TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Filixon

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 08.12.11 - klo:14:59
Mielestäni tarjottu ehdotus on ihan asiallinen, en lähtisi tappelemaan enään tuosta. Auto kuitenkin 4 vuotta vanha ja 80tkm ajettu. Remontin jälkeen autosi on paremmassa kunnossa kuin ennen hajoamistaan eli hyödyt remontista.

En ota kantaa "tarjouksen" asiallisuuteen, mutta tätäkään kiistaa tuskin olisi syntynyt, jos VW:n takuu olisi pitempi, kuten esimerkiksi Peugeotin 5 v ja 100 tuhatta km, Hyundain 5 v ilman rajoitusta tai Kian 7 v ja 150 tuhatta km.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

Tämä auton "paraneminen" on kyllä mestaritason kusetus. Kuka tämänkin on saanut ajettua läpi. Pyydä Werther, että turbo korjataan tai vaihdetaan vaikka jostain lunastusautosta. Tällöin autosi ei tule paremmaksi.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.11 - klo:17:18
En ota kantaa "tarjouksen" asiallisuuteen, mutta tätäkään kiistaa tuskin olisi syntynyt, jos VW:n takuu olisi pitempi, kuten esimerkiksi Peugeotin 5 v ja 100 tuhatta km, Hyundain 5 v ilman rajoitusta tai Kian 7 v ja 150 tuhatta km.

Ei tietenkään olisi kiistaa jos takuu olisi voimassa, mutta nyt rempasta voi sumeilematta maksattaa monta sataa joka takuuaikana jäisi tehtaan tappioksi. Tarpeeksi monta vastaavaa tapausta niin kai se jossain näkyy, ainakin maine menee mutta mitäs siitä kun tulosta tulee ::)

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.12.11 - klo:17:19
Tämä auton "paraneminen" on kyllä mestaritason kusetus. Kuka tämänkin on saanut ajettua läpi. Pyydä Werther, että turbo korjataan tai vaihdetaan vaikka jostain lunastusautosta. Tällöin autosi ei tule paremmaksi.

Tämä on tosiaan aivan haistapaskaa, viime talvena kaverilla rikkoutumaton bmw nielaisi imusarjan läpät moottoriin kolmantena päivänä ostosta ja itselle jäi maksettavaa käsittääkseni loppuun 2 tonnia. Yksi mäntä ja kaikki kanget uusittiin, kuulemma se motti parani siitä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:15:58

Hyödynkö remontista niin paljon, että autoa vaihtaessa/Volkswagenia myydessäni voin ilmoittaa, että "Tässä yksilössä jakoketju on vaihdettu ja turboahdinkin on uusi, että se vaikuttaa sitten hintaan/välirahatoiveisiin"  :)

Ja JaskaPankuttaja: kyllä vaan, auto viettää adventtiaikaa edelleen valtuutetulla huoltokorjaamolla. Kuulemma varaosia on jouduttu tilaamaan, joten menee ainakin ensi viikkoon korjausoperaation valmistuminen...

Niin kuin Toukopoukokin sanoi, liikkeessä et hyödy mitään. Se on sitten kaksipiippuinen juttu, hyödytkö jos myyt yksityiselle. Jos ostaja ei tunne volkkaria, ja alat "mainostamaan" uutta ahdinta 80 000 ajetussa autossa, voi ostajalle tulla muut ajatukset mieleen ja kiertää kaukaa vw:n. Taas jos on vw asiantuntija ja fani, niin voi jopa kysyäkkin asiaa ja kauppa toteuttuu remontin vuoksi. Mielestäni parempi asia kuitenkin on, jos ei tarvitsisi remontteja mainostaa 80 000 ajetussa autossa.

Filixon

Jos turbon ei tarvitse kestää kuin 80 tuhatta kilometriä, olisin huonossa lykyssä voinut joutua vaihtamaan niitä edelliseen autooni omalla kustannuksellani kolme kertaa, mutta onneksi siinä oli perinteinen vapaasti hengittävä moottori.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.11 - klo:17:30
Jos turbon ei tarvitse kestää kuin 80 tuhatta kilometriä, olisin huonossa lykyssä voinut joutua vaihtamaan niitä edelliseen autooni omalla kustannuksellani kolme kertaa, mutta onneksi siinä oli perinteinen vapaasti hengittävä moottori.
Paljonko turbot yleensä kestää ilman jakoketju ongelmia,auto hyvin huollettuna?

Wekotin

Minusta oleellista olisi puhua kauanko moottorin tulisi kestää. Tuskin sieltä kuuluu eri komponentteja erotella. Ilman noita kuitenkin koko moottori on käyttökelvoton.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.12.11 - klo:17:57
Minusta oleellista olisi puhua kauanko moottorin tulisi kestää. Tuskin sieltä kuuluu eri komponentteja erotella. Ilman noita kuitenkin koko moottori on käyttökelvoton.
Tämä yksittäinen komponentti joka estää moottorin toiminnan on hiivatin kallis uusia ???
Toisin kuin esim.laturi tai startti.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.12.11 - klo:18:05
Tämä yksittäinen komponentti joka estää moottorin toiminnan on hiivatin kallis uusia ???
Toisin kuin esim.laturi tai startti.

Edelliseen, vähän käytettynä ostettuun autooni jouduin vaihdattamaan sytytyspuolan (kustannus töineen 170 euroa). Se oli ainut varsinainen käyntihäiriön aiheuttanut moottoripuolen vika 250 tuhannen ajokilometrin aikana.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.12.11 - klo:17:46
Paljonko turbot yleensä kestää ilman jakoketju ongelmia,auto hyvin huollettuna?
Itselläni on Golfissa 453tkm ajettu originaaliturbo vielä kiinni, vaihtaminen alkaisi olla vähitellen ajankohtaista kun alipainekello ei pysty enää säätämään ahtopaineita kunnolla ja siivet jumittavat. Sinänsä itse turbo ei vielä ole ihan finaalissa, ei se siellä mitään ylimääräisiä ääniä päästele, mutta mieluummin laittaa uuden (eli ebaystä korjatun vastaavan ;D) turbon samaan konkurssiin kun tuo on saanut tuolla painaa melkein tupla-ahdoilla välistä...

Että hjoo :) Kyllä tuo 80tkm vaihtovälikin aika lyhyeltä kuulostaa ;D

Kapa

Olisiko mahdollista, että pistettäisiin noiden turbojen hintoja näkyviin. Oma mielikuva on, että kunnostettu on puolta halvempi uutta. Varmaan, jos takuuta ei enää, niin turbokorjaamolle tie vie. En hirveästi ole noita turbovikoja lähipiirissä kuullut, ekä itselläni ole ollut ongelmia. Eikö nykyturboissa automaattisesti öljyä kierrätetä moottorin pysäyttämisen jälkeen, joten nuo laakeriviat lienevät melko harvinaisia.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.12.11 - klo:19:17
Itselläni on Golfissa 453tkm ajettu originaaliturbo vielä kiinni, vaihtaminen alkaisi olla vähitellen ajankohtaista kun alipainekello ei pysty enää säätämään ahtopaineita kunnolla ja siivet jumittavat. Sinänsä itse turbo ei vielä ole ihan finaalissa, ei se siellä mitään ylimääräisiä ääniä päästele, mutta mieluummin laittaa uuden (eli ebaystä korjatun vastaavan ;D) turbon samaan konkurssiin kun tuo on saanut tuolla painaa melkein tupla-ahdoilla välistä...

Paljonko arvelet autosi rahallisen arvon lisääntyvän tuon turboremontin jälkeen (kun tuolla edellä oli puhetta siitä että auto "paranee" kun se saa uuden turbo 80 tuhannen km:n tienoilla)?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

ram1

Oisko takaisinkutsu tuon öljyputken takia ollut asiaa.Kaikki pääsisi halvemmalla.Turha pelätä hunoa imagoa minun mielestä noista takaisinkutsuista.Se vaan osoittaisi, että kuluttajaakin arvostetaan.Tuo 700e on ihan ok, mutta kuitenkin kyseessä valmistusvirhe, mikä ei liity mitenkään, miten autoa ajetaan yms.Eikä mun mielestä auton arvo nouse jos siihen joku viallinen osa vaihdettu.Herättää vaan epäluottamusta, miksi tuollainen osa vaihdettu noinkin tuoreeseen autoon.Toki tuo myyntivaltti kyseisissä koneissa, jos niistä jotain tietää etukäteen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:19:26
...Eikö nykyturboissa automaattisesti öljyä kierrätetä moottorin pysäyttämisen jälkeen, joten nuo laakeriviat lienevät melko harvinaisia.
Ei, ainakaan TSI-moottoreissa. Jäähdytysnestettä kierrätetään erillisellä sähköpumpulla joissakin tilanteissa sammumisen jälkeen. Ei muuten kuulu vikadiagnostiikan piiriin ainakaan kaksoisahdetussa koneessa tuo pumppu. Tässä konstruktiossa ollaan kyllä säästetty kriittisissä kohteissa. Onkos Wetherin tapauksessa tuon pumpun toimintaakaan varmistettu.

Kapa

Lainaa...Eikö nykyturboissa automaattisesti öljyä kierrätetä moottorin pysäyttämisen jälkeen, joten nuo laakeriviat lienevät melko harvinaisia.
Ei, ainakaan TSI-moottoreissa.

Minulla ainakin on sellainen käsitys, että tuossa 1.2 TSIssä sellainen olisi. Ainakin siinä koneen pysäytettyä jonkun aikaa kuuluu sellainen hurina, joka paikallistuu öljyn kiertoon.

tn62634

Olen auttamattomasti ulkona nykytekniikasta, mutta mikä sen öljyn sinne tuuppaa kun paineet loppuu? Vai onko näissä sähköllä toimiva öljypumppu?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:20:26
Minulla ainakin on sellainen käsitys, että tuossa 1.2 TSIssä sellainen olisi. Ainakin siinä koneen pysäytettyä jonkun aikaa kuuluu sellainen hurina, joka paikallistuu öljyn kiertoon.
Minusta se on vesipumppu joka hurisee :-\

Kapa

LainaaVai onko näissä sähköllä toimiva öljypumppu?

No, mitäs luulet?

tn62634

Sanoinhan olevani ulkona nykytekniikasta. :) Siksi ihmettelen myös tuota ahtimen kestoa.

autofanaatikko

Uusi turbo maksaa noin 900-1600 euroa eli siinä hintahaarukassa ne VAG:n käyttämät turboahtimetkin on. Monissa VAG:n malleissakin turbo on itergroitu pakosarjaan ja se lisää hintaa kun tulee uusi turbo+pakosarja-kombinaatio.Kun vaihdetaan turbo vaihdetaan usein myös turbon öljyputki tai putkia, öljyputken tiiviste, pakosarjan tiiviste tai turbon ja pakosarjan välinen tiiviste, ruuveja, pinnapultit yms. Pilkkuhilpeille tulee äkkiä satanen tai kaksi tuohon turbon päälle. VAG:n X-osa eli tehdaskunnostettu turbo on jotain satasia halvempi kuin turbo mikä ei ole tehdaskunnostettu vaan on täysin uusi.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.11 - klo:19:27
Paljonko arvelet autosi rahallisen arvon lisääntyvän tuon turboremontin jälkeen (kun tuolla edellä oli puhetta siitä että auto "paranee" kun se saa uuden turbo 80 tuhannen km:n tienoilla)?
En usko että ainakaan oman autoni arvo tuosta oleellisesti lisääntyy turborempan jälkeen, todnäk. vaikutus jäänee satasiin.

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:19:26
Olisiko mahdollista, että pistettäisiin noiden turbojen hintoja näkyviin. Oma mielikuva on, että kunnostettu on puolta halvempi uutta. Varmaan, jos takuuta ei enää, niin turbokorjaamolle tie vie. En hirveästi ole noita turbovikoja lähipiirissä kuullut, ekä itselläni ole ollut ongelmia. Eikö nykyturboissa automaattisesti öljyä kierrätetä moottorin pysäyttämisen jälkeen, joten nuo laakeriviat lienevät melko harvinaisia.
Kyselin Fin-turbolta josko olisivat tuolle turbolle tehneet huoltoa, eivät kuulemma tee koska Garrett on kieltänyt VNT-turbojen huollot. Tarjosivat uutta turboa tilalle halvimmillaan 930â,¬. Ebaystä löytyy ilmeisesti ihan hyvin huollettuja kapistuksia siihen 400â,¬ pintaan.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.12.11 - klo:19:17
Itselläni on Golfissa 453tkm ajettu originaaliturbo vielä kiinni,
Että hjoo :) Kyllä tuo 80tkm vaihtovälikin aika lyhyeltä kuulostaa ;D
Hyvin on kestänyt jos olet varma ettei ole vaihdettu...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:20:26
Minulla ainakin on sellainen käsitys, että tuossa 1.2 TSIssä sellainen olisi. Ainakin siinä koneen pysäytettyä jonkun aikaa kuuluu sellainen hurina, joka paikallistuu öljyn kiertoon.

Kierrättää jäähdytysnestettä.

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.12.11 - klo:22:33
Kyselin Fin-turbolta josko olisivat tuolle turbolle tehneet huoltoa, eivät kuulemma tee koska Garrett on kieltänyt VNT-turbojen huollot. Tarjosivat uutta turboa tilalle halvimmillaan 930€. Ebaystä löytyy ilmeisesti ihan hyvin huollettuja kapistuksia siihen 400€ pintaan.

Professional motor kunnostaa, hinta alkaen 440â,¬.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

#173
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.12.11 - klo:22:48
Kierrättää jäähdytysnestettä.
Räsän turbolle(2.0TSI) ei mene samanlaista letkuhässäkkää kin 1.4TSI:ssä.Ei ole vielä selvinnyt onko nestejäähdytys?
En ole erityisemmin asiaan vielä perehtynyt.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 08.12.11 - klo:22:33
Ebaystä löytyy ilmeisesti ihan hyvin huollettuja kapistuksia [turboja] siihen 400â,¬ pintaan.

Jotkut vievät omat öljyt merkkihuoltoon. Mitähän tuolla tuumattaisiin, jos sinne veisi pian takuuajan päätyttyä lasahtaneen TSI:n turbon tilalle vaihdettavaksi kunnostetun vaihtoturbon? Mutta ihan vakavasti: Käytetäänkö näissä nykyisissä tekniikan ihmeissä ollenkaan ns. vaihto-osia vai ovatko kaikki tuliteriä tehdasosia?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

Nuori Werther,

Jäi pikkasen vielä epäselväksi. Vaihdettiinko sulle tuo öljyputki ja oletko tuonut tämän "putkiasian" korjaamoliikkeelle/maahantuojalle/kuluttaja-asiamiehen tietoisuuteen. Voi olla, että eivät ole tietävinäänkään moisesta ongelmasta ja vaihtavat sen tuossa ohimennen jakopääremontin yhteydessä jakopään "valmistusvikaan" vedoten. Vaadi ainakin saaka sekä vanhan jakopääkiristäjän, että uuden varaosanumerot selville, että varmasti siellä on uusi versio sisällä.

Tosiaan kysy niiltä suoraan, että miksi useissa samalla moottorilla varustetuissa autoissa tuo turbon voitelun paluuputki on vaihdettu, jopa ilman kustannuksia, uuteen versioon.

tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.12.11 - klo:19:59
Ei, ainakaan TSI-moottoreissa. Jäähdytysnestettä kierrätetään erillisellä sähköpumpulla joissakin tilanteissa sammumisen jälkeen. Ei muuten kuulu vikadiagnostiikan piiriin ainakaan kaksoisahdetussa koneessa tuo pumppu. Tässä konstruktiossa ollaan kyllä säästetty kriittisissä kohteissa. Onkos Wetherin tapauksessa tuon pumpun toimintaakaan varmistettu.

90kW-mallissa vesipumppu on epäsuoran vikadiagnostiikan piirissä. Ajon aikana tarkkaillaan pumpun käydessä lämpötilaeroa ahtoilman jäähdyttimen yli, jos se ei laske niin todetaan että pumpun täytyy olla rikki. Veikkaisin että 1.2-litraisessa sama homma, kun siinä on tämä samainen vesijäähdytteinen CAC kuin tässä 1.4l 90kW-mallissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VW-golf-plus

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.12.11 - klo:19:26
Olisiko mahdollista, että pistettäisiin noiden turbojen hintoja näkyviin.
2.0 TDi koneeseen uusi turbo makso 1300 töineen. Merkkiliike hinku 1700 euroa. Tuossa pakosarja tulee myös mukaan koska on integroitu kapistus.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.12.11 - klo:22:48
Professional motor kunnostaa, hinta alkaen 440â,¬.
Hmm... vaihtoehto se olisi sekin...

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.11 - klo:22:54
Jotkut vievät omat öljyt merkkihuoltoon. Mitähän tuolla tuumattaisiin, jos sinne veisi pian takuuajan päätyttyä lasahtaneen TSI:n turbon tilalle vaihdettavaksi kunnostetun vaihtoturbon? Mutta ihan vakavasti: Käytetäänkö näissä nykyisissä tekniikan ihmeissä ollenkaan ns. vaihto-osia vai ovatko kaikki tuliteriä tehdasosia?
Tuumaavat todennäköisemmin että olisi jollain asteella järkevämpää ostaa uusi turbo mutta eivätköhän he sen silti vaihtaisi tuntiliksataksalla. Eiköhän uusissa autoissa käytetä myös uusia osia, nuo vanhat rakkineet ovat asia erikseen :)

finnman

Päivän sarkasmi: Öjynkulutuksesta on varmaan se hyöty, että lisämäällä vajaa pari litraa öljyä vaihtovälien välissä, uusintuu öljy ja näin tukkeutuminen vähenee  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy