TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

apo

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 29.03.12 - klo:09:35
En tiedä pyörittääkö ketju VW:ssä ahdinta, mutta jos näin on niin ahtimen tai muun ketjun pyörittämän apulaitteen jumiutuminen on kohtalokas sekä ketjulle että hihnalle.
Kompressoriahdinta pyörittää moniurahihna, ei jakoketju.

Emil Eagle

Kiitokset mukavasta foorumista.

tet

Näitä ongelmakertomuksia lukiessa on hyvä pitää mielessä, kuinka paljon meillä Suomessa oikeasti on näitä VAG-autoja. Tuossa päivänä muutama sattui silmiin joku rekisteröintitilasto, josta olin räknäilevinäni että viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa olisi myyty pyöreästi arvioiden noin 100 000 kpl VAG-henkilöautoja. Noista noin puolessa voisi olettaa olevan TSI-moottorin, koska muita bensakoneita konserni ei enää juurikaan valmista. Jos noista 50 000:stä TSI-koneesta esim. parissa prosentissa olisi jakoketjuongelmia, se tekisi 1000 ongelmaista yksilöä. Jos noiden 1000:n auton omistajista pari prosenttia olisi eksynyt tänne foorumille kertomaan ongelmista, se tekisi 20 foorumilaista jakoketjuongelmaisen koneen omistajaa.

Voisi osua aika hyvin kohdilleen nuo määrät, vai? Tässä arviomäärässä olisi siis vain alle kolmevuotiaat TSI-koneet. Onko tuo prosenttimäärä (olettaen että siinä olisi jotain totuuspohjaa) sitten paljon vai vähän, jokaisella varmasti on siihen oma mielipide.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Keke78

#423
Vittuko ei oo mitään vertailupohjaa miltä toimivan ketjun pitäis kuullostaa missäkin koneesssa. Kuullostaako muitten tissiposket yhtään tältä: https://rapidshare.com/files/3815627268/1.4_tissiposki_startti.mp3

Edit: niin ja syy huolestumiseen on se että naapurin äijä mainitsi tuossa joskus sydäntalvella että mun auto käy tyhjäkäyntiä jotenkin omituisen naputuksen kera.
Fabia rs combi -11

Zaasa

^En jostain syystä saa avattua noita linkkejä,en viimeksikään kun joku laittoi.Alkaa pyörimään Ovi Player joka ei aukea-virheraportti.

Vaikuttaa jonkinlainen "paniikki"iskeneen pikku TSI:n omistajiin,kuunnellaan korva herkkänä moottorin ääniä.Jos käy hiukan karkeammin niin epäillään heti jakopää vikaa.

Oma kokemus 1.4TSI:stä on;käy hiukan karkeammin kuin esim.entiset Toyotani joista ei juuri moottorin ääntä kuule.Ilman lämpötilat tuntuu vaikuttavan TSI:n erilaisiin käynnistys ääniin.
Saattaa hetken raplattaa,hiukan jopa naputtaa venttiilien hydr.säädin ennen öljynpaineen nousua.Tuota yleensä esiintyi kylmällä moottorilla. 

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 31.03.12 - klo:12:57
Vittuko ei oo mitään vertailupohjaa miltä toimivan ketjun pitäis kuullostaa missäkin koneesssa. Kuullostaako muitten tissiposket yhtään tältä: https://rapidshare.com/files/3815627268/1.4_tissiposki_startti.mp3

Edit: niin ja syy huolestumiseen on se että naapurin äijä mainitsi tuossa joskus sydäntalvella että mun auto käy tyhjäkäyntiä jotenkin omituisen naputuksen kera.


Kuulostaa ihan normaalilta ja täysin vastaavalta omaamme verrattuna.

Huomasin ilman eberiä lähtiessä pakkasilla, että kone käy tosi rumasti ekat pari kilometriä kuorman alla. Ã,,äni on kuin nostajat olisivat viallisia tai muu terävämpi naputus. Heti kun kone hiukan lämpenee, niin käynti pehmenee. Tuo näyttää kuuluvan tuohon moottoriin kun aina tehnyt sitä pakkasilla kylmänä eikä liity öljynpaineisiin.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Q8

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 31.03.12 - klo:13:41
^En jostain syystä saa avattua noita linkkejä,en viimeksikään kun joku laittoi.Alkaa pyörimään Ovi Player joka ei aukea-virheraportti.

Painoit sitä download nappia? Tallenna koneellesi älä yritä avata Ovi playerillä.

Kuulosti palttiarallaa normaalilta, tai ainakaan mikää ei pistänyt korvaan.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 31.03.12 - klo:13:50
Kuulostaa ihan normaalilta ja täysin vastaavalta omaamme verrattuna.

Huomasin ilman eberiä lähtiessä pakkasilla, että kone käy tosi rumasti ekat pari kilometriä kuorman alla. Ã,,äni on kuin nostajat olisivat viallisia tai muu terävämpi naputus. Heti kun kone hiukan lämpenee, niin käynti pehmenee. Tuo näyttää kuuluvan tuohon moottoriin kun aina tehnyt sitä pakkasilla kylmänä eikä liity öljynpaineisiin.

Mihin muuhun se sitten liittyy kun jähmeisiin öljyihin kun kerran aina lämpimänä alkaa käymään pehmeämmin. Audifinnsin puolella oli tietoa, että tuo imupuolen nokka-akselin säädin ainakin pitää tuota säksätystä kylmänä. Koska toimii öljynpaineella.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.03.12 - klo:15:40
Mihin muuhun se sitten liittyy kun jähmeisiin öljyihin kun kerran aina lämpimänä alkaa käymään pehmeämmin. Audifinnsin puolella oli tietoa, että tuo imupuolen nokka-akselin säädin ainakin pitää tuota säksätystä kylmänä. Koska toimii öljynpaineella.

Meillä se terävä ääni tulee ikään kuin palotapahtumasta (vähän kuin dieselitkin kylmänä). Öljynpaine nousee hetkessä (kuten videollakin kuulee nostajien äänen häviävän parissa sekunnissa).
Ã,,äni tulee selkeästi moottorinohjauksen takia, koska kylmillä öljyillä eberin kanssa ei ääni ole edes ekaa 50m tuollainen. En ole sen enempää miettinyt, kun ollut uudesta asti.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Keke78

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 31.03.12 - klo:13:50
Kuulostaa ihan normaalilta ja täysin vastaavalta omaamme verrattuna.

Huomasin ilman eberiä lähtiessä pakkasilla, että kone käy tosi rumasti ekat pari kilometriä kuorman alla. Ã,,äni on kuin nostajat olisivat viallisia tai muu terävämpi naputus. Heti kun kone hiukan lämpenee, niin käynti pehmenee. Tuo näyttää kuuluvan tuohon moottoriin kun aina tehnyt sitä pakkasilla kylmänä eikä liity öljynpaineisiin.

Juu tosiaan tuosta kun painauttaa pari kolme kertaa kaasua / ajaa muutaman 100 metriä niin ääni vaimenee kuulumattomiin. Ja tuntus tuo nakutus menevän samassa tahdissa moottorin tärinän / heilumisen kanssa. Eihän tää nyt vaan liity siihen vanhaan kunnoon katin lämmitykseen / siihen ns. isompaan ruiskutusannokseen... Sen tutinan nimittäin tuntee penkissä asti vaikka mitään erikoista ei sisälle asti kuuluiskaan. Ja tosiaan tuo nakutus katoaa jossain vaiheessa yhtäkkiä kuin pieru saharaan.
Fabia rs combi -11

Wekotin

Aivan joo. Olikin unohtunut tuo, että TSI:ssä kuten nimikin vihjaa on tuo stratified-moodi (miten tuokin kääntyy suomeksi). Löpöä ruikitaan sylinteriin myös juuri ennen sytytystä puristustahdin aikana jotta katti lämpenisi. Kaipa tuokin voi jotain "nakutusta" aiheuttaa..  ::)

msvahn

Joo saattaa hyvin olla tuollainen syy. Alkuröpötyksen odotan kuitenkin aina ennen kuin lähden liikkeelle.
Pakkasilla kun lähtee ajamaan kuulostaa auto venttiilivikaiselta tai vanhalta työntötankofordilta hetken aikaa..  ;D
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 31.03.12 - klo:18:07
Joo saattaa hyvin olla tuollainen syy. Alkuröpötyksen odotan kuitenkin aina ennen kuin lähden liikkeelle.
Pakkasilla kun lähtee ajamaan kuulostaa auto venttiilivikaiselta tai vanhalta työntötankofordilta hetken aikaa..  ;D
Omassa 1.4TSI:ssä ei tuota röpötystä ollut josta täällä on useammassakin topicissa puhuttu,ei myöskään 2.0TSI:ssä.
Olisiko moottorin ohjauksessa eroja? 1.4 ehdittiin päivittää moottorin ohjaus.

DyyD

Itse kyllä allekirjoitan sen, että 1.4TSI käynti hetken kylmänä ei ole mistään näteimmästä päästi. Ei edes juuri korjattunakaan. En osaa mieltää kaikkia ääniä kyllä viaksi, mutta niin paljon tämä on ollut tapetilla että kaikki alkavat epäilemään jokaista pientäkin äänähdystä. En edes omastani, ketju venyneenä, kuullut mitään ääntä joka olisi ollut erikoinen.

Erzi

Olen varmaan kirjoittanut tänne tämän ennenkin, mutta laitanpa uudestaan.

Edellisessä 1,4tsi:ssä (90kw) kuului korahdus satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä. En pitänyt ääntä kovinkaan erikoisena, sillä edellinen 1,6fsi äänteli välillä ihan samalla tavalla. 1,4:sta kun vein ensimmäiseen huoltoon niin kysyttiin, että onko ollut mitään ongelmia. Mainitsin sitten tuosta korahduksesta ja huollosta sanottiin, että siitä onkin tehtaan korjausohje ja asia hoidetaan samassa huollossa kuntoon.
Autoon vaihdettiin muistaakseni nokkaketjun kiristin (tjmv.) ja sen jälkeen ääntä ei käynnistyksessä kuulunut kertaakaan sinä aikana kun auto minulla oli.
Pyysin tuosta takuuhuollosta kuitinkin ja hinta oli töineen n. 1600â,¬.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Wekotin

Katos vaan, Huulilasin Ketonen on nyt herännyt tähän asiaan. Mitäköhän tuostakin tulee  ::)

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottoriongelmat

Squierrel

Mulla on 1.2TSI, joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä käy pari sekuntia pitäen hyvin dieselimäistä ääntä. Onko tämä siis ominaisuus vai onko tässä kyseessä oire viasta? Autolla on ajettu 17000 km.

tet

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 03.04.12 - klo:08:39
Mulla on 1.2TSI, joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä käy pari sekuntia pitäen hyvin dieselimäistä ääntä. Onko tämä siis ominaisuus vai onko tässä kyseessä oire viasta? Autolla on ajettu 17000 km.

Jos tarkoitat konehuoneesta kuuluvaa nakutusta, niin se on normaali kaikissa autoissa joissa on hydrauliset venttiilinnostimet. Niitä on ollut vuosikymmeniä käytössä eri automerkeillä merkeillä, ja aina se kylmäkäynnistyksessä kuuluva parin sekunnin nakuttelu on ollut normaalia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Cabi

Lainaus käyttäjältä: Cabi - 12.03.12 - klo:23:39
Saatiin tänään takaisin korjauksesta uudella moottorilla. Omavastuuksi jäi 30%. Kai sillä pääsee taas 75 tkm.

Meni luotto TSI koneeseen. Ajettiin korjauksen jälkeen 1 tkm, jonka jälkeen käytiin vaihtamassa st Focukseen. Nyt hihnan vaihto väli 200 tkm / 7 vuotta, eikä ainakaan ketju ongelmia.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 03.04.12 - klo:08:39
Mulla on 1.2TSI, joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä käy pari sekuntia pitäen hyvin dieselimäistä ääntä. Onko tämä siis ominaisuus vai onko tässä kyseessä oire viasta? Autolla on ajettu 17000 km.

Jakoketju se siellä varmasti rallattaa hetken aikaa. Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä onko vika vai ominaisuus.

Filixon

Sehän tiedetään, että ketjunkiristin toimii öljynpaineella. Mutta humanistin ei kannata ruveta arvailemaan, miten se käytännössä tapahtuu ja mitä ongelmia tuohon tekniikkaan liittyy. Yksi tunnettu syy ketjujen venymiseen on ollut se, että tietyissä TSI-koneissa turbon ölyputki on tukkeutunut huonon lämpöeristyksen vuoksi. Kun niiden ketju uusitaan, samalla vaihdetaan öljyputki eristettyyn malliin. Valmistajan virhevastuu tulee korjauskustannuksissa apuun.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Uge

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 29.03.12 - klo:12:15
VW:llähän on jo seuraava pikkulohkobensaturbomoottorisarja (1.0 - 1.6 litraiset) suunnittelupöydällä. Tämän tulevan EA211-sarjan moottoreissa jakopää on taas hihnalla.
Tuoreessa Suomen Autolehdessä juttu tästä moottorista. Jakohihnalle ei ole annettu vaihtoväliä, pitäisi kestää yhtä kauan kuin moottorinkin...
Octavia II RS

felisia2

ja moottorin ikä päättyy kun hihna pettää...

Hannes

#443
Jep..on turha elätellä toiveita että täällä Suomen olosuhteissa hihnalle annettaisiin sellainen takuu että se kestää moottorin iän, tai sitten moottorin ikä ei kauaksi näillä näkymin 200 000km heitä.

Mm, nykyisessä Opel Zafirassani on remmi jonka vaihtoväli on  150tkm ja olen kuulut että alkujaan kyseessä on ollut tarkoituksena juuri tuo iki remmi mutta ainakin Suomessa vaihtoväli on 150tkm tai 10 vuotta

jarkko_h

Mielenkiintoinen tilasto:
Volkkarin moottorien kestävyys Peugeot & Citroen luokasssa. Tojoisa ja Subaruissa moottoririkkoja noin 1/5 osa Volkkareihin verrattuna ja Volvoissakin moottoririkkoja alle puolet verrattuna Volkkareihin. Välttämättä tilastossa ei vielä näy koko kattavuudessa TSI moottoreiden ongelmien vaikutus, koska ne olleet markkinoilla vasta muutamaman vuoden: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201108016

Wekotin

Videoin omankin moottorin käynnistyksen. Eli oli koko yön ollut lämmityksessä johdon nokassa ennen käynnistystä. No onko jakoketju venynyt  :P

118kW 1.4 TSI Start-Up

tärpätti

Onkos näissä 1.8 tsi ja 2.0 koneissa tätä samaa ongelmaa? Nekin muuttuivat hihnalle... Näitä myyty huomattavasti vähemmän eikä mekkalaa oo syntyny?
Octavia BKD

Zaasa

#447
Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 08.04.12 - klo:09:59
Onkos näissä 1.8 tsi ja 2.0 koneissa tätä samaa ongelmaa? Nekin muuttuivat hihnalle... Näitä myyty huomattavasti vähemmän eikä mekkalaa oo syntyny?
1.8 myyty kohtuu paljon Skodan nokalla,ei ole pahemmin ongelmia kuulunut.Yksi pamahtanut kone.
2.0TSI Räsien lisäksi myyty kohtuullisesti Suberbien keulalla,valituksia jakopääogelmista ei ole kuulunut.

Nekin muuttuivat hihnalle? Mitä tarkoitat?Omani 2.0TSI 7000km ajettu on ketjulla.

Keke78

Asiasta kolmaneen.... Ei hirveesti tarvi pillia hukkaporttiin ainakaan tässä kireimmässä 1.4 tissiposkessa, ihan kivasti viheltää ilmankin.

20120408_121143.mp4
Fabia rs combi -11

Keke78

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.04.12 - klo:19:31
Videoin omankin moottorin käynnistyksen. Eli oli koko yön ollut lämmityksessä johdon nokassa ennen käynnistystä. No onko jakoketju venynyt  :P

118kW 1.4 TSI Start-Up

Vähemmän tuo nakuttaa kuin mulla. Ehkä mei uskotaan että tuo nakutus on vaan ominaisuuus....
Fabia rs combi -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy