TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.10.12 - klo:18:53
Tuskin on moottorin omakustannushinta tehtaalle edes 1000 euroa.

Marmoritiskillä huoltoneuvoja sitten esittää 10.000 euron laskun ja pitkällisen vatuloinnin jälkeen tekee erinomaisen tarjouksen. Asiakas maksaa "vain" 30 %:a eli 3 tonnia.  :D

Teollisesti satojen tuhansien kappaleiden sarjoina valmistettavat esineet ovat tuotantokustannuksiltaan hämmästyttävän halpoja, eikä auton moottori tee siitä poikkeusta.

Taloudelliset määreet ja kustannuslaskentaan perustuvat arvot voivat saada aikaan monia erilaisia lopputuloksia, kuten yllä laskelmassasi esititkin. Kun asia esitetään sopivilla lähtöarvoilla ja prosenteilla niin lopputulos voi olla mitä tahansa.

Volkswagen AG:n liikevaihto on 159 mrd euroa (2011) ja henkilökuntaa on yli 500 000 ympäri maailmaa. Tämän mittaluokan konsernin kustannuslaskennassa valmistettavien autojen yhden komponentin tai kokoonpanon kustannuksiksi voidaan saada melkein mitä tahansa.

Moottorin hinta kaikkien yleiskustannuslisien, rahtien, katteiden ja verojen jälkeen voi olla suomalaisen jälleenmyyjän tiedoissa satoja euroja metsässä, jos tehtaalla osaluetteloon merkityn kalliin komponentin hinta on arvioitu väärin kustannuslaskentaa tehtäessä. Komponenttien hinnat tehtaallakin voivat olla avoimia muuttujia, kun volyymeja ja niihin sidottuja kustannuksia ei tiedetä etukäteen.

Yleiskustannuslisilläkin saadaan laskelmia muokattua moneen suuntaan. Pitäisikö varaosina myytävät moottorit laskea kustannuksiltaan samoin perustein kuin tuotantolinjalla uutena asennettavat yksilöt? Miten takuutöiden yleiskustannukset pitäisi kohdentaa? Kohdennetaanko Suomen, pohjoismaiden, Euroopan vai globaalin tason yleiskustannukset Suomessa myytävälle takuumoottorille? Kysymyksiä on loputon lista.

Hihnaan siirtyminen uusissa TSI-moottoreissa on varmasti hyvä ratkaisu. Kun vaihtoväli on riittävän pitkä niin suurin osa Golf-luokan auton ostajista ei pidä asiaa merkityksellisenä kokonaisuuden kannalta. Ensimmäinen omistaja vaihtaa autonsa uuteen todennäköisesti paljon ennen hihnan vaihdon ajankohtaa ja riittävän pitkälle lykättyjä kustannuksia käytettyjen ostajatkaan eivät sisällytä laskelmiinsa, ainakaan merkittävällä painoarvolla. Lisäksi hihnalle annettu kestoikä antaa vahvemman selkänojan ongelmatapauksissa uuden auton ostajalle, takuuajan jälkeenkin.

Materiaalitekniikan kehittyminenkin todennäköisesti vähentää ostajien mielessä mielikuvaa, että metallista valmistettu ketju on parempi vaihtoehto kuin "kuminen hihna". Perinteinen pelko elektroniikan ja "muovien" toimivuutta kohtaan on nykyään jo naurettavaa, todisteena esimerkiksi Toyotan laadukkaat hybridiautot. Perinteinen mekaniikka on näissä TSI-moottoreissakin osoittautunut ongelmallisimmaksi.

kt

Sellaisen näppituntuman hinnasta voi laskea kilojen mukaan.
Kun kyseessä on valettu, koneistettu, hiottu, osin taottu, runsaasti varusteltu ja useasta osasta koostuva rakenne, niin 10...15 euroa per kilo olisi "tehtaan" valmistushinta ilman voittoa.
Käytettyjä moottoreita saa hintaa 3000-4000 euroa.
http://www.varaosia.com/uutiset.html?478
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Jos asiakas mainitsee rallattavasta ketjusta ja antaa mahdollisuuden liikkeelle vaihtaa uuden ketjun. Liike ei tee mitään ja käskee ajella vaan. Ketju hyppää ja kone poikii, niin silloin liike joutuu maksamaan koko koneen osineen ja töineen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.10.12 - klo:19:48
Jos asiakas mainitsee rallattavasta ketjusta ja antaa mahdollisuuden liikkeelle vaihtaa uuden ketjun. Liike ei tee mitään ja käskee ajella vaan. Ketju hyppää ja kone poikii, niin silloin liike joutuu maksamaan koko koneen osineen ja töineen.

Jos autossa on takuu, niin noinhan se menee.

Jos taasen kyse on virhevastuusta, niin kuluttajaviranomaisten kantana on perinteisesti ollut se, että koneremontin myötä moottorista tulee parempi kuin se on ennen remonttia ollut ja kuluttajalta voi periä X prosenttia korjauskuluista.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 19.10.12 - klo:18:31
Eikö näiden uusien Tsi moottoreiden pitäisi olla suht huolettomia kun muistan lukeneeni, että VAG otti käyttöön parannetut osat mallivuoden 2011 autoissa. TSI -moottoreiden jakopäiden kansiin on lisätty ohjain, jonka pitäisi estää ketjun hyppääminen.

Onko tiedossa, että vuoden 2011 autoissa olisi ollut jakopään vikoja?

Valitettavasti on. Oma huhtikuussa 2011 käyttöön otettu Roomster (1.2 TSI 105 DSG) tuli juuri ensimmäiseltä huollolta (reilut 26 tkm), ja tämän yhdeydessä olivat huomanneet ketjun venymistä. Ensi viikolla menee ketju vaihtoon takuuhuoltona, joten minulle ei siitä koitu suurempia harmeja kun päivän verran ilman omaa autoa.

Zaasa

Roomsteri mallivuotta 2010. Skodan mallivuosi vaihtuu muistaakseni vko 22-23.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 20.10.12 - klo:22:25
Roomsteri mallivuotta 2010. Skodan mallivuosi vaihtuu muistaakseni vko 22-23.

Menee toisinpäin, viikon 22-23 jälkeen vuonna 2011 tuli jo mallivuotta 2012. ;)
Tosin tuo käyttöönottoajankohtahan ei mallivuotta kerro.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.10.12 - klo:22:38
Menee toisinpäin, viikon 22-23 jälkeen vuonna 2011 tuli jo mallivuotta 2012. ;)
Näin tosiaan onkin,ajatushärö.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.10.12 - klo:20:05
Jos autossa on takuu, niin noinhan se menee.

Jos taasen kyse on virhevastuusta, niin kuluttajaviranomaisten kantana on perinteisesti ollut se, että koneremontin myötä moottorista tulee parempi kuin se on ennen remonttia ollut ja kuluttajalta voi periä X prosenttia korjauskuluista.

Nimenomaan virhevastuussa ei joudu maksamaan mitään. Perustuen siihen että, vaikka moottori paranee esim. 30 000 ajettuun autoon tulee 0 ajettu kone. Jos moottori hajoaisi yllättäen, niin joutuisi maksamaan moottorin paranemisesta X%.
Edellä mainitsemassani tapauksessa, kun huoltoa on informoitu rallattavasta eli siis mahdollisesti venyneestä ketjusta ja huolto ei ole tutkinut asiaa, on se laiminlyönnillään edesauttanut moottorivaurion syntymisen jos ketju pomppaa tuhoten koneen. Tässä tapauksessa asiakas ei ole velvollinen maksamaan koneesta virhevastuussakaan mitään. Tietysti täytyy pystyä todistamaan, että ketjun rallatuksesta on mainittu huoltoon.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.10.12 - klo:20:05
Jos autossa on takuu, niin noinhan se menee.

Jos taasen kyse on virhevastuusta, niin kuluttajaviranomaisten kantana on perinteisesti ollut se, että koneremontin myötä moottorista tulee parempi kuin se on ennen remonttia ollut ja kuluttajalta voi periä X prosenttia korjauskuluista.

Tämän auton parantumisen soveltaminen ja asiakkaalle koituneen lisäarvon laskeminen ovat moniulotteisia asioita. Minullekin tätä yritettiin tarjota perusteluksi jakoketjun korjauksen yhteydessä, mutta en ostanut tätä näkökulmaa.

Auton uutena ostanut asiakas lähtee olettamuksesta, että auto toimii ainakin muutamia vuosia kohtuullisilla kilometreillä moitteettomasti. Auton käytettynä hankkineella henkilöllä tilanne on toinen, koska lähtökohtaisesti käytetyn auton hankkinut ottaa suuremman riskin ja merkkihuollon näkökulmasta käytettyjen autojen ostaja ei ole uusien autojen myynnin asiakas, vaikka merkki olisikin sama.

Kun oletetaan, että uuden auton hankkinut asiakas potentiaalisesti vaihtaa autoaan tietyin väliajoin, ei hänelle lopulta ole suurtakaan merkitystä sillä, mitä autolle tulee tapahtumaan jossakin hamassa tulevaisuudessa. Tai saako autosta paremman hinnan edelleen myydessä, kun jakoketju on korjattu kesken auton elinkaaren. Merkitystä on vain sillä, että auto toimii moitteettomasti sen ajan, kun se omistajan käytössä on. Ja mahdollisimman vähällä ylimääräisellä vaivalla ja kuluilla.

Toinen asia on korjattavalle komponentille tai kokonaisuudelle annettu auton elinikäinen oletettu kesto. Jos auton eliniäksi lasketaan 300 tkm ja 100 tkm:n jälkeen korjataan jakoketju. Kiva homma, mutta loput autosta hajoaa ympäriltä laskennallisesti joka tapauksessa 300 tkm:n jälkeen. Jos maksat auton parantumisesta 100 tkm:n kohdalla niin lopputulos on, että 300 tkm:n jälkeen auto on loppuun saakka poistettu, mutta sinulla on käsissäsi 100 tkm käyttöikää jäljellä jakoketjulla. Hienoa, myydään 100 tkm elinikää omaava VW:n jakoketju, kun loput autosta on viety paalaamoon! :)

RoccoScientist

Keksimiehen kirjoitukseen jatkan sen verran, että nämä ja muut vastaavat korjaukset saattavat hyvinkin vaikuttaa myös negatiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon. Kun asiakas kuulee, että "huoltovapaa" ketju on auton varhaisessa historiassa päässyt venymään, luottamus merkin laatuun kärsii ja siten myös ostohalukkuus. Siinä ei paljoa auta mainostaa, että autossa on uusia ja entistä vahvempia osia, kun sellaisille ei alun alkaenkaan pitäisi ns. laatumerkissä olla tarvetta. Jos laadunvalvonta pettää huoltovapaan ketjun kohdalla, minkäköhän muun kohdalla se on myös pettänyt? Polttoainepumpun? DSG:n? Turbon? Öljyputkien? Takaluukun pompauttimien?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tet

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 21.10.12 - klo:13:13
Tämän auton parantumisen soveltaminen ja asiakkaalle koituneen lisäarvon laskeminen ovat moniulotteisia asioita. Minullekin tätä yritettiin tarjota perusteluksi jakoketjun korjauksen yhteydessä, mutta en ostanut tätä näkökulmaa.
...

Mietiskelin itse samaa asiaa. Jos itselleni moinen olisi osunut kohdalle, niin varmaankin olisin tuohon auton parantumisväittämään vastannut että en halua parempaa moottoria vaan sellaisen kuin se oli ennen hajoamista (tietenkin jakopäätä lukuunottamatta). Eli tarjoaisin moottorin vaihdon sijaan korjausta, eli "vaihtakaa vanhaan moottoriin osia niin paljon että se on samassa kunnossa kuin ennen leviämistä". Veikkaanpa että moottorin vaihto tulee halvemmaksi kuin jokaisen korkanneen osan vaihtaminen yksittäin, mutta sillehän minä en omistajana mitään voi jos haluavat tehdä homman kalliimmalla. Maksaja päättäköön toimintatavan. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 21.10.12 - klo:13:34
Keksimiehen kirjoitukseen jatkan sen verran, että nämä ja muut vastaavat korjaukset saattavat hyvinkin vaikuttaa myös negatiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon. Kun asiakas kuulee, että "huoltovapaa" ketju on auton varhaisessa historiassa päässyt venymään, luottamus merkin laatuun kärsii ja siten myös ostohalukkuus. Siinä ei paljoa auta mainostaa, että autossa on uusia ja entistä vahvempia osia, kun sellaisille ei alun alkaenkaan pitäisi ns. laatumerkissä olla tarvetta. Jos laadunvalvonta pettää huoltovapaan ketjun kohdalla, minkäköhän muun kohdalla se on myös pettänyt? Polttoainepumpun? DSG:n? Turbon? Öljyputkien? Takaluukun pompauttimien?

Puhut asiaa. Ei todellakaan uskalla kukaan ostaa autoa jos mainostat 3 vuotta vanhassa 30 000 ajetussa autossa poikineen sitä ja tätä ja ne on nyt korjattu, että tämähän on parempi kuin uusi.

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 09.10.12 - klo:09:22
Noniin, 1.8 TSI Octavia 2009 lähti sitten hinurin kyydissä Rinta-Joupille.
Moottoritieltä tullessa, ramppia pitkin jarrutellessa syttyi öljynpaineen punainen valo ajotietokoneen näyttöön piippausten kera, sekä teksti "Low oil pressure, engine off". Siitä heti auto tien sivuun ja ajoturvaan soitto.
Nyt auto Turun Rinta-Joupilla josta tuli surullisia uutisia, öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä alhaiset, metallipurua öljypohjassa.
Pitäisi ottaa moottori irti ennenkuin näkee lisää, sitä ennen pitäisi selvittää maahantuojalta mitä ovat valmiita korvaamaan.
Oculla ajettu 140 tkm. ja öljyt+suodatin vaihdettu 500km sitten Rinta-Joupilla.
Autossa on aikaisemman omistajan aikana ketju hypännyt (Metro-Autosta ostaessani en nähnyt h-kirjaa, oli aikaisemmalla omistajalla, sain huoltokirjan myöhemmin jolloin asia selvisi). Tällöin ilmeisesti ketju ja kiristin vaihdettu.
Sävähti muuten korvaan kun Rinta-Joupilta sanottiin että auto ajettiin halliin ja käytettiin lämpimäksi (normaalia tällaisen vian yhteydessä...?)
Aikaisempaa oirehdintaa ei ole ollut, muuten kuin suurehko öljynkulutus (n. 1L / 4000km).


Hyvää palvelua, Hesan Laakkoselta keväällä ostamani käytetty n.40kâ,¬ BMW. Vajaa kuukausi oston jälkeen simahti akku...kulutusosaa, ei korvata. Pari viikkoa tämän jälkeen meni koiranluu...kulutusosaa, ei korvata. Nyt hakkaa joku nostaja...en viitsi edes yrittää ottaa yhteyttä...täytyy jatkossa äänestää jaloilla.

konga

Avovaimon 2008 65tkm ajettu 1.4tsi 140hv golf varianttiin syttyi pakokaasupäästöjen varoitusvalo, auto vw liikkeeseen ja testeriin.. suuttimet vuotaa, kaikki vaihtoon hintaa 299e/kpl eli kertaa 4 1200e nämä suoraan maahantuojan piikkiin, työlle hintaa 260e joka meni autoliikkeen piikkiin.auto ostettu 2.5kk sitten.. vw liikkumisturva korvasi sijaisauton eli koko homma tuli meille maksamaan 15e jolla juuri tankkasin sijaisauton.. tänään tilattiin osat ja huomenna jo pitäis saada haettua oma auto takas.. 

hienosti toimi hommat taas..   :) (tietty ei tämä nostanut näiden 1.4tsi koneiden pisteitä)
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

yrrah

Lainaus käyttäjältä: konga - 22.10.12 - klo:15:38
Avovaimon 2008 65tkm ajettu 1.4tsi 140hv golf varianttiin syttyi pakokaasupäästöjen varoitusvalo, auto vw liikkeeseen ja testeriin.. suuttimet vuotaa, kaikki vaihtoon hintaa 299e/kpl eli kertaa 4 1200e nämä suoraan maahantuojan piikkiin, työlle hintaa 260e joka meni autoliikkeen piikkiin.auto ostettu 2.5kk sitten.. vw liikkumisturva korvasi sijaisauton eli koko homma tuli meille maksamaan 15e jolla juuri tankkasin sijaisauton.. tänään tilattiin osat ja huomenna jo pitäis saada haettua oma auto takas.. 

hienosti toimi hommat taas..   :) (tietty ei tämä nostanut näiden 1.4tsi koneiden pisteitä)

En uskalla kyllä itselle käytettynä hankkia näitä TSI koneita.
Työkaverilla meni ketju vaihtoon Golf Plussasta 118kw vm.-09 aj. 75tkm.

Kyllä moottorilla, sähköillä ja voimansiirrolla pitäisi olla minimissään 100tkm/4v takuu kaikilla merkeillä.
Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

konga

#1096
Lainaus käyttäjältä: yrrah - 22.10.12 - klo:16:40
En uskalla kyllä itselle käytettynä hankkia näitä TSI koneita.
Työkaverilla meni ketju vaihtoon Golf Plussasta 118kw vm.-09 aj. 75tkm.

Kyllä moottorilla, sähköillä ja voimansiirrolla pitäisi olla minimissään 100tkm/4v takuu kaikilla merkeillä.


PASKOJA JA EPÃ,,LUOTETTAVIA VEHKEITÃ,, NÃ,,MÃ,, 1.4TSI :D ja itelläkin samalla koneella oleva scirocco.. myyntiin menee auto kyllä..vaikkakin omassa autossa mittarissa vasta 36tkm ja ei mitään vikaa kylläkään ole ollut..

onhan se turha yleistää,mut on vaan niin yleistä nää ongelmat näissä :)
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

JS83

Lainaus käyttäjältä: konga - 22.10.12 - klo:16:48
PASKOJA JA EPÃ,,LUOTETTAVIA VEHKEITÃ,, NÃ,,MÃ,, 1.4TSI :D ja itelläkin samalla koneella oleva scirocco.. myyntiin menee auto kyllä..vaikkakin omassa autossa mittarissa vasta 36tkm ja ei mitään vikaa kylläkään ole ollut..

onhan se turha yleistää,mut on vaan niin yleistä nää ongelmat näissä :)

Pitää muistaa myös se ,että eihän tänne keskustelupalstoille kukaan tule kehumaan kuinka hyvin oma Tsi moottori on kestänyt. Täältä saa lukea ainoastaan negatiiviset palautteet. Sitä en käy kieltämään etteikö ennen 2011 loppupuoliskoa valmistetuissa moottoreissa olisi ollut vikaa ketjun osalta mutta olisi oikeasti hyvä tietää tuo vika prosentti. Autoja on kuitenkin myyty pelkästään Suomeen tuhansia Tsi koneella olevia ja tänne on kirjoitettu vikoja n. 10 käyttäjältä. Ehkä tuo ei loppujen lopuksi NIIIIIIN iso juttu olekaan??? Noista kun vielä lasketaan se summa mitä auton omistajat ovat joutuneet itse maksamaan niin eikö tuo ole aika pientä loppuen lopuksi...

konga

Mähän juuri kehuin omaa TSI moottoria  :) ""vaikkakin omassa autossa mittarissa vasta 36tkm ja ei mitään vikaa kylläkään ole ollut.""

onhan se varmasti pientä kun kokonais myyntimääriin vertaa,(ongelmat siis) mut kyllähän se vähän pistää harmittamaan kun omalle kohdalle heti sattuu susi( ei kyllä haittaa yhtään,että 1500e remontti ilmaseks tehdään) näin se pitää ollakkin jos halutaan pitää asiakkaat tytyväisenä.
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

bustedi

Onko näihin siis tullut jotain parannusta 2011 vuoden lopun jälkeen? Tätä tietysti ei kukaan tiedä kun vasta parin vuoden päästä :D
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

yrrah

Moottorithan on mitä hienoimpia käyttöominaisuuksiltaan ja kohtuullisen pienikulutuksisia, mutta tunnen muutamia automyyjiä erittäin hyvin ja ainakin he tuntuvat myöntävän kyseisten moottorien ongelmat.

Ja onhan vikoja toki muillakin merkeillä, mutta veikkaan tämän kohun isolta osalta johtuvan kehnosta (tai jopa ala-arvoisesta) jälkimarkkinoinnista.


Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: yrrah - 22.10.12 - klo:19:04
Moottorithan on mitä hienoimpia käyttöominaisuuksiltaan ja kohtuullisen pienikulutuksisia, mutta tunnen muutamia automyyjiä erittäin hyvin ja ainakin he tuntuvat myöntävän kyseisten moottorien ongelmat.

Eikös asianlaita ole myönnetty Wolfsburgissa asti, kun VII-koppaan tulee uudet moottorit. Miksi lopettaa hyvää ketjukonetta, kun voisi jättää hihnakoneet jaappanilaisille ja ties mille kinukeille..

JS83

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 22.10.12 - klo:19:03
Onko näihin siis tullut jotain parannusta 2011 vuoden lopun jälkeen? Tätä tietysti ei kukaan tiedä kun vasta parin vuoden päästä :D

Autobild ja jokin muu lehti ainakin kertoi, että 2011 loppuvuoden malleihin tämä on korjattu. En nyt suoraa linkkiä löytänyt mutta tässä yksi:

http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110

Filixon

Kuten olen kertonut, minun autoni TSI-moottorin turbon öljyputki vaihdettiin taannoin pyynnöstäni "ennalta ehkäisevästi" lämpöeristettyyn malliin, veloituksetta. Ajokilometrejä oli tuolloin 34 400, eikä autolla ole vieläkään ajettu paljoa yli 40 tuhatta. Henkisesti olen valmistautunut siihen, että ketju voi silti rikkoutua, kun kilometrejä tulee 10â€"20 tuhatta lisää. Tai sitten ei...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 22.10.12 - klo:20:07
Autobild ja jokin muu lehti ainakin kertoi, että 2011 loppuvuoden malleihin tämä on korjattu. En nyt suoraa linkkiä löytänyt mutta tässä yksi:

http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110

Tuossahan puhuttiin mallivuodesta 2011, eli siis loppuvuodesta 2010 alkaen pitäisi olla uudet kalut ja rojut koneessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

laaksoma

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.10.12 - klo:20:00
Mietiskelin itse samaa asiaa. Jos itselleni moinen olisi osunut kohdalle, niin varmaankin olisin tuohon auton parantumisväittämään vastannut että en halua parempaa moottoria vaan sellaisen kuin se oli ennen hajoamista (tietenkin jakopäätä lukuunottamatta). Eli tarjoaisin moottorin vaihdon sijaan korjausta, eli "vaihtakaa vanhaan moottoriin osia niin paljon että se on samassa kunnossa kuin ennen leviämistä". Veikkaanpa että moottorin vaihto tulee halvemmaksi kuin jokaisen korkanneen osan vaihtaminen yksittäin, mutta sillehän minä en omistajana mitään voi jos haluavat tehdä homman kalliimmalla. Maksaja päättäköön toimintatavan. ::)
Nuo VAG:n korjaamot osaa ainoastaan vaihtaa osia ja helpointahan se on vaihtaa koko moottori.
Meillä OCU:sta, 1.8 TSI, meni ketju kiristimen rikkoutumisen johdosta. Merkkihuollon korjausohje oli moottorin vaihto n. 15.000â,¬ Vein auton ammattilaisten käsittelyyn. Neljä imuventtiiliä, ketju, kiristimet ja läjä pultteja ja tiivisteitä. Hinta 2840
Kyllä tuo merkkihuoltojen ammattitaito on aika heikkoa.

tet

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 28.10.12 - klo:20:21
Nuo VAG:n korjaamot osaa ainoastaan vaihtaa osia ja helpointahan se on vaihtaa koko moottori.
Meillä OCU:sta, 1.8 TSI, meni ketju kiristimen rikkoutumisen johdosta. Merkkihuollon korjausohje oli moottorin vaihto n. 15.000â,¬ Vein auton ammattilaisten käsittelyyn. Neljä imuventtiiliä, ketju, kiristimet ja läjä pultteja ja tiivisteitä. Hinta 2840
Kyllä tuo merkkihuoltojen ammattitaito on aika heikkoa.

Niin no, se 15 kâ,¬ oli varmaankin hinta jonka ne olisivat siitä hommasta laskuttaneet, ei ko. homman kustannus heille? Kauppa se on joka kannattaa, varsinkin varaosakauppa, jos asiakas suostuu tuollaisen hinnan maksamaan. Tällä kertaa jäi heille sitten mustapekka käteen. :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

laaksoma

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 16.10.12 - klo:15:06
Helkama maksaa 70% moottorista ja työstä. En ilolla maksa kyllä euroakaan, mutta minkäs teet. Tai ehkä juuri sen euron maksaisi niin 2v tehdastakuun säilyttäisi. Moottorin toimitusaika vielä auki, ei tiedä tuleeko varastosta vai tehtaalta. Jos tehtaalta niin Helkama sponssaa sijaispelin. Ainiin 1.8 TSI 9500 â,¬/kpl.
Niin ne hinnat vaihtelee riippuen korjaamosta.
Mulle luvattiin 1.8 TSI vaihtokone merkkiliikkeestä hintaan "runsas 15.000â,¬"
Ammattitaitoinen korjaamo korjasi sen hintaan 2840â,¬

Ishvan

Eihän se ammattitaidosta heikkoa tee jos ehdotetaan uutta konetta. Se on kaupantekoa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

apo

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 28.10.12 - klo:21:22
Niin ne hinnat vaihtelee riippuen korjaamosta.
Mulle luvattiin 1.8 TSI vaihtokone merkkiliikkeestä hintaan "runsas 15.000â,¬"
Ammattitaitoinen korjaamo korjasi sen hintaan 2840â,¬
Tätä hieman ihmettelen myös meidän auton projektin yhteydessä.
Autolla ajettiin edellisen viikolopun aikana reilu 600km ja Maanataiaamuna ajamalla aivan normaalisti korjaamolle nykimisen tarkistukseen. Iltapäivällä soitto korjaamolta, koko kone uusiksi laskua 10000,-, kiitos. Diagnoosi kahdessa sylinterissä leikkautumisjälkiä suutimien vuodosta johtuen.
Hieman tuntuu kummalta, kun ei mitään puhetta korjaamisesta, vaan suoraan uusi kone ja puolet laskusta asiakkaalle... Ei mene läpi!
Nyt on odotettu 3vkoa korjauslupaa myyjältä / maahantuojalta. Kohta alkaa olemaan asiaa kuluttajaneuvojalle.
Sori ot, mutta sopi niin hyvin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy