TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

start

Minulla oli aikaisempi auto vw touran 1.4 tsi -07, toimi hienosti neljä vuotta 76 000km. Sitten yksi pakkasaamu syttyi moottorin keltainen varoitusvalo ja kone kävi ontuen. Soitto Laakkoselle, sanoivat aja varovasti tänne. Oli ketju hypännyt. Vaihtoivat uuden ketjun,laakerit ym.tarvittavat osat, ei maksanut mulle mitään, kun olin ostanut auton heiltä ja teettänyt myös kaikki huollot Laakkosella.
Nyt Passatti 2011, 1.4 tsi, yhdellä turbolla ja dsg :), 20 000km mennyt hyvin.

skriko

Täällä kun Wekotin sivisti minua, kertomalla että TSI koneen ketjunkiristin toimii öljynpaineella?? Olen ihmetellyt mihin se perustuu, että toisinaan kuuluu muutaman sekunnin rahina ja sitten menee taas tovi, että käynnistyy normaalisti. Johtuuko tämä lämpötilasta ( moottorin) silloin kun sammutan auton ja ketjunkiristin jää tiettyyn asentoon lämpötilan mukaan??Oonkohan ihan pihalla, jos oon, niin mistä se toisaikaisuus sitten johtuu?

Late_a

Noniin, 1.8 TSI Octavia 2009 lähti sitten hinurin kyydissä Rinta-Joupille.
Moottoritieltä tullessa, ramppia pitkin jarrutellessa syttyi öljynpaineen punainen valo ajotietokoneen näyttöön piippausten kera, sekä teksti "Low oil pressure, engine off". Siitä heti auto tien sivuun ja ajoturvaan soitto.
Nyt auto Turun Rinta-Joupilla josta tuli surullisia uutisia, öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä alhaiset, metallipurua öljypohjassa.
Pitäisi ottaa moottori irti ennenkuin näkee lisää, sitä ennen pitäisi selvittää maahantuojalta mitä ovat valmiita korvaamaan.
Oculla ajettu 140 tkm. ja öljyt+suodatin vaihdettu 500km sitten Rinta-Joupilla.
Autossa on aikaisemman omistajan aikana ketju hypännyt (Metro-Autosta ostaessani en nähnyt h-kirjaa, oli aikaisemmalla omistajalla, sain huoltokirjan myöhemmin jolloin asia selvisi). Tällöin ilmeisesti ketju ja kiristin vaihdettu.
Sävähti muuten korvaan kun Rinta-Joupilta sanottiin että auto ajettiin halliin ja käytettiin lämpimäksi (normaalia tällaisen vian yhteydessä...?)
Aikaisempaa oirehdintaa ei ole ollut, muuten kuin suurehko öljynkulutus (n. 1L / 4000km).

Late_a

Soitto Rinta-Joupille: Maahantuoja oli käskenyt purkamaan jakopään (ovat tällöin myös maksumiehiä..?) epäilys, että nokka-akselin säädin tai säätimestä pala murtunut, jonka metallipalat rikkoneet öljypumpun.
Autoon on tehty nokka-akselin säädintä koskeva kampanja joskus.

Nimim. Ensimmäinen ja viimeinen TSI

wrc

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 09.10.12 - klo:09:59
Soitto Rinta-Joupille: Maahantuoja oli käskenyt purkamaan jakopään (ovat tällöin myös maksumiehiä..?) epäilys, että nokka-akselin säädin tai säätimestä pala murtunut, jonka metallipalat rikkoneet öljypumpun.
Autoon on tehty nokka-akselin säädintä koskeva kampanja joskus.

Nimim. Ensimmäinen ja viimeinen TSI



no elä nyt nuin vähästä vielä anna periksi :)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 09.10.12 - klo:09:59
Soitto Rinta-Joupille: Maahantuoja oli käskenyt purkamaan jakopään (ovat tällöin myös maksumiehiä..?) epäilys, että nokka-akselin säädin tai säätimestä pala murtunut, jonka metallipalat rikkoneet öljypumpun.

En tuolla perusteella vielä lähtisi puhumaan mitään maksumiehen roolista. Mistäs muualta korjaamo saisi korjausohjeita kuin tehtaan edustajalta eli maahantuojalta?

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 24.09.12 - klo:12:32
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_246.pdf

Onneksi on sentään ketjulla, jos systeemi alkaa vähän tihkua öljyä läpi niin ei krääsää ympäriinsä. Sinällään säätö on maksimissaan 3-asentoinen, eivät sentään portaatonta ole keksineet. Muutenhan tuo on aika perustekniikkaa. Pienellä öljynpaineella saattaa tulla melkosta kolinaa, nelisylinterisen nokkaakselin käynti kun taitaa olla aika kulmikasta

tet

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 09.10.12 - klo:10:26
Onneksi on sentään ketjulla, jos systeemi alkaa vähän tihkua öljyä läpi niin ei krääsää ympäriinsä. Sinällään säätö on maksimissaan 3-asentoinen, eivät sentään portaatonta ole keksineet. Muutenhan tuo on aika perustekniikkaa. Pienellä öljynpaineella saattaa tulla melkosta kolinaa, nelisylinterisen nokkaakselin käynti kun taitaa olla aika kulmikasta

Onkohan kyse kuitenkaan tuosta samasta systeemistä. Tuohan on joku vanha doku vuodelta 2001 nähdäkseni, jossa selostetaan V- ja W-koneiden systeemi jossa säädetään sekä imu- että pakopuolen nokka-akselia. TSI:ssä säätyy vain imunokat, voipi olla ihan erilaisesta systeemistä kysymys. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Osta late vaikka voorti, justiinsa työmaan taunus (tehokkaampi tdci vai mikä se on) oli keväällä reilun 170 tkm jälkeen pajalla melkein 2 kk kun kone porsi. En nyt muista tarkkaan mikä siellä hajos, mutta koko motti meni uusiksi. Osia ei kuulemma tahtonut saada, niin kesti siksi niin kauan! Miksihän niitä osia ei saanut? Hmmm.....
Tai osta tojota niin erotut joukosta! Mutta sen pitäs kestää, vaikka menihän tuosta eka mallin anjoviksestakin 2 litran bensakone vaihtoon alle 200 tkm...

Minusta nämä nykypäivän päästönormit on yksi suurin syy tähän tekniikkaongelmiin. Tulevaisuudessahan tulevilla päästönormeilla valmistajien mukaan koneen käyttöikä alkaa olla 100 tkm. Onhan se toisaalta selvä kun mennään litraisiin koneisiin ja niistä otetaan reilusti yli 100 hv.

Ei kannata ruveta hysteeriseksi varsinkaan niin kauan kun maahantuoja/valmistaja maksaa. Sitä mieltä minä olen ja ajan edelleen rauhallisin mielin alkusarjan 1.8Tsi octavialla. Jolla on ajettu kohta 60 tkm. Hui kamala!

Late_a

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.10.12 - klo:10:57
Ei kannata ruveta hysteeriseksi varsinkaan niin kauan kun maahantuoja/valmistaja maksaa. Sitä mieltä minä olen ja ajan edelleen rauhallisin mielin alkusarjan 1.8Tsi octavialla. Jolla on ajettu kohta 60 tkm. Hui kamala!

Juu ajele rauhassa, minäkin ajelen kohta taas hyvillä mielin uudella yhtä laadukkaalla koneella.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 09.10.12 - klo:09:59
Autoon on tehty nokka-akselin säädintä koskeva kampanja joskus.

Ihan mielenkiintoísta kun jo vuosi käytössä ollutta tekniikkaa, jakopää ketjulla ei saada luotettavasti pelaamaan kuin muutaman kymmenen tuhatta km:ää, niin mitä mahtaakaan olla säätyvät nokka-akselit, sylintereiden lepuutus toiminnot jne sitten kun km määrä on satku -> pari satkua -> jne...

Ja jos vielä käy, mutta kuinka käy pakokaasupäästöjen kun säädöt seilaa....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Vaarivanhus

#1031
Lainaus käyttäjältä: Taky - 09.10.12 - klo:12:29
Ihan mielenkiintoísta kun jo vuosi käytössä ollutta tekniikkaa, jakopää ketjulla ei saada luotettavasti pelaamaan kuin muutaman kymmenen tuhatta km:ää, niin mitä mahtaakaan olla säätyvät nokka-akselit, sylintereiden lepuutus toiminnot jne sitten kun km määrä on satku -> pari satkua -> jne...

Ja jos vielä käy, mutta kuinka käy pakokaasupäästöjen kun säädöt seilaa....
Ikävä tulee 60-luvun Valianttiani, suora kutonen ja lootassa kolme vaihdetta eteen ja yksi taakse. 400.000 kilometrin paikkeilla alkoi vaihteisto ulista, tuttu autonasentaja neuvoi ostamaan pari laakeria ja vaihtamaan ne. Seitsemän tuntia meni viikonloppuna aikaa, kun yksin irrotin laatikon, purin ja kasasin sekä asensin takaisen paikoilleen. Tallin lattialla, muuta ei ollut kuin tunkki ja pukit.
Pyörän laakereita joskus piti uusia, samoin starttimoottorin hiiliä. Ei ollut jakopäässä hihnaa, lyhyt ketju vain, joka kesti 300.000, ennenkuin alkoi ottaa peltikoppaansa kiinni kaasua löysättäessä. Tosin nokka-akseli ei ollut kannessa, vaan lohkossa, työntötankokone.
Puolen miljoonan kilometrin kohdalla tein konerempan (poraus, uudet männät, kampiakselin hionta ja laakerit, venttiilityö jne). Ei olisi sekään homma vielä ollut välttämätön, mutta tulihan samalla moottorin tiivisteet uusittua.
2,7 litraa ja sata hevosvoimaa, meno leppoisaa ja kyyti tasaisen keinuvaa ja luotettavaa. Koskaan ei Vallu tielle jättänyt.
Vaan bensaa meni, matka-ajossa 11 litraa satasella. Onko se paljon? Meneehän sitä nykyiselläkin kulkineella 7 litraa.
Ovatko autot niistä ajoista parantuneet? Ainakin ajat ovat siinä mielessä parantuneet, ettei enää tarvitse autoaan itse korjailla. Menneet niin monimutkaisiksi, ettei noihin enää muuta uskalla tehdä kuin pissapojan nestettä lisäillä ja mittatikusta öljyt katsoa. Ja kaivaa kuvetta, jos jotain isompaa sattuu ilmenemään.
No, tulipahan taas höpistyä, asian vierestäkin, anteeksi.
Joutilas 76v

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.10.12 - klo:10:57
Minusta nämä nykypäivän päästönormit on yksi suurin syy tähän tekniikkaongelmiin.

Varmasti se on osasyyllinen. Esim. ennen "niillä kestävillä" nokkaketjulla ajettiin venymisistä huolimatta satojatuhansia, kun ei ollut mitään valvontalaitteistoa joka hermostuisi pienistä ajoitusvirheistä. Tämä siis liittyen vain osien kulumiseen, ei ketjun rikkoutumiseen / hyppäämiseen tms. akuuttiin vikaan.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Late_a

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 09.10.12 - klo:09:22
Noniin, 1.8 TSI Octavia 2009 lähti sitten hinurin kyydissä Rinta-Joupille.
Moottoritieltä tullessa, ramppia pitkin jarrutellessa syttyi öljynpaineen punainen valo ajotietokoneen näyttöön piippausten kera, sekä teksti "Low oil pressure, engine off". Siitä heti auto tien sivuun ja ajoturvaan soitto.
Nyt auto Turun Rinta-Joupilla josta tuli surullisia uutisia, öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä alhaiset, metallipurua öljypohjassa.
Pitäisi ottaa moottori irti ennenkuin näkee lisää, sitä ennen pitäisi selvittää maahantuojalta mitä ovat valmiita korvaamaan.
Oculla ajettu 140 tkm. ja öljyt+suodatin vaihdettu 500km sitten Rinta-Joupilla.
Autossa on aikaisemman omistajan aikana ketju hypännyt (Metro-Autosta ostaessani en nähnyt h-kirjaa, oli aikaisemmalla omistajalla, sain huoltokirjan myöhemmin jolloin asia selvisi). Tällöin ilmeisesti ketju ja kiristin vaihdettu.
Sävähti muuten korvaan kun Rinta-Joupilta sanottiin että auto ajettiin halliin ja käytettiin lämpimäksi (normaalia tällaisen vian yhteydessä...?)
Aikaisempaa oirehdintaa ei ole ollut, muuten kuin suurehko öljynkulutus (n. 1L / 4000km).
Ihan suotta syyttelin jakopäätä, meni offtopickiksi. Tasapainoakseli leikannut kiinni, sen laakerit silppuna koneessa. Kone vaihtoon.
(Oma veikkaus että laakerit hajonneet, (sama ketju pyörittää ö-pumppua ja tasapainoakselia?), öljynpaineet tästä syystä laskeneet.)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 12.10.12 - klo:12:27
Ihan suotta syyttelin jakopäätä, meni offtopickiksi. Tasapainoakseli leikannut kiinni, sen laakerit silppuna koneessa. Kone vaihtoon.
(Oma veikkaus että laakerit hajonneet, (sama ketju pyörittää ö-pumppua ja tasapainoakselia?), öljynpaineet tästä syystä laskeneet.)

Joudutko itse maksamaan?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Late_a


Keksimies

Käynnistämisen yhteydessä kuului tänä syksynä kaksi kertaa heti avaimen kääntämisen jälkeen rääkäisevä ja rallattava ääni muutaman sekunnin ajan. Otin yhteyttä paikalliseen merkkihuoltoon ja kerroin kuvauksen tapahtuneesta. Huoltoneuvoja varasi ajan asian tutkimista varten viikon päähän yhteydenotosta. Perustelu oli, että haluavat pitää auton päivän seisomassa ja käynnistää sen, koska ongelmat olivat ilmaantuneet kylmäkäynnistysten yhteydessä.

Merkkihuollon analyysi oli, että jakoketju on venynyt ja se pitää vaihtaa. Huoltoneuvoja mainitsi ensimmäisessä vaiheessa, että "yksin et tämän asian kanssa ole missään tapauksessa" ja sama asenne oli varauksin toisella kerralla, kun tekivät kylmäkäynnistyksen. Huoltoneuvoja esitti, että mahdollisesti omavastuun osuus on joitakin satoja euroja sekä öljynvaihdon kustannukset korjauksen yhteydessä. Asiallisesti esittelin tiedossani olevat yleiset ongelmat TSI-moottoreissa. Myönsin, että ymmärrän moottorin käyttöiän periaatteessa pitenevän korjauksen ansiosta, mutta samassa yhteydessä mainitsin myös, ettei uuden auton ostanut asiakas ole kiinnostunut pidentämään moottorin käyttöikää loppupäästä ja maksamaan tästä yhtään mitään. Asia laitettiin joka tapauksessa normaalin prosessin mukaisesti takuukäsittelijälle.

Muutaman päivän kuluttua tuli ilmoitus, että tehdas, maahantuoja ja jälleenmyyjä vastaavat kaikista kustannuksista. Vain öljynvaihdon kustannukset tulevat minun maksettaviksi. Autolle varattiin korjausaika kahden viikon päähän.

Vein auton sovittuna päivänä korjaamolle ja sain käyttööni päiväksi sijaisauton veloituksetta. Iltapäivällä tuli soitto, että korjaus on valmis ja auton voi noutaa. Koska edellisestä huollosta oli vain 7000 km niin öljynvaihdon kustannuksiakaan ei veloitettu. Noudettaessa kysyin korvaavan ketjun ja rakenteen kestävyydestä. Huoltoneuvoja sanoi, että korjaustapauksissa asennetut nykyiset ketjut ja osat ovat laadultaan parempia kuin alkuperäisasennuksessa käytetyt osat. Sopii toivoa, että teknistä rakennetta on parannettu ja nämä parannukset olisi tuotu myös korjattaviin moottoreihin.

Autossa 92kW 1.4TSI, ikää kolme vuotta neljä kuukautta ja mittarissa 61 000 km. Ensimmäinen omistaja, auto hankittu uutena merkkiliikkeestä ja huollatettu ohjelman mukaan samassa paikassa. Huoltoneuvoja mainitsi, että nämä seikat ovat asiakkaan kannalta suopeita tekijöitä takuukäsittelyä tehtäessä.

Yhteenveto: Volkswagenin insinööreille ei jakoketjun hajoamisesta voi antaa pisteitä. Nykyaikana arvokas korjaus moottoriin 61 000 kilometrin jälkeen on naurettavan ja säälittävän rajamailta oleva suoritus. Paikallisen merkkihuollon ja jälkimarkkinoinnin toiminta tässä tapauksessa oli kuitenkin ensiluokkaista. Kaikki asiat hoidettiin asiallisesti ja sovitussa aikataulussa. Asiakkaan näkökulmasta korjaus ei vaikuttanut auton käyttöön häiritsevästi ja kustannuksia ei asiakkaalle koitunut yhtään. Lopulta auto oli yhden päivän pois ajosta eli korjaus oli verrattavissa vaikutuksiltaan mihin tahansa pieneen takuukorjaukseen. Olin todella positiivisesti yllättynyt, että Suomessa voi saada auton merkkihuollossa asiallista ja reilua palvelua.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 12.10.12 - klo:23:50
Käynnistämisen yhteydessä kuului tänä syksynä kaksi kertaa heti avaimen kääntämisen jälkeen rääkäisevä ja rallattava ääni muutaman sekunnin ajan. Otin yhteyttä paikalliseen merkkihuoltoon ja kerroin kuvauksen tapahtuneesta. Huoltoneuvoja varasi ajan asian tutkimista varten viikon päähän yhteydenotosta. Perustelu oli, että haluavat pitää auton päivän seisomassa ja käynnistää sen, koska ongelmat olivat ilmaantuneet kylmäkäynnistysten yhteydessä.

Merkkihuollon analyysi oli, että jakoketju on venynyt ja se pitää vaihtaa. Huoltoneuvoja mainitsi ensimmäisessä vaiheessa, että "yksin et tämän asian kanssa ole missään tapauksessa" ja sama asenne oli varauksin toisella kerralla, kun tekivät kylmäkäynnistyksen. Huoltoneuvoja esitti, että mahdollisesti omavastuun osuus on joitakin satoja euroja sekä öljynvaihdon kustannukset korjauksen yhteydessä. Asiallisesti esittelin tiedossani olevat yleiset ongelmat TSI-moottoreissa. Myönsin, että ymmärrän moottorin käyttöiän periaatteessa pitenevän korjauksen ansiosta, mutta samassa yhteydessä mainitsin myös, ettei uuden auton ostanut asiakas ole kiinnostunut pidentämään moottorin käyttöikää loppupäästä ja maksamaan tästä yhtään mitään. Asia laitettiin joka tapauksessa normaalin prosessin mukaisesti takuukäsittelijälle.

Muutaman päivän kuluttua tuli ilmoitus, että tehdas, maahantuoja ja jälleenmyyjä vastaavat kaikista kustannuksista. Vain öljynvaihdon kustannukset tulevat minun maksettaviksi. Autolle varattiin korjausaika kahden viikon päähän.

Vein auton sovittuna päivänä korjaamolle ja sain käyttööni päiväksi sijaisauton veloituksetta. Iltapäivällä tuli soitto, että korjaus on valmis ja auton voi noutaa. Koska edellisestä huollosta oli vain 7000 km niin öljynvaihdon kustannuksiakaan ei veloitettu. Noudettaessa kysyin korvaavan ketjun ja rakenteen kestävyydestä. Huoltoneuvoja sanoi, että korjaustapauksissa asennetut nykyiset ketjut ja osat ovat laadultaan parempia kuin alkuperäisasennuksessa käytetyt osat. Sopii toivoa, että teknistä rakennetta on parannettu ja nämä parannukset olisi tuotu myös korjattaviin moottoreihin.

Autossa 92kW 1.4TSI, ikää kolme vuotta neljä kuukautta ja mittarissa 61 000 km. Ensimmäinen omistaja, auto hankittu uutena merkkiliikkeestä ja huollatettu ohjelman mukaan samassa paikassa. Huoltoneuvoja mainitsi, että nämä seikat ovat asiakkaan kannalta suopeita tekijöitä takuukäsittelyä tehtäessä.

Yhteenveto: Volkswagenin insinööreille ei jakoketjun hajoamisesta voi antaa pisteitä. Nykyaikana arvokas korjaus moottoriin 61 000 kilometrin jälkeen on naurettavan ja säälittävän rajamailta oleva suoritus. Paikallisen merkkihuollon ja jälkimarkkinoinnin toiminta tässä tapauksessa oli kuitenkin ensiluokkaista. Kaikki asiat hoidettiin asiallisesti ja sovitussa aikataulussa. Asiakkaan näkökulmasta korjaus ei vaikuttanut auton käyttöön häiritsevästi ja kustannuksia ei asiakkaalle koitunut yhtään. Lopulta auto oli yhden päivän pois ajosta eli korjaus oli verrattavissa vaikutuksiltaan mihin tahansa pieneen takuukorjaukseen. Olin todella positiivisesti yllättynyt, että Suomessa voi saada auton merkkihuollossa asiallista ja reilua palvelua.

Hyvä ja valitettava yhteenveto.

Itselläkin 118kW 1.4 TSI pitää kylmäkäynnistyksessä rääkäisevän metallisen pärähdyksen pari sekuntia. Tosin kilometrejä puolet lisää, ikää autolla 3v 4kk Olen myöskin 1. omistaja ja aina myyntiliikkeessä huoltanut. Taidanpa ilmoittaa tuosta äänestä nyt 120tkm huollossa. Kuinkahan paljon joudun omasta pussista maksamaan?

the_raz

Omakohtainen kokemus asiasta, autona siis Roomster 1.2 TSI 105 DSG, käyttöönotto 29.4.2011, 27 TKM ajettu:

Auto tänään ensimmäisen kerran huollossa, longlife siis kestänyt melkein sen luvattu 30 000. Merkkihuollosta soittivat äsken että huolto olisi nyt tehty, mutta huollon yhteydessä on havaittu venymistä jakoketjussa joka vaatisi ylimääräisen huoltokäynnin. Kyseinen ylimääräinen huolto menee kokonaisuudessaan takuuseen, ainoastaan sijaisautoa en saa.

Mielestäni erittäin asiallista palvelua tässä asiassa.

fish

^eikö kehujen kohdalla ole syytä mainita kehujen kohteena oleva puulaaki?
Touran 1.6 TDI DSG7

Jerry Cotton

Eikai takuunalaiseen autoon saa huoltokuluja kummempaa tullakaan?

Mutta onhan se toki hienoa, että ottivat ilman asiakkaan aloitetta asian esille.

vorkki

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 15.10.12 - klo:14:46
Kyseinen ylimääräinen huolto menee kokonaisuudessaan takuuseen, ainoastaan sijaisautoa en saa.

Mielestäni erittäin asiallista palvelua tässä asiassa.
Tottahan toki takuukorjauksen ajaksi sijaisauto on saatava.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 15.10.12 - klo:16:19
Tottahan toki takuukorjauksen ajaksi sijaisauto on saatava.

Toki se pitäisi saada, mutta mikään ei siihen velvoita. Jos korjauksen tekevä liike on sama kuin mistä auto on ostettu, niin myyjältä lienee saa aika helposti auton "koeajoon".
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 15.10.12 - klo:16:19
Tottahan toki takuukorjauksen ajaksi sijaisauto on saatava.
ei ole ikinä ainakaan itselle tarjottu..

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: supe - 15.10.12 - klo:17:34
         ei ole ikinä ainakaan itselle tarjottu..

jos saavat takuuhommat saman päivän aikana hoidettua, niin tuskin "virallista" sijaisautoa antavat. Itse olen puhuttanut tilalle juurikin tuollaisen "pidemmän" koeajon...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Late_a

Lainaus käyttäjältä: Late_a - 12.10.12 - klo:13:37
Tänään lähtee kysely Helkamalle. Toivottavasti en.

Helkama maksaa 70% moottorista ja työstä. En ilolla maksa kyllä euroakaan, mutta minkäs teet. Tai ehkä juuri sen euron maksaisi niin 2v tehdastakuun säilyttäisi. Moottorin toimitusaika vielä auki, ei tiedä tuleeko varastosta vai tehtaalta. Jos tehtaalta niin Helkama sponssaa sijaispelin. Ainiin 1.8 TSI 9500 â,¬/kpl.

sagi77

Perhepiirissä hajosi -09 Octavia 1.8 tsi ambienten jakopää n. 45 tkm. kohdalla. Vaikka takuu oli ummessa, asensi paikallinen merkkiliike uuden koneen viikossa. Omistajalle seikkailu ei maksanut mitään.

Kone hajosi ilman varoääniä tms. Edellisenä iltana moottorin merkkivalo oli palanut hetken, mutta autoa tietenkään saatu korjaamolle ilta-aikaan. Kun seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä korjaamolle, kone ei käynnistynyt kunnolla.

Korjaamo ei antanut aivan tarkkaa tietoa mutta jakopäästä oli jotain kuitenkin hajonnut...

jiku

onkohan kellään BZB-tyyppinen vanhempi 1.8tsi vaurioitunut jakoketjuongelmissa, eikö tuo 09-malli ole CDAA-tyyppiä?
(kiinnostaa kun itsellä on tuo vanhempi)
Vai lieneekö noissa eri tyypeissäkään olennaista eroa, luulis että uudempi on aina parempi ;D

Uudessa TM:ssä kun on uudesta kolopallosta juttua, mainitaan että koneissa on siirrytty takaisin vanhaan (mutta huoltovapaaseen?) hihnaan jakopäässä,
murheenkryyniksi osoittautuneen "huoltovapaan" ketjun jälkeen.
Ilmeisesti ketjuongelma on jo varsin yleisessä tiedossa kun lehtikin siitä mainitsee.

Loungeliner

Milloinkahan alkaa VAG:n "kampanja", jossa TSI-koneiden ketjukäyttöiset jakopäät modifioidaan hihnakäytölle? (Täältä ja muualta lukemieni tarinoiden perusteella veikkaan, ettei koskaan. Jonkun suuren japanialaismerkin sellaiseen voisi kuvitella ryhtyvänkin...) ;D

Sande

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 18.10.12 - klo:03:26
Milloinkahan alkaa VAG:n "kampanja", jossa TSI-koneiden ketjukäyttöiset jakopäät modifioidaan hihnakäytölle? (Täältä ja muualta lukemieni tarinoiden perusteella veikkaan, ettei koskaan. Jonkun suuren japanialaismerkin sellaiseen voisi kuvitella ryhtyvänkin...) ;D
Niiden suurien japanilaismerkkien ei tarvitse selaista tehdä, kun ovat suunnitelleet toimivat ketjukoneistot moottoreihinsa  ::)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy