TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 11.11.12 - klo:11:02
Eli lopputulema on se että käsijarrua ei voi vetaista päälle periaatteesta.

Olen syntynyt perse edellä ja aion olla sitä loppuelämäni.


Ei voi kuin toivoa että kone porsis laajemmastikkin.
Minä en enää muista, mikä pää edellä tuli putkahdettua esille, savusaunassa kun oli niin pimeääkin. Mutta käsijarrua vedän reippaasti ja manuaalivaihteen asetan vapaalle.
Joutilas 76v

Tos®

http://www.youtube.com/watch?v=PO6YPox2N1E&feature=g-all-u
Tuonne vaan kommentoimaan/linkittämään toi jakoketjun venymisvideo...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wekotin

Hei, muuten onko takuun jälkeisillä korjauksilla automaattisesti kahden vuoden takuu osilla ja työllä, siitäkin huolimatta vaikka omakustannusosuus jäisi nollaan?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.11.12 - klo:14:12
Hei, muuten onko takuun jälkeisillä korjauksilla automaattisesti kahden vuoden takuu osilla ja työllä, siitäkin huolimatta vaikka omakustannusosuus jäisi nollaan?

Käsittääkseni ei, mutta jos maksat jotain itse niin sitten taitaa saada takuun. Takuuaikana tehdyissä korjauksissahan korjaus ei jatka takuuta, vaan mennään sen alkuperäisen takuuajan mukaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.11.12 - klo:14:19
Käsittääkseni ei, mutta jos maksat jotain itse niin sitten taitaa saada takuun. Takuuaikana tehdyissä korjauksissahan korjaus ei jatka takuuta, vaan mennään sen alkuperäisen takuuajan mukaan.

Olen antanut itseni ymmärtää, että uusituilla osilla ja työllä olisi vuoden takuu tälläisissä tilanteissa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Wekotin

#1265
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.11.12 - klo:14:21
Olen antanut itseni ymmärtää, että uusituilla osilla ja työllä olisi vuoden takuu tälläisissä tilanteissa.


"Alkuperäiset Volkswagen-varaosat

Volkswagen-jälleenmyyjä myöntää asentamilleen tai myymilleen alkuperäisille Volkswagen-varaosille takuun. Alkuperäisosilla on sama takuuaika kuin uusilla autoilla: 24 kuukautta ilman kilometrirajoitusta. Lisäksi jälleenmyyjä myöntää yhtä pitkän ja kattavan takuun myös osan asennukseen käytetylle työlle."

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW5.nsf/0/B13EFF8EE1806B2BC22577E7004ABE23?OpenDocument


Lähinnä mietityttää onko tuo voimassa myös silloin kun asiakas ei "goodwillin" takia joudukaan maksumieheksi.

Edit:

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.11.12 - klo:14:19
Käsittääkseni ei, mutta jos maksat jotain itse niin sitten taitaa saada takuun. Takuuaikana tehdyissä korjauksissahan korjaus ei jatka takuuta, vaan mennään sen alkuperäisen takuuajan mukaan.
Eli sitten kannattaisi vipata tiskille nimellinen vitonen, niin saa takuun osille ja työlle. Hmmm...  ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.11.12 - klo:23:47
Skrikot ovat juuri suurin syy noihin käsijarruongelmiin. Onneksi olen käytännön kokemusten kautta ollut aktiivinen käsärin käyttäjä ja ei mitään ongelmaa. Osta Skrikolta auto ja heti käsäriremontti edessä.

Yhdeksäntoista omistamistani autoista ollut omassa käytössäni. Yhtäkään käsijarruremonttia ei ole joutunut tekemään, eikä ostajatkaan ole soitelleet perään.

skodamig

Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Wekotin


the_raz

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 10.11.12 - klo:21:01
Pieni ketjun aiheeseen liittyvä päivitys: Kolmisen viikkoa sitten tehtiin omalle ajokille (1.2 TSI 105 DSG Roomster, v, -11, ajettu 26 tkm) ketjunpäivitys takuukorjauksena, ja sen jälkeen olen ajanut n 600 km. Tänään kun käynnistin autoon niin ruutun pamahti vähäisen öljyn varoitus. Kun vielä tarkistin tikusta niin öljyä ei näkynyt lainkaan... Takakontissa oli onneksi auton mukana tullut öljypullo jonka kaadoin moottoriin ja ajoin huoltofirmaan, joka onneksi on vaan parin kilometrin päässä. Siellä oli huolto tietysti kiinni lauantaina, mutta ystävällinen Skoda-myyjä lisäsi veloituksetta öljyä niin että viikonopun ajot uskaltaa ajaa. Maanantaina sitten pikahuoltoon, ja katsotaan mitä mieltä he ovat asiasta.

Tilannepäivitys: Auto aamulla pikahuoltoon, ja jäi sinne päiväksi. Öljypohjan oli laitettu huonosti paikalleen eikä ollut tiivis. Se pitää liimata uudestaan. Odotan tarkempia aikatauluja, mutta minulla on ainakin suullinen lupaus että ellei autoa saada tänään valmiiksi niin saan sijaisauton veloituksetta.

apo

Takuiden suhteen meillä ainakin meni työlle 6kk ja uusille osille 2v.
Lainaus käyttäjältä: the_raz - 12.11.12 - klo:10:30
Tilannepäivitys: Auto aamulla pikahuoltoon, ja jäi sinne päiväksi. Öljypohjan oli laitettu huonosti paikalleen eikä ollut tiivis. Se pitää liimata uudestaan. Odotan tarkempia aikatauluja, mutta minulla on ainakin suullinen lupaus että ellei autoa saada tänään valmiiksi niin saan sijaisauton veloituksetta.
Hyvää asennushuolellisuutta :) Sijaisauto olisi pitänyt tulla saman tien.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: apo - 12.11.12 - klo:10:42
Takuiden suhteen meillä ainakin meni työlle 6kk ja uusille osille 2v.

Mitähän logiikkaa tuossa on, että työlle tuli takuuta vain 6 kuukautta?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 10.11.12 - klo:12:37
Sidenotena, eikös DSGn P-asennossa ole hydraulinen lukko, joka lukitsee vaihdelaatikon? Oma DSG Leoni oli omassa ruudussaan hiukkasen taaksepäin kallellaan, ja jos laatikko oli P-asennossa niin käynnistäminen yhtä tuskaa, opettelin heittämään N-asentoon ennen käynnistystä.

Mekaaninen, ei hydraulinen. Kaikissa kolmessa DSG-nimellä myytävässä lootassa on rakenteeltaan erilainen mutta kaikissa mekaaninen jota liikuttaa vaihdekepiltä tuleva vaijeri. Siinä yhdessä vain S Tronic -nimeä tottelevassa olevasta en ole varma millä lailla se on toteutettu.

Itsekin olen joskus ihmetellyt sitä miksi mäkiparkki ilman käppäriä saa aikaan selkeän vaikutuksen koneen käyntiin seuraavassa startissa. Tärinä ja jyrinä jotka lakkaavat heti kun heittää vivun pois P-asennosta. Parkkilukon rakenteessa mikään ei tuota selitä, se lukitsee lähtöakselin. Jos kytkimet ovat auki, ei parkkilukon pitäisi vaikuttaa moottorin käyntiin mitenkään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

apo

#1273
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.11.12 - klo:11:23
Mitähän logiikkaa tuossa on, että työlle tuli takuuta vain 6 kuukautta?
Tulee AUNEsta.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot/

Lisäys:
10. Takuu    
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan.
Lisäys 2:
Huomasinkin juuri aiemman Wekottimen postauksen
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.11.12 - klo:14:26

"Alkuperäiset Volkswagen-varaosat

Volkswagen-jälleenmyyjä myöntää asentamilleen tai myymilleen alkuperäisille Volkswagen-varaosille takuun. Alkuperäisosilla on sama takuuaika kuin uusilla autoilla: 24 kuukautta ilman kilometrirajoitusta. Lisäksi jälleenmyyjä myöntää yhtä pitkän ja kattavan takuun myös osan asennukseen käytetylle työlle."
Olikin hyvä kysymys... Täytyy ottaa piruuttaan puheeksi, kun seuraavan kerran vierailee remontin tehneellä pajalla.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.11.12 - klo:18:22
Siis 100% itsemaksetulle osalle(ko)?

Maksettu riittää eli jos maksat osasta jotain, on sillä 2v takuu. Jos saat osan takuuna eli et maksa siitä mitään, sen takuu kestää auton alkuperäisen takuun loppuun. Jos autoosi laitetaan takuuna uusi moottori yksi päivä ennen auton alkuperäisen takuun loppua, on kyseisellä moottorilla tasan yhden päivän takuu. Jos saat sovittua, että maksat kyseisestä moottorista yhden euron, ei kyseessä ole moottorin takuuvaihto vaan olet ostanut moottorin ja näin sillä on kahden vuoden takuu. Voit yrittää olla ovela mutta muista, että ei vastapelurikaan tyhmä ole.

skriko

Toyotan akulla saa ajaa tosi pitkään. Ostin 3/2004 uuden Celican. Koska autoni seisoi kesät ( vajaa 3 kuukautta ) tallissa akku sippasi. Menin mittauttamaan akun 10/2006. Autolla oli ajettu 13 600. Akku meni auton takuuseen ja vastoin parempaa tietoani, uudelle akulle annettiin kolmen vuoden akun takuu. Ihmettelin vielä miten takuu jatkui taas kolme vuotta. 2009 olisi saanut taas uuden akun jos olisi ollut aiheellista. Sillä ei sitten olisi ollut päivääkään takuuta.Eli kuusi vuotta akulla takuuta ja kuuden vuoden jälkeen olisi tullut uusi ilmaiseksi.
Ei kuulu TSI-aiheeseen, mutta tuli mieleeni takuujutuista kummallisuutena.

pomo

Juuri näin se menee. Onko muuten kokemuksia,onko kaikki ongelmat yhdistettävissä longlife öljyihin?

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.11.12 - klo:22:07
Juuri näin se menee. Onko muuten kokemuksia,onko kaikki ongelmat yhdistettävissä longlife öljyihin?

Onko tuo esim. Mobil ESP 5W-30 LL jotenkin huonompi öljy kuin esim. Mobil 5W-50 Rally Formula?.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Epes - 12.11.12 - klo:21:52
Maksettu riittää eli jos maksat osasta jotain, on sillä 2v takuu. Jos saat osan takuuna eli et maksa siitä mitään, sen takuu kestää auton alkuperäisen takuun loppuun. Jos autoosi laitetaan takuuna uusi moottori yksi päivä ennen auton alkuperäisen takuun loppua, on kyseisellä moottorilla tasan yhden päivän takuu. Jos saat sovittua, että maksat kyseisestä moottorista yhden euron, ei kyseessä ole moottorin takuuvaihto vaan olet ostanut moottorin ja näin sillä on kahden vuoden takuu. Voit yrittää olla ovela mutta muista, että ei vastapelurikaan tyhmä ole.

Ok. Eli Takuu = asiakkaalle ilmainen osa/korjaus, oli autossa alkuperäinen tehdastakuu voimassa tai ei. Kylläpäs mielenkiintoisia kuvioita täytyy pohtia VW:n omistaessaan. Eli nyt täytyisi päättää kuinka paljon olen valmis maksamaan uudesta kahden vuoden takuusta moottorille  :D, vai otanko ollenkaan, jos tosiaan käy niin, että ihan 0%-osuudella mentäisiin. Se ei välttämättä olekaan se optimitilanne *huoh*.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.11.12 - klo:22:07
Juuri näin se menee. Onko muuten kokemuksia,onko kaikki ongelmat yhdistettävissä longlife öljyihin?
Mikään öljy ei estä heikkoa jakoketjua venymästä. Ennemminkin sopisi pohtia noita huoltovälien pituuksia. Nyt olisi kyllä hyvä mahis käydä nappaamassa pari kuvaa motin sisuskaluista LL-vaihtoväleillä Suomen olosuhteissa.

Filixon

#1280
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.11.12 - klo:22:31
Mikään öljy ei estä heikkoa jakoketjua venymästä. Ennemminkin sopisi pohtia noita huoltovälien pituuksia. Nyt olisi kyllä hyvä mahis käydä nappaamassa pari kuvaa motin sisuskaluista LL-vaihtoväleillä Suomen olosuhteissa.

LL-vaihtovälihän on kaksi vuotta tai 30 tuhatta kilometriä, eikös? Aika moni (kuten minä) ei aja kahdessa vuodessa lähellekään 30:a tuhatta kilometriä, hyvä jos reilut puolet siitä. Ei kai LL-öljy ainakaan vähillä ajoilla happane itsekseen pilalle? Öljythän vaihdetaan joka tapauksessa kahden vuoden välein.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

En minäkään oikein jaksa uskoa, että öljyn laadulla on ratkaisevaa osuutta ketjun kulumiseen. Onhan se umpinaisessa tilassa suojassa ulkoisilta epäpuhtauksila.
Mielestäni olisi korkea aika saada valmistajalta jakeluun faktatietoa asiasta. Tällä menolla katoaa luottamus. Vai onko tietoa jo saatavilla jossakin?
Ei ole auton omistajan asia astua moottorisuunnittelijan saappaisiin.
Joutilas 76v

Filixon

Anteeksi asiaan liittymän kommenttini, mutta kyllä on söpöinen hauveli Vaarivanhuksella kuvassa... :)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.11.12 - klo:23:32
LL-vaihtovälihän on kaksi vuotta tai 30 tuhatta kilometriä, eikös? Aika moni (kuten minä) ei aja kahdessa vuodessa lähellekään 30:a tuhatta kilometriä, hyvä jos reilut puolet siitä. Ei kai LL-öljy ainakaan vähillä ajoilla happane itsekseen pilalle? Öljythän vaihdetaan joka tapauksessa kahden vuoden välein.
Kyllähän öljyyn vaikuttaa jatkuvat lämpötilan muutokset. Perusöljyjen hapettuminenhan ja sen seurauksena syntyvät yhdisteethän ovat yksi syy öljyn laadun huonontumiseen. Tätähän pyritään ehkäisemään lisäämällä hapettumisenestolisäaineita. Ja itse hapetusreaktiohan on lämpötilasta riippuvainen.

Kasis

#1284
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.11.12 - klo:18:22
Siis 100% itsemaksetulle osalle(ko)?
Kun maksat itse 20% tai enemmän, saat takuun työlle ja osille. Tämä siis takuun ulkopuolisissa (GW) korjauksissa.
Sama tieto taitaa löytyä kuluttaja-asiamiehen sivustolta.
Scirocco & VI Golf Variant

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.11.12 - klo:23:51
Anteeksi asiaan liittymän kommenttini, mutta kyllä on söpöinen hauveli Vaarivanhuksella kuvassa... :)
Eikös vain olekin. Filixonin mirrikin näkyy havahtuneen sitten viime näkemän oikein ylös katsomaan. Ei kannata pelätä, hauveli on kiltti koira, joka ei mirrejä hätyytä ;)

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.11.12 - klo:01:01
Kyllähän öljyyn vaikuttaa jatkuvat lämpötilan muutokset. Perusöljyjen hapettuminenhan ja sen seurauksena syntyvät yhdisteethän ovat yksi syy öljyn laadun huonontumiseen. Tätähän pyritään ehkäisemään lisäämällä hapettumisenestolisäaineita. Ja itse hapetusreaktiohan on lämpötilasta riippuvainen.

Jakopään ketju taitaa puusta katsoen olla kuitenkin kohtalaisen vaatimaton kohde voideltavaksi moottorin muihin osiin verrattuna?
Joutilas 76v

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: skriko - 12.11.12 - klo:22:13
Onko tuo esim. Mobil ESP 5W-30 LL jotenkin huonompi öljy kuin esim. Mobil 5W-50 Rally Formula?.

Ne syyt on aivan muualla kuin öljyssä!
Mesessä käytössä tuo vähätuhkanen ESP-tyyppinen öljy.
Ei tässä moottorissa ( 200 cdi) ole jakoketjuongelmia ollut, eikä tarvitse lisäillä
vaihtovälillä öljyä. Ajettu nyt 300 000 km ongelmitta.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 12.11.12 - klo:10:30
Tilannepäivitys: Auto aamulla pikahuoltoon, ja jäi sinne päiväksi. Öljypohjan oli laitettu huonosti paikalleen eikä ollut tiivis. Se pitää liimata uudestaan. Odotan tarkempia aikatauluja, mutta minulla on ainakin suullinen lupaus että ellei autoa saada tänään valmiiksi niin saan sijaisauton veloituksetta.

Ja päivän päätteeksi: Huollosta soittivat ja pahoittelivat että olivat kämmänneet edellisen korjauksen; auto on nyt korjattu ja pitäisi olla OK. Lohdutuksena tarjosivat pesun+imuroinnin kun oli työpäivää vielä jäljellä, joten loppujen lopuksi jäi jokseenkin hyvä maku - edellyttäen etteivät taas rikkoneet jotain muuta...

JS83

Miedän uudella Fabia 1.2 Tsi:llä on nyt ajettu 1400km ja ajattelin käyttää ensihuollossa. Meillä tulee kilometrejä vuodessa tuohon autoon n. 13-15tkm. Kannattaako laittaa tuo auto pois longlife huoltoohjelmasta ja huollattaa auto esim. 15tkm/vuoden välein?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 13.11.12 - klo:07:17
...Jakopään ketju taitaa puusta katsoen olla kuitenkin kohtalaisen vaatimaton kohde voideltavaksi moottorin muihin osiin verrattuna?

Kyllä. Lähinnä ajatuksena olikin pohtia öljyjen kunnon vaikutusta öljynpaineella toimivaan jakoketjunkiristimeen. Ketjun voitelusta en ole huolestunut. Ainakin LMS:llä tutun tuttu muistuttaa joka kerta 2.0 TSI:n umpisurkeista öljynpaineista ja eiköhän näissä TSI:ssä aika pitkälle samanlainen öljypumppuratkaisu (duo-centric) löydy.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy