Mitähän nuo mainitut "suotuisat olosuhteet" mahtaa tarkoittaa? Leppoisia kesäkelejä ja alhaisia nopeuksia, kuten Suomessa? Vastaavasti raskaita olosuhteita kesäiset porhallukset autobahneilla? Mihin kategoriaan asettunee Suomen talvi raakoine kylmäkäynnistyksineen?

Ei tuo 150 tkm voi mitenkään olla tarkka raja moottorin eliniälle. Niin monta muuttujaa on pelissä mukana, että paremminkin voisi hatusta vetää arvion 100...300 tkm.

Jos ajaisin autollani paljon kilometrejä, niin lohduttaisin itseäni ajatuksella, että voisin autoon sen pienikulutuksisen moottorin "säästämillä" bensarahoilla moottorin kerran pari uusiakin. Kori, alusta ja sähkövehkeet nyt saattavat sen kymmenen vuotta kestääkin. Vaihdelaatikko ja kytkin tietty saattaisi sekoittaa pakkaa. Mutta, vaikka luulo ei olekaan tiedon väärtti, niin ainakin manuaalilaatikon luulisi sentään 200-300 tkm kestävän? Kytkin vaihtuisi pikkurahalla siinä samassa yhteydessä, kun pantaisiin uusi moottori nokalle.
Joutilas 76v

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: stjärndykare - 19.02.13 - klo:14:19
Tähän muutama päivä  sitten käsiteltyyn aiheeseen "käyttöhyöty" ja oletettu käyttöikä, löytyy hyvää materiaalia Kuluttajaviraston sivuilta. Esimerkiksi jakoketjun kestävyyteen on otettu selkeästi kantaa ennakkotapausten muodossa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d
Hyvää materiaalia aiheesta.
Huomioni kiinnittyi jokaisessa tapahtumaselostuksessa olevaan lauseseen "Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjän on korvattava kuluttajalle x euroa". Miten autoliikkeet noudattavat noita kuluttajariitalautakunnan suosituksia? Syntyykö niistä vielä "jälkitappeluita".
Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: stjärndykare - 19.02.13 - klo:14:19
Tähän muutama päivä  sitten käsiteltyyn aiheeseen "käyttöhyöty" ja oletettu käyttöikä, löytyy hyvää materiaalia Kuluttajaviraston sivuilta. Esimerkiksi jakoketjun kestävyyteen on otettu selkeästi kantaa ennakkotapausten muodossa.

http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d

Pikkuisen ihmetyttää nuo matalahkot korjausosuudet, sivu kuitenkin hyvin selkeyttää sen lähtökohdan tuleviin virhevastuuvääntöihin (Kiitokset tästä linkistä!) meille kaikille:

"Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä."

Käsittääkseni auton käyttöikä Suomessa on lähelle 15 vuotta (unohdetaan tässä tuo mystisen saksalaisinsinöörin lausunto downgreidatuista moottoreista), joten tuosta saadaan se ketjunkin oletettava käyttöikä. Seitsemän vuotta vanhasta autosta joudun maksamaan puolet ketjunvaihtokustannuksista, tämä on ihan OK minulle, mutta  jos ketjun hyppääminen aiheuttaa muuta tuhoa moottorissa (kuten se tietenkin tekee) niin miksi ihmeessä se onneton autonomistaja joutuu osallistumaan huoltovapaan osan aiheuttamiin muihin oheistuhoihinn.... tässä mennään mielestäni metsään.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:14:49
Ei tuo 150 tkm voi mitenkään olla tarkka raja moottorin eliniälle. Niin monta muuttujaa on pelissä mukana, että paremminkin voisi hatusta vetää arvion 100...300 tkm.

Olennaista on se, että kertoiko myyjä sinulle ostohetkellä, että nämä uudet pienet kiusatut moottorit kestää vain noin 150tkm? Jos ei kertonut, niin silloin voit kuluttajana olettaa, että kesto on ihan sama kuin muissakin nykyautoissa keskimäärin. Mitä se sitten on, siihen en osaa ottaa kantaa.

Tulosta ja ota talteen vaikka valmistajan/maahantuojan sivuilta joku autosi mainosteksti, jossa kehutaan TSI-moottoreiden laatua ja kestävyyttä. Tämä kannattaa tehdä ennenkuin valmistaja/maahantuoja lisäävät sinne pienellä präntillä jotain, jolla kiertoteitse vihjataan lyhentyneestä eliniästä  8)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:15:18
Hyvää materiaalia aiheesta.
Huomioni kiinnittyi jokaisessa tapahtumaselostuksessa olevaan lauseseen "Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjän on korvattava kuluttajalle x euroa". Miten autoliikkeet noudattavat noita kuluttajariitalautakunnan suosituksia? Syntyykö niistä vielä "jälkitappeluita".

Onko Kuluttajariitalautakunnalla mitään mustaa listaa niistä toimijoista, jotka eivät ole noudattaneet "suositusta"? Uskoisin (ei siis henk.koht kokemusta) isojen liikkeiden noudattavan noita suosituksia, mutta mitäpä jotain trokaria ne kiinnostaa, jos niistä ei seuraa mitään hankaluuksia hänen busineksilleen. Näitä juttujahan voi tietenkin kai viedä myös siviilioikeuteen, mutta siihen tuskin kannattaa lähteä jollei siippa ole lakimies.

skriko

Yleensä kaikki noudattavat suosituksia ja maksavat kiltisti. Oikeuteen ei liikkeen kannata lähteä, koska yleensä tulee tappio ja maksettavaksi vielä oikeudenkäyntikulut. En ymmärrä mitä tällä palstalla tarkoitetaan trokareilla. Trokarit eivät pidä autoliikkeitä ja omalla nimellään kauppaa tekivät kauppiaat, ellei ole toiminimi, eivät kuulu kuluttajasuojaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.02.13 - klo:14:49
Eipä ole tullut tähän mennessä noita öljynlämpötiloja seurattua kuin satunnaisesti. Silloin, kun olen sattunut vilkaisemaan, niin en muista yli 100:n asteen lämpötiloja näkyneen. Pitääkin tulevana kesänä hieman katsella.

Eli sitäkö meinasit, että jos tuon saksalaisen lausunnon 150 tkm perustuukin paikallisiin olosuhteisiin, jossa ajetaan tuhatta ja sataa autobahneilla. 5 cSt saattaisi ohuilla öljyillä ajoittain alittua ja moottorin elinikä lyhentyä? (Liuku)laakeroinnin päällehän öljykalvon puhkeaminen tietenkin käy, mutta jakoketjun luulisi siinä suhteessa olevan voitelukohteena vaatimattomampi. Siihenhän vain roiskitaan öljyä. Mahtaako saksalaisilla olla pohjoismaita enemmän ongelmia laakereiden kanssa?

No siis eihän tuo inssi mitään jakoketjuista maininnut. Totesi vain yleisesti downsizing-moottoreiden eliniän olevan pienempi mihin yleisesti ollaan totuttu. Ja ilmeisesti on sitten tarkoittanut juuri tuota saksalaisten käyttöä?

Tuo öljykalvon oheneminenhan on vain pohdintaa. Mitään faktojahan on paha lyödä pöytään kuinka paljon nuo öljyt ohenevat reaalimaailmassa TSI-koneissa autobahn-kätössä (mitä sitten lieneekin) ja mikä sen vaikutus moottorin käyttöikään. Tämähän lähti oletuksesta, että TSI-koneessa öljynlämmöt eivät pysyisi ns. normialueella. Mutta niinkuin nimim. Passatti tiesi kertoa, että 110c: een nousisi vartin ajolla niin eipä tuo kyllä mitään ongelmaa luulisi aiheuttavan.

Toi Repe_Ruutikallon mainitsema kylmänä bahnalle on todennäköisempi käyttöiänlaskija.

sambolo

Lainaa
Sakuinssin mukaan moottorin kestoikä riippuu eniten ajojen keskimääräisestä käyntinopeudesta sekä moottorin rasittamisesta ennen sen täyttä lämpenemistä.

Vaikka Saksassa ei runsaan liikenteen takia voikaan ajaa "tuntitolkulla" täyskaasulla, siellä voidaan kyllä painaltaa ajamaan hemmetin kovaa heti kylmällä koneella, mikä inssin mukaan on turmiollista (ja ilmeisesti aika yleistäkin).

Tämän takia ei kannata ostaa saksantuontia ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

eGetin

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.02.13 - klo:16:26
Tämän takia ei kannata ostaa saksantuontia ;)
Eikä kyllä suomiautoakaan. Saksantuonneissa on sentään moottori nähnyt joskus kierroksia, täällä tojotakansa jurruttaa maksimissaan 2000rpm eteenpäin ja moottorit ovat tukossa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.02.13 - klo:15:26
Tulosta ja ota talteen vaikka valmistajan/maahantuojan sivuilta joku autosi mainosteksti, jossa kehutaan TSI-moottoreiden laatua ja kestävyyttä. " "

Minulla on tallessa Golf Plussan esite keväältä 2008, jolloin ostin ajokkini.

Kaksoisahdetusta TSI-moottorista 103 kW sanotaan: ”Innovatiivisen Twincharger-teknologian avulla ensimmäistä kertaa onnistuttu luomaan sarjavalmistukseen sopiva bensiinimoottori, jossa käytetään sekä turboahdinta että kompressoria. Se mahdollistaa erinomaisen suorituskyvyn kaikilla kierrosalueilla, mutta polttoaineen kulutus pysyy kuitenkin ilahduttavan alhaisena.”

DSG-vaihteistosta todetaan: ”Tämä innovatiivinen 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto yhdistää manuaalivaihteiston urheilullisuuden ja alhaisen kulutuksen automaattivaihteiston mukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen. DSG-vaihteistossa on erikoista, että vaihteiden kytkeytymiset tapahtuvat kuljettajan huomaamatta erittäin nopeasti ja pehmeästi, ilman että vetovoima katkeaa välillä.”

Oman kokemukseni mukaan se, mitä esitteessä sanotaan, pitää paikkansa. Kestävyydestä siinä ei  mainita sanaakaan. DSG:n mekatroniikka vaihdettiin takuuaikana, ja sen jälkeen vaihteisto on toiminut niin kuin luvataan. TSI-moottoriin ilmaantui takuun päätyttyä sitkeä käyntihäiriö, jonka syyksi paljastui viimein huonosti eristetty johtosarja moottoritilassa. Auto oli sen vuoksi pajalla yhteensä reilun kuukauden.

Autoon on tehty tähän mennessä kaksi normaalihintaista longlife-huoltoa. Yllä mainitut ja eräät muut korjaukset ovat kaikki menneet toistaiseksi virhevastuun piikkiin. Näillä jatketaan luottavaisin mielin...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Asterion

#1762
Näyttää olevan useammankin topikin verran keskustelua tästä samasta ketjuasiasta myös tuolla Briskodalla, esim tämä:

www.briskoda.net/forums/topic/252849-12-tsi-timing-chain-recall/

Emme ole siis yksin tämän ongelman kanssa täällä kaukaisessa Suomessa. Hyvä niin, paine tehdasta kohtaan kasvaa   8)



Tässä Saksan Autobildin artikkeli aiheesta:

http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.02.13 - klo:18:41
Näyttää olevan useammankin topikin verran keskustelua tästä samasta ketjuasiasta myös tuolla Briskodalla, esim tämä:

www.briskoda.net/forums/topic/252849-12-tsi-timing-chain-recall/

Emme ole siis yksin tämän ongelman kanssa täällä kaukaisessa Suomessa. Hyvä niin, paine tehdasta kohtaan kasvaa   8)



Tässä Saksan Autobildin artikkeli aiheesta:

http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

Kyllä me kuluttajat olemme voittaneet tämän väännön. Oikeasti peli taitaa mennä tasan kuluttajan ja tehtaan välillä. Kumpikin häviää.. (olipa analyysi)  ;D

Hannez

Itselläni on positiivinen kokemus kyseisestä moottorista eli Audin 1.4 TFSI (moottorikoodi CAXC) on ollut todella huoleton ja mukava moottori kaupunkiajossa. Käy nätisti ja ketju ei rallata millään tavalla ja nostajat ei kolise häiritsevästi, edes kylmänä. Nyt ajettu 65tkm, joka sekään ei ole paljon. Nyt auto jokatapauksessa vaihtuu, mutta syyt ovat aivan toiset.

Kai näitä moottoreita jotkut osaa hyvinkin tehdä  :P

VAG!

Tämä kuuluisi Mikä hymyillyttää -osastolle, mutta laitetaan nyt tänne. Viime kesänä satuilin tässä ketjussa näin:

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 09.06.12 - klo:23:57
Meillä ei ole TSI:tä, mutta jakoketjullinen V6 FSI. Autosta on kuulunut jo pidempään satunnaisesti epämääräinen resonanssiääni tyhjäkäynnillä. Ilmenee varsin harvoin ja tuntuu riippuvan selvästi ulkolämpötilasta. Pakkasilla ja helteillä ääntä ei kuulu ikinä. Ajattelin, että pohjalevy tai joku siellä resonoi. Auton takuu alkaa lähenemään loppua, joten ajattelin käydä kysäisemästä tästä äänestä huollossa, kun sain sen kerran hyvin tallennettua kännylle.

Huollon vastaanottajan välitön kommentti oli, että vaihdetaan jakoketjut. Kommentti tuli aika puskista, mutta sanoin, että vaihtakaa vaan, jos siltä tuntuu. Ketjut (osalistauksessa on kaksi Steuerkettiä, eli myllyssä on kai kaksi ketjua), kolme kiristintä (Ketspanner) ja pitkä lista muita sekalaisia tarvikkeita (Dichtung, Schiene, Schraube, Dichtmittl, Dichtring) vaihdettiin. Luovutuksessa selitettiin jotain uusista ketjuista, mutta se meni vähän ohi. Olisiko nykyisin käytettäviin ketjuihin tehty ehkä jotain muutoksia.

Tämä operaatio ei poistanut satunnaista resonanssiääntä, mutta kertoo mielestäni hyvin sen, että Keski-Euroopassa konsernin ketjuongelmat otetaan erittäin tosissaan. Itse en usko, että tuolla äänellä on yhtään mitään tekemistä jakoketjun kanssa, vaan kyseessä on selkeästi joku muovihärpäke joka resonoi satunnaisesti tyhjäkäyntikierroksilla.

Nyt on parkkihallinkin lämpötilat pudonneet niin alas, että tämä epämääräinen "säksätys" kuului sielläkin. Tänään sattui vielä olemaan aikaakin, joten ajattelin ottaa selvää mikä siellä naputtaa. Auto toiselta sivulta ylös ja ukko auton alle kuuntelemaan. Aika äkkiä äänen sai paikallistettua ja sitten toinen pohjamuovi irti.

Minuutti tuumailua ja käsikopeloa ja bingo! Polttoainepumpun paluuletku resonoi runkopalkin sisällä. Pari epämääräistä kietaisua teippiä letkun ympärille palkissa olevan reiän kautta ja ääni loppui.

Pohjalevyä kun kiinnittelin, niin melkein ääneen naureskelin, kun mietin sitä, että tämän äänen takia merkkihuolto vaihtoi meidän V6:seen jakoketjut :D Mutta hyvä, että vaihtoivat, kun vaihdettujen ketjujen osanumero olivat hiukan erilaiset kuin vanhat. Syynä kuulema se, että ketjuihin on tehty jotain pieniä muutoksia.

Kuskin jakkaralta kun ääntä kuulosteli, niin se tuntui kuuluvan etuoikealta, repsikan jalkatilan edestä. Todellisuudessa ääni kuului takarenkaan edestä, aika tarkkaan takapenkin takaosasta. Hassusti äänet kulkevat rakenteissa.

mek

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 19.02.13 - klo:18:41
#
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html
Pitäisiköhän tässä lähteä autokauppaan, perheen kakkosautona olevassa Octaviassa tulee kuukauden kuluttua 3 vuotta täyteen, eli jakoketjun täysi "takuu" päättyy. Lainaus tuosta autobildin artikkelista:
LainaaVolle Kulanz gibt es daher nur bis zu einem Fahrzeugalter von drei Jahren, also ein Jahr nach Ablauf der Werksgarantie, bei maximal 100.000 Kilometern. Bei bis zu sechsjährigen Autos mit höchstens 200.000 Kilometern gewährt VW nach Prüfung des Einzelfalls dann anteilige Kostenerstattungen, wenn der Halter lückenlose Serviceintervallarbeiten nach Herstellervorgaben nachweisen kann.

Eli Autobildin kysyttyä asiaa Volkkarilta, olivat luvanneet täyden kompensaation korjauskuluille 3 vuoteen ja max 100 tkm saakka, kuuteen vuoteen ja max. 200 tkm saakka osittainen kompensaatio yksittäistapauksissa erillisen tarkastuksen jälkeen, edellyttäen lisäksi aukotonta huoltokirjaa.

kt

Lainaussta:

Ensin moottori lämpimäksi

- Auto on ehdottomasti ajettava ensin lämpimäksi, ja käytettävä aluksi vain keskikierroksia " ei liian suuria tai pieniä " kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on noussut noin 90 asteeseen. Vielä parempi olisi, jos on ennen täyskuormituksia mahdollista odottaa, kunnes öljyn lämpötila on noussut vähintään 80 asteeseen, Schittenhelm opastaa Auto Bild "lehdessä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.02.13 - klo:10:17
- Auto on ehdottomasti ajettava ensin lämpimäksi, ja käytettävä aluksi vain keskikierroksia " ei liian suuria tai pieniä "

Kuinkahan DSG:llä pystyy estämään liian pienillä kierroksilla ajamisen? Pitääkö aina ajaa ekat 10km manuaalipuolella 8) Sinänsä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että konetta ei kannata rasittaa liikaa, ennen lämpöjen nousemista lähelle normia. Suomessa se vaan ei aina onnistu ilman keulamaskia ja sitä käyttää kuitenkin varsin harva. Ja moni heistä kuitenkin luukuttaa pikkusingeriänsä ihan surutta kylmänä.

Ajattelin hakea tuon AB:n varuiksi kaappiin talteen, jos tulee joskus ongelmia ketjun kanssa. Voi sen kanssa alkaa sitten ajaa asiaa eteenpäin, jos maksuosuuksista tulee kränää.

s-mod

Ei se keulamaskikaan auton ajomatkat on lyhyet 20 asteen pakkasella. Sätärissä pari tuntia olleena! Kun tulee risteykseen dsg ryömii 1100-1300 rpm/min. No kävimpä tässä itse myös huollossa maitsemassa. Että on aika kovat noi jakopään äänet kylmänä, ja lämpimänäkin jotain siritystä kuuluu konetilasta silloin tällöin! No halusivat kuunella. Jätin auton yöksi heille. No kuuntelivat kylmänä ja kuumana. Heidän mielestä ei mitään erikoista jakopäästä. Ja sirinä ei ollut ilmennyt mitenkään. (voi olla jotain muoviresonasseja). Kirjasi kumminkin kaikki kertomani auton tietoihin. Ja lupasi pyynnöstä tsekkailla jakoketjun vaihdolle, jonkun tarjouksen, jos haluan mielenrauhan takia vaihtaa. Mutta heidän mielestää ei ole aihetta. Mutta oli varma, että maahantuoja tulee vastaan. Jos sieltä jotain venymiä löytyisikin!
Taidan olla luulo sairas! Autolla ajettu 45tkm, 2,5v vanha, ll öljyt vaidettu kaksi kertaa, ja kerran pelkkä suodin!

Niin kuulostelu ei maksanut mitään liikkeessä!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy