TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

kapsu

tehdäänkös huolloissa mitään ennakoivia tarkistuksia näitä ongelmia silmälläpitäen? vai voiko edes, napsahtaa kun napsahtaa..
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kapsu - 10.01.13 - klo:20:15
tehdäänkös huolloissa mitään ennakoivia tarkistuksia näitä ongelmia silmälläpitäen? vai voiko edes, napsahtaa kun napsahtaa..

Varmaan ihan huollosta kiinni tämäkin. Pääsääntöisesti varmaankin ei tarkisteta. Esimerkkinä oma keissi. Edellisenä päivänä 120 tkm huollossa ja seuraavana päivänä napsahti kesken ajon. Olisi luullut, että huollossa olisi havaittu jos ketjun tarkistus olisi työlistalla.

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.01.13 - klo:20:01
Edelleenkin haluaisin tietää, kuinka monessa Audissa on ollut jakoketjuongelmia? Niitähän on toki liikenteessä Volkkareita ja Skodia vähemmän, mutta onko tällä foorumilla tiedossa yhtään takuuvarmasti jakoketjuongelmaista Audia? Vai korjataanko ne huomaamattomasti maineen nimissä vai mistä ihmeestä on kyse? Kuka tunnustaa, kuka tietää?

Foorumilla olen kertonut k.o. merkin jakoketju/turbo-ongelmista ja korjaamisista. Viimeksi tänään hain auton Laakkoselta ja viemäni ääninäyte lähetettiin maahantuojalle. kuinkahan asia siellä käsitellää??? Vikoja korjailtu kahdesti. Auto siis A3 1,2tfsi ja kilsoja n.33000km.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

bowtie81

1.2 TSI octavia tulossa vanhemmille, ilmeisesti väliöljynvaihto kannattaa näihin jos yrittäisi sillä edesauttaa ketjun kestämistä? Ajoa varmaan tulee niin vähän eläkeläisille, että longlife huolto menee kerran 2 vuoteen, joten syksyisin tehty öljynvaihto tuskin hallaa tekee eikä maksa paljoa? Mitä öljyä muuten suositellaan 1.2:een? Mikä on edullista ja täyttää vaatimukset?

Jarde

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.01.13 - klo:20:01
Edelleenkin haluaisin tietää, kuinka monessa Audissa on ollut jakoketjuongelmia? Niitähän on toki liikenteessä Volkkareita ja Skodia vähemmän, mutta onko tällä foorumilla tiedossa yhtään takuuvarmasti jakoketjuongelmaista Audia? Vai korjataanko ne huomaamattomasti maineen nimissä vai mistä ihmeestä on kyse? Kuka tunnustaa, kuka tietää?
Olisihan se hieman erikoista, jos Audin 1.2 moottorit olisivat kokonaan välttyneet moiselta "ongelmalta". Miten Audin olisi erillainen? Löytyi tänne sentään yksi tapaus.  Olen lukennut 1.2 TSI:n rallatuksesta ja niitähän on raportoitu korjatuksi. Omaan Yetiinkin korjaus tehtiin, kun äänestä valitin. Kukaan ei ole tainnut kuitenkaan raportoida, että esim. matkan keskeytymistä aiheuttavaa totaali hajoamista olisi tapahtunut. Ennemminkin kyse on ollut äänestä. Vai olenko väärässä? Minusta myös Audin Stronic vaihteistoon kohdistuu paljon vähemmän moitteita kun DSGhen.

RTWteam

#1565
Nyt sitten ilmaantui sirinä ääni joka kantautuu moottorista. Ykkös ja kakkosvaihteella ajaessa sirinän kuulee ja sen jälkeen rengasmelu peittää sirinän. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mutta vähänkin painaessa kaasua sirinä ilmaantuu. Auto toimii moitteettomasti mutta äänestä ilmoitin jo Laakkoselle ja siellä epäiltiin että jokin suojapelti on jäänyt kiinnittämättä kunnolla. Autosta kun on lähes kaikki mahdollinen irroitettu kuukauden aikana.  :) Maanantaina Laakkosella katsotaan taskulampulla tilannetta uudelleen. Ã,,äni muistuttaa heinäsirkkaa.  :D

RSOCUstin

Mulla samanlainen sirinä diisseli Alteassa. Saavat huollossa katsoa jos joku pelti ois löysällä. Jos jotain suurempaa ilmenee niin saa myyjäliike kantaa vastuunsa.

niilo

Lainaus käyttäjältä: Newman - 10.01.13 - klo:20:01
Edelleenkin haluaisin tietää, kuinka monessa Audissa on ollut jakoketjuongelmia? Niitähän on toki liikenteessä Volkkareita ja Skodia vähemmän, mutta onko tällä foorumilla tiedossa yhtään takuuvarmasti jakoketjuongelmaista Audia? Vai korjataanko ne huomaamattomasti maineen nimissä vai mistä ihmeestä on kyse? Kuka tunnustaa, kuka tietää?

Ei ollut oma, mutta kaverin A5:ssa meni jako pieleen löystyneen ketjun takia. Venttiilit solmuun jne. Remontti kustansi vajaan kympin, josta 10% jäi kaverille maksettavaa. 1.8tsi.

meisterstuck

A3 :sta ostaessa myyjä sanoi, että Audin Stronicissa ei vikoja ole ollu...
Huollon puolella sanoivat jakoketjusta, 92 kw, ei pulmia.
Hyvin on vielä ainaski toiminu. (kop,kop..)

rampas

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 12.01.13 - klo:00:15
A3 :sta ostaessa myyjä sanoi, että Audin Stronicissa ei vikoja ole ollu...
Stronic on nimitys vaihteistolle...?

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 11.01.13 - klo:08:46
Mitä öljyä muuten suositellaan 1.2:een? Mikä on edullista ja täyttää vaatimukset?
Huoltokirjasta löydät suositukset, ei sinne mitään "motoxia" kannata edes villeimmissä unissaan kaataa.. Joskin, jos moista edes kyselet, niin jätä kysymättä, ja laita jotain paskaa mitä kaupasta saat. Tuskin kestää, mutta miksi edes kysyit?

Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan saksasta litratolkulla esim. aitoa originaali castrolia, kuten itse tein. Litrahinta jäi alemmaksi kuin mitä joku bilteman ruohonleikkuriöljy.. Ja huollossa säästää suoraan satasen, kun vie oman purnukan virnistellen :)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 13.01.13 - klo:01:05
Huoltokirjasta löydät suositukset, ei sinne mitään "motoxia" kannata edes villeimmissä unissaan kaataa.. Joskin, jos moista edes kyselet, niin jätä kysymättä, ja laita jotain paskaa mitä kaupasta saat. Tuskin kestää, mutta miksi edes kysyit?

Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan saksasta litratolkulla esim. aitoa originaali castrolia, kuten itse tein. Litrahinta jäi alemmaksi kuin mitä joku bilteman ruohonleikkuriöljy.. Ja huollossa säästää suoraan satasen, kun vie oman purnukan virnistellen :)

No periaatteessahan pitäisi riittää, että käyttää valmistajan luokitukset täyttävää öljyä. Oli sitten kuinka halpaa "motoxia" tahansa. Mutta mutta, sitten kuitenkin jos joku muistaa miten TM:n testissä Eurol merkkinen halpaöljy 5W-50 -luokassa pärjäsi, niin ehkä sitten kuitenkin laatumerkkien kalliimmille hinnoille löytyy vastinetta. Ko. öljyhän ei edes saavuttanut pumpattavuudessa ja muissakaan kylmäominaisuuksissa SAE 5W -luokan arvoja, vaikka purkin kyljessä niin luki. Lisäksi netissä liikkuu vahvoja huhuja, että Eurol valmistaisi juuri Motoxit. Ei noita mikään instanssi sen enempää valvo. ACEA-luokituksetkin valmistaja saa lyödä purkin kylkeen "self-certification" periaatteella.

Tietysti nuo autovalmistajien luokitukset ovat siitä hyviä, että niiden on täytynyt käydä jossain puolueettomassa laboratoriossa tutkimuksissa ja läpäistä ne testit autonvalmistajien määräämien vaatimusten mukaisesti.

pomo


baleno

Hyvä ystävä etsiskeli vähän käytettyä autoa. Kerroin täällä lukemistani vag-laatuongelmista, kuten jakoketju. Osti hyvän corollan. Ihan asiallinen peli. Sanoi myös kuulleensa vw-omistajilta negatiivista palautetta.
   Tämä on hyvä saitti kun ei silmät kiilussa vaan kehuta omaa.
Citroen C5 2.0i 2006

JS83

Lainaus käyttäjältä: baleno - 14.01.13 - klo:01:35
Hyvä ystävä etsiskeli vähän käytettyä autoa. Kerroin täällä lukemistani vag-laatuongelmista, kuten jakoketju. Osti hyvän corollan. Ihan asiallinen peli. Sanoi myös kuulleensa vw-omistajilta negatiivista palautetta.
   Tämä on hyvä saitti kun ei silmät kiilussa vaan kehuta omaa.

Hyvää valinta koska tojotaan ei vikoja tule! Olen kuullut, että kaikki corollalla ajavat ovat pääsääntöisesti todella tyytyväisiä autoon ja muutenkin elämä menee mallikkaasti :)


tepi

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 14.01.13 - klo:06:48
Hyvää valinta koska tojotaan ei vikoja tule! Olen kuullut, että kaikki corollalla ajavat ovat pääsääntöisesti todella tyytyväisiä autoon ja muutenkin elämä menee mallikkaasti :)

Se fiilis kun liutat kättäsi Corollan linjakasta kattolinjaa pitkin ja sanot itsellesi: " Tää oli oikeesti järkivalinta"  ;D

Sori, oli pakko  ;)
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 14.01.13 - klo:06:48
Hyvää valinta koska tojotaan ei vikoja tule! Olen kuullut, että kaikki corollalla ajavat ovat pääsääntöisesti todella tyytyväisiä autoon ja muutenkin elämä menee mallikkaasti :)

Itsellä vikaisimmat omistamani autot ovat olleet Toyotia. Takuuhommia riitti, toiseen tuli uusi konekin takuuna venttiilin poikkimenon johdosta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

skodamig

Vanha juttu, mutta tietyt merkit ei käy korjaamolla vaan huollossa.. 8)
VAG porukka taitaa uskaltaa käydä korjaamolla..
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

tex102

LainaaItsellä vikaisimmat omistamani autot ovat olleet Toyotia. Takuuhommia riitti, toiseen tuli uusi konekin takuuna venttiilin poikkimenon johdosta.
Joo oli omassa Corollassakin ongelmia riittämiin, mutta kun ei tarvinnut takuuasioissa aina olla tappelemassa, hoitivat aina kuntoon mukisematta.
VWn kanssa on kyllä saannut vääntää kättä ihan riittämiin, riippumatta onko oma vai liisari.

JS83

Ja tuo kirjoitukseni oli sarkasmia jos jollain meni ohi. Ei tule minunkaan autotalliini yhtä ainutta toyotaa...

tepi

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 14.01.13 - klo:14:18
Ja tuo kirjoitukseni oli sarkasmia jos jollain meni ohi. Ei tule minunkaan autotalliini yhtä ainutta toyotaa...
Got it! Heitin vaan lisää vettä myllyyn  :D
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 11.01.13 - klo:16:00
Nyt sitten ilmaantui sirinä ääni joka kantautuu moottorista. Ykkös ja kakkosvaihteella ajaessa sirinän kuulee ja sen jälkeen rengasmelu peittää sirinän. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mutta vähänkin painaessa kaasua sirinä ilmaantuu. Auto toimii moitteettomasti mutta äänestä ilmoitin jo Laakkoselle ja siellä epäiltiin että jokin suojapelti on jäänyt kiinnittämättä kunnolla. Autosta kun on lähes kaikki mahdollinen irroitettu kuukauden aikana.  :) Maanantaina Laakkosella katsotaan taskulampulla tilannetta uudelleen. Ã,,äni muistuttaa heinäsirkkaa.  :D

Tuomio: jokin muovi resonoi mutta turha lähteä hakemaan aiheuttajaa. Resonointi ääni on todella vaimea mutta kuultavissa. Ehkä opin asian kanssa elämään mutta alitajunnassa se silti kokoajan äänehtii.  :D Eli kovaa ajoa vaan ja musiikkia kovemmalle. Rok Rok.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 11.01.13 - klo:08:46
1.2 TSI octavia tulossa vanhemmille, ilmeisesti väliöljynvaihto kannattaa näihin jos yrittäisi sillä edesauttaa ketjun kestämistä? Ajoa varmaan tulee niin vähän eläkeläisille, että longlife huolto menee kerran 2 vuoteen, joten syksyisin tehty öljynvaihto tuskin hallaa tekee eikä maksa paljoa? Mitä öljyä muuten suositellaan 1.2:een? Mikä on edullista ja täyttää vaatimukset?
Mikäli autoilun kokonaiskustannukse pomppaavat liian korkealle siksi, että vaihtaa öljyt vuoden välein, kannattanee siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin. Öljy on kuitenkin moottorin ainoa "henkivakuutus", itse en toistaiseksi ole pystynyt itselleni perustelemaan "halpaöljyjen" käyttöä uudehkoissa autoissa. Enkä nyt tarkoita halvalla esim. ulkomaisista nettikaupoista hankittuja merkkiöljyjä, vaan juuri näitä Motox ja Eurol -tyyppisiä ratkaisuja.

Omaan Octaviaan teetin vuoden iässä väliöljynvaihdon lähinnä oman mielenrauhan takia, en jakoketjun elinikää silmälläpitäen. Ajo on lähes pelkkää pätkäajoa, pian 2-vuotiaassa autossa lähennellään nyt 20 tkm lukemia. Eihän tässäkään mitään järkeä ole, siis pitää tuon hintaista autoa näillä kilometrisuoritteilla. Elämässä ei aina ole...

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 15.01.13 - klo:09:04
Eihän tässäkään mitään järkeä ole, siis pitää tuon hintaista autoa näillä kilometrisuoritteilla.

Menee offariksi mutta itse ajattelen juuri päinvastoin ( tosin minun vaihtovälini on pitkä), 30-40-50 tkm./ vuosi ajoihin ostaisin normaalihintaisen perusauton ( ei niin väliä jos sen 20 te arvo putoaa nopeasti) mutta pienempiin kilometreihin auto voi olla hieman vähemmän järkevä ( kallis? iso ? jopa hieman harrastemainen?) koska käyttökulut pysyvät joten kuten kurissa, ja autokin kait kunnossa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tsiih

Ei auta öljynvaihdot ketjuun mitenkään, uskokaa jo. Mulla vaihdettiin eka venynyt ketju jo ennen ekaa huoltoa. Tekovika mikä tekovika.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VW:t

#1585
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.01.13 - klo:10:49
Ei auta öljynvaihdot ketjuun mitenkään, uskokaa jo. Mulla vaihdettiin eka venynyt ketju jo ennen ekaa huoltoa. Tekovika mikä tekovika.

Joo, ei se öljyn laatu ketjun venymiseen juuri vaikuta jos se ketju ei ui siinä öljyssä, paitsi teoriassa. Mutta jos vika on ollut hydraulisessa kiristimessä niin tilanne saattaa olla toinen, ainakin valmistajan tai maahantuojan mielestä. Vikahan on lähes aina muualla paitsi itsessä.
Harva valmistaja tuntuu suosiolla virheitään myöntämään.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.01.13 - klo:10:49
Ei auta öljynvaihdot ketjuun mitenkään, uskokaa jo. Mulla vaihdettiin eka venynyt ketju jo ennen ekaa huoltoa. Tekovika mikä tekovika.
Osaatkos sanoa, että kuinka näihin yksilöihin pitäisi suhtautua, jotka ei ilmota itsestään sitten niin millään?
Meikällä on -10 kesällä valmistettu CAXA, jossa kilometrejä jo rapiat 73t, eikä tuo ilmoittele muuten itsestään kuin että nostajat kalkattaa pidemmän seisonnan jälkeen (normaalia).
Edellinen omistaja ajeli 50tkm asti pitkillä väleillä, oli kuitenkin kerennyt kahteen otteeseen huoltaa, ja itse tein tuossa n. 15t välillä väliöljynvaihdon ihan vain mielenrauhan takia noin yleensä. Mahtaakohan tämä nyt olla sitten niitä yksilöitä, että joku kaunis päivä kajahtaa suoraan ajossa, kun kiristimen mäntä pullahtaa ulos poterostaan?

tet

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 15.01.13 - klo:11:26
Mahtaakohan tämä nyt olla sitten niitä yksilöitä, että joku kaunis päivä kajahtaa suoraan ajossa, kun kiristimen mäntä pullahtaa ulos poterostaan?

Veikkaan että kyse on siihen ylivoimaisesti suurimpaan joukkoon kuuluva kone, jonka ketju kestää kuten sen pitääkin. Ã,,lä anna vähemmistön edustajien viedä yöuniasi. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Visa

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.01.13 - klo:12:22
Veikkaan että kyse on siihen ylivoimaisesti suurimpaan joukkoon kuuluva kone, jonka ketju kestää kuten sen pitääkin. Ã,,lä anna vähemmistön edustajien viedä yöuniasi. ;)

Juurikin näin. Tätä TSI koneiden ketjuongemia käsittelevää keskustelua seuranneena tuntuu että koko juttu on mennyt vähän joukkohysterian puolelle.

Montako konetta ihan oikeasti on hajonnut?

Täällä 1.2 tsi koneella ajettu 75tkm, moottori toimii edelleen kuin sveitsiläinen kello ja huoltovälit 30tkm (näin aikomus jatkaakin)

Kameleontti

Ei kai kyse ole pelkästä hajoamisesta. Nyppiihän se köyhää, jos joutuu pelkän ketjunvaihtorempan kustantamaan omasta pussista. Varsinkin kun ostaessa on ymmärtänyt, että ketju on suunnilleen ikuinen.
VCDS@Helsinki, PM

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy