TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

s-mod

Mitä vitun jakopää ja hihnanvaihto huijareita. Jos autot hajoilee 60000km ja toiset käy ylim. huolloissa, ettei hajois. Autonmyyjä (ammatti) on pelkkää " linssiin viilausta". Mutta, (yksityish.): Jos laitan 100000 ajetun volkkarin kiertoon olen huijari!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Kasis

Kysymys taisi olla lähinnä kalliimpien huoltojen tekemättä jättämisestä, johon jarrurempat, jakohihnat ja -ketjut(jos tarvii vaihtaa) kuuluu.
Kaikki eivät tiedä edelleenkään oikeuksiaan, jos esim. jakoketju on venynyt tai sen vuoksi on tullut konerikko tms.
Ei se asiakaskaan aina ole ihan pulmunen, joten koijareita löytyy varmasti neuvottelupöydän molemmin puolin.  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

Wekotin

Tänään lähti sitten oma auto lavetilla pajalle. Metallinen kilinä moottoritilasta. Moottorin sammuttaisen jälkeen ei lähtenyt enää käymään. Eilen oli määräaikaishuolto. Olisin kuvitellut, että DSG-remontti olisi riittävästi vastoinkäymisiä tuohon yksilöön.

Eikun odottelemaan vastuunjakoa... "Always look on the bright side of life.... "

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.11.12 - klo:22:04
Tänään lähti sitten oma auto lavetilla pajalle. Metallinen kilinä moottoritilasta. Moottorin sammuttaisen jälkeen ei lähtenyt enää käymään. Eilen oli määräaikaishuolto. Olisin kuvitellut, että DSG-remontti olisi riittävästi vastoinkäymisiä tuohon yksilöön.

Eikun odottelemaan vastuunjakoa... "Always look on the bright side of life.... "
Kumma yhteensattumien summa, jos kerran eilen oli määräaikaishuollossa ja nyt tuo tilanne? Toivottavasti et joudu maksajan rooliin.
Scirocco & VI Golf Variant

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 08.11.12 - klo:22:08
Kumma yhteensattumien summa, jos kerran eilen oli määräaikaishuollossa ja nyt tuo tilanne? Toivottavasti et joudu maksajan rooliin.


Joo toivossa on hyvä elää. Ajattelinkin ottaa tämän asia positiivisesti, opettavaisena kokemuksena.  ;D. Positiivisena asiana näen tässä, että olen 1. omistaja ja auto huollettu (viimeksi eilen) aina myyntiliikkeessä.

Spekulaatio: Itse epäilen, että jakoketju (jo näissä peleissä lähes surullisenkuuluisa sellainen), on ollut jo hyvän tovin venynyt. Nyt sitten eilinen öljynvaihto vain katkaisi kamelin selän, koska öljynvaihdon jälkeen menee normaalia kylmäkäynnistystä pidempi aika öljynpaineiden kerääntymiseen. Jako on päässyt hiukan hyppäämään yli. Käynnistyikin aamulla vähän huonosti, mutta kuvittelin sen olevan sitä normaalia TSI-hytkymistä. Noh. tänään ajossa sitten ketju päässyt kunnolla loikkaamaan pois tai kiristin on pettänyt... tai sitten uudet öljyt ovat huuhdelleet jonkun paskakikkareen irti joka on estänyt öljypaineen nousun.

Ootellaan...

jarkko_h

#1175
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 08.11.12 - klo:22:08
Kumma yhteensattumien summa, jos kerran eilen oli määräaikaishuollossa ja nyt tuo tilanne? Toivottavasti et joudu maksajan rooliin.



Wekotin, kyllä harmittaa puolestasi. Toivotaan että auto saadaan kuntoon pian, Oliko viimeisessä huollossa vaihdetun öljyn viskositeetti sama kuin aikasemmin? Toki öljy ei ole juurisyy TSI vauriohin, vaan selkeä suunnitteluvirhe jota herkistänee vaihtelut öljyssä ja ketjussa. Öljy (ikä ja laatu) vaikuttaa kiristimen öljynpaineeseen ja muutokset öljyssä tuonevat esille vauriot. Toki asiantunteva huolto mittaisi ensiksi ketjun venymän ja vasta sen jälkeen tekisi öljynvaihton ja koekäynnistyksen.



Muoks: Wekotin ehti näemmä vasta jo ennen...

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.11.12 - klo:22:25

Wekotin, kyllä harmittaa puolestasi. Toivotaan että auto saadaan kuntoon pian, Oliko viimeisessä huollossa vaihdetun öljyn viskositeetti sama kuin aikasemmin?

Juu ihan VW504.00/VW507.00 -öljyillä menty alusta asti. Tosin öljymerkki vaihtui Castrolista Mobiliin tässä viimeisimmässä huollossa, mutta SAE 5W-30 on ollut viskositeettiluokka koko auton eliniän. Castrolhan noista taitaa olla pikkasen ohuempaa uutena. Ei tämä öljyistä johdu kuin ehkä välillisesti. Eri asia jos viaksi paljastuisi tosiaan niin paskanen kone, että jokin öljykanava mennyt tukkoon, mutta siinä tapauksessa joutaisi koko LL-huoltovälikin romukoppaan.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.11.12 - klo:22:39
Juu ihan VW504.00/VW507.00 -öljyillä menty alusta asti. Tosin öljymerkki vaihtui Castrolista Mobiliin tässä viimeisimmässä huollossa, mutta SAE 5W-30 on ollut viskositeettiluokka koko auton eliniän. Castrolhan noista taitaa olla pikkasen ohuempaa uutena. Ei tämä öljyistä johdu kuin ehkä välillisesti. Eri asia jos viaksi paljastuisi tosiaan niin paskanen kone, että jokin öljykanava mennyt tukkoon, mutta siinä tapauksessa joutaisi koko LL-huoltovälikin romukoppaan.

Ettei vaan ois käyny perinteiset ja uudet öljyt jääny laittamatta kokonaan :D Ei kuulemma ole mitenkään harvinasta :P
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.11.12 - klo:22:39
Juu ihan VW504.00/VW507.00 -öljyillä menty alusta asti. Tosin öljymerkki vaihtui Castrolista Mobiliin tässä viimeisimmässä huollossa, mutta SAE 5W-30 on ollut viskositeettiluokka koko auton eliniän. Castrolhan noista taitaa olla pikkasen ohuempaa uutena. Ei tämä öljyistä johdu kuin ehkä välillisesti. Eri asia jos viaksi paljastuisi tosiaan niin paskanen kone, että jokin öljykanava mennyt tukkoon, mutta siinä tapauksessa joutaisi koko LL-huoltovälikin romukoppaan.

Ok, toivottavasti jatkossa tarkastavat ketjun venymät ensiksi ennen öljyn vaihtoja. Paras olisi jos huoltokirjassa olisi merkintä suoraan ketjun venymisestä mittauarvona (%). Mikään ok merkintä ei varmista että asia oikeasti tarkastettaisiin. Ainoastaan selkeä mittauarvo pakottaa huollon tarkastamaan venymisen aikuisten oikeasti.  Ketjun venymiseenhän on muualla teollisuudessa ollut yksinkertaisia mittareita jo vuosikymmeniä. Kun ketjuvaihdetta aletaan huoltaa, niiin ensimmäinen tehtävä on ketjun venymäarvon mittaus ja kirjaus ylös huoltoraporttiin. Jopa monet harrastepyöräilijät mittaa ketjun venymän  omasta polkupyöränsä ennen muita huoltoja.

Kasis

Mitenkä ko. moottoreista tarkistetaan venymis-%, ilman suurempaa purkamista? Eikös ketjupuoli sijainnut jonkin hankalammassa (ahtaassa) päässä?
Scirocco & VI Golf Variant

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.11.12 - klo:22:51
Ok, toivottavasti jatkossa tarkastavat ketjun venymät ensiksi ennen öljyn vaihtoja. Paras olisi jos huoltokirjassa olisi merkintä suoraan ketjun venymisestä mittauarvona (%). Mikään ok merkintä ei varmista että asia oikeasti tarkastettaisiin. Ainoastaan selkeä mittauarvo pakottaa huollon tarkastamaan venymisen aikuisten oikeasti.  

Mutku ketjun luvattiin olevan huoltovapaa.  :-* Mikä se sellainen huoltovapaa on, jos sitä joudutaan syynäämään ja pitämään pöytäkirjaa tarkastuksista?


Kasis

Mitenkäs tulossa oleva "huoltovapaa" jakohihna  ???
Vaihdetaanko kustannussyistä varoiksi 30tkm välein?  ::)
Scirocco & VI Golf Variant

oh6jwe

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 28.10.12 - klo:20:21
Nuo VAG:n korjaamot osaa ainoastaan vaihtaa osia ja helpointahan se on vaihtaa koko moottori.
Meillä OCU:sta, 1.8 TSI, meni ketju kiristimen rikkoutumisen johdosta. Merkkihuollon korjausohje oli moottorin vaihto n. 15.000â,¬ Vein auton ammattilaisten käsittelyyn. Neljä imuventtiiliä, ketju, kiristimet ja läjä pultteja ja tiivisteitä. Hinta 2840
Kyllä tuo merkkihuoltojen ammattitaito on aika heikkoa.
Aika kovalta summalta kuulostaa :o

BMW 320D(177hv) on myös ketjuongelmaa, mutta vaihtomoottori kuulemma maksaa "vain" 3900 eur. Toki siinä annetaan rikkoutunut vaihdossa eikä uudessa ole apulaitteita. Siihennähden 15ke ei oikein ole ns. tästämaailmasta ::)

jarkko_h

#1183
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 08.11.12 - klo:23:28
Mutku ketjun luvattiin olevan huoltovapaa.  :-* Mikä se sellainen huoltovapaa on, jos sitä joudutaan syynäämään ja pitämään pöytäkirjaa tarkastuksista?




Nyt kun lienee selvää että kyseessä on suunnitteluvirhe (eli suunnittemarginaali ei anna periksi valmistustoleransseja materiaaleissa) olisi syytä ottaa venymämittaus käyttöön standardiprotokollana huollossa. Toki jos autossa olisi tarpeeksi anturointia, voisi venymän mitata suoraan viiveistä ilman mekaanista mittausta.

Jos mekaanisen mittauksen joutuu tekemään, on ketjun venymisiin käytössä yleisesti maksivenymätulkki. Näitä on käytössä jopa polkupyörän huoltajilla ( Shimanon, KMC tulkit) ja toki kaikilla teollisuusvaihteita huoltavilla ihmisillä. Jos tulkkkia ei ole käytössä, niin raja-arvon saa toki helposti mitattua poikittaisiirtymällä tönärillä. Volkkarin ketjujen venymät videoiden mukaan ovat niin järkyttävän suuria että mikä tahansa tuumamitta riittää venymän mittaaamiseen. Oleellisinta on että venymä aikuisten oikeasti mitattaan. Jos tarkastuskohtana on pekkä ok, johtaa se helposti valohoitoon (huoltomies kahveella kirjoittaa ok), jonka kuluttaja vastaa. Mitattavaksi määrättävä mitta-arvo pakottaa asian oikeaan tarkastukseen ja tällöin venymistä ja tarvittavaa vaihtoa on helppo seurata ja ennakoida. -> vähemmän yllätyksenä tulevia moottorin hajoamisia

---
Toki jos VW pystyy pyytämään moottorivaihdoista 10 - 12 kâ,¬ ilman isoa vastarintaa, motivaatio vaurioiden ehkäisyyn on nolla. Tuolla hintatasolla moottoririkko on varaosabusinekselle vielä hyvää liiketoimintaa, vaikka 50% menisi tehtaan piikkin. Yhden moottoririkon hinnalla tehdas kuitannnee koko auton elinkaaren takuukuluvarauksen. Takuun jälkeiset muut ei epideemiset viat tuovatkin tämän jälkeen vain voittoa. Kuluttaja maksaa ja VW johto kuittaa bonukset.

Olisi täysin absurdia jos Wekotin joutuisi maksamaan mitään kyseisessä tilanteessa (=auto hajoaa huollon jälkeen). On aivan varmaa että huollon tehneellä liikkeellä ei riitä pokkaa tähän.




Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 08.11.12 - klo:22:47
Ettei vaan ois käyny perinteiset ja uudet öljyt jääny laittamatta kokonaan :D Ei kuulemma ole mitenkään harvinasta :P

Tuo kävi itselläkin mielessä. Tikunkin katoin heti, mutta kyllä se märkä oli, tosin kunnolla en sitä pystynyt katsomaan kun ei ollut mitään paperia/rättiä sen vertaa mukana. Mustaa se ainakin oli, mutta niin on tikkukin. Tosin auto ei ainakaan mitään öljynmäärä/paine -hälyjä antanut. Tosin en tiedä miten miten se anturi toimii tilanteessa jossa huoltoväli on juuri kuitattu eikä ole ajettu kuin max. 50km ennen tuhoa.

Lainaus käyttäjältä: oh6jwe - 08.11.12 - klo:23:37
Aika kovalta summalta kuulostaa :o

BMW 320D(177hv) on myös ketjuongelmaa, mutta vaihtomoottori kuulemma maksaa "vain" 3900 eur. Toki siinä annetaan rikkoutunut vaihdossa eikä uudessa ole apulaitteita. Siihennähden 15ke ei oikein ole ns. tästämaailmasta ::)

15kâ,¬ moottorista  ;D. Jos tollasia alkavat mulle ehdottaa niin sanon, että pitäkää te tämä raakile niin otan tosta hallin puolelta tuon Polon uudella 2v takuulla.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.11.12 - klo:23:58
15kâ,¬ moottorista  ;D. Jos tollasia alkavat mulle ehdottaa niin sanon, että pitäkää te tämä raakile niin otan tosta hallin puolelta tuon Polon uudella 2v takuulla.

Itselläni oli eri syystä taannoin vähän samanlainen mieliteko, mutta kun asiaa todella selvitettiin, vaihtohyvitys viallisesta autostani ei olisi ollut kummoinen. Mutta jos kantti kestää, voihan raakin suurieleisesti hylätä autoliikkeen pihaan, sanoa so long ja poistua jalkaisin paikalta...:D Mutta totta puhuen, kyllä virhevastuu on autoliikkeelle aika velvoittava sääntö. Sen voima kannattaa katsoa loppuun saakka.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Newman

Wekotin: minkäikäinen auto on kyseessä ja paljonko ajettu?

Wekotin


apo

#1188
Lainaus käyttäjältä: oh6jwe - 08.11.12 - klo:23:37
Aika kovalta summalta kuulostaa :o

BMW 320D(177hv) on myös ketjuongelmaa, mutta vaihtomoottori kuulemma maksaa "vain" 3900 eur. Toki siinä annetaan rikkoutunut vaihdossa eikä uudessa ole apulaitteita. Siihennähden 15ke ei oikein ole ns. tästämaailmasta ::)
VW:n 1.4 TSI 103kW uusiperuskone, ei tehdaskorjattu, ilman apulaitteita maksaa 5200,- ja tämän lisäksi luonnollisesti tulee mm. asennuskulut ja jos jotain muita kilkkeitä joudutaan uusimaan samalla.
Meidän koneen uusiminen maksoi aika tasan 10000,-

Lisäys: Meille jäi vajaa 30% maksettavaa, jonka riitauttamista selvitellään vielä, kun vaivasta, jota tässä korjattiin on valitettu jo takuuaikana.

Zaasa

Naapurin Rouvan Yeti 1.2TSI DSG vm-10, ketju hyppäsi aiheuttaen isomman vahingon.Auto hinurilla korjaamolle korjattavaksi.
Naisihmisenä ei osannut kertoa mitä kaikkea rikkoontui,auto on taas ajossa.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.11.12 - klo:12:49
Naapurin Rouvan Yeti 1.2TSI DSG vm-10, ketju hyppäsi aiheuttaen isomman vahingon.Auto hinurilla korjaamolle korjattavaksi.
Naisihmisenä ei osannut kertoa mitä kaikkea rikkoontui,auto on taas ajossa.
Kiinnostaisi tietää, oliko auto huollossa pitkään. Jos hinuria tarvittiin, niin liittyikö se siihen että auto itse jonkin ongelman havaittuaan rajoitti kulkua kun moottorivalo palaa, vai loppuiko veto kokonaan.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Zaasa

Yeti oli ollut korjaamolla kolme viikkoa.Tuhoa oli tullut,uusia osia oli jouduttu odottamaan jonka vuoksi remontti pitkittyi.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.11.12 - klo:13:06
Yeti oli ollut korjaamolla kolme viikkoa.Tuhoa oli tullut,uusia osia oli jouduttu odottamaan jonka vuoksi remontti pitkittyi.
OK, harmi. Kyllä noi ketjun kiristimet kannattaa kaikkien käydä tarkistuttamassa. Ilmeisesti niitä on eniten 2010-malleissa?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Setä

..."Mustaa se ainakin oli, mutta niin on tikkukin."

Jos öljy on vaihdon jälkeen heti seuraavana aamuna mustaa, niin jotain on kyllä pielessä! ???

Normikäytössä öljy pysyy vaalean "ruskeana" aika pitkään, eli onkohan öljyt jääneet kokonaan vaihtamatta???

tet

Lainaus käyttäjältä: Setä - 09.11.12 - klo:13:32
Jos öljy on vaihdon jälkeen heti seuraavana aamuna mustaa, niin jotain on kyllä pielessä! ???

Normikäytössä öljy pysyy vaalean "ruskeana" aika pitkään, eli onkohan öljyt jääneet kokonaan vaihtamatta???

Tästä rohkenen olla eri mieltä. Toimivan öljyn kuuluu kerätä kaikki sonta itseensä. Jos öljy pysyy "läpikuultavana", on kyseessä huono öljy joka ei hoida hommaansa. Omissa autoissani on ainakin viimeiset 10-15 vuotta ollut öljy aina mustaa heti vaihdon jälkeen, automerkistä ja huoltokorjaamosta riippumatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RoccoScientist

Nyt kuulostaa totaalisen maallikon korvaan vähän oudolta. Jos se mustuus johtuu sonnasta ja jos öljy mustuu heti vaihdon jälkeen, miten öljy voi pysyä käyttökelpoisena kymmeniä tuhansia kilsoja? Luulisi, että tuolla sonnantuottovauhdilla öljynsuodatin menisi tukkoon hyvinkin nopeasti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Newman

Tuskinpa se mustaksi muuttunut väri on mikään erityisen luotettava tapa arvioida öljyn todellista tilaa. Eiköhän nuo nykyöljyt mustu tosi nopsaan muutenkin.

oh6jwe

Lainaus käyttäjältä: apo - 09.11.12 - klo:12:28
VW:n 1.4 TSI 103kW uusiperuskone, ei tehdaskorjattu, ilman apulaitteita maksaa 5200,- ja tämän lisäksi luonnollisesti tulee mm. asennuskulut ja jos jotain muita kilkkeitä joudutaan uusimaan samalla.
Meidän koneen uusiminen maksoi aika tasan 10000,-
Kova hinta silti tuntuu olevan 4800 eur moottorinvaihtotyöstä. Vaikka siinä menee pari tiivistettä uusiksi ja jäähdytinnestettä ym. pitää laittaa. Monesti tuntiveloitus korjaamolla on >80eur niin tuollahinnalla pitäisi voida touhuta n.1,5 viikkoa ??? Voiko ammattitasoinen huolto tussaroida noinkauaa koneenvaihdon kanssa? Veikkaisin että ei  :-\

elexi1

Dieselissähän öljy kyllä mustuu melko nopeasti.. Bensiinimoottoreissa ei niinkään nopeasti, jos kone on vaan pysynyt puhtaana..

apo

Lainaus käyttäjältä: oh6jwe - 09.11.12 - klo:14:00
Kova hinta silti tuntuu olevan 4800 eur moottorinvaihtotyöstä. Vaikka siinä menee pari tiivistettä uusiksi ja jäähdytinnestettä ym. pitää laittaa. Monesti tuntiveloitus korjaamolla on >80eur niin tuollahinnalla pitäisi voida touhuta n.1,5 viikkoa ??? Voiko ammattitasoinen huolto tussaroida noinkauaa koneenvaihdon kanssa? Veikkaisin että ei  :-\
Siihen tuli koneen lisäksi mm. kaikki suuttimet ja vähän muutakin uusiksi. Asennus oli murto-osan laskusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy