TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Filixon

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 26.06.12 - klo:22:05
â€" â€" Mietin vaan, että pitääköhän tuo nyt lähtä heti samontein vaihtamaan, vai kestääköhän tuo vielä jonkun tuhat kilsaa.. Autolla kuitenkin ajettu jo 26000km.

Ingen panik! Kaipa virhevastuu hoitaa homman, jos ketju sattuisi menemään noin vähän ajetusta Golfista, vaikka sillä ajaisi toisen mokoman lisää.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 26.06.12 - klo:22:13
Onkohan kuinka vakava vika?vai ominaisuus?

Kai se ketju sitten on sen verran venynyt, että rohisee ennenkuin kiristyy, virhevastuuseen menee.

vehkis1983

takuu loppui kuitenkin tuossa pari kk sitten, joten pitää melkein käydä vähän juttelemassa tuolla vw-autossa.. Mitenkähän tuota kannattais mennä esittämään asia, että ne viitsisi alkaa tutkimaan tuota? Koska ei nimittäin kiinnostaisi maksaa latiakaan tälläisesta viasta, tai edes vian tutkimisesta..


Wekotin

Itsellänikin havaittavaa rohinaa käynnistyksen yhteydessä. Mielestäni voimistunut tämän vuoden aikana. Tosin omalla rullattu jo 107 tkm, mutta olen 1. omistaja. Tosin osamaksujakin jällellä vielä kaksi vuotta. En henk.koht usko, että tuo tulee kahta vuotta kestämään. Toivottavasti virhevastuu tulee vastaan myös yli 100tkm ajetuissa.

re2

Jos se "rohina" kuulostaa TÄLTÄ, niin sen kai pitäisi olla ihan normiääni. Niin kauniilta kuin kuulostaakin. Metallinen ketjun kilkatus/rallatus siihen ei tietenkään kuulu. Tämä näytteessä esiintyvä pöntönlämmityspörinä kuuluu itselläni lähes jokaisessa kylmäkäynnistyksessä lämpimällä ilmalla (yli +10 astetta).

Filixon

Lainaus käyttäjältä: re2 - 26.06.12 - klo:22:31
Tämä näytteessä esiintyvä pöntönlämmityspörinä kuuluu itselläni lähes jokaisessa kylmäkäynnistyksessä lämpimällä ilmalla (yli +10 astetta).

Mistä tuo äänite on otettu? Läheltä pakoputkea, konepellin alta? Ei kai se sentään auton sisälle kuulu tuommoisena?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

No ei kuulosta tuolta. Mistä/millä tuo on edes tallennettu? Vaan sen kuulee paljaalla korvalla ihan ohjaamoon ja kestää juurikin joitakin sekunteja. Ihan selvä metalli-metallia -kosketus. Tosin omakin pitää välillä lähes minuutin sitä lämmityspolttoa ja sen äänen olen onnistunut tunnistamaan tuosta oletettavasta jakoketjuäänestä. Lämmityspolton yhteydessä mulla ainakin välillä, ei aina, koko hytti hytisee ja tutisee.

re2

^ Ihan kännykällä tallennettu, mutta ei sisältä sentään, vaan ulkopuolella lähempänä pakoputkea. Aivan kuten Filixon arvelikin. Sinänsä tympeä yhdistelmä, kun molemmat äänet liittyvät juuri tuohon käynnistykseen ja ketjun ääni saattaa peittyä tämän alle, jos ei sitä osaa oikein kuunnella. Käynti on lisäksi todellakin vähän nykivää jos tämän lämmityspolton aikana lähtee heti liikkeelle.

Q8

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 26.06.12 - klo:22:38
Lämmityspolton yhteydessä mulla ainakin välillä, ei aina, koko hytti hytisee ja tutisee.

Nyt voisikin joku kertoa tuosta lämmityspoltosta.

Oma 118kW (4000 ajettu), käy alkuun hieman epätasaisesti, tai siis ainakin kevyesti tutisee. Samoin eka kilometri pintakaasulla kiihdyttäessä tuntuu kuin ei oikein kävisi kunnolla. Ihan kuin laihalla seoksella tai jotain. Kaasua antaessa käy tasaisesti. Tosin DSG:n vaihdot pintakaasulla saattavat aiheuttaa myös outoja tuntemuksia.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

tet

Lainaus käyttäjältä: Q8 - 27.06.12 - klo:13:16
Nyt voisikin joku kertoa tuosta lämmityspoltosta.

Onhan siitä ollut paljonkin puhetta täällä foorumilla. Esim. tuolla muutama viesti: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=264.msg99572#msg99572.

Parhaiten tuon kuulee kun pitää kuskin oven auki startatessa, jos lämmitysmoodi menee päälle niin pakoputkesta rupeaa kuulumaan vallan hitonmoinen "röminä". Toinen indikaattori on ajotietokoneen hetkelliskulutuslukema joka huitelee tuolla 5-6 l/h tietämillä. Ne moottorin nykäykset jotka heilauttavat koko koria ovat myös tyypillisiä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vehkis1983

#821
Elokuussa tulee uudet jakopään romut omaan golffiin. Tänään soitin Turun vw-autoon, ja kerroin tuosta käynnistyksen yhteydessä kuuluvasta kolinasta. Siellä heti samontein kerrottiin, että kannattaa varata aika huoltoon, ja laittoi romut tilaukseen. Eikä mitään kustannuksia minulle, vaikka takuu onkin loppu :).

Kuulemma tällä hetkellä jakoketjut loppu maailmasta ;D. Kysyin vaan, että onko niitä sitten muillakin mennyt, johon vastattiin vaan että: On niitä jokunen kappale tainnut mennä..

Mikäli homma toimii vielä elokuussakin(silloin kun auton vien sinne) näin hyvin, niin silloin on kyllä esimerkillistä toimintaa vw-autolta!

Hanksi

#822
Myös täältä löytyy 1.4 TSI (90kw), joka saa elokuussa uudet rojut jakopäähän. Oireena satunnainen rallatus käynnistyksen yhteydessä, joka vuosihuollon yhteydessä diagnosoitiin venyneeksi jakoketjuksi.

Huollon suhtautuminen asiaan on toistaiseksi ollut hyvää, eikä kustannuksia tuosta minulle pitäisi tulla. Tietenkin tässä auttaa voimassa oleva vaihtoautotakuu, mutta ymmärsin huoltoneuvojan puheista ettei niitä olisi tullut muutenkaan. Autolla on ajettu 88tkm.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

msvahn

Tarkentakaa vielä mikä moottoriversio kyseessä. Aiemmasta vehkiksen viestistä selviää, että kaksoisahdettu.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Hanksi

Tosiaan, oleellinen tieto jäi edellisestä viestistäni puuttumaan. Kyseessä on siis 90kw versio.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

M_M

Petti hermo itseltäkin ja soitin huoltoon että mitäs tehtäis kun jo yli vuosi sitten ahtimen by-passin vaihdon yhteydessä mainittiin että jakoketju on venynyt, mutta ei tehty mitään asialle kun ei kuulemma (vielä) tarvitse. Käynnistyksissä kuuluu usein aika voimakasta kilinää, kolinaa, rohinaa, mitälienee.

Suhtautuminen oli ihan asiallista, myönnettiin että kyllähän noissa jakoketjuissa on ongelmia ollut ja oltiin samaa mieltä että laitetaan kuntoon ennenkuin tulee täystuho. Seuraavaksi pikahuoltoon kun ehtii ja siellä diagnoosi aiheesta. Sitten kun tiedetään mitä pitää vaihtaa, aletaan neuvottelemaan kuka maksaa ja minkäkin verran. Ajattelin kysäistä jo etukäteen kuluttajaneuvonnasta että millaisiin ehtoihin pitäisi suostua kun auto on -07 ja ajettu 77tkm.

Kone siis kaksoisahdettu 1.4 TSI 103kW, surullisenkuuluisa BMY.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Filixon

Lainaus käyttäjältä: M_M - 04.07.12 - klo:10:38
Sitten kun tiedetään mitä pitää vaihtaa, aletaan neuvottelemaan kuka maksaa ja minkäkin verran. Ajattelin kysäistä jo etukäteen kuluttajaneuvonnasta että millaisiin ehtoihin pitäisi suostua kun auto on -07 ja ajettu 77tkm.

Lieneekö sillä loppupeleissä merkitystä, oletko auton ensimmäinen omistaja tai ostanut ja huollattanut sen siinä liikkeessä, jonka kanssa nyt käyt neuvotteluja? Mitä sanonee kuluttajaneuvonta? Ymmärtääkseni ainakin auton ikä ja ajomäärä edellyttäisivät asiakkaalle täysin veloituksetonta korjausta tuollaisessa viassa, kun oman kokemukseni mukaan sytytyspuolankin(!) voi edellyttää kestävän yli 70 tuhatta kilometriä...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 04.07.12 - klo:11:01
Lieneekö sillä loppupeleissä merkitystä, oletko auton ensimmäinen omistaja tai ostanut ja huollattanut sen siinä liikkeessä, jonka kanssa nyt käyt neuvotteluja? Mitä sanonee kuluttajaneuvonta? Ymmärtääkseni ainakin auton ikä ja ajomäärä edellyttäisivät asiakkaalle täysin veloituksetonta korjausta tuollaisessa viassa, kun oman kokemukseni mukaan sytytyspuolankin(!) voi edellyttää kestävän yli 70 tuhatta kilometriä...

Kyllä sillä on merkitystä. Kuluttajansuojalain mukaan ensimmäinen omistaja voi kohdistaa vaatimuksensa kolmeen tahoon eli a) valmistajaan, b) maahantuojaan ja c) jälleenmyyjään. Sanoopa joku huoltoneuvoja mitä tahansa, niin noin se lain mukaan menee eli asiakas saa halutessaan reklamoida maahantuojaa ohi huoltoneuvojan.

Käytettynä ostetusta tavarasta vastaa vain myyjä. Eli tapauksesta riippuen merkkiliike, vieraan merkin liike tai tuusulalainen linttaliiteri.

Jos autolla on vielä takuuaikaa jäljellä, niin silloin tilanne on selvempi, eikä omistajanvaihdos rajaa maahantuojan vastuuta pois.

Mikko

Omistajanvaihdos ei kyllä rajaa valmistajan vastuuta mitenkään. Asioiden hoito vaan hankaloituu kun tuo maahantuoja tosiaan putoaa tuosta välistä pois. Käytännössä tarkoittaa sitä, että tehtaan myöntämät tyyppiviat hoidetaan, muusta vastaa asiakas ellei pysty osoittamaan, että vika on tehtaalta peräisin.

Kuluttajaneuvoja on muuten myös ottanut (lainvastaisesti) sen kannan, että valmistajaan ei suoraan saa olla yhteydessä. Pelkästään myyjä ja jälleenmyyjä -ketjun kautta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 04.07.12 - klo:12:04
Omistajanvaihdos ei kyllä rajaa valmistajan vastuuta mitenkään. Asioiden hoito vaan hankaloituu kun tuo maahantuoja tosiaan putoaa tuosta välistä pois.

Ohessa lainaus kuluttajaviraston ohjeesta, joka väittää toisin. Oikeus esittää vaatimuksia aikaisemmalle myyntiportaalle on vain ensiostajalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikko

Tuo on juuri perua tulkinnasta, että valmistajaan ei saa olla suoraan yhteydessä. Eli oikeus esittää vaatimuksia aiemmille myyntiportaille on toki vain ensimmäisellä omistajalla, mutta valmistajan tuotevastuuta omistajanvaihdos ei poista. Käytännössähän valmistaja vastaa vain tyyppivioista ja niistä yleensä laajennetun takuun tai vastaavan järjestelyn kautta.

tttalja

Laitetaan nyt omakohtainen kokemuksenikin tähän listaan.

Kyseessä siis työnantajan leasing '10 Octavia 1.8tsi, ajettu 65tkm.
Oireena edellisiltana pieni tyhjäkäynnin hakeminen jonka luulin johtuvan maffista ja seuraavana aamuna kävi rohisten 2 sekuntia kunnes sammui mittariston vetäessä vertoja joulukuuselle. Nokat kuulemma jumissa ja motti vaihtoon.
On nää kyllä hienoja keksintöjä.

(Jotenkin tuntuu, että tuo omin kätösin kasaama ekoTD ei ole ollenkaan hullumpi vehje.)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tttalja - 06.07.12 - klo:00:31
Laitetaan nyt omakohtainen kokemuksenikin tähän listaan.

Kyseessä siis työnantajan leasing '10 Octavia 1.8tsi, ajettu 65tkm.
Oireena edellisiltana pieni tyhjäkäynnin hakeminen jonka luulin johtuvan maffista ja seuraavana aamuna kävi rohisten 2 sekuntia kunnes sammui mittariston vetäessä vertoja joulukuuselle. Nokat kuulemma jumissa ja motti vaihtoon.
On nää kyllä hienoja keksintöjä.

(Jotenkin tuntuu, että tuo omin kätösin kasaama ekoTD ei ole ollenkaan hullumpi vehje.)

Olikohan tämä niitä autoja joihin oli se kampanja liittyen nokkien ajoituksen säätöön ja joka voi tuhota nokkien laakeroinnin jos homma jää tekemättä  ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Passatti

Juuri Saksasta palanneena kävin Munchenissä VW:n liikkeessä ja jututin huollon kaveria.Kyselin jakoketju ja DSG ongelmista.Hän sanoi,että joitain VW:tä on jouduttu korjaamaan.Sanoi,että kun VW käyttää uudempia osia koneissaan niin ei ole yhtä paljon vikoja kuin Skodassa,joka saa käyttää vain edellisen sukupolven koneita ja laatikoita.
Always lead, never follow

kt

Aika hauskaa puhetta. ? !  Jo ajat sitten tulin seuraavaan tulokseen:
Ei kannata uskoa vieraskielistä huoltomiestä, sen enempää saksan- kuin englanninkielistäkään.
Omat kokemukset ovat oikeampia.
Täällä Suomessa viat taitaa olla lähinnä konsernin VW-tuotteissa. Ihme, ettei sanonut, että Saksaan
valitaan ne paremmat autot ja huonommat VW-tuotteet lähetetään Suomeen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

MasTurbo

Voisin kyllä veikata että uusissa osissa olisi enemmän vikoja.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Passatti

Voisin kyllä veikata että uusissa osissa olisi enemmän vikoja.
Olen samaa mieltä .Vanhassa vara parempi.
Always lead, never follow

sämpy

Tulipa tarve liittyä foorumille valitettavan tapahtuman vuoksi. Olen ollut vm -07 Touranin omistaja uudesta saakka. Auto on aika tarkalleen viisi vuotta vanha. Moottorina 1,4 tsi (103 kw) legendaarista BMY-sarjaa manuaalilaatikolla. Autolla on ajettu n. 85 000 km:ia eli ajokilometrejä tulee vuositasolla aika vähän. Pieniä ongelmia matkan varrella on ollut. Esim. kahtena talvena öljyn sekaan on mennyt vettä ja öljyt on jouduttu vaihtamaan. Longlifesta on tullut shortlife. Mahdollisuudet suurempaankin vaurioon ovat olleet olemassa, joten siinä mielessä olen päässyt vähällä.

Nyt sitten toissapäivänä tultiin perheen kanssa lyhyeltä reissulta kotiin. Purettiin tavarat ja lähdin vielä käymään kaupassa. Autoa käynnistäessä huomasin, että mittariin oli ilmestynyt uusi varoitusvalo, joka ilmoitti häiriöstä pakokaasujärjestelmässä tai jotain sinne päin. Vaikka ohjekirjassa sanottiin, että auton voi varovasti ajella lähimpään huoltoliikkeeseen, niin päätin kuitenkin soittaa sinne, koska matkaa kertyisi n. 40 km:ia. Omalla vastuulla olisin sen saanut sinne ajaa, mutta onneksi tuo ajoturva oli vielä voimassa ja ei muutakun auto lähti torstai-iltana korjaamolle.

Soittelin sinne sitten perjantai-iltapäivänä, kun sieltä ei mitään kuulunut. Olivat tsekanneet vikakoodit ja katsoneet tilannetta muutenkin. Jakopääremontti kuulemma tulossa ja turbokin oli "vähän" rikki. Kertoili se tietysti vähän enemmänkin, mutta en nyt jaksa sitä tänne kirjoittaa. Kysyin kustannusarviota ja ilmeisesti minun ja vaimon ei tarvitse miettiä, mihin laitetaan heinäkuussa maksettavat lomarahat. Eipä taida edes riittää. Ilmoitin kyllä, että olen hyvin selvillä ko. moottorin ongelmista ja että valmistaja on ainakin tuon verran ajetussa autossa vastuussa selkeästä valmistusvirheestä. En viitsinyt kuitenkaan enempää asiasta kinata, koska aika paljon jäi vielä auki. Katsotaan sitten kun on lopullisen laskun aika.

Siihenkin tosin saattaa mennä aikaa, sillä ensimmäinen vapaa aika oli 30.7. Huoltoneuvojan mukaan "päivähän siihen menee". Ajoturva kustantaa auton kolmeksi päiväksi, joten aika pulaan tässä jouduttiin kesken kesäloman. Pihalta kyllä löytyy kakkoskopan Golf, mutta eipä sillä taida viisihenkinen perhe uskaltaa lähteä heittämään perinteistä pohjoisen reissua.

Lueskelin jonkun verran tätä ketjua ja totesin, että monenlaista korvauskäytäntöä löytyy. On mennyt kokonaan takuuseen, on ollut ns. good will -takuuta, kustannuksia on jaettu omistajan, autoliikkeen ja maahantuojan välillä ja onpa joku ilmeisesti joutunut maksamaan rempan itse. Itse olen siis auton ensimmäinen  omistaja ja myös huollot on tehty merkkiliikkeessä. Auto ei oirehtinut oikeastaan mitenkään ennen varoitusvalon syttymistä. Näin jälkikäteen olen miettinyt, että auto jotenkin viimeaikoina huojahteli omituisesti tyhjäkäynnillä. Myös ajotietokoneen näyttämä kulutus oli vähän suurentunut totutusta. Saa nähdä kuinka tässä käy, mutta sen verran pystyn ennustamaan, että syksymmällä ajelen japanilaisvalmisteisella tila-autolla, jossa on vapaasti hengittävä moottori. Kulkekoot suoralla tiellä mutkitellen, mutta tässä elämänvaiheessa tuo luotettavuus nousee ylitse muiden. Tai ehkä minä vaan haaveilen turhaan, sillä voihan tilanne olla se, että minulla ei ole varaa suorittaa autonvaihtoa. Juttelin itseasiassa tänä aamuna tuttavani kanssa, joka on autokauppias, niin hän sanoi kyllä ihan suoraan, että hän pyrkii pysymään erossa noista kaksoisahdetuista tsi-koneista. Se on sitten autoliikkeen vastuulla, jos kone poksahtaa pian kaupanteon jälkeen.


autofanaatikko

#838
Lainaus käyttäjältä: Passatti - 06.07.12 - klo:07:23
Juuri Saksasta palanneena kävin Munchenissä VW:n liikkeessä ja jututin huollon kaveria.Kyselin jakoketju ja DSG ongelmista.Hän sanoi,että joitain VW:tä on jouduttu korjaamaan.Sanoi,että kun VW käyttää uudempia osia koneissaan niin ei ole yhtä paljon vikoja kuin Skodassa,joka saa käyttää vain edellisen sukupolven koneita ja laatikoita.

Kakkaa puhu Guntheri sulle. Normaalia saksalaisen touhua... Haukkuu muut ja kehuu vain itseään/ominaan eikä varmana myönnä et vikoja on ollu enempi kuin yks tai kaks. Saksalainen on ylpeä itsestään, tekemisestään ja tuotteistaan viimeiseen asti eikä myönnä et joku asia voi olla pielessä tai vikaherkkä. Toinen ominaispiirre on nuukuus joka menee joillakin jopa siihen, että ravintolan linjastoilta pitää ruuatkin kahmia reppuun, jottei tarvitse maksaa ruoasta lomillaan kuin kerran päivässä.

Motit ja vaihteistot ihan samoja tätä nykyä VW:ssä ja Skodassa. Keulalla oleva kokardi ei sitä tosiasiaa muuta. Huvittavinta tuossa on se, että Gunther varmaan uskoi itsekin syöttämäänsä soopaa ja uskoi, että sinä ainakin uskot.

Kummankin merkin samat moottorit ja vaihdelaatikot on ihan samoilla varaosanroilla ja tulee samoista tehtaista.

Peeveli


Sämpy: jos vw-marmoritiskillä alkavat ämpyilemään ja maksattamaan korjausta sinulla, heitä äijille koodi 1535  0018 FGW.

Se on tehtaan koodi kyseisen moottorin jakoketjuvialle ja kun sen heitä päin naamaa, alkaa tulla korjaus ilman omaa osuuttasi.

Luokatonta touhua jos vielä tässäkin vaiheessa ilkeävät koettaa maksattaa selkeää rakennevikaa asiakkaalla, joka on vieläpä eka omistaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy