TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: MetJag - 13.03.12 - klo:19:34
Tämä foorumi vaikuttaa sen verran asialliselta että ei tätä pois kannata jättää. Ei onneksi pahemmin ole näitä "mun iskän auto on parempi kuin sun iskän"-tyyppejä.


Silläpä itsekin aattelin jäädä tänne "notkumaan" vaikka riisinkäristimen rattiin kohta hyppäänkin. Kaiken lisäksi täällä on varsin hyvä ja vilkkaat keskustelut ihan liikenteen toimivuudesta ja paljon muitakin helmi aiheita kuten "kalsarikännit". Ja on täällä kyllä ihan hyviä "Mun Skoda on parempi kun sun reemium" vääntöjä  ;)
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Wekotin


Zaasa

^Olisi mukava saada joltain kielitaitoiselta Suomennosta juttuun :)

re2

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 13.03.12 - klo:21:09
^Olisi mukava saada joltain kielitaitoiselta Suomennosta juttuun :)

Jos ei saksa taitu itseltä, niin pyydä apuja vaikkapa Googlelta. Kääntyy ymmärrettävämmin ENGLANNIKSI, mutta voidaan tietenkin kääntää (huonoksi) SUOMEKSIKIN.

Timppe

Lyhyesti:

Yhä enemmän ennenaikaisesti hajonneita jakoketjuja ja kiristimiä tulee esiin 1.4TSI-moottoreissa. Etenkin vm 2006-2007 BMY-koneissa ja useimmiten välillä 40000-70000km.
Vika ilmenee usein raksutuksena kylmäkäynnistyksen jälkeen ja moottorin merkkivalon syttymisenä. Ja kallis moottoriremontti on usein edessä.
Lehden tiedossa on 61 tapausta (useimmiten Touran, myös Golf ja Tiguan).

Normaalisti ketjun tulisi kestää koko auton eliniän ja tämän myöntää myös VW kysyttäessä. Vikojen syistä ei VW puhu, mutta spekuloida voidaan esim. osatoimittajien
materiaaliongelmilla.

Vaikka vikojen määrä on suuri, puhuu VW yksittäistapauksista.

Korjaus menee takuuseen, jos auto on alle 3 vuotta vanha ja ajettu alle 100000km. Vastaan tullaan kustannuksissa autoissa, jotka ovat alle 6 vuotiaita ja alle 200000km ajettuja ja aukoton huoltohistoria löytyy.
Näin siis Saksassa.

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Filixon

#335
Lainaus käyttäjältä: Timppe - 13.03.12 - klo:22:25
Korjaus menee takuuseen, jos auto on alle 3 vuotta vanha ja ajettu alle 100000km. Vastaan tullaan kustannuksissa autoissa, jotka ovat alle 6 vuotiaita ja alle 200000km ajettuja ja aukoton huoltohistoria löytyy.
Näin siis Saksassa.

Jutussa sanotaan, että VW on tehnyt kyseisiä korjauksia ”hyväntahdon eleenä” (Kulanz, Goodwill). Taannoin kerroin, miten naapurini pahoitti mielensä mokomasta termistä, kun kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, joka tuli hänenkin autoonsa pian takuun päätyttyä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 13.03.12 - klo:22:25
Lehden tiedossa on 61 tapausta (useimmiten Touran, myös Golf ja Tiguan).

Normaalisti ketjun tulisi kestää koko auton eliniän ja tämän myöntää myös VW kysyttäessä. Vikojen syistä ei VW puhu, mutta spekuloida voidaan esim. osatoimittajien
materiaaliongelmilla.

Vaikka vikojen määrä on suuri, puhuu VW yksittäistapauksista.

KiitosTimppe!

Tuttavan Touran 2007,kilahti pari uotta sitten jakopää 60000 ajettuna.Auto jäi korjauksen jäljiltä liikkeeseen,oli liisari loppumassa. Tilalle ei tullut VW.

Spekuloida voi materiaaalivioista ::) kyseessä on selkeä suunnitteluvika jota vain ei haluta myöntää.Käsittämätöntä on ettei vikaa ole vieläkään korjattu ja että jakoketju ongelmista kärsii myös uudemmat TSI:t ::)

msvahn

Artikkelia vielä mielenkiintoisempia on nuo kommentit alla.. Oli siellä äkkilukemalla ainakin kaksi 1.2TSI konettakin ja molemmat kymppitonnin korvilla ketjuongelmissa! Lisäksi yhden linkin takana näyttivät tosiaan puhuvan öljyn huononemisesta ja kylmästarteista johtuvista ongelmista.

Näytti Saksan pojilla olevan muutkin samat VAG-vaivat, kuten DSG, öljynkulutus, turboahtimet...
Samoin juoksivat huollossa TSI-koneineen, muttei raksutus tietenkään silloin kuulu ja huolto nostelee käsiään..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Arcca

Meidän TSIssä olen ollut havaitsevanani pientä ongelmaa kun yrittää ajaa ykkösellä tyhjäkäynnin tuntumassa niin nopeutta on vaikea pitää tasaisena; auto nyykähtelee helposti ja sitten kiihtyy kun painaa lisää kaasua vastavetona, eli kaasun annostus vaikeaa. Tämä siis kun vauhtia on ihan minimi millä auto liikkuu.

Onko muut joilla ketju on vaivannut ollut tällaista oiretta?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vagisti

Minulla on ilmennyt kylmänä tuollaista nykimistä satunnaisesti. Oon pitänyt ihan normaalina kylmälle koneelle.
Vanha Audi a3 1,6 teki samaa.

heppuhei

60tuhatta ajettu Scirocco 1,4 TSI menossa huomenna LongLife huoltoon.Olen pyytänyt tarkistamaan jakoketjun,joka rapisee mielestäni kylmäkäynnistyksissä.Takuuta jäljellä 5kk.Onkohan vika todellinen vai tämän palstan syytä ;)

Jamma

Miten voi olla mahdollista, ettei näistä jakoketju(sekä dsg) ongeolmista ole täällä Suomessakaan noussut sen isompaa haloota??! Näitä Volkkareitahan ostetaan kun sieniä sateella koko ajan, ja jos niistä joka toinen pamahtaa korjaamolle noiden vikojen takia, niin luulisi, että jotain tapahtuisi.
Vai onko tässä nyt kyse vain siitä, että täällä palstalla kun asiasta lukee, niin saa ongelmista yliampuvan kuvan??
Itse ajelen juurikin tuollaisella "ongelma-kinnerillä" eli alla on 2009 Golf TSI DSG 160hv. Ja nyt sitten viimeiset viikon miettinyt kuupan puhki, että uskaltaako tätä autoa enää pitää viikkoakaan ajossa.
Ajatuksiin pukkasi lisäpontta se, kun viime viikolla RNS 510 radiota VCDS:llä koodaillessa huomasin sattumalta, että moottori oli huhuillut koodia "000262 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96)" ja myös DSG-loota oli heitellyt omia erroreitaan.

Perskeles kun alkaa ahdistamaan jo kokoaihe, mutta kun eihän täältä foorumiltakaan voi pysyä poissa....  ;D

Wekotin

^Menemättä liikaa DSG-aiheeksi, mutta muistatko mitä virhettä se loota ilmoitteli?

kt

Minulla on tämä 2/2010 Golfin 1,4TSI CAXA toiminut moitteetta 2 vuotta ja 40 tkm.
Ocun DSG-6 meni ongelmitta 95000 km ja edelleenkin kai. Ja ei tässä Golfissakaan DSG-7 ole kummemmin
oireillut.
Kun moottoreita tai DSG-tä tehdään 1 000 000 kpl ja "huonoja" olisi hihasta vedettynä vaikka 1 promille, niin
eihän se ole kuin 1000 viallista. Ja vialliset jakaantuu ympäri Eurooppaa ja Venäjää. Suomeen niistä osuu
ehkä 20 kpl ja ne kaikki valittaa kohtaloaan täällä foorumilla.
Mutta 999 000 kuskia ajaa tyytyväisenä. No ihan hihasta vedetty, mutta antaa perspektiiviä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

MetJag

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.03.12 - klo:12:14
Minulla on tämä 2/2010 Golfin 1,4TSI CAXA toiminut moitteetta 2 vuotta ja 40 tkm.
Ocun DSG-6 meni ongelmitta 95000 km ja edelleenkin kai. Ja ei tässä Golfissakaan DSG-7 ole kummemmin
oireillut.
Kun moottoreita tai DSG-tä tehdään 1 000 000 kpl ja "huonoja" olisi hihasta vedettynä vaikka 1 promille, niin
eihän se ole kuin 1000 viallista. Ja vialliset jakaantuu ympäri Eurooppaa ja Venäjää. Suomeen niistä osuu
ehkä 20 kpl ja ne kaikki valittaa kohtaloaan täällä foorumilla.
Mutta 999 000 kuskia ajaa tyytyväisenä. No ihan hihasta vedetty, mutta antaa perspektiiviä.

Kun aktiivisia olisikin enemmän, puolin ja toisin niin kokonaistilanteen hahmottaminen helpottuisi. Tosi on että epäkohdat tuodaan helpommin esille. Siksi tänne toivoisi enemmän kommenttia niiltä joilla ei ongelmaa ole ollut.

ePa

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.03.12 - klo:12:14
Minulla on tämä 2/2010 Golfin 1,4TSI CAXA toiminut moitteetta 2 vuotta ja 40 tkm.
Ocun DSG-6 meni ongelmitta 95000 km ja edelleenkin kai. Ja ei tässä Golfissakaan DSG-7 ole kummemmin
oireillut.
Kun moottoreita tai DSG-tä tehdään 1 000 000 kpl ja "huonoja" olisi hihasta vedettynä vaikka 1 promille, niin
eihän se ole kuin 1000 viallista. Ja vialliset jakaantuu ympäri Eurooppaa ja Venäjää. Suomeen niistä osuu
ehkä 20 kpl ja ne kaikki valittaa kohtaloaan täällä foorumilla.
Mutta 999 000 kuskia ajaa tyytyväisenä. No ihan hihasta vedetty, mutta antaa perspektiiviä.

Näinhän se on. Suomalainen ei kehu eikä kiitä, mutta osaa valittaa. Kiitokset otetaan v*ttuiluina, jos niitä joku antaa.

Asiat saavat ihan väärät mittasuhteet ja kärpäsestä tehdään härkänen. Onhan se toki ikävää, jos kone/laatikko porsii jolloin V-käyrä on jyrkästi kohollaan ja ihan varmasti itse kukin kiroaa valmistajan alimpaan mahdolliseen paikkaan. Tekisin varmaan itsekin niin.

Mutta, jos kukaan ei sano mitään, menee asiat hyvin...

Ja asiaan liittyen, itse en tunne henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi TSI tai DSG porsinut. kop kop.

Jamma

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.03.12 - klo:11:14
^Menemättä liikaa DSG-aiheeksi, mutta muistatko mitä virhettä se loota ilmoitteli?

Tällaista erroria tuli...tuota jälkimmäistä 5x:

006298 - Clutch 1
               P189A - 000 - Clearance too Small - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 7
                    Mileage: 55983 km
                    Time Indication: 0

001543 - Control Module Performance Implausible
               P0607 - 000 -  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 9
                    Mileage: 55935 km
                    Time Indication: 0

Wekotin

^^No mulla ei TSI:n kanssa ole ollut ongelmaa. DSG tosin on vaihdettu. Ja tiedän yhden toisen kenellä taas CAXA kone jätti tielle muistaakseni polttoaineenpaineensäädin tai vast. takia.

Mielestäni tämä koko "haloo" menisi olankohautuksella jos Keskon politiikka takuuasioissa olisi jotenkin asiakasläheisempää. Tai jospa moottori/vaihteisto takuu olisi vaikka viisi vuotta. Ja jos nämä kestää niin kuin täällä väitetään, että promille-luokan ongelma, ei tästä syntyisi edes todellisia kustannuksia maahantuojalle.

Wekotin

#348
Lainaus käyttäjältä: Jamma - 15.03.12 - klo:12:44
Tällaista erroria tuli...tuota jälkimmäistä 5x:

006298 - Clutch 1
              P189A - 000 - Clearance too Small - Intermittent
            Freeze Frame:
                   Fault Status: 00100000
                   Fault Priority: 0
                   Fault Frequency: 1
                   Reset counter: 7
                   Mileage: 55983 km
                   Time Indication: 0

001543 - Control Module Performance Implausible
              P0607 - 000 -  - Intermittent
            Freeze Frame:
                   Fault Status: 00100000
                   Fault Priority: 0
                   Fault Frequency: 2
                   Reset counter: 9
                   Mileage: 55935 km
                   Time Indication: 0

No tuo eka koodi johti minulla ensin kytkinpakan vaihtoon, myöhemmin koko vaihteiston. Itsellä samaa vuosimallia ja siihen on tullut joku tehtaanpuolelta tarkistus tehtäväksi, että onko vaihteistossa oikeantyyppiset "sulakkeet" paikoillaan. Oma alkoi kerätä alumiinihippuja öljyn joukkoon ja se oli sitten selvä peli sen jälkeen. Onneksi oli takuun aikana ilmoitettu.

...mutta voit tuolta lisää tutkailla.

Jamma

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.03.12 - klo:12:49
No tuo eka koodi johti minulla ensin kytkinpakan vaihtoon, myöhemmin koko vaihteiston. Itsellä samaa vuosimallia ja siihen on tullut joku tehtaanpuolelta tarkistus tehtäväksi, että onko vaihteistossa oikeantyyppiset "sulakkeet" paikoillaan. Oma alkoi kerätä alumiinihippuja öljyn joukkoon ja se oli sitten selvä peli sen jälkeen. Onneksi oli takuun aikana ilmoitettu.

...mutta voit tuolta lisää tutkailla.

Nonniin. Tämä lisäsikin taas luottamusta oman vaggineen laatuun. Hohhoijaa mitä schaissea. Kun kyselin molemmista vikakoodeista paikalliselta merkkihuoltamolta, niin siellä ohje oli kutakuinkin: "jos auto kulkee, niin ei muuta kuin kova ajoa".

Wekotin

^ Tuo on kyllä ehdottamasti raivostuttavinta, että on ihan toimipisteestä kiinni miten asiaan suhtaudutaan.

Jamma

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.03.12 - klo:13:52
^ Tuo on kyllä ehdottamasti raivostuttavinta, että on ihan toimipisteestä kiinni miten asiaan suhtaudutaan.

Jepjep...juuri näin. Olenkin käynyt kyseisen toimipisteen kanssa nyt hiukan viestinvaihtoa aiheesta. Pitänee ottaa seuraavaksi yhteys maahantuojaan, ja kysyä heidän kanta.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Jamma - 15.03.12 - klo:14:23
Jepjep...juuri näin. Olenkin käynyt kyseisen toimipisteen kanssa nyt hiukan viestinvaihtoa aiheesta. Pitänee ottaa seuraavaksi yhteys maahantuojaan, ja kysyä heidän kanta.

Lähetin sulle privana viestiä.

Donitsi

Täällä pärähteli moottori ensimmäistä kertaa startatessa sen verran erikoisesti että alkoi jo suorastaan vituttamaan minkälaiseen paskaan sitä on sortunut. Kai se on tilattava aika että tarkistavat jakoketjun kireyden.

Ostakaa ennemmin vaikka Ooppeli eikä mitään VAG-paskaa!

re2

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 15.03.12 - klo:15:36
Täällä pärähteli moottori ensimmäistä kertaa startatessa sen verran erikoisesti että alkoi jo suorastaan vituttamaan minkälaiseen paskaan sitä on sortunut. Kai se on tilattava aika että tarkistavat jakoketjun kireyden.

Ostakaa ennemmin vaikka Ooppeli eikä mitään VAG-paskaa!

Ja tässä kohtaa on taas syytä muistuttaa niitä, jotka ovat liittyneet keskusteluun vasta myöhemmässä vaiheessa, että se TSI-koneille ominainen "pannun lämmityspörinä" kylmästarteissa taas on ihan normaali ominaisuus... ettei nyt kenelläkään mene vellit ja kiisselit sekaisin. Tuo ketjun metallinen kilkatus on sitten aivan eriluonteinen juttu.

Nyt talvellahan noita pörinöitä kuulee harvemmin.


Donitsi

Ei ollut pörinää eikä sitä starttisirinää. Hyvinkin pitkälti samaa kuin toukopoukon tallenteessa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 15.03.12 - klo:15:36
Ostakaa ennemmin vaikka Ooppeli eikä mitään VAG-paskaa!
Kahden uutena ostetun Oopelin kanssa olen viettänyt aikaa enemmän korjaamolla kuin muiden seitsemän uutena ostamani auton kanssa yhteensä.
Kahden Skodan kanssa aikaa on mennyt pajalla vähiten tähän mennessä.

Mikä paska oli kyseessä?
Modeilta voisi kaiketi myös odottaa jonkinlaisia käytöstapoja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 15.03.12 - klo:15:36

Ostakaa ennemmin vaikka Ooppeli eikä mitään VAG-paskaa!

19 omaa käyttöautoa on tullut ostettua, eikä yhtään Opeliksia. Eikä tule. Aikanani myynyt satoja oman firman autoja, ja aika vähän Opelikseja. Ai miksi. Siksi, että ovat sellaisia romukasoja ja ruostepesiä, että voitot menivät korjauksiin.Onhan se sanontakin, Opel ei ole auto, eikä h....a ihminen.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.03.12 - klo:17:30
19 omaa käyttöautoa on tullut ostettua, eikä yhtään Opeliksia. Eikä tule. Aikanani myynyt satoja oman firman autoja, ja aika vähän Opelikseja. Ai miksi. Siksi, että ovat sellaisia romukasoja ja ruostepesiä, että voitot menivät korjauksiin.Onhan se sanontakin, Opel ei ole auto, eikä h....a ihminen.

Ruostejutut lienee sieltä kultaisilta vuosikymmeniltä, mutta tässä juuri nähdään, että negatiivinen maine elää pitkään vaikka ongelma olisikin poistunut. Brändi kun kerran tahrautuu, niin kestää pitkään ennen kuin suuri yleisö taas luottaa.
Ja kyllä, itse en ole koskaan omistanut Opelia ja monesti vannonut etten koskaan ostakaan.

VAG on onnistunut pitämään maineensa edelleen todella hyvänä "suurelle yleisölle", vaikka laatu on ihan selkeästi laskenut vuosikymmenien saatossa. Itse en pidäkään merkkiä enää niinkään vahvana (kuten 90-luvulla), vaan innovatiivisena ja arvonsa säilyttävänä, joka kykenee tuottamaan sellaista tavaraa kun kansa haluaa. Kyllähän tuo TSI-tekniikka on esimerkki onnistuneesta kehittelystä suorituskyvyn, ominaisuuksien ja taloudellisuuden näkökulmasta, jos ei tarkastella näitä synkempiä aiheita.

Kaveripiirini ranskalaiset kokemukset ovat pitäneet minut VAG laitteissa. Tiedä sitten onko vikoja paljoakaan vähemmän, mutta tällöin säilyy edes auton jälleenmyyntiarvo.

Lisätään vielä, ettei meilläkään vajaan 40tkm matkalla ole minkäänlaista ongelmaa tuon ketjun kanssa, mutta enpä ajatellut nähdä hetkeä kuinka se toimisi kun mittarissa on 140tkm. Siihen matkaan löytyy onneksi vahvempiakin VAG-moottoreita.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

ram1

Itse olen seurannut työkamujen kautta kahden H Astrafarkun toimivuutta uudesta asti.Toisella ajettu 60tkm, ja toisella 150tkm.Toisessa 1.6 koneisessa on yksi tyyppivika mikä hoituu muutaman sentin maksavalla vastuksella.Muuten autoissa ei ole ollut mitään ylimääräisiä vikoja.Ovat myös hyviä ajaa.Hihna vaihtuu 1.8 koneessa 60tkm. välein, mutta senkin vaihto maksaa vähemmän kuin Laakkosella öljynvaihto.Ja huoltohinnat Opeleissa todella halpoja.Taitaa olla nykyään ennemminkin etu kuin haitta, että koneessa hihna, joka vaihdetaankin joskus.Pikku Tsi:ssä kun vaihdetaan jo kone siinä ajassa.Opeli maine tosiaan lähti aikoinaan, ja sitä ei vieläkään saatu takaisin.Miten käy volkkarin kun nämä Tsi/dsg ongelmat nousee suuren yleisön tietoon.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy