TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.09.12 - klo:08:22
Ketju on ketju ja kuuluu kestää "ikuisesti".

Kuuluuko?
Toki jos sitä ei normaali tarkistus/huolto-ohjelmassa ole muka niin kuuluu.

Ihan mielenkiintoisia on mitä hihnat kestää öljykylpyisenä kuten uudessa Fodin litraisessa "ihmepannussa" on.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

laksu1

Kerrankin kun ei tullut otettua etukäteen selvää...

Eilen tuli vaihdettua autoa ja hommattua VW Golf Tsi, -06 vuoden malli. Ajettu 118 000, huollettu merkkiliikkeessä ilman isoja vikoja. Luin tänään koko tämän ketjun läpi ja nyt on kylmä hiki otsalla. Onkohan kauppojn purku vielä mahdollinen tms? Tietysti nyt ainakin haluaisin myyjäliikkeen piikkiin teetättää kuntokartoituksen ketjun ja turbon kunnosta.

Nimimerkillä tuliko tehtyä todella iso virhe. Motti on tuota BMY versiota, 1,4 Tsi.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: laksu1 - 06.09.12 - klo:22:24
Kerrankin kun ei tullut otettua etukäteen selvää...

Eilen tuli vaihdettua autoa ja hommattua VW Golf Tsi, -06 vuoden malli. Ajettu 118 000, huollettu merkkiliikkeessä ilman isoja vikoja. Luin tänään koko tämän ketjun läpi ja nyt on kylmä hiki otsalla. Onkohan kauppojn purku vielä mahdollinen tms? Tietysti nyt ainakin haluaisin myyjäliikkeen piikkiin teetättää kuntokartoituksen ketjun ja turbon kunnosta.

Nimimerkillä tuliko tehtyä todella iso virhe. Motti on tuota BMY versiota, 1,4 Tsi.
Voi olla myös provo. Muistelen kaupanpurun olevan 10% :-\ kauppahinnasta. Mutta mahdollista.

laksu1

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 06.09.12 - klo:22:28
Voi olla myös provo. Muistelen kaupanpurun olevan 10% :-\ kauppahinnasta. Mutta mahdollista.

Olisikin provo...toki kaikilla merkeillä ja malleilla on omat ongelmansa. Mutta tyytyväisyys auton ostosta on vaihtunut ketjun lukemisen jälkeen epävarmuuden tunteeseen.

laaksoma

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 31.08.12 - klo:22:05
Täällä joskus aikoinaan valittelin itsekkin rallattelua. "Ominaisuus" ilmeni melkein heti ostettuani auton. Mittarissa oli silloin 105tonnia. Käytin sitä laakkosella ja valitin asiasta. Eivät kuullet koko räminää. Eihän sitä kuule jos auto on lämmin. Ilmenee kun on seissyt pidempään tai kun käynnistää auton ei tasaisella.
Ainut ongelma ettei maahantuojalla ole ketjuja niin ei voida vaihtaa.
Odottanut olen tässä jo yli kuukauden asian kanssa. Tällä viikolla soitin että missä mennään asian kanssa, ei ole ketjuja. Otetaan yhteyttä kun tulee. Octavia 1.4TSI 90kw..

Tämä jakopää-ongelma on VAG:in suurin riesa kai tällä hetkellä. Jakoketjut on loppu koko maailmasta. Tuttavallani on Touranissa tehty koneremppa jo kolme kertaa takuuaikana. Tuskin ostaa VAG-laitetta seuraavaksi.
Lisäksi TSI-koneissa on nokka-akselin säätimessä takaisin kutsu jota ei kerrota asiakkaille. Kun menet seuraavaan huoltoon merkkiliikkeisiin niin asia selviää. Siihen voi toki mennä 30tkm ja kone paukahtaa ennen sitä. Jos edelliset huollot ei ole tehty merkkiliikkeissä niin maahantuoja ei korvaa...

Titta Jokisen tukka

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 06.09.12 - klo:23:21
Tämä jakopää-ongelma on VAG:in suurin riesa kai tällä hetkellä. Jakoketjut on loppu koko maailmasta. Tuttavallani on Touranissa tehty koneremppa jo kolme kertaa takuuaikana. Tuskin ostaa VAG-laitetta seuraavaksi.
Lisäksi TSI-koneissa on nokka-akselin säätimessä takaisin kutsu jota ei kerrota asiakkaille. Kun menet seuraavaan huoltoon merkkiliikkeisiin niin asia selviää. Siihen voi toki mennä 30tkm ja kone paukahtaa ennen sitä. Jos edelliset huollot ei ole tehty merkkiliikkeissä niin maahantuoja ei korvaa...

Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti, niin aivan taatusti korvaa, vaikkei olisi huollettu merkkiliikkeessä. Jotain hyvää se EU:kin on saanut aikaan...

EDIT: Siis mikäli takuu on voimassa.

muuli1010

Jos osat on "loppu" niin se tarkoittanee tassa tapauksessa lahinna sita etta uutta korvaavaa osaa ei ole ja koska vanha ei toimi niin niitakaan ei tilalle kannata laittaa koska ongelma ei tuolla lailla poistu vaan korkeintaan taas hieman siirtyy....

Kieltamatta kokolailla surullinen tarina koko ketju joten saa nahda miten kauan ostajilla usko riittaa

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 06.09.12 - klo:23:21
Lisäksi TSI-koneissa on nokka-akselin säätimessä takaisin kutsu jota ei kerrota asiakkaille. Kun menet seuraavaan huoltoon merkkiliikkeisiin niin asia selviää. Siihen voi toki mennä 30tkm ja kone paukahtaa ennen sitä. Jos edelliset huollot ei ole tehty merkkiliikkeissä niin maahantuoja ei korvaa...

Ymmärrän että sinua harmittaa Octaviasi moottorin porsiminen, mutta ei silti kannata levittää virheellistä tietoa. Tuo nokka-akselin säätimen korjauskampanja koski vain 1.8TSI:tä, eikä kyseessä ollut takaisinkutsu.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kadenssi

Uudessa Audi A3:ssa 1.4 Tsi:n jakopää on hihnalla.

Skoda Rapid.n 1.4 Tsi on sitten ketjulla vielä. ???

Arctic

Uuden Golfin TSI-koneet maahantuojan mukaan hihnavetoisia  :o
 

tet

Lainaus käyttäjältä: Arctic - 07.09.12 - klo:08:31
Uuden Golfin TSI-koneet maahantuojan mukaan hihnavetoisia  :o 

No se uusi 1.4 TSI 103kW on hihnalla juu. Muut TSI-koneet nyt tuskin, koska ovat samoja myllyjä joita on pultattu jo vuosia lukuisiin konsernituotteisiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: kadenssi - 07.09.12 - klo:07:08
Uudessa Audi A3:ssa 1.4 Tsi:n jakopää on hihnalla.

Skoda Rapid.n 1.4 Tsi on sitten ketjulla vielä. ???

A3:ssa on uusi 103 kW kone, Rapidissa vanha 90 kW malli. Siinä syy.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 07.09.12 - klo:07:02
Tuo nokka-akselin säätimen korjauskampanja koski vain 1.8TSI:tä, eikä kyseessä ollut takaisinkutsu.

Myös 1.4 TSI koneissa on nokka-akselin säätöyksiköissä vikaa josta on olemassa tehtaan tiedote (TSB). Ei kuitenkaan takaisinkutsua eikä mitään automaattista korjauskampanjaa.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 07.09.12 - klo:10:28
Myös 1.4 TSI koneissa on nokka-akselin säätöyksiköissä vikaa josta on olemassa tehtaan tiedote (TSB). Ei kuitenkaan takaisinkutsua eikä mitään automaattista korjauskampanjaa.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

Ei säädä kylmäkäynnistyksessä. Jotenkin tulee taas mieleen öljynpaineongelmat.

toukopouko

#914
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.09.12 - klo:10:47
Ei säädä kylmäkäynnistyksessä. Jotenkin tulee taas mieleen öljynpaineongelmat.

Öljynpaine probleemistakin on tällainen tehtaan huoltotiedote:

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

Omaan autoon (Octavia 1.4 TSI 90kW CAXA) on korjattu jakopää (kiristin & ketju), tuo nokka-akselin säätöykssikkö ja sitten vielä oli öljynpaineongelmaakin joka tosiaan poistui öljyn ja suodattimen vaihdolla.

frozzu

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.09.12 - klo:08:44
A3:ssa on uusi 103 kW kone, Rapidissa vanha 90 kW malli. Siinä syy.

Löytyy myös 122hv versio A3:sta. 140hv malli tulee myöhemmin.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

zpu82

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 07.09.12 - klo:11:05
Öljynpaine probleemistakin on tällainen tehtaan huoltotiedote:

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

Omaan autoon (Octavia 1.4 TSI 90kW CAXA) on korjattu jakopää (kiristin & ketju), tuo nokka-akselin säätöykssikkö ja sitten vielä oli öljynpaineongelmaakin joka tosiaan poistui öljyn ja suodattimen vaihdolla.

mulla oli samaa öljynpaineongelmaa kuin toukopoukolla, oli myös toinen tehtaan ilmottama tiedota joka koski öljykelloa, se mulla vaihdettiin eka rinta-joupilla, harmi kun en ollut tietoinen silloin vielä näistä ongelmista sillä minulta veloitettiin täys hinta ja kun kysyin oliko vastaavanlaisia ollut niin ei ikinä olleet kuulleetkaan, nooh pari päivää öljykellon vaihdon jälkeen taas öljypainevalo syttyi, eikä enään tullut mieleenikään viedä autoa rintajoupille(kerran kusettaa? niin mä olen entinen asiakas), öljyt ja suodatin vaihtoon ja sen jälkeen ei oo öljynpainevalo piippaillu...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 07.09.12 - klo:10:28
Myös 1.4 TSI koneissa on nokka-akselin säätöyksiköissä vikaa josta on olemassa tehtaan tiedote (TSB). Ei kuitenkaan takaisinkutsua eikä mitään automaattista korjauskampanjaa.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

Niin olihan se tosiaan 1.4:nkin joku kampanja, mutta syy oli kuitenkin eri kuin tuossa 1.8:ssa jossa irtoili jotain lastua öljykiertoon ja tuhosi koko motin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tet

Lainaus käyttäjältä: frozzu - 07.09.12 - klo:11:05
Löytyy myös 122hv versio A3:sta. 140hv malli tulee myöhemmin.

Ok, mutta varmaankin ketjulla. En millään usko että vanhaan CAX-runkoon olisi yht'äkkiä rakennettu uusi jakopää hihnalla. Siitä varmaankin olisi jotain huhua näkynyt etukäteen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Eipä tuosta kannata  huolta ottaa, tunnen kymmenkunta tyytäväistä Tsi:n omistajaa, ilman mitään ongelmia. Samoin minä itse. TDI on sitten luku erikseen, ne ei tahdo kestää 120 tkm pidempää ilman kaksoismassavauhtipyörän ym vaihtoa... Näin niin  kuin minun omasta kokemuksesta. Paljonhan niiitä vaikuttaa ketjuvikoja olevan muillakin merkeillä, joten veikkaan, että lähivuosina palataan takaisin hihnaan. Joo, toki ne mersun vanhat ketjukoneen toimi, mutta nykyään nuo tehot ja päästöt on aika eriluokkaa kun 10-20 vuotta sitten!

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 07.09.12 - klo:10:28

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.
Tuo kolina tuli kertaalleen tutuksi 90Kw 1.4TSI:ssäni.Ã,,äni on todella raaka,rauta rautaa vasten.
Kuului vain kerran kylmäkäynnistyksen yhteydessä.Koska ei toistunut auton minulla ollessa niin en tehnyt asian vuoksi mitään.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.09.12 - klo:14:07
Tuo kolina tuli kertaalleen tutuksi 90Kw 1.4TSI:ssäni.Ã,,äni on todella raaka,rauta rautaa vasten.
Kuului vain kerran kylmäkäynnistyksen yhteydessä.Koska ei toistunut auton minulla ollessa niin en tehnyt asian vuoksi mitään.

Joo, tuossa omatekemä ääninäyte asiasta. Nokka-akselin säätöyksikön vaihtaminen poisti ongelman.

https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 07.09.12 - klo:14:18
Joo, tuossa omatekemä ääninäyte asiasta. Nokka-akselin säätöyksikön vaihtaminen poisti ongelman.

https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav
Luulin kyseessä olleen ketjun läheltä piti hyppäämisen.En osannut yhdistää nokka-akseliin.
Kuuntelen äänen myöhemmin,kaiuttimet vielä muuttolaatikossa :)

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 07.09.12 - klo:14:50
Luulin kyseessä olleen ketjun läheltä piti hyppäämisen.En osannut yhdistää nokka-akseliin.
Kuuntelen äänen myöhemmin,kaiuttimet vielä muuttolaatikossa :)

Joo, tuon ääninäytteen perusteella siis autoon tehtiin ensin jakopäänremppa jonka luultiin ratkaisevan ongelman. Ketju oli kuitenkin sekin venynyt eli remontti ei ihan turhakaan ollut. Rallatus ei kuitenkaan kadonnutkaan mihinkään vaan poistui vasta kun löin tuon säätöyksikön TSB:n Vehon tiskiin ja nokka-akselin säätöyksikkö vaihdettiin. Siihen loppui ongelmat.

tsiih

Mielenkiintoinen tuo öljynpaineongelma. Mullahan oli myös sellainen, mukamas poistui kuin vaihtoivat öljypumpun. Mitenhän lie...

Mutta, kumma juttu. Nyt on eteeni tullut töissä jo kaksi caxa-moottoria, toinen seatissa ja toinen passatissa joissa on ollut öljynsuodattimessa sisällä edellisen suodattimen tiiviste. Eli siis kaksi tiivistettä päällekkäin. Eli siis kuvassa oleva sisempi tiiviste, joka on tuon korkean muovirinkulan päällä. Suodatinhan on todella hyvässä paikassa joten pidän erikoisena, että kukaan mekaanikko sen siihen vahingossa jättäisi. Mitään ongelmia siitä ei liene ollut, tiiviste peittää ainoastaan yhden reiän suodatinjalan pohjassa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

pomo

Ja tottahan se korkeaviritteinen moottori ei kestä niin kaun kuin matalaviritteinen! 160 hv 1.4 litraisesta on minusta jo aika paljon. Ja toisaalta, vaikuttaa siltä,että moni vielä ohjelmoi noita, sekä 1.4:sta, että 1.2:sta!?! On se kumma kun ei kestä...

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: pomo - 08.09.12 - klo:12:12
Ja tottahan se korkeaviritteinen moottori ei kestä niin kaun kuin matalaviritteinen! 160 hv 1.4 litraisesta on minusta jo aika paljon. Ja toisaalta, vaikuttaa siltä,että moni vielä ohjelmoi noita, sekä 1.4:sta, että 1.2:sta!?! On se kumma kun ei kestä...

Jopa vieläkin enemmän eli 1.4 otetaan ihan tehtaalta tullessaan 180hv. Polo Gti..

vehkis1983

Niin kuinka monta jamppaa täältä foorumilta löytyy, ketkä olisi lastuttanut tälläisen 1.4 TSI 160hp golffin? Nimim: hieman olisi itselläkin kiinnostusta ;)

Wekotin

Eiköhän tuota lastutusintoa latista ennemmin tuo DSG kuin TSI-moottori.

kadenssi

Eiköhän toi Audin A3:n 1.4 tsi 90kw ole kuitenkin "uusi" hihnakone.
Ainakin sylinteritilavuus ja mitat poikkeavat CAX moottorin tiedoista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy