TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

oopee

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.09.12 - klo:13:15
Eiköhän tuota lastutusintoa latista ennemmin tuo DSG kuin TSI-moottori.

Mitä tarkoitat tällä? Kestävyyttä jos meinaat niin löytyyhän DSG halutessaan mm. 3.2 V6 bensakoneenkin kaverina.
Audi RS4 B7
Audi A4 B9.5

Wekotin

#931
Lainaus käyttäjältä: oopee - 08.09.12 - klo:20:27
Mitä tarkoitat tällä? Kestävyyttä jos meinaat niin löytyyhän DSG halutessaan mm. 3.2 V6 bensakoneenkin kaverina.

No olisi varmaan pitänyt tarkentaa, että tarkoitan sillä kuivakytkimellistä DSG7:ää kun oli kuitenkin puhe 160hp 1.4 TSI:n lastuttamisesta. Kestävyys todellakin kyseenalainen.

vehkis1983

Joo, niinhän tuo DSG tosiaan saattaisi olla tässä lastutuksessa se heikoin lenkii :(. Tai kyllähän se saattaisi kestää,jos vääntö pysyisi kohtuullisena vielä lastutuksen jälkeenkin. Eihän ne hevosvoimat noita laatikoita hajoita, vaan vääntö..

oopee

Osaavat moottorinohjelman päivittäjät kyllä tietävät mikäkin laatikko minkäkin väännön kestää ja ohjelmat räätälöidään sen mukaan. Tässäkään hommassa ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Lastutettuja vageja on mullakin ollut, mutta nykyiseen 1.4 TSI DSG ei kyllä uskalla edes kuvitellakaan.
Audi RS4 B7
Audi A4 B9.5

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: oopee - 08.09.12 - klo:23:16
Osaavat moottorinohjelman päivittäjät kyllä tietävät mikäkin laatikko minkäkin väännön kestää ja ohjelmat räätälöidään sen mukaan. Tässäkään hommassa ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Lastutettuja vageja on mullakin ollut, mutta nykyiseen 1.4 TSI DSG ei kyllä uskalla edes kuvitellakaan.
Miksi et,jos kerran tietävät minkälaisen väännön laatikko kestää.Jos ohjelmat räätälöidään  kuten kerroit.

Wekotin

No itsekin kyselin reilut vuosi sitten Motorbitin kantaa DSG7:n lastutukseen. Vaihteisto ei kuulemma ole ongelma. No hyvä etten ottanut, koska oma ei kestänyt sitten edes vakiotehoja ja täten maksaja oli tehdas. Velipoika otti Bravoon tuolloin ohjelmoinnin ja kytkin kesti 6kk tuon jälkeen. Eli eipä tuo paja ainakaan osannut oikein mitoittaa kestoa.

oopee

#936
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.09.12 - klo:23:24
Miksi et,jos kerran tietävät minkälaisen väännön laatikko kestää.Jos ohjelmat räätälöidään  kuten kerroit.

Tässä tapauksessa on huolen aihe itse moottori puhaltimineen. 4ke edestä remppaa on jo tehty ilman lastuakin ja autolla hädin tuskin satku ajettu. Kyllä niitä lastuhommia kannattaa ajatella vähän muihin koneisiin ku 1.4 litrasiin.
Audi RS4 B7
Audi A4 B9.5

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.09.12 - klo:00:09
No itsekin kyselin reilut vuosi sitten Motorbitin kantaa DSG7:n lastutukseen. Vaihteisto ei kuulemma ole ongelma. No hyvä etten ottanut, koska oma ei kestänyt sitten edes vakiotehoja ja täten maksaja oli tehdas. Velipoika otti Bravoon tuolloin ohjelmoinnin ja kytkin kesti 6kk tuon jälkeen. Eli eipä tuo paja ainakaan osannut oikein mitoittaa kestoa.

Menikö DSG:stä mekatroniikka vaihtoon vai jokin muu osa? Entä voiko olla, että velipoikasi Bravosta olisi mennyt kytkin joka tapauksessa? Aina löytyy tapauksia, joissa osat eivät kestä tehonlisäystä joko osan tai ohjelmoinnin myötä muuttuneen ajotyylin takia. Kyllä tuota hommaa ammatikseen tekevillä pitäisi kuitenkin aika hyvä tuntuma olla siihen, minkälaista kestoa autolta voi odottaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.04.12 - klo:14:28

Topicciin liittyen, toinen pärähdys ilmeisesti (vaimon kertomaa) havaittu eli aikaisempi ilakointini taisi olla ennenaikaista.

Päivitystä aiheeseen.
1.2TSI -10 pärähtävä, rahiseva, muutaman sekunnin kestävä karkea käynnistysääni paheni kesän mittaan ja tuli useammin. Takuun lopun lähestyessä tallensin äänen (5. yritys tuotti tuloksen joka kertoo esiintymistiheydestä jotain).
Tallennus olikin tarpeen, jotta sain ongelman todistettua huollolle. Päätyivät lopulta siihen että ketju on tarkistetaan ja kun se tarkistetaan niin samalla se vaihdetaan. Näin tapahtui, ja muutaman päivän kokeilulla ääntä nyt ei ole enää ollut, mutta on seurattava pidempään ennenkuin uskallan sanoa varmaa.
Vauriot - ei ehtinyt tulla, kustannukset - 0e (takuu).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

pomo

Viritysfirmojen tiedoilla kaikki kestää,ei mitn ongelmaa.. Kannattaa ehkä itse miettieä, se on vähän sama kun autokaupassa autoa ostaessa kysyä onko tämä hyvä ja kannattaako ostaa. En jaksanut lukea kaikkia,mutta oliko tuohon 1.8 tsi:hin joku kamppanja? Huolto lähestyy niin osais muistuttaa...

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.09.12 - klo:09:01
Viritysfirmojen tiedoilla kaikki kestää,ei mitn ongelmaa.. Kannattaa ehkä itse miettieä, se on vähän sama kun autokaupassa autoa ostaessa kysyä onko tämä hyvä ja kannattaako ostaa.

Hommat kyllä loppuisivat aika nopeasti, jos autoja rikkovaa softaa kauppaisi. Lisäksi kaikki softat bulkeista customeihin tarjoavat suurin piirtein yhtä isoja teho- ja vääntökasvuja, joten ongelma ei olisi vain Motorbitin. Mutta toki on oma lehmäkin noilla ojassa. Ei Motorbitissä kuitenkaan minun kokemukseni mukaan koskaan ole riskejä kielletty.

Pahoittelut OT:stä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

MasTurbo

Kyllä se myös on niin että motorbit on yksi pätevimmistä firmoista Suomessa mitä softaamiseen tulee.  Aikoinaan mulla oli ocu2 rs jota käytin pekalla kaksi kertaa softassa.  Vääntöä otettiin 450nm eikä robleemia.. Pekka sanoi että aski kestää 500nm ja meillä ei ollut ongelmia.  Tämä oli siis manuaali lootalla. Samat kesto rajat oli kytkimellä.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.09.12 - klo:02:06
Menikö DSG:stä mekatroniikka vaihtoon vai jokin muu osa? Entä voiko olla, että velipoikasi Bravosta olisi mennyt kytkin joka tapauksessa? Aina löytyy tapauksia, joissa osat eivät kestä tehonlisäystä joko osan tai ohjelmoinnin myötä muuttuneen ajotyylin takia. Kyllä tuota hommaa ammatikseen tekevillä pitäisi kuitenkin aika hyvä tuntuma olla siihen, minkälaista kestoa autolta voi odottaa.

Ensin vaihdettiin kytkinpaketti. Lopulta koko laatikko avattiin ja öljyn joukossa oli silput.

Voi olla, että Bravon kytkin olisi muutenkin ollut menossa. Autolla oli tosin ajettu vain noin 45tkm kun sai lastun. Itse vanha kytkinlevy oli vielä hyvä eli ilmeisesti paineasetelma ei jaksanut puristaa kohonneita vääntöjä. Myös painelaakeri vaihdettiin kun piti rahinaa.

Itse ottaisin ehdottmasti lastun Motorbitilta jos sellaiseen nyt olisi tarvetta ja siihen joku paremmin solveltuva auto alla. Kaverihan on aika monta Bravoakin lastuttanut ja olipa tietääkseni josskin kohtaa ainoa Suomessa jolta niihin sai ohjelmoinnin. Välillä voi pätevällekin käydä källi, tai sitten sattua se maanantaimalli kohdalle josta joku kuitenkin leviää. Moottorihan on toiminut hyvin.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.09.12 - klo:09:01
Viritysfirmojen tiedoilla kaikki kestää,ei mitn ongelmaa.. Kannattaa ehkä itse miettieä, se on vähän sama kun autokaupassa autoa ostaessa kysyä onko tämä hyvä ja kannattaako ostaa. En jaksanut lukea kaikkia,mutta oliko tuohon 1.8 tsi:hin joku kamppanja? Huolto lähestyy niin osais muistuttaa...

Viimeviikolla käytin 1.8TSI:tä huollossa ja samalla tarkistettiin kamppanjat, ei ole huollon mukaan mitään menossa.

pomo


Karvis

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.09.12 - klo:13:55
Ok tässä ketjussa vaan puhuivat jostain...

1.8TSI:lle on ollut käynnissä kampanja, mutta kyseinen vika on korjattu tuotannossa jo joskus 2010 puolella. Eli jos autosi on uudempi kuin -10 alkupuolelta niin osa on ollut uudenlainen jo tehtaalta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JarnoF

Allekirjoittanut ilmoittautuu ketju/DSG-vikaisten kerhoon. Päivitellään tänne vielä hintoja kunhan tomu on laskeutunut... :(

tet

Lainaus käyttäjältä: kadenssi - 08.09.12 - klo:18:54
Eiköhän toi Audin A3:n 1.4 tsi 90kw ole kuitenkin "uusi" hihnakone.
Ainakin sylinteritilavuus ja mitat poikkeavat CAX moottorin tiedoista.

Joo, tuolla Golf7-ketjussa olikin jo lisätietoa vähän löytynyt ja näyttää että ovat leiponeet muitakin uusia koneita vanhoilla suorituskykylukemilla. Sinänsä aika hassua miten nämä tietyt tehot ja väännöt on vakiintuneet konsernilla käyttöön konesukupolvista riippumatta. Dieseleissäkin pumpparien vaihtuessa yhteispaineruiskuihin ei suorituskykylukemiin tullut muutosta edes yhden numeron vertaa. "Vanhaan hyvään aikaan" uuden koneen tunnisti siitä että tehoa tai vääntöä oli tullut vähän lisää. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Mullahan on ensimmäisiä facelift-malleja eli otettu käyttöön vuoden 2009 puolella. Mikä kammppanja niillä oli niin osaa kysyä, onko tehty?


Arctic

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.09.12 - klo:08:41
No se uusi 1.4 TSI 103kW on hihnalla juu. Muut TSI-koneet nyt tuskin, koska ovat samoja myllyjä joita on pultattu jo vuosia lukuisiin konsernituotteisiin.
TET, mutu ei ole tieto, fakta on tieto ;

Golf 1,2 TSI:ä tulee olemaan jakohihna.

Ystävällisin terveisin

Maarit Haapakoski
asiakasneuvoja
VV-Auto Group Oy

JS83

Lainaus käyttäjältä: Arctic - 14.09.12 - klo:09:01
TET, mutu ei ole tieto, fakta on tieto ;

Golf 1,2 TSI:ä tulee olemaan jakohihna.

Ystävällisin terveisin

Maarit Haapakoski
asiakasneuvoja
VV-Auto Group Oy


Onko kaikissa uusissa VAG-konsernin 1.2 TSI moottoreissa jakohihna?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 10.09.12 - klo:19:10
Allekirjoittanut ilmoittautuu ketju/DSG-vikaisten kerhoon. Päivitellään tänne vielä hintoja kunhan tomu on laskeutunut... :(

Noniin. Tehdas maksoi ketjurempasta 70%. Mekatroniikka meni kokonaisuudessaan omaan piikkiin. :( Tiedä sitten olisiko prosentit ollut eri jos auto olisi ostettu muualta kuin käytettynä Toyota-liikkeestä.

Mutta näin tänään. En jaksa parin tonnin takia alkaa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

PS. Mielenkiinnolla jään seuraamaan vaikuttaako nuo korjaukset millään tavalla keskikulutuksiin. Vähän korkea on ollut tuo meidän kulkineen yhdistetty kulutus (vs. muut tankkaus.comin/spritmonitorin vastaavat).

tet

Lainaus käyttäjältä: Arctic - 14.09.12 - klo:09:01
TET, mutu ei ole tieto, fakta on tieto ;

Golf 1,2 TSI:ä tulee olemaan jakohihna.

Ystävällisin terveisin

Maarit Haapakoski
asiakasneuvoja
VV-Auto Group Oy


Kappas vaan, VV-Autostakin herättiin kommentoimaan väärää tietoa uusien koneiden jakopäästä. Eikös saman tien voisi kommentoida ketjun varsinaista aihetta, eli näitä paukkuvia jakopäitä vanhemmissa koneissa? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

123jmatti

Forumin täyttävät viestit koskevat jo muutaman vuoden vanhaa kalustoa, mutta onko rakenteita muutettu tai parannettu uusissa / uudemmissa moottoreissa?

Kampanjat on varmasti korjattu myös tuotantoon, mutta tuotannossa voisi tehdä muutakin kuin lisätä jälkikäteen pieniä paikkauksia suunnitteluvirheisiin.

Lähinnä kiinnostaa 1.2 Tsi, jollainen on tulossa pihaan kohtapuolin.

TemeW

#955
Tänään käyty Vantaan marmorilla varaamassa aika ketjun vaihtoa varten, ajoittaista rallatusta parin päivän seisonnan jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Autolla ajettu 97tkm, moottorina CAXA ja auto tulee 4-vuotiaaksi tämän vuoden lopulla. Kyseessä Golf GT 1.4Tsi + DSG (vaimon käyttöauto ).

Huoltoneuvojan kanta oli, että asiakkaalle kustannukset maksimissaan 500â,¬ huollosta ja jakopään ketju hiluineen menee vaihtoon (kaikki osat ym. kuulemma yhteensä 1500â,¬ luokkaa). Tätä en kyllä tule nielemään purematta.

Lisäksi huoltoneuvoja oli hiukan sitä mieltä, että kustannukset saattavat kaatua kaikki auton omistajan niskaan, sillä perusteella, että auton määräaikaishuollot ovat ylittyneet muutamilla tuhansilla kilometreillä.
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

evilk

Joudun valitettavasti osallistumaan itsekin tähän ketjuun. Olin ajatellut, että 2.0 TSI (CCZA) on suht immuuni ketjuongelmille.

Joku aika takaperin Räsä käynnistyi huonosti eli piti pyörittää starttia kolme sekuntia ennenkuin lähti. Kävi kuitenkin normaalisti. Seuraavalla käynnistyskerralla sama ongelma ja nyt syttyi myös moottorivikavalo. Ajelin siitä sitten suoraan Olarin Veholle pikahuoltoon. Puolen tunnin odottelun jälkeen diagnoosi oli valmis: jako oli hypännyt eli ketjuvika. Auto jäi sinne, en ruvennut ruinaamaan sijaisautoa kun sain faijalta Octavian (hihna 1.6  :P) lainaksi.

Ketju ja kiristin vaihdettiin ja maahantuoja maksoi. Auto oli 2v 3kk vanha ja vajaa 60tkm ajettu. Loppujen lopuksi meni tosi vaivattomasti vaikka vähän toki maahantuojan tuomio huolestutti.

Olin pistänyt itse merkille jo paria viikkoa aikaisemmin, että kone kalisee startissa ja tarkoitus oli huomauttaa asiasta 60tkm huoltoon vietäessä. Mutta sitten kun ongelmat alkoivat niin siinä vaiheessa ei tullut koko ketjuongelma edes mieleen vaan ajattelin, että se on jotain "pienempää".

No ei mitään, matka jatkuu ja uusi ketjunkiristin on kuulemma kestävämpi kuin vanha. Vanhassa pre-FL 2.0TFSI räsässähän on vielä hihnakone (BWA).
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

aapinen

Mikä on raadin tuomio eli uskaltaako jo kerran jakopäästä korjatun auton ostaa huoletta vai onko jollakin korjattu jakopäätä jo useampaan kertaan?
Pientä epäilystähän on siitä onko uudet osat yhtään kestävämpiä, mutta ainakin jossakin saksalaisessa foorumissa oli kuvissa se uusi ketju erilainen kuin vanha.

Zaasa

Jos korjauksesta on merkkiliikkeen dokumentit niin antaa mennä vaan :). Kannattaa muistaa ettei mikään korjaus ole kestävyydeltään ikuinen.
Korjauksen tehneeltä pajalta voi kysyä mitä laitettiin vaihdettujen osien tilalle.

Zaasa

#959
Lainaus käyttäjältä: evilk - 19.09.12 - klo:22:59
Joudun valitettavasti osallistumaan itsekin tähän ketjuun. Olin ajatellut, että 2.0 TSI (CCZA) on suht immuuni ketjuongelmille.

Joku aika takaperin Räsä käynnistyi huonosti eli piti pyörittää starttia kolme sekuntia ennenkuin lähti. Kävi kuitenkin normaalisti. Seuraavalla käynnistyskerralla sama ongelma ja nyt syttyi myös moottorivikavalo. Ajelin siitä sitten suoraan Olarin Veholle pikahuoltoon. Puolen tunnin odottelun jälkeen diagnoosi oli valmis: jako oli hypännyt eli ketjuvika.
No ei mitään, matka jatkuu ja uusi ketjunkiristin on kuulemma kestävämpi kuin vanha. Vanhassa pre-FL 2.0TFSI räsässähän on vielä hihnakone (BWA).

Nyt on ilmeisesti alettava jännäämmään omassanikin ketju ongelmaa ??? En tiedä onko loppuvuoden -11 moottori sama 2.0TSI CCZA,onko paranneltu kiristin?

1.8 TSI:tä myyty enemmän,ketjun hyppäämisiä ei taida ollut täällä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy