TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 14.12.12 - klo:21:50
Vein 90kW 1,4 CAXA 09 -passattini 120tkm huoltoon. Kuten aiemmin olen kertonut, autoni on toiminut ongelmitta. Mainitsin ohimennen huollossa kuulevani kylmällä koneella säksättävää ääntä. Ã,,änen tiheys muuttuu nopeuden mukaan esim. moottorijarrutuksella risteykseen rullatessa.
Merkkihuolto ehdotti jakoketjun vaihto-operaatiota, koska autolleni tulee tammikuussa neljä vuotta ikää. Km-raja operaatiolle on kuulemma 150tkm. En vastustanut ideaa  :) Tämä kaikki siis tehtiin maahantuojan laskuun. Mielestäni asiallisen ennakoivaa toimintaa merkkihuollolta. Asiakaslähtöiseen palveluun kuului myös sijaisauto veloituksetta.

Loistavaa ennakointia! Jakoketjuongelma kun etenee hajoamiseen asti niin show ei ole enää halpaa ja hajoaa paljon muutakin.

Repe_Ruutikallo

Ohhoh, tämäpä uutta, että ketjulle on määritelty vaihtoväli ja kaiken lisäksi veloituksetta. Koskeekohan tuo ilmainen vaihto nyt sitten kaikkia VAG-ongelmakoneita jokaisella neljällä merkillä?  ::)

apo

Hyvä, jos myöntävät, että on kyse todellisesta sudesta ja samalla lopettaisivat asiakkaiden eriarvoisen kohtelun. Jos niitä vaihdetaan kuluitta huollossa, niin se, mikä mietityttää, niin tuo 150tkm saattaa olla monelle liian kaukana. Usiemmathan on tainnut oireilla jo ennen 100tkm:ää.

kt

"Koskeeko kaikkia neljää merkkiä?"

Moottoritehtaalla on joka "osassa", siis esim jakoketjusta, rullasta tai tiivisteestä,
useita alihankkijoita. Minimissään kaksi, mutta yleensä 3...4 eri alihankkijaa.
Yleensä laatuongelma koskee vain tiettyä osaa jonain aikana valmistettuja "moottoreita".
Moottoritehtaalla on tarkat tiedot joka ainoan moottorin yksittäisten osien alihankkijoista.
Osat tulevat ympäri maailmaa.
Moottoritehdas pystyy halutessaan "helposti" selvittämään kenen valmistama rulla, hydrauliikka, ketju, sytytystulppa tai tiiviste ei toimi.

Siksi yleensä mikään automerkki ei koskaan ota kaikkia autoja "tarkastukseen".
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Repe_Ruutikallo - 15.12.12 - klo:07:07
Ohhoh, tämäpä uutta, että ketjulle on määritelty vaihtoväli ja kaiken lisäksi veloituksetta. Koskeekohan tuo ilmainen vaihto nyt sitten kaikkia VAG-ongelmakoneita jokaisella neljällä merkillä?  ::)

Ööö, mikäli ymmärsin oikein ei se elmercin viesti tarkoita että joku vaihtoväli on, vaan että tuohon km lukemaan mennessä vaihtavat veloituksetta (virhevastuu).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

elmerc

Kyllä, Arcca ymmärsi asian, juuri niin kuin tarkoitin  :)
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

skriko

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.12.12 - klo:10:31
Ööö, mikäli ymmärsin oikein ei se elmercin viesti tarkoita että joku vaihtoväli on, vaan että tuohon km lukemaan mennessä vaihtavat veloituksetta (virhevastuu).

Mutta oliko siinä myös joku vuosimäärä. Itselleni sanottiin huollossa 100 000/5 vuotta. Jos vaihtais 150 000:n asti niin mun auto olisi 20 vuotta vanha.

elmerc

Niin, siis mulle sanottiin neljään vuoteen tai 150 000 kilometriin asti maahantuoja korvaa. Siksi he kiirehtivät asiaa, kun tammikuussa autoni täyttää neljä vuotta...
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

skriko

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 15.12.12 - klo:22:57
Niin, siis mulle sanottiin neljään vuoteen tai 150 000 kilometriin asti maahantuoja korvaa. Siksi he kiirehtivät asiaa, kun tammikuussa autoni täyttää neljä vuotta...

Ach so. Siis Jos VW:stä hajoo jakopää, niin sitä ei sitten korvattaisi jos auto on yli 4 v, mutta esim.40 000 ajettu. Mitähän kuluttajasuoja sanoo tuohon. Onko 40 000 jakohihnan oletettu kestoikä. Eikös sen pitänyt olla 400 000.

apo

Meidän auto oli yli neljä vuotias, kun jakopää levisi ja korvattiin kokonaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.12.12 - klo:23:01
Ach so. Siis Jos VW:stä hajoo jakopää, niin sitä ei sitten korvattaisi jos auto on yli 4 v, mutta esim.40 000 ajettu. Mitähän kuluttajasuoja sanoo tuohon. Onko 40 000 jakohihnan oletettu kestoikä. Eikös sen pitänyt olla 400 000.

Kaipa ne olettaa, että myös ikä/aika vaikuttaa käyttöikään. Autoissa tulisikin olla käyttötuntimittari.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.12.12 - klo:23:07
Kaipa ne olettaa, että myös ikä/aika vaikuttaa käyttöikään. Autoissa tulisikin olla käyttötuntimittari.

Wekotin, vaikuttaako sinun mielestäsi aika jakoketjun venymiseen? Minun mielestäni ei.

eGetin

Hihnassa tuon aikarajan kyllä ymmärtää mutta miten se ketju siitä mihinkään muuttuu ajan saatossa?

urkki

#1483
Kyllähän ketjukin kuluu ja venyy ajan saatossa ja käytössä (esim. vähän ja harvaan käytetty ketju kuivana kuluu). Tosin pysyykö toleranssissa, se on eri asia.
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

skriko

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.12.12 - klo:23:25
Hihnassa tuon aikarajan kyllä ymmärtää mutta miten se ketju siitä mihinkään muuttuu ajan saatossa?

Samaa mieltä. Juttelin tuossa vw-huollon huoltopäällikön kanssa huolloista. Hassua että esim. tulppien vaihtoaika on 60 000/4 vuotta. Sanoi että aja vaan se 60 000 ja unohda aikaraja.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.12.12 - klo:23:14
Wekotin, vaikuttaako sinun mielestäsi aika jakoketjun venymiseen? Minun mielestäni ei.

Käsittääkseni on ihan sama mitä mieltä sinä tai minä asiasta ollaan. Ainoastaan valmistajan mielipiteellä on todellista merkistystä. Jos valmistaja sanoo, että me korvataan venynyt jakoketju 4v/150 000km, niin näin se sitten on. Samahan se on huolloissakin 2v / 30 000km, kumpi tulee ensin. Jos autollani on ajettu 2 vuodessa vaikka 15 kilometriä, miksi se vaatii suodattimien vaihtoja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.12.12 - klo:00:01
Käsittääkseni on ihan sama mitä mieltä sinä tai minä asiasta ollaan. Ainoastaan valmistajan mielipiteellä on todellista merkistystä. Jos valmistaja sanoo, että me korvataan venynyt jakoketju 4v/150 000km, niin näin se sitten on. Samahan se on huolloissakin 2v / 30 000km, kumpi tulee ensin. Jos autollani on ajettu 2 vuodessa vaikka 15 kilometriä, miksi se vaatii suodattimien vaihtoja.

Nyt ei ollut kyse korvaamisesta, eikä valmistajan mielipiteestä. Minua kiinnosti sinun mielipiteesi. Kyllähän jokaisella ihmisellä on mielipide asiaan kuin asiaan. Se on sitten taas eri asia mitä merkitystä sillä on.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.12.12 - klo:00:59
Nyt ei ollut kyse korvaamisesta, eikä valmistajan mielipiteestä. Minua kiinnosti sinun mielipiteesi. Kyllähän jokaisella ihmisellä on mielipide asiaan kuin asiaan. Se on sitten taas eri asia mitä merkitystä sillä on.
En tiedä mitä ajat takaa ja miksi mielipiteeni kiinnostaa. Minähän sanoin: "kaipa NE olettaa, että ikä/aika vaikuttaa...". Ainkin VW on suunnitellut ketjun joka ei itsellä kestänyt edes neljää vuotta joten en ihmettele lainkaan miksi moinen rajoitus heidän puoleltaan.

Jakoketjun pitäisi olla mielestäni niin kestävä että puolen miljoonan kohdalla harkitaan pitäisikö sen kireys tarkistaa. Kysehän vaan noissa aikarajoissa on siinä että VW ei halua olla maksumiehenä vanhojen kotteroiden korjauksissa.


SNG

Hyvä jos ovat linjanneet selkeästi, että maahantuoja tai todennäköisemmin valmistaja korvaa 100% automaattisesti, jos vähänkään epäilystä jakoketjun porsimisesta. Tod.näk noiden aika/km.rajojentämän jälkkeen korvausprosentti lähtee putoamaan alaspäin.

Jakoketjuasiaa on sen verran näkynyt medioissa  (tämänkin ketjun ansiosta), että alkanut tod.näk vaikuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja merkkiuskollisuuteen.

suomisarja

Kertoisko joku millaiset ne ensioireet pitäisi olla? Meikämannella on 1.4 TSI, 90 kilowattinen kevään 2009 perus-GOLF (kutoskoppa). Kilometrejä on noin 84000 ja tuollaista hetken "rallatusta", jota noissa videoissa oli ei oo kylläkään ollut. Sen sijaan viime kesästä asti on ollut välillä käyntiääntä kuin dieselkoneessa, semmosta nopeaa pörpötystä/nakutusta, joka menee kierrosten mukaan ja häviää ehkä kilsan ajamisen jälkeen. Kylmällä koneella vähän pidempään pitää se ääni kuin lämpimään aikaan ja jos esimerkiksi mäkeen pysäköin, kuuluu sama ääni.

Koppiin kuuluu aika pienenä, mutta mitään en näistä laitteista ymmärrä joten siksi kyselen. Nauhalle saa myöhemmin jos joku haluaa jossain vaiheessa kuulostella. Olen pitänyt tavallisena käyntiäänenä mutta alkoi arveluttaa, ei ainakaan ole mikään muutaman sekunnin venttiilijuttu, mistä ketjussa oli juttua.

Ja öljyä on tarpeeksi.

elmerc

No tuohan kuulostaa juuri siltä säksätykseltä, josta huollolle omastani mainitsin ja sitten he ehdottivat jakopään remppaa. Käy ihmeessä merkkiliikkeessäsi mainitsemassa asiasta ennen kuin neljä ikävuotta tulee täyteen. Pitäisi hoitua...
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

Wekotin

^^Huoltoon vaan ja sanot että rallattaa kylmänä. Jos tuo 4v/150tkm on ihan maahantuojan käytäntö pitäisi mennä ilman kauheaa vääntöä.

JarnoF

Meillä ketju vaihdettiin 70% maahantuojan piikkiin +4v ja 60.000km. Toinen omistaja, en lähtenyt vääntämään tosta prosentista kättä.

apo

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 17.12.12 - klo:12:03
Meillä ketju vaihdettiin 70% maahantuojan piikkiin +4v ja 60.000km. Toinen omistaja, en lähtenyt vääntämään tosta prosentista kättä.
Tässä jälleen kerran nähdään VW:n toiminta. Olisi pitänyt mennä mukisematta kokonaan VW:n piikkiin.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: apo - 17.12.12 - klo:13:20
Tässä jälleen kerran nähdään VW:n toiminta. Olisi pitänyt mennä mukisematta kokonaan VW:n piikkiin.

Niin no... Seuraava autoni ei tule olemaan VAG. Laskekoot siitä kannattiko jättää se loppu 30% korvaamatta.

Tosin käytettyjä autoja ostavana melkolailla "turhan miehen turha protesti"...

LogI

Ai jakoketjusta on tullut tunnustetu tyyppivika, maailma muuttuu. Mukavaa kun on itse maksanut puolet remontista 1,5 vuotta sitten. Toisen puolen maksoi ei merkkiliike josta auton ostin 3v ja 50t ajettuna. Odotan innolla uusien koneiden huoltovapaan jakohihnan katkeamisketjua... Taidampa antaa huollossa palautetta ensi kerralla.
A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

Filixon

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 17.12.12 - klo:12:03
Meillä ketju vaihdettiin 70% maahantuojan piikkiin +4v ja 60.000km. Toinen omistaja, en lähtenyt vääntämään tosta prosentista kättä.

Jos merkkiliike syrjii tuotteidensa toisia tai kolmansia jne. omistajia, eikö tuollainen asenne ole omansa huonontamaan merkin tuotteiden jälleenmyyntiarvoa ja samalla haluttavuutta?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

eGetin

Itse olin oman Golfini neljäs omistaja (470tkm kohdalla) (käsittäääkseni? edellinen omistaja velipoika joka osti n. 280tkm kohdalla) ja hihnanvaihto tuli tehtyä "turhaan" - huoltokirjan mukaan jakopään remmi tuli vaihtaa 90tkm välein mutta jo -96 Golfissa remmi näytti varsin hyvältä vielä tuossa kohtaa (ei siis mitenkään pahasti kulunut). Luulisin että insinöörit tietävät erittäin hyvin miltä hihna näyttää tietyssä kohtaa auton elinikää riippumatta käytöstä?. Kohtahan sitä näkee miltä näyttää 4 vuotta seissyt jakopään remmi kakkoskoppaisessa Golfissa mikäli sen saa leimasta läpi... lähellä on ainakin.

tsiih

Sitä en tiedä mitä insinöörit tietävät mutta jakohihnan tai siis jakopään, onhan siellä paljon muutakin kuluvaa kuin hihna, kuntoa ei voi silmämääräisesti tarkistaa mitenkään, luotettavasti. Hihna saattaa näyttää kuin uudelta ja mennä poikki seuraavana päivänä. Toki jos kiristin on puoliksi halki, hihna tuhannen murteilla yms. on selvä juttu mutta ymmärtänet mitä ajan takaa.

Volkkarin harrastamat huollossa tehtävät tarkastukset ovat ihan huuhaata, kukaan ei voi sanoa ja taata paljonko hihnalla on vielä matkaa edessä. Tai takanakaan. Sinänsä on ihan hyvä juttu kurkata kopan alle, varsinkin kun se on volkkareissa tehty erittäin helpoksi, jos näkyvissä on vaikka hihnapurua tms. hälyttävää.

On vain pakko luottaa vaihtoväliin, se ei ole hatusta vedetty. Hyvässä tapauksessa hihnalla voi ajaa yli tuplat vaihtovälistä. Se on eri asia kuka ottaa sen riskin  ;D

Onnea leimalle  :)

Se golfin hihna näyttää todennäköisesti ihan ok:lta ja siltä että sillä vielä ajelisi. Tai sitten ei ajele...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jf

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 19.12.12 - klo:01:25
Jos merkkiliike syrjii tuotteidensa toisia tai kolmansia jne. omistajia, eikö tuollainen asenne ole omansa huonontamaan merkin tuotteiden jälleenmyyntiarvoa ja samalla haluttavuutta?
Juuri näin ja sen takia täällä moni vastustaakin kaikenlaista keskustelua ongelmista. Ettei vaan liata omaa pesää. Päivä pari sitten taisi olla Arcca joka viimeksi halusi estää kriittistä kommenttia cr koneista. Valitettavasti tieto kulkee kyllä autoliikkeillä, vaikka kuluttajat pimeään jätettäisiinkin. Eihän niistä pumppareiden suutin vioista tai dsg:n ongelmistakaan saanut puhua UVW:lla kun olivat ainoat tapaukset. Saksassa ne nyt vaan olivat tunnustettuja tyyppivikoja...  ;D
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy