TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Kasis

Voisi kuvitella, että lähes kaikki talven/pakkasen tuomat ongelmat, ovat "mitätön" kustannus vag:lle, jos alueena on länsi-eurooppa.

Mitenköhän muualla maailmassa suhtaudutaan esim.väärin asennetun öljyputken karstottumisen/tukkeutumisen johdosta rikkoutuneen turbon vaihtoihin/korjauksiin?

Jos tämä ketjujen venymisongelma on tiedetty vuosia, luulisi sen olevan ainakin uudempien autojen osalta jo olevan korjattu, ihan jo maineen vuoksi. Ko. ongelma tuskin koettelee vain pohjolan asukkeja/marginaalisia markkina-alueita.

Scirocco & VI Golf Variant

Hannes

Hei ei ne tyhmiä ole vagenillakaan, virhe tuotteessa oli se sitten kuinka iso konserni tahansa ei ole varaa olla puuttumatta siihen..............ei tarvitse olla kovinkaan hyvä muisti kun muistaa kuin esim. Opelin kävi aikanaan.

Pahinta on nämä arvailut ja tiedottamisen puute onko vika jo korjattu ja tuo tieto pitäisi saada luotettavilta lähteiltä, tuossa asiassa pitäisi auton valmistaja olla ajan tasalla ettei tule ostajakuntaan väärää luuloa.

Luotan ja uskon siihen että viat korjataan heti miten kun ne tietoo valmistajalle tulee koska vai se on järkevää toimintaa.

ML1

#242
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 03.03.12 - klo:20:44
En ole saanut vastausta Touranin koneenvaihdon syystä.
Ainoa tieto on, että 3.sylinteristä puuttui puristuksi. Ainoa oire oli, että lämpimänä pintakaasulta- tai rivakammin kiihdytettäessä, tuli melkoinen "hevosenpotku"(kova nykäisy) ilman vaihteen vaihtumista. Auto tuntui kiihtyvän aivan normaalisti tai sitten vikaa on ollut jo edellisen omistajan aikana, mitä ei ole huomattu ???

Auto on edelleen pajalla dsg:n jäähdytysjärjestelmän ylipaineventtiili(termari?) ei aukea, joten pullauttaa jäähdytysnesteletkun irti ja täten jäähdytysnesteet karkaa maailmalle ja nopesti.  :o
Sama oire oli aikoinaan vaimon VI golfissa 1,4 tuplaturbo (160 hv) DSG vm 2009. Nykäisi reipaasti n 1700 rpm kohdalla, diagnoosi oli että yhdestä sylinteristä puuttui puristukset ? -> kone vaihtoon. Autolla oli tuolloin ajettu 12 000 km ja vikaa haettu ensimmäisen kerran joskus 8000 km kohdalla jolloin korjaamo (merkkiliike Vantaalla lentokentän lähellä ;)) sanoi että autossa ei ole vikaa  :-\. Auto kävi samaan oireen takia, samlla pajalla yhteensä muistaakseni 3 kertaa vianetsinnässä kunnes piti itse rautalangasta puhelimessa kertoa miten vika ilmenee, ilmeisesti eivät ikinä autolla ajaneet  ???
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Kasis

Herää vain kysymys, kun puristuksien puuttumisen takia vaihdetaan koko moottori, tietysti ilman apulaitteita. Perinteisesti viittaisi männänrenkaisiin jotenkin, mutta ei pelkästään sen takia moottoria vaihdeta, jotain muutakin täytyy olla pielessä tai sitten se on todettu halvimmaksi keinoksi korjata.  ???

Mielenkiintoista ajaa autolla, jolla ajettavuus on kohdillaan, mutta luotettavuus ei.
Vaikea löytää vaihtoehtoa nykyselle autolle, mutta käytetyt tsi+dsg autot saattavat jäädä minulta ostamatta.
Haluasiko joku ostaa meikäläisen touranin (hyvin vähän ajetulla moottorilla)?   ;)
Toistaiseksi roccolla on saanut vain ajaa, eikä turhia murheita ole ollut. (kop kop) ;)
Scirocco & VI Golf Variant

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 04.03.12 - klo:00:55
Herää vain kysymys, kun puristuksien puuttumisen takia vaihdetaan koko moottori, tietysti ilman apulaitteita. Perinteisesti viittaisi männänrenkaisiin jotenkin, mutta ei pelkästään sen takia moottoria vaihdeta, jotain muutakin täytyy olla pielessä tai sitten se on todettu halvimmaksi keinoksi korjata.  ???

Oisko moottoreissa otettu ns. swap käytäntö mukaan. Puretaan vanha pois ja lähetetään tehtaalle huoltoon ja tehtaalta tulee uusi tai korjattu käytetty tilalle. Varmasti nopeampaa kuin ruveta purkaan konetta atomeihin ja tilaamaan uusia osia ja mahdollisia koneistuksia.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 04.03.12 - klo:00:55
mutta käytetyt tsi+dsg autot saattavat jäädä minulta ostamatta.
Sama. Ellei siihen käytettyyn (vaikka vähänkin) saa sitten kunnon takuuta. Todennäköisesti ostan seuraavaksi automaatin kun sellaista ei vielä koskaan ole ollut. Tekee mieli koittaa. Käytettyä katsellessa se taas rajaa käytännössä kaikki Vaggineet pois listalta, turhan iso riski saada kallis riesa omalle kohdalle. Uuden tietty voisi laittaa mutta taidan tyytyä seuraavaksi "käyttöpeliin" ja säästää tulevaisuuden hankintoja varten.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 04.03.12 - klo:01:26
Oisko moottoreissa otettu ns. swap käytäntö mukaan. Puretaan vanha pois ja lähetetään tehtaalle huoltoon ja tehtaalta tulee uusi tai korjattu käytetty tilalle. Varmasti nopeampaa kuin ruveta purkaan konetta atomeihin ja tilaamaan uusia osia ja mahdollisia koneistuksia.

Tehdaskorjattuja (X-sarjan) koneita ne näissä tapauksissa käyttää.
Koneita on varastossa valmiiksi niputettuina varmaan jokunen kpl.
Tosin 1 1/2 kuukaudessa, jonka tuoran oli huollossa, olisi melkein kukatahansa niputtanut tsi-koneen.  ;)


Alle vuoden takuulla en ole ostanyt yhtäkään autoa, mikä on tietysti rajoittanut jo ennestään suppeata tarjontaa varusteiden osalta lisää. Aina on löytynyt sopiva niistä kaupoista, kunhan on tehnyt itselle selväksi, mistä varusteista on pakon edessä valmis luopumaan, jos ei täydellistä löydä.
Seuraava volkkari/audi tulee olemaan uusi ja manuaaliin en palaa. Vaihdetaan se toiseen takuun päätyttyä.
Scirocco & VI Golf Variant

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 03.03.12 - klo:15:09
Moi, minkälaista ääntä pitäisi kuunnella ja missä yhteydessä se kuuluu? Kylmänä, lämpimänä? Kolinaa vai minkälaisen äänen säestämänä viat on teillä ilmaantuneet? Oma yks-kakkonen tai pitää metallista särinää mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tämä tulee jostai muualta ja huollossa tämä on jollakin kysyjällä todettu joksikin suojalevyn resonoinniksi.
minua kyllä kiinnostaa autoni hyvinvointi ja tai juttuja täällä lueskelleena luotto koneen pitkään ikään ei ole ihan 100%..

Tuossa muutama vuosi muorilla oli tuollainen 1.2 litranen 2006 vuosimallinen Poloinen. Startatessa ja tyhjäkäynnillä piti pientä metallista särinää/sirinää. Varsin huomaamatonta sellaista. Huollossa tuosta mainitiin kaksi kertaa mutta huoli äänestä ohitettiin olankohautuksin. Yksi aamu pannu ei sitten lähtenytkään käyntiin. Lavetille ja huoltoon. Ketju venynyt ja lopuksi hypännyt startatessa ja koko yläkerta remonttiin. Autolla oli tuolloin ikää reilu vuosi ja takana ~25 000km. Auto meni samantien vaihto-autorivistöön.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 04.03.12 - klo:08:35
Tuossa muutama vuosi muorilla oli tuollainen 1.2 litranen 2006 vuosimallinen Poloinen. Startatessa ja tyhjäkäynnillä piti pientä metallista särinää/sirinää. Varsin huomaamatonta sellaista. Huollossa tuosta mainitiin kaksi kertaa mutta huoli äänestä ohitettiin olankohautuksin. Yksi aamu pannu ei sitten lähtenytkään käyntiin. Lavetille ja huoltoon. Ketju venynyt ja lopuksi hypännyt startatessa ja koko yläkerta remonttiin. Autolla oli tuolloin ikää reilu vuosi ja takana ~25 000km. Auto meni samantien vaihto-autorivistöön.

Teitte siis kaupat uudesta Volkkarista, vai?

Tuossa nähdään se kauppiaan puoli eli jos olisi heti tartuttu ääniepäilyihin, niin olisi kenties jäänyt yksi uusi auto myymättä ja vaihtoautohalliinkaan ei olisi tullu hädintuskin sisäänajettua Poloista. Nyt saivat aikaan ainakin kaksi autokauppaa ja vielä tehtaan maksama takuukorjauksen työt korjaamonkin puolelle.

Homma toimii niin pitkään, kun asiakkaat luottavat merkkiin ja ostavat toisen vaggineen. Sitten on piru irti, jos asiakkaat nostavat kytkintä kilpaileviin liikeisiin.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 04.03.12 - klo:08:53
Teitte siis kaupat uudesta Volkkarista, vai?

Tuossa nähdään se kauppiaan puoli eli jos olisi heti tartuttu ääniepäilyihin, niin olisi kenties jäänyt yksi uusi auto myymättä ja vaihtoautohalliinkaan ei olisi tullu hädintuskin sisäänajettua Poloista. Nyt saivat aikaan ainakin kaksi autokauppaa ja vielä tehtaan maksama takuukorjauksen työt korjaamonkin puolelle.

Homma toimii niin pitkään, kun asiakkaat luottavat merkkiin ja ostavat toisen vaggineen. Sitten on piru irti, jos asiakkaat nostavat kytkintä kilpaileviin liikeisiin.

Ei tullut uutta Volkkaria. Merkki vaihtui toiseen.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Hannes

Eiköhä noissa tapauksissa joissa koko moottori vaihdetaan ole käytäntö niin että rikkoutunut kone lähetetään tehtaalle ja se siellä tutkitaan mikä moottori rikon on aiheuttanut eli tuotetta kehitetään siltä kohdin mikä rikon on aiheuttanut.

Tilalle tulee varmaankin upo uusi kone, maahantuojan vaan luulis pitävän edes yhtä moottoria varalta varastossa :)

Onko se nyt niin että tuo VW tupla turbo moottori on se joka ketjuja venyttelee???

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.03.12 - klo:09:13
Eiköhä noissa tapauksissa joissa koko moottori vaihdetaan ole käytäntö niin että rikkoutunut kone lähetetään tehtaalle ja se siellä tutkitaan mikä moottori rikon on aiheuttanut eli tuotetta kehitetään siltä kohdin mikä rikon on aiheuttanut.

Insinöörit voisivat noin toimiakin, mutta kun insinöörit eivät tee päätöksiä.

Päätöksiä tekevät ekonomit, jotka haluavat viivan alle muutakin luotettavuustilastojen ykkössijan. Ekonomit ovat päättäneet tason, jonka alle menevät takuuremonttien määrät eivät aiheuta toimenpiteitä. Raja voi olla vaikkapa 1:1000 tai 1:100. Jos 99 moottoria sadasta toimii ilman ongelmia, niin ei tehdä mitään, vaikka ongelma koneita olisi siltikin kymmeniäkin tuhansia, jos moottoria valmistetaan miljoonittain.

Jo suunnitteluvaiheessa insinöörit osaisivat suunnitella varmoja koneita, joissa olisi varmuuskertoimia vähintään riittävästi. Se vaan ei käy, kun ekonomit valvovat kustannuksia. Jos insinöörit laskevat, että hyvän ja erittäin varman koneen rakentaisi 1000 eurolla, niin ekonomit vaativat tekemään sen 750 eurolla ja sen toivotaan sitten kestävän ainakin takuuajan.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 04.03.12 - klo:09:26
Insinöörit voisivat noin toimiakin, mutta kun insinöörit eivät tee päätöksiä.

Päätöksiä tekevät ekonomit, jotka haluavat viivan alle muutakin luotettavuustilastojen ykkössijan. Ekonomit ovat päättäneet tason, jonka alle menevät takuuremonttien määrät eivät aiheuta toimenpiteitä. Raja voi olla vaikkapa 1:1000 tai 1:100. Jos 99 moottoria sadasta toimii ilman ongelmia, niin ei tehdä mitään, vaikka ongelma koneita olisi siltikin kymmeniäkin tuhansia, jos moottoria valmistetaan miljoonittain.

Jo suunnitteluvaiheessa insinöörit osaisivat suunnitella varmoja koneita, joissa olisi varmuuskertoimia vähintään riittävästi. Se vaan ei käy, kun ekonomit valvovat kustannuksia. Jos insinöörit laskevat, että hyvän ja erittäin varman koneen rakentaisi 1000 eurolla, niin ekonomit vaativat tekemään sen 750 eurolla ja sen toivotaan sitten kestävän ainakin takuuajan.

Näinpä. Mistään muusta ei ole kyse kuin rahasta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Hannes

#253
En usko että kyse olisi tuosta, jokainen tietää että on turha tarjota asiakkaalle hattu paskaa koska pitemmän päälle joutuu ekonoomitkin kilometritehtaalle tuon seurauksena.

On väärin luulla että jotain tuotetta myytäisiin niin että jäädään kuulolle mitä perästä kuuluu se on nykyään aivan mahdoton yhtälö,  tuote virheisiin on nykypäivänä tartuttava itseasiassa paljon herkemmin kuin ennen, huono asia leviää ympäri maailmaa ihan eri nopeudella kuin ennen.

Ja kyllä ekonoomitkin ymmärtää markkinoinnin niksit ja se että hyvä tuote on kaiken perusta ja ei ole mitään aihetta pelleilyyn tai kulujen karsimiseen ostajan kustannuksella, sitä paitsi hehän nuo loppulaskussa itse kumminkin maksavat.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.03.12 - klo:09:36
En usko että kyse olisi tuosta, jokainen tietää että on turha tarjota asiakkaalle hattu paskaa koska pitemmän päälle joutuu ekonoomitkin kilometritehtaalle tuon seurauksena.

On väärin luulla että jotain tuotetta myytäisiin niin että jäädään kuulolle mitä perästä kuuluu se on nykyään aivan mahdoton yhtälö,  tuote virheisiin on nykypäivänä tartuttava itseasiassa paljon herkemmin kuin ennen, huono asia leviää ympäri maailmaa ihan eri nopeudella kuin ennen.

Ja kyllä ekonoomitkin ymmärtää markkinoinnin niksit ja se että hyvä tuote on kaiken perusta ja ei ole mitään aihetta pelleilyyn tai kulujen karsimiseen ostajan kustannuksella, sitä paitsi hehän nuo loppulaskussa itse kumminkin maksavat.

No mitä muuta Volkkari on sitten tarjoillut usealle asiakkaalle kuin hatullista paskaa, sekä viallisen tuotteen muodossa, että siinä ettei siitäkään haluta ottaa useasti vastuuta kuin helvetillisen tappelun jälkeen ? Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka valitsevat täälläkin puhuttujen ongelmien jälkeen vielä saman merkin. Itselläni merkki vaihtuu välittömästi jos homma ei toimi. Kai se on sitä merkkiuskollisuutta, jota itseltäni ei löydy kyllä yhtään mihinkään suuntaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Wekotin

 ^^ En usko sitten sekuntiakaan, että autovalmistajan intresseissä on valmistaa kestäviä autoja. Johan jo herrat Philips ja Osram löivät kättä sikarin savuisessa kabinetissa, että heikennetäämpä hehkulamppujen ikää, että alkavat menemään kaupaksi.

Hannes

Moottorin kestoa eniten rasittaa tänäpäivänä se että pyritään tekemään siitä mahdollisimman EKO, ei tarvitse muutoin tehdä sopimusta kenenkään kanssa siitä että laitetaan nyt heikko jakopään ketju että kauppa kävisi tms, tuo ajatus on ristiriidassa täysin menestyvän bisneksen kanssa. Tuo EKO ajatus ohjaa kaikkea tänäpäivänä varsinkin autoja.

Mutta toista edelleen sitä että onko niin että vika olisi ennen 2010 valmistetuissa moottoreissa ja sitä uudemmissa tuo olisi korjattu eli kyseessä olisi viallinen erä, näin olen kuullut???

Q8

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.03.12 - klo:10:17
Mutta toista edelleen sitä että onko niin että vika olisi ennen 2010 valmistetuissa moottoreissa ja sitä uudemmissa tuo olisi korjattu eli kyseessä olisi viallinen erä, näin olen kuullut???

Erä mitä? 1,2 vai 1,4 vai 1,8 vai 2,0 moottoreita?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Hannes

#258
1.2TSI ja 1.4TSI lähinnä. Ja eritoten volkkarin 1.4TSI kaksoisahdettu

1st_tsi

Ibiza ja Leon siis ollut nyt lyhyellä aikavälillä tässä taloudessa (Ibizakin oli alle 10000km ajettu) ja molemmat pitivät kylmänä tyhjäkäynnillä tuollaista metallista pärinää / särinää suoraan kaupasta kotiin ajettuna. Sanoisin kyllä tällä otannalla, että tuo ääni on ainakin ominaisuus. Ellei näissä sitten ole kaikissa jakopää oletuksena rempan tarpeessa.

Ongelmaa lisää vielä se, että äänilähteitä kun on selvästikin useampia, niin mistä tuota ääntä lopulta edes osaa tuota kuunnella?

Mietin vaan, että kuka hullu näitä käytettynä kohta enää ostaa, varmasti näkyy jo kohta vaihtohyvityksessäkin?? Itse en tätä asiaa nyt jaksa edes miettiä, ajan vaan kun kone kerta kukkuu ja käy hyvin. Särinöistä ja pärinöistä huolimatta..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

autofanaatikko

#260
Sori nipouteni mutta minua häiritsee tuo tupla-turposta tai tupla-turbosta kirjoittelu kun sellaista 1.4TSI:tä ei ole olemassakaan. No kaikki varmaan tässäkin ketjussa kirjoittavat tietää, että siinä kaksoisahdetussa ei ole kahta turboa mutta kun sellaisen tupla-turbo nimityksen käyttäminen on jotenkin niin harhaanjohtavaa.

Jos motti lojahtaa tai jostain muusta syystä motti vaihdetaan, niin useimmiten se on VAG:n tapauksessa tehdaskunnostettu vaihtomoottori eli ns. X-osa eli varaosanron perässä on X-kirjain. Monesti tuollainen kokonainen kunnostettu vaihtomoottori on jopa halvempi kuin kokonaan uusi puolimoottori. Erityisesti silloin kun asiakas on maksumies niin vaihtomoottorit on kysyttyjä. Toki takuuautoihinkin niitä laitetaan. Sen kai määrää maahantuoja ja tehdaskin mitä missäkin tapauksessa käytetään ja mitä ei.

Kokonainen valmis moottori on paljon nopeampi vaihtaa kuin se, että kaikki puretaan ihan atomeiksi. Aikaa tupeksimisiin ei ole ja työn hinta on kallista.

1.8 ja 2.0 TSI/TFSI taitaa olla ne vahvimmat ketjukoneet koska niistä ei ole netissä paljoa narinoita ja marinoita.Toki noilla moottoreilla varustettuja autoja myydään suomessa paljon vähemmän kuin 1.2 tai 1.4 turboja. Noilla moottoreilla varustetut auto taitaa olla myös paljon lämpimämpiä kuin mitä ovat nuo pikkukoneelliset. Aika harvassa on ne valittajat jotka sanoo, että noilla isommilla moottoreilla varustetuissa autoissa tarvitsee palella. Tai sitten ne ei vaan kehtaa myöntää palelevansa.

DSG taitaa kestää käyttöä ihan kohtuullisesti silloin kun se on märillä kytkimillä. Kuivakytkimisissä sitten menee nykyisin tuota mekatroniikkaa ja kytkinpakkaa vaihtoon vähän enempi kuin märkäkytkinversioissa.

Kasis

Ensisijaisesti nämä x-moottorit päätyvät nähin takuun ulkopuolella oleviin
(virhevastuu, yms.), vakuutusyhtiö tapauksiin ja niille jotka sen haluavat ostaa.
X-kone ei ole varmasti halpa. Takuunalaisiin autoihin ne harvoin päätyvät autoihin, varsinkaa alle 50tkm ajettuihin.
Scirocco & VI Golf Variant

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 04.03.12 - klo:12:37
Ensisijaisesti nämä x-moottorit päätyvät nähin takuun ulkopuolella oleviin
(virhevastuu, yms.), vakuutusyhtiö tapauksiin ja niille jotka sen haluavat ostaa.
X-kone ei ole varmasti halpa. Takuunalaisiin autoihin ne harvoin päätyvät autoihin, varsinkaa alle 50tkm ajettuihin.

X-kone ei ole halpa mutta kuitenkin halvempi kuin ns. kokonaan uusi moottori.

Yhden tapauksen mukaan kokonainen X-mooottori ei ollut kuin noin tonnin kalliimpi kuin uusi puolimoottori.

Mulle laitettiin erääseen entiseen autooni x-osana vaihdelaatikon mekatroniikka vaikka auto oli ihan tuore. En tiiä miksi, mutta näin kuitenkin tehtiin. Takuujuttu sekin oli ja mulle luonnollisesti ilmainen.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.03.12 - klo:19:44
Eli hihnalla oleviin tehdään koneremppa aina 90-180tkm välein, selevä ::)
Piru + raamattu = Karvis. Ei kannata kaikkea väännellä vain sen vuoksi, ettei ole muuta tekemistä. Kaikki varmaankin ymmärsivät / ymmärtävät mistä on kyse. Konetta voidaan siis remontoida tai sitten voidaan tehdä Karviksen hyväksymä koneremontti, joka siis on eri asia. 

Skeidoja nämä ovat - siis VAG:it - joka tapauksessa enemmän tai vähemmän kaikki. Mitä pikimmin tuon tosiasian hyväksyy, sitä paremmin asian kanssa voi elää.

Valitettavasti vaan ekonomit kustannusoptimointeineen ja/tai laakerikenkäiset brändityöryhmät kohderyhmäajatteluineen vaikuttavat nykyään kaikkeen. Itse olen ratkaissut asian sillä tavalla, että en osta mitään muuta kuin sen mitä tarvitsen. Pitäkööt tunkkinsa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.03.12 - klo:15:12
Piru + raamattu = Karvis. Ei kannata kaikkea väännellä vain sen vuoksi, ettei ole muuta tekemistä. Kaikki varmaankin ymmärsivät / ymmärtävät mistä on kyse. Konetta voidaan siis remontoida tai sitten voidaan tehdä Karviksen hyväksymä koneremontti, joka siis on eri asia. 

Meni vissii palkoneen päivineen?

Moottoriin voi tehdä remonttia, mutta joku jakopään laitto on aivan eri asia kuin koneremontti jossa suurin osa liikkuvista osista laitetaan uusiksi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.03.12 - klo:15:12
... Valitettavasti vaan ekonomit kustannusoptimointeineen ja/tai laakerikenkäiset brändityöryhmät kohderyhmäajatteluineen vaikuttavat nykyään kaikkeen.

Jotta ei mollattaisi pelkästään (meitä) ekonomeja, niin kustannusoptimointia tapahtuu ihan ilman meitäkin. Enkä puhu dippainsseistä enkä muistakaan ns. akateemisen taustan omaavista henkilöistä. Kyllä se amistaustainen Pertti Putki Oy:n jantteri joutuu miettimään ihan samalla tavalla millä hintaa joku homma kannattaa tehdä ja paljonko siihen kannattaa panostaa. Jos näitä ei mieti, löytää itsensä helposti vaikka Kauppalehden protestilistalta.

Kuka muuten ostaisi Golffin, jos 3 ovinen 1.2TSI Comfortline maksaisi 35te perusvarustein? Jep, toimisi kuin Se Kuuluisa Junan Vessa mutta olisiko kuitenkaan hintansa väärti? Kyllä se kustannusoptimointi on ihan positiivinen asia oikein toteutettuna. Ja optimointia ei pidä sekoittaa ahneuteen, ne on kaksi eri asiaa.

Veljellä on Mazda6, vuosimallia 2004. Muuten hyvä ja toimiva kärry mutta se ruoste. Autosta on korjattu takaluukkua, takapyöräkoteloita yms., takuuseen kuitenkin. Nyt takaovien saumat ruostuu. Huollossa (tai missä lie olikaan) tiedettiin sanoa, että tehdas tiesi jo aiemmin vian olleen tuotantolinjalla mutta ei ollut mieltä lähteä korjaamaan sitä. Halvemmaksi tulee korjata ilmenneet vikatapaukset. Samalla tavalla kaikki muutkin autonvalmistajat "optimoivat" toimintaansa...

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.03.12 - klo:15:12
...Itse olen ratkaissut asian sillä tavalla, että en osta mitään muuta kuin sen mitä tarvitsen. Pitäkööt tunkkinsa.

Ja ajat VW:llä, ihan useammalla sellaisella?

Newman

#266
^ Miten ihmeessä voisin ajaa useammalla VW:llä? Toinen on vaimon. Pakko on muuten jollakin ajaa jos ei asu keskustassa. Ja kun ajaa paljon, sitten on ihan perusteltua ajaa sillä, minkä hyödyt syövät mahdolliset haitat. Optimointia tämäkin.

Voisin aivan yhtä hyvin ajaa yhdellä "preemiumilla" mutta kun perheessä tarvitaan kaksi autoa. Tarvitaan. Siis tarvitaan.

Tottahan toki voisimme ajaa myös halvemmilla autoilla. Mutta ei kai autovalintani olleet nyt puheenaiheena.


Newman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.03.12 - klo:16:11
Meni vissii palkoneen päivineen?

Moottoriin voi tehdä remonttia, mutta joku jakopään laitto on aivan eri asia kuin koneremontti jossa suurin osa liikkuvista osista laitetaan uusiksi.
Katsos kun itselläni ei ole aina tapana keventää kaikkea hymiöin. Uskalsin toivoa, että joka asiaan ei tartuttaisi niin kirjaimellisesti. Toivossa oli hyvä elää.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.03.12 - klo:17:32
^ Miten ihmeessä voisin ajaa useammalla VW:llä? Toinen on vaimon. Pakko on muuten jollakin ajaa jos ei asu keskustassa. Ja kun ajaa paljon, sitten on ihan perusteltua ajaa sillä, minkä hyödyt syövät mahdolliset haitat. Optimointia tämäkin.

Voisin aivan yhtä hyvin ajaa yhdellä "preemiumilla" mutta kun perheessä tarvitaan kaksi autoa. Tarvitaan. Siis tarvitaan.

Tottahan toki voisimme ajaa myös halvemmilla autoilla. Mutta ei kai autovalintani olleet nyt puheenaiheena.

Minäkun aikuisten oikeasti luulin, että ajat kahdella autolla yhtä aikaa...

Sanot, että VAG = skeida, silti TALOUDESSANNE, jossa autoja tarvitaan ja vieläpä paljon, on "optimoinnin" tuloksena päädytty KAHTEEN VAG-, siis skeidaan, autoon. Eli eikö tästä voida päätellä, että ne ovat kuitenkin vähiten skeidoja autoja sinun ja vaimosi tarpeisiin nähden, hintaluokka huomioiden? Tarkoittaako se myös, että kaikki muut merkit ovat vielä skeidompia?

Mun pointti, minusta toimit itse aivan samalla tavalla kuin nuo VAG-konsernin ekonomit, eli JÃ,,RKEVÃ,,STI kokonaisuutta optimoiden. Eli mitä "valitettavaa" siinä on?

Newman

Jos ei omia autojaan voi haukkua niin jo on kumma. Suhtaudun kaikkeen tekniikkaan epäilevästi. Se on vain järkevää. Olipa optimointia tai ei. Eihän ihminen oikeasti tarvitse kovinkaan paljoa, eikö totta?

Ja muista nyt hyvä mies, että jos joku "pilkkaa ekonomeja" niin se on vähän sama homma kuin että kaikki haukkuvat poliitikkoja. Se on vaan puhetta ja ajanvietettä, verbaaliakrobatiaa. Kärjistyksellä saadaan aikaan keskustelua. Ei oteta henkilökohtaisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy