TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

LogI

Onko joku lähtenyt jälkikäteen vaatimaan maahantuojaan korvaamaan aiemmin yksitäistapauksiksi väitettyjä? Hieman tekisi mieli nostaa uudelleen meteliä vaikka maksoinkin puoliksi myyjälikkeen kanssa. Ennenkaikkea periaatteellisista syistä. Tuo maahantuojan ainainen tapa yrittää maksattaa kaikki aina sumeilematta asiakkaalla sotii omaa oikeuskäsitystä vastaan. Lisäksi sinne on suoraan vaikea saada yhteyttä ja aina ei voi tietää onko se huoltoneuvoja edes selvittänyt asiaa, koska maahantuoja korvaa työstä vähemmän kuin asiakas.

Mielestäni tämä jakoketjusoppa on jo niin surkeaa asioiden hoitoa että pitäisi laittaa julkisesti asioita vähätelleen pää vadille tyyliin Esko Kiesi.

A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: jf - 19.12.12 - klo:08:30
Juuri näin ja sen takia täällä moni vastustaakin kaikenlaista keskustelua ongelmista. Ettei vaan liata omaa pesää.
Puit sanoiksi todennäköisesti monen muunkin ajatukset. Kyse on myös auton omistajan rahoista autonvaihtotilanteessa.
Joutilas 76v

jf

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.12.12 - klo:11:54
Puit sanoiksi todennäköisesti monen muunkin ajatukset. Kyse on myös auton omistajan rahoista autonvaihtotilanteessa.
Meinaat, että autokauppa ei tietäisi jos netissä ei asiasta puhuta? Ainoa joka hiljaisuudesta hyötyy on autojen maahantuojat ja myyjät. Ekan kerran kun joutuu kymppitonnin laskusta keskustelemaan ja pyörittämään asiaa kuluttajariitalautakunnan kautta saattaa se mielikin muuttua...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

eGetin

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 19.12.12 - klo:05:49
Se golfin hihna näyttää todennäköisesti ihan ok:lta ja siltä että sillä vielä ajelisi. Tai sitten ei ajele...
Vaihtoon se menee, näytti miltä näytti :D En kuitenkaan jaksa uskoa aiemmin povattun jakopäänremmin katkeamisketjun syntyyn ;)

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: jf - 19.12.12 - klo:13:47
Meinaat, että autokauppa ei tietäisi jos netissä ei asiasta puhuta? Ainoa joka hiljaisuudesta hyötyy on autojen maahantuojat ja myyjät. Ekan kerran kun joutuu kymppitonnin laskusta keskustelemaan ja pyörittämään asiaa kuluttajariitalautakunnan kautta saattaa se mielikin muuttua...
Aivan varmasti autokaupalla ja valmistajalla on paras tieto ja tilastot teknisistä ongelmista, vaan eipä nuo sitä autoilijoille julista eivätkä kirkossakaan kuuluta. Autoilija raukka on pelkkien huhupuheiden armoilla - ennen kuin ilmestyy omakohtaisia kokemuksia. Tässäkin ketjussa on yritetty noita ongelmien määrää saada selville, sivulla 47 on edelleenkin SHeinosen viestissä linkki kyselyn tuloksiin, josta kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä sillä tarkkudella kuin omasta mielestään sopivaksi arvelee.

Kaikki auton ostajat eivät kuitenkaan näitä nettikeskusteluita lue. Menevät autuaan tietämättöminä autokauppaan tai ostavat autonsa yksityisiltä. Jos auton huono maine on ostajan korviin kiirinyt, onhan se päivänselvää, että vähemmän autonsa myyjä koslastaan saa kuin jos se on hyvämaineinen.

Taitaa olla niin, että Japanilaisten autojen valmistajat ovat rehellisimpiä autoihinsa tulleista suunnitteluvirheistä? Kumartelevat ja anteeksi pyytelevät. Olisi suotavaa, että kyseinen kulttuuri leviäisi Eurooppaankin. Ellei, niin lienee syytä vaihtaa "itäautoon".
Joutilas 76v

Arcca

#1505
Lainaus käyttäjältä: jf - 19.12.12 - klo:08:30
Juuri näin ja sen takia täällä moni vastustaakin kaikenlaista keskustelua ongelmista. Ettei vaan liata omaa pesää. Päivä pari sitten taisi olla Arcca joka viimeksi halusi estää kriittistä kommenttia cr koneista.


Sen verran tuota on pakko selventää, että tarkoitin suuremman hälyn nostamista asiasta palstan ulkopuolelle vielä, kun  palstalaisilla on ilmeisesti vasta kaksi tapahtunutta casea. Ettei maine mene "turhaan". En siis halua toki estää keskustelua täällä palstalla.
Noissa vaan helposti kansan suussa jää levy pyörimään, on meinaan harmittanut muutaman kerran aika pahasti kun jossain puhutaan vieläkin Passatin tukivarsista vaikka ongelma poistui yli 10v sitten.
Voi toki mullakin ääni muuttua kellossa jos se pumppu menee itsellä ja tulee nelinumeroinen lasku :D.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Janus

Olisikohan nyt syytä sitten huolestua, kun oma 1.2 tsi pitää ajoittaisen pärähdyksen käynnistettäessä? Sekä kestää noin sekunnin pari eikä tule joka kerta. Tänään rusahti niin että oikein pahaa teki ja säikäytti. Autollaan on jo ajettu peräti 16 tkm ja otettu käyttöön 01/2012. Eikös ne oireet ole jotain tämän suuntaista olleet? Pitäneekö yrittää tallentaa ennenkuin lähtee kiukuttelemaan Laakkoselle. Ja dsg:n kytkinkin täristää kaupan päälle. On nää hyviä...

tet

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.12.12 - klo:19:27
Noissa vaan helposti kansan suussa jää levy pyörimään, on meinaan harmittanut muutaman kerran aika pahasti kun jossain puhutaan vieläkin Passatin tukivarsista vaikka ongelma poistui yli 10v sitten.

Sanos muuta, hyvä esimerkki on myös nuo "rapeat ranskalaiset". Niitä haukuttiin rapeiksi samaan aikaan kun ruostetutkimuksissa ne löytyivät kärkipäästä heti premium-merkkien perästä. Nykyään ehkä haukut on jo vähentyneet, mutta laatukin on taas vähän repsahtanut ja rapeutta on taas havaittavissa. Ei osu haukut kohdalleen sitten millään. :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 10.12.12 - klo:17:13
Minunkin Golf pääsi tähän kerhoon.

VW Golf Highline 1.4 TSI 118kw manuaali, oireina voi näin jälkikäteen sanoa että ehkä ajoittaista napsutusta tyhjäkäynnillä mutta en voi sanoa että olisi johtunut tästä viasta. Käytännössä hajosi kerta laakista. Tarkemman vaurioanalyysin saan viikon päästä. Rikki on mennyt ainakin jakopää ja turbo. Hintaa 3700e josta maahantuoja maksaa n. 3200e ja minulle jää loput n. 500e. Mittarissa kilometrejä 113tkm.

Tänään auto hajosi uudelleen. Pääsin nilkuttamalla Laakkoselle. Rekkaa ohittaessa tuli elämää suurempi tilanne tehojen kadotessa.  >:( Huollon kaverit kiinnittivät enemmän ja vähemmän sensoreita ja antureita ja kävivät koeajolla. Diagnoosi -> neljäs sylinteri ei saa sytytystä. Moottori pätkii kokoajan ja mittaristoon syttyi moottorinmerkki valo. Huollon sijari auton sain alleni joten ei sinänsä arkea haittaa. Vielä ei tiedä saanko tämän vuoden puolella auton takaisin. Pahimmillaan kuulemma koko moottori vaihdetaan, sitä en edes uskaltanut kysyä kuka maksaa?

walt

Lainaus käyttäjältä: LogI - 19.12.12 - klo:09:48
Onko joku lähtenyt jälkikäteen vaatimaan maahantuojaan korvaamaan aiemmin yksitäistapauksiksi väitettyjä? Hieman tekisi mieli nostaa uudelleen meteliä vaikka maksoinkin puoliksi myyjälikkeen kanssa. Ennenkaikkea periaatteellisista syistä. Tuo maahantuojan ainainen tapa yrittää maksattaa kaikki aina sumeilematta asiakkaalla sotii omaa oikeuskäsitystä vastaan.


Kirjoitin tänne viime talvena omasta autostani, VW Golf Plus 1.4 TSI (BMY). Kilometrejä noin 72000. Meni jakoketju ja turbo. Oireita oli jo 69000 km kohdalla. Silloin merkkihuolto ei löytänyt vikaa. Kun vika sitten lopulta oli sellainen, että se huomattiin, maahantuoja kustansi jakoketjusta 50 %. Loput maksoin itse, maksettavaa tuli noin 2100 euroa.

Tapaus meni kuluttajariitalautakuntaan. Valituksessa toin esille myös maahantuojan ja merkkihuollon vastuun. Juuri ennen joulua tuli suositus, jonka mukaan myyjäliike alensi auton hintaa noin 1200 eurolla. Että näin.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 20.12.12 - klo:15:59
Tänään auto hajosi uudelleen. Pääsin nilkuttamalla Laakkoselle. Rekkaa ohittaessa tuli elämää suurempi tilanne tehojen kadotessa.  >:( Huollon kaverit kiinnittivät enemmän ja vähemmän sensoreita ja antureita ja kävivät koeajolla. Diagnoosi -> neljäs sylinteri ei saa sytytystä. Moottori pätkii kokoajan ja mittaristoon syttyi moottorinmerkki valo. Huollon sijari auton sain alleni joten ei sinänsä arkea haittaa. Vielä ei tiedä saanko tämän vuoden puolella auton takaisin. Pahimmillaan kuulemma koko moottori vaihdetaan, sitä en edes uskaltanut kysyä kuka maksaa?

Pojat paiskii huollossa hommia sen minkä kerkeävät mutta sijaisautolla ajellaan ainakin 4.1.13 saakka. Kohta alkaa sijaisauto tuntua omalta.. :D

Filixon

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 20.12.12 - klo:15:59
Diagnoosi -> neljäs sylinteri ei saa sytytystä. Moottori pätkii kokoajan ja mittaristoon syttyi moottorinmerkki valo...

Kun minulla oli tuollainen ongelma, siitä selvittiin nelossylinterin sytytyspuolan ja -tulpan vaihdolla. Vika ilmeni heti määräaikaishuollon jälkeen, ja korjaus meni virhevastuun piikkiin. Samaa toivon ja uskon myös sinun tapauksessasi.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: walt - 27.12.12 - klo:11:48
Kirjoitin tänne viime talvena omasta autostani, VW Golf Plus 1.4 TSI (BMY). Kilometrejä noin 72000. Meni jakoketju ja turbo. Oireita oli jo 69000 km kohdalla. Silloin merkkihuolto ei löytänyt vikaa. Kun vika sitten lopulta oli sellainen, että se huomattiin, maahantuoja kustansi jakoketjusta 50 %. Loput maksoin itse, maksettavaa tuli noin 2100 euroa.

Tapaus meni kuluttajariitalautakuntaan. Valituksessa toin esille myös maahantuojan ja merkkihuollon vastuun. Juuri ennen joulua tuli suositus, jonka mukaan myyjäliike alensi auton hintaa noin 1200 eurolla. Että näin.

Et ilmeisesti ole auton ensimmäinen omistaja, vai kuinka?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 27.12.12 - klo:15:40
Kun minulla oli tuollainen ongelma, siitä selvittiin nelossylinterin sytytyspuolan ja -tulpan vaihdolla. Vika ilmeni heti määräaikaishuollon jälkeen, ja korjaus meni virhevastuun piikkiin. Samaa toivon ja uskon myös sinun tapauksessasi.
Toivotaan toivotaan.. Ajan kohta pahin mahdollinen kun pyhiä kaikki päivät. Tuntuu pitkältä ajalta odottaa ja odottaa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: walt - 27.12.12 - klo:11:48
Kirjoitin tänne viime talvena omasta autostani, VW Golf Plus 1.4 TSI (BMY). Kilometrejä noin 72000. Meni jakoketju ja turbo...

Vielä tuosta tapauksesta. Autossasi oli todennäköisesti lämpöeristämätön turbon voiteluputki, joka kulki liian läheltä pakosarjaa ja saattoi karstoittua tukkoon. Sitä on pidetty yhtenä jakoketjun ja turbon rikkoutumisen syynä. Kannattaisi ehkä vieläkin kysyä tuosta putkesta. Se lienee selvä suunnittelumoka BMY-koneessa. Minun vastaavanlaiseen autooni vaihdettiin taannoin pyynnöstäni veloituksetta lämpöeristetty turbon voiteluputki, jotta mahdollisia vaurioita voitaisiin ehkäistä ennalta.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 27.12.12 - klo:16:37
Vielä tuosta tapauksesta. Autossasi oli todennäköisesti lämpöeristämätön turbon voiteluputki, joka kulki liian läheltä pakosarjaa ja saattoi karstoittua tukkoon. Sitä on pidetty yhtenä jakoketjun ja turbon rikkoutumisen syynä. Kannattaisi ehkä vieläkin kysyä tuosta putkesta. Se lienee selvä suunnittelumoka BMY-koneessa. Minun vastaavanlaiseen autooni vaihdettiin taannoin pyynnöstäni veloituksetta lämpöeristetty turbon voiteluputki, jotta mahdollisia vaurioita voitaisiin ehkäistä ennalta.

Eihän näitä lämpöeristettyjä voiteluputkia kannata ennakkoon vaihdella. Työllistää VW korjaamoja kivasti vaikkakin saattaa vähän heikentää ns.mainetta. Pitäisköhän seuraavaksi autoksi ostaa joku käytetty VW 1.4 TSI DSG-laatikolla. Saisi jotakin uutta jännitettävää ja ajankulua vapaa-aikaan. ;)

walt

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 27.12.12 - klo:16:37
Vielä tuosta tapauksesta. Autossasi oli todennäköisesti lämpöeristämätön turbon voiteluputki, joka kulki liian läheltä pakosarjaa ja saattoi karstoittua tukkoon. Sitä on pidetty yhtenä jakoketjun ja turbon rikkoutumisen syynä. Kannattaisi ehkä vieläkin kysyä tuosta putkesta. Se lienee selvä suunnittelumoka BMY-koneessa. Minun vastaavanlaiseen autooni vaihdettiin taannoin pyynnöstäni veloituksetta lämpöeristetty turbon voiteluputki, jotta mahdollisia vaurioita voitaisiin ehkäistä ennalta.

Putken vaihtoa pyysin noin 69000 kilometrin kohdalla. Ei tästä huolimatta vaihdettu. Olin auton toinen omistaja.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 27.12.12 - klo:16:37
Vielä tuosta tapauksesta. Autossasi oli todennäköisesti lämpöeristämätön turbon voiteluputki, joka kulki liian läheltä pakosarjaa ja saattoi karstoittua tukkoon. Sitä on pidetty yhtenä jakoketjun ja turbon rikkoutumisen syynä. Kannattaisi ehkä vieläkin kysyä tuosta putkesta. Se lienee selvä suunnittelumoka BMY-koneessa. Minun vastaavanlaiseen autooni vaihdettiin taannoin pyynnöstäni veloituksetta lämpöeristetty turbon voiteluputki, jotta mahdollisia vaurioita voitaisiin ehkäistä ennalta.

Tätä ongelmaa on todennäköisesti myös minun autossani tällä hetkellä. Tänään huollon pojat sano että karstaa on melkoinen määrä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 27.12.12 - klo:18:21
Eihän näitä lämpöeristettyjä voiteluputkia kannata ennakkoon vaihdella. Työllistää VW korjaamoja kivasti vaikkakin saattaa vähän heikentää ns.mainetta. " "

No, pyynnöstäni kuitenkin tekivät sen, muutaman päivän harkinnan jälkeen. Ehkä tuo vastaantulo jo ennalta takuuajan jälkeen johtui siitä, että autoni oli seisonut pajalla sitä ennen viikkosotalla moottorihäiriön vuoksi. Ja jos jotain sattuisi ketjulle ja turbolle kaikesta huolimatta (kop, kop), minä en pääsisi muistuttamaan, että "mitäs minä sanoin". (Mutta jos silti sattuu, kyllä minulla varmasti on sanottavaa silloinkin...)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

kt

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 27.12.12 - klo:20:12
Tätä ongelmaa on todennäköisesti myös minun autossani tällä hetkellä. Tänään huollon pojat sano että karstaa on melkoinen määrä.

Jos siellä putkessa on karstaa, niin siihen on 2 syytä:
1)Huonosti suunniteltu putkireitti ja putken huono lämpöeristys
2) ja/tai huonosti toimiva öljy.
Mitäs öljyä niihin moottoreihin, joissa karstaa löytyy, on laitettu?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.12.12 - klo:11:20
Jos siellä putkessa on karstaa, niin siihen on 2 syytä:
1)Huonosti suunniteltu putkireitti ja putken huono lämpöeristys
2) ja/tai huonosti toimiva öljy.
Mitäs öljyä niihin moottoreihin, joissa karstaa löytyy, on laitettu?

2) Laakkosella aina öljyt vaihdettu ja käsittääksi Castrolia.

Wekotin

#1521
^Oliko Longlife-väleillä menty? Oliko tuota karstaa nimenomaan tulla turbon voiteluputistossa vai ympäri koko konetta? Itse en ole vielä omasta keissistä saanut mitään dokumenttejä vaikka huoltoneuvoja lupaili niitä lähetellä. Täytyypi kysellä oliko karstainen kone itselläkin.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 28.12.12 - klo:12:00
^Oliko Longlife-väleillä menty? Oliko tuota karstaa nimenomaan tulla turbon voiteluputistossa vai ympäri koko konetta? Itse en ole vielä omasta keissistä saanut mitään dokumenttejä vaikka huoltoneuvoja lupaili niitä lähetellä. Täytyypi kysellä oliko karstainen kone itselläkin.

Longlifella on menty tähän saakka mutta tästä eteen päin mennäänkin 15tkm öljynvaihtovälillä. Ihan tarkkaa analyysia en ole vielä saanut että missä kaikkialla karstaa on. Raportoin heti kun saan tiedon.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.12.12 - klo:13:13
Longlifella on menty tähän saakka mutta tästä eteen päin mennäänkin 15tkm öljynvaihtovälillä. Ihan tarkkaa analyysia en ole vielä saanut että missä kaikkialla karstaa on. Raportoin heti kun saan tiedon.

Sama suunnitelma itsellä. Tosiaan olisi kyllä kiva nähdä esim. öljyn imusihdin kunto näissä jakoketjuvammasissa TSI-koneissa. ::)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.12.12 - klo:13:13
Longlifella on menty tähän saakka mutta tästä eteen päin mennäänkin 15tkm öljynvaihtovälillä...

Minun autossani öljynä on Castrol Edge LL III 5W-3. En ole hetkeäkään harkinnut luopumista longlife-ohjelmasta. Minun nykyvähillä ajoillani 15 tuhannen kilometrin saaminen mittariin ei onnistu yhden vuoden kuluessa, enkä usko että LL-öljy happanee pilalle kahdessa vuodessa, jolloin vaihto on joka tapauksessa tehtävä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Passatti

Kun kävin 15000km öljynvaihdossa niin VW valtuuttama huolto kehotti vaihtamaan LL öljyt 15000 km välein.Autollani on ajettu 15200km.
Always lead, never follow

tet

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 28.12.12 - klo:14:47
Kun kävin 15000km öljynvaihdossa niin VW valtuuttama huolto kehotti vaihtamaan LL öljyt 15000 km välein.Autollani on ajettu 15200km.

Kauppa se on joka kannattaa. Kyllähän tuolla vaihtovälillä pitäisi ihan normaalihintaiset öljyt riittää, ei tarvitse olla kultahippuja siroteltu öljyn sekaan. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

#1527
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 28.12.12 - klo:13:46
Minun autossani öljynä on Castrol Edge LL III 5W-3. En ole hetkeäkään harkinnut luopumista longlife-ohjelmasta. Minun nykyvähillä ajoillani 15 tuhannen kilometrin saaminen mittariin ei onnistu yhden vuoden kuluessa, enkä usko että LL-öljy happanee pilalle kahdessa vuodessa, jolloin vaihto on joka tapauksessa tehtävä.

VW käyttää seuraavia testejä spesifoidessaan VW504.00 / 507.00 -öljyjä:

ACEA A3/B4-04


  • M111 Sludge with more severe limits
  • VW TDI2 with more severe limits

VW:n omat testit:


  • VW T4
  • VW Fuel Economy
  • VW 650h RNT
  • VW FSI (PV 1481)
  • Endurance Tests “Baumusterprüfung”

Noista oikeastaan tuo M111 Sludge -testi joka muuten suoritetaan nimensä mukaisesti Mersun M111 2.0L -koneella jossa öljyä 4350g eli reilu 5 litraa ja VW T4 -testi joka on ns. Longlife-testi, jossa 248h ajan öljyn lämpötila vaihtelee 40c - 133c välillä ovat ehkä kaikkein oleellisempia. Minusta tuo ei kyllä täysin kata esim. Suomen olosuhteita tai edes TSI-moottoria. Tosin tuo T4-testi on aika rankka öljylle jo sinällänsä vaikka lämpötilat eivät laskekaan alle 40c. TBN-luku eli kokonaisemäsluku (kyky vastustaa happoja) tippuu yli 50% ja viskositeetti nousee 180%.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 28.12.12 - klo:14:47
Kun kävin 15000km öljynvaihdossa niin VW valtuuttama huolto kehotti vaihtamaan LL öljyt 15000 km välein.Autollani on ajettu 15200km.

Volkkari kuuluu olevan palaamassa jakoketjuista takaisin -hihnoihin. Onko LL-huoltokin pian historiaa? Mitkä sitten lienevät merkin seuraavat harharetket? Kehittyykö kehitys, vai keksitäänkö pyörä uudestaan?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 28.12.12 - klo:16:31
Volkkari kuuluu olevan palaamassa jakoketjuista takaisin -hihnoihin. Onko LL-huoltokin pian historiaa? Mitkä sitten lienevät merkin seuraavat harharetket? Kehittyykö kehitys, vai keksitäänkö pyörä uudestaan?
Huvittaa nuo jutut LL-huolloista. Jos LL-huolto tekee jotain hallaa auton moottorille niin vika on varmaankin autossa eikä huollossa.
2003 vuodesta olen vaihtanut öljyt kahden vuoden välein ja öljy on ollut Mobil Rally Formula joka ei edes täytä ll vaatimuksia. On se kumma jos käyttää ll huoltoa ja vaihtaa öljyt kahden vuoden tai 30 000 km välein niin se olisi jotenkin huonompi asia kuin että vaihtaa öljyt kahden vuoden välein tavallisilla öljyillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy