TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

DonCarlos

Mun 1.2 Tsi kitisee/vinkuu kun käynnistää pienessä pakkasessa. Vähän samanlainen ääni oli vanhassa Mazdassani jonka laturin hihna vinkui kun luisti. Liittyykö tää ujellus jakoketjuun, vai onko vaan Ocu2:sen ominaisuus? Kilsoja takana vasta 10k ja kylmäkäynnistys ääni on aika "halpisauton" kuuloinen  :)

jkvi

Lohtuna tähän ketjuun voi todeta, että tänään oli todettu veljen -12 mallin F10 BMW:n 520d:n koneessa menevän jakopään uusiksi. Ajettu 19 tkm. Koneesta kuului vieno sirinä, aivan kuin jokin apulaitehihnan kiristinrullan laakeri olisi ollut kuivana. Auto pajalla nyt n. 3 viikkoa eteenpäin...
CRDi & Collection

Epes

LainaaMutta jos kantti kestää, voihan raakin suurieleisesti hylätä autoliikkeen pihaan, sanoa so long ja poistua jalkaisin paikalta...

Meikäläiseltä jäisi auto poikittain huoltohallin oven eteen, ovet ja ratti lukittuna, käsijarru päällä. Ja ne suuret eleet tietysti.....

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: DonCarlos - 09.11.12 - klo:15:26
Mun 1.2 Tsi kitisee/vinkuu kun käynnistää pienessä pakkasessa. Vähän samanlainen ääni oli vanhassa Mazdassani jonka laturin hihna vinkui kun luisti. Liittyykö tää ujellus jakoketjuun, vai onko vaan Ocu2:sen ominaisuus? Kilsoja takana vasta 10k ja kylmäkäynnistys ääni on aika "halpisauton" kuuloinen  :)

Saman tyylinen hienoinen vikinä lähtee nykyään myös meikäläisen 1.2 TSI Seatista. Ã,,äni on nyt kuulunut jo tovin usein esim työpäivän jälkeen jolloin auto on seissyt päivän parkissa.  En ole edes ajatellut, että ääni liittyisi jakopäähän.. Ã,,äni on melko hiljainen mutta kuuluu kyllä "selvästi". Rallatustahan autoni on pitänyt jo pidempään keskimäärin joka viidenellä käynnistyksellä kun moottori on lämmin - puolilämmin. Autoni on 08/11 käyttöönotettu ja nyt 26tkm ajettu.

Mitäpä muuten viisaammat tuumaa, että voiko rallatusherkkyydessä olla eroa kun auto on pysäköity vaihde(manuaali) päällä vai vapaalle käsijarrun varaan..?
Olen tehnyt tälläistä "yhden" miehen tutkimusta, että minkälaisen pysäköinnin jälkeen rallatus usein kuuluu ja todennut, että herkimmiten se kuuluu kun auto on ollut parkissa pienessäkin mäessä vaihde päällä mutta todella harvoin jos auto on vapaalla käsijarru pohjassa. Onko sattumaa vai olisiko mahdollista, että vaihdetta vasten pysäköidessä kiristin antaa aina/helpommin ihan pikkaisen hihnalle löysää ja rallatus kuuluu kun hihna "kiristyy"..?  Eli pääseekö VAG ongelmasta jos antaa kentälle mahtikäskyn, että TSI konetta ei saa pysäköidä kuin vaihde vapaalla   ;D
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 09.11.12 - klo:17:21
Olen tehnyt tälläistä "yhden" miehen tutkimusta, että minkälaisen pysäköinnin jälkeen rallatus usein kuuluu ja todennut, että herkimmiten se kuuluu kun auto on ollut parkissa pienessäkin mäessä vaihde päällä mutta todella harvoin jos auto on vapaalla käsijarru pohjassa. Onko sattumaa vai olisiko mahdollista, että vaihdetta vasten pysäköidessä kiristin antaa aina/helpommin ihan pikkaisen hihnalle löysää ja rallatus kuuluu kun hihna "kiristyy"..?  Eli pääseekö VAG ongelmasta jos antaa kentälle mahtikäskyn, että TSI konetta ei saa pysäköidä kuin vaihde vapaalla   ;D

Käytätkö käsijarrua silloin kun vaihdekin on päällä? Jos et, niin se ei todennäköisesti tee ketjulle hyvää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.11.12 - klo:17:37
Käytätkö käsijarrua silloin kun vaihdekin on päällä? Jos et, niin se ei todennäköisesti tee ketjulle hyvää.

Tasamaalla on usein pelkkä ykkönen silmässä mutta pienikin mäki niin on vaihteen lisäksi käsijarru. Ei kuitenkaan pelkkä käsijarru.
Pois lukien nyt kun olen "tehnyt testiä" niin muutaman asteen mäessä, esim. lähikaupan eteen jätän koemielessä vaihteen varaan ja tällä keinoin saa "ketjun rallattamaan" herkemmin kuin käsijarrun varaan jätettäessä.
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 09.11.12 - klo:18:19
Tasamaalla on usein pelkkä ykkönen silmässä mutta pienikin mäki niin on vaihteen lisäksi käsijarru. Ei kuitenkaan pelkkä käsijarru.
Pois lukien nyt kun olen "tehnyt testiä" niin muutaman asteen mäessä, esim. lähikaupan eteen jätän koemielessä vaihteen varaan ja tällä keinoin saa "ketjun rallattamaan" herkemmin kuin käsijarrun varaan jätettäessä.

Puhutte nyt ilmeisesti manuaalivaihteisista autoista. DSG:llä pysäköitäessähän täytyy aina panna ensin käsijarru päälle â€" autoa ei saa jättää pelkästään P:lle parkkilukon varaan. Näin minulle opetettiin auton luovutuksessa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

apo

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 09.11.12 - klo:19:00
Puhutte nyt ilmeisesti manuaalivaihteisista autoista. DSG:llä pysäköitäessähän täytyy aina panna ensin käsijarru päälle â€" autoa ei saa jättää pelkästään P:lle parkkilukon varaan. Näin minulle opetettiin auton luovutuksessa.
Nyt täytyy jälleen ilmaista tyhmyyteni... Mitä varten DSG-laatikossa ylipäänsä on se P-asento jos sitä ei pelkästään saa käyttää?
Ymmärrän jos on reilu mäki mihin pysäköidään, niin silloin käytetään lisäksi käsijarrua, mutta jos annetaan ohje, että aina pitää käyttää... Voi hyvää päivää.

Passatti

Mulla ainakin DSG:llä menee sähköinen käsijarru päälle automaattisest kun pysäköin autoni.
Always lead, never follow

Filixon

Lainaus käyttäjältä: apo - 09.11.12 - klo:19:43
Nyt täytyy jälleen ilmaista tyhmyyteni... Mitä varten DSG-laatikossa ylipäänsä on se P-asento jos sitä ei pelkästään saa käyttää?
Ymmärrän jos on reilu mäki mihin pysäköidään, niin silloin käytetään lisäksi käsijarrua, mutta jos annetaan ohje, että aina pitää käyttää... Voi hyvää päivää.

Luulisin, että kun noudattaa yleisohjetta aina, siitä tulee automaatio, josta on hyötyä mutta haittaa tuskin koskaan. Sanotaanhan, ettei käsijarru käytössä kulu vaan pikemminkin päinvastoin (joskaan en ole puolesta enkä vastaan, jos joku menettelee toisin).
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: apo - 09.11.12 - klo:19:43
Nyt täytyy jälleen ilmaista tyhmyyteni... Mitä varten DSG-laatikossa ylipäänsä on se P-asento jos sitä ei pelkästään saa käyttää?
Ymmärrän jos on reilu mäki mihin pysäköidään, niin silloin käytetään lisäksi käsijarrua, mutta jos annetaan ohje, että aina pitää käyttää... Voi hyvää päivää.

TipTronicin käyttö opastuksessa liikkeessä neuvottiin että ei tarvi käyttää käsijarrua ollenkaan vaan laatikko vaan P-asentoon. Poikkeuksena todella jyrkät mäet.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

tet

^ Muistan aikoinaan lukeneeni, että ainakin Norjassa oli mennyt monesta DSG:stä parkkilukko rikki ilman käppäriä pysäköidessä. En muista mistä DSG-versiosta oli kysymys, eikä sekään selvinnyt kuinka jyrkissä mäissä sitä lukkoa oli rääkätty (sieltähän noita jyrkempiä löytyy). :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.11.12 - klo:17:37
Käytätkö käsijarrua silloin kun vaihdekin on päällä? Jos et, niin se ei todennäköisesti tee ketjulle hyvää.

Mihin tämä perustuu?
En nyt ihan äkkiä keksi mitä yhteyttä asialla on. Jos vaihteen jättää päälle ilman kässäriä, auton pitää paikallaan palotilan puristukset joten rasitus kohdistuu renkaista mäntiin olevaan voimansiirtoon. Auton renkaiden ja mäntien välillä ei ole nokkaketjua.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.11.12 - klo:22:23
Joo toivossa on hyvä elää. Ajattelinkin ottaa tämän asia positiivisesti, opettavaisena kokemuksena.  ;D. Positiivisena asiana näen tässä, että olen 1. omistaja ja auto huollettu (viimeksi eilen) aina myyntiliikkeessä.

No niin positiivisuus tuottanut alustavia tuloksia...

Sijaisauto ilmaiseksi (pl. bensat) siksi aikaa, että auto saadaan työn alle ensi viikolla ja pientä toivonkipinää ilmassa, että omavastuuosuus jäisi minimaaliseksi, ehkä jopa nollaan. Kiitos aukottoman myyntiliikkeen huoltohistorian. Merkkiliikkeissä huoltaminen alkaa maksamaan itseään takaisin  :D. Sen verran mottia on avattu, että epäily kohdistuu jakopäähän. Auto tosiaan on jo 3,5-vuotias ja ajettu 120tkm, joten tämä on mielestäni aika hyvä vastaantulo. Tosin ei kokemuksia muista merkeistä.

Pikkasen hävettää kun tuli tuolle Volkswagen huollon tyytyväisyyskyselyyn eilen vähän tylysti annettua ykkösiä, mutta soitto ei tullut parhaimpaan aikaan. Oli huoltoneuvojalle kuulemma tullut jo palaute.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.11.12 - klo:23:01
Mihin tämä perustuu?
En nyt ihan äkkiä keksi mitä yhteyttä asialla on. Jos vaihteen jättää päälle ilman kässäriä, auton pitää paikallaan palotilan puristukset joten rasitus kohdistuu renkaista mäntiin olevaan voimansiirtoon. Auton renkaiden ja mäntien välillä ei ole nokkaketjua.

En tiedä minäkään mihin ohje perustuu, mutta ainakin GPlussan manuaalissa -08 kehotetaan aina panemaan käsijarru päälle, kun pysäköidään auto, jossa on DSG-automaattivaihteisto.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.11.12 - klo:23:01
Mihin tämä perustuu?
En nyt ihan äkkiä keksi mitä yhteyttä asialla on. Jos vaihteen jättää päälle ilman kässäriä, auton pitää paikallaan palotilan puristukset joten rasitus kohdistuu renkaista mäntiin olevaan voimansiirtoon. Auton renkaiden ja mäntien välillä ei ole nokkaketjua.

No kysytäänkö näin: minkä helvetin takia sitä käsijarrua ei  voi vetaista päälle ihan vaikka saatana varmuuden vuoksi. Ihme kiukuttelua mitättömistä asioista.

Jos lähdet kiipeilemään vuorelle niin jätätkö varaköyden kytkemättä sen vuoksi että siihen pitää vaivautua liikauttamaan kättä 30 senttiä jononkin suuntaan.
Fabia rs combi -11

Wekotin

No eikös tämä käsijarrujuttu perustunut alunperin siihen (väärin?)käsitykseen, että jakoketju pääsisi hyppäämään sellaisissa tilanteissa jossa auto ollut mäessä parkissa. Eikös täällä foorumillakin ollut tapaus missä jako oli kaksoisahdetusta pielessä ja auto sattui vain olemaan viimeksi parkkeerattu mäkeen. Todellinen syy taisi muutama vuotta myöhemmin paljastua kuten kirjaimellisesti KETJUA lukiessa voi todeta. Mutta en tiedä kuinka hyvää tekee P-lukolle, että pistää P:lle mäessä, päästää jarrusta ja auton paino siirtyy sen lukkotapin varaa. Siinä voi käydä myös niin kun siirtää kapulan P:lle, että lukkotappi jääkin hampaan päälle ja varsinainen lukitus tapahtuu vasta kun auto nitkahtaa johonkin suuntaan, että tappi lukkiutuu hampaiden väliin. Varmaan pidemmässä juoksussa voi rasittaa tuota mekanismia.

Filixon

En tunne DSG:n tekniikkaa, mutta jos minä pysäköin vuoden -08 autoni pelkästään DSG:n varaan loivastikin viettävälle alustalle, vaihteenvalitsin on aika tiukassa, kun se seuraavan startin jälkeen pitää vetää P:ltä R:lle tai D:lle. Huomaa selvästi, että auton paino on ollut vaihteen varassa. Mutta kun käsijarru on ollut päällä, vaihteenvalitsin siirtyy kevyesti ajoasentoon liikkeellle lähdettäessä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 10.11.12 - klo:00:27
No kysytäänkö näin: minkä helvetin takia sitä käsijarrua ei  voi vetaista päälle ihan vaikka saatana varmuuden vuoksi. Ihme kiukuttelua mitättömistä asioista.

Jos lähdet kiipeilemään vuorelle niin jätätkö varaköyden kytkemättä sen vuoksi että siihen pitää vaivautua liikauttamaan kättä 30 senttiä jononkin suuntaan.

Ei ole tapanani käyttää käsijarrua pysäköitäessä (manuaali auto) jos sitä ei tarvitse mäen takia. Syy: Voi jäätyä talvella jumiin ja sitten v-tuttaa. 
Toiseksi: Puutuin asiaan myös teknisessä mielessä koska jakoketjulla ja vaihdepäällä pysäköinnillä ei järkeni mukaan ole mitään yhteyttä. Olisin mielelläni kuullut mihin asia perustuu jos näin olisi.

DSG:t on eri juttu, enkä niiden pysäköintiin ota kantaa. Vain siihen miten tämä asia liittyy jakoketjuun.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.11.12 - klo:23:01
Mihin tämä perustuu?
En nyt ihan äkkiä keksi mitä yhteyttä asialla on. Jos vaihteen jättää päälle ilman kässäriä, auton pitää paikallaan palotilan puristukset joten rasitus kohdistuu renkaista mäntiin olevaan voimansiirtoon. Auton renkaiden ja mäntien välillä ei ole nokkaketjua.

Arvelen seuraavaa:  auton valuessa vaihteen varassa syntyy vääntö kampiakseliin. Yksittäinen mäntä panee hanttiin ja puristustahdin loppuvaiheessa nytkähtää yläkuolokohdan yli, jolloin kampiakseli tekee edestakaisen pyörähdysliikkeen. Jakoketjun välykset nytkähtävät laidasta toiseen, ehkäpä löysä ketju hyppää tällöin väärälle hampaalle? Ketjussahan ei ole tietääkseni  jousivoimalla toimivaa esikiristystä. Voisi verrata tuota kampiakselin edestakaista nytkähdystä moottoripyörän käyntiin laittoon käynnistyspolkimella. Sehän potkaisee takaisin, jos varovasti polkasee.
Onko muilla parempia teorioita?
Joutilas 76v

Arcca

^Hyvä arvaus mielestäni Vaarivanhukselta, ja ostankin sen ainakin teorissa mahdollisena.
Venymättömällä ketjulla en tosin pidä todennäköisenä, mutta jo valmiiksi venyneellä, miksei. Siinä tapauksessa se aikaistaa väistämättöämän tapahtuman.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.11.12 - klo:09:18
Siinä tapauksessa se aikaistaa väistämättöämän tapahtuman.
Jakoketju ei ehkäpä ole parkissa ollessa vielä kokonaan hypännyt väärälle hampaalle, ainoastaan yksi tai muutama lenkki "pyrkii" hyppäämään. Kun auto seuraavan kerran startataan käyntiin, ketjun ylihyppääminen "viimeistellään" siinä vaiheessa.
Joutilas 76v

kt

Vaarivanhus kuvaa tilanteen oikein. Moottoripyörä voi käynnistettäessä potkaista ja auto kampikäynnistyksellä samoin.

Ladaa (=Neuvostoliitosta tuotu automerkki, suosittu 70-luvulla) kampesin käyntiin joskus 70-luvun alussa. Silloin muistin isäni 20-vuotta aikaisemmin antaman ohjeen: Käynnistinkampea pitää pitää kädessään siten, että peukalo on samalla puolella sormien kanssa! Jos kampeat niin, että kampi on peukalon ja etusormen "välissä", niin hyvin varmasti peukalo on sijoiltaan ennenkuin auto on käynnissä.

Johtuu juuri tuosta kampiakselin takaisinpotkusta yhden männän taistellessa yläkuolossa paineen kanssa. Kampiakselin pienikin takaliike nimittäin aiheuttaa käynnistyskampeen suhteellisesti laajan takapotkun, jolloin virkeänkään vesselin refleksit ei ennätä irrottamaan käsiotetta käynnistinkammesta, vaan peukalo on nurinniskoin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Vaarivanhus

Pieni ero parkissa olevassa autossa ja Ladan käynnistämisessä veivillä ja syntyvässä takapotkussa: virta ei ole päällä parkissa olevassa autossa eli tulpassa ei hyppää kipinä, joka sytyttäisi palotilassa olevat kaasut.
Joutilas 76v

kt

Totta. Ja varmaan sytytyksen ajoituskin vaikutti koneeen takapotkuhalukkuuteen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Repe_Ruutikallo

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.11.12 - klo:08:43
Ei ole tapanani käyttää käsijarrua pysäköitäessä (manuaali auto) jos sitä ei tarvitse mäen takia. Syy: Voi jäätyä talvella jumiin ja sitten v-tuttaa. 

Teoriassa voi tapahtua mitä tahansa. 70-luvulta saakka olen kaikissa autoissani vetänyt paikoitettaessa kässärin aina päälle myös talvella, jäätymisiä nolla kpl.

eGetin

Jos käsijarru on ehjä niin ei se mitenkään erityisesti jäädy. Paukahdus liikkeellelähdettäessä on eri asia kuin käsijarrun oikea jäätyminen. Itselläni lakkasi Golfin kässärin jäätyily talvella kun uusin siihen jumittavan käsijarruvaijerin ja samassa jarrurempassa meni myös jarrusatula uusiksi. Siihen asti oli varsin yliohjaavaa käytöstä ensimmäiset risteykset talvella.

Ja vaijerihan rupeaa jumittamaan jos sitä ei kukaan liikuta edestakaisin (eli nypi sitä käsijarrua). Siispä ahkeraa käyttöä vain niin ei tarvitse pelätä jumitteluja :)

watson

Lainaus käyttäjältä: Repe_Ruutikallo - 10.11.12 - klo:11:15
Teoriassa voi tapahtua mitä tahansa. 70-luvulta saakka olen kaikissa autoissani vetänyt paikoitettaessa kässärin aina päälle myös talvella, jäätymisiä nolla kpl.

Itsekin tulee käytettyä vain ja ainoastaan käsijarrua pysäköitäessä, pois lukien renkaita vaihtaessa...
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

Ishvan

Itselläkin aina käsijarru päällä pysäköidessä. Ikinä ei ole jäätynyt.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Repe_Ruutikallo - 10.11.12 - klo:11:15
Teoriassa voi tapahtua mitä tahansa. 70-luvulta saakka olen kaikissa autoissani vetänyt paikoitettaessa kässärin aina päälle myös talvella, jäätymisiä nolla kpl.
Juuri näin yleensä kässäri jumittaa käytön puutteesta toisinaan vioittuneista vaijereista, väittäisin ettei koskaan liiasta käytöstä.

Tuohon jakoketjun hyppääminen-käsijarru/vaihde parkkeeraus syy-yhteyteen...(koskee manuaalia)

Esim. auto parkeerataan rinteeseen keula ylämäkeen vaihde1-6 päällä ilman käsijarrua--> niin moottori pyrkii pyörimään "väärinpäin"--> jakoketjun kiristyvä puoli painaa kiristintä vasten ja painaa kiristimen (ölynpaineella toimiva) kasaan koska painetta ei ole--> kaikki löysä kertyy "vetopuolelle". Tuohon päälle sitten startti niin kaikki "löysät" paukahtaa kerralla nokka-akselin ratasta vasten, jos ketju on vielä valmiiksi venynyt niin seurauksia saa sitten lukea tästä viestiketjusta. :'(

Puristuspaine ei pidä autoa paikallaan se vain hidastaa liikkumista, koska jokaisessa autossa/sylinterissä on jonkinverran ohivuotoa. Jokainen joka on auton moottoreita rassannut tietää että venttiilikoneiston (nokka-akselin) pyörittämiseen tarvitaan aikalailla voimaa, joka aiheuttaa ym. esimerkin tilanteen.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy