TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Filixon

Jakopään rakenteesta: Katsoin netistä Volkswagenin nykymalliston teknisiä tietoja. Pelkästään hammashihnaa käytetään seuraavissa malleissa: up!, Uusi Golf ja Sharan.

Ilmentävätkö nämä uutuusmallit yleisempää trendiä ketjusta hihnaan? Miten lienee laita VAG:n muissa merkeissä? Onkohan siellä havaittavissa samaa?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Golffari

Mikäli sopimuskauden päättyessä maksamasi kuukausimaksut ovat suuremmat, kuin toteutuneet sopimuskulut (huolto- ja korjauskulut, hallinnointikulut, viivästyskorot ja perintäkulut), palautamme erotuksen sinulle takaisin.

Elämä on... :o
VW....?

karu898

Kirjoitinkin jo tuonne Yeti osioon oman kokemukseni Yetin jakoketjuongelmasta. Autoni on vajaa 3v vanha Yeti 1.2TSI. Ajettu 72.000km. Ketju äänteli jo jonkin aikaa. Vein auton paikalliseen merkkihuoltoon. Korjaamohenkilökunta kuunteli ja diagnoosi oli selvä. Heti ketju vaihtoon ja maahantuoja hoitaa kustannukset. Niinpä uusi ketju kiristimineen pantiin paikalleen. Lisäksi vaihdettiin moottoriöljyt ja auto on toimenpiteen jälkeen hiljainen taas. Oivaa toimintaa myyjäliikkeeltä ja maahantuojalta. :)

ConD

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 18.02.13 - klo:15:08
Jakopään rakenteesta: Katsoin netistä Volkswagenin nykymalliston teknisiä tietoja. Pelkästään hammashihnaa käytetään seuraavissa malleissa: up!, Uusi Golf ja Sharan.

Ilmentävätkö nämä uutuusmallit yleisempää trendiä ketjusta hihnaan? Miten lienee laita VAG:n muissa merkeissä? Onkohan siellä havaittavissa samaa?
Uudet Golf VII ja Leon ovat uusien moottoriensa (1.2TSI ja 1.4TSI mukaanlukien) osalta hihnakoneita. Eli ketjusta ollaan palailemassa hihnaan...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 18.02.13 - klo:15:08
Jakopään rakenteesta: Katsoin netistä Volkswagenin nykymalliston teknisiä tietoja. Pelkästään hammashihnaa käytetään seuraavissa malleissa: up!, Uusi Golf ja Sharan.

Ilmentävätkö nämä uutuusmallit yleisempää trendiä ketjusta hihnaan? Miten lienee laita VAG:n muissa merkeissä? Onkohan siellä havaittavissa samaa?

Jatkan tästä aikani kuluksi:  Seatin Uusi Leon on varustettu hammashinalla (vrt. Uusi Golf). Exeo ST ja Alhambra (vrt. Sharan) ovat osin hammashihnallisia. Skodan sivuilta en löytänyt tietoa jakopään rakenteesta. Audin annoin olla. Merkin asiantuntijat tiennevät ja kertonevat, jos pitävät asiaa sen arvoisena.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

GTI

1.8 koneet ovat edelleen ketjullisia,niissä ei todennäköisesti ole ilmennyt  ongelmia!

skriko

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.02.13 - klo:14:37
Tuon saa vain uuteen autoon ja siinäkin näköjään vain ensimmäiselle 36 kuukaudelle, josta takuu jo kattaa ensimmäiset kaksi vuotta ja tuotevastuu seuraavan.... toki tuohon hintaan saa sen yhden tai kaksi määräaikaishuoltoa ja rengassäilytyksen. Niiden palvelujen hinta lienee yhteensä siinä 600-700 paikkeilla?  Hintaa tälle huolenpitosopimukselle tulee Yetini tapauksessa 1980â,¬

http://www.metroauto.fi/Palvelut/Huolenpito.aspx

Sciroccoon olisi tullut huolenpitosopimus 36kk/30 000 km 1116â,¬. Nyt mittarissa 24 400 ja10.9.2013 kun 3 vuotta kuluu umpeen on jotain 29 000. Huoltokulut siihen mennessä 58,50â,¬. Tappiota olisi huoltosopimuksella tullut 1057,50. Olisi ollut kallis LL-huolto ja öljynsuodatin. Täyttä kusetusta tuollaiset huolenpitosopimukset.

ConD

Lainaus käyttäjältä: GTI - 18.02.13 - klo:17:23
1.8 koneet ovat edelleen ketjullisia,niissä ei todennäköisesti ole ilmennyt  ongelmia!
Ihan samoja ketjunkiristinongelmia sekä niiden lisäksi nokka-akselin säädinongelmia on 1.8TSI koneessakin ilmennyt. Niitä vaan on lukumäärällisesti aika paljon vähemmän kuin 1.2TSI ja 1.4TSI koneita, joten niistä ei esimerkiksi tälle foorumille tule juttua niin paljon.

Tieto lisää tuskaa. :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.02.13 - klo:17:28
Täyttä kusetusta tuollaiset huolenpitosopimukset.
En minäkään ole kahteenkymmeneen kolmeen vuoteen kolaria ajanut, mutta siltikin vaan tulee kaskoa makseltua. Pöljä lienen...
Joutilas 76v

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:17:39
En minäkään ole kahteenkymmeneen kolmeen vuoteen kolaria ajanut, mutta siltikin vaan tulee kaskoa makseltua. Pöljä lienen...

Ontuva vertaus, kun uudessa autossa on sentään takuu ja senkin jälkeen jonkin asteinen turva virhevastuun muodossa.

Pöljäähän se olisi kaskoa ottaakin, jos uuden auton hintaan sisältyisi täysi turva 2 vuodelle..

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.02.13 - klo:18:11
Ontuva vertaus, kun uudessa autossa on sentään takuu ja senkin jälkeen jonkin asteinen turva virhevastuun muodossa.

Pöljäähän se olisi kaskoa ottaakin, jos uuden auton hintaan sisältyisi täysi turva 2 vuodelle..
Se on tuossa huolenpitosopimuksessa tuo kolmas vuosi, joka näissä konsernin autoissa kiinnostaa. Mielestäni ikäänkuin vakuutus tai takuun jatke, vaik'ei sitä kirjaimellisesti olekaan. Mikäli osuu huonolla tuurilla kohdalle isompi pläjäys, niin sitten hymyilyttää, kun ei tarvitse alkaa taistelemaan maksumiehestä. Laitetaanhan sitä rahaa Lottoonkin. Harmi sinänsä, että pitää maksaa kahdesta ensimmäisestä vuodesta tavallaan turhaan, jolloin takuu vastaa remonteista ja ei 15 tkm/vuosi ajoilla tule periaatteessa edes huoltokuluja. Otinpahan huolenpitosopimuksen kokeeksi, kun ei ole aiemmin tullut testattua asiaa. Enemmän tulee maksettua kuukaudessa vaikkapa maksullisista TV-kanavista kuin huolenpitosopimuksesta.

Takuun pituuden eroavaisuudet eri automerkeillä ovat yllättävän suuria. Onko kyse myyntipolitiikasta vai siitä, miten autonvalmistajat luottavat tuotteidensa laatuun? Joka tapauksessa, kilpailu autoalalla on kovaa. Joku myy hinnalla, joku laadulla, joku takuun pituudella. Siitä sitten ostajat arvioivat autoa valitessaan, mistä saavat rahalleen ja mieltymyksilleen ja "kaikin puolin turvalliselle autoilulleen" parhaan katteen. Ei korjaamolla seisova auto tuota omistajalleen yhtään iloa ja hyötyä, vaikka sillä olisi kymmenen vuoden takuu.
Tuli taas höpinää hieman "nuotin vierestä", mutta sivuaa tämä osittain jakoketjuakin.   
Joutilas 76v

skriko

Tässä elämässä on tullut huomattua yksi ihmeellinen asia, joka myös täällä palstalla monien kirjoituksista tulee esiin. Jos siis maksan 1057,50â,¬ ylimääräistä siitä, että saan huolenpitosopimuksella kolmannen vuoden "takuun". Se kannattaa siis maksaa ettei joudu "tappelemaan" virhevastuun kanssa jos auto räjähtää kun se on 2 vuotta ja 6 kk vanha ja sillä on ajettu 25 000 km? Ei siinä kummoista tappelua tarvitsev käydä, vai olikohan esim. vaihdelaatikon kestoikä tuo 25 000 km? Ei olla valmiita "tappelemaan" eli soitetaan muutama puhelu tai pahimmassa tapauksessa kirjoitetaan vähän teksitiä. Sitä ei tehdä, vaan maksetaan ennemmin tuhat euroa. Mutta töihin noustaan viikon verran tuohonkin rahaan kahdeksaksi tunniksi. Kummallista matematiikkaa.

Vaarivanhus

Kuka se mahtoi ollakaan, joka kertoi laittavansa seitensatasen mieluummin vaihtoauton tuhkakuppiin kuin laittavansa se ruostesuojaukseen. Jotta kumpikin, sekä myyjä, että ostaja olisi tyytyväinen kauppaansa. Ei me olla samanlaisia, siinä se elämän suola ;)
Joutilas 76v

Urlaub

Eihän tuo tonni tietysti mikään summa ole siihen verrattuna, että uuden auton arvosta sulaa satoja euroja per kuukausi. Toisaalta, tonni kaiken sen päälle on kuitenkin oikeaa rahaa ja vaikka nettipalstoilla ei köyhiä ja kipeitä juuri löydykään, niin moni joutuu sen yhdenkin tonnin eteen tekemään töitä ihan tosissaan.

Huoltosopimukset ovat periaatteessa ihan jees, mutta mahtaisiko niistä saada halvempia, jos sopimus ei kattaisi esim. polttimoita tms. ja huolto-ohjelman ulkopuolisissa isoissa remonteissakin voisi olla vaikkapa satasen omavastuu? Olisi silloin lähempänä vakuutusta.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.02.13 - klo:20:58
Eihän tuo tonni tietysti mikään summa ole siihen verrattuna, että uuden auton arvosta sulaa satoja euroja per kuukausi. Toisaalta, tonni kaiken sen päälle on kuitenkin oikeaa rahaa ja vaikka nettipalstoilla ei köyhiä ja kipeitä juuri löydykään, niin moni joutuu sen yhdenkin tonnin eteen tekemään töitä ihan tosissaan.
Minä kun en enää kykene sitä tonnia taikomaan tilille edes työnteolla. Sillä on elettävä, minkä työeläkeyhtiö maksaa.
Rikas mies jos oisin, niin yks hailee joku jakopään särkyminen. Siksipä ajattelen nykytilanteessa raha-asioita ehkäpä "normaalista poikkeavalla kantilta". Silloin, kun vielä kykenin ryömimään auton alle ja pystyin tuumasta toimeen, tilanne oli erilainen. Autohistoriani 15 ensimmäistä vuotta meni siten, etten korjaamoiden oven saranoita kuluttanut.

Täällä on kerrottu, että uusi moottori + vaihtotyö (särkynyt jakopää tuhonnut koko moottorin) saattaisi pahimmoilleen tulla maksamaan jopa kymppitonnin! Sitten, kun tiukan väännön lopputuloksena autoliikkeessä toteavat, että sinun osuutesi laskusta on viisi tonnia, niin kyllä siinä pahasti perna letkahtaisi. En jaksa enkä oikein viitsisikään enää iässä alkaa laatimaan kirjelmiä kuluttajansuojaviranomaisille tai käräjiä käymään tällaisen asian vuoksi. Tässä minun poittini, panostan tämän auton kohdalla mieluummin huolenpitosopimuksen muodossa muutaman roposen kuussa sen hengissä säilymiseen.
Joutilas 76v


Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:21:30
â€" â€" En jaksa enkä oikein viitsisikään enää iässä alkaa laatimaan kirjelmiä kuluttajansuojaviranomaisille tai käräjiä käymään tällaisen asian vuoksi â€" â€"

Sillä kirjoitustaidolla, jota Vaarivanhus osoittaa näillä palstoilla, syntyisi kyllä tarpeen vaatiessa päteviä kirjelmiä kuluttajansuojaviranomaisille tai ihan kenelle tahansa...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.02.13 - klo:20:58
Eihän tuo tonni tietysti mikään summa ole siihen verrattuna, että uuden auton arvosta sulaa satoja euroja per kuukausi. Toisaalta, tonni kaiken sen päälle on kuitenkin oikeaa rahaa ja vaikka nettipalstoilla ei köyhiä ja kipeitä juuri löydykään, niin moni joutuu sen yhdenkin tonnin eteen tekemään töitä ihan tosissaan.

Huoltosopimukset ovat periaatteessa ihan jees, mutta mahtaisiko niistä saada halvempia, jos sopimus ei kattaisi esim. polttimoita tms. ja huolto-ohjelman ulkopuolisissa isoissa remonteissakin voisi olla vaikkapa satasen omavastuu? Olisi silloin lähempänä vakuutusta.

Toi polttimohomma on siitä kumma, kun toisilla niitä menee enemmän ja toisilla vähemmän. Mulla meni seitsemässä vuodessa molemmilta puolen yksi. Roccossa alkuperäiset. Meidän 206:ssa mennyt seitsemässä vuodessa molemmat edestä ,parkki ja toinen rek. kilven valo. Ei noikaan juuri siihen huoltosopimukseen mene.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Natte - 18.02.13 - klo:21:51
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html

Näitä nykymoottoreita ei taideta juuri korjata ongelmien ilmetessä, vaan vaihdetaan uusi tilalle. â€" Minun ensimmäisessä Passatissani oli kunnostettu vaihtomoottori, jolla oli ajettu vasta 160 tuhatta kilometriä!  :)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 18.02.13 - klo:22:15
Sillä kirjoitustaidolla, jota Vaarivanhus osoittaa näillä palstoilla, syntyisi kyllä tarpeen vaatiessa päteviä kirjelmiä kuluttajansuojaviranomaisille tai ihan kenelle tahansa...
Niin, mutta pitäisi niihin kirjelmiin kait osata laittaa jotain asiaakin, eikä vain tällaista pelkkää joutavanpäiväistä höpinää.. ;)
Joutilas 76v

baleno

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.02.13 - klo:09:38
Tuohan näyttää siltä kuin vanhan Helkama-polkypyöräni ketju hetkeä ennen kuin se hyppäsi päältä ylämäessä  ;D

Miten tämä TSI-moottorin ratkaisu sitten eroaa rakenteeltaan "perinteisistä" ketjuista? Jos kyseessä olisi rakenne- tai sunnitteluvika niin luulisi että tämä sama venymisongelma koskee jokaikistä TSI-moottoria. Näin ei vissiin kuitenkaan ole. Lieneekö sittenkin vain huono erä alihankkijalta.... näin ainakin toivon  8)
Näyttäs että ketjussa on pelkkiä lamelleja ja niittejä. Hentosen olonen muutenkin. Kaksirivinen rullaketju olisi uskoakseni perinteisyydestään huolimatta parempi. Veisihän se tietysti muutaman millin enemmän tilaa.
Citroen C5 2.0i 2006

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.02.13 - klo:22:21
Toi polttimohomma on siitä kumma, kun toisilla niitä menee enemmän ja toisilla vähemmän. Mulla meni seitsemässä vuodessa molemmilta puolen yksi. Roccossa alkuperäiset. Meidän 206:ssa mennyt seitsemässä vuodessa molemmat edestä ,parkki ja toinen rek. kilven valo. Ei noikaan juuri siihen huoltosopimukseen mene.
"Looran" huolenpitosopimukseen sisältyy polttimot, mutta jostain syystä ei pyyhkijän sulkia. Jos sattuisi menemäänkin, niin eipä ne polttimot montaakaan euroa kaupassa maksaisi ja eiköhän ne vaihdettuakin saisi omin avuin.
Toisaalta autoni 15 tkm/vuosi huolenpitosopimuksen kokonaissummasta minun kohdaltani voi vähentää suoralta kädeltä 30 tkm huollon, jolloin jäljelle jää hintaa kolmelle vuodelle ehkäpä 750 euroa koko potti. Elikkä n. 20 euroa kuukautta kohti, mikäli ei tule mitään ylimääräisiä remontteja. No, tekisihän se pari kossupulloa kuussa, mutta kun ei niitäkään tule kanniskeltua kaupasta kotiin, niin menköön autonterveydelle se parikymppiä ja omakin terveys pysyy parempana :)
Joutilas 76v

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: baleno - 18.02.13 - klo:22:59
Näyttäs että ketjussa on pelkkiä lamelleja ja niittejä. Hentosen olonen muutenkin. Kaksirivinen rullaketju olisi uskoakseni perinteisyydestään huolimatta parempi. Veisihän se tietysti muutaman millin enemmän tilaa.
Jeps, eipä se ketju kovinkaan järeän sorttiselta näytä. Miten mahtaisi ne kiristimen laahaimet kestää 2-rivisen rullaketjun kanssa? Ketjupyörät pitäisi vaihtaa ja mahtuneeko kopan sisälle yhtään isompia sisuskaluja? Samaa tässä olen myös joskus tuumiskellut. Pitäisi olla pöydällä TSI-moottori, niin voisi tutkailla ihan puhtaasta mielenkiinnosta, voisiko rakennetta jykevöittää omin neuvoin. Vaikka eihän siinä mitään järkeä olisi, lähinnä teknistä uteliaisuutta vain...
Joutilas 76v

baleno

Yksirivinen rullaketju siihen kyllä sopisi. Kestäisi moninkertaisesti nykyisen. Muutostyökin tehtaalta onnistuisi.
Citroen C5 2.0i 2006

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:21:30
Täällä on kerrottu, että uusi moottori + vaihtotyö (särkynyt jakopää tuhonnut koko moottorin) saattaisi pahimmoilleen tulla maksamaan jopa kymppitonnin! Sitten, kun tiukan väännön lopputuloksena autoliikkeessä toteavat, että sinun osuutesi laskusta on viisi tonnia, niin kyllä siinä pahasti perna letkahtaisi. En jaksa enkä oikein viitsisikään enää iässä alkaa laatimaan kirjelmiä kuluttajansuojaviranomaisille tai käräjiä käymään tällaisen asian vuoksi. Tässä minun poittini, panostan tämän auton kohdalla mieluummin huolenpitosopimuksen muodossa muutaman roposen kuussa sen hengissä säilymiseen.

Ei koske tämmöistä työsuhdeautoilijaa, mutta silti tälle + 1 Mieluummin laitan tuommoisen rahan vaikka penskojen kanssa matkustelluun, kuin autoon.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

ttiikeri

Menee offtopiciksi mutta on noita jakoketjuongelmia muillakin merkeillä... Bmw 318 d ja 320 d linkin mukaisissa moottorityypeissä on vaihdeltu runsaasti ketjuja pienilläkin kilometrilukemilla.

Myös sman merkin bensakoneista löytyy vastaavaa tarinaa...

Alla linkki

http://www.motor-talk.de/forum/n47-n47s-n47t-schleifende-geraeusche-im-motor-steuerkette-schabt-t3744534.html?highlight

Eli penniä on venytetty tuollakin puolella jotta on saatu halpa konstruktio jakopäähän.

Tutkin myös tuota 1.8 tsi / 1.8 tfsi moottoria onko noista raportoitu merkittäviä ongelmia jakoketjuista ja yksittäisiä tapauksia kyllä mutta ei samassa mittakaavassa kuin näissä pienemmissä tsi koneissa. Saksassa myydyt määrät isompien tsi koneiden osalta on merkittäviä vrt suomi.
Audi A4 1.8 TFSI

Asterion

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 19.02.13 - klo:01:07

Tutkin myös tuota 1.8 tsi / 1.8 tfsi moottoria onko noista raportoitu merkittäviä ongelmia jakoketjuista ja yksittäisiä tapauksia kyllä mutta ei samassa mittakaavassa kuin näissä pienemmissä tsi koneissa. Saksassa myydyt määrät isompien tsi koneiden osalta on merkittäviä vrt suomi.

Onko 1.8 TSI:ssäkin samanlainen ketjurakenne kuin sisarusparven pienimmissä, eli kuten yllä mainittiin  "...Näyttäs että ketjussa on pelkkiä lamelleja ja niittejä. Hentosen olonen muutenkin.."

Jos näin on niin silloinhan homma menee mielenkiintoiseksi, eli miksi ketjut venyy täällä Suomessa, mutta ei Saksassa. Olisko kylmillä talvilla kuitenkin joku rooli tässä...  onko kukaan lueskellut vastaavia palstoja Ruotsissa?

ttiikeri

Ketju on isommassa koneessa huomattavasti jykevämpi.
Audi A4 1.8 TFSI


Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Natte - 18.02.13 - klo:21:51
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html
Kirjoitusta lukiessa ei voi olla tulematta mieleen, että nyt on saatettu julkisuuteen "virallinen" lausunto moottorin eliniästä 150 tkm (suotuisissa olosuhteissa 200 tkm). Jatkossa valmistaja voi sitten pestä kätensä jakopääremonttien sattuessa noiden kilometrirajojen ylityttyä? Minun vuosittaisiila ajokilometrimäärillä merkitsisi kymmentä vuotta, kuten kirjoituksessakin on mainittu. Vaan entäpä esim. reppumiehet? Pari kolme vuotta, niin se siitä.

Toisaalta, kuluttavathan nämä "trendikkäät" moottorit parisen litraa vähemmän polttoainetta satasella kuin "robustimmat" ja kestävämmät kulkineet. Tekee säästöä polttoaineessa pyöreästi viisi tuhatta euroa/150 tkm eli sen moottorin hinnan verran (huom! saksalaisen arvioiman moottorin vaihtohinnan mukaan, päteneekö Suomessa?) Saastuttaako uuden moottorin valmistus luontoa vähemmän kuin 3000 litraa bensiiniä? Tässäpä meille pulma.

Autojakin valmistajat haluavat vimmatusti myydä mahdollisimman suurella tuottavuudella. Josko nyt on löytynyt laskelmien käyrästöön viivat, jossa kaikkien muuttujien leikkauspisteestä nähdään, että auton moottorit kannattavinta valmistaa kestämään 150 tkm?

Tuleeko autojen taloudellinen elinikä kokonaisuutena olemaan jatkossa 10 vuotta. Happaneehan tuo elektroniikkakin. 30 kâ,¬ autolle hintaa  muodostuisi 3000 euroa/vuosi eli 250 euroa/kk. Tarkoittaa vaikkapa 15 tkm vuodessa ajavalle kilometrin hinnaksi auton arvon aleneman suhteen 20 senttiä/km. Sehän vaikuttaa normaalilta lukemalta. Mikäli jakopää kestäisi sen 150 tkm.
Autoilu maksaa. Meillä taitaa vain olla sopeutumisvaikeuksia noihin "trendikkäisiin" autonmoottoreihin ja väyläohjattuihin hilavitkuttimiin.
Joutilas 76v

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy