TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Argento

Lainaus käyttäjältä: VW-golf-plus - 10.12.11 - klo:22:50
2.0 TDi koneeseen uusi turbo makso 1300 töineen. Merkkiliike hinku 1700 euroa. Tuossa pakosarja tulee myös mukaan koska on integroitu kapistus.

Minulla maksoi turbo 2.0 TDI:hin 800 euroa Professional Motorilta (www.professionalmotor.fi). Itse asennustyö otti varmaan noin 100 euroa. Ahdin oli kunnostettu ja sillä oli sama vuoden takuu kuin uudellakin Garretin turbolla. Täällä Kuopiossa yksi paikallinen merkkiliike oli tutkinut yhden tuollaisen Professional Motorilta ostetun turbon. Siinä oli välykset ja toleranssit paremmat kuin tehdasuudessa.

Kyselin tuon turbopajan hepulta, että uskaltaako mitään turbo-dieseleita enää ostaa turbojen kestämättömyyden takia, niin heppu vastasi, että jos olisin edellisellä viikolla kysynyt niin olisi vastannut, että MB 270 CDI:n turbo on kestävä, mutta sillä viikolla oli kolme sellaista poksahtanut.

Uusien PSA/Fordien 1.6-litraisten dieseleiden ongelma on surkean pieni öljytilavuus --> öljy likaantuu nopeammin --> lika tukkii suodattimia --> turbo sanoo poks. Kuulemma useita noin 50tkm ajettuja tuolla moottorilla varustettuja autoja on tullut Suomessa turboremonttiin.

Turbo-dieseleissa ongelma on kaksijakoinen:
- pakopaasujen lämpötilat on korkeammat kuin bensavehkeissä --> turbot altistuu korkeammille lämpötiloille
- paljon bensavapareiden omistajia on siirtynyt turbo-dieseleiden omistajiksi; ei aikaisempaa kokemusta turboista eli kovillakin pakkasilla heti lappu lattiaan, turbo punaiseksi ja kerralla virrat pois esim työpaikan parkkiksella --> kuuma turbo pyörii ja jäähdyttää itseään ilman että öljy kiertää --> turbo sanoo jossain vaiheessa poks.

Myös pitkät huoltovälit ovat ongelmallisia kahdesta syystä. Öljyjen voitelukyky heikkenee lähestyttäessä huoltovälin loppua ja moottorin ilmansuodattimen kyky suodattaa epäpuhtauksia heikkenee myös. Moottorin ilmansuodatin on ainoa suodatin ennen turbolle menevää puhdasta ilmaa ja oma turboremppani johtui nimenomaan siitä, että puhtaan puolen ilmassa oli päässyt turbon siiville epäpuhtauksia, jotka pyöristivät turbon siivet. Näin ollen turbon siivet eivät ole enää tasapainossa ja turbon pyöriessä 250000rpm rasittaa epätasapaino turbon akselia --> turbo sanoo poks. Juuri näin kävi minulle ja turbolla oli siinä vaiheessa ajettu 70tkm (autoon oli aikaisemmin jo vaihdettu turbo, joka siis kesti vain tuon 70tkm).

Kaikenkaikkiaan voin suositella tuota firmaa asiantuntemuksen, hintojen sekä asiakaspalvelun näkökulmasta.

re2

Lainaus käyttäjältä: finnman - 16.12.11 - klo:11:04
Päivän sarkasmi: Öjynkulutuksesta on varmaan se hyöty, että lisämäällä vajaa pari litraa öljyä vaihtovälien välissä, uusintuu öljy ja näin tukkeutuminen vähenee  ;D

Paitsi että varmaan se viskositeetiltaan kaikkein "paras" suodattunut öljy on se joka tihkuu ulos, sen sakkapaskan puolestaan jäädessä moottorin sisuksiin. :)

tet

Lainaus käyttäjältä: Argento - 16.12.11 - klo:11:52
- paljon bensavapareiden omistajia on siirtynyt turbo-dieseleiden omistajiksi; ei aikaisempaa kokemusta turboista eli kovillakin pakkasilla heti lappu lattiaan, turbo punaiseksi ja kerralla virrat pois esim työpaikan parkkiksella --> kuuma turbo pyörii ja jäähdyttää itseään ilman että öljy kiertää --> turbo sanoo jossain vaiheessa poks.

Mahtaako autoissa joissa tuo on ongelma, olla ohjekirjassa jotain ohjeistusta turbon jäähdyttelyyn? Jos on, niin sitten se menee kyllä kuskin piikkiin jos ei ole manuaalia luettu. Kun nämä turbot niin yleisiä nykyään ovat, soisi kaikkien hoitavan homman kuten VW on asian hoitanut näissä pikkuTSI-koneissa; sähköpumppu jäähdyttää vedellä turbon tarvittaessa ajon jälkeen ilman että kuskin tarvii siitä murehtia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.12.11 - klo:15:25Kun nämä turbot niin yleisiä nykyään ovat, soisi kaikkien hoitavan homman kuten VW on asian hoitanut näissä pikkuTSI-koneissa; sähköpumppu jäähdyttää vedellä turbon tarvittaessa ajon jälkeen ilman että kuskin tarvii siitä murehtia.
Onko tämä tosiaan näin? Eikö konetta tarvitse enää jälkikäytellä yhtään? Manuaalissa ei ollut asiasta mainintaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Newman - 16.12.11 - klo:15:27
Onko tämä tosiaan näin? Eikö konetta tarvitse enää jälkikäytellä yhtään? Manuaalissa ei ollut asiasta mainintaa.

Ainakin tässä CAXA-moottorissa (1.4L 90kW) asia on näin, uskoisin että myös 1.2-litraisessa koska siinä on tuo jäähdytyskonsepti muutenkin samanlainen. Moottoriohjain laskee ajon aikana turbon lämpökuormaa ja tarvittaessa pyörittää matalalämpökierron vesipumppua vielä moottorin sammutuksen jälkeen, pumppu voi pyöriä maksimissaan 8 minuuttia sammutuksen jälkeen. Ohjekirjassa asiaa ei mainita eikä minusta kuulukaan mainita; jos siellä kerrottaisiin kaikki asiat joista kuskin EI tarvitse huolehtia, tulisi manuaalista aika paksu. :D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Newman - 16.12.11 - klo:15:27
Onko tämä tosiaan näin? Eikö konetta tarvitse enää jälkikäytellä yhtään? Manuaalissa ei ollut asiasta mainintaa.

Ainakin minun Yetin manuskassa mainitaan näin (s.105)

"Kun moottoria on kuormitettu pitkään voimakkaasti, ei moottoria saa sammuttaa heti
ajon päättymisen jälkeen, vaan sen on annettava käydä tyhjäkäyntiä vielä noin 2 min. Näin estetään sammutetun moottorin liiallinen kuumentuminen vedenkierron pysähdyttyä."

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.12.11 - klo:15:31
Ainakin tässä CAXA-moottorissa (1.4L 90kW) asia on näin, uskoisin että myös 1.2-litraisessa koska siinä on tuo jäähdytyskonsepti muutenkin samanlainen. Moottoriohjain laskee ajon aikana turbon lämpökuormaa ja tarvittaessa pyörittää matalalämpökierron vesipumppua vielä moottorin sammutuksen jälkeen, pumppu voi pyöriä maksimissaan 8 minuuttia sammutuksen jälkeen. Ohjekirjassa asiaa ei mainita eikä minusta kuulukaan mainita; jos siellä kerrottaisiin kaikki asiat joista kuskin EI tarvitse huolehtia, tulisi manuaalista aika paksu. :D
Liekö sitten 1.4 132 kW -koneessa sama periaate?

Wekotin

Kuinka kovilla kierroksilla turbo pyörii tyhjäkäynnillä. Voitelu tosiaan päättyy moottorin sammumiseen, mutta vedellä jäähdytetään vielä tovin TSI:ssä jos on tarvetta. Tuon pumpun toiminnassakin on sitten eroja esim. Kaksois- ja yksöisahdettujen välillä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Newman - 16.12.11 - klo:15:35
Liekö sitten 1.4 132 kW -koneessa sama periaate?
Kaksoisahdetussa pumppu ei luonnollisesti jäähdytä välijäähyä, koska on ilmavälijäähy. Myös toiminta-aika oli muistaakseni enemmän kuin 480sek ja ei kuulu vikadiagnoosin piiriin edes välillisesti kuten 90kw:n koneessa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.12.11 - klo:15:42
Kaksoisahdetussa pumppu ei luonnollisesti jäähdytä välijäähyä, koska on ilmavälijäähy. Myös toiminta-aika oli muistaakseni enemmän kuin 480sek ja ei kuulu vikadiagnoosin piiriin edes välillisesti kuten 90kw:n koneessa.
Mitä tuo "vikadiagnoosin piiriin" tarkoittaa? Ja tarvitseeko tuon Polo GTI:n konetta jäähdytellä oikein vai ei?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Newman - 16.12.11 - klo:15:47
Mitä tuo "vikadiagnoosin piiriin" tarkoittaa? Ja tarvitseeko tuon Polo GTI:n konetta jäähdytellä oikein vai ei?

Tarkoittanee, että moottorinohjaus (tai mikä ikinä siellä asioita pitääkään silmällä) ei seuraa mitä siellä mahdollisesti tapahtuu eli mahdolliset virheet toiminnassa eivät rekisteröidy. Koneen jäähdytystarpeeseen Suomen oloissa suhtaudun itse vähän skeptisesti, sillä en usko normiajon kotimaisessa liikenteessä kuormittavan moottoria "pitkään ja voimakkaasti" edes moottoritiesiirtymissä. Sanon tämän tosin pienin varauksin, sillä kesärajoituksilla ja -helteillä pitkää matkaa taitettaessa voi kyllä olla aiheellista antaa lämpöjen laskea pysähdysten yhteydessä hetki ennen koneen sammuttamista. Samoin saattaa olla, jos on vetänyt autolla kuormaa tai auto on muuten vain raskaasti lastattu (ja moottorin tehot urakkaan nähden vähän alimitoitetut), mutta eiköhän se todellinen tarve vaadi Autobahnia, rata-ajoa tai vuoristoteitä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Kameleontti

#191
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 118kw, jakoketju vaihdettu ~75000km kohdalla.

EDIT: Niin ja auton vuosimalli on 2008
VCDS@Helsinki, PM

himppe

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 01.02.12 - klo:10:33
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 118kw, jakoketju vaihdettu ~75000km kohdalla.

Millaisia oireita ilmeni? Menikö remontinkorjuu takuuseen?

Kameleontti

Oireina:
- Huono käynnistyvyys, saattoi sammua saman tien kun avaimesta päästi irti, jäi käyntiin vasta useamman starttiyrityksen jälkeen.
- Epätasainen, ravistava tyhjäkäynti (satunnaisesti).
- Moottorivalon vilkahtelu reilummassa kiihdytyksessä -> vikakoodeja "Misfire on cylinder x" tms.
- Vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta.

Korjaus meni liikkeen piikkiin, koska auto on "Varma Ratkaisu -takuuvaihtoauto".
VCDS@Helsinki, PM

Jamppari

1.8 TSI 122/160 35.000 km mittarissa. Jakoketju, kiristin ja laakerisilta meni vaihtoon. Auto reilun 2 vuoden ikäinen. M-A ilmoitti suoraan että menee tehdaan piikkiin (auto ostettu eri liikkeestä).
M-A:n huollon ajanvaraukseen ehdin kertoa että päästövalo palaa, jolloin kaveri "arvasi" mistä kysymys.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Jamppari - 13.02.12 - klo:17:13
1.8 TSI 122/160 35.000 km mittarissa. Jakoketju, kiristin ja laakerisilta meni vaihtoon. Auto reilun 2 vuoden ikäinen. M-A ilmoitti suoraan että menee tehdaan piikkiin (auto ostettu eri liikkeestä).
M-A:n huollon ajanvaraukseen ehdin kertoa että päästövalo palaa, jolloin kaveri "arvasi" mistä kysymys.

Kiva, ettei kustannuksista tarvitse vääntää, mutta mikä tai kuka tuo M-A on? Matikaisen Auto vaiko jotain muuta?

Kotipitäjässä oli aikoinaan Matikaisen Auto, joka oli tunnettu asiakasystävällisestä takuupolitiikasta, mutta senkin firman Laakkoset ostivat jo 80-luvulla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.02.12 - klo:17:26
Kiva, ettei kustannuksista tarvitse vääntää, mutta mikä tai kuka tuo M-A on? Matikaisen Auto vaiko jotain muuta?

Kotipitäjässä oli aikoinaan Matikaisen Auto, joka oli tunnettu asiakasystävällisestä takuupolitiikasta, mutta senkin firman Laakkoset ostivat jo 80-luvulla.

Veikkaisin Mäkelän autoa.

Pakko myöntää että alkaa tämän 1.8:nkin omistamien olla jo varsin jännittävää :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Wekotin

^Itse veikkaan, että Metro Autoa.

Ihmetyttää kyllä edelleen nämä jakoketjuongelmat. Jotenkin haiskahtaisi öljynpaineen riittämättömyyteen höystettynä Longlifen tuomalla pitkällä huoltovälillä.

Jamppari

Sen verran tarkennusta. Kone siis 118/160 1.8 TSI.
M-A = Metro Autoi. Auto huollettu (eli öljyt vaihdettu :-X) elokuussa 2010. Pääasia itselleni oli, että vastaus kustannusten jakautumisesta tuli heti, eikä niistä tarvinnut alkaa vääntämään. ..Ja se, ettei jatkossa tarvitse niin paljon jännittää, milloin jakoketju pamahtaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.02.12 - klo:17:32
Ihmetyttää kyllä edelleen nämä jakoketjuongelmat. Jotenkin haiskahtaisi öljynpaineen riittämättömyyteen höystettynä Longlifen tuomalla pitkällä huoltovälillä.

Mitenkäs pitkä huoltoväli öljynpaineeseen vaikuttaisi, kunhan öljyä vain on tarpeeksi? Vai meinaatko koneen menevän moskaisesta öljystä tukkoon? Ei silti, ei longlifeä ole Suomen olosuhteisiin suunniteltu.

Itse veikkaisin ennemminkin liiallista säästämistä materiaalivahvuuksista ym. valmistajalle "turhia" kuluja aiheuttavista varmuuskertoimista.

Sande

Omalla 1,8 TSi:llä ajettu  24 000.... kestäis nyt vielä kuukauden päivät  :o
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Kapa

Kyllä niitä jakoketjuja on vaihdettu aina autoissa. Taisi vaan olla niin, että vanhoissa koneissa se löysä ketju oireili selkeästi. Hihnat, jotka vaihdetaan tietyn ajan välein on opettanut autoilijat huolettomiksi. Luullaan, että ketjut ovat ikuisia ja ketjupyörät ja kiristimet.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 13.02.12 - klo:18:31
Kyllä niitä jakoketjuja on vaihdettu aina autoissa. Taisi vaan olla niin, että vanhoissa koneissa se löysä ketju oireili selkeästi. Hihnat, jotka vaihdetaan tietyn ajan välein on opettanut autoilijat huolettomiksi. Luullaan, että ketjut ovat ikuisia ja ketjupyörät ja kiristimet.

Joo mutta lukemat ovat jotain muuta kuin 30tkm. Kyllä nollan sai heittää perään ennen.

Kapa

Kyllä ketjuja vaihdettiin useinkin, mutta monenkaan hajotessa ei hajonnut moottori. Turha sitä on 70 ja 80 lukujen autoja kehua ongelmattomiksi. Esim. Kuplan moottorin kestävyys oli hyvä, jos sillä yli 100000km pääsi. Se ero on, että silloin ei vietetty aikaa internetissä, eikä keskustelupalstoilla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 13.02.12 - klo:18:31
Kyllä niitä jakoketjuja on vaihdettu aina autoissa. Taisi vaan olla niin, että vanhoissa koneissa se löysä ketju oireili selkeästi. Hihnat, jotka vaihdetaan tietyn ajan välein on opettanut autoilijat huolettomiksi. Luullaan, että ketjut ovat ikuisia ja ketjupyörät ja kiristimet.

Valmistaja ei ilmoita ketjulle huoltoväliä, eli sen oletetaan kestävän moottorin iän.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kapa

LainaaValmistaja ei ilmoita ketjulle huoltoväliä, eli sen oletetaan kestävän moottorin iän.

Niinpä sitä keskusteluakin piisaa. Itse olen yhden ketjun hilppeineen vaihtanut. Oli Talbot 1.5 litrainen n. 160 tuhatta mittarissa. Oireili tyhjäkäynnillä rullatessa nykimällä.  Volvo B20:n tyyppivika oli nokka-akselin kuluminen, tosin yli 200 tuhatta mittarissa ja siinä myös ketjut hilppeineen vaihtoon. Nokka-akselin kuluneisuus ilmeni reippaammassa kihdytyksessä, jolloin paukutteli ihan kunnolla seosta pakosarjassa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 13.02.12 - klo:20:03
Niinpä sitä keskusteluakin piisaa. Itse olen yhden ketjun hilppeineen vaihtanut. Oli Talbot 1.5 litrainen n. 160 tuhatta mittarissa. Oireili tyhjäkäynnillä rullatessa nykimällä.  Volvo B20:n tyyppivika oli nokka-akselin kuluminen, tosin yli 200 tuhatta mittarissa ja siinä myös ketjut hilppeineen vaihtoon. Nokka-akselin kuluneisuus ilmeni reippaammassa kihdytyksessä, jolloin paukutteli ihan kunnolla seosta pakosarjassa.

Tuohon aikaan ketjun vaihto oli varmasti melkoisen halpaa verrattuna nykypäivään. Tänäpäivänä ketjunvaihto maksaa ~1500-2000â,¬, jos moottori sattuu säilymään ehjänä.

Kyllähän tuollainen reilusti alle 100tkm ajetun ketjun porsiminen on nykypäivänä täysin ala-arvoinen esitys.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kapa

Halpaa? No, kyllä siitä Talbotista joutui aika paljon muttereita irroittelemaan ja konettakin kallistamaan. No tuli kaverin kanssa homma tehtyä. Sama tänä päivänä ei varmaan halpaa, vaikka työntötankokone. Kyllähän ne periaatteessa ihan yksinkertaisia ovat, mutta ei se hinnoittelu ollut ihan rosvomentaliteettia, paitsi jos Volvoa korjasit, niin kallista se oli silloinkin. Aika pienestä sai 70-luvun lopussa maksaa 1000 markkaa, ja verrattuna sen ajan keskipalkkoihin, niin melkoinen kuluerä se oli.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.02.12 - klo:17:49
Mitenkäs pitkä huoltoväli öljynpaineeseen vaikuttaisi, kunhan öljyä vain on tarpeeksi? Vai meinaatko koneen menevän moskaisesta öljystä tukkoon? Ei silti, ei longlifeä ole Suomen olosuhteisiin suunniteltu.

Itse veikkaisin ennemminkin liiallista säästämistä materiaalivahvuuksista ym. valmistajalle "turhia" kuluja aiheuttavista varmuuskertoimista.

No juu tuo tukkoon meneminen lähinnä oli mielessä. Noita kuvia kun Audifinnsin puolelta katsonut, aika karmaisevia.

Toki myös tuo TSI:den kiristimen toiminta kylmällä koneella arveluttaa. 3.6l FSI:ssä on 2012 vuodelle modattu tota kiristintä siten, että alkaa kiristämään jo öljynvirtauksella 0,04l/min, kun aiempi versio kiristi 0,86l/min. Kohtalainen ero ja tämä tuli samalla kun öljypumpusta tuli samantyyppinen kun TSI:ssä 'duo-centric', jolloin öljynpainekin tiputettiin 5,7 bar --> 3,6bar. Toivottavasti myös TSI:ssä vastaavat modit on tehty kiristimeen jos ei ole jo.

jiku

LainaaVolvo B20:n tyyppivika oli nokka-akselin kuluminen, tosin yli 200 tuhatta mittarissa ja siinä myös ketjut hilppeineen vaihtoon. Nokka-akselin kuluneisuus ilmeni reippaammassa kihdytyksessä, jolloin paukutteli ihan kunnolla seosta pakosarjassa.


(Paitsi että Volvon B20:ssä rattaiden välissä ei ollut ketjua, vaan rattaat suoraan kampiakselilta nokka-akselille)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy