TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.11.12 - klo:11:48
Tuskinpa enää viitsivät panostaa ketjukoneisiin eli wanhaan tekniikkaan, kun uudet ovat hihnalla. Nämä ketjukoneiset tulevat jatkossa olemaan niitä hyljeksittyjä "välimalleja" joita piilotellaan vaihtoautohallien peränurkissa  ;D
Mikäli näin tekisivät, niin minä ainakin panostan jatkossa rahani jonkin muun kuin VAG-leirin tuotteisiin.
Joutilas 76v

Mikey

Autonvalmistajien motiivit aikoinaan siirtyä jakoketjusta hihnaan lienevät olleet:

- halu pienentää moottorin melua
- valmistuskustannusten alentaminen (hihna ketjua halvempi eikä tarvitse öljytiivistä kotelointia)

Paluu takaisin ketjuun mahdollisesti liittyi haluun vähentää huoltokustannuksia ja/tai hihnojen katkeamisen tuomia imagohaittoja. Tässä ei VAG oikein onnistunut :-\.

Mitä tulee tuohon hydraulinostimien kalkatukseen startin jälkeen: hydraulinen nostin ei sinänsä tarvitse öljynpainetta toimiakseen. Kalina tulee siitä, ettei koneen yläkerrassa startin jälkeen heti ole riittävästi öljyä tarjolla nostimien välyksen automaatiseen poistoon.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.11.12 - klo:11:48
Tuskinpa enää viitsivät panostaa ketjukoneisiin eli wanhaan tekniikkaan, kun uudet ovat hihnalla. Nämä ketjukoneiset tulevat jatkossa olemaan niitä hyljeksittyjä "välimalleja" joita piilotellaan vaihtoautohallien peränurkissa  ;D

Siinä tapauksessa ajan luultavasti nykyiseni loppuun saakka ja vaihdan sitten sähköautoon, jos vielä autoa tarvitsen.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.11.12 - klo:13:12
Siinä tapauksessa ajan luultavasti nykyiseni loppuun saakka ja vaihdan sitten sähköautoon, jos vielä autoa tarvitsen.
Voisihan tulevaisuuden noinkin suunnitella. Meillä sähköauto on jo valmiiksi hankittukin, autotallin hyllyllä. Kauko-ohjaus ym. hienoudet. Sitä saa ajaa ilman ajokorttia, mikäli vanhuuttaan joutuisi siitä luopumaan ;D 
Joutilas 76v

Taky

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 15.11.12 - klo:12:47
- valmistuskustannusten alentaminen (hihna ketjua halvempi eikä tarvitse öljytiivistä kotelointia)


OT: Paitsi niissä joissa hihna on öljykylvyssä kuten Fordin uudessa litraisessa koneessa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ganes

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.11.12 - klo:09:42
Yetin (TSI-moottorilla) käsikirjassa lukee seuraavasti:
"Kylmän moottorin käynnistymisen jälkeen saattaa kuulua hetken voimakasta käyntiääntä,
koska öljynpaineen täytyy päästä ensin hydraulisiin venttiilinnostimiin. Tämä on
normaalia ja siksi vaaratonta."

Tuo sama teksti näköjään lukee Passatinkin ohjekirjassa. Joten enpä viitsi enempää alkaa asiaa murehtia. Kiitosta vaan ;)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: pomo - 15.11.12 - klo:08:00
Eli vaikuttaa siltä,että ongelmat on siis pelkästään LL öljyillä? Ainakaan yhtään sellaista,jolla on ollut ongelmia ja käyttänyt muuta kuin LL öljyä ei ole ilmoittautunut? Voihan se tietenkin olla,että tässä koko keskusteluketjussa (miten osuva sanavalinta?!) ei ole montaa,jolla olis ollut todellisia ongelmia. Ã,,kkiä laskettuna vajaa 10 kpl?

Niin nämä ketjuthan ovat venyneet varsin tuoreista autoista joissa suurimmassa osassa takuu voimassa. Harva edes taitaa tietää, että huoltovälin voi valita joksikin muuksi, ja vielä harvempi, että tällöin joissakin autoissa on mahdollisuus tällöin valita ei-ll-öljy. Eiköhän aika harvassa ole ne ketjurikon kokeneet jotka notkuvat VAGarenalla. Ainakin kahden eri lähteen kautta kuultuna näitä ketjuvammaisia olisi aika paljon VW-korjaamoilla päivittäin. Tämä on kyllä yksi pirullinen ongelma, koska käyttäjä ei tähän oikein voi vaikuttaa mitenkään. Ihan sama onko auto huollettu säännöllisesti tai ei. Ainoa vaihtoehto oikeastaan on jättää käynnistämättä kokonaan.

kt

Kyllä öljyn välivaihto 15tmk kohdilla rauhottaa mieltä ja moottoria, varsinkin kun kaadattaa omat öljyt sisään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Korvaton

Muistuu mieleen ne ajat kun lähes kaikki moottorit oli jakoremmillä ja niitä poikkes melko paljon. Moni voivotteli että kumpa palattais taas ketjuun niin kaikki olisi hyvin. Mites kävikään?
Moni toivoo nyt että palattaispa siihen remmiin takasin :D

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.11.12 - klo:17:45
Ainakin kahden eri lähteen kautta kuultuna näitä ketjuvammaisia olisi aika paljon VW-korjaamoilla päivittäin. Tämä on kyllä yksi pirullinen ongelma, koska käyttäjä ei tähän oikein voi vaikuttaa mitenkään. Ihan sama onko auto huollettu säännöllisesti tai ei. Ainoa vaihtoehto oikeastaan on jättää käynnistämättä kokonaan.
Meillä alkoi mennä vakavaan harkintaan "pirullisen ongelman" aktivoitumisen odottelun poisto. Tiguanin kahden vuoden takuun loppu lähestyy, "vaihtoon..vaihtoon..vaihtoon"? niinkuin pyyhkijänsulat eräässä mainoksessa sanovat. Yetillä on vielä huolenpitosopimuksen myötä "armonaikaa" jäljellä 2 vuotta ja 4 kk. Eiköhän tämä tästä, jos hyvin sattuu...Sitten ei enää tarvitse pähkäillä sitäkään, mihin asentoon jättää vaihdekepin parkissa, kenenkään tai minkään turvallisuutta vaarantamatta!
Joutilas 76v

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.11.12 - klo:17:45
Ihan sama onko auto huollettu säännöllisesti tai ei. Ainoa vaihtoehto oikeastaan on jättää käynnistämättä kokonaan.
Ei toikaan oikein auta jos on jätetty mäkeen vaihde päällä  ;D

pomo

Tämä alkaa nyt lähteä vähän laukalle... Ei ne nyt varmaan kovin yleisiä ole, sen kuulin ihan liikkeestä,että niitten tehokkampien +160 hv 1.4 kanssa on ollut ongelmia,mutta kyllä kai nuo muuten on kohtuudella toiminut? Tuskin ne tsi:t minkään vaihtoautohallin nurkkaan myöskään jää näillä myyntimäärillä! Itse ajattelin ajella tuolla tsillä noin 100 000km ja vaihtaa sitten. Jos tulee ongelmia, niin siiten laitetaan rellu tai pökötti 4 vuoden takuulla. Yks huolto takuu aikana ja vaihtoon ennen seuraavaa ja takuun loppumista!

livejungle

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 04.10.12 - klo:21:45
Octavia 1.4TSI 90kw DSG -09, käynnistys pärähti/rallatti. Rallatus alkoi jo 105tkm kohdalla ja nyt mittarissa 140tkm..
Vaihdettu ketju ja kiristin. Olivat näitä vaihtaneet muihinkin ja minun auto veti kuulemma pohjat ketjun venymisessä. Useita senttejä..
Takuuseen 70%, maksettavaa jäi 170â,¬. Auto 3,5 vuotias.
Nyt toimii hienosti.

Tänne päivitystä että uudella ketjulla ajettu 1500km ja toimii edelleen hienosti. Ei minkään kuuloisia rallatuksia/rahinoita käynnistettäessä.
Konekkin käy tyhjäkäyntiä tasaisemmin ja paremmin kuin venyneellä ketjulla.
Uusi ketju oli kuulemma painavampaa materiaalia kuin vanha ja jotain muutoksia siinä uudessa ketjun kiristimessäkin oli.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 15.11.12 - klo:20:07
Uusi ketju oli kuulemma painavampaa materiaalia kuin vanha ja jotain muutoksia siinä uudessa ketjun kiristimessäkin oli.
Olisi mielenkiintoista saada käteensä tarkastelua varten vanha(vaihdettu) ja uusi (varaosa) ketju ja kiristimen osat. Ei olisi sitten pelkästään kuullun varassa.
Joutilas 76v

livejungle

#1334
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.11.12 - klo:20:16
Olisi mielenkiintoista saada käteensä tarkastelua varten vanha(vaihdettu) ja uusi (varaosa) ketju ja kiristimen osat. Ei olisi sitten pelkästään kuullun varassa.

Niin minulla rallatus/rahina meni lopulta niin pahaksi, että ketju jäi jotenkin laahaamaan rahisten eikä aina kiristynyt kunnolla kuin vasta 500m ajon jälkeen.
Välillä käynnistin auton toisen kerran uudestaan, jotta ketjunkiristin kiristi venynyttä ketjua enemmän, ja rahina/laahausääni loppui heti eikä tarvinnut ajaa 500m.
Teki lopussa myös todella pahan kuuloisia rallahtavia käynnistysääniä. Siihen vaikutti se missä asennossa auton nokka oli. Ja tosiaan mitä pitempään auto oli seissyt käyttämättä niin melko varmasti myös rääkäisi käynnistettäessä. Oikein hävetti käynnistää välillä, kun kaikki kääntyivät katsomaan että nytkö jotain hajosi.
Ketjun/kiristimen vaihdon jälkeen ei ole rallahtanut kertaakaan. Oli seissyt tai ei, tai olipa nokka missä kulmassa tahansa..

Jos niitä rallatus ääniä kuuluu, niin kyllä ne siitä pahenevat. Itse ajoin rallattavalla nokalla 105->140tkm, eli 35tonnia, kunnes käynnistys oli jo tosi härskin kuuloinen ja ketju jäi välillä laahaamaan.
Oli jo varmaan lähellä ketjun hyppääminen.

Vinkiksi sanottiin ennen ketjun vaihtoon pääsyä, että kannattaa odottaa että se rallatus/rahina loppuu ennen liikkeelle lähtöä, jotta ei hyppää..

Pumpeli

Onko pienempi koneisissa 1,2/1,4 jotain eroa jakopäässä kun vertaa isompi koneisiin 1,8/2,0,kun tuntuu,että suurimmat ongelmat on kuitenkin näissä pienempi koneisissa.

JS83

Lainaus käyttäjältä: supe - 15.11.12 - klo:20:39
Onko pienempi koneisissa 1,2/1,4 jotain eroa jakopäässä kun vertaa isompi koneisiin 1,8/2,0,kun tuntuu,että suurimmat ongelmat on kuitenkin näissä pienempi koneisissa.

Noita pienmpiä koneita on vain myyty niin paljon enemmän kuin 1.8/2.0.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 15.11.12 - klo:20:33
Jos niitä rallatus ääniä kuuluu, niin kyllä ne siitä pahenevat. Itse ajoin rallattavalla nokalla 105->140tkm, eli 35tonnia, kunnes käynnistys oli jo tosi härskin kuuloinen ja ketju jäi välillä laahaamaan.
Oli jo varmaan lähellä ketjun hyppääminen.

Nuo kilometrimäärät, ennenkuin alkoi rallattaa, ovat kaikesta huolimatta jo, sanoisinko "inhimillistä" luokkaa ja kertovat, ettei ainakaan sinun tapauksessasi ollut kyse mistään äkkinäisestä ilmiöstä.

Olisi mielenkiintoista saada tänne äänestys, millä kilometrimäärillä ja minkä vuotisten TSI-moottoreiden ketjuongelmista kärsineiden ketjunrallatus alkoi. Samalla saattaisi hahmottua edes jonkinmoinen kuva, kuinka paljon niitä lukumääräisesti yleensäkin on esiintynyt.
Joutilas 76v

eGetin

Samassa äänestyksessä sietäisi olla myös valinta ajetuille kilometreille ja ettei ole vielä ketju ilmoitellut itsestään.

pekus

#1339
Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 15.11.12 - klo:19:19
Muistuu mieleen ne ajat kun lähes kaikki moottorit oli jakoremmillä ja niitä poikkes melko paljon. Moni voivotteli että kumpa palattais taas ketjuun niin kaikki olisi hyvin. Mites kävikään?
Moni toivoo nyt että palattaispa siihen remmiin takasin :D
Sori offtopic
Uudessa Skoda Citigossa on hihnan tarkistusväli 240000km...
Lähde TM 19/12
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 15.11.12 - klo:21:01
Noita pienmpiä koneita on vain myyty niin paljon enemmän kuin 1.8/2.0.
Meneekö näin:
Ketju: 2,0 TSI 155kW (210hv)
Hammashihna: 2,0 TSI: 147kW(200hv), 173 kW(235hv), 199 kW(270 hv)
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 15.11.12 - klo:22:21
Samassa äänestyksessä sietäisi olla myös valinta ajetuille kilometreille ja ettei ole vielä ketju ilmoitellut itsestään.
Juuri niin, eli saataisiin esille myös ongelmattomat TSI-moottorit suhteessa ongelmallisiin. Kyselyitä aiemminkin laatineilla olisi rutiinia hoksata, mitä pitäisi kysyä ja millä tavoin.
Joutilas 76v

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 15.11.12 - klo:22:26
Meneekö näin:
Ketju: 2,0 TSI 155kW (210hv)
Hammashihna: 2,0 TSI: 147kW(200hv), 173 kW(235hv), 199 kW(270 hv)

2,0 TSI: 147kW(200hv) on myös ainakin ketjulla

sakal83

Lainaa
Olisi mielenkiintoista saada tänne äänestys, millä kilometrimäärillä ja minkä vuotisten TSI-moottoreiden ketjuongelmista kärsineiden ketjunrallatus alkoi. Samalla saattaisi hahmottua edes jonkinmoinen kuva, kuinka paljon niitä lukumääräisesti yleensäkin on esiintynyt.
Tälläinen itseäkin kiinnostaisi. Lähinnä kiinnostaisi ennemminkin kuinka paljon niitä ehjiä motteja tälläkin palstalla löytyy. Jos joku tsi-koneista autoa nyt itselleen etsisi ja sattuisi juuri tämän topicin lukaisemaan läpi, niin saattaisi miettiä toisen kerran. Toki tässä nyt kirjoitellaan vioista, mutta eipä kehumistopicciakaan ole?
Jos saataisiin ihmiset vastailemaan niin jonkinnäköisen prosenttitilaston pystyisi väkäämään, monellako esim sadasta on jakopää levinnyt.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kasis

Lainaus käyttäjältä: supe - 15.11.12 - klo:20:39
Onko pienempi koneisissa 1,2/1,4 jotain eroa jakopäässä kun vertaa isompi koneisiin 1,8/2,0,kun tuntuu,että suurimmat ongelmat on kuitenkin näissä pienempi koneisissa.
Lainaus käyttäjältä: JS83 - 15.11.12 - klo:21:01
Noita pienmpiä koneita on vain myyty niin paljon enemmän kuin 1.8/2.0.
Aihetta sivuten.
Kuinka monella on 2 litraisessa ollut jakoketjussa vastaavia ongelmia/ketju vaihdettu?
Scirocco & VI Golf Variant

vasara

#1345
Lainaus käyttäjältä: supe - 15.11.12 - klo:20:39
Onko pienempi koneisissa 1,2/1,4 jotain eroa jakopäässä kun vertaa isompi koneisiin 1,8/2,0,kun tuntuu,että suurimmat ongelmat on kuitenkin näissä pienempi koneisissa.
Pienempien koneiden ketju on paksuudeltaan puolet noiden isompien ketjuista. Kuvia muistaakseni löytyy aiempaa tästä ketjusta. Ongelmat on keskittyneet 1.2/1.4 koneisiin. Syyn ymmärtää kun näkee millaista fillarinketjua on käytetty.
edit: sivulla 23 näkyy kuva rimpulaketjusta ja tuplavahvuisesta 1.8 tfsi ketjusta

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.11.12 - klo:08:07
Pienempien koneiden ketju on paksuudeltaan puolet noiden isompien ketjuista. Kuvia muistaakseni löytyy aiempaa tästä ketjusta. Ongelmat on keskittyneet 1.2/1.4 koneisiin. Syyn ymmärtää kun näkee millaista fillarinketjua on käytetty.
edit: sivulla 23 näkyy kuva rimpulaketjusta ja tuplavahvuisesta 1.8 tfsi ketjusta
.  Ahaa,eli ketjuissakin on siis eroja kun vertaa moottorikokoja.

Zaasa

#1347
Lainaus käyttäjältä: supe - 16.11.12 - klo:09:20
.  Ahaa,eli ketjuissakin on siis eroja kun vertaa moottorikokoja.
Toki on,ei 1.2TSI:n ketjulla pitkälle pääsisi 2.0TSI:llä.
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 16.11.12 - klo:03:03
Aihetta sivuten.
Kuinka monella on 2 litraisessa ollut jakoketjussa vastaavia ongelmia/ketju vaihdettu?

En ole kuullutkaan 2.0TSI/TSFI:n ketjuongelmista.

pomo

Kyselyyn olis varmaan hyvä liittää myös se, että jos porsi,niin oliko ohjelmoitu... Tuntuu,että noita pikkulohkoja ohjelmoidaan aika paljon!

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 16.11.12 - klo:09:42
Toki on,ei 1.2TSI:n ketjulla pitkälle pääsisi 2.0TSI:llä.En ole kuullutkaan 2.0TSI/TSFI:n ketjuongelmista.
Ei tule itsellekkään mieleen, että joku olisi maininnut ketjuongelmasta 2 litraisen tiimoilta. Suomessa on kuitenkin "jokusen" esim. RS Ocu, GTI Golf ja muitakin autoja, jotka pitävät peltien suojissa 2 litraisen ahdetun koneen, joka on nokkaketjulla varustettu.  ;)
Rohkeasti kertomaan vaan, jos on ollut ketjuongelmia 2 litraisessa.
Scirocco & VI Golf Variant

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy