TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

nemos

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 06.04.12 - klo:13:30
Mielenkiintoinen tilasto:
Volkkarin moottorien kestävyys Peugeot & Citroen luokasssa. Tojoisa ja Subaruissa moottoririkkoja noin 1/5 osa Volkkareihin verrattuna ja Volvoissakin moottoririkkoja alle puolet verrattuna Volkkareihin. Välttämättä tilastossa ei vielä näy koko kattavuudessa TSI moottoreiden ongelmien vaikutus, koska ne olleet markkinoilla vasta muutamaman vuoden: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201108016

Tämä eri sivustoilla esiintynyt tilasto on täysin väärin suomennettu. Kyseessä eivät tosiaankaan ole moottoririkot, vaan tuohon sisältyy monenlaista häiriötä ja apulaitevikaa. Ruotsalaisessa alkuperäistekstissäkään sisältöä ei ole turhan tarkasti selitetty.
Volvo XC60 T8 Inscription

d3nver


jarkko_h

#452
Lainaus käyttäjältä: nemos - 08.04.12 - klo:15:23
Tämä eri sivustoilla esiintynyt tilasto on täysin väärin suomennettu. Kyseessä eivät tosiaankaan ole moottoririkot, vaan tuohon sisältyy monenlaista häiriötä ja apulaitevikaa. Ruotsalaisessa alkuperäistekstissäkään sisältöä ei ole turhan tarkasti selitetty.

Joo näin on. Alkuperäisen artikkelin saa täältä: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Artikkelissa on eritelty varsinaiset moottoririkot ja tämän osalta VAG leirin tilanne verrattuna Subaruun ja Toyotaan on vieläkin surkeampi. Moottoririkoissa VAG on Citikan, Ooppelin ja Peugeotin tasolla.

---
Tuo Tuulilasin artikkeli TSI -moottoreiden ongelmista on todella rohkea veto, jota ei olisi uskonut näkevän mainosrahojen paineessa. Toivottavasti jatkossa lehti uskaltaa ottaa esille vastaavalla tavalla myös muiden merkkien ongelmia.  

nemos

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.04.12 - klo:16:01
Joo näin on. Alkuperäisen artikkelin saa täältä: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Artikkelissa on eritelty varsinaiset moottoririkot ja tämän osalta VAG leirin tilanne verrattuna Subaruun ja Toyotaan on vieläkin surkeampi. Moottoririkoissa VAG on Citikan, Ooppelin ja Peugeotin tasolla.

Sieltä löytyi hieman tarkempaa tietoa, mutta edelleenkään tuosta ei pysty päättelemään moottoririkkojen määrää, kun samaan kategoriaan menee lambdasondi, EGR-venttiili jne.
Volvo XC60 T8 Inscription

Humppapiru

Itseäni on alkanut mietityttämään oma 1,8TSI/DSG7 Olisi kiva tietää onkohan tuossa moottorissa ollut samanlaisia ongelmia kuin 1.4TSI:ssä? Oma auto on 2011 mallia, joten toivon että moottoriin olisi jo tehty parannuksia. VAG konserni ei takuulla kerro jos muutoksia on tehty!

Nipademu

Tätä topicia ku lukee, niin tulee mieleen hankkiutua nopeasti eroon kaikista lähisukulaisten Vaggineista... Lisäksi autonvaihtopohdiskelun painotus muihin merkkeihin on vahvistunut topiciin tutustumisen jälkeen :)
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Humppapiru - 08.04.12 - klo:17:09
Itseäni on alkanut mietityttämään oma 1,8TSI/DSG7 Olisi kiva tietää onkohan tuossa moottorissa ollut samanlaisia ongelmia kuin 1.4TSI:ssä? Oma auto on 2011 mallia, joten toivon että moottoriin olisi jo tehty parannuksia. VAG konserni ei takuulla kerro jos muutoksia on tehty!

Ei kerro ei. "Oikeudet muutoksiin pidätetään" valmistajalla kun on se oikeus muuttaa / parantaa tuotettaan kuten parhaimmaksi näkee. Kun lukee Passat 2012:n SSP:tä niin siinä todetaan, että tuohon 3,6l -jumalmoottoriinkin on jakoketjunkiristin muutettu toimimaan huomattavasti pienemmillä öljynvirtauksilla kuin aiempi malli. Tosin öljynpainekin on tiputettu 5,7bar --> 3,6bar. Kyllä niitä muutoksia tehdään, mutta aiempien mallien omistajat joutuvat nuolemaan näppejään aika usein. Tai sitten vaihdattamaan omakustannehintaan.

makkis

Saattaa tosiaan Ketosella puhelin pöröhtää huomisaamuna  ;D

Tuleekohan printtimediaankin?

pappa

Tuulilasille 31.3.2012 antamassaan palautteessa VV-Auto Group Oy:n tiedotuspäällikkö mainitsi mm:
”Tietyissä Volkswagenin ensimmäisen sukupolven kaksoisahdetuissa 1,4 TSI -moottoreissa on ilmennyt jakoketjun venymistä.
Valmistaja on parantanut jakoketjua, joten uudet jakoketjut ovat kestävämpiä kuin aiemmin käytössä olleet.”
”Tietyissä”  Eli VV-Auto tietää moottorin tarkkuudella missä autoissa on viallinen jakoketju?
Miksei takaisinkutsua ennen kuin hajoavat? Nyt saa jatkuvasti pelätä koska EPS-valo syttyy mittaristoon ja matka katkeaa.
Koska ensimmäinen sukupolvi vaihtui toiseksi?
Minua ainakin kiinnostaa tietää mihin kategoriaan autoni kuuluu.
Siis vain kaksoisahdetuissa, joita kuitenkin luultavasti on liikenteessä paljon vähemmän kuin yhdellä ahtimella varustettuja. Näiden omistajien on siis turha rutista kun on mustaa valkoisella, että niiden jakoketjuissa ei ole vikaa (vrt. Tuntematon sotilas)? Ovat näin ollen yksittäistapauksia.

VV-Auto Group Oy:n uusi toimitusjohtaja mainitsi Tekniikan maailman numerossa 6/2012:
"Menestyksen peruskivet ovat systemaattinen työ ja hyvä asiakastyytyväisyys"
Nyt on tilaisuus lunastaa näitä lupauksia jos hän asiakkaalla tarkoittaa tavallista VV-Auto Group Oy:n edustaman auton ostajaa.
Vähintä mitä odotan heidän tehtävän on lähettää kirje kaikille TSI-moottorillisen auton omistajille ja kertoa mistä on kysymys, mitä tehdään, mille tehdään, koska tehdään ja VV-Auto maksaa. Samalla myös DSG-ongelmien korjaamistoimenpiteet.

Tämä jakoketjuasia (ja DSG) on jo saanut niin suuret mittasuhteet ja kasvaa tästäkin jos VV-Auto Group seuraa tilannetta vain katseella ja odottaa, että ongelmat unohtuisivat.
Nämä ongelmat eivät voi olla vaikuttamatta VV-Auto Groupin myyntiin ja ennen kaikkea omalta kannaltani autoni arvoon vaihtotilanteessa.

Olen (toistaiseksi) tyytyväinen autooni, mutta kadun sen ostamista.
Tarkoitukseni on (oli) jo ennen tätä kohua tilata uusi auto puolen vuoden sisällä.
Eipä nyt taida olla asiaa muihin kun VV-Auto Groupin edustamien merkkien liikkeisiin, ennen kuin VV-Auto Group Oy hoitaa jämerästi nämä TSI- ja DSG-ongelmat pois päiväjärjestyksestä.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

Zaasa

#459
En tiedä kuinka Helkama-auto hoitaa TSI jakoketju/DSG ongelmat.Tiedän kuitenkin ettei meidän parkkiin tule ainuttakaan Volkkaria,tuskin muitakaan VAG-konsernin tuotoksia enään.

tepi

Täytyy tunnustaa, että autonvaihto keskusteluja on kotosalla käyty. Ibizasssa ei ole mitään vikaa, minkä vuoksi sitä vaihtaisin, mutta pelko persiissä tämän topiikin kommentteja tulee luettua  :-\
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Wekotin

Kyllähän tuo aika soppa on. Tuossa nyt väkisinkin joutuu myös Helkama/Skoda vedetyksi mukaan. Mahtaakohan Wolfsburgin väki olla mielissään tälläisesta mediahuomiosta.  ::)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.04.12 - klo:18:23
En tiedä kuinka Helkama-auto hoitaa TSI jakoketju/DSG ongelmat.Tiedän kuitenkin ettei meidän parkkiin tule ainuttakaan Volkkaria,tuskin muitakaan VAG-konsernin tuotoksia enään.

Ei ainakaan täällä ole tullut esille samanlaista avautumista Helkaman toiminnasta kuin VV-auton kupruista, joten sikäli meillä on vielä toivoa. Ja sullahan on alla varsin luotettavana tunnettu paketti kovalla askilla.

Mutta eihän tällaiset jutut paranna konserni-/merkkiuskollisuutta, se on selvä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Filixon

#463
Lainaus käyttäjältä: entinen golffani - 09.04.12 - klo:16:34
Tuulilasille 31.3.2012 antamassaan palautteessa VV-Auto Group Oy:n tiedotuspäällikkö mainitsi mm:
”Tietyissä Volkswagenin ensimmäisen sukupolven kaksoisahdetuissa 1,4 TSI -moottoreissa on ilmennyt jakoketjun venymistä.
Valmistaja on parantanut jakoketjua, joten uudet jakoketjut ovat kestävämpiä kuin aiemmin käytössä olleet.”

Autoni kuuluu todennäköisesti tuohon "tiettyyn" kategoriaan. Kuten olen kertonut, merkkiliike vaihtoi taannoin pyynnöstäni veloituksetta Golfini turbon öljyputken lämpöeristettyyn malliin. Tuon toimenpiteen oli tarkoitus osaltaan ehkäistä ennalta jakoketjun venymistä.

Auto toimii nyt moitteettomasti. Sillä on ajettu ikäänsä nähden vähän, mutta sen vaihtoarvo ei ole enää kummoinen. Siksi en näe mitään syytä ryhtyä paniikkiratkaisuun auton vaihtamiseksi. Jos auto rikkoutuu kriittisistä kohdistaan, minulla on luultavasti hyvä neuvotteluasema, koska merkkihuoltoni on jo tunnustanut ongelman olemassaolon.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 09.04.12 - klo:20:31
Autoni kuuluu todennäköisesti tuohon "tiettyyn" kategoriaan. Kuten olen kertonut, merkkiliike vaihtoi taannoin pyynnöstäni veloituksetta Golfini turbon öljyputken lämpöeristettyyn malliin. Tuon toimenpiteen oli tarkoitus osaltaan ehkäistä ennalta jakoketjun venymistä.

Ymmärtääkseni tuolla toimenpiteellä ei ole mitään tekemistä jakoketjun venymisen kanssa, vaan sillä ehkäistään turbon hajoaminen.

Nimimerkillä: vaihdettiin itselle samalla kun turbo oli kulahtanut ja vaihtokunnossa.

xmasa

Kaippa tän nykyisen kotteron kanssa saa sitten tulevaisuudessa odotella, että tapahtuuko mitään rikkoja moottorin suhteen. Toivottavasti kerkiän vaihtaa ennen kuin kosahtaa  :D
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Waiski

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.04.12 - klo:19:01
Kyllähän tuo aika soppa on. Tuossa nyt väkisinkin joutuu myös Helkama/Skoda vedetyksi mukaan. Mahtaakohan Wolfsburgin väki olla mielissään tälläisesta mediahuomiosta.  ::)

Niinpä, olisiko liikaa toivottu, että puuttuisi suomen paskimman maahantuojan eli Keskon toimintaan Vw-sektorilla, Helkamalla taitaa olla pullat paremmin uunissa...

Waiski

vagevo

EX VW Golf 1 Karmann Cabriolet 1.8 (1989)
EX VW Golf Plus Sportline 1.6 FSI (2006)
EX VW Golf 6 Variant Highline 1,4 TSI 118kw DSG7 (2010)
EX VW Touran 1,4 TSI 103 kW DSG7 Highline 7Seats (2012)
VW Caravelle 2,5 automatic (1995)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: vagevo - 09.04.12 - klo:22:38
en jaksanut lukea tätä ketjua läpi joten pasteen suoraan www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat artikkeli

Pari kertaa tuo sama linkki on jo tässä ketjussa näkynyt. Lisäksi aiheesta on oma ketjunsa. Olisi suotavaa edes pari viimeistä sivua selata läpi.

makkis

Olisiko ainesta nostaa kunnianloukkaussyyte? Korvauksia liiketoiminnan haittaamisesta  >:(

Waiski

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.04.12 - klo:23:17
Olisiko ainesta nostaa kunnianloukkaussyyte? Korvauksia liiketoiminnan haittaamisesta  >:(

Keskolta tuota voisi odottaa :-)

Waiski

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.04.12 - klo:23:17
Olisiko ainesta nostaa kunnianloukkaussyyte? Korvauksia liiketoiminnan haittaamisesta  >:(

Oikeesti?  :D

jf

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.04.12 - klo:23:17
Olisiko ainesta nostaa kunnianloukkaussyyte? Korvauksia liiketoiminnan haittaamisesta  >:(
Keskon ainakin. Ihme, että autoilijoiden OMA lehti on kerrankin tehnyt oikein nettijutun autoihin liittyvästä ongelmasta joka johtuu maahantuojan toiminnasta. Nyt on kyllä kekkoslovakialainen itsesensuuri pettänyt pahasti... Ei tule enää huulilasiin volkkarimainoksia.  :o
Ei vaan olisi oikeasti TODELLA hienoa, jos teknari ja huulilasi löytäisivät itselleen munat ja alkaisivat julkaista ongelma caseja... Kuluttajariitalautakunnasta niitä löytyy ihan riittävästi.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Filixon

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 09.04.12 - klo:20:57
Ymmärtääkseni tuolla toimenpiteellä ei ole mitään tekemistä jakoketjun venymisen kanssa, vaan sillä ehkäistään turbon hajoaminen.

Nimimerkillä: vaihdettiin itselle samalla kun turbo oli kulahtanut ja vaihtokunnossa.

Siinä tapauksessa merkkihuolto ei tiennyt asiasta yhtään enempää kuin minä. Pyysin öljyputken vaihtoa ennalta ehkäisevästi niiden tietojen perusteella, joita olin lukenut tältä foorumilta jakoketjun venymisestä.

Mutta se minulle kerrottiin, että aina kun venynyt jakoketju vaihdetaan "sen tyyppisessä" TSI:ssä kuin minulla on, samalla uusitaan turbon voiteluputki, jos se on lämpöeristämätöntä mallia.

No, tulipahan ainakin öljyputki vaihdetuksi. Katsotaan miten ketjun käy...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.04.12 - klo:14:13
Saattaa tosiaan Ketosella puhelin pöröhtää huomisaamuna  ;D

Tuleekohan printtimediaankin?

Toivottavasti tulee. Se olisi merkki siitä, että sosiaalinen media, kuten tämä keskustelufoorumi, otetaan vakavasti, ja se voi osaltaan johtaa kuluttajansuojan parantumiseen virhevastuutapauksissa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Kapa

Tuo kaksoislaskutus on sellainen piirre, joka on ollut tapana Keskon maahantuomien autojen myymälöissä pidemmän aikaa. Uskallan tämän sanoa, sillä tiedän pari selkeää tapausta. Se onko Keskolla asian kanssa suhmurointia, sitä en tiedä. Toivottavasti Helkama ottaa selkeän linjan. Eikä itsellänikään ole ollut Skodien kanssa ongelmia huoltoasioissa. Katsotaan miten Seatin kanssa mennään.

Peeveli

Mietteitä asian tiimoilta...

Mitähän mahtaa tapahtua kohun myötä tsiippavolkkareiden jälleenmyyntiarvolle ja yleensäkin autoliikkeiden halukkuudelle ottaa vaihtoautona? Ja dsg-lootaisena vielä päälle?

Miten on mahdollista, että suurin osa jakoketjuongelmista on VW:ssä? Onko Skodan tehtaalla tehty jakoketjulle jotakin, vai pystyykö kerta kaikkiaan Helkama Auto sulkemaan valittajien suut kokonaan ylivoimaisella asiakaspalvelulla? Entä Audi A1 ja A3 sekä Seatit; niiden omistajien valituksia ei kuulu missän. Käsittääkseni ongelmaa on esiintynyt myös yksiahtimisissa 1,2 ja 1,4 tsi-koneissa, ei pelkästään tupla-ahdetuissa, ja niitä on sekä Skodissa, Seateissa että Audeissa, kaksoisahdettuna myös Fabia RS:ssä ja Audi A1:ssä.

Onko uusimmissa tsi-koneissa jakoketjua parannettu?



Passatti

Erään tuttavani mukaan uusissa malleissa on paremmat ketjut.Tuttava on Veholla asentaja. Vaihtaa työkseen näitä ketjuja.Takuun piikkiin.Mitä Keskoon tulee niin mielestäni pitäisi koota nimi ja rekkarilista ja haastaa oikeuteen.Kuluttaja suoja porukat ovat munattomia Keskoa vastaan.
Always lead, never follow

Wekotin

#478
^En tiedä miten tämä maahantuojan vika suoranaisesti on, jos merkkiliikkeille kuitenkin maksettu valmistajan ohjeiden mukaan. Sitten osa merkkiliikkeistä ovat kehdanneet ahneuksissaan maksattaa asiakkaalla vielä ekstraa. Nythän on myös maahantuojan etu kertoa julkisesti ja etukäteen kaikki takuukorjaukset ja varsinkin Keskon tapauksessa muuttaa tuota takaisinkutsupolitiikkaansa kun kerran jälleenmyyntiketju tällä tavoin tärvää merkin mainetta. Itse ainakin Keskon päättävässä elimessä selvittäisin missä tätä ekstralaskutusta on harrastettu ja se olisi sitten Volkkarien myynti/huolto siinä siltä puljulta.

Timppe

Olisi parempi, kun VW ottaisi maahantuonnin omiin käsiinsä (kuten esim. Ruotsissa). Voisi hinnatkin tippua (kuten BMW:n tapauksessa) ja palvelu ei ainakaan voisi huonontua.

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy