TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Newman

#270
Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 04.03.12 - klo:18:36
Mun pointti, minusta toimit itse aivan samalla tavalla kuin nuo VAG-konsernin ekonomit, eli JÃ,,RKEVÃ,,STI kokonaisuutta optimoiden. Eli mitä "valitettavaa" siinä on?
Ja muista myös, että tuossa aiemmassa postissani valittelin sitä, että kustannussäästöt ja huonon laadun varmistaminen vaikuttavat nykyään KAIKKEEN. Ei pelkästään autoihin. Sikäli kyllä valitettavaa.

EDIT: autot on onneksi vaan autoja. Mutta jos ostat sutta ja sekundaa esimerkiksi asuntona niin kyllä vituttaa ja äimänkäkenä.

Ja lisäksi tuo niin kutsuttu vertauksesi toimii ainoastaan yhdessä mielessä. Siinä missä tuotantopuolella "kokonaisuuden optimointi" pyrkii loppujen lopuksi lähinnä tuottojen maksimointiin, kuluttajapuolella optimoinnilla pyritään minimoimaan tuotantopuolen "optimoinnin" synnyttämiä haittoja.

skriko

Ei kait kukaan voi olettaa, että näillä hintojen alaspainamisilla voitaisiin tehdä kunnon autoja. 1985 halvin karvalakki bmw 316 maksoi ilman mitään lisiä 64Xnettopalkkani. Olin silloin 20+ ja työpaikkani suuren tavaratalom varastonhoitaja. Laskekaa mitä mielestänne tänä päivänä olisi sama yhtälö. Vastaus yli 100 000â,¬. Siis Bmw 316 3-ov. musta. Ei ohj.teh, sähkölas ,keskuslukko ,airbag, abs, esp, ilmastointi, ajotietokone. Vain suuri kello keskellä.

tsiih

#272
Sepä siinä onkin. Kaikki nämä riskit tiedämme ja siltikin, minä ainakin olen autooni ihan tyytyväinen. Kokonaisuus jää niukasti plussan puolelle. Mutta jos olisin joutunut kaivamaan kaikki 11 000 euroa, joka autoni takuukorjauksiin on palanut, omasta lompakostani mielipiteeni olisi toinen ja avaimenperässäni eri merkkinen kärrykolikko.

Loppujen lopuksi, jos tyyppiviat saataisiin pois en usko että auton hinta merkittävästi nousisi. Tonnin pari. Siksi en ymmärräkään miksi ei kehitystä tapahdu, sillä se summa olisi hyvän maineen väärti. Nyt olemme veitsenterällä, yksi kallis korjaus omaan piikkiin ja konserni vaihtuu helpostikin, uskoisin. Mutta kun, ei se aina vaihtamalla parane sano.

Mikä mättää vag:n powertrain-osastolla? Kaikki muu on ihan kunnossa. Kori ok, maali ok, sisusta ok, sähkölaitteet ok, alusta ok. Pitäis sinnekin yks justiina saada laittamaan puupäät ruotuun. En kehtaisi olla tuollaisen osaston pääjehu ja katsella suurimman osan takuukorjauksista johtuvan oman osaston tuotteista. Raha voittanee ammattiylpeyden.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.03.12 - klo:08:36
Pitäis sinnekin yks justiina saada laittamaan puupäät ruotuun. En kehtaisi olla tuollaisen osaston pääjehu ja katsella suurimman osan takuukorjauksista johtuvan oman osaston tuotteista.

Aika hyvin sanottu, ellei jopa todella hyvin.

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.03.12 - klo:08:36
Raha voittanee ammattiylpeyden.

Tämä on valitettavaa, se vertaus siitä paskasta suksesta sopii tähänkin, täysin veltto kenellekään sopimaton suksi oli 80% alennuksella, kysyin myyjältä mikäköhän on tämän suksen kohderyhmä niin tuli vähän vaikea vastaus 'Ei sitä välttämättä ole mutta on se suksi sitten halpakin'.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

walt

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.11.11 - klo:15:51
Oliko kyseessä 103kW 1.4 TSI? Jos oli niin siinähän on suunnittelumokana se, että turbon voiteluputki menee liian liki pakosarjaa ja sitä ei ole suojattu. Polttaa öljyt karrelle ja estää turbon voitelun ja tätä kautta öljynpaineella toimivan jakoketjukiristäjän toiminnan.

Jos tämä on keissi, et kyllä maksa penniäkään.


Meillä 1.4 TSI 103 kw (bmy), vm. 08. Pakokaasujärjestelmän varoitusvalo syttyi noin 72000 km kohdalla. Jakoketju venynyt ja turbossa pitkittäisvälystä. Vikaa epäiltiin jo vähän yli 69000 km kohdalla, mutta merkkihuollon mukaan vikaa ei silloin ollut. Auto ostettu käytettynä ei-merkkiliikkeestä noin vuosi sitten, silloin autolla ajettu 53000 km. Maahantuoja lupautunut nyt maksamaan puolet jakoketjurempasta. Meille jäisi se toinen puoli ja turbo kokonaan, yhteensä n. 2600.

edit: Ja auto huollettu merkkihuollossa koko ajan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 04.03.12 - klo:16:21
Kuka muuten ostaisi Golffin, jos 3 ovinen 1.2TSI Comfortline maksaisi 35te perusvarustein?

Aika moni ostaa Tanskassakin, jossa hinnat alkaen Golf maksaa 260.796 DKK eli euroissa reilut 36 tonnia.  :P

Suomessa muka kalliit autot..

tet

Lainaus käyttäjältä: walt - 07.03.12 - klo:08:06

Meillä 1.4 TSI 103 kw (bmy), vm. 08. Pakokaasujärjestelmän varoitusvalo syttyi noin 72000 km kohdalla. Jakoketju venynyt ja turbossa pitkittäisvälystä. Vikaa epäiltiin jo vähän yli 69000 km kohdalla, mutta merkkihuollon mukaan vikaa ei silloin ollut. Auto ostettu käytettynä ei-merkkiliikkeestä noin vuosi sitten, silloin autolla ajettu 53000 km. Maahantuoja lupautunut nyt maksamaan puolet jakoketjurempasta. Meille jäisi se toinen puoli ja turbo kokonaan, yhteensä n. 2600.

edit: Ja auto huollettu merkkihuollossa koko ajan.

Kannattanee neuvotella vielä uudelleen ja mainita kokeeksi muutaman kerran sanat "kuluttajansuojalaki", "kuluttajaneuvoja" ja "kuluttajariitalautakunta". Se on ihan hienoa jos maahantuoja on lupautunut maksumieheksi edes osittain, vaikka lain mukaan heillä siihen ei velvollisuutta ole. Myyjällä kuitenkin on, joten vielä kannattaa selvittää minkälaisella summalla myyjä aikoo lakisääteisen velvollisuutensa hoitaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ddude

Täällä 1.8 TFSI 118kW CDAA koneella ajettu 105tkm,ja nyt meni ilm. jakoketjun kiristin.
Auton vm. 2007 , onkos foorumilaisten mielestä noilla kilsoilla mahdollisuutta saada mitään kuluttajasuojalain virhevastuuseen?


Ostettu yksityiseltä eli ainoa mahku olisi siis maahantuoja.

MetJag

#278
Moro kaikille! :)

Autonvaihtoa kun tässä olen suunnitellut ja testissä oli Volkswagen touran freestyle-09, 1,4 TSI 103kw (koneessa merkintä BMY*). Otettu käyttöön keväällä 09. Makea oli ajaa ja tehoakin löytyi mukavasti.

Mutta, mutta...  aika ikävää luettavaa on ollut noista TSI koneista ja nyt se pistää autonvaihdonkin uuteen harkintaa. Yleensä kun jotain aletaan moittimaan niin myös puolestapuhujia tulee paikalle. Nyt vaan nuo kannattajat on puutuuneet?

Onko käyttäjillä millaisia kokemuksia kun jakopäänketju (+ muut vermeet) sekä turbolle menevä öljyputki on suojattu paremmin, että toimiiko kone silloin moitteettomasti? Vai liekkö kukaan vielä kovin kauan sellaisella vielä ajanutkaan?

*edit: 17:21 :)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: MetJag - 11.03.12 - klo:16:38
Autonvaihtoa kun tässä olen suunnitellut ja testissä oli Volkswagen touran freestyle-09, 1,4 TSI 103kw. Otettu käyttöön keväällä 09.

Aikonetko ostaa auton yksityiseltä vai autoliikkeestä? Sillä taitaa olla merkitystä, mikäli ongelmia ilmee myöhemmin...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

MetJag

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.03.12 - klo:16:43
Aikonetko ostaa auton yksityiseltä vai autoliikkeestä? Sillä taitaa olla merkitystä, mikäli ongelmia ilmee myöhemmin...

Liikkeestä. Huollot on ok, Long Life-huollon mukaan.

Mutta kun tuo vika tuntuu kirjoitusten mukaan olevan hyvinkin yleinen. Sen takia kiinnostaisi niiden kokemukset joille on jo tuo jakopäänremppa tehty, että miten on sen jälkeen pelittänyt.

Tosin tässä mietityttää sekin että kannattaako tuota nyt edes ostaa jos "tyhjää vaivaa" on jo tulossa? Kuinka yleinen vika tuo on (vai onko jo tyyppivika). Jos jollain statistiikkaa olisi laittaa?

toukopouko

No niin. Nyt otin asiakseni äänittää jakoketjun rallatusta käynnistettäessä. Saako tähän suoraan jotenkin liitetiedoston (*.waw) viestiin vai pitääkö upata jonnekkin ?

apo

Lainaus käyttäjältä: MetJag - 11.03.12 - klo:17:17
Liikkeestä. Huollot on ok, Long Life-huollon mukaan.

Mutta kun tuo vika tuntuu kirjoitusten mukaan olevan hyvinkin yleinen. Sen takia kiinnostaisi niiden kokemukset joille on jo tuo jakopäänremppa tehty, että miten on sen jälkeen pelittänyt.

Tosin tässä mietityttää sekin että kannattaako tuota nyt edes ostaa jos "tyhjää vaivaa" on jo tulossa? Kuinka yleinen vika tuo on (vai onko jo tyyppivika). Jos jollain statistiikkaa olisi laittaa?
Meillä tuli tästä jakopääremontista ja öljyputken vaihdosta merkintä huoltovihkoon, en tiedä onko tämä yleinen käytäntö vai vain tämän toimipisteen ja tyyppivika on mun mielestä kyseessä, on niitä niin paljon.

Remontin jälkeen on toiminut moitteetta n 1,5v ja n.25kkm.

toukopouko

#283
https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

1.4TSI 90kW CAXA --- Octavia 2009 58tkm

Nyt on sitten vähän kättä pitempää huollolle, turha väittää että tuollainen on normaalia.

Hannes

#284
Kyllähän tämä jakoketju ongelma on aivan selvä tuote virhe väittäköön kuka sitten mitä haluaa on näitä niin paljon.

Mutta vielä on toiveita että tehdas olisi korjannut tuon vika kierteen uudemmissa eli 2010 jälken valmistetuissa moottoreissa kun olen ollut lukevinani että kaikki ainakin täällä tietoon tulleet ovat olleet juuri noita ennen 2010 valmistettuja moottoreita joissa ongelmaa on esiintynyt.

Merkille pantavaa on se että 1.8TSI moottoreita ei joukossa ole montakaan eli vika näyttäis olevan enempi 1.2TSI  ja 1.4TSI mottoriden.

Onko kenelläkään tietoa vielä että onko keneltäkään vuosimallin 2010 jälkeen valmistetusta ketju mennyt?? Varmaankin noitakin löytyy jo joilla olisi enempi kilometrejä takana ja vika olisi ilmennyt.

PS.. toukopouko linkkisi ei ainakaan minulle avaudu!!!

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 11.03.12 - klo:18:14
PS.. toukopouko linkkisi ei ainakaan minulle avaudu!!!

Eikö muka toimi ? Siitä keskeltä vihreätä "Download" nappulaa.

Hannes

Joo toimiihan se kun vain sai opetusta ;D

Tuosta sun auton moottorin äänestä tulee mieleen Talbot Horizon joka oli käyntiääneltää just yhtä etova. Kyllä vikaa on ihan varmasti.

re2

^^^Vastaavasti mietin onko olemassa esim. varhaisempia moottorisarjoja, joissa tuota ongelmaa ei olisi esiintynyt? Tähän mennessä ainakin BMY, CAXA, CDAA -sarjoissa näkyy ketjuongelmia olleen, mutta onko kukaan törmännyt vaikkapa CAX -koneeseen, jossa jakopää olisi poikinut?

Fogfighter

Oman auton moottori: 1.2TSI, 77kw, moottorikoodi CBZB, vuosimalli 2010.

Ketju vaihdettu kun mittarissa 38tkm.


Sent from my iPhone using Tapatalk.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 11.03.12 - klo:17:45
https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

1.4TSI 90kW CAXA --- Octavia 2009 58tkm

Nyt on sitten vähän kättä pitempää huollolle, turha väittää että tuollainen on normaalia.

Heh, olin kerran VV-auton vaihtoautohallissa Herttoniemessä ja hallista lähti Golf vastaavalla rallatuksella koeajoon. Konetyyppi tais samalla selvitä ilman paprujen tsekkausta ;)

anttito

Lainaus käyttäjältä: ddude - 11.03.12 - klo:15:59
Täällä 1.8 TFSI 118kW CDAA koneella ajettu 105tkm,ja nyt meni ilm. jakoketjun kiristin.
Auton vm. 2007 , onkos foorumilaisten mielestä noilla kilsoilla mahdollisuutta saada mitään kuluttajasuojalain virhevastuuseen?


Ostettu yksityiseltä eli ainoa mahku olisi siis maahantuoja.

Kaverilla -08 98tkm Octaviasta kaksoimassa palasiksi. Auto ostettu yksityiseltä, joka oli 1. omistaja. Takuun loputtua, maahantuojan vastuu on päättynyt, kun auto myytiin yksityisten kesken. Ei tule vastaan edes pr-mielessä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: MetJag - 11.03.12 - klo:17:17
Liikkeestä. Huollot on ok, Long Life-huollon mukaan.
â€" â€"
Tosin tässä mietityttää sekin että kannattaako tuota nyt edes ostaa jos "tyhjää vaivaa" on jo tulossa? Kuinka yleinen vika tuo on (vai onko jo tyyppivika). Jos jollain statistiikkaa olisi laittaa?

Jos kuitenkin päädyt kauppoihin, kannattaisiko pyytää jonkinlaista lisätakuuta? Varsinaisen takuun päättymisestä ei liene kovin pitkä aika tuon auton tapauksessa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

ddude

Lainaus käyttäjältä: anttito - 11.03.12 - klo:20:04
Kaverilla -08 98tkm Octaviasta kaksoimassa palasiksi. Auto ostettu yksityiseltä, joka oli 1. omistaja. Takuun loputtua, maahantuojan vastuu on päättynyt, kun auto myytiin yksityisten kesken. Ei tule vastaan edes pr-mielessä.

Ok, kiitos infosta, vaikkakin allekirjoittaneen kannalta huonosta sellaisesta... :-\

Mistäs muuten tuon moottorikoodin saa varmistettua?
Katselin että itsellä olisi ollut CDAA mutta autowiki ei sellaista tunne ja tarjoaa kahta muuta
CABB ja CDHB ???

Lähinnä jos ja kun tässä täytyy alkaa metsästämään uutta moottoria niin jos löytäisi käytettynä
vähillä kilsoilla netistä, niin pitäisi varmistua että on oikea malli mitä lähtee tilaamaan.

Vaihtuuko koodi myös merkin mukaan?
Siis kun ilmeisesti tuo moottori on kaikissa VAG konsernin merkeissä, niin onko se myös eri koodilla esim. volkkarilla kuin seatilla?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 11.03.12 - klo:17:45
https://rapidshare.com/files/3874653580/14TSI_rallatus.wav

1.4TSI 90kW CAXA --- Octavia 2009 58tkm

Nyt on sitten vähän kättä pitempää huollolle, turha väittää että tuollainen on normaalia.

Kyllä tuo nyt on kaukana normaalista. Sinuna veisin auton pajalle ja hätään ennen kuin tulee eteen viimeinen startti.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.03.12 - klo:22:05
Kyllä tuo nyt on kaukana normaalista. Sinuna veisin auton pajalle ja hätään ennen kuin tulee eteen viimeinen startti.

Auto on käynyt pajalla kaksikin kertaa tuon takia saamassa valohoitoa. Mitään sille ei kuitenkaan ole tehty kun eivät ole saaneet ääntä juuri silloin kuulumaan. Autolle on taas huoltoaika varattuna perjantaiksi. Sen takia tuon rallatuksen äänitinkin että loppuu se ***tanan käsienheiluttelu.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 11.03.12 - klo:22:09
Auto on käynyt pajalla kaksikin kertaa tuon takia saamassa valohoitoa. Mitään sille ei kuitenkaan ole tehty kun eivät ole saaneet ääntä juuri silloin kuulumaan. Autolle on taas huoltoaika varattuna perjantaiksi. Sen takia tuon rallatuksen äänitinkin että loppuu se ***tanan käsienheiluttelu.

Tuo on tosiaan pirullinen vika korjaamollekkin, meidän edellistä 1.6FSI Ocua tutkittiin moneen kertaan eikä ääntä saatu koskaan kuuluviin huollossa. Eikä se kyllä poistunutkaan vaikka jakopää sekä myöhemmin myös öljypumppu uusittiin :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

MetJag

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.03.12 - klo:21:44
Jos kuitenkin päädyt kauppoihin, kannattaisiko pyytää jonkinlaista lisätakuuta? Varsinaisen takuun päättymisestä ei liene kovin pitkä aika tuon auton tapauksessa.

Jep, täytyy keskustella myyjän kanssa että mille aletaan. Onneksi löysin tämän foorumin ennenkuin olin kauppoja lyönyt lukkoon :)

dolmar

Tuo edellä oleva ääniraita Skodan CAXA-koneen rallatuksesta on kovin samankuuloinen kuin VW:n huoltotiedotteen sisältämä ääniraita. Ja ylimääräisen äänen lähde on siinä imunokka-akselin säätölaite. Pyydäpä toukopouko siellä tiskillä etsimään ELSA:sta kyseinen tiedote (uskoisin Skodalla olevan aivan vastaavan tiedotteen kuin VW:llä on).

Wekotin

#298
Lainaus käyttäjältä: dolmar - 12.03.12 - klo:20:17
Tuo edellä oleva ääniraita Skodan CAXA-koneen rallatuksesta on kovin samankuuloinen kuin VW:n huoltotiedotteen sisältämä ääniraita. Ja ylimääräisen äänen lähde on siinä imunokka-akselin säätölaite. Pyydäpä toukopouko siellä tiskillä etsimään ELSA:sta kyseinen tiedote (uskoisin Skodalla olevan aivan vastaavan tiedotteen kuin VW:llä on).
Eikös tuo laite ole myöskin öljypainetoiminen?

Edit: On, edellyttäen että on samanlainen kuin 2.0 TSI:ssä

MetJag

No joo... en sitten tourania ostanut. Ei ole riskin arvoinen vaikka hyvällä tuurilla voisi kestää kauankin. Taas jos ei kestäisi niin voisi miettiä että minkä ihmeen takia tämän ostin vaikka ennusmerkit oli selvät. 

Soitin merkkihuoltoon ja kyselin että onko jakoketjujen kanssa ollut ongelmia. Hieman miettivät siellä mitä vastaisivat mutta kyllä ne niitä myönsi korjaavansa. Suoraa lukua eivät kertoneet mutta sellainen kuva jäi että 15-20% koneista olisi korjattavana. Mutta tämä on puhtaasti oma arvio, ei faktaa.

Ja samaa toisitivat mitä tääläkin on jo kerrottu eli että kaikki ei menisi volkkarin piikkiin? Omavastuu osuus olisi 30-50%... ? Ennakkoon eivät ala korjaamaan.

Jos vertauskuvalla heittää niin tuskin monikaan ylittää jokea heikoilla jäillä (vaikka pelastusliivit päällä) jos voi kulkea siltaakin pitkin. Ja vielä että kastuessaan saa vaan osan vaihtovaatteista kuivana päälle.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy