TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

skriko

Hirveää pulttia yhdestä jakoketjusta. Jos hajoaa niin sitten hajoaa. Siinä sitten tapellaan virhevastuun kanssa ja katsotaan miten käy. Siihen asti ajetaan ja nautitaan.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.02.13 - klo:19:45
Jos hajoaa niin sitten hajoaa. Siinä sitten tapellaan virhevastuun kanssa ja katsotaan miten käy. Siihen asti ajetaan ja nautitaan.
Näinhän se käytännössä menenee. Ihan mukavia laitteita nämä VAGgineet autoina ovat ajella, ei siinä mielessä mitään moitetta.

Kaikilla ei kuitenkaan ole kettingin särkymisen takia kauheaa hinkua tapella autoliikkeiden kanssa. Saattaa alkaa suotta sappi kiehua tai pumppu heretä pätkimään. Ilmoittaisivat edes reilusti tiedotteella koko kansalle, kuka maksaa ja millä edellytyksillä viulut, jos sattuu kettinki tai jopa koko moottori särkymään. Tietäisi varautua ja toimia ennakolta. Tuota öljynvaihdon merkitystä tässä on viimeksi puntaroitu, josko sillä olisi vaikutusta asiaan. Mieluummin minä ainakin öljyjä vaihdatan kuin korjauttelen särkyneitä jakopäitä. Onneksi ei ole vielä tähän mennessä tarvinnut käytännössä asiasta neuvotella. Se on verrattoman hyvä, että täällä keskustellaan asiasta perin juurin. Luohan tämäkin pohjaa mahdollisille "kettinkineuvotteluille" autoliikkeissä.     
Joutilas 76v

veksi

#1682
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 16.02.13 - klo:10:08
Jos jollain olisi energiaa niin tänne voisi avata gallupin jossa ketjun kanssa ongelmia kokeneet kertoisivat ovatko olleet LL vai kiinteä 15km syklillä. Luultavasti ylivoimainen osuus uusista autoista tulee LL:illä joten en toisaalta tiedä kertoisiko tämäkään tutkimus oikeastaan mitään valitun öljyn vaikutuksesta.

Tulipas nyt rekisteröidyttyä lopulta foorumille kun on tullut tätä luettue kuitenkin jo muutama kuukausi…

Eli täältä löytyy yksi jolla ekat öljyt vaihdettu jo ihan muutaman tuhannen jälkeen ja sen jälkeen kiinteällä 10,000km syklillä tasa välein (luit oikein, 10 eikä 15!). Kyseessä 2010 Octavia ja nyt kilometrejä 28,000. Öljyt siis keretty vaihtamaan jo kolme kertaa merkkiliikkeessä ennen jakoketjun rikkoa.

Muutama viikko takaperin (tammikuussa 2013) lopulta vaihdettiin jakopäänketju, ketjunkiristin, nokka-akselin säädin, öljypumppu, öljynsuodatin, öljyt, sekä kytkin uuteen (lisäksi vaihteiston ja moottorin ohjelmistot päivitettiin).

Filixon

Lainaus käyttäjältä: veksi - 17.02.13 - klo:00:09
Eli täältä löytyy yksi jolla ekat öljyt on vaihdettu ihan muutaman tuhannen jälkeen ja sen jälkeen kiinteällä 10,000km syklillä tasa välein (luit oikein, 10 eikä 15...!). Kyseessä 2010 Octavia 1.4tsi ja nyt kilometrejä 28,000. Öljyt siis keretty vaihtamaan jo kolme kertaa merkkiliikkeessä ennen jakoketjun rikkoa.

Mitä öljyä noissa ylimääräisissä vaihdoissa käytettiin: LL-öljyä vai tavallista?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

veksi

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.02.13 - klo:00:32
Mitä öljyä noissa ylimääräisissä vaihdoissa käytettiin: LL-öljyä vai tavallista?

LL-öljyä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.02.13 - klo:19:45
Jos hajoaa niin sitten hajoaa. Siinä sitten tapellaan virhevastuun kanssa ja katsotaan miten käy.

OT: Niinkö?

Entä jo auton on tarkoitus lähteä joka kerta kun menoa on 24/7/365?

Okey. muutakin häikkää kuin jakopää voi tulla ja varmaan tuleekin, mutta jos virhevastuusta tapellaan viikkoja jne niin milläs sillä aikaa sitten kuljetaan?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: veksi - 17.02.13 - klo:00:09
Öljyt siis keretty vaihtamaan jo kolme kertaa merkkiliikkeessä ennen jakoketjun rikkoa. Syynä 10km vaihtoväliin liikkeen tahto vaihtaa ja maksaa kokonaan kaikki huollot (en pistänyt vastaan).
Jopahan on erikoinen hinku merkkiliikkeellä. Tuostako vain halusivat autoosi öljyt vaihtaa? Kysyitkö, mikä on syy moiseen käyttäytymiseen?

Pannaanpa OT:na tähän paikkaan pari riviä itse kokemastani asiakaspalvelusta (toisaalla keskusteltu tästäkin aiheesta):

Minulla on autossani huolenpitosopimus ja sen laskutus ei meinannut lähteä millään toimimaan. Kolme kertaa lähetin asiasta sähköpostia, kaksi kertaa soitin ja lupasivat hoitaa asian viimeistään "maanantaihin mennessä". Minkäänlaista vastausta ei tullut eikä suoraveloitustapahtumaa näkynyt tilillä. Kunnes kolmannen soittokerran jälkeen laskutus viimein hoitui kuntoon, puuttui kuulemma joku paperi, josta itselläni oli kuitenkin asiakaskappale.

Kiittelin vielä lopuksi sähköpostiviestillä, että nyt laskutus toimii ja toivottelin hyvät joulut. Edes siihen ei ole tähän päivään mennessä tullut vastausta tai edes kuittausta viestin perillemenosta. Johtuneeko homma siitä, että ajattelivat, kun olen tämän ikäinenkin, niin tokkopa tuo gubbe tulee enää uutta autoa ostamaan, joten turha tuhlata ruutia variksiin ja panostaa asiakaspalveluun?

Kauppaan tosin menin autoa ostamaan (puhtaat) verkkarit jalassa ja tein kaupat sillä istumalla. kun kerran olin asian päättänyt ja hinta saatiin neuvoteltua kohilleen. Pukuja ja kravatteja ei ole tapanani alkaa virittelemään päälle kauppareissuja varten, häät ja hautajaiset on asia erikseen. Sotkeentuvat vain kirkkovaatteet turhanpäiten paskasia autoja kopeloidessa. Myyjä soitteli jonnekin toiseen paikkaan, kun auto löytyi Suomesta ja kehui puhelimessa "myydä rätkäyttäneensä" auton, "pankaa tulemaan tänne", vaikka oikesssa suunnassa minä sen ostaa pätkäytin. 

Olisihan se maankaatoihme ainakin sen firman kohdalla, jos tulisivat tyrkyttämään omasta aloitteestaan autooni ylimääräisiä öljynvaihtoja. Heitä kun ei tunnu ainakaan tämä asiakas  autoineen kiinnostavan pätkän vertaa. Aiemmin olen muista liikkeistä ostanut kuusi uutta autoa ja niistä ovat jopa kyselleet kuulumisia ja joulukortteja laitelleet.

Tämän viimeisen firman nimeä en kuitenkaan viitsi kertoa, se ei ole mielestäni korrektia käytöstä.
Joutilas 76v

Jonesi

Nonnii, piti ihan rekisteröityä tänne kun harkitsen Touranin 1,4TSI (103kw) -09, 57tkm hankkimista.
Hankinta olis ollu kovin helppo, jos en olisi päätynyt tätä keskustelua lukemaan.
Noh ei se täysin poissuljettua ole vieläkään. Auto on ajettu, moottori kuulosti terveeltä, näytti puhtaalta, tehot oli tallella. Joku kampanjakorjauskin oli huoltokirjan mukaan tehty. Kirjain yhdistelmä ei kertonut tarkemmin. Auto on joulukuussa käynyt huollossa.

Kuten sanottu, lueskelin tätä ketjua ja kysäisinpä sitten Tampereen Laakkosen VW-huoltopäälliköltä aiheesta ja hän vastasi mielestäni ihan asiallisesti ja jopa nopeasti. Vastaus ei tosin ollut toivomani, että virma maksaa, jos kone hajoaa jakoketjun venymisen takia. Alla hänen vastauksensa kokonaisuudessaan:
------------------
TSI koneissa on ollut meidän korjaamolla joitakin jakoketjun venymisiä. TSI moottoreita on kymmeniä erilaisia (myös hihnalla olevia) ja ketjun venymistä ei ole esiintynyt kuin joissakin tapauksissa.

Autoon myönnetty kahden vuoden takuu joka on siis jo päättynyt joten mahdollinen ketjun venyminen ennen aikojaan ei mene enää takuukorjauksena vaan asia käsitellään silloin kuluttajasuojalain/virhevastuun mukaisesti.

Tällöin mahdolliseen vastaan tuloon vaikuttaa mm. (merkki)huoltohistoria, omistusketju, ajokilometrimäärä ym.

Periaatteessa käytetyn auton viimeinen myyjä on tällöin kuluttajasuojalain mukainen taho jonka kanssa keskusteltava korjauskustannuksista.

Kuitenkin Volkswagenin kohdalla on mahdollisuus joissakin tapauksissa takuuajan jälkeenkin saada ns. goodwill vastaantulo korjauskuluihin mikäli huoltohistoria ym. on ok.

Kuluttajasuojalaki ottaa huomioon myös käyttöhyödyn jolloin käytännössä aina kun vastaantuloja korjauskuluihin sovitaan asiakas joutuu maksamaan korjauskuluista sen osuuden minkä on jo saanut käyttöhyötynä ko. tavarasta. Auton kohdalla se voi tarkoittaa esim. jos 100000km ajetun auton vaihdelaatikko hajoaa niin kuluttajasuojalain mukainen vastuullinen taho maksaa korjauksesta esim 50% ja auton omistaja loput.

Eli, jos jakoketju venyisi käytetyssä autossa niin auto kannattaa viedä tehtaan valtuuttamaan merkkikorjaamoon jossa vian syy ensin selvitetään ja sitten joka kerta kaikkien em. asioiden perusteella selvitellään onko merkkiorganisaation kautta saada vastaantuloa korjaukseen, maksaako auton viimeinen myyjä jotain ja paljonko auton omistajan maksettavaksi jää.

Ei ole siis mitään kaavaa jonka mukaan näitä voisi käsitellä vaan ne on aina katsottava tapauskohtaisesti.
Jos jotain yleistä voi tällaiseen liittyen sanoa, niin meidän merkkien kohdalla voi ainakin sanoa että, kannattaa ostaa sellainen käytetty auto joka aina huollettu tehtaan valtuuttamassa merkkihuollossa. Tällöin ainakin moottoria ja vaihteistoa koskevissa kalliissa vioissa on aina paremmat mahdollisuudet saada jotain vastaantuloa kustannuksiin. Merkkihuollossa käytettäessä varmistaa samalla että autoon tulee tehtyä tehtaan laadunparannus kampanjat, muistelen että juuri tuohon turbon öljyputkeenkin ollut jossain moottorimallissa laadunparannuskampanja joka on varmaan hoidettu jos auto käytetty merkkihuollossa.
-------------

Eli jos huono tuuri käy, niin ketju venyy ja kone poksahtaa jossain kohtaa. ALD antaa 12kk/20tkm takuun, joten vuoden voi huoletta ajella tuon suhteen.
Arvio on, että auto olis mulla n. 4v ja kilsoja tulis 70-80tkm eli kokonaiskilsat olis jossain 130 tkm paikkeilla. Kyllähän nykyautoijen toi pitäis heleposti kestää.

No saa nähdä, muuttaako Touran meille vai ei. Tuote kokonaisuutena on hyvä.
Täältä näyttää kuitenkin saavan vertaistukea ja hyvä vinkkejä.

Filixon

#1688
Lainaus käyttäjältä: Jonesi - 17.02.13 - klo:11:02
TSI koneissa on ollut meidän korjaamolla joitakin jakoketjun venymisiä. TSI moottoreita on kymmeniä erilaisia (myös hihnalla olevia) ja ketjun venymistä ei ole esiintynyt kuin joissakin tapauksissa.

Joidenkin tietojen mukaan ketjun venymisiä on ollut erityisesti BMY-koneissa. Mitä tyyppiä tuo puheena oleva TSI on?

Ongelmana noissa BMY-koneissa oli ainakin vielä 08-malleissa se, että turbon voiteluputki kulki liian läheltä pakosarjaa, jolloin putki saattoi kuumuuden vuoksi karstoittua. Merkkiliike vaihtoi taannoin ennalta ehkäisevästi minun autooni lämpöeristetyn voiteluputken, kun olin sitä pyytänyt. Ja aina jakoketjuremontin yhteydessä tuo putki kuului vaihdettavan eristettyyn malliin, jossa putken mutkassa on iso harmaa eristemöykky.

Kannattaisi varmaan kysyä, millainen voiteluputki tuossa Touranissa on. Putken pääsee näkemään, kun moottorin yläpuolinen suojus irrotetaan.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Jonesi - 17.02.13 - klo:11:02
Kuluttajasuojalaki ottaa huomioon myös käyttöhyödyn jolloin käytännössä aina kun vastaantuloja korjauskuluihin sovitaan asiakas joutuu maksamaan korjauskuluista sen osuuden minkä on jo saanut käyttöhyötynä ko. tavarasta. Auton kohdalla se voi tarkoittaa esim. jos 100000km ajetun auton vaihdelaatikko hajoaa niin kuluttajasuojalain mukainen vastuullinen taho maksaa korjauksesta esim 50% ja auton omistaja loput.

Pitääkin perehtyä tähän "käyttöhyöty" käsitteeseen myöhemmin.  Tarkoitus on pitää tämä Yetini noin 200tkm saakka ja on pieni kutina, että tulee tarve perehtyä kuluttajansuojalakeihin syvemminkin  8) Tämä käyttöhyöty täytyy olla jotenkin sidoksissa kyseisen tuotteen ajateltuun keskimääräiseen elinikään. Jos ostan pätkän rautatiekiskoa ja myyjän mukaan se kestää koko eliniän ja se oikein käytettynä kuitenkin alkaa ruostua jo kymmenen vuoden päästä, niin silloinhan mielestäni en ole saanut tuotteesta mitään sellaista käyttöhyötyä, josta minun pitäisi maksaa LISÃ,,Ã,, kun tuote korjataan. Tuote on selvästi ollut viallinen tai myyjä on valehdellut.

Jos taas ostan pesukoneen ja sen oletettu elinikä on vaikkapa 8 vuotta, ja moottori hajoaa 4 vuoden jälkeen, niin silloin ymmärrän (vaikka toki harmittaakin!), että joudun maksamaan puolet korjauskuluista. Saanhan uudella moottorilla pidennettyä oletettavissa olevaan elinikää. Näillä kömpelöillä aasinsilloilla yritän päästä siihen, että pitäisi tietää mitä auton jakopäänketjun oletettava elinikä on, ei pelkästään TSI-moottoreissa vaan yleensäkin ketjumoottoreissa. Kuluttajanhan ei voida olevan perehtynyt autotekniikkaan niin paljon, että hän tietäisi, että TSI-moottoreiden ketjun elinikä on vaikkapa kymmenesosa verrattuna autonvalmistajan B:n vastaavaan.  Ja kertoiko teille autoa ostaessanne yksikään myyjä, että tiedoksi vaan, näissä TSI-moottoreissa on tällainen juttu ketjun kanssa.....

Jenkkilässä tässä olisi hieno joukkokanteen paikka, Suomessakin se taitaa olla periaatteessa mahdollinen, mutta mehän ollaan totuttu maksamaan mitä meiltä pyydetään  ???

Filixon

#1690
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 17.02.13 - klo:13:55
â€" â€" pitäisi tietää mitä auton jakopäänketjun oletettava elinikä on, ei pelkästään TSI-moottoreissa vaan yleensäkin ketjumoottoreissa.

Sepä se. Jakohihnoilla oli tietty vaihtoväli, joka oli kerrottu huolto-ohjelmassa. Kun hihna vaihdettiin määrävälein, mitään ongelmaa ei ollut. Siksi kai ketjuista ollaan taas siirtymässä hihnoihin. Harmi, että tässä välissä oli tuollainen "kokeilujakso", josta on riesaa vielä pitkään.

Ja vielä, että kertoiko myyjä mahdollisesta ongelmasta... Eipä ollut puhetta. Taisin itse ajatella siirtyessäni 250 tuhatta kilometriä ajamastani hihna-Passatista ketju-Golfiin, että jääpähän tuo hihnanvaihtokin nyt historiaan...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

#1691
Siksi ostin autooni huolenpitosopimuksen, että saan ajella sillä ainakin sen 3 vuotta/45 tkm ilman yllättäviä remonttikustannuksia tai virhevastuun kanssa tappeluita. Takuuhan loppuu kahden vuoden jälkeen ja sitten elellään virhevastuun varassa.

En tiedä, johtuiko autoliikkeen nihkeä suhtautuminen huolenpitosopimuksen hankintaani siitä, että pelkäävät jakopään hajoavan ennen kuin autoni on 3 vuotta vanha? Kun huolenpitosopimusta kaupantekovaiheessa tiedustelin, niin myyjä ei ollut tietoinen, että heillä on sellaista edes tarjolla. Sitten, kun koneelta näytin heidän nettisivultaan, niin totesi, "ai niin, tosiaankin"

Myyjän mukaan huolenpitosopimus olisi aivan turha menoerä, koska auto on luotettava eikä siihen ole odotettavissa yllättäviä remontteja.

Sopimus maksaa 29 euroa/kk, ei se minua maalta merelle viskaa. Uusi moottori edes osittain omaan piikkiin, hintaan x sen sijaan viskaisi.

Auton taidan vaihtaa pois, kun se tulee kolmivuotiaaksi. Vaihtuuko samalla merkkikin, aika näyttää? Riippuu siitä, mille kantille tämä asia parin vuoden aikana vääntyilee.
Joutilas 76v

kt

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 17.02.13 - klo:13:55
Pitääkin perehtyä tähän "käyttöhyöty" käsitteeseen myöhemmin. 

Jos taas ostan pesukoneen ja sen oletettu elinikä on vaikkapa 8 vuotta, ja moottori hajoaa 4 vuoden jälkeen, niin silloin ymmärrän (vaikka toki harmittaakin!), että joudun maksamaan puolet korjauskuluista. Saanhan uudella moottorilla pidennettyä oletettavissa olevaan elinikää.


Mutta jos pesukone kestääkin ilman korjauksia 12 vuotta, niin suostutko maksamaan extraa 50% ostohinnasta lisää? Kun se oli tosihyvä pesukone. :-X
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 17.02.13 - klo:16:32
Sopimus maksaa 29 euroa/kk, ei se minua maalta merelle viskaa. Uusi moottori edes osittain omaan piikkiin, hintaan x sen sijaan viskaisi.

Tuo sopimus tuntuu edulliselta. Volkkaripuolen sopimukset ovat tietääkseni olleet kalliimpia, vai lienevätkö nekin halpuneet? Meillä on vaimon Honda Jazzissa neljän vuoden huolenpitosopimus 28 e/kk. Sitä myyjä suorastaan tyrkytti meille. Jazzia huolletaan kerran vuodessa, joka toinen vuosi huolto on kalliimpi. Ajattelimme, että sopimuksella huollot maksetaan ikään kuin valmiiksi jo ennalta ja auto tulee varmasti viedyksi huoltoon, vaikka ajoja on vähän.

Jonkin verran närää meille aiheutui siitä, että Pohjola Pankki siirsi (myi?) sopimuksen omavaltaisesti vuoden kuluttua espanjalaiselle Santander Consumer Finance Oy:lle. Alkuperäinen suoraveloitus raukeni samantien, ja nyt kuukausimaksun joutuu hoitamaan joka kuukausi erikseen. Jos tämä vaiva alkaa ketuttaa tarpeeksi, sopimuksen voi purkaa, mutta irtisanominen on ajoitettava niin, että sopimus raukeaa heti kalliimman huollon jälkeen eikä maksettua rahaa jää hyödyntämättä.

Toisaalta näihin huolenpitosopimuksiin taitaa liiittyä myös jonkinlaisia maksupalautuksia, jos huolenpito on jäänyt maksettua halvemmaksi. (Huolenpistosopimuksille foorumilla taitaa olla oma ketjunsakin...)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Scodillac

Nojooo...Pitää laittaa omaakin kokemusta tuosta varhaisemmasta TSI:stä  >:(
Itsellä oli -06 Touran 1.4 TSI manulaatikolla. Eka jakopääketjun remppa tuli 58tkm kohdalla,jolloin se meni maaahantuojan "piikkiin". Seuraava virstaanpylväs olikin sitten 6.vuoden ja 122tkm kuluttua,jolloin sama ongelma uusiutui.Tällöin Maahantuoja suostui "neuvottelujen" jälkeen korvaamaan 70% rempasta.
Auto oli huollettu aina merkkiliikkeessä määrä-ajoin ja huoltoväli LL (30tkm).
Selityksiä kyllä löytyi joka kerta ties minkälaisia,vaan eipä se paljoa lohduttanut,kun autoa tarvi työmatkoihin,onneksi oli vakuutukset kunnossa...
VW Passat GTE My16
Skoda Superb HB 1.4 TSI L&K  My17

Asterion

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.02.13 - klo:17:25
Mutta jos pesukone kestääkin ilman korjauksia 12 vuotta, niin suostutko maksamaan extraa 50% ostohinnasta lisää? Kun se oli tosihyvä pesukone. :-X

Suostuisitko sinä?   ::) Tuo lakitermi "käyttöhyöty" ei taida päteä tuollaisissa tilanteissa  8)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Taky - 17.02.13 - klo:07:48

OT: Niinkö?

Entä jo auton on tarkoitus lähteä joka kerta kun menoa on 24/7/365?

Okey. muutakin häikkää kuin jakopää voi tulla ja varmaan tuleekin, mutta jos virhevastuusta tapellaan viikkoja jne niin milläs sillä aikaa sitten kuljetaan?

Mitä muuta voi tehdä kun ajella, ja jos hajoaa niin tapella virhevastuun kanssa? Aina ihminen on autoton jos auto hajoaa,,ellei ole kahta kulkinetta. Sitten tapellaan autoliikkeen kanssa sijaisautosta. Kuitenkin aina joutuu "tappelemaan", toiset enemmän ja toiset vähemmän. Loppuviimeksi kunnon miehet vaiiiiin maksaa.

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.02.13 - klo:14:21
Sepä se. Jakohihnoilla oli tietty vaihtoväli, joka oli kerrottu huolto-ohjelmassa. Kun hihna vaihdettiin määrävälein, mitään ongelmaa ei ollut. Siksi kai ketjuista ollaan taas siirtymässä hihnoihin. Harmi, että tässä välissä oli tuollainen "kokeilujakso", josta on riesaa vielä pitkään.

Mutta tämä koskee vain tämän foorumin aiheena olevan konsernin vehkeitä. Ei jakoketjut pääsääntöisesti muilla merkeillä pauku, ei se tule lahoamaan siitä sinun Jazzistakaan, usko pois. Ongelma ei ole se, että ketjua on käytetty, vaan se, että se on suunniteltu päin p-tä tai käytetyt materiaalit ovat liian heikkoja.

Ja kyllä, tämä ongelma VAG-konsernin koneissa on suurin syy, miksi olen toistaiseksi pysynyt näistä loitolla, vaikka autot sinänsä kiinnostavatkin.

Vaarivanhus

Jotenkuten nipin napin voisi hyväksyä seuraavan järjestylyn:

1. Jakopään ketju ym. siihen liittyvät kilkkeet vaihdettaisiin säännöllisin väliajoin kuten hihnakoneeseen hihna ja siitä veloitettaisiin asiakkaalta saman verran kuin vastaavan hihnalla varustetun auton hihnanvaihdosta.

2. Ketjunvaihtoväli voisi olla vaikkapa 100 tkm, suunnilleen sama kuin turvallinen hihnanvaihtoväli. Mikäli ei ketju kuitenkaan kestä varman päälle kuin vaikkapa 50 tkm, niin se vaihdettaisiin automaattisesti 50 tkm välein ja veloitus olisi puolet hihnanvaihdon hinnasta.

3. Mikäli autoliike ei halua vaihtaa ketjua kuin 100 tkm välein ja moottori ehtisi siihen mennessä särkyä esim. 80 tkm kohdalla, niin autoliike korjaisi auton kuntoon ja korjaus maksaisi, 0,8 kertaa normaalista "hihnanvaihdon" hinnasta.

4. Mikäli jakopää särkyisi ennen 50 tkm, vaikkapa 30 tkm kohdalla, autoliike korjaisi auton ja laskuttaisi siitä 0,3 kertaa normaalista "hihnanvaihdon" hinnasta.

5. Edelläkuvattu järjestely pyörisi "non stoppina" niin kauan kuin autoa on liikenteessä, periaatteessa paalauskoneeseen asti. Ajan mittaan ketjuongelmalliset autot siitryisivät pois päiväjärjestyksestä ja autonvalmistajakin säilyttänyt kasvonsa.

6. Auton seisottamisesta korjauksen ajan korjaamolla ja sen aiheuttamista asiakkaan kulkuongelmista pitäisi sopia erikseen. Normaalistihan hihnanvaihto tapahtuu yhdessä työpäivässä, Mikäli ketjunvaihto tai korjaus veisi yli yhden päivän, yli meneviltä päiviltä tarvittaessa sijaisauto.

7. Takuuajan aikana autoliike voisi toimia ketjunvaihdon suhteen oman harkintansa mukaan, korjaten auton tarvittaessa takuuna. Takuuajan jälkeen astuisi voimaan yllä kuvaillut menettelytavat. Auton omistajan vaihtuminen ei vaikuttaisi menettelytapoihin.
Joutilas 76v

baleno

Ehkä näihin on jo linkkejä. Venynyt ketju:
VW Golf 1.4 TSI 170 Twin charger Timing Chain Failure

Vaihdettu ketju:
VW Golf 1.4 TSI 170 New Timing Chain Installed

Näkee selvästi että ketjun rakenne on uudentyyppinen ja hyvin heppoinen. Vaatisi kokonaan erityyppisen, perinteisen ketjun ja rattaat että homma tulisi kuntoon.
Citroen C5 2.0i 2006

Asterion

Lainaus käyttäjältä: baleno - 17.02.13 - klo:23:32

Näkee selvästi että ketjun rakenne on uudentyyppinen ja hyvin heppoinen. Vaatisi kokonaan erityyppisen, perinteisen ketjun ja rattaat että homma tulisi kuntoon.

Tuohan näyttää siltä kuin vanhan Helkama-polkypyöräni ketju hetkeä ennen kuin se hyppäsi päältä ylämäessä  ;D

Miten tämä TSI-moottorin ratkaisu sitten eroaa rakenteeltaan "perinteisistä" ketjuista? Jos kyseessä olisi rakenne- tai sunnitteluvika niin luulisi että tämä sama venymisongelma koskee jokaikistä TSI-moottoria. Näin ei vissiin kuitenkaan ole. Lieneekö sittenkin vain huono erä alihankkijalta.... näin ainakin toivon  8)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 17.02.13 - klo:23:19
Jotenkuten nipin napin voisi hyväksyä seuraavan järjestylyn:


Ihan hyviä ajatelmia, itse kuitenkin lähden siitä, että ketjun TÃ,,YTYY kestää paljon kauemmin kuin hihna. Eikö se ole se ainoa syy, että ketjuja yleensäkin käytetään hihnan sijasta?

Hienoahan tässä olisi, että jokainen ei joutuisi käymään noita virhevastuuvääntöjä yksin vaan tehtaalta tulisi tähän ketjuasiaan liitteyn linjakas ja oikeudenmukainen päätös. Ottaisivat täyden vastuun tekosistaan.

Noh, minulla on ketju vaihdettu nyt kahteen kertaan ja kummallakaan kerralla ei ole ollut mitään puhettakaan siitä, että minun pitäisi maksaa mitään, vaikka tässä toisen ketjun tapauksessa takuutakaan ei enää ollut. Ehkä tämä tehtaan vastuullisempi linja jo näkyi tässä keisissä.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.02.13 - klo:09:47
Ehkä tämä tehtaan vastuullisempi linja jo näkyi tässä keisissä.
Aiemmista kirjoituksista, vaikkapa tuosta Tampereen Laakkosen huoltopäällikön vastauksesta Jonesille paistaa kuitenkin läpi, ettei tehdas kantaisi vastuuta jakoketjusta auton koko elinikää. Ehtoja asetellaan autoliikkeen toimesta ja pyöritellään ja kiemurrellaan, jotta vastuu saataisiin edes osittain käännettyä auton omistajalle.

Tuossa ajatuksessani, että auton omistaja maksaisi osan ketjunvaihdon kustannuksista, vertailuhintana vastaavan hihnalla varustetun auton kustannukset, olisi eräänlainen kompromissi auton omistajalta auton valmistajaa kohtaan. Eihän tehtaan tarkoitus ole voinut hihnasta ketjuun siirtyessään olla se, että kustannukset auton omistajalle sen myötä kasvaisivat, päinvastoin.

Koska kuitenkin uhkaavasti vaikuttaa siltä, että tekninen ratkaisu on epäonnistunut, niin ei epäonnistumisen vastuuta ja kustannuksia voida, vaikka näköjään ainakin toistaiseksi halutaankin, sälyttää auton omistajalle. Edes auton elinkaaren loppuvaiheessa.

Olisihan se hyvä, jos ketju kestäisi auton eliniän tai ainakin nyt viimeistään, kun on kokemuksia kertynyt, ettei se kestäkään, määriteltäisiin, milloin se pitäisi vaihtaa. Taitaa olla niin, ettei moottorin peruskontruktiota voida enää näin jälkikäteen muuttaa jakopään osalta kestävämmäksi? On vain elettävä nykyisen kanssa loppuun asti. Auton valmistajan pitäisi kantaa asiasta täysi vastuu.
Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:11:06

Koska kuitenkin uhkaavasti vaikuttaa siltä, että tekninen ratkaisu on epäonnistunut, niin ei epäonnistumisen vastuuta ja kustannuksia voida, vaikka näköjään ainakin toistaiseksi halutaankin, sälyttää auton omistajalle. Edes auton elinkaaren loppuvaiheessa.

Vaarivanhus, eipä nyt kuitenkaan vielä ripotella tuhkaa päällemme  ;), en millään usko, että näin yksinkertaiseen asiaan kuin ketjun kestämiseen ei insinöörit löytäisi ratkaisua. Voihan jopa olla, että se ratkaisu on jo löytynytkin (esim. alihankkija vaihtunut) ja nämä uudet autot ja wanhoille autoille vaihdettavat vaihtoketjut tulisi sitten kestämään. Pitäisin aikamoisena katastrofina ja osaamattomuuden julistuksena tehtaalta, jos näin ei olisi. 

Tekstissäni oli paljon konditionaaleja, se kuvaa hyvin tätä asiaa, paljon jossittelua koska ei tiedetä mitään mitä kulissien takana tapahtuu  >:(

Ketjua lukuunottamatta olen ollut Yetiini täysin tyytyväinen ja en anna tämän ketjukestävyysspekulaation pilata fiiliksiäni tätä hienoa autoa kohtaan  8)

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.02.13 - klo:13:00
Ketjua lukuunottamatta olen ollut Yetiini täysin tyytyväinen ja en anna tämän ketjukestävyysspekulaation pilata fiiliksiäni tätä hienoa autoa kohtaan  8)

Oikea asenne. Turresta ketju meni myös, mutta se on vain rahaa ja hetken riesa ja taas voi nauttia hymyssä suin kurvailusta.

Muutoinkin tästä aiheesta on noussut aivan liian iso poru. Siellä on vika, se korjataan, that's it.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.02.13 - klo:13:00
Vaarivanhus, eipä nyt kuitenkaan vielä ripotella tuhkaa päällemme  ;), 8)
Mutta, eikö tulevaisuus menekin silloin positiivisempaan suuntaan, jos etukäteen varautuu ajatuksissaan pahimpaan, joka ei sitten toteudukaan ;)

Onhan tuo Yeti autona tosi mukava ajokki. Melkien olisin valmis väittämään sen olevan kaikista paras, mitä minun kohdalleni on sattunut. Olisi todella harmittavaa ja sääli, jos sen moottorin jakopää alkaisi jossain vaiheessa kiukutella ja sen korjaamiseen joutuisi omasta pussistaan pulittamaan sievoisen pinon seteleitä.

No, yritetään sitten olla vaipumatta epäuskoon, epätoivoon sekä muihin suuriin synteihin ja paheisiin. Onhan tässä kevätkin tulossa ja kohta pääsee nostamaan kuopasta potut itämään ;D
Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.02.13 - klo:13:24
Mutta, eikö tulevaisuus menekin silloin positiivisempaan suuntaan, jos etukäteen varautuu ajatuksissaan pahimpaan, joka ei sitten toteudukaan ;)

Vanha sanonta, että optimisti ei voi koskaan olla iloisesti yllättynyt kyllä pitää yhä paikkansa ... mutta siihen pahimpaan varautuessaan pessimistin elämä menee valitettavasti suurimmalta osin ohi...  ;)

Golffari

VW....?

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 18.02.13 - klo:13:54
Itse kanssa otin huolenpitosopimuksen, eipä tarvitse murehtia ainakaa auton takia.
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW5.nsf/0/C6ED8EF3877D1C95C22572440030B5BD?OpenDocument

Tuon saa vain uuteen autoon ja siinäkin näköjään vain ensimmäiselle 36 kuukaudelle, josta takuu jo kattaa ensimmäiset kaksi vuotta ja tuotevastuu seuraavan.... toki tuohon hintaan saa sen yhden tai kaksi määräaikaishuoltoa ja rengassäilytyksen. Niiden palvelujen hinta lienee yhteensä siinä 600-700 paikkeilla?  Hintaa tälle huolenpitosopimukselle tulee Yetini tapauksessa 1980â,¬

http://www.metroauto.fi/Palvelut/Huolenpito.aspx

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy