TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.11.12 - klo:21:15
Hyvältähän tuo kuullostaa,hälyttää ennen vauriota :)

Hälytti Golfikin 1,5s ennen :D

Vaarivanhus

Joutilas 76v

Sheinonen

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.11.12 - klo:11:19
Joo tuo pitäisi toteuttaa jollain erillisellä systeemillä, foorumin omalla äänestyksellä tuollaisesta kyselystä ei saa mitään järkevää tietoa irti. Jos jollain on aikaa/taitoa/mielenkiintoa moinen kysely tehdä, niin ei muuta kuin antakaa palaa :)
Googlelta löytyy loistava palvelu tähänkin.

Tein nopeasti tuon kyselyn ja sinne pääsee osoitteella:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGxFNnlyOVhHS3k2LVFCMDQ4Qm9mS2c6MQ

vastauksia pääsee katsomaan https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlA-fL6HvnhodGxFNnlyOVhHS3k2LVFCMDQ4Qm9mS2c

eGetin

Tuon "Kilometrit kun ilmeni" voisi muotoilla vähän toisin, eli "Kilometrit kun ilmeni (jos ei ongelmia, laita auton tämänhetkiset ajokilometrit)" tai jotain tuon suuntaista.

Vaarivanhus

#1384
Kiitoksia paljon teille kaikille, sekä kyselyn tekijälle että täyttäjille. Tein pikaisen yhteenvedon saadusta aineistosta. Tähänastisen aineiston tulokset kahdessa pdf-liitteessä. Toivottavasti toimii.

ps. Yritän tehdä uuden tilaston jossain vaiheessa, kun saadaan lisää aineistoa.

Edit: taulukoihin ei tullut epähuomiossa mukaan km-saraketta, jonka otsikossa lukisi "ei tietoa", koska joistakin vastauksista kyseinen tieto puuttui. Siitä johtuen erittelyssä joissakin kohtaa pientä epätarkkuutta. Kokonaiskappalemäärä ja prosenttiosuudet vastauksien mukaiset. Viritettyjen autojen määrä puuttuu myös.
Jatkan harjoituksia omalta osaltani.

Joutilas 76v

Vaarivanhus

Tässä tuoreempi yhteenveto, ulkoasu hieman muuttunut ja tiedot yhdessä pdf-tiedostossa liitteenä

Joutilas 76v

tsi1490


Karvis

Eli tästä eteenpäin gallupin tulokset voi sijoittaa ö-mappiin ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 18.11.12 - klo:10:15
Suoli24:ssä houkutellaan tänne "lisää otantaa".
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11061256

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.12 - klo:10:29
Eli tästä eteenpäin gallupin tulokset voi sijoittaa ö-mappiin ::)

Ylläolevaan en osaa ottaa kantaa.
Tässä kuitenkin tuoretta yhteenvetoa.


Joutilas 76v

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.12 - klo:10:29
Eli tästä eteenpäin gallupin tulokset voi sijoittaa ö-mappiin ::)

Jep, vähän aikaa sitten siellähän suorastaan reposteltiin vagarenalla sumuttamisesta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 18.11.12 - klo:10:15
Suoli24:ssä houkutellaan tänne "lisää otantaa".

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11061256

Ja ihan sattumalla tietysti bongasit tuon. Miksi kukaan edes eksyy tuonne? 


exari


Vagisti

Onpas reppanaporukkaa tuolla saitilla. ;D Ei luoja!

Trollejahan esiintyy aina palstoilla, mutta toi on jo surkeudessaan todella säälittävää! Miten jollain on aikaa tahi motivaaatiota tuollaiseen??
Only in Finland.

Tos®

Lainaa"Ehtisikö joku käydä heittämässä vähän vettä myllyyn? "

Jee, aika osuva sanonta sikäli, että nyt kun pakkaset taas tulee, niin alkaa Vokkeloiden välijäähyn putkien jäätymisongelmat. Siinähän ihan kirjaimellisesti saattaa mennä vettä pesään!

;D ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 18.11.12 - klo:12:43
Ja ihan sattumalla tietysti bongasit tuon. Miksi kukaan edes eksyy tuonne? 

En sattumalta. Käyn välillä katsomalla, mitä typeryyksiä siellä kirjoitellaan. Varsinaista keskustelua Volkkaripuolella ei käydä, koska kaikki normaalit ihmiset on saatu karkotettua.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.12 - klo:10:29
Eli tästä eteenpäin gallupin tulokset voi sijoittaa ö-mappiin ::)
Tutkiskelin kyselyn vastauksia. Havaintoja:

-ainakin kolmeen vastaukseen laitettu useampi kuin yksi auto. Mahdotonta yhdistää luotettavasti esim. moottorin koko ja vuosimalli toisiinsa.
-rivit 116 ja 117 samanlaiset vastaukset sekunnilleen samaan aikaan.
-rivit 119 ja 120 samanlaiset vastaukset 26:n sekunnin välein.

Saattaa olla, että joku on "sählännyt" (vahingossa tai tahallaan?) ja tulosten luotettavuus kärsii.

Miten tehdään jatkossa? Suodatetaanko epäilyttävät rivit manuaalisesti pois ja tehdään jatkossa vielä yhteenvetoja?
Vai laitetaanko tutkimus mappi ö:hön eli päätetään tähän. Vastauksiahan voi kuitenkin tarkastella. Jonkinlainen tuloshan jo kuitenkin saatiinkin ja alkupään vastauksista mahdollisuus tahallisiin väärinkäytöksiin on epätodennäköisempi?

Yhteenvedon teko on melko pieni homma, jos haluatte sellaisen vielä tehtävän kertyneistä, tällä hetkellä n. 120 vastauksesta?

Onko mielipiteitä ohjeeksi jatkoa varten?





Joutilas 76v

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.11.12 - klo:19:15
...Onko mielipiteitä ohjeeksi jatkoa varten?

Pistetään VAGarena luettavaksi vain rekisteröidyille. Luusi, että pitkässä juoksussa vähentää kiinnostusta tuolla Suoli-foorumilla.


automaattori

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 18.11.12 - klo:19:31
Pistetään VAGarena luettavaksi vain rekisteröidyille. Luusi, että pitkässä juoksussa vähentää kiinnostusta tuolla Suoli-foorumilla.



Oikeat nimet kehiin, sanon minä >:( Suoli24 yrittää nurkanvaltausta, nyt kannattaa puolustautua!
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 18.11.12 - klo:19:31
Pistetään VAGarena luettavaksi vain rekisteröidyille. Luusi, että pitkässä juoksussa vähentää kiinnostusta tuolla Suoli-foorumilla.


Tai sitten vähintään tämmöiset kyselyt tuonne "jäsenille" osioon? Eikös tuo jo karsisi vastausprosenttia lähemmäs todellista?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 18.11.12 - klo:20:12
Oikeat nimet kehiin, sanon minä >:(

"Oikean" nimen keksii kuka vain parissa minuutissa. Henkilöllisyyden varmentaminen taas maksaa rahaa. Trollien elämän hankaloittaminen hankaloittaa myös palstaa seuraavien elämää, joten mahdollsiia toimenpiteitä kannattaa punnita tarkkaan. Trollejahan rajoitusten lisääminen ei sinällään haittaa, aiheutetussa lisäharmissa on tarpeeksi palkintoa korvatakseen sen, ettei pääse sepittämään tarinoita.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tsiih

Heittäkää nyt se typerä kyselynne sinne suoleen vaikka kokonaan, se on hyvä paikka gallup-fetisseille. Taas ketjun viimeisin sivu täynnä ihan muuta kuin ketjuasiaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 19.11.12 - klo:06:24
Heittäkää nyt se typerä kyselynne sinne suoleen vaikka kokonaan, se on hyvä paikka gallup-fetisseille. Taas ketjun viimeisin sivu täynnä ihan muuta kuin ketjuasiaa.
Näin lienee viisainta tehdä? Tällaisen gallupin luotettava tekeminen edellyttäisi "mietintämyssyni" mukaan ehkäpä seuraavaa:

1. Kyselylomakkeen kentissä pitäisi olla oikeellisuustarkistimet tiedonsyöttövirheiden eliminoimiseksi. Kohteen varmistaminen oikeaksi perustuisi auton rekisterinumeroon, joka tarkistettaisiin koneellisesti muista tietokannoista. Ongelmaksi taitaisi muodostua tietosuojalaki ja ainakin kustannukset.

2. Yksinkertaisemmassa versiossa ilman auton rekisterinumeroa pitäisi estää kyselyn täyttö useampaan kuin yhteen kertaan. Minimi olisi IP-osoitteen tarkistus. Siinäkin tulisi ongelmaksi, jos perheessä on useampi kuin yksi auto, niin silloin tietoa ei voisi syöttää kuin yhdestä autosta. IP-osoitteeseen perustuva tarkistuskaan ei ole idioottivarma keino, koska yksityistalouksien IP-osoitteet ovat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta dynaamisia. Nettiyhteyslaitteen sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen dynaamisella IP-osoitteella muuttaa "tiedonsyöttölähteen" IP-osoitteen, jolloin IP-osoitteeseen perustuva äänestäjän tarkistus kaatuisi siihen. Tietokoneen MAC-osoitteeseen perustuva tarkistus kaatuisi siihen, että samasta tietokoneesta ei voisi äänestää kuin yhden kerran. Useamman auton perheissä ei voisi samalla tietokoneella äänestää kuin yhdestä autosta.

Tähän oman "mietintämyssyni vähäiseen maallikkosisältöön" julkituontiin perustuen arvelen idioottivarman äänestyksen järjestämisen olevan sekä teknisesti että kustannukset huomioiden olevan "keskustelukerhoympäristössä" vaikeaa, tapahtui se sitten julkisesti tai "jäsentenvälisenä" piilossa julkisuudelta.

Opetus: tulipahan testattua. Ei ihme, että vaaleissakin äänestetään edelleenkin vielä kirjoittamalla numero paperilapulle.

Sitten ketjuasiaakin, ettei mene pelkäksi asian vierestä höpinäksi, kuten Tsiih jo mainitsikin.

Meidän perhepiirissä on kokemuksia TSI-moottoreista kolmesta autosta. Jetta 2007 1,4 TSI  kaksoisahdettu, ajettiin 90tkm, ei vikaa. Tiguan 2011 1,4 TSI kaksoisahdettu, ajettu yli 40tkm, ei vikaa. Yeti 2012 1,2 TSI ajettu alle 10tkm, käy ja käynnistyy tosi siististi. Toisin sanoen positiiviset kokemukset kaikista. Öljyt ja suodatin vaihdettu kaikkiin ensimmäisen kerran 1500-2000 km paikkeilla, toinen öljynvaihto 15tkm, sitten 30 tkm LL-huolto, 45tkm kohdalla taas öljynvaihto. Öljynä käytetty LL-normin mukaista öljyä ja huoltoväliä ei ole muutettu "auton tietokoneeseen" alkuperäisestä. Ylimääräisen öljynvaihdon kohdalla ei huoltovälinäyttöä ole tietenkään nollattu (mahtoikohan kaikki termit tulla oikein?).
Kaikkia autojamme on kohdeltu kauniisti. Ulkona oleva auto on aina pidetty talviaikaan alle nollakeleillä "töpseli" seinässä riittävän pitkän aikaa ennen ajoon lähtöä. Autoja ei ole kylmänä kiusattu kovasti kaasua polkemalla ja kuormittamalla, ennen kuin moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilansa. Nopeusrajoitusten salliessa on "kaupunkikahnutuksen" väleillä poltettu karstoja, muuten yritetty säästellä polttoainetta ajamalla kevytkenkäisesti ja vaihteita järkevästi käyttäen. Ehkäpä näistä kaikista syistä johtuen meidän automme ovat käyttäytyneet omistajaansa kohtaan hyvätapaisesti ja palvelleet moitteettomasti. Tai sitten vain on sattunut käymään hyvä tuuri?

Huh, tulipa paljon tekstiä, ei taida kukaan jaksaa näin pitkälti lukea ;)
Joutilas 76v

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.11.12 - klo:09:46
Huh, tulipa paljon tekstiä, ei taida kukaan jaksaa näin pitkälti lukea ;)

Kyllä vaan jaksaa lukea.

Omalla autolla on kohta neljä vuotta ajettu ja ihan samat kokemukset. Ei pitkiä öljynvaihtovälejä, ei varsinaisia kylmäkäynnistyksiä ja siistiä ajoa. Eikä ongelmia. Välillä tapahtuva tyhjäkäyntikierroksien nosto parinkymmenen sekunnin ajaksi käynnistyksessä jaksaa edelleen ihmetyttää koska sen ajankohdalle ei ole mitään logiikkaa. Mutta se on kuitenkin ominaisuus eikä vika.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.11.12 - klo:10:15
Välillä tapahtuva tyhjäkäyntikierroksien nosto parinkymmenen sekunnin ajaksi käynnistyksessä jaksaa edelleen ihmetyttää koska sen ajankohdalle ei ole mitään logiikkaa. Mutta se on kuitenkin ominaisuus eikä vika.

Myös minun autoni käy kylmäkäynnistyksessä (vaikkapa yön yli seistyään) nopeahkoa tyhjäkäyntiä jonkin aikaa, sitten se putoaa normaaliksi. Olen pitänyt sitä itsestään selvyytenä. Alitajuntaisesti olen ajatellut sen olevan samantyyppisen jutun, kuin vanhanaikaisessa autossa ryypyn päällä olo hetken aikaa. Logiikkakin on selkeä, tekee sen aina kylmällä moottorilla. Tosin en ole ajatellut asiaa se tarkemmin, miten kylmä moottorin pitää olla, ennenkuin siihen menee "ryyppy päälle".
Enkä ole huomannut mitään normaalista poikkeavia hälyääniäkään käynnistyksen yhteydessä olevan. Ei edes sitä auton käsikirjassa kerrottua hetkellistä venttiilien naputusta ennen kuin öljy ehtii hydraulisiin venttiilinvälyksien tasaimiin. Jakopäästä en ole kuullut mitään havaittavaa, tai sitten pitäisi korvat puhdistaa vaikusta useammin ;D
Joutilas 76v

s-mod

Ongelmia olisikin varmaan vähemmän. Jos autojen myyntihenkilökunta olisi ammatti taitoisempaa. Esim. Mittailtiin öljyn kulutuksia uudehkona, kun esimmäinen litra meni aika tehokkaasti. Huollossa sitten mittailtiin ja sanottiin myjä mukana. "Ei näitä turhaan kannata öljyjä vaihtaa vasta sitten 30000 huollossa". No onpä se kulutuskin laskenut, mutta olisin kyllä vaihtanut 15000 jos huolto olisi ollut sitä mieltä. Käynnistyksistä: onhan tuo auto pikkaisen äänekkäämpi kylmä käynnistyksessä kuin esim. 5000km ajettuna. Nyt siis 41000tkm. Ja autohan sai kaasua viime kesänä vakiona Saksassa 230km/h.
Se 15s korkeammat kierokset löytyy täältäkin aamuisin. Ja sitten tiputtaa vähän turhankin alas kierrokset n. 650 rpm/min. Mutta kylmällä ja puolilämpällä koneella on käyntiäänet erimaailmasta, kuin lämpimänä, kehrää kuin kissa ja jos apulaiteita on päällä vähänkin (musiikki, lämppäri) auton käyntiääni ei kuulu sisälle! Mutta katsotaan mitä talvi tuo tullessaan. Varmaankin vaidatutan jakopään varmuuden vuoksi, ainakin jos pidän autoa vielä ensi syksyn jälkeen!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.11.12 - klo:10:15
Välillä tapahtuva tyhjäkäyntikierroksien nosto parinkymmenen sekunnin ajaksi käynnistyksessä jaksaa edelleen ihmetyttää koska sen ajankohdalle ei ole mitään logiikkaa. Mutta se on kuitenkin ominaisuus eikä vika.

Jos kyse on TSI-moottorista niin logiikka on "puolilämmin" moottori. Eli auto seisonut joitakin tunteja tai puoli päivää tms. ajamatta, vaihtelee ulkolämpötilan mukaan kuinka nopeasti jäähtyy niin paljon että ilmiötä ei esiinny. Katalysaattorin lämmityksestä kysymys, ei tee lämpimällä koneella eikä jääkylmälläkään, mutta "haalealla" tekee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vaarivanhus

Tuosta ylimääräisestä öljynvaihdosta kysyin huollon henkilökunnalta, muistaakseni myyjältäkin; "raukeaako autosta takuu, mikäli vaihdattaa (teidän huollossanne) öljyt useammin kuin mitä LL-ohjelma ohjeiden mukaan edellyttää?". En saanut vastauksesta sitä käsitystä, että takuu menisi ylimääräisen öljynvaihdon vuoksi, vaikka veisi omat öljyt. Tosin ei ole ollut mahdollisuutta testata asiaa, kun ei ole tullut takuun alaisia korjauksiakaan.
Joutilas 76v

mek

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.11.12 - klo:19:15
Tutkiskelin kyselyn vastauksia. Havaintoja:

-ainakin kolmeen vastaukseen laitettu useampi kuin yksi auto. Mahdotonta yhdistää luotettavasti esim. moottorin koko ja vuosimalli toisiinsa.
-rivit 116 ja 117 samanlaiset vastaukset sekunnilleen samaan aikaan.
-rivit 119 ja 120 samanlaiset vastaukset 26:n sekunnin välein.

Saattaa olla, että joku on "sählännyt" (vahingossa tai tahallaan?) ja tulosten luotettavuus kärsii.

Miten tehdään jatkossa? Suodatetaanko epäilyttävät rivit manuaalisesti pois ja tehdään jatkossa vielä yhteenvetoja?
Vai laitetaanko tutkimus mappi ö:hön eli päätetään tähän. Vastauksiahan voi kuitenkin tarkastella. Jonkinlainen tuloshan jo kuitenkin saatiinkin ja alkupään vastauksista mahdollisuus tahallisiin väärinkäytöksiin on epätodennäköisempi?

Yhteenvedon teko on melko pieni homma, jos haluatte sellaisen vielä tehtävän kertyneistä, tällä hetkellä n. 120 vastauksesta?

Onko mielipiteitä ohjeeksi jatkoa varten?
Juuri äsken vastasin neljän ongelmattoman Octavian osalta, yksi oma, kaksi isän peräkkäistä autoa ja yksi appiukon. Eli eivät olleet näppihäiriöitä...

Wekotin

Tuossa nyt sitten video remontin jälkeen. Auto ollut yön yli tolpan nokassa. Eipä tuosta äänestä voi sanoa juuta eikä jaata. Kauhealta kuullostaa. Sen verran kyllä pystyy toteamaan, että auto kiihtyy ihan eri tavalla nyt remontin jälkeen. Eli kyllä se jaon pieleen menemisen voi sitä kautta sitten todeta. Eli mm. turbo meni vaihtoon remontissa.

https://vimeo.com/53836694

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy