TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.11.12 - klo:14:34
Kyllä. Lähinnä ajatuksena olikin pohtia öljyjen kunnon vaikutusta öljynpaineella toimivaan jakoketjunkiristimeen. Ketjun voitelusta en ole huolestunut. Ainakin LMS:llä tutun tuttu muistuttaa joka kerta 2.0 TSI:n umpisurkeista öljynpaineista ja eiköhän näissä TSI:ssä aika pitkälle samanlainen öljypumppuratkaisu (duo-centric) löydy.
Näin ollen, mitkä ovat auton omistajan mahdollisuudet tehdä jotain jakoketjun pikku hiljaa venyessä ja huonolla tuurilla lopputulemana edessä olevan moottorituhon estämiseksi?

1. Pysäköinti mäkeen vaihde vapaalla käsijarrun varaan.
2. Jakoketjun vaihdattaminen säännöllisesti (omaan piikkiin?). Mistä sen voisi tietää, milloin on vaihdon aika?

Mikäli ketju ilmoittaa aina etukäteen venymisestään rallattamalla, niin miten nopeasti ja vakavasti pitäisi suhtautua ääneen ja ryhtyä toimenpiteisiin?  Voiko tai uskaltaako ajaa rallatuksen alettua seuraavaan LL-huoltoon asti, jonne saattaa olla pisimmillään lähes 30 tkm? Löytyykö auton omistajalta ymmärrystä ja mielenkiintoa tehdä mitään toimenpiteitä, koska ketjunvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan? Mistä yleensäkin pystyy uuden äänen ilmestyttyä moottoriin tietämään, onko kyseessä jokin muu kuin ketjun venymisvika? Miten suhtautuu korjaamo, onko heillä riittävän hyvät "korvat" tunnistaa moottorin käyntiäänen perusteella  äänen tulevan venyneestä jakoketjusta?
Joutilas 76v

Wekotin

#1291
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 13.11.12 - klo:15:44
...Näin ollen, mitkä ovat auton omistajan mahdollisuudet tehdä jotain jakoketjun pikku hiljaa venyessä ja huonolla tuurilla lopputulemana edessä olevan moottorituhon estämiseksi?

Mikäli ketju ilmoittaa aina etukäteen venymisestään rallattamalla, niin miten nopeasti ja vakavasti pitäisi suhtautua ääneen ja ryhtyä toimenpiteisiin?  Voiko tai uskaltaako ajaa rallatuksen alettua seuraavaan LL-huoltoon asti, jonne saattaa olla pisimmillään lähes 30 tkm?...
Itseasiassa nyt kun otit esille muistuikin pätkä kylmäkäynnistyksestä huhtikuulta joka tuli kuvattua. Laitoin tämän aiemminkin tänne. Nyt fiksumpana tietää, että ääni ei sittenkään ollut normaali. Eli kone kesti tuon jälkeen 7 kuukautta (noin 20tkm). Sanoisin, että siinä kohtaa on hyvä hakeutua huoltoon kun konehuoneen äänet alkavat niin paljon kiinnostaa, että niitä täytyy kuvata  ;D.

118kW 1.4 TSI Start-Up on Vimeo


Vaarivanhus

#1292
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.11.12 - klo:16:02
Itseasiassa nyt kun otit esille muistuikin pätkä kylmäkäynnistyksestä huhtikuulta joka tuli kuvattua. Laitoin tämän aiemminkin tänne. Nyt fiksumpana tietää, että ääni ei sittenkään ollut normaali. Eli kone kesti tuon jälkeen 7 kuukautta (noin 20tkm).

Kiitos, muistaakseni juuri tuon videosi jo silloin kuunnelleeni ja sen innoittamana otettiinkin vastaava video poikani Tiguanin kylmäkäynnistyksestä talteen myöhempää vertailukäyttöä ajatellen. Täytyisi vain olla huippuluokan äänitys- ja äänentoistovehkeet. Moottorin käyntiääni kuulostaa livenä omin korvin kuunneltuna huomattavasti erilaisemmalta kuin tallennusta kuunneltaessa. Tietenkin, jos vertaa kahta samoilla vehkeillä tehtyä tallennusta keskenään, niin ehkäpä niitä sitten pystyy paremmin vertailemaan?
Tuo mainitsemasi kilometrimäärä valaisee asiaa; toimenpiteisiin on äänen ilmestyttyä syytä ryhtyä mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Eiköhän tämä tästä ala palanen kerrallaan avautua, miten ketjuasiaan pitäisi suhtautua. Silmiään ja korviaan ei kannattane ummistaa. Eipä taida riittää pelkästään se, että huollattaa autoaan ohjeiden mukaan?  

Edit: kyllä tuo sinun autosi moottorin ääni kuulostaa "melko traktorilta", kun vertailin myös huhtikuussa tehtyä tallennetta Tiguanista. Pitääkin tehdä uusi tallennus Tigusta sopivan tilaisuuden tullen, niin voi sitten tehdä itselleen jonkinlaista vertailutilastoa asiasta. Yeti on vielä niin uusi, että se käy kuin "maidossa".
Joutilas 76v

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pomo

Tuota kiristintä mää vähän niinkö meinasin. Ja miten lie mersujen suutin viat,oisko niihinkin vaikuttanut nuo ll öljyt eli 2v vaihtoväli? Siinä tulee suomessa kaks täyttä talvea, joka on varmasti kovaa hommaa öljyillekin...

Mutta,mutta, onko joku, jolla on ketjussa tai siis kiristimessä ollut ongelmia ja on käyttänyt jotain muuta kuin ll öljyä?

the_raz

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 13.11.12 - klo:08:20
Ja päivän päätteeksi: Huollosta soittivat ja pahoittelivat että olivat kämmänneet edellisen korjauksen; auto on nyt korjattu ja pitäisi olla OK. Lohdutuksena tarjosivat pesun+imuroinnin kun oli työpäivää vielä jäljellä, joten loppujen lopuksi jäi jokseenkin hyvä maku - edellyttäen etteivät taas rikkoneet jotain muuta...

Tänään viety auto taas takaisin pajalle (joka muuten on Veho Olari Espoossa) - syynä öljyvuoto joka nyt on niin runsasta että lätäköt parkkipaikalla näkee syyspimeässäkin. Tällä kertaa pääsin jatkamaan matkaa Smartilla ja auto jäi sinne toistaiseksi. Katsotaan mitä sitten seuraa...

SNG

LainaaMutta,mutta, onko joku, jolla on ketjussa tai siis kiristimessä ollut ongelmia ja on käyttänyt jotain muuta kuin ll öljyä?

Niin ihan relevanttia olisi ymmärtää, koska osittain vikaantumisiin on kaiketikin vaikuttanut alimitoitettu öljypumppu ja sitä kautta öljynpainevajaus ketjun kiristimessä. Ei taida öljy kuitenkaan muuttua pieksi longlife vaihtovälin pituudesta johtuen.

tet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.11.12 - klo:16:58
Ja miten lie mersujen suutin viat,oisko niihinkin vaikuttanut nuo ll öljyt eli 2v vaihtoväli?

Suutinviat? ??? Mitäs suuttimia se moottoriöljy mesessä voitelee?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.11.12 - klo:16:58
Tuota kiristintä mää vähän niinkö meinasin. Ja miten lie mersujen suutin viat,oisko niihinkin vaikuttanut nuo ll öljyt eli 2v vaihtoväli? Siinä tulee suomessa kaks täyttä talvea, joka on varmasti kovaa hommaa öljyillekin...


Epäilisin edelleenkin, että ei vika ole öjynlaadussa tai öljyssä.
Vaggilaisille bensavehkeille öljy kelpaa, niin eihän se edes vanhaksi ennätä, kun kokoajan saa lisätä uutta.

Zaasa

#1299
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 13.11.12 - klo:15:44
Näin ollen, mitkä ovat auton omistajan mahdollisuudet tehdä jotain jakoketjun pikku hiljaa venyessä ja huonolla tuurilla lopputulemana edessä olevan moottorituhon estämiseksi?

1. Pysäköinti mäkeen vaihde vapaalla käsijarrun varaan.
Pidän tuota harkitsemattomana ja edesvastuuttomana neuvona :o. Jos kaikki VAG:in omistavat alkaisivat pysäköimään autonsa pelkästään käsijarrun varaan jakoketjun venymisen pelossa  niin saisimme lukea lehdistä seurauksia karkailevista autoista.

Saattaisi myös tulla hylky autokoululaiselle jos inssi käskisi pysäköimään auton jyrkkään mäkeen,jos junnu jättäisi auton ainoastaan kässärin varaan.

Jakoketju ei veny jos laittaa kässärin ensin ja sen jälkeen vaihteen päälle varmistaakseen auton paikalla pysymisen mäessä.
Ei jakoketju niin tärkeä ole että pitäisi alkaa turvallisuudella leikkimään.

pomo

Joo,tuo mersu menee nyt väsymyksen piikkiin... Viime yönä ei juuri nukuttu kun lapsi sairaana... Mutta onko joku,jolla olis ollut muut kun LLöljyt?

Korvaton

On kyllä ketjujen laatu heikentyny 20-30vuodessa jos ei uskalla enään edes vaihde päällä jättää mäkeen parkkiin.
Vanhojen corollien ja datsunien ketjut kesti vaihe päällä parkkeeramisen ja sitten vaihteella auto luisuun jos käsijarru ei pitäny tarpeeksi eikä ne koskaan rallattanu sen enempää mitä ne muuten piti ääntä.
Laahain noissa taisi kulua ja sen kuuli vähän kovempana rallatuksena mutta ei ne siltikään hajonnu.
Taitaa olla vaan ihan mutu juttua toi ketjun venyminen jos auton parkkeeraa mäkeen vaihde päällä tai sitten se ketju on valmistettu jostain tinaseoksesta.
Luulis että perinteinen jakopään remmi venyis ja kuluis jos jättää mäkeen vaihde päällä parkkiin ja sitten huonoimmassa skenaariossa remmi hyppäis ja olis jako pielessä.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 14.11.12 - klo:19:24
Pidän tuota harkitsemattomana ja edesvastuuttomana neuvona :o. Jos kaikki VAG:in omistavat alkaisivat pysäköimään autonsa käsijarrun varaan jakoketjun venymisen pelossa  niin saisimme lukea lehdistä seurauksia karkailevista autoista.

Jakoketju ei veny jos laittaa kässärin ensin ja sen jälkeen vaihteen päälle varmistaakseen auton paikalla pysymisen mäessä.
Ei jakoketju niin tärkeä ole että pitäisi alkaa turvallisuudella leikkimään.
Olet aivan oikeassa, turvallisuus on etusijalla.

Auto ei mene katsastuksesta läpi, mikäli käsijarru ei ole kunnossa. Tietenkin se saattaa mennä epäkuntoon katsastuksien välillä tai sitten sitä ei muista vetää päälle mäkeen pysäköitäessä. Eikä kovinkaan harvinaista unohtaa vahingossa käsijarrun käyttö. On minullekin sattunut, auto ajautui piikkiseen ruusupuskaan ja tuli naarmuja nokkapeltiin. Eikä ollut vaihde päällä, se olisi pelastanut tilanteen.
Vaihteen päällälaitto lisää paikallaan pysymisen turvallisuutta, aivan oikeassa olet. Ja tietenkin on tuo käsijarrun jäätymisjuttu, kiusa tietenkin sekin. Lähinnä tässä pohdiskelin tuota venyneen jakoketjun käyttäytymistä, jos vaihde on päällä ja käsijarru on huonosti tai ei ollenkaan kiskottuna päälle. Ei ollut tarkoitus pohdiskelussani mitään turvallisuutta vaarantavia toimintaohjeita antaa, en tullut ajatelleksi asiaa turvallisuuden, ainoastaan jakoketjun kantilta. Jos joku näin tulkitsi, niin pyydän anteeksi. En minäkään usko, että jakoketju "venyy" mistään muusta syystä kuin kulumisen seurauksena.
Kaikesta huolimatta, en jättäisi autoani mäkeen pelkästään vaihteenkaan varassa. Ainakin kääntäisin jyrkässä mäessä pyörät linkkuun kohti jalkakäytävän reunan kivetystä (kaupunkiolosuhteissa).
Joutilas 76v

laaksoma

Nuo pohdiskelut kässärin päälläolosta tai vaihteista on turhia.
Mulla meni jakopää DSG-koneessa. Ajoin auton parkkiin tasaisella alustalla, laiton vaihteiston P-asentoon ja sammutin moottorin.
Käynnistin samassa P-asennossa kahden päivän jälkeen ja jakopää hajosi.
Revi siitä sitten!

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 14.11.12 - klo:21:25
Nuo pohdiskelut kässärin päälläolosta tai vaihteista on turhia.
Mulla meni jakopää DSG-koneessa. Ajoin auton parkkiin tasaisella alustalla, laiton vaihteiston P-asentoon ja sammutin moottorin.
Käynnistin samassa P-asennossa kahden päivän jälkeen ja jakopää hajosi.
Revi siitä sitten!

Siltä vaikuttaa, että turhaan täällä pohdiskellaan, olisiko jotain tehtävissä ilman auton vaihtoa. Kerrassaan masentavaa. :(
No, rautaa ja kettinkiähän nämä vain!
Joutilas 76v

tet

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 14.11.12 - klo:19:40
Vanhojen corollien ja datsunien ketjut kesti vaihe päällä parkkeeramisen ja sitten vaihteella auto luisuun jos käsijarru ei pitäny tarpeeksi eikä ne koskaan rallattanu sen enempää mitä ne muuten piti ääntä.

Tojolla ja datsunilla ei siis ollut tehty suunnitteluvirheitä mitoituksessa kuten vw:llä. Eikä Ladalla, senkin ketju kesti hyvin vaikka rallatti jo uutena niin kovaa että meludirektiivi lopulta esti koko automallin myynnin EU-alueella. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Passatti

Autot jätetään Keski-Euroopassa ja monissa muissakin maissa vain ja ainoastaan kässärin varaan.Ei vaihteita silmään.
Always lead, never follow

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 14.11.12 - klo:22:20
Autot jätetään Keski-Euroopassa ja monissa muissakin maissa vain ja ainoastaan kässärin varaan.Ei vaihteita silmään.

Melko vahvasti sanottu, vallankin jos ei ole muuta todistetta esitettäväksi.

Eikös erilaisten automaattien osuus ole tätä nykyä Euroopassakin kohtuullisen suuri? Jätetäänkö nekin N:lle?

Ganes

Mahtaakohan meikäläisenkin starttausäänet liittyä jakoketjuongelmiin? Eli kun auto on seissut pidempään esim. yön yli ja starttaan, niin kuuluu ihankuin venttiilien naputusta joka kuuluu siis myös selvästi kabiinin puolellekkin. Se kestää aina vain noin 2-3sek ja sitten poistuu. Tosiaan ääni esiintyy vain kylmäkäynnistyksessä ja ensimmäisellä starttauksella. Jos sammutan kylmän moottorin heti ja käynnistän uudelleen niin eipä kuulu enää, eikä siis muutenkaan koskaan lämpimällä koneella. Tätä on jatkunut noin kuukauden verran eli varmaan sen ajan kun ulkoilmanlämpötila on tippunut alle +10C. Kysäisin tänään merkkihuollossa käytyäni asiasta ja sanoivat että ketjuongelmaisten äänet kuullostavat enemmänkin laahaavilta ääniltä kuin naputtavilta ja ovat pidempikestoisia. Eivät myöskään osanneet arvailla mikä tuollaisen äänen saattaisi aiheuttaa. Onkohan muilla esiintynyt tällaista?? 

Filixon

Julkaisussa Volkswagen 4/2012 sivulla 27 alkaa Huollossa-sarja. Jutun otsikkona on "MOOTTORIN OMA kapellimestari". Sen johdanto kuuluu näin: "Hammashihna rytmittää monia moottorin osia ja kiertää kehäänsä tiuhaan tahtiin. Se uusitaan määrätyn kilometrirajan tai kuuden vuoden välein."

Liittyyköhän tämä nyt siihen, että Volkkarilla ollaan luopumassa jakoketjuista ja palaamaan takaisin -hihnoihin?

Juttu on luettavissa tästä linkistä:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_kampanja.nsf/Volkswagen_4_2012.pdf
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.11.12 - klo:00:11
Juttu on luettavissa tästä linkistä:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_kampanja.nsf/Volkswagen_4_2012.pdf

Kun tuossa yllä myös pysäköimisestä käsijarrun/vaihteen kanssa puhutaan, niin samaisessa lehdessä on juttu VW Up!:in ASG-robottivaihteistosta. Siinä mainitaan että lootassa ei ole P-asentoa vaan auto täytyy pysäköidessä jättää käkkärin varaan. Näinhän tuo on myös ainakin Opelilla, töissä tulee joskus ajeltua isolla Opelin pakulla jossa myöskään ei ole mahdollisuutta mitenkään jättää vaihdetta päälle seisoessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: Ganes - 14.11.12 - klo:23:16
Mahtaakohan meikäläisenkin starttausäänet liittyä jakoketjuongelmiin? Eli kun auto on seissut pidempään esim. yön yli ja starttaan, niin kuuluu ihankuin venttiilien naputusta joka kuuluu siis myös selvästi kabiinin puolellekkin. Se kestää aina vain noin 2-3sek ja sitten poistuu. Tosiaan ääni esiintyy vain kylmäkäynnistyksessä ja ensimmäisellä starttauksella...

Liittynee venttilien "nostimiin" ja -säätimiin.

Joskus Fordissa piti vaihtaa pari säädinsäädin, kun ei venttiilinvälys enää säätynyt kunnolla.
Naputteli aluksi moottorin käynnistyttyä. Vika poistui, kun uusi nuo pari säätäjää.

pomo

Eli vaikuttaa siltä,että ongelmat on siis pelkästään LL öljyillä? Ainakaan yhtään sellaista,jolla on ollut ongelmia ja käyttänyt muuta kuin LL öljyä ei ole ilmoittautunut? Voihan se tietenkin olla,että tässä koko keskusteluketjussa (miten osuva sanavalinta?!) ei ole montaa,jolla olis ollut todellisia ongelmia. Ã,,kkiä laskettuna vajaa 10 kpl?

tsiih

Harvemmin kukaan käyttää alusta alkaen muuta kuin ll-öljyä, nää ketjuthan venyy hyvin pienillä kilometreillä jo. Mullakin oli max 50 tkm lasissa kun ketju vaihdettiin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Ganes - 14.11.12 - klo:23:16
Mahtaakohan meikäläisenkin starttausäänet liittyä jakoketjuongelmiin? Eli kun auto on seissut pidempään esim. yön yli ja starttaan, niin kuuluu ihankuin venttiilien naputusta joka kuuluu siis myös selvästi kabiinin puolellekkin. Se kestää aina vain noin 2-3sek ja sitten poistuu. Tosiaan ääni esiintyy vain kylmäkäynnistyksessä ja ensimmäisellä starttauksella. Jos sammutan kylmän moottorin heti ja käynnistän uudelleen niin eipä kuulu enää, eikä siis muutenkaan koskaan lämpimällä koneella. Tätä on jatkunut noin kuukauden verran eli varmaan sen ajan kun ulkoilmanlämpötila on tippunut alle +10C. Kysäisin tänään merkkihuollossa käytyäni asiasta ja sanoivat että ketjuongelmaisten äänet kuullostavat enemmänkin laahaavilta ääniltä kuin naputtavilta ja ovat pidempikestoisia. Eivät myöskään osanneet arvailla mikä tuollaisen äänen saattaisi aiheuttaa. Onkohan muilla esiintynyt tällaista?? 

Yetin (TSI-moottorilla) käsikirjassa lukee seuraavasti:
"Kylmän moottorin käynnistymisen jälkeen saattaa kuulua hetken voimakasta käyntiääntä,
koska öljynpaineen täytyy päästä ensin hydraulisiin venttiilinnostimiin. Tämä on
normaalia ja siksi vaaratonta."

En omassa autossani ole huomannut mitään huomiota herättäviä ääniä käynnistettäessä, mutta autolla on ajettu vasta reilu 8 tkm. Ainakaan ne ei kuulu kuskin paikalle. Pitänee kuulostella tarkemmin nokkapelti avattuna toisen startatessa. Tuo 2-3 sekuntia taitaa kuitenkin kulua, ennen kuin öljy ehtii venttiilinnostimiin?
Joutilas 76v

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.11.12 - klo:00:11
Julkaisussa Volkswagen 4/2012 sivulla 27 alkaa Huollossa-sarja. Jutun otsikkona on "MOOTTORIN OMA kapellimestari". Sen johdanto kuuluu näin: "Hammashihna rytmittää monia moottorin osia ja kiertää kehäänsä tiuhaan tahtiin. Se uusitaan määrätyn kilometrirajan tai kuuden vuoden välein."

Liittyyköhän tämä nyt siihen, että Volkkarilla ollaan luopumassa jakoketjuista ja palaamaan takaisin -hihnoihin?

Juttu on luettavissa tästä linkistä:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_kampanja.nsf/Volkswagen_4_2012.pdf
Samaan kirjoitukseen kiinnitin huomiota eilen tulleessa Vokswagenin asiakaslehdessä. Olisi mukavaa, jos ottaisivat kantaa myös ketjullisiin moottoreihin. Onko löytynyt niiden ongelmiin pysyvää ratkaisua? On tympeää elää epätietoisuudessa asian suhteen.
Joutilas 76v

ram1

Uudessa Golfissa Tsi:t on kaikki hihnalla, ja muutenkin moottorit täysin uusia.Ainakin 1.2 ja 1.4.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 15.11.12 - klo:11:25
Uudessa Golfissa Tsi:t on kaikki hihnalla, ja muutenkin moottorit täysin uusia.Ainakin 1.2 ja 1.4.

Milloinkohan homma menee siihen että paukahtaneen TSI:n tilalle vaihdetaan automaattisesti uusi hihnakone? ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.11.12 - klo:09:56
Samaan kirjoitukseen kiinnitin huomiota eilen tulleessa Vokswagenin asiakaslehdessä. Olisi mukavaa, jos ottaisivat kantaa myös ketjullisiin moottoreihin. Onko löytynyt niiden ongelmiin pysyvää ratkaisua? On tympeää elää epätietoisuudessa asian suhteen.

Tuskinpa enää viitsivät panostaa ketjukoneisiin eli wanhaan tekniikkaan, kun uudet ovat hihnalla. Nämä ketjukoneiset tulevat jatkossa olemaan niitä hyljeksittyjä "välimalleja" joita piilotellaan vaihtoautohallien peränurkissa  ;D

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.11.12 - klo:11:48
Tuskinpa enää viitsivät panostaa ketjukoneisiin eli wanhaan tekniikkaan, kun uudet ovat hihnalla. Nämä ketjukoneiset tulevat jatkossa olemaan niitä hyljeksittyjä "välimalleja" joita piilotellaan vaihtoautohallien peränurkissa  ;D

Kyllähän se fakta on niin että vw kustannussyistä suunnitteli ketjukoneet niin heikkolaatuisiksi että sen takia joutuvat palaamaan hihnakoneisiin. Kunnon paksu jakoketju ja hyvät kiristimet kestävät todella sen koko moottorin eliniän. Bmw ja mb kaikissa koneissa lienee vieläkin ketjut. Edullisemman segmentin autoihin, kuten vw, ei ole halua investoida kunnolliseen jakopään rakenteeseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy