TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Keni1

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 05.06.12 - klo:20:51
Eli kuvassa on Audin 1.8 TFSI ja Audi on toteuttanut jakopään paremmin? Entäpä onko Skodan 1.8 TSI jakoketju samanlainen kuin TFSI-kuvassa?
Eikö ne ketjuongelmat ollut enemmänkin siinä, että ketjun kiristys on heikko. Toisin sanoen hydrauliselle kiristimelle ei ole mitään mekaanista jousi/räikkävarmistusta.

Mikään kiristin ei auta kun ketju venyy liikaa (lue tarpeeksi), se lipeää ja jako sekoaa ja kaput...ketjut on liian hepposia, ajatella että samat ketjut käy 105 heppasissa ja 180 heppasissa, 1,2 litrasissa on todella paljon toleranssia  ;D

skriko

Mihinkähän se perustuu, että käynnistäessä autoa joskus kuuluu se ihme rohiseva ääni ja sitten joskus taas ei. Kun se nokkaketju löystyy ja venyy tarpeeksi alkaakohan se ääni kuulua sitten useammin. Ajaessakin.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.06.12 - klo:21:33
Mihinkähän se perustuu, että käynnistäessä autoa joskus kuuluu se ihme rohiseva ääni ja sitten joskus taas ei. Kun se nokkaketju löystyy ja venyy tarpeeksi alkaakohan se ääni kuulua sitten useammin. Ajaessakin.

Jakoketjun kiristin on hydraulinen (toimii öljynpaineella). Startatessa ei vielä ole öljynpainetta niin paljoa että kiristin ehtisi kiristiyä niin paljon että venynyt ketju olisi kireällä. Tästä kuuluu se ääni Joskus taas kiristimestä ei ole öljyt valunut pois ja silloin ei pärähdä.

Ei ala pitämään ääntä ajaessa, tai siis saa venyä niin paljon että sitä ennen tulee jo muita oireita.

skriko

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 05.06.12 - klo:21:38
Jakoketjun kiristin on hydraulinen (toimii öljynpaineella). Startatessa ei vielä ole öljynpainetta niin paljoa että kiristin ehtisi kiristiyä niin paljon että venynyt ketju olisi kireällä. Tästä kuuluu se ääni Joskus taas kiristimestä ei ole öljyt valunut pois ja silloin ei pärähdä.

Ei ala pitämään ääntä ajaessa, tai siis saa venyä niin paljon että sitä ennen tulee jo muita oireita.

Mitä ne seuraavat oireet ovat, lisääntyykö rahiseva ääni, vai rupeaako se kuulumaan kovemmin tai useammin. Vai hyppääkö ketju sitten vain jonain päivänä hampailta ja venttiilit sökönä ja sen myötä paljon muutakin. Huollossa pyysivät vain ajaa kun mainitsin asiasta ja sanoivat ettei tuo vielä ole vaarallista ja kehuivat korjaavansa virhevastuun piikkiin ilman kustannuksia 100 000/5 vuotta. Mulla viidesssä vuodessa kilometrejä maks. 50 000.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 05.06.12 - klo:20:32
â€" â€" autothan on muuten ihan helkutin hyviä mutta nuo surkeat motit ja laatikot pilaa täysin muuten hienon kokonaisuuden. â€" â€"

Eräässä Paavo Haavikon oopperassa kehitys lähti kulkemaan sillä tavalla taaksepäin, että autoista saatiin ihan hyviä kulkuneuvoja, kun niiden eteen valjastettiin hevosia...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.06.12 - klo:21:49
Mitä ne seuraavat oireet ovat, lisääntyykö rahiseva ääni, vai rupeaako se kuulumaan kovemmin tai useammin. Vai hyppääkö ketju sitten vain jonain päivänä hampailta ja venttiilit sökönä ja sen myötä paljon muutakin. Huollossa pyysivät vain ajaa kun mainitsin asiasta ja sanoivat ettei tuo vielä ole vaarallista ja kehuivat korjaavansa virhevastuun piikkiin ilman kustannuksia 100 000/5 vuotta. Mulla viidesssä vuodessa kilometrejä maks. 50 000.

Tarpeeksi kun venyy niin tulee käyntiongelmia (sytytys katkoja) koska ajotus ei ole enään kohallaan. Yleensä moottorin merkkivalo syttyy viimestään tässä vaiheessa. Vikakoodeja ajotuksesta, sytytyskatkosia, polttonestepaineesta, by-pass venttiilistä.

Ite en ole kyllä kuullut että yhtään ketjua olisi päässyt hyppäämään hampaalla pieleen. Ohivuotoja mitatessa saattaa kyllä venynyt ketju pompata hampaan verran, mutta se johtuu siitä että kiristin ei ole sillon tiukalla.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 05.06.12 - klo:20:32
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10575745

Onko tää totta?
----------------
ultimatevw foorumi lakkautettiin painostuksen alla, kun TSI ja DSG ongelmaketjut kasvoivat liian pitkiksi ja sisälsivät liian arakluonteista asiaa!!

maahantuoja sai painostettua suomen viranomaisia sulkemaan koko foorumin!

Ei taatusti ole totta, siis viranomaisten toimesta tapahtunut sulkeminen. Suomi ei ole mikään Valko-Venäjä, jossa viranomaiset tuollaiseen ryhtyisivät tai ylipäätän pystyisivät.

Sen sijaan Keskon puolelta tapahtuva reagointi voisi hyvinkin olla totta. Ei Keskolla oikein ole mahdollisuutta ketään yksittäisiä kansalaisia painostaa, mutta sopivalle rahallisella korvauksella varmastikin moni vetäisi töpselin pois seinästä. Yksityiselle ihmiselle löytynee nopeasti mukava summa rahaa, joka taasen Keskon kokoisessa firmassa ei tunnu yhtään missään.

Totuutta tuskin tietää kukaan muu kuin asianosaiset.

skriko

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 05.06.12 - klo:22:08
Tarpeeksi kun venyy niin tulee käyntiongelmia (sytytys katkoja) koska ajotus ei ole enään kohallaan. Yleensä moottorin merkkivalo syttyy viimestään tässä vaiheessa. Vikakoodeja ajotuksesta, sytytyskatkosia, polttonestepaineesta, by-pass venttiilistä.

Ite en ole kyllä kuullut että yhtään ketjua olisi päässyt hyppäämään hampaalla pieleen. Ohivuotoja mitatessa saattaa kyllä venynyt ketju pompata hampaan verran, mutta se johtuu siitä että kiristin ei ole sillon tiukalla.

Kiitos Jusba31 vastauksesta. Ei tässä sitten vielä kannata huolestua. kilsojakin vasta 19769.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 05.06.12 - klo:20:32
ultimatevw foorumi lakkautettiin painostuksen alla, kun TSI ja DSG ongelmaketjut kasvoivat liian pitkiksi ja sisälsivät liian arakluonteista asiaa!!

UVW:hän sammui, kun sen vanha foorumisofta vuosi kaikkien käyttäjien salasanat ja spostiosoitteet yleiseen jakeluun. Ohjelman paikkaaminen olisi ollut liian iso homma, joten helpompaa oli vetää töspeli seinästä.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.06.12 - klo:22:26
Kiitos Jusba31 vastauksesta. Ei tässä sitten vielä kannata huolestua. kilsojakin vasta 19769.

Turha tälläsistä asoista on huolestua. Autojahan ne vain :)

Käsittääkseni näissä on nykyään aika hyvät tehtaan vastaantulot. Eli jos (ja kun?) se jossain vaiheessa venähtää niin ei pitäisi omasta pussista joutua maksamaan vaikka 2v takuu olisikin jo loppunut.

kotirotta

Mielen kiintonnosta kysymys. Tai pari
Miten nää tsi koneet on kestänyt sen jälkeen kun nokkaketju on vaihdettu?
Onko autot joissa ketju on venynyt olleet vakioita?
Miten 1.4tsi 103kw kone kestää lastutuksen?

vasara

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 05.06.12 - klo:20:51
Eli kuvassa on Audin 1.8 TFSI ja Audi on toteuttanut jakopään paremmin? Entäpä onko Skodan 1.8 TSI jakoketju samanlainen kuin TFSI-kuvassa?
Eikö ne ketjuongelmat ollut enemmänkin siinä, että ketjun kiristys on heikko. Toisin sanoen hydrauliselle kiristimelle ei ole mitään mekaanista jousi/räikkävarmistusta.
Yhteisiä VAG koneitahan nuo on. Aiemmassa kuvassa oli sen uusimman 125kw 1.8 tfsi koneen kuva. Ko. kone taitaa olla toistaiseksi vain Uudessa A4 Audissa?
Alla pyörivässä vanhemmassa VAG 1.8 tfsi:ssä ketju näyttäisi olevan samaa vahvuutta. Tuossa on Audin merkki, mutta Skodassa ihan sama kone.
Audi 1.8-litre TFSI engine in action - by autocar.co.uk

re2

Onko kukaan ylipäätään kuullut minkään Audin pikku-bensaturbojen jakopäiden porsineen? Itselläni ei ainakaan moista ole tullut vastaan. Lähinnä nyt varmaan '08 - '10 tuotannossa olleiden 1,4 litraisten A3:sten.

En jaksanut koko ketjua lukaista läpi, joten pahoittelut jos tähän oli jo vastaus olemassa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: re2 - 06.06.12 - klo:16:32
Onko kukaan ylipäätään kuullut minkään Audin pikku-bensaturbojen jakopäiden porsineen? Itselläni ei ainakaan moista ole tullut vastaan. Lähinnä nyt varmaan '08 - '10 tuotannossa olleiden 1,4 litraisten A3:sten.

En jaksanut koko ketjua lukaista läpi, joten pahoittelut jos tähän oli jo vastaus olemassa.
Nettitietojen mukaan eniten vikoja ollut VAG 1.4 TSI  & 1.2 TSI koneissa. Noita on ollut laajalti konsernin eri merkkien autoissa. Jossain näin mainittavan erityisenä murheenkryyninä 1.4 TSI moottorikoodilla BMY.
Uudempiin variantteihin varmaankin parannuksia tehty?
Saksan Autobildissa (10/2012) oli juttua ja tilastoa TSI ongelmista.. en tiedä onko ollut tai tulossa kotimaiseenkin lehteen?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.06.12 - klo:00:28

Alla pyörivässä vanhemmassa VAG 1.8 tfsi:ssä ketju näyttäisi olevan samaa vahvuutta. Tuossa on Audin merkki, mutta Skodassa ihan sama kone.
Audi 1.8-litre TFSI engine in action - by autocar.co.uk
Onkohan 2.0TSI:ssä jakopää linkkisi mukainen?Ulkopuolelta moottori näyttää samanlaiselta.

Uge

Onko siinä uudessa A4:ssa jo EA211-sarjan moottori? Siinähän jakopää on hihnalla.
Octavia II RS

vasara

Lainaus käyttäjältä: Uge - 06.06.12 - klo:19:36
Onko siinä uudessa A4:ssa jo EA211-sarjan moottori? Siinähän jakopää on hihnalla.
EA211- sarja taitaa olla pienempia 1.2 ja 1.4 koneita. A4:ssa alkaen kuutiotilavuus on tuo ylempänä mainittu 1.8 tfsi. Ei ole sattunut silmään, että muuallakaan maailmassa A4:sta olisi tarjolla pienemmällä koneella?
kts. EA211:sta.. http://www.greencarcongress.com/2012/02/mqb-20120201.html
The overhead camshafts are driven by a single-stage, low-friction toothed belt design with a 20 mm wide belt and load-reducing profiled belt wheels.

Fabu78

Oma -07 1.4 TSI Touran lähtee kohta hinurilla kotipihasta kohti korjaamoa. Taulussa palaa moottorinhäiriövalo, saas nähdä mitä löytyy. Mittarissa 134tkm. Olis loma ja kaikkea muutakin, kun istuskella himassa...
Octavia Combi 1.6 TDI 77kw DSG Elegance '14

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Fabu78 - 07.06.12 - klo:09:50
Oma -07 1.4 TSI Touran lähtee kohta hinurilla kotipihasta kohti korjaamoa. Taulussa palaa moottorinhäiriövalo, saas nähdä mitä löytyy. Mittarissa 134tkm. Olis loma ja kaikkea muutakin, kun istuskella himassa...

Ei tarvitse enään kuin vikavalo koetaulussa syttyä, niin se on automaattisesti ketjusta johtuvaa... :D Alkaako mennä pikkuhiljaa hysterian puolelle? ;)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

re2

^Seuraavaan vm-päivitykseen VAG luultavimmin korvaa sen mittariston moottorivikavalon jakoketjun kuvalla.  :)

vehkis1983

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 07.06.12 - klo:11:58
Ei tarvitse enään kuin vikavalo koetaulussa syttyä, niin se on automaattisesti ketjusta johtuvaa... :D Alkaako mennä pikkuhiljaa hysterian puolelle? ;)
no just samaa itsekkin oon naureskellut ;D Näillä foorumeilla kun pyörii, niin vähemmästikinhän sitä tulee vainoharhaiseksi, kun kauhutarinoita lueskelee ;D. Olisi ihan kiva tietää FAKTAA, että montako prosentia näistä TSI koneista on lasahtanut.. Näitä nyt kuitenkin on jokunen tuhat tehty, niin kyllä niitä nyt aina muutama susi mahtuu sekaan..

tet

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 07.06.12 - klo:12:13
Näitä nyt kuitenkin on jokunen tuhat tehty, niin kyllä niitä nyt aina muutama susi mahtuu sekaan..

About 2 miljoonaa. Siihen mahtuu jo jokunen tuhat suttakin joukkoon. Tai siis jokunen sata, jos valmistajaa on uskominen. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.06.12 - klo:12:41
About 2 miljoonaa. Siihen mahtuu jo jokunen tuhat suttakin joukkoon. Tai siis jokunen sata, jos valmistajaa on uskominen. ::)
Valmistajaa ei ole uskominen. Kyllähän jokin suunnitteluvirhe koskee aina koko moottorityyppiä. Vaikkapa esimerkkinä tuo 1.4 TSI moottorikoodilla BMY ja niitä valmistettu enemmän kuin muutama sata.
Tietysti jonkin surkean osan toimittaneen alihankkijan vaihtaminenkin saattaa korjata homman, mutta tässä kyseisessä jakoketjuongelmassa näkee sokea ottallaankin, että ongelmakoneissa käytetty ketju on liian hepponen.

Mitä tulee tähän "hysteriaan", niin ei savua ilman tulta.
Jos jokin paikka autossa särkyy keskimääräistä helpommin ja ko. ongelma näkyy jo tilastopiikkinä, niin onhan se kuluttajan etu, että asiasta puhutaan ja mahdollisesti voidaan siitä syystä valita toinen tuote => on autonvalmistajan etu korjata ko. ongelma => parempi tuote => kaikki on onnellisia :)

skriko


jusba31

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.06.12 - klo:17:23
Mistä näkee onko omassa autossa BMY moottori?

Huoltokirjasta, b-pilarin alaosasta, takakontin varustetarrasta tai moottorissa olevasta tarrasta(yleensä jakopään kopassa).

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.06.12 - klo:17:23
Mistä näkee onko omassa autossa BMY moottori?

Vuosimalli on mikä? Jos on uudempi kuin tammi-kesä 2008 niin ei ole BMY koska sulla on Scirocco.  BMY:tä ei laitettu mihkään volkkariin enää tuon kevään 2008 jälkeen. Poislukien Touran ja muistaakseni myös Tiguan.

Sulla on CAVD, jos se on kaksoisahdettu 1.4 118kW TSI.  Jos taas 1.4 90kW TSI, niin sitten se on CAX

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.06.12 - klo:23:45
EA211- sarja taitaa olla pienempia 1.2 ja 1.4 koneita. A4:ssa alkaen kuutiotilavuus on tuo ylempänä mainittu 1.8 tfsi. Ei ole sattunut silmään, että muuallakaan maailmassa A4:sta olisi tarjolla pienemmällä koneella?
kts. EA211:sta.. http://www.greencarcongress.com/2012/02/mqb-20120201.html
The overhead camshafts are driven by a single-stage, low-friction toothed belt design with a 20 mm wide belt and load-reducing profiled belt wheels.

Jakoremmi tulee aluksi vain pienempiin uusiin TSI/TFSI moottoreihin eikä 1.8 tai sitä isompiin.

skriko

Kiitokset Jusba31 ja Autofanaatikko. Huoltokirjassa lukee CAV.

vasara

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 07.06.12 - klo:17:37
Jakoremmi tulee aluksi vain pienempiin uusiin TSI/TFSI moottoreihin eikä 1.8 tai sitä isompiin.
Niin juuri yritin selittää, eli EA211 = 1.2 ja 1.4 TSI = remmi.
(1.8 koneen maininta samassa yhteydessä, johtui Ugen kysymyksestä: Onko siinä uudessa A4:ssa jo EA211-sarjan moottori?)

Tks

Lainaus käyttäjältä: Tks - 29.05.12 - klo:14:35
1.4Tsi 103kw manuaali. ajettu n.65tkm


Jakopäähän tuli reikä, jokin lähti sisältä irti tullen jakoketjun yläpäästä ulos tehden samalla reijän.
Öljyt sitäkautta pihalle jne..

Auto pajalla korjauskustannukset on mitä on, uusiksi menee vaikka mitä.

Auto laakkosella purettuna. Maahantuoja lähtee kustannuksiin mukaan JOS myyjäliike lähtee, ja maahantuoja lähtisi sitten samalla prosentilla kun myyjäliike.
Myyjäliikkeeltä ilmoitettiin etteivät osallistu. Prklll.. paaliin koko paska  >:(

Ps. Myyjäliike on myös vw-merkkiliike.


Tuohon lisäystä...

Myyjäliike ei osallistu kustannuksiin, eikä myöskään maahantuoja..

Että semmosta.
Volvo.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy