TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

Edelliset 12 viestiä, poislukien heppuhein viesti ei liity millään tavalla jakoketjuihin tai niiden ongelmiin... ei ketään ketä otsikon mukaan seuraa näitä keskusteluja niin jakoketjuihin liittyvästä keskustelusta halua lukea juttuja 1800-luvun B kadetista tai kuinka ooppeli ruostuu nopeammin kuin kupla volkkari! Voisko nämä väännöt käydä niille tarkoitetuissa foorumeissa, tai ainakin jossain muussa viestiketjussa kuin tässä?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Filixon

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 19.03.12 - klo:12:42
Edelliset 12 viestiä, poislukien heppuhein viesti ei liity millään tavalla jakoketjuihin tai niiden ongelmiin... ei ketään ketä otsikon mukaan seuraa näitä keskusteluja niin jakoketjuihin liittyvästä keskustelusta halua lukea juttuja 1800-luvun B kadetista tai kuinka ooppeli ruostuu nopeammin kuin kupla volkkari! Voisko nämä väännöt käydä niille tarkoitetuissa foorumeissa, tai ainakin jossain muussa viestiketjussa kuin tässä?

Lemmentalja on oikeassa. Pahoittelen, että olin osaltani johtamassa keskustelua sivuraiteille. Mutta asiaakin olen kirjoittanut tästä aiheesta ja kirjoitan taas, kun uutta ilmenee...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

gloter

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 19.03.12 - klo:12:42
Edelliset 12 viestiä, poislukien heppuhein viesti ei liity millään tavalla jakoketjuihin tai niiden ongelmiin...
En nyt ihan menisi tätä allekirjoittamaan. Lue uudelleen nuo viestit, kyllä ainakin osa liittyy edes jollain lailla aiheeseen. Oma viestisi tähän ketjuun on samalla lailla yhtä hyödytön. En pidä pahana pientä rönsyilyä, vaikkakin Opel-keskustelulle on oma paikkansa.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

eGetin

#393
Miten romuooppelit ja TSI-koneiden jakoketjuongelmat liittyvät mitenkään toisiinsa?

E: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=741.0 <- jatkakaa tuolla kiitos!

gloter

Kuten kirjoitin, ainakin osa (tarkalleen 2 kpl) viesteistä ainakin osittain liittyi aiheeseen. Voin laittaa tämän vastauksen uudelleen jos joku ei ymmärtänyt vieläkään. Vältetään lasten hiekkalaatikkomeininkiä ja unohdetaan nyt vaan nämä rönsyilyt ja palataan aiheeseen. Olisi kiinnostavaa tietää, onko tämän uuden 1,8 TFSI koneen (170 hv) jakopäähän tehty muutoksia. Mikään TSI-koneista ei vaikuta olevan ongelmaton.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Late

#395
On noita jakoketjuongelmia myös muissa koneissa kuin TSI malleissa.

Nikonder

Ã,,skettäin omaan 1.2 tsi:hin vaihdettiin ketju ja ilmeisesti kiristimet noin 30000km kohdalla 1-2 sek kestävän "rallatuksen" vuoksi (ilmeni vain kylmänä käynnistäessä). Ilmeisesti jonkun osan pitäisi olla nyt aikaisempaa kestävämpi/parempi. Sinäänsä ihmeellinen homma että huollosta kerrotaan että joku osa on nyt aikaisempaan kestävämpi, koska mitään takaisinkutsua ei ole ollut ja vw:n taitaa ainakin 1.4tsi kohdalla puhua vain yksittäistapauksista ( http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html ). No onneksi ainakin Saksassa asia on viime aikoina ollut selvästi esillä ( http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html ).

heppuhei

Lainaus käyttäjältä: heppuhei - 19.03.12 - klo:09:27
Scirocco 90kw tuli juuri 60000km huollosta.Jakoketjun kiristin ja samalla ketju vaihdetaan uudistettuun versioon ensiviikolla.Ã,,äni ei ole paha vielä,mutta haluavat vaihtaa kuitenkin.
Hain auton remontista.Ketjua ei ollut vaihdettu;mutta ketjun kiristin ja nokka-akselin säädin vaihdettu tehtaan ohjeiden mukaan vahvempiin versioihin.Käyntiääni on nyt "sievä".

RoccoScientist

Heppuhei, ilmeisesti meni takuuseen? Onko mitään tietoa paljonko tuo remppa olisi muuten tullut maksamaan?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

hosee

#399
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 17.03.12 - klo:22:51
Kukas muu on ajanut tällaisella söpöläisellä? (Ohi aiheenhan tämä menee raskaasti, mutta niinhän täällä on tapana.)
Bingo! Ja pahoittelut off-topic -keskusteluun tarttumisesta. Mulla tosin oli kuli-malli 1100 vaalensinisenä eikä moista moista kapitalistista metallihohto-sävyä....

Topikkiin liittyen sen verran siitä laukesi kone totaalisesti vaihtokuntoon kun autolla oli ajettu reilut 100000. Kokonaan uusi kone vaihtotöineen kustansi 1700mk. Oli tuolloin iso raha, mutta päätin vaihtaa koska lähes 25v vehje oli koriltaan ja alustaltaan täysin ruosteeton. (Varmaan ainoa ruosteeton Opel maailmassa. Ensimmäinen omistaja oli aikanaan teettänyt sille säännölliset ruosteenestokäsittelyt millä saattoi olla osuutta asiaan.) Mätäni käsiin totaalisesti vain pari vuotta myöhemmin....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 17.03.12 - klo:16:40
Ei ***vetti, auto rallattaa vieläkin. Pakko se on taas pajalle viedä kun ei kerran rallatus ketjun ja kiristimen vaihdolla kadonnut. Olisko se nyt sitten se nokka-akselin säädin sitten seuraavaksi...

Toivottavasti en nyt keskeytä kenenkään mahtavan hienoa keskustelua vanhoista Opelin paskoista, mutta ajettelin ketjun topikkiin liittyvää asiaa hieman kirjoittaa.
...

En sitten ole vienyt autoa enään pajalle, koska mitään rallatusta ei ole enään motista kuulunut vaikka käynnistyksiä otollisista olosuhteista on tullut paljon. Nyt epäilen että kuulin omiani tuosta yhdestä korjauksen jälkeisestä käynnistys rallatuksesta. Ainakin näin tahdon nyt itselleni uskotella että jakopääongelmat ovat nyt taaksejäänytttä elämää  ::)

Toivotaan etten tipahda alas lämpöisestä pumpulinpehmeästä pilvilinnastani.

1st_tsi

Hmm.. auto joutui tällä viikolla poikkeuksellisesti olemaan yöt ulkona ja lasit oli jäässä, eli pakkasta ilmeisesti ollut. Käynnistyksen alussa kuului kyllä hieman poikkeava rallatus koneesta n. sekunnin ajan kun avasin oven käynnistyksen ajaksi. Ei niin voimakas kuin tuolla ääniklipillä, mutta samankaltainen ja selkeästi erotettavissa normaalista käyntiäänestä. Sisään ei olisi tuota kuitenkaan kuullut. Toisena aamuna oli lasit sulat ja ääntä ei kuulunut, seuraavana aamuna taas lasit jäässä ja sama ääni kuului. Autolla ajettu sentään jo 2000km, eli sisäänajo vasta tehty. Nyt kävi mielessä, että onko nämä uudet erätkin sitten näin hyviä pakasta vedettyinä, vai olisiko tuollainen lievä rallatus kuitenkin normaalia viileämmillä keleillä?

Huoltoon tuota vissiin turha nyt vielä viedä, koska eivät satavarmasti saa kelien lämmetessä ääntä enää esiin, mutta pitänee olla kuulolla jos tuota rupee useammin kuulumaan..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 28.03.12 - klo:18:33
Nyt kävi mielessä, että onko nämä uudet erätkin sitten näin hyviä pakasta vedettyinä, vai olisiko tuollainen lievä rallatus kuitenkin normaalia viileämmillä keleillä?
Normi rallattelu kyseessä,noin teki 1.4TSI:kin kylmänä.Ketjulliset jakopäät pitää hiukan ääntä käynnistyksen yhteydessä.

1st_tsi

Ok, no eipä sitten maalata enempää piruja seinille.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

jarkko_h

#404
Vähän asian vierestä, mutta onkohan nämät tarinat VAG:n isommon koneen jakopääongelmista provoja?:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9895488


tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Zaasa


Hannes

Minun mielestä Suomi24 on yksi totuuden perikuvia ja varmaan kaikkihan sen tietää :D


Filixon

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 28.03.12 - klo:18:44
Normi rallattelu kyseessä,noin teki 1.4TSI:kin kylmänä.Ketjulliset jakopäät pitää hiukan ääntä käynnistyksen yhteydessä.

Niin tekee minullakin. Mutta kun panee oven kiinni, mieli rauhoittuu ja voi lähteä liikkeelle. (Kunnes joskus karmea totuus saattaa paljastua...)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 28.03.12 - klo:18:33
Hmm.. auto joutui tällä viikolla poikkeuksellisesti olemaan yöt ulkona ja lasit oli jäässä, eli pakkasta ilmeisesti ollut. Käynnistyksen alussa kuului kyllä hieman poikkeava rallatus koneesta n. sekunnin ajan kun avasin oven käynnistyksen ajaksi. Ei niin voimakas kuin tuolla ääniklipillä, mutta samankaltainen ja selkeästi erotettavissa normaalista käyntiäänestä. Sisään ei olisi tuota kuitenkaan kuullut. Toisena aamuna oli lasit sulat ja ääntä ei kuulunut, seuraavana aamuna taas lasit jäässä ja sama ääni kuului. Autolla ajettu sentään jo 2000km, eli sisäänajo vasta tehty. Nyt kävi mielessä, että onko nämä uudet erätkin sitten näin hyviä pakasta vedettyinä, vai olisiko tuollainen lievä rallatus kuitenkin normaalia viileämmillä keleillä?

Huoltoon tuota vissiin turha nyt vielä viedä, koska eivät satavarmasti saa kelien lämmetessä ääntä enää esiin, mutta pitänee olla kuulolla jos tuota rupee useammin kuulumaan..
Eiköhän tuo ole ihan normi rallatusta kun jähmeillä öljyillä kestää se sekunti nousta nokille. Sitten jos räminät ei lopu lainkaan kannattaa huolestua.

VW:t

Eiköhän VAG:n olisi fiksumpaa siirtyä bensakoneissa takaisin jakoremmeihin. Jakoremmeillä VW:kin pääsee 150tkm mutta ketjuilla alkaa 100tkm tekemään tiukkaa, välillä merkittävästi vähempikin. 

Filixon

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 28.03.12 - klo:23:38
Eiköhän VAG:n olisi fiksumpaa siirtyä bensakoneissa takaisin jakoremmeihin. â€" â€"

Silloin varmaan pitäisi luopua pikkukoneissa turboista ja palata vapaasti hengittäviin moottoreihin, vai kuinka?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

juskaa

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 29.03.12 - klo:00:34
Silloin varmaan pitäisi luopua pikkukoneissa turboista ja palata vapaasti hengittäviin moottoreihin, vai kuinka?
Turbo ei kyllä tiedä ollenkaan millä materiaalilla nokka-akselia pyöritetään. Muilla merkeillä on pikkukoneita pilvin pimein joissa jakopää on hoidettu ihan muulla tavalla kuin bensavolkkareissa.
TURBO = PAKOKAASUAHDIN
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Karvis

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.03.12 - klo:07:45
Turbo ei kyllä tiedä ollenkaan millä materiaalilla nokka-akselia pyöritetään. Muilla merkeillä on pikkukoneita pilvin pimein joissa jakopää on hoidettu ihan muulla tavalla kuin bensavolkkareissa.
TURBO = PAKOKAASUAHDIN

Filixon varmaan viittasi siihen että nuo pienet bensaturbot on olleet kans melkoisia riemurasioita myös ahtimien osalta, varsinkin kaksoisahdetut sekä myös 1.2:ssa on ollut turbo ongelmia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.03.12 - klo:07:59
Filixon varmaan viittasi siihen että nuo pienet bensaturbot on olleet kans melkoisia riemurasioita myös ahtimien osalta, varsinkin kaksoisahdetut sekä myös 1.2:ssa on ollut turbo ongelmia.

Eiköhän tuo ketju jakopäässä ole paras oikein toteutettuna. Esim. Mersuissa on jossain vaiheessa muutettiin yksinkertainen ketju tuplaketjuksi ja käytännössä se kesti satoja tuhansia kilometrejä (ehkää 1 milj. km) - vain ajoitus luonnolliseti muuttui (sytytys-,ruiskutus- ja venttiiliajoitus). Ketju on vanhemmiten kuluneena äänekäs, monimutkaisempi ja kalliimpi ratkaisu toteuttaa.

En tiedä pyörittääkö ketju VW:ssä ahdinta, mutta jos näin on niin ahtimen tai muun ketjun pyörittämän apulaitteen jumiutuminen on kohtalokas sekä ketjulle että hihnalle.

Minulla on usein ollut autoa hankkiessa plussana jos on jakoketju - onneksi tämä ei toetutunut VW:n kohdalla.

VW:n TSI-moottereissa on huono ja kevyt rakenne. Ketjua kestävämpi ratkaisu on vain työkoneiden hammaspyöräratkaisu, mutta se oli 60-lukua).

Kumihihna on halpa toteuttaa, siihen voidaan yhdistää vesipumppu, on äänetön, kestää 90-210'000 km (VW TDI:ssä vaihtoväli 210'000 km) eli saattaa kestää perheauton koko elinkaaren (mielestäni hihnalla pitäisi olla myös vuosivaihtoväli esim. 5 vuotta).

elexi1

Lainaaetjua kestävämpi ratkaisu on vain työkoneiden hammaspyöräratkaisu, mutta se oli 60-lukua).

Taitaa T5 portterissa 2.5 TDi:ssä ole jakopää hammaspyörillä?

LainaaKumihihna on halpa toteuttaa, siihen voidaan yhdistää vesipumppu, on äänetön, kestää 90-210'000 km (VW TDI:ssä vaihtoväli 210'000 km) eli saattaa kestää perheauton koko elinkaaren (mielestäni hihnalla pitäisi olla myös vuosivaihtoväli esim. 5 vuotta).

Tämä 210 000 km taitaa olla suomen oloihin vähän turhan pitkä väli.. Tässä muutama viikko sitten meni yhden tutun portterista hihna poikki, missä piti olla juurikin tämä 210 tkm hihna..

Qrmu

VW:llähän on jo seuraava pikkulohkobensaturbomoottorisarja (1.0 - 1.6 litraiset) suunnittelupöydällä. Tämän tulevan EA211-sarjan moottoreissa jakopää on taas hihnalla.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Hannes

Mitenkähän lie noiden remmien keston laita, eivät tuppaa venymään vaan napsahtavat kerrasta poikki.....nohh on taas jotain jännättävää ::)

pomo

Eikös tämä ketjun venyminen tms. oli aika yleinen ongelma valmistaan katsomatta? Ainakin Foortilla on ollut paljonkin vastaavia. Ongelma taitaa olla siinä, että kun pitää tehdä mahdollisimman halvalla niin sillä ei sitten saa hyvää... Käsittääkseni VAG ketjuongelmat on just noissa halvimmissa/uusimmissa koneissa eli 1.2 Tsi ja 1.4 Tsi. Nyt kun muutkin valmistajat alkaa päästä bensakoneissa samalla tasolle niin on mielenkiintoista nähdä mitä koneet kestävät.

Ja kunhan EU:n päästönormit tästä tiukkenee niin ei taida olla enää moottoreita, joilla ajetaan edes 200 000 km, puoletkin voi olla lujassa...

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 29.03.12 - klo:12:15
VW:llähän on jo seuraava pikkulohkobensaturbomoottorisarja (1.0 - 1.6 litraiset) suunnittelupöydällä. Tämän tulevan EA211-sarjan moottoreissa jakopää on taas hihnalla.

Vaihtelu virkistää! Kyllähän hihna kelpaa, ja jos sille annetaan selkeä vaihtoväli tiettyjen määräaikaishuoltojen yhteydessä, pelin säännöt ovat selvät â€" toisin kuin näiden ketjujen kanssa pelatessa, kun ketjujen "periaatteessa" pitäisi kestää moottorin koko käyttäaika.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy