TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Passatti

Olipa aika hurja ääni.Oliko ääni samanlainen ennen remonttia?
Always lead, never follow

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 19.11.12 - klo:12:36
Olipa aika hurja ääni.Oliko ääni samanlainen ennen remonttia?

Tuossa video 7 kuukautta sitten kuvattuna.

https://vimeo.com/39933278

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.11.12 - klo:12:00
Jos kyse on TSI-moottorista niin logiikka on "puolilämmin" moottori. Eli auto seisonut joitakin tunteja tai puoli päivää tms. ajamatta, vaihtelee ulkolämpötilan mukaan kuinka nopeasti jäähtyy niin paljon että ilmiötä ei esiinny. Katalysaattorin lämmityksestä kysymys, ei tee lämpimällä koneella eikä jääkylmälläkään, mutta "haalealla" tekee.
Kävin testaamassa aivan  pelkkää uteliaisuuttani yön yli pihalla olleen Yetin, ulkoilman lämpötila +5 astetta. Heti käynnistyksen jälkeen kierrosluku karvan yli 1000 1/min, josta laskeutui hiljalleen noin minuutin aikana 800:aan jääden siihen. Kun auto on yön lämpimässä tallissa, sieltä lähtiessä muistini mukaan käyttäytyy hieman eri tavalla. Ensin käy tasaista nopeaa tyhjäkäyntiä hetken aikaa, jonka jälkeen tippuu nopeasti "eräänlaisen huokauksen" saattelemana normaaliksi(katalysaattorin lämmityskäytön valmistuttua?). Onkohan niin, että jääkylmää konetta ei haluta kiusata välittömästi startin jälkeen korkeahkolla tyhjäkäyntikierroksilla katalysaattorin lämmittämiseksi? Ajatuksella, että lämpiäähän se pönttö sitten nopeasti, kun lähtee ajamaan?
Pitää vielä kertauksen vuoksi muistaa tarkkailla asia uudelleen auton autotalliyöpymisen jälkeen.

Joka tapauksessa, käyntiäänet moitteettomat tälläkin kertaa. Ei venttiilien naputusta eikä jakopäästäkään kuulu mitään.

Unohtui mainita, että yhdenkään kolmesta TSI-moottorisesta autostamme ei ole havaittu mainittavasti syövän öljyä. Takarontissa oleva, kaupan kylkiäisinä ilman eri puheita saatua öljypulloa ei ole tarvinnut korkata. Mittatikusta katsoen öljyn pinnan taso on Tiguanissa laskenut ylärajalta 13 tkm aikana (edellisestä öljynvaihdosta) sen verran, että sen nipin napin huomaa, millin pari.
Joutilas 76v

Ghzeit

Tuo samainen korkeiden tyhjäkäyntikierrosten ominaisuus on myös muissa koneissa. Omalla kohdalla tuo on tullut vastaan seuraavissa TDI koneissa BKD & BMN ja 2.0TFSI BWA:ssa. BMN saattoi jopa tehdä tuota useiden kymmenien kilometrien ajon jälkeen, merkkihuollon mukaan asialla oli yhteys katalysaattorin ja DPF:n kunnossa pysymiseen. BKD teki tuota lähes aina kylmänä käynnistäessä. BWA on nyt alkanut harrastaa korkeita tyhjäkäyntejä ilmojen kylmetessä. En huolestuisi asiasta.

Samainen ominaisuus on myös BRP:n Lynx ja Ski-Doo moottorikelkoissa E-Tec (kaksitahti, suoraruiskutus) moottoreissa, arvaisin että tällä ominaisuudella on jotain tekemistä päästöasioiden kanssa.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Vaarivanhus

#1414
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.11.12 - klo:12:33
Tuossa nyt sitten video remontin jälkeen. Auto ollut yön yli tolpan nokassa. Eipä tuosta äänestä voi sanoa juuta eikä jaata. Kauhealta kuullostaa. Sen verran kyllä pystyy toteamaan, että auto kiihtyy ihan eri tavalla nyt remontin jälkeen. Eli kyllä se jaon pieleen menemisen voi sitä kautta sitten todeta. Eli mm. turbo meni vaihtoon remontissa.

https://vimeo.com/53836694

Minä ainakaan en noiden kahden videosi perusteella osaa radikaalia eroa äänissä havaita - eli, kuten sanoit, sanoa juuta eikä jaata niden kahden välillä. Vertailin omaa huhtikuussa otettua videotani näihin ottamiisi, niin mielestäni niissä on selkeä ero, joka kait johtuu välineistä? Itse tallensin videon kännykällä, hieman kauempaa moottorista kuin sinä ja nähtävästi kännykän mikrofoni ei kykene tallentamaan korkeita ääniä niin hyvin kuin mitä sinulla on. En voi laittaa omaa videotani näytille, kun minulla ei ole paikkaa, minne sen laittaisin ja kooltaankin tuo on melkein 50MB, että vaikea sitä on sähköpostin liitteenäkään lähettää. Jos haluat, voin minä sen otoksen polttaa rompulle tai panna tikulle ja postiin, jos laitat yv:llä osoitteen. Voisimme vielä lisäksi tallentaa tämän hetkisen tilanteenkin, kunhan 1,4 moottori joskus kylmenee (tahtoo olla jonkin verran ajossa)


Lainaus käyttäjältä: mek - 19.11.12 - klo:12:28
Juuri äsken vastasin neljän ongelmattoman Octavian osalta, yksi oma, kaksi isän peräkkäistä autoa ja yksi appiukon. Eli eivät olleet näppihäiriöitä...


Edit: Ovatko klo 12:24 kirjautuneet 1.4:t? Viestisi tännehän on kirjaantunut klo 12:28

Kävisitkö itse tarkistamassa tallentuneen asian jäsen "Sheinonen" sivulla 47 viestissä olevassa linkissä.  
Siellä on havaittavissa kummallisuuksia. Esimerkiksi 2007 vuosimallia olevia 1.2 (TSI) moottoreita. Minun tietääkseni ensimmäiset 1.2 TSI:t tulivat vasta vuonna 2010? Luottamus syötettyihin tietoihin muttunut epävarmaksi.

Joutilas 76v

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.11.12 - klo:13:58
...minulla ei ole paikkaa, minne sen laittaisin...

Youtube? Sinne minäkin joskus omani laitoin kun ihmettelin kylmäkäynnistystä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.11.12 - klo:12:00
Jos kyse on TSI-moottorista niin logiikka on "puolilämmin" moottori. Eli auto seisonut joitakin tunteja tai puoli päivää tms. ajamatta, vaihtelee ulkolämpötilan mukaan kuinka nopeasti jäähtyy niin paljon että ilmiötä ei esiinny. Katalysaattorin lämmityksestä kysymys, ei tee lämpimällä koneella eikä jääkylmälläkään, mutta "haalealla" tekee.
Myös lämpöpäivitys aikanaan toi mukanaan korotetun joutokäynnin käynnistyksen jälkeen, ilman kattiröpinää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.11.12 - klo:14:42
Youtube? Sinne minäkin joskus omani laitoin kun ihmettelin kylmäkäynnistystä.
Se tietenkin olisi yksi mahdollisuus, pitää tuumiskella asiaa. Olisiko sinulla tallessa omastasi linkki, jotta voisi käydä kuuntelemassa "kattiröpinöitä", kuten Tsiih startin jälkeiset äänet hauskasti ilmaisi.
Joutilas 76v

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.11.12 - klo:15:23
Se tietenkin olisi yksi mahdollisuus, pitää tuumiskella asiaa. Olisiko sinulla tallessa omastasi linkki, jotta voisi käydä kuuntelemassa "kattiröpinöitä", kuten Tsiih startin jälkeiset äänet hauskasti ilmaisi.

Tässähän tämä. En ole huomannut äänissä mitään muutosta tämän jälkeen mutta ehkä pitäisi ottaa sama kameralla ja verrata peräkkäin.
https://www.youtube.com/watch?v=viqRxC4g73o&hd=1

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.11.12 - klo:15:27
Tässähän tämä. En ole huomannut äänissä mitään muutosta tämän jälkeen mutta ehkä pitäisi ottaa sama kameralla ja verrata peräkkäin.
https://www.youtube.com/watch?v=viqRxC4g73o&hd=1

Kiitos! Pitää todeta,että kännykälläni (Nokia N900) otetussa videossa äänet eivät pääse oikeuksiinsa. Tiguan käy kuin "sukkasillaan", kun vertaa sinun ja Wekottimen otoksiin. Näköjään pitää olla kunnon vehkeet, kun alkaa käyntiääniä tallentamaan.
Pitänee olla autonasentajan kokemusta ja korvat, ennen kuin noista äänistä pystyy erottamaan, mitä myllyn sisällä minkäkin äänen aiheuttaa. Luonnossa kuuntelu eroaa lisäksi videosta siinä, että silloin pystyy kohdistamaan äänen lähteen tiettyyn kohtaan moottoria tai sen oheislaitteita.
Joutilas 76v

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.11.12 - klo:12:33
Tuossa nyt sitten video remontin jälkeen. Auto ollut yön yli tolpan nokassa. Eipä tuosta äänestä voi sanoa juuta eikä jaata. Kauhealta kuullostaa. Sen verran kyllä pystyy toteamaan, että auto kiihtyy ihan eri tavalla nyt remontin jälkeen. Eli kyllä se jaon pieleen menemisen voi sitä kautta sitten todeta. Eli mm. turbo meni vaihtoon remontissa.

https://vimeo.com/53836694

Tuossa ei ainakaan ole sitä 2-3 sekunnin käynnistyspärähdystä mitä meidän piti kun ketju/kiristin oireili. Se ääni meiltä hävisi korjauksella, korotettu tyhjäkäynti löytyy kyllä meiltäkin, se on minustakin ihan normaalia moottorin toimintaa.

Oikeastaan tuossa Wekottimen äänessä ihmettelen vain jatkuvaa kihnuttavaa ääntä, se ei oikein kuulosta terveelle, ei liittyne ketjuun kuitenkaan(?).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

mek

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.11.12 - klo:13:58
#
Edit: Ovatko klo 12:24 kirjautuneet 1.4:t? Viestisi tännehän on kirjaantunut klo 12:28

Kävisitkö itse tarkistamassa tallentuneen asian jäsen "Sheinonen" sivulla 47 viestissä olevassa linkissä.  
Siellä on havaittavissa kummallisuuksia. Esimerkiksi 2007 vuosimallia olevia 1.2 (TSI) moottoreita. Minun tietääkseni ensimmäiset 1.2 TSI:t tulivat vasta vuonna 2010? Luottamus syötettyihin tietoihin muttunut epävarmaksi.
Kyllä, 19.11. klo 12.24 tallentuneet 4 kappaletta 1,4 TSI:tä ovat minun tallentamia, yksi oma, kaksi isän ja yksi appiukon auto, yhdessäkään ei ongelmia.

Wekotin

#1422
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.11.12 - klo:20:32
Tuossa ei ainakaan ole sitä 2-3 sekunnin käynnistyspärähdystä mitä meidän piti kun ketju/kiristin oireili. Se ääni meiltä hävisi korjauksella, korotettu tyhjäkäynti löytyy kyllä meiltäkin, se on minustakin ihan normaalia moottorin toimintaa.

Oikeastaan tuossa Wekottimen äänessä ihmettelen vain jatkuvaa kihnuttavaa ääntä, se ei oikein kuulosta terveelle, ei liittyne ketjuun kuitenkaan(?).

Omassa kuuli myös paljaalla korvalla ehkäpä viimeisen kuukauden ajan sellaisen pari-kolme sekuntia kestävän pärähdyksen. Joko tuo kännykällä kuvaamani ei tallentanut sitä ääntä tai sitä ei ollut vielä huhtikuussa. Näköjään ketju voi mennä sitten aika äkkiä jos tosiaan päästää sen pärähdyksen. Korjauksen jälkeen sitä ei kuulu.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 20.11.12 - klo:11:00
Omassa kuuli myös paljaalla korvalla ehkäpä viimeisen kuukauden ajan sellaisen pari-kolme sekuntia kestävän pärähdyksen. Joko tuo kännykällä kuvaamani ei tallentanut sitä ääntä tai sitä ei ollut vielä huhtikuussa. Näköjään ketju voi mennä sitten aika äkkiä jos tosiaan päästää sen pärähdyksen. Korjauksen jälkeen sitä ei kuulu.
Pari kolme sekuntia...hmm. - onkohan se aika, joka kuluu, ennenkuin öljynpaine saavuttaa ketjunkiristimen? (samoin hydraulisen venttiilivälysten tasaimen). Venynyt, löysä ketju ei "istu" kunnolla kiinni ketjupyörässä, se pyrkii "kiipeämään" hampaan kylkeä pitkin sen kärkeä kohti, pitää pärinää, kunnes hydraulinen ketjunkiristin kiskoo löysät pois?? 
Joutilas 76v

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 20.11.12 - klo:11:42
Pari kolme sekuntia...hmm. - onkohan se aika, joka kuluu, ennenkuin öljynpaine saavuttaa ketjunkiristimen? (samoin hydraulisen venttiilivälysten tasaimen). Venynyt, löysä ketju ei "istu" kunnolla kiinni ketjupyörässä, se pyrkii "kiipeämään" hampaan kylkeä pitkin sen kärkeä kohti, pitää pärinää, kunnes hydraulinen ketjunkiristin kiskoo löysät pois?? 

Löytyi muuten (ehkäpä ollut täälläkin jossain joskus) Scirocco Centralin sivuilta tuollainen:

"There is a quite a long running bulletin on this TPI 2009810/19, dated 09.11.11. and the Cold Start-Up Rattle for 2 to 3 seconds. The problem can affect 160PS engines upto serial number CAV 213442. My engine serial number was within the production range :( . The Camshaft Adjuster is part 03C 109 088B and the TPI replaces it with 03C 109 088E."

http://www.sciroccocentral.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=11007


Linkin takana myös videopätkää tuosta äänesta, eli syypää olisi tuo nokka-akselin säädinyksikkö. Oma kone näyttäisi sarjanumeron perusteella kuuluvan tuohon erään. Omaan kai tuli rempan yhteydessä sitten uudempaa osaa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.11.12 - klo:11:50
Löytyi muuten (ehkäpä ollut täälläkin jossain joskus) Scirocco Centralin sivuilta tuollainen:

Tuon tiedonhan voisi jopa tulkita positiiviseksi. Nokka-akselin säädinyksikön äännähtely ei taida sentään mitään katastrofeja aiheuttaa, kuten loppuun asti venytetty jakopään ketju?
Ã,,änen aiheuttajan arvuuttelu menee tietenkin vaikeammaksi.
Pystyykö testerin avulla päättelemään, milloin jakoketju on venynyt? (venttiilien ajoituksen muuttumisesta?)
Joutilas 76v

livejungle

#1426
Tuossa video jossa esiintyy jakopään rallatus. Ei sama kone kuin itsellä, mutta saman teki ennen ketjun/kiristimen vaihtoa.
Scirocco 1.4 Tsi Sport Engine Start Noise Problem

Ja tässä toinen joka kuulostaa jo aika finaalissa olevalta.
VW Golf 5 TSI 122KM PROBLEM

Ja kolmas, neljäs.. Näitähän on juutuubi pullollaan..
Leon 1.4 TSi cold start

Golf 5 1.4 TSI strange engine noise at cold start - take2

Ei muutakuin pajalle jos rallahtaa..

Vaarivanhus

Kyllä varsinkin tuo toinen videoista oli jo sen kuuloinen, etten itse, jos auto omani olisi, uskaltaisi tuollaista korjaamolle toimittaa kuin lavettiauton kyydillä.
Joutilas 76v

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 20.11.12 - klo:11:42
Pari kolme sekuntia...hmm. - onkohan se aika, joka kuluu, ennenkuin öljynpaine saavuttaa ketjunkiristimen? (samoin hydraulisen venttiilivälysten tasaimen). Venynyt, löysä ketju ei "istu" kunnolla kiinni ketjupyörässä, se pyrkii "kiipeämään" hampaan kylkeä pitkin sen kärkeä kohti, pitää pärinää, kunnes hydraulinen ketjunkiristin kiskoo löysät pois?? 
Sciroccossa se kuului ennen ketjun vaihtoa, ja kuuluu taas.  :-\
Koneenvaihdon kokenut Touran (1.4tsi) ei pidä meteliä.
Scirocco & VI Golf Variant

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 21.11.12 - klo:13:35
Sciroccossa se kuului ennen ketjun vaihtoa, ja kuuluu taas.  :-\
Koneenvaihdon kokenut Touran (1.4tsi) ei pidä meteliä.
Olisiko Sciroccon remontteeraaminen jostain syystä epäonnistunut tai kaikkea tarpeellista ei oltu uusittu? Miten kovaa materiaalia ovat ketjupyörät, kuluvatko ne merkittävästi? Paljonko ehdit ajaa ketjunvaihdon jälkeen, ennen kuin alkoi uudelleen pitää ääntä? Työllekin luulisi olevan jonkinlaisen takuun.
Joutilas 76v

skriko

Jos käynnistäessä kuuluva muutaman sekunnin rallatus on normaalia koska oljynpaine kiristää ketjun. Miksi sitten Toyota Celicassa joka oli mniulla uudesta ei kuulunut minkäänlaista rallatusta vaikka siinäkin on ketju. Eikö se sitten kiristykkään öljynpaineella niinkuin Sciroccossa.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.11.12 - klo:15:07
Jos käynnistäessä kuuluva muutaman sekunnin rallatus on normaalia koska oljynpaine kiristää ketjun. Miksi sitten Toyota Celicassa joka oli mniulla uudesta ei kuulunut minkäänlaista rallatusta vaikka siinäkin on ketju. Eikö se sitten kiristykkään öljynpaineella niinkuin Sciroccossa.

Itselläni ei ole kyllä yksikään ketjulla varustettu jakopää rallattanut käynnistyksen yhteydessä
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.11.12 - klo:15:23
Itselläni ei ole kyllä yksikään ketjulla varustettu jakopää rallattanut käynnistyksen yhteydessä

Ehkä niissä on ollut oikein suunniteltu kiristin. Siis sellainen räikkämekanismilla toimiva, joka ei koskaan päästä ketjua löysäksi.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.11.12 - klo:15:26
Ehkä niissä on ollut oikein suunniteltu kiristin. Siis sellainen räikkämekanismilla toimiva, joka ei koskaan päästä ketjua löysäksi.

Sellaisiahan ne Japanin pojat koneissaan suosivat.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

apo

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.11.12 - klo:15:23
Itselläni ei ole kyllä yksikään ketjulla varustettu jakopää rallattanut käynnistyksen yhteydessä
Näistä kolmesta eri jakopäästä, mitä meidän nykyisessä autossa on ollut, niin kahdessa ensimmäisessä kuulu rallatus käynnistettäessä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.11.12 - klo:15:26
Ehkä niissä on ollut oikein suunniteltu kiristin. Siis sellainen räikkämekanismilla toimiva, joka ei koskaan päästä ketjua löysäksi.

Ok. Kyllä munkin Rocco kaikenmaailman ääniä on päästellyt jo vuoden verran. Nyt ajettu 22 800. Enpä niistä jaksaa murhetta kantaa, jos hajoa niin sitten korjataan. Maksa en remonteista mitään. Vaivaa ja aikaahan siinä menee ja remonteissa auto kärsii aina muutenkin.

JS83


skriko

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 21.11.12 - klo:16:23
Mihinkäs tämä uskomus perustuu?

Mulla ei ole uskomuksia vain kokemusta. Usein kun esim. mopossa on ihmisillä naarmuja, kuuluu sanonta, tuli huollossa. Huolloissa ja kun auto yleensä on jossain pajalla, tulee naarmuja, lommoja, painaumia, hiertymiä, sisältä sotketaan, naarmutellaan, kolhitaan, potkitaan, sotketaan ratti, vaihdekeppi, käsijarru, hallintalaitteet, ovenkahvat, penkin verhoilut, oviverhoilut öjljyyn, rasvaan, pölyyn tai johonkin muuhin tököttiin. Siksi vältän viimeiseen saakka noita huoltopaikkoja. Sitten kun niihin on pakkoa kerran kahdessa vuodessa mennä, ajan itse aina auton sisään ja ulos.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 21.11.12 - klo:14:06
Olisiko Sciroccon remontteeraaminen jostain syystä epäonnistunut tai kaikkea tarpeellista ei oltu uusittu? Miten kovaa materiaalia ovat ketjupyörät, kuluvatko ne merkittävästi? Paljonko ehdit ajaa ketjunvaihdon jälkeen, ennen kuin alkoi uudelleen pitää ääntä? Työllekin luulisi olevan jonkinlaisen takuun.
Ainakin osaluettelon pohjalta kaikki vaihdettu (~28 osaa).
6000km jälkeen n. vko sitten ääni palasi.
Scirocco & VI Golf Variant

maraarni

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.11.12 - klo:15:26
Ehkä niissä on ollut oikein suunniteltu kiristin. Siis sellainen räikkämekanismilla toimiva, joka ei koskaan päästä ketjua löysäksi.

Tuo oikein suunniteltu taitaa olla avainsana. Jonkinlainen räikkä näissäkin on kuvien perusteella, mutta ilmeisesti pettää..

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=46284&page=9 Postaus 178.

Kuva tuolta keskustelusta

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy