TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Skula

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 15.01.13 - klo:10:05
Menee offariksi mutta itse ajattelen juuri päinvastoin ( tosin minun vaihtovälini on pitkä), 30-40-50 tkm./ vuosi ajoihin ostaisin normaalihintaisen perusauton ( ei niin väliä jos sen 20 te arvo putoaa nopeasti) mutta pienempiin kilometreihin auto voi olla hieman vähemmän järkevä ( kallis? iso ? jopa hieman harrastemainen?) koska käyttökulut pysyvät joten kuten kurissa, ja autokin kait kunnossa.

Lisää offaria..

Eikös se juurikin ole ihan typerää ostaa isoilla ajokilometreillä auto joka ei miellytä omistajaansa mahdollisimman monella osa-alueella? Sehän tarkottaisi : Paljon kilsoja - paljon v***tusta..

Tollasia pikkustinttejä, kuten 10tkm/v ajaa nyt vaikka jollain pensselipunasella mopoautolla kuulokkeet korvilla ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

watson

Ketju alkanut vissiin uudestaan ääntämään minulla, nyt mittarissa 95tkm ja ketju yms vaihdettu kampanjana 60tkm huollossa. Onko muita kohtalotovereita? Meneeköhän tämäkin virhevastuun piikkiin?
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: watson - 01.02.13 - klo:19:04
Ketju alkanut vissiin uudestaan ääntämään minulla, nyt mittarissa 95tkm ja ketju yms vaihdettu kampanjana 60tkm huollossa. Onko muita kohtalotovereita? Meneeköhän tämäkin virhevastuun piikkiin?

Käsittämätöntä, kuinka nämä vaihdetut ketjutkin venyvät.  >:( Itselläni toistaiseksi toiminut vaihdon jälkeen.

Kapa

Työsuhde autona kaverilla 122 heppanen Jetta. Kone rolkottanut kylmänä kuin diesel alusta saakka. Ajettu ilman ongelmia yli 130 tuhatta.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Skula - 31.01.13 - klo:14:29

Eikös se juurikin ole ihan typerää ostaa isoilla ajokilometreillä auto joka ei miellytä omistajaansa mahdollisimman monella osa-alueella? Sehän tarkottaisi : Paljon kilsoja - paljon v***tusta..

Tollasia pikkustinttejä, kuten 10tkm/v ajaa nyt vaikka jollain pensselipunasella mopoautolla kuulokkeet korvilla ;)

Tämä mainitsemasi asia on ihan totta, itse kommentoin auton kokonaiskuluja silmällä pitäen, jos pelkästään kohtuu matalat vuoittaiset kulut on tavoitteena ja on kaksi asiakasta joista toinen ajaa 50 tkm. vuodessa ja vaihtaa joka toinen vuosi ja toinen ajaa 10 tkm. vuodessa ja vaihtaa joka 10:s vuosi ja he ottavat jommankumman tarjolla olevista autoista ( toinen 20 te ja toinen 50 te) niin lienee selvä kumpi ottaa kumman ?  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 18.01.13 - klo:19:35
Kuinka kauan maahantuojalta tuleva laskun tuleminen voi kestää?

Nyt tuli lasku. 3 viikkoa kesti laskun tuleminen.

Jakopään remontti + uusi turbo = Maahantuoja maksaa kaiken.
Karstojen poisto = 1/3 maahantuoja, 1/3 Laakkonen, 1/3 asiakas = minulle maksettavaa jäi 200e.

Olen tyytyväinen ja matka jatkuu.  8)

Tuomari

50tkm ajettu 1.4 tsi 90kW piti viikon ulkona seisomisen jälkeen aika karmean kuuloista kalkatusta.
Kyllähän tuo normaalistikin dieseliltä kuulostaa kylmänä, mutta nyt huomasin selvän eron.

Jaksaakohan tuota huoltoon kiikuttaa, kun menee kuitenkin vaihtoon parin kuukauden päästä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 04.02.13 - klo:16:26
Nyt tuli lasku. 3 viikkoa kesti laskun tuleminen.

Jakopään remontti + uusi turbo = Maahantuoja maksaa kaiken.
Karstojen poisto = 1/3 maahantuoja, 1/3 Laakkonen, 1/3 asiakas = minulle maksettavaa jäi 200e.

Olen tyytyväinen ja matka jatkuu.  8)

Olipas kallis karstojen poisto. Taisi sisältää muutakin kuin Forte-käsittelyn? Ei tainut mitään selvyyttä tulla tuohon karstan muodostumiseen?

Janus

Mulla pitää vuoden vanha 1.2 TSI ajoittain oikein pahaa kolinaa startatessa. Laakkonen ei alkanut tuota korjaamaan. Ei kuulemma saada sen kummemmaksi uusilla osilla oli maahantuojan kommentti!! Sanoivat, että uudenmallinen ketjunkiristin pitää huolen siitä, että jako ei pääse sekoamaan. No yhtä kaikki minusta tuollaiset hirveät kolinat ei kuulu asiaan. Siinäpä sitä sitten ollaan, kun se jako on kuitenkin sekaisin takuun jälkeen... Alkaa usko hiipumaan näihin vehkeisiin, kun tuo DSG:kin oireilee. On tullut kyseltyä vaihtotarjouksia muun konsernin vehkeisiin hiljattain.

leon_13

Kuinkahan yleinen tämä ketju ongelma oikeasti on. Uskaltaako kukaan ostaa TSI konetta jolla ajettu vaikkapa 150 tuhatta. Laskee melkoisesti jälleenmyynti arvoa jos on kovin yleinen vika. Liikkeethän joutuvat vastaamaan myymistään autoista, joten eivät uskalla ottaa vaihdossa käypään hintaan vaan joutuvat pari kolme tonnia varaamaan remontti rahaa

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 05.02.13 - klo:15:22
Olipas kallis karstojen poisto. Taisi sisältää muutakin kuin Forte-käsittelyn? Ei tainut mitään selvyyttä tulla tuohon karstan muodostumiseen?

En nyt ulkoa muista mitä siihen kuului mutta esim. puristepaineiden mittauksia, suihkusuuttimien irroitusta, imuputkien irroitusta, solenoidiventtiilin uusimista, kiertoilmaventtiilin uusimista, erinäinen määrä erilaisia työvaiheita.. Olen kuitenkin tyytyväinen koska välillä puhuttiin jopa nelinumeroisista luvuista minun osalta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Janus - 05.02.13 - klo:16:11
Siinäpä sitä sitten ollaan, kun se jako on kuitenkin sekaisin takuun jälkeen...

Otat tietenkin Laakkoselta tuon mielipiteen kirjallisena. Jos ketju sitten leviää takuuajan jälkeen, niin on mustaa valkoisella siitä kenen pussista vika korjataan. Takuu kattaa takuuaikana ilmoitetun vian myös takuuajan jälkeen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lanttu42

Ihan tilastojen valossa tuon tänne oman tarinan.

30 000 huollossa ilmoitin pärähtävästä äänestä käynnistäessä. Sanoivat, että se on ominaisuus.

Nyt 60 000 huollosta soittivat, että ketju on venynyt ja se vaihdetaan. Eivät puhuneet kustannuksista mitään, mutta kuulema aamulla noudettavissa.  Auto on VV-Auto Herttoniemessä, joka on mielestäni parantanut huomattavasti palvelutasoaan ja tästä syystä olisin hyvin yllättynyt, jos mulle lyötäisiin lasku tuosta ketjun vaihdosta kätösiin.

Auto on 31.1.2011 ostettu 1.2TSI Polo.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

kimik

Täytyypä nyt juuri palstalle rekisteröityneenä kertoa oma tapaus. Eli autona heinäkuussa 2011 käyttöönotettu Seat Ibiza 1.2tsi copa plus manuaalina. En muista koska "pärähtelyä" käynnistyksissä alkoi esiintyä, ehkä 10tkm ajettuna. Autossa on webasto, joten kylmäkäynnistyksiä ei ole ollut ja muutenkin olen pitänyt kuin "kukkaa kämmenellä". Ajattelin että mainitsen asiasta ensimmäisessä huollossa, joka olisi ollut ajotietokoneen mukaan n.24tkm kohdilla.

Mutta ääni vain paheni ja paheni joka käynnistyksessä ja tätä palstaa selatessani ajattelin, että en tosiaankaan näytä olevan yksin ketjuni kanssa. Vein siis 18tkm kohdalla huoltoon ja ketjuhan siellä meni vaihtoon, vielä onneksi takuuna + samalla tehtiin normihuolto.

Nyt ajettu n.22tkm (vuodessa tulee siis ajettua hädin tuskin 15tkm). Uusi ketju ei ainakaan vielä ääntele mitenkään ja toimii hyvin, pelolla vaan odottelen, kun täältä olen lukenut että vaihdetut uudetkin ketjut ovat jollain venyneet. Ei tämä 2-vuoden takuu oikein kyllä sovi näin vähän ajavalle, sitten kun on 30tkm ajettu niin takuu on ohi ja omasta pussista alkaa menemään, tietenkin virhevastuu tappelun kera. Alkaa se kian 7-vuoden takuu houkuttamaan.  :D

Muuten olen tähän autoon tosi tyytyväinen ja aikeissa onkin vaihtaa vasta ensi vuoden alussa. Kiikarissa on tällä hetkellä Golf ja Leon, onhan niissä nykyään jakopää hihnalla, mutta silti mielenkiinnolla odotan miten kestäviä ovat. Vieläkö uskaltaa kestävyyden puolesta vag-konsernin auton ostaa, muutenhan nää hakkaa muut ehdokkaat 100-0 ;) , no ainakin melkeen.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

waginisti

#1634
Arvoisa areena,
olisiko jollain heittää kuvaa tai varaosa numeroa uuden tyyppiselle BMY turbon "ongelma" öljyputkelle?

Edit:
tuommoinenko lämpösuoja putkessa on??
http://www.ebay.de/itm/Olrohr-Olvorlaufleitung-f-Turbolader-VW-Audi-03C145140F-NEU-/321066219994?pt=DE_Autoteile&hash=item4ac109b9da&_uhb=1

Jos kuplatehdas ei ole fiksumpaa keksinyt, taitaa omaan kulkineeseen tulla kotitekoinen suojaus

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 07.02.13 - klo:14:45
Ihan tilastojen valossa tuon tänne oman tarinan.

30 000 huollossa ilmoitin pärähtävästä äänestä käynnistäessä. Sanoivat, että se on ominaisuus.

Nyt 60 000 huollosta soittivat, että ketju on venynyt ja se vaihdetaan. Eivät puhuneet kustannuksista mitään, mutta kuulema aamulla noudettavissa.  Auto on VV-Auto Herttoniemessä, joka on mielestäni parantanut huomattavasti palvelutasoaan ja tästä syystä olisin hyvin yllättynyt, jos mulle lyötäisiin lasku tuosta ketjun vaihdosta kätösiin.

Auto on 31.1.2011 ostettu 1.2TSI Polo.

Tämä meni takuuseen VV-Auto Herttoniemessä. Jälleen joutuu korostamaan sitä, että kyseinen paikka on ihan oikeasti tsempannut palveluntasossaan.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

skriko

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 08.02.13 - klo:18:44
Tämä meni takuuseen VV-Auto Herttoniemessä. Jälleen joutuu korostamaan sitä, että kyseinen paikka on ihan oikeasti tsempannut palveluntasossaan.

Minkä vosimallin autosi oli?

Ranssi

Ei aja puolta miljoonaa TSI:llä:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html?pos=ok-trm-auto

Mitään varsinaista teknistä seikkaa ei jutussa esille nosteta, mutta kai se on painettua sanaa vaan uskottava.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 12.02.13 - klo:15:45
Ei aja puolta miljoonaa TSI:llä:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html?pos=ok-trm-auto

Mitään varsinaista teknistä seikkaa ei jutussa esille nosteta, mutta kai se on painettua sanaa vaan uskottava.
Itse ainakin uskottelen itselleni, että tämä koskee korkeintaan näitä pienimpiä, suuren litratehon moottoreita. Aika huimia on minusta 125hv lukemat litraisesta 3-pyttyisestä tai vaikkapa 180hv 1.4 litran TSI:stä. Tosin, mikäli valmistusmateriaalit ja esim. koneistustarkkuus on "perinteisellä" hyvällä tasolla, luulisi noillakin sen 200tkm ajavan helpohkosti. Suotuisissa käyttöoloissa vähintään 300tkm.

Kommenttini ei toki koske suunnitteluvirheistä kärsivää jakoketjurakennetta ;)

putkiradio

ja yksi lisää = Touran 1.4 TSI (BMY), manuaali, vm. 2007, mittarissa 114tkm. Lähti aamulla lavetilla korjaamolle...

Täältä näkyy vertaistukea löytyvän.


RTWteam

Lainaus käyttäjältä: putkiradio - 12.02.13 - klo:16:53
ja yksi lisää = Touran 1.4 TSI (BMY), manuaali, vm. 2007, mittarissa 114tkm. Lähti aamulla lavetilla korjaamolle...

Täältä näkyy vertaistukea löytyvän.
Tervetuloa foorumille. Täällähän meitä "lavetillisia" riittää.

Joko tiedät omasta autostasi tarkempaa analyysia mitä on rikki mennyt?

MikaMM

Meikäläisen 2007 Touranissa mittarissa 112tkm, joten odotellaan...  ::)

Kaksi varmaa jakoketjun vaihtoa on minun tietooni tullut.
Viime kesänä naapurin 2009 (muistaakseni) Golf Plus 1.4TSI 90kW kävi huollossa ja siihen vaihdettiin uusi ketju + oheistarvikkeet. Naapuri joutui maksamaan osan korjauskuluista.

Eilen lähti emännän työkaverin 2011 Golf lavetilla korjaamolle. Ei jakoketjun takia, mutta olivat soittaneet perään, että myös ketju on venynyt. Koko roska maahantuojan maksettavaksi, koska autossa vielä takuu voimassa.

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: Mäkkäri - 10.01.13 - klo:21:14
Foorumilla olen kertonut k.o. merkin jakoketju/turbo-ongelmista ja korjaamisista. Viimeksi tänään hain auton Laakkoselta ja viemäni ääninäyte lähetettiin maahantuojalle. kuinkahan asia siellä käsitellää??? Vikoja korjailtu kahdesti. Auto siis A3 1,2tfsi ja kilsoja n.33000km.

Itse itselleni vastaten:

Laakkonen tai Audicenter kumpi nyt vaan, niin sieltä soitettiin ja auto otetaan taas kerran uudestaan työn alle. Tosin maaliskuussa mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ensin koitetaan uusia taas ketjunkiristin ja jos se ei auta kansi pois ja lohkossa oleva öljynpaineen säädin vaihtoon. Auto on pajalla ja sijaisauto käytössä kuulemma niin kauan, että saavat vian pois ja kaikki veloituksetta. Hatunnosto että viitsivät nähdä vaivaa näinkin paljon asian suhteen. Ja tosiaan autoon jo kertaalleen kaikki hilut vaihdettu.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

putkiradio

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.02.13 - klo:16:56
Tervetuloa foorumille. Täällähän meitä "lavetillisia" riittää.

Joko tiedät omasta autostasi tarkempaa analyysia mitä on rikki mennyt?

Kiitos,

ei ole vielä tietoa tarkemmin mitä meni, mutta ääni oli todella pahan kuuluinen metallinen "siklatus" tai "raklatus". Vikavalot eivät ehtineet syttyä, sikäli kun sillä on väliä...
Torstaina pääsevät korjaamolla kurkkaamaan autoa ja tekemään tarkemman diagnoosin.

Sitä odotellessa :/

p.s. huoltoneuvojalta kysyessäni miten maahantuoja on näissä tullut vastaan, sanoi että aika hyvin. Lisäsi myös, että on työskennellessään huoltamon puolella oli pelkästään itse purkanut viitisenkymmentä ongelmallista 1.4TSI-konetta... Että kyllä niitä on mennyt.   

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Mäkkäri - 12.02.13 - klo:17:14
Itse itselleni vastaten:

Laakkonen tai Audicenter kumpi nyt vaan, niin sieltä soitettiin ja auto otetaan taas kerran uudestaan työn alle. Tosin maaliskuussa mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ensin koitetaan uusia taas ketjunkiristin ja jos se ei auta kansi pois ja lohkossa oleva öljynpaineen säädin vaihtoon. Auto on pajalla ja sijaisauto käytössä kuulemma niin kauan, että saavat vian pois ja kaikki veloituksetta. Hatunnosto että viitsivät nähdä vaivaa näinkin paljon asian suhteen. Ja tosiaan autoon jo kertaalleen kaikki hilut vaihdettu.

Minulla on nyt kerran vaihdettu kaikki vermeet. Harmitti kovasti tilanne auton hajottua mutta toisaalta toivoa paremmasta antoi Laakkosen asenne. Jaksoivat raastaa auton kanssa loppuun asti. Yhteensä aikaa vierähti kuukausi.

Asterion

Itseltäni meni ketju + hilut vaihtoon jo toisen kerran  :D Diagnoosi venynyt ketju. Kumpikin kesti ~30t. Takuu oli jo mennyt puoli vuotta vanhaksi tässä toisessa vaihdossa. Ei kuitenkaan tarvinnut edes vääntää kustannuksista. Sanoin heti alkuunsa että edellytän homman menevän tuotevastuun piikkiin ja näin se menikin. Sain  jopa ilmaisen sijaisauton remontin ajaksi (kaksi päivää). Kiitokset tästä extrasta ja asiallisesta palvelusta Metro Autolle ja maahantuojalle. Jos tämä ketju menee taas vaihtoon 30t päästä niin en aio maksaa silloinkaan. Toiveita kuitenkin  on että nyt ketju voisi kestää  ::) Tämä on varaosakoodin mukaan eri alihankkijan tekemä kuin nuo kaksi edellistä mopon ketjua.

Pitäkää puolenne tiskillä. Tuntekaa oikeutenne. Tämähän on  selvä suunnittelu- tai tuotevirhe ja ei ostajan ongelma jonnekin 200tkm paikkeille asti.

Jarde

Onko Asterion tietoinen, tehtiinkö ensimmäinen remontti sitten samanlaisilla saman valmistajan osilla, kuin alkuperin tehtaalta lähtenyt. Omaan Yetiin tehtiin viime talvena myös remontti. Silloin tiskillä uskoteltiin, että osien valmistaja olisi vaihtunut... Tiedä siitä sitten.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Jarde - 13.02.13 - klo:07:52
Onko Asterion tietoinen, tehtiinkö ensimmäinen remontti sitten samanlaisilla saman valmistajan osilla, kuin alkuperin tehtaalta lähtenyt. Omaan Yetiin tehtiin viime talvena myös remontti. Silloin tiskillä uskoteltiin, että osien valmistaja olisi vaihtunut... Tiedä siitä sitten.

Huoltomiehen mukaan ensimmäinen vaihtosetti oli samalla varaosakoodilla kuin mitä se alkuperäinen tehdassettikin oli, tämä uusin yritelmä (vaihto tehtiin 2102 loppuvuodesta) on kuulemma eri koodilla. Itsehän en tässä voi kuin luottaa mitä minulle sanottiin. Eiköhän tämäkin ketju ala pärähdellä kesään mennessä jos on yhtä heikkoa tekoa...

Muuten olen ollut Yetiini erittäin tyytyväinen ja harmittaakin tällainen erikoinen kestävyysongelma tuon ketjun kanssa. Seuraavakin autoni tulee olemaan mitä todennäköisimmin Yeti, mutta vain siinä tapauksessa, että ketju alkaa kestää kuten sen pitääkin tai sitten että ketju kiltisti vaihdetaa seuraavan 150tkm ajan tuotevastuun piikkiin ilman mitään minulle tulevia kustannuksia.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 13.02.13 - klo:08:06
Seuraavakin autoni tulee olemaan mitä todennäköisimmin Yeti, mutta vain siinä tapauksessa, että ketju alkaa kestää kuten sen pitääkin tai sitten että ketju kiltisti vaihdetaa seuraavan 150tkm ajan tuotevastuun piikkiin ilman mitään minulle tulevia kustannuksia.
Eiköhän nuo aika pian kaikki vaihdu uuden sukupolven moottoreihin joissa ketju on hylätty uuden "kestävän" hihnan tieltä.

ConD

#1649
LainaaNo miksi mää tuota ketjuhommaa tässä oon ihmetellyt. Tuo "uus" vähä reilut 30k ajettu Jetta pärrää tuon 1-3s sopivasti puolilämpöisenä startatessa. Tänään käyn mutkan huollossa niin pitää asiasta jutella. 4/2011 käyttöönotettu, joten osat ovat "vanhoja". Takuuta vielä sopivasti pari kk. jäljellä.
Dodi.. "tuomio" tuli. Ketju helyineen vaihtoon. Aika varattu parinviikonpäähän. Homma menee takuuseen pyytämääni forte-käsittelyä lukuunottamatta. Tämän jälkeen jatkan LL koodauksella mutta puolitetulla öljynvaihtovälillä, aivan kuin edellisenkin auton kanssa.

Huoltoneuvoja meinasi, että pelkät osat jakopäähän olisi parin tonnin luokkaa. Lisäksi kysyi siirtyisinkö kiinteään huoltoväliin, joka kuulemma vähentäisi näitä haittoja. 1.2TSI koneessa öljysihti ottaa karstoittumisesta ensimmäisenä itseensä, jolloin jakopään voitelu heikkenee ja sitämyöten palikat lähtevät kulumaan, löystymään ja venymään. Muuten kone on kuulemma ollut varma peli.

Pisteet Oulun SAH:lle (jälleen).
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy