TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

the_raz

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 20.10.12 - klo:22:13
Valitettavasti on. Oma huhtikuussa 2011 käyttöön otettu Roomster (1.2 TSI 105 DSG) tuli juuri ensimmäiseltä huollolta (reilut 26 tkm), ja tämän yhdeydessä olivat huomanneet ketjun venymistä. Ensi viikolla menee ketju vaihtoon takuuhuoltona, joten minulle ei siitä koitu suurempia harmeja kun päivän verran ilman omaa autoa.

Tilannepäivitys: Perjantaina auto käynyt takuuhuollossa, ja kylmäkäynnistyksen yhdeydessä kuulunut metallinen räminä hävisi. Huoltoon liittyen ei mitään kommentoitavaa, vein amulla huoltoon ja iltapäivällä oli valmis. Ilmeisesti omassa oli tilanne jo aika paha. Toisaalta ainakin tämän minun autoni on pitänyt tuollaista ääntä käynnistyksen yhteydessä jo pitkään, eli varsin aikaisessa vaiheessa lähtenyt ketju venymään. Nyt siis 27 tkm ajettu.

Ehdotus siis kaikille (ainakin) 1.2 TSI:llä ajavia: jos kuuluu kummaa kolinaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä, vie merkkiliikeeseen!

Epes

Täällä tuntuu osalla keskustelijoista menevän takuu ja vastuu sekaisin.

Takuu on sellainen jossa korjauksen osat ja työt menevät takuun antajan piikkiin. Takuukorjauksesta ei tule kuluttajalle kuluja. Takuissa ei ole omavastuita.

Vastuu, vakuutus tai turva (esim. If:n kuntoturva) ovat taas sellaisia joissa on aina joko a) omavastuu tai b) niissä otetaan huomioon korjattavan kohteen ikä korvaussummaa alentavana tekijänä tai molemmat. Näissä korjauksissa kuluttaja maksaa aina osan korjauslaskusta joko omavastuuna tai hyötynä siitä, että osa tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli ennen korjausta.

apo

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.10.12 - klo:12:27
Täällä tuntuu osalla keskustelijoista menevän takuu ja vastuu sekaisin.

Takuu on sellainen jossa korjauksen osat ja työt menevät takuun antajan piikkiin. Takuukorjauksesta ei tule kuluttajalle kuluja. Takuissa ei ole omavastuita.

Vastuu, vakuutus tai turva (esim. If:n kuntoturva) ovat taas sellaisia joissa on aina joko a) omavastuu tai b) niissä otetaan huomioon korjattavan kohteen ikä korvaussummaa alentavana tekijänä tai molemmat. Näissä korjauksissa kuluttaja maksaa aina osan korjauslaskusta joko omavastuuna tai hyötynä siitä, että osa tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli ennen korjausta.

Mihin kirjoitukseen viittaat tällä?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.10.12 - klo:12:27
Näissä korjauksissa kuluttaja maksaa aina osan korjauslaskusta joko omavastuuna tai hyötynä siitä, että osa tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli ennen korjausta.


Ei välttämättä maksa, kyllä näistä virhevastuun alaisista korjauksista osa menee kokonaan jonkun muun kuin asiakkaan piikkiin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Epes

Lainaus käyttäjältä: apo - 29.10.12 - klo:12:45
Mihin kirjoitukseen viittaat tällä?

Esimerkiksi konkari-Skrikon viestiin sivulla 37.

Nimenomaan virhevastuussa ei joudu maksamaan mitään................

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.10.12 - klo:17:59
Ei välttämättä maksa, kyllä näistä virhevastuun alaisista korjauksista osa menee kokonaan jonkun muun kuin asiakkaan piikkiin.

Kyllä kyllä, osa menee jonkun muun piikkiin ja osa ei mene. Jos me nyt puhutaan laskun osista eikä korjattavista osista?

apo

Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.10.12 - klo:08:18
Esimerkiksi konkari-Skrikon viestiin sivulla 37.

Nimenomaan virhevastuussa ei joudu maksamaan mitään................
Ahaa, mutt eikös toi liittynyt hänen edelliseen kommenttiin?

"Jos asiakas mainitsee rallattavasta ketjusta ja antaa mahdollisuuden liikkeelle vaihtaa uuden ketjun. Liike ei tee mitään ja käskee ajella vaan. Ketju hyppää ja kone poikii, niin silloin liike joutuu maksamaan koko koneen osineen ja töineen."

Filixon

Minun autossani virhevastuu on ainakin tähän saakka toiminut hyvin. Normaalin takuun päätyttyä auto oli useaan otteeseen korjaamolla sitkeän käyntihäiriön vuoksi. Lopulta syyksi paljastui moottoritilan huonosti eristetty johtosarja, joka uusittiin. Ennen todellisen vian löytymistä oli varalta päivitetty moottorin ohjainlaite, uusittu kaasuläppä ja asennettu viimasuoja.

Sen jälkeen turbon öljyputki vaihdettiin pyynnöstäni suojattuun malliin " mahdollisten jakoketjuongelmien ennalta ehkäisemiseksi. Heti toisen longlifehuollon jälkeen viime kesänä autoon ilmaantui sytytyshäiriöitä. Nelossylinterin tulppa ja puola uusittiin. Vika aiheutti matkan keskeytymisen ja hinauksen korjaamolle " jo kolmannen kerran. Edellisillä kerroilla auto joutui hinaukseen viallisen johtosarjan vuoksi.

Oleellista tässä on se, että nämä takuun jälkeisen virhevastuun piikkiin menneet korjaukset eivät ole maksaneet minulle mitään. Mutta eipä tuolla kesällä 2008 käyttöön otetulla autolla ole ajettu vieläkään kuin vähän yli 40 tuhatta kilometriä. Eli eivät nuo korjaukset liene mitenkään nostaneet auton arvoa, mutta ajokelpoisena ne ovat sen pitäneet.

On kuitenkin lisättävä, että kyllä minäkin olisin päässyt osallistumaan korjauskustannuksiin, ellen olisi kieltäytynyt. Tuo sitkeä käyntihäiriö ketutti niin paljon, että kun auto oli hinattu pajalle toisen kerran, sanoin huoltoneuvojalle: ”Pitäkää hyvänänne, jos vika ei löydy. En ota autoa enää takaisin tuommoisenaan enkä myöskään maksa korjauksista mitään.”

Tosin jo kolmannella viikolla soitin ja kysyin, mitä autolle kuuluu. Vika oli paikannettu ja uusi johtosarja tilattu. Siitä viikon perästä sain auton takaisin. Huolto toimi kaiken kaikkiaan asiallisesti, eikä tämä vikahistoria vielä ole romuttanut luottamustani asioiden hoitumiseen VAG-liikkeessä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

varmari-skoda

#1118
On muuten "hauska" lukea tästä uudesta Golfiin tulevasta 1.4TSI, joissa on myös sylinterien lepuutusautomatiikka (ACT).
Tietysti Tuulilasi, TM ja muut ecoautoilun kätyrit sitä taas hypettää kansalle että: "Aivan mahtava laitos tämä uusi 1.4TSI kumminauhavedolla".
Saisivat nyt edes ensiksi moottorit muuten kestämään, ennen kuin lisäävät niihin noita hienouksia.
Kasikoneessa vielä ymmärrän noi lepuutukset, mutta nyt on niitä näissä "starttimoottoreissakin"  ::)
Kulutusta saadaa pari desiä alas ja vikaherkkyys todennäköisesti kasvaa entisestään -> artisti maksaa taas.
Audi A6 Avant Business Pro S-Line 2.0TFSI -11, Phantom black
Volvo V70 2.4 20v Chromium Edition -06, Titanium grey
Pontiac Trans Am 383cid "Stroker" -89, GM Black 8555

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: varmari-skoda - 30.10.12 - klo:14:29
On muuten hauska lukea tästä uudesta Golfiin tulevasta 1.4TSI, joissa on myös sylinterien lepuutusautomatiikka (ACT).
Saisivat nyt edes ensiksi moottorit muuten kestämään, ennen kuin lisäävät niihin noita hienouksia.
Kasikoneessa vielä ymmärrän noi lepuutukset, mutta nyt on niitä näissä "starttimoottoreissakin"  ::)

Vaatisin kyllä vähintään 10 vuoden ja 500.000 km takuun tolle koneelle, ennenkuin siihen omaa rahaa laittaisin. Meni usko VAG-konsernin moottoriosaamiseen jo tämän nykysen kulkineen kanssa. ;D

Wekotin

Joo takuu näissä saisi olla kyllä nykypäivää, edes laatikon ja moottorin osalta.

exari

Vuosikin takuuta lisää ois kova juttu...kävin jo optimaa koe ajamassa.
Mutta täälläkun on kuluttajasuoja ihan perseestä. taitaapi jenkeissä olla esim 6.dsg.llä 100k.mailia. tai 10v takuu! Kyllä se mieltä rauhoittasi kun ei tarviis riidellä 2 v 2kk, vanhan auton moottorin/vaihteiston korjauskuluista. meni ot,ksi sori.

Ishvan

#1122
Itse asiassa Suomessa kuluttujansuoja on varsin hyvä verrattuna muihin maihin. Takuu sitten erikseen.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 30.10.12 - klo:15:59
Itse asiassa Suomessa kuluttujansuoja on varsin hyvä verrattuna muihin maihin. Takuu sitten erikseen.

...jota autojen maahantuojat yrittävät viimeiseen asti kiertää? :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: apo - 30.10.12 - klo:09:42
Ahaa, mutt eikös toi liittynyt hänen edelliseen kommenttiin?

"Jos asiakas mainitsee rallattavasta ketjusta ja antaa mahdollisuuden liikkeelle vaihtaa uuden ketjun. Liike ei tee mitään ja käskee ajella vaan. Ketju hyppää ja kone poikii, niin silloin liike joutuu maksamaan koko koneen osineen ja töineen."

+1
Onneksi jollain on luetun ymmärtämisen taito tallella. Nimenomaan silloin ei joudu maksamaan mitään, jos liikkeelle on annettu mahdollisuus vian korjaamiseen jonka seurauksena kone poikii. Sitten taas jos vaihdelaatikko hajoaa, ja on ajettu 100 000, virhevastuusssa joutuu maksamaan osan kustannuksista, sillä kuluttujasuojan tulkinnan mukaan auto "paranee" saatuaan uuden laatikon.

petriojala

Lainaus käyttäjältä: petriojala - 10.08.12 - klo:19:32
... Jokatapauksessa auto käy nyt hienosti, runkomoottori ja turbo on vaihdettu, eikä ole koskaan kuullostanut yhtä hyvältä aiemmin.

Auto alkoi ehdottaa huoltoa ja kun ihmettelin asiaa VV-auton kanssa, selvisi että "moottorinvaihto ei vaikuta huoltoaikatauluun".  Tietysti vähän typerää viedä auto huoltoon reilut 6tkm uudella moottorilla ajettuna, varsinkin kun auton huoltopyyntö tuli olennaisesti ennen 60tkm:ää tai vuosien täyttymistä.

60tkm huoltoon kuuluu sytytystulppien vaihto ja kaveri VV-Autolla oli kovasti sitä mieltä että kun huoltotiedoissa ei ole runkomoottorin & co lisäksi kerrottu tulppia niin ne olisi vanhasta moottorista siihen siirretty (lupasi selvitellä mutta en usko että mitään tapahtuu). 

Kuulostaa hiukan oudolta mutta mitä sanoo foorumi?   Muutaman kuukauden öljyvaihto tuntuu jo riittävän typerältä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: petriojala - 30.10.12 - klo:19:38
Auto alkoi ehdottaa huoltoa ja kun ihmettelin asiaa VV-auton kanssa, selvisi että "moottorinvaihto ei vaikuta huoltoaikatauluun".  Tietysti vähän typerää viedä auto huoltoon reilut 6tkm uudella moottorilla ajettuna, varsinkin kun auton huoltopyyntö tuli olennaisesti ennen 60tkm:ää tai vuosien täyttymistä.

60tkm huoltoon kuuluu sytytystulppien vaihto ja kaveri VV-Autolla oli kovasti sitä mieltä että kun huoltotiedoissa ei ole runkomoottorin & co lisäksi kerrottu tulppia niin ne olisi vanhasta moottorista siihen siirretty (lupasi selvitellä mutta en usko että mitään tapahtuu). 

Kuulostaa hiukan oudolta mutta mitä sanoo foorumi?   Muutaman kuukauden öljyvaihto tuntuu jo riittävän typerältä.


Kaikki on mahdollista, kun mekaanikko tekee työn valmistajan ohjeiden mukaisesti. Mikään itseään kunnioittava moottorikoneistamo ei tuollaista tekisi.

Varsinaisesti kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, joten uusien tulppien myyminen hetikohta remontin jälkeen on liiketaloudellisesti järkevää.

6 tkm jälkeen suoritettu öljynvaihto sitä vastoin kuulostaa järkevältä, paljon järkevämmältä kuin 30 tkm sisäänajon ajaminen samoilla öljyillä.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: petriojala - 30.10.12 - klo:19:38

Kuulostaa hiukan oudolta mutta mitä sanoo foorumi?   Muutaman kuukauden öljyvaihto tuntuu jo riittävän typerältä.

Itse olen vaihtanut ueasta uudesta autosta ensiöljyt pois 5-6tkm ajettuna,nykyisestäkin.En pidä typeränä.
Omat öljyt kannattaa huoltoon viedä.

Wekotin

Sitten on vielä sellainen jutska, että uudet öljyt eivät voitele ihan niin hyvin kuin muutaman tonnin ajetut. Tästä oli muistaakseni Conoco ja Ford ainakin tehnyt ihan virallista tutkimustakin. Taisi olla jotain tekemistä detergenttien irrottaman paskan pääsystä kiertoon ja samalla häiriten kulumisenestolisäaineiden tarttumista pinnoille, tai jotain.

toukopouko

Tulipa käytyä autokaupoilla. Vaihdossa siis tarjosin 1.4 TSI Ocua. Myyjän ensimmäinen kysymys: "Onhan siihen jakopääremontti jo tehty ?" No omaan toki on tehty. Kyselin lisää myyjältä että mistä moinen mielenkiinto asiaa kohtaan. Vastaukseksi sain että ei ota sisään yhtään 1.2 / 1.4 TSI moottorista autoa mistä ei ole jakopäätä remontoitu. Tai jos ottaa niin hyvityshinnasta sulaa 3k, automaattisesti pois.

Aika tylyä meininkiä. Noh, kauppoihin päästiin ja Octavia jäi sinne.


Wekotin

^Onkohan tuo yleisempikin käytäntö vai yksittäisen liikkeen toimintatapa. Meinaan jos tuo syrjintä ja hyvityksen pudotus tonneilla yleistyy, nuo jakopäät kannattaa korjauttaa ehjissäkin varmuuden vuoksi. Kaipa se halvempaa on kuin 3ke.

petriojala

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.10.12 - klo:19:53
Varsinaisesti kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, joten uusien tulppien myyminen hetikohta remontin jälkeen on liiketaloudellisesti järkevää.

Hetkellisesti kyllä..  mutta aika nopeasti sulaa pois optio tulevaan liiketoimintaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: petriojala - 31.10.12 - klo:16:47
Hetkellisesti kyllä..  mutta aika nopeasti sulaa pois optio tulevaan liiketoimintaan.

Kantaa se seuraavan kvartaalin ja se tuntuu nykyisin olevan riittävä tarkasteluväli.

apo

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.10.12 - klo:23:52
^Onkohan tuo yleisempikin käytäntö vai yksittäisen liikkeen toimintatapa. Meinaan jos tuo syrjintä ja hyvityksen pudotus tonneilla yleistyy, nuo jakopäät kannattaa korjauttaa ehjissäkin varmuuden vuoksi. Kaipa se halvempaa on kuin 3ke.
Olen sattuneesta syystä juossut autokauppoja läpi viime päivinä ja havainut vastaavaa ilmiötä olevan liikkeellä.

pomo

Koskaan en ole tuommoisesta kuullut,sen kyllä huomasin viimeksi kun tein autokauppaa,että tojota ei tahdo kelvata kun tojota kauppaan. Myyjä oli useammassa liikkeessä varsin haluton ottamaan liikkeeseen n.5 v ikäistä linea sol varusteltua korollaa,joka on ollut yhdellä omistajalla ja oli hyvässä kunnossa. Ja merkkiliikkeen huoltokirjalla. Onneksi sain lopulta myytä itse! Mutta niin alkoi kiinnostaa,että pitää käydä piruuttaan kyselemässä!

tsi1490

Tein pari viikkoa sitten kaupat siten, että vaihdossa meni 1.4TSI Golf. Yhdessäkään liikkeessä ei oltu kiinnostuneita jakoketjusta tai sen vaihdosta. Sillehän ei ole tehty mitään eikä mitään syytäkään ole ollut.

Vinkiksi muille sanoisin, että Suomi24:n VW-provoja työkseen kirjoittava häirikkö operoi myös täällä. Tämän näkee helposti kun vertailee tänne kirjoitettuja "epäilyttäviä" tarinoita ja Suomi24:n provoja ja niiden kirjoituskellonaikoja.

fish

^eikö täällä ole moderointi sitä varten? ilmoituksia heille.
Touran 1.6 TDI DSG7

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 01.11.12 - klo:07:39
Vinkiksi muille sanoisin, että Suomi24:n VW-provoja työkseen kirjoittava häirikkö operoi myös täällä. Tämän näkee helposti kun vertailee tänne kirjoitettuja "epäilyttäviä" tarinoita ja Suomi24:n provoja ja niiden kirjoituskellonaikoja.

Keneen nyt tällä viittasit ? Toivottavasti et ainakaan minuun. Eiköhän viestihistoriastani näe että kirjoituksistani on provoilu hyvin kaukana.

sambolo

Omiin korviin on kantautunut myös, että osa liikkeistä karttaa tsi koneisia autoja, tulee kuulema liikkeelle niin kalliiksi niitä korjauttaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 01.11.12 - klo:08:13
Keneen nyt tällä viittasit ? Toivottavasti et ainakaan minuun. Eiköhän viestihistoriastani näe että kirjoituksistani on provoilu hyvin kaukana.

En viitannut kenenkään erityisesti enkä ole edes katsonut kuka on mitäkin kirjoittanut. Olen viime viikkoina käynyt lukemassa Suomi24:n surullisen kuuluisaa VW-osastoa ja huomannut tämän yhteyden.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy