TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.04.12 - klo:07:50
Mitähän mahtaa tapahtua kohun myötä tsiippavolkkareiden jälleenmyyntiarvolle ja yleensäkin autoliikkeiden halukkuudelle ottaa vaihtoautona? Ja dsg-lootaisena vielä päälle?

Tuota voisi joutessaan kokeilla pyytämällä tarjouksia, mutta kun ei ole todellista aikomusta vaihtaa " kuten ylempänä jo kerroin " ei viitsi suotta ruveta tutkimuksiin. Mutta jo viime vuoden keväältä on kokemusta, että oman merkkiliikkeen tarjous oli selvästi huonompi kuin korealaisten kilpailijoiden tarjoukset. Se yhdistettynä korealaisten halvempaan lähtöhintaan ja pitempään takuuseen olisi ylivoimainen houkutin, jos vaihto tulisi ajankohtaiseksi. " Viime kesänä talouteen hankittiin uusi japanilainen, vanhan ranskalaisen tilalle (joka sekin jatkaa käyttöautona perhepiirissä).
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 10.04.12 - klo:13:12
Tuota voisi joutessaan kokeilla pyytämällä tarjouksia, mutta kun ei ole todellista aikomusta vaihtaa " kuten ylempänä jo kerroin " ei viitsi suotta ruveta tutkimuksiin. Mutta jo viime vuoden keväältä on kokemusta, että oman merkkiliikkeen tarjous oli selvästi huonompi kuin korealaisten kilpailijoiden tarjoukset. Se yhdistettynä korealaisten halvempaan lähtöhintaan ja pitempään takuuseen olisi ylivoimainen houkutin, jos vaihto tulisi ajankohtaiseksi. " Viime kesänä talouteen hankittiin uusi japanilainen, vanhan ranskalaisen tilalle (joka sekin jatkaa käyttöautona perhepiirissä).
Oma kokemus nyt ei ole TSI:stä, mutta DSG-autosta olisi Skodan liike hyvittänyt tonnin enemmän vaihdosta uuteen Ocuun kuin Toipon liike tähän Avensikseen. Pari Toipon liikettä kyllä selvästi vierasti DSG:tä, yksi totesi jo heidän pariin autoon joutuneensa askin korjaamaan kustannuksellaan. Mutta todetaan nyt vielä, että itselleni jäi DSG:stä hyvä maku  :) ja olisin toisen DSGn kyllä voinut ostaa jos paketti olisi tullut Ocu III:n muodossa.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

tet

Aikamoinen hengennostatus on käynnissä tässä ketjussa, kaikki alkavat jo olla sitä mieltä että täysiä paskojahan nää ovat. ;D Aiemmin tarjosin vähän tilastomatematiikkaa asiasta mutta se vaiettiin kuoliaaksi. Yritän siis uudestaan, josko joku edes pohtisi asiaa tältä kantilta.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa on myyty noin 100 000 kpl VAG-henkilöautoja. Jos noista vain 1% on ns. "täyspaskoja", se tekee 1000 kpl niitä romukasoja. Jos niistä tuhannesta epäonnisesta paskakasan omistajasta 1% tulee tänne huutelemaan, se tekee 10 äänekästä valittajaa jotka jaksavat pitää meteliä ongelmistaan postaten samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Siihen sitten toiset kymmenen päälle jotka maltillisemmin valittelevat ja kertovat ongelmista, niin meillä olisi 2% potista kasassa.

Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RoccoScientist

Rippunee vähän katsantokannasta. Mitään luotettavaa tilastoa asiasta tuskin on, mutta ballpark-arviona nuo omat lukemasi voivat toki pitää paikkansa eli joistakin prosenteista varmaan puhutaan kaikista myydyistä VAG-autoista. Tietysti helpot jatkokysymykset ovat:

-Kuinka monta autoa noista 100 000 kappaleesta on varustettu TSI-moottorilla?
-Kuinka moni normaali käyttäjä tunnistaa ketjun rallatuksen ja osaa valittaa siitä huoltoon?
-Miten nettifoorumeilla tapahtuva jakoketjuongelmien puiminen suhteutuu muiden merkkien ja mallien tyyppivikoihin? Valitetaanko asiasta enemmän vai vähemmän?

Lisäksi minusta tämä korvauskäytäntöön liittyvä tuorein "hengennostatus" on ihan aiheellinen. Vaikka kyseessä ei olisikaan tuotanto- ja myyntimääriin suhteutettuna suuri ongelma, on asiakkaita silti veloitettu ilmeisesti väärin perustein joko tarkoituksella tai paremman tiedon puutteessa. Sellaista ei pidä hyväksyä edes pienissä erissä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Aikamoinen hengennostatus on käynnissä tässä ketjussa, kaikki alkavat jo olla sitä mieltä että täysiä paskojahan nää ovat. ;D Aiemmin tarjosin vähän tilastomatematiikkaa asiasta mutta se vaiettiin kuoliaaksi. Yritän siis uudestaan, josko joku edes pohtisi asiaa tältä kantilta.

Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...

Ehdottomasti ei olla!
Ei tällaista vikaa saisi olla ollenkaan, olkoon vaikka yksi promille. Jo se, että kahdella foorumilaisella olisi sama vika autossaan tekee siitä tyyppivian, ja riski siihen on sitten ihan jokaikisessä samanlaisessa autossa. On ihan eri asia kun kyseessä on moottoririkon aiheuttava vika kuin vaikka maalipinnan naarmuttava ovenkahva tai koliseva turvavyön solki.

Helvetin hyvä että Tuulilasi otti asian esille ja näkyviin. Huono asia meille jotka yrittävät autojaan myydä tästä eteenpäin, minkäs sille mahtaa  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

elmerc

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
[/size]
Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...

Kiitos, tet, asiallisesta muistutuksesta.
Pyynnöstä laitan tähän toisenlaisia kokemuksia. Mun 09 Passat Variantilla (CAXA 90 kW TSI) on nyt ajettu 95 tkm. Moottori tuntuu edelleen erinomaiselta. Myös merkkihuolto toimi esimerkillisesti ja vaihtoi luistavan kytkimen veloituksetta takuuajan jälkeen.

Silti hyvä, että ongelmat on otettu puheeksi jopa autolehdistössä. Törkeältähän tuo joidenkin merkkihuoltojen toiminta vaikuttaa.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

Kasis

Hyvähän se on, että asiasta(ongelmasta) "keskustellaan". Siitä saattaa olla hyötyä, ettei auto jätä tielle, mikäli ei itse ole havainnut mahdollista vikaa.
Aina löytyy matkaan henkilöitä, jotka kuulopuheiden tai netistä luetun perusteella
lisää vettä myllyyn.
Ennaltaehkäisevänä (siirtää ongelman seuraavalle omistajalle  ;) ) voi vaihtaa öljyt 10000-15000 km välein ja huolehtia kylmillä keleillä moottorin esilämmityksestä(webasto, lohkolämmitin, tms.).
Em. ei silti poista heikkolaatuisia osia tai mahdollisia seuraamuksia, mutta..  :-\
Scirocco & VI Golf Variant

hosee

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa on myyty noin 100 000 kpl VAG-henkilöautoja. Jos noista vain 1% on ns. "täyspaskoja", se tekee 1000 kpl niitä romukasoja. Jos niistä tuhannesta epäonnisesta paskakasan omistajasta 1% tulee tänne huutelemaan, se tekee 10 äänekästä valittajaa jotka jaksavat pitää meteliä ongelmistaan postaten samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Siihen sitten toiset kymmenen päälle jotka maltillisemmin valittelevat ja kertovat ongelmista, niin meillä olisi 2% potista kasassa.

Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...
Ihmisethän noita autoja suunnittelevat ja tekevät, joten virheet ovat enemmän kuin todennäköisiä. Suunnittelu- ja materiaalivirheiden määrä on kaikilla merkeillä varmasti pitkällä juoksulla aikatavalla samassa suuruusluokassa. Luulen että aika moni on valmis sen hyväksymään että autossa mekaanisena laitteena on silloin tällöin vikoja joiden tiimoilta joutuu käymään huollossa ja joiden korjaamiseksi joutuu raottamaan kukkaroaan. Voimakkaan reaktion aiheuttaa tässä ennemminkin maahantuojan pyrkimys kiistää osallistumisvelvoitteensa tyyppi- ja suunnitteluvirheiden korjauskustannuksiin.

Asiaa voi miettiä myös niin päin että jos vikaantuminen johtuu satunnaisista yksittäistapauksista, olisi niiden taloudellinen vaikutus niin pieni ettei maahantuojalle korjauksista aiheutuva kustannus ole merkittävä. Se että suhtautuminen on mitä on, vain puhuu sen puolesta että kyseessä on ison mittakaavan ongelma jota maahantuoja ja valmistaja yrittää lakaista maton alle.

Esim DSG-vaihteistojen kohdalla voi kukin itsekseen miettiä miksi USA:ssa laatikon tiimoilta on tehty parikin huoltokutsua esim tuon omalle kohdallekin osuneen False Neutral-ongelman kanssa ja askien takuu on venytetty kymmeneen vuoteen ja täällä päin maailmaa huoltokutsuja ei ole tullut eikä takuu ole sen kummempi kuin muussakaan autossa? Asialla ei varmaankaan ole mitään tekemistä USA:n vahingonkorvauskäytäntöjen kanssa?
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...

Hmmmm... ajatteleppa jos ongelma on omalla kohdallasi ja autoa tarvitsee päiviitän, siis joka päivä työssäkäyniin jne ja sen sijaan että auto on asiallisesti käytössä saatkin huollosta huikean laskun + vuokra-auto selvittelyiden ja korjausten ajaksi kustannuksineen.

Mahtaisiko silloin tuntua kärpäseltä vain miltä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

LateLammas

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Aikamoinen hengennostatus on käynnissä tässä ketjussa, kaikki alkavat jo olla sitä mieltä että täysiä paskojahan nää ovat. ;D Aiemmin tarjosin vähän tilastomatematiikkaa asiasta mutta se vaiettiin kuoliaaksi. Yritän siis uudestaan, josko joku edes pohtisi asiaa tältä kantilta.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa on myyty noin 100 000 kpl VAG-henkilöautoja. Jos noista vain 1% on ns. "täyspaskoja", se tekee 1000 kpl niitä romukasoja. Jos niistä tuhannesta epäonnisesta paskakasan omistajasta 1% tulee tänne huutelemaan, se tekee 10 äänekästä valittajaa jotka jaksavat pitää meteliä ongelmistaan postaten samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Siihen sitten toiset kymmenen päälle jotka maltillisemmin valittelevat ja kertovat ongelmista, niin meillä olisi 2% potista kasassa.

Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...
Tiedä sitten tuosta hengennostatuksesta saati sitten hysterian lietsomisesta, mutta omalta osaltani olen myös saman jo kokenut joulukuussa 2008. Jo silloin noita kohtalotovereita löytyi UltimateVW'n puolelta ja oman kokemukseni siellä myös jaoin sen kummemmin siitä ''raivoamatta''...
Mutta kieltämättä se korpesi kun auto seisoi pajalla 3 vkoa ja sijaisauton sai ruhtinaallisesti kolmeksi päiväksi. Lopun aikaa saikin kärvistellä omaan piikkiin. Hyvin ymmärrän ihmisiä, jotka asiasta haluavat purnata ja laatua moittia (etenkin jos on asiasta oma kokemus) enkä ala heitä siitä arvostelemaan.

Kuitenkin suurin osa tuon soopan kokeneista varmastikin ruotii sitä asiallisesti, joten en näe suurempaa syytä lähteä analysoimaan ja arvostelemaan heitä hysteriasta. Onhan kuitenkin kyseessä astetta suuremmasta viasta näissä moottoreissa, ainakin omasta mielestäni ja mitä enemmän ihmiset näistä kokemuksista kertovat asiallisesti, sen paremmin tuosta saa kuvan ongelman laajuudesta.

tärpätti

Niin kärpäsestä härkänen, taitaa olla enemmänkin ihmiset suuttuneita maahantuojan, vw:n asenteeseen kyseiseen ongelmaan liittyen, maton alle vaan ja vähätellään asiaa. Itse harkitsin tuollaisen 1.2tsi ibizan ostamista, mutta kyllä jää ostamatta.
Octavia BKD

toukopouko

#491
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 28.03.12 - klo:15:45
En sitten ole vienyt autoa enään pajalle, koska mitään rallatusta ei ole enään motista kuulunut vaikka käynnistyksiä otollisista olosuhteista on tullut paljon. Nyt epäilen että kuulin omiani tuosta yhdestä korjauksen jälkeisestä käynnistys rallatuksesta. Ainakin näin tahdon nyt itselleni uskotella että jakopääongelmat ovat nyt taaksejäänytttä elämää  ::)

Toivotaan etten tipahda alas lämpöisestä pumpulinpehmeästä pilvilinnastani.

Nojoo, rallattelu jatkuu eli pari kertaa on taas kylmäkäynnistyksessä kuulunut samanlainen ääni kuin siinä tekemässäni äänitteessä.

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 11.03.12 - klo:17:45
https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

1.4TSI 90kW CAXA --- Octavia 2009 58tkm

Kaiken kivan lisäksi auto vuoti öljyä jostain remontin jälkeen. Käytin pirssia huollossa öljyvuodosta ja joku nokka-akselin stefa sinne vaihdettiin. Perskeles se vuotaa öljyä edelleen jostain. Ollut vähän paha seurata asiaa kun näillä keleillä auton pohjasta tippuu kuitenkin koko ajan kaikenmaailman kuraa ja vettä.

Mikä hemmetti siellä vielä rallattaa ? Huolto ei suostunut enään sille mitään tekemään kun eivät tiedä mitä sille tekisi. Nokka-akselin säädintä koitin ehdotella heille mutta eivät oikein lämmenneet ajatukselle. Sanoivat että niitä on ollut viallisia 1.8TSI moteissa ja niissäkin vain tietyssä erässä mihin se on vaihdettu alustanumeron perusteella. Öljyvuodon takia sitä autoa on kuitenkin taas pajalle vietävä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...

Niinhän se on, että hyvä kello kuuluu kauas mutta pahakello vielä kauemmas. Jakoketjuongelma olisi helppo ratkaista siten, että valmistaja kutsuisi ”tietyt” valmistuserät tarkastukseen ja vaihtoon tai hoitaisi asian määräaikaishuoltojen yhteydessä taikka silloin, kun asiakas ilmoittaa ongelmasta.

Mutta bisneksessä voi käydä niin, että kun innovatiivinen yritys saavuttaa markkinajohtajan aseman, tuotteiden laatu voi tulla sille jatkossa vähemmän tärkeäksi ja firma alkaa panostaa enemmän myyntiin kuin insinöörityöhön (sanoi Applen Steve Jobs kilpailijoistaan IBM:stä ja Microsoftista).
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jarde

Jos jotain nyt huolettaa tämä valtava kohu ja sen aiheuttama arvon alennus, niin täytyy vaihtaa vaan uuteen samanlaiseen  ;D Ei kai konserni sentään omiaan tohdi epäillä vaihtotilanteessakaan? Tai sit huijaa vähän ja vaihtaa tsi dsg ensin luotettavaan manuaali dieseliin ;) Ehkä sen sit sais jo vaihdettua johonkin turvalliseen Korealaiseen.

tet

Lainaus käyttäjältä: hosee - 10.04.12 - klo:17:16
Esim DSG-vaihteistojen kohdalla voi kukin itsekseen miettiä miksi USA:ssa laatikon tiimoilta on tehty parikin huoltokutsua esim tuon omalle kohdallekin osuneen False Neutral-ongelman kanssa ja askien takuu on venytetty kymmeneen vuoteen ja täällä päin maailmaa huoltokutsuja ei ole tullut eikä takuu ole sen kummempi kuin muussakaan autossa? Asialla ei varmaankaan ole mitään tekemistä USA:n vahingonkorvauskäytäntöjen kanssa?

Jos tarkoitat "false neutral"-ongelmalla sitä 6-vaihteisissa esiintynyttä vedon katoamista ja vaihdenäytön vilkutusta, niin kyllä siihen Atlantin tälläkin puolen on ollut takaisinkutsukampanja. Suomen käytännöstä en tiedä, nuo Autoliiton tiedot (ks. liite) tulevat Saksan ADAC:ilta.

Takuun pidennys on sitten toinen juttu, EU:ssa taitaa olla aika paska kuluttajansuoja kun meillä on Suomessa parempi ja siihen aina joutuu vetoamaan. Ilmeisesti VW näkee Suomen osana EU:ta jossa toimitaan (tai ainakin viimeiseen asti yritetään) EU:n kuluttajansuojan mukaan, huomioimatta että täällä on voimassa kuluttajalle edullisempi lainsäädäntö.

Meni osin ohi aiheen, mutta hyvä että tästä tilastollisesta todennäköisyydestä nyt syntyi keskustelua. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dolmar

Toukopoukolle: Jo se nyt on kumma ettei korjaamollesi mene jakeluun, että nokka-akselin säädin on syypää ääneen, ei varsinaisesti ketju. Ilman kunnon öljynpainetta tai toimivaa lukitusta pyörivän säätimen aihettama melu on selväsi ketjua kuuluvampi rallatus. Ai mistäkö tiedän? Omassa edellisessä Golfissani (90 kW CAXA) oli vastaava vika ja samanlainen turha korjaus ilman säädintä. Lisäksi asiasta on VW:n huoltotiedote oikein selventävän ääniraidan kanssa!


dosetti

todella hyvä, että asia saanut julkisuutta. Kuluttaja on niin heikoilla autojutuissa, että ihan kummastuttaa. Tuo on niin väärin kun asiakkaita kohdellaan eriarvoisesti, pitää nostaa meteliä ja puolustaa itseään aktiivisesti niin saa halvempaa huoltoa kuin kiltisti kaiken nielevät ja maksavat asiakkaat. Kyse kuitenkin osista, joiden kulumiseen ei hirveästi voi vaikuttaa ja melko uusista autoista.

Kaveri ajatteli tänään tsi-koneista volkkaria, kehoitin tutustumaan aiheeseen ja taisi pelästyä liikaa kun nyt se katselee Opelia.. Itse pelästyin jo viime kesänä tsi+dsg:tä sen verran että nyt ajellaan manuaalidieselillä (olipa prosentuaalinen osuus rikkinäisillä vs. ehjät mikä tahansa). Meikäläisen tuurilla kaikki paha olisi toteen käynyt ja näin kun sanon niin tuostakin manuaalista leviää kohta jotain.. Symppaan kyllä kaikkia rikkinäisen tsin omistajia - pitäkää puolenne!

jf

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.04.12 - klo:16:11
Mielipiteitä, näkemyksiä, hyvät foorumiveljet ja -siskot?? Olleenkohan täällä nyt edes ihan pikkuisen tekemässä kärpäsestä härkästä...
Ei missään nimessä. Vikahan ei ole suuri ja sen korjaaminen on teknisesti helppoa. Ongelmahan tässä taas kerran on maahantuoja ja heidän "sitoutumisensa hyvään asiakaspalveluun sekä tyytyväisiin asiakkaisiin". Itse audi-aikaan sain ihan riittävästi tapella nimenomaan maahantuojan kanssa audin tyyppivian korjaamisesta. Ei kuulemma ollut mitään korjausohjetta, eikä tietoa viasta, mutta kun antoi maahantuojan edustajalle keissin koodin, niin ylläri pylläri löytyi ohjeet vian korjaamiseksi (mitä siis ei siihen asti edes ollut olemassa) ja jopa uudet toimivat osatkin. Mitä siis koitan tässä sanoa on, että juttu olisi ihan pikku homma, JOS se olisi hoidettu oikein ja kunnolla. Nythän tässä on niin huollot kuin maahantuojakin pyrkineet parhaansa mukaan kusettamaan asiakkaita (täysin normaalia tietysti VV-autolta), joten en ymmärrä miksi asiaa pitäisi hissutella, jos ei ole töissä joko VW:n merkkiliikkeessä tai maahantuojalla?
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Filixon

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 12.04.12 - klo:00:47
Itse pelästyin jo viime kesänä tsi+dsg:tä sen verran että nyt ajellaan manuaalidieselillä (olipa prosentuaalinen osuus rikkinäisillä vs. ehjät mikä tahansa).

Harvoin kai näistä tuotteista on suoranaista vaaraa koitunut, ja jos ongelmat hoidettaisiin asiallisesti, muutakaan pelättävää tuskin olisi. Näillä mennään...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Zaasa

#500
Tänään paikallisessa Skoda huollossa. 1.2Tsi Yeti sylinterinkansi pois,jakopää auki.
Myös moottoria nostettu,huomaa ketju.
Kuva otettu ulkona konepellin raosta joka oli pönkätty kumipalasella.

Kabiinin puolelta oli avattu DSG.n verhous.

Ton-1

No on tästä tuotantokustannusten ja laadun laskusta sentään jotain hyvääkin seurannut - omistajat saavat yhä paremmat osingot.  >:(

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202120157&ext=rss&request_ahaa_info=true

Menee samaan sarjaan kuin 'Osta uusi E-sarjan MB, se on edeltäjäänsä moninverroin parempi ja n. 25% halvempi valmistaa !'.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 12.04.12 - klo:14:54
No on tästä tuotantokustannusten ja laadun laskusta sentään jotain hyvääkin seurannut - omistajat saavat yhä paremmat osingot.  >:(

On se jännää " jos mobiilipuhelimessa on ohjelmointivirhe, firman osakekurssi romahtaa pohjamutiin. Mutta jos automobiilissa on ohjelmoiti- tai rautavirheitä, firma sen kun porskuttaa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

jf

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.04.12 - klo:16:14
On se jännää " jos mobiilipuhelimessa on ohjelmointivirhe, firman osakekurssi romahtaa pohjamutiin. Mutta jos automobiilissa on ohjelmoiti- tai rautavirheitä, firma sen kun porskuttaa.
Jos nyt puhutaan siitä kotimaisesta entisestä menestyjästä, niin erohan on ihan hiuksen hieno. Eihän Mokian ollessa huipulla ne pikku fibat pudottaneet kurssia, mutta nyt kun pudotus on vapaata ja nallekarkit on laitettu siihen viimeiseen yritykseen ja sekin epäonnistuu, niin kyllähän se pikkuisen eroaa volkkarin tilanteesta, missä firma taisi nousta viime vuonna suurimmaksi valmistajaksi. Korjatkaa, jos jollain on ne lopulliset luvut. Joka tapauksessa toinen takoo rahaa ja tuhoaa omistajiensa rahoja...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

LateLammas

Omassani TSI-koneessa (vm. 2007 FL Touran 1.4 TSI 103kw) oli moottoriremontin jälkeenkin vielä epämääräisiä ääniä. Jako oli mennyt sekaisin sammutuksen ja startin välimaastossa ja startin avulla männät ja venttiilit sanoivat ''käsipäivää''. Koneesta jäi alakerta vanhaa kaikki muu meni uusiksi.

Kuitenkin myöhemmissä vaiheissa sain tuon ketjun rallattamaan muutaman sekunnin ajan siten, että autolla oli tehty lyhyt siirtymä tai koneen käyttö. Esimerkiksi: tullut töistä kotiin päivällä ja jättänyt auton pihaan, illalla siirtänyt auton talliin (peruuttanut 5m taaksepäin). Seuraavana aamuna startatessa rallatus oli taattu. Muutoin tuota rallatusta esiintyi harvemmin, jos autolla oli ajettu pitempiä siivuja. Ja kertaalleen remontin jälkeen matka pysähtyi öljynpaineiden katoamiseen.

Turbohan tuosta sitten vaihdettiin 20tkm myöhemmin, syynä suuri väljyys johtuen jo tunnetusta ongelmasta eli pakosarjan lämpövaikutteisesta öljyn karstoittumisesta voiteluputkeen. Autolla oli siihen mennessä ajettu 78tkm. Ja koska takuu oli mennyt umpeen puoli vuotta aiemmin, merkkikorjaamo laskutti minulta töiden osuuden maahantuojan tarjotessa uuden ahtimen ja tarvikkeet. Tosin, riitautin silloin tuon laskun ja kuluttajalautakunnan suosituksesta auton myyjäliike maksoi puolet työn osuudesta.

Myös kesäaikaan, etenkin helteellä tuli esiin useaan kertaan tuo tehottomuus, kompura kun ei aina lähtenytkään mukaan. Uuden softaversion avulla tilanne hieman tasoittui, muttei sitä kokonaisuudessaan poistanut.

Niinkin hyvä konsepti, kun tuo moottori paperilla (ja toimiessaan) oli, siitä huolimatta laatuongelmat veivät uskottavuuden TSI-tekniikkaan, ainakin näiden kaksoisahdettujen koneiden osalta. Henkilökohtaisesti en sellaista enää oman episodini jälkeen osta.

apche

Juttua samasta asiasta myös "nörttifoorumilla" eli Murobbs:ssä:

http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/878330-volkswagen-tsi-moottorien-ongelmat-ja-asiakkaiden-kusettaminen-2.html


Silmään pisti etenkin nämä:

LainaaJokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.

Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:


1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).

1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.

1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.

1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.

1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.

1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.

1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.

1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.

1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.

Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.

Kyseessä on siis valmistajan tiedostamia yleisiä vikoja, mutta 1.2 TSI koneen venyvää jakoketjua lukuunottamatta millekkään niistä ei löydy varsinaista takaisinkutsu tai vaihtokampanjaa.

Toisinsanoen takuuajan jälkeen menee virhevastuusta vääntämiseksi. Esimerkiksi "kolahtaneen" yläkerran (jakoketju / kiristin -> jako tarpeeksi pieleen) vaihtaminen normaaleilla tuntiveloituksilla ja osahinnoilla kustantaa suurinpiirtein 30-50% koko auton markkinahinnasta, iästä ja kilometreistä riippuen.


LainaaKyseisen moottorin jakopäässä ei ole muuta kuin hydraulinen eli öljynpaineella toimiva kiristin. Ei siis minkäänlaista räikkää tai jousta, joka pitäisi ketjun kireänä jos öljynpaine ei syystä tai toisesta työtä ole vielä tekemässä. Koska sama moottori myös syö öljyä on öljy usein huoltovälin aikana lähellä minimi tasoa ja kun sitten pakkasaamuna auto käynnistetään ja annetaan vähän kaasua niin jako hyppää kun ei jähmeä öljy ole vielä kerinnyt ketjua kiristämään. Yleensä moottoritekniikassa hydraulinen ketjunkiristin vain kiristää ketjua koko ajan tiukemmalle ja "räikkä" sitten estää löystymisen tai vastaavasti on ihan mekaaninen jousi apuna tekemässä esikiristyksen mutta tässä se unohtui. Ko moottoreita on korjattu useita jopa ennen 20tkm ajoa kun auto on jätetty mäkeen vaihteen varaan ja sitten lähtenyt vyörymään vaihdetta vasten ilman että moottori on käynnissä. Tehdas on tiennyt asiasta jo pitkään mutta ei varmaankaan taloudellisesta syystä ole hirveästä viitsiny asialle tehdä mitään, koska kun ongelmaa hiemna pitkitetään niin korjauskulut siirtyvät osittain mjuiden maksettaviksi ja se muuttuu jopa tulonlähteeksi tehtaalle.

Se miksi korjaamot laskuttavat osan asiakkaalta johtuu siitä että maahantuonti kertoo jokaisen GW päätöksen ajoneuvon iän ja km määrän mukaan, Esim korvaavat 75% työstä ja 100% osista, tai 100% osista ja töistä, tai 50% töistä ja 100% osista.
Yleensä vielä niin että osien osalta korvataan suurempi osuus, koska niistä maksetaan takuuanomuksen kautta vain ja ainoastaan sisäänostohinta, eli korjaamolle ei jätetä katetta. Korjaamo on pakoitettu suostumaan tähän merkkledustus sopimuksessa ja näin tehdas voi siirtää osan omasta "ryssimestään" johtuvasta kuluista merkkikorjaamoille, jotka sitten ottavat muusta työstä enemmän jotta keskikate saadaan pysymään tasolla että varastot ja varasoahenkilöiden palkat saadaan katettua. Kyseiset salakoodi listat joita ammattilaiset kutsuvat vauriokoodeihin perustuviksi goodwill listoiksi ovat asioita joista korjaamoilla ei ole lupa puhua. LIstat on tehty tehtaan takuuosaston / maahantuonnin takuu osaston toimesta jotta työnjohdon ei tarvitse joka casessa häiritä takuu osaston kahvituntia vaan näkevät suoraan että esim alle 4V / alle 75tkm tarokittaa GW päätöstä 35% työstä ja 50% osista.
Alla vielä esimerkki tehtaan korvauksista GW tapauksessa korjaamolle: Osa ovh 100,-, Netto korjaamolle sisään 75,- Gw päätös 50%, jolloin tehtaan ohjeen mukaan asiakkaalta laskutetaan 50% OVH hinnasta.

Asiakas siis maksaa 50,, ja nopeasti voisi kuvitella että tehdas maksaa 50, tai edes 37,5,, mutta koska tehtaat haluavat siirtää takuukulunsa muiden maksettaviksi niin tehdas/ maahantuonti korvaa korjaamolle seuraavan kaavan mukaisesti. Netto 75, - Asiakkaan jo maksama 50, = 25,. Käytännössä maahantuonti siis myi osan 75, ja hyvitti sitten 25, eli sai osasta 50, jolloin maahantuonti teki jopa pienen katteen ko takuuosalla.

Häviäjäksi jäi asiakas ja korjaamo. Että pitäisiskö tätä huollon merkkiedustusta säätelevää lakia jotenkin tarkastella, jotta tämä koko euroopassa käytössä oleva tapa saataisiin pois, koska nykyisen mallin mukaan tehtaan ei kovin helpolla kannata havaitsemaan virhettä korjata jos siitä tuotannossa aiheutuu lisäkustannuksia.

Oman oikeellisuus tajuni mukaan olisi oikein jos tehdas veloituksetta muuttaisi kaikkien ko koneiden jakopään rakennetta niin että ongelmaa ei jatkossa olisi. Mutta tuo tarkoittaisi VAG konsernissa pörssiarvon romahdusta (mikäli yhtiö pörssissä on ) ja johdon irtisanomisia.

clacson

Tuo muron lista on mielenkiintoinen, mutta onkohan mistään saatavissa niitä moottorityyppejä, joita ongelmat pääsääntöisesti koskevat?
Vai onko oletettava, että kaikki TSI-versiot kautta linjan viimeisin linjalta tullut mukaanlukien on ongelmapesä?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Zaasa

#507
Kuva Yetin moottoritilasta kertoo minulle moottorin saaneen todella kipeää.Miksi kansi on pois? Se on koneistettavana tai uusi on tulossa.Mikä aiheuttaa kansirikon vrt tuoreessa Yetissä? Ketjun katkeaminen tai hyppääminen,venttiilit solmussa.

Tässä topicissa on enimmäkseen käsitelty VW:n kaksoisahdettujen ketju ongelmia.
Halusin kuvalla ja jutulla tuoda mahd.hyväuskoisille jakoketju ongelmien koskevan myös "uuden sukupolven" TSI-moottoreita myös Skodassa.

Yetin tuulilasissa ei ollut korjauksen hintaa,työselostetta,ei km tai vm. Moottoritilaan katsoessani päädyin kyseessä olevan moottoriremontti jakopään hajoamisen johdosta. Jos olen väärässä kestän ja myönnän sen.



Viestiä hiukan muokattu ja samalla kaikki aiheettomat kuvakeskustelut poistettu.

-pokkus

fourvalve

Jotenkin ymmärtäisin jos jakoketju olisi uusi keksintö ja lastentaudit riivaisivat sitä, mutta useissa ties kuinka monissa miljoonissa moottoreissa jakoketju löytyy.
Kannattaa vakoilla kilpailijoiden toimivia ratkaisuja ja käyttää niitä kuin keksiä pyörää uudestaan.
Japsit ovat aina tehneet ja suunnitelleet toimivia koneita vaikka alkutaipaleella kopioivat ja lisensillä valmistivatkin autoja ja moottoripyöriä.
Tuli mieleen aikanaan kun Austinia valmistettiin lisensillä Japanissa, lähti  ryhmä briteistä katsoon hieman naureskellen mitä idässä ovat saaneet aikaan mutta olivat huuli pyöreinä ja todenneet että nämä on valmistettu paremmin kuin heidän "aidot Austinit" no eihän siihen paljon tarvii kun pystyy tekemään paremman kuin engelsmannin tuotteen mutta kuitenkin.
Prätkissä nokkaketju pysyy mukana ja kiristäjät toimivat vaikka koneet kiertävät vaan n. 15-17000rpm eli jotain on tehty oikein, tietysti näitä ei käynnistetä kovinkaan  usein pakkasella vaikka ei ne siitä nokkiinsa ota ;D

Muutama vuosi sitten toivottiin ketjukoneita että päästäisiin jakohihnoista eroon, nyt ainakin vag voisi palata takaisin Glas 1204 aloittamalle tielle ;)
BMW z4 3.0i roadster

Vankka

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 12.04.12 - klo:20:37
Jotenkin ymmärtäisin jos jakoketju olisi uusi keksintö ja lastentaudit riivaisivat sitä, mutta useissa ties kuinka monissa miljoonissa moottoreissa jakoketju löytyy.
Kannattaa vakoilla kilpailijoiden toimivia ratkaisuja ja käyttää niitä kuin keksiä pyörää uudestaan.
Japsit ovat aina tehneet ja suunnitelleet toimivia koneita vaikka alkutaipaleella kopioivat ja lisensillä valmistivatkin autoja ja moottoripyöriä.
Tuli mieleen aikanaan kun Austinia valmistettiin lisensillä Japanissa, lähti  ryhmä briteistä katsoon hieman naureskellen mitä idässä ovat saaneet aikaan mutta olivat huuli pyöreinä ja todenneet että nämä on valmistettu paremmin kuin heidän "aidot Austinit" no eihän siihen paljon tarvii kun pystyy tekemään paremman kuin engelsmannin tuotteen mutta kuitenkin.
Prätkissä nokkaketju pysyy mukana ja kiristäjät toimivat vaikka koneet kiertävät vaan n. 15-17000rpm eli jotain on tehty oikein, tietysti näitä ei käynnistetä kovinkaan  usein pakkasella vaikka ei ne siitä nokkiinsa ota ;D

Muutama vuosi sitten toivottiin ketjukoneita että päästäisiin jakohihnoista eroon, nyt ainakin vag voisi palata takaisin Glas 1204 aloittamalle tielle ;)

Ei VAG ole yksin noiden ketjuongelmien kanssa ole, ainkin GM 2.2 koneessa on ketjun kiristimen kanssa ongelmia. Taisi noissa 1.8T 20V koneissaki nokkien välisellä ketjun kiristin mennä. Taitaa kaikissa olla se yhteistä, että ketjukiristyy öljyn paineella?
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy