TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 30.11.11 - klo:12:13
Päivitystä omaan tilanteeseeni:

Sain tänään työpäivän keskelle vähemmän piristävän puhelinsoiton. Huoltokorjaamolta soitettiin "kustannusasioissa".

Jakoketjusta omalle lompakolleni jäisi 17 prosenttia, riihikuivassa mitattuna 350 euroa.

Seuraavaa kuuntelin pöyristyneenä: turbon osalta sekä tehdas että jälleenmyyjät eivät ole valmiita jakamaan kustannuksia. Yhdelläkään eurolla. Siis itse maksaisin 100 prosenttia, euroissa noin 1700.

Tämä ilman sen kummempia perusteita. Olenko ymmärtänyt automekaanikan amatöörinä jotain väärin? Eikö turbo hajonnut siitä syystä, että jakoketju venyi? Miten tehdas/jälleenmyyjä voi vetäytyä KOKONAAN kustannusvastuusta?

Lisäksi lompakkoa köyhdyttävät jatkotutkimukset, joissa "tutkitaan, mitkä laakerit pitää vaihtaa" ja mitä muita vaurioita itse moottori on saanut. "Tehdashan sitten ei vastaa millään tavoin mahdollisesta moottorin vaihtamisesta".

Kuulemma noiden "jatkotutkimusten" kustannukset sisältyvät "valtaosin" (80-prosenttisesti) jakoketjuoperaatioon.

Olen täysin pöyristynyt tästä ns. asiakaspalvelusta ja siitä, miten Suomen automarkkinoita vuodesta toiseen hallitseva konserni pallottelee ja nöyryyttää asiakkaitaan.

Mutta kuten olen aiemmin sanonut, tämä ei tähän jää...

Käsittämätöntä!

JOS tuo vika on ollut tukkeutuneessa öljyputkessa, niin sekä turbo, että jakoketju ovat molemmat seurauksia tuosta. Ei turbon eikä jakoketjun kuuluu noilla kilometreillä hajota. Ei tuo turbon hajoaminen ole mikään erillinen tapaus joka johtuu normaalista kulumisesta, kuten ei se jakoketjukaan. Olet ensimmäinen omistaja ja huolto-ohjelman mukaan huollettu. Ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä maksajasta. Maksimissaankin vain osan töistä pitäisi tulla sinulle kustannukseksi.

Kannattaa sitten kyseenalaistaa miksi yhtäkkiä olivat halukkaita vaihtamaan sen öljyputken, jos vika ei muka siitä johtunut.
Voimia!

Jatimatic

Minun tietääkseni nämä jakoketjuongelmat koskevat nimenomaan tuota BMY-konetta ja en ole varma onko kaksoisahdettuja 1.4 litran koneita muilla mallimerkinnöillä myyty. Aivan varmasti muissakin moottoreissa on joskus jakopääremontteja tarvittu, mutta kaksoisahdetussa kyseessä on nimenomaan hyvin yleinen tyyppivika. Muut lienevät enemmänkin yksittäistapauksia.

Lainaa
Hypännyt jakoketju ei turboa riko, mikä sen oli siis rikkonut? Juuri se Wekottimen mainitsema suunnittelumoka-öljyputki?

Tietääkseni ongelmat alkavat siitä, että turbon öljyputki pääsee kuumenemaan liiaksi ja öljy karstoittuu. Kun öljynvaihtoväli on vielä pitkä eli jopa 30 000 kilometriä, tämä ei ainakaan pienennä ongelmaa. Jos itselläni olisi kaksoisahdettu TSI, jota en kyllä varmasti ikinä osta, vaihtaisin öljyt ehdottomasti 15 000 kilometrin välein.

Öljyn karstoittuminen johtaa voitelun huononemiseen ja turbo saattaa päästä pyörimään liian vähillä öljyillä ja hajota. Samoin karstoittunut öljy johtaa siihen, että öljynpaineella toimiva jakopään ketjun kiristys ei saa kiristettyä ketjua kunnolla, ketju pääsee nousemaan hampaalla ja kuluu järkyttävän nopeasti. Oma lukunsa on myös se, että jos auto sammuu vaikka ylämäkeen lähtiessä tai sitä työnnetään vaihde päällä taaksepäin, saattaa ketju päästä hyppäämään pyörällä koska koneen ollessa sammuksissa ei ole öljynpainetta ja ketjun kiristys ei toimi.

Kaiken kaikkiaan kyseinen moottori on hämmästyttävän huonosti suunniteltu ja loistava osoitus siitä, että VAGilla on ollut kohtuuton kiire saada tavaraa äkkiä myyntiin ennen kuin kilpailijat ehtivät, vaikka tuote olisi kuinka pahasti keskeneräinen. Lisäksi tehtaan ja maahantuonnin kiertely, välttely ja selittely ovat omiaan pilaamaan merkin mainetta.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Jatimatic - 03.12.11 - klo:13:38
Jos itselläni olisi kaksoisahdettu TSI, jota en kyllä varmasti ikinä osta, vaihtaisin öljyt ehdottomasti 15 000 kilometrin välein.

Taidanpa kysyä seuraavassa longlife-huollossa, joka on järjestyksessä vasta toinen, mitä mieltä merkkihuolto olisi tuosta siirtymisestä öljynvaihtoon 15 tuhannen välein. Jos he kannattavat siirtymistä, he samalla myöntävät tyyppivian. Jos eivät kannata, he ottanevat jatkossa täyden vastuun mahdollisesta rikkoutumisesta. Jos valinta jää minulle, jatkanen entiseen tapaan huoltoja longlife-välein â€" kuitenkin hyvin tietoisena valmistajan virhevastuusta.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.12.11 - klo:15:44
Taidanpa kysyä seuraavassa longlife-huollossa, joka on järjestyksessä vasta toinen, mitä mieltä merkkihuolto olisi tuosta siirtymisestä öljynvaihtoon 15 tuhannen välein. Jos he kannattavat siirtymistä, he samalla myöntävät tyyppivian. Jos eivät kannata, he ottanevat jatkossa täyden vastuun mahdollisesta rikkoutumisesta. Jos valinta jää minulle, jatkanen entiseen tapaan huoltoja longlife-välein â€" kuitenkin hyvin tietoisena valmistajan virhevastuusta.

Kysyin tuota asiaa Laakkoselta. Sanoivat, että kun kerran LL-huolto on niin käytä sitä vaan, hyvin kestävät öljyt 30 000 tai 2 vuotta.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.12.11 - klo:23:30
Kysyin tuota asiaa Laakkoselta. Sanoivat, että kun kerran LL-huolto on niin käytä sitä vaan, hyvin kestävät öljyt 30 000 tai 2 vuotta.

Pitänee uskoa merkkihuoltoa, kun heillä on asiantuntemusta ja myös virhevastuuta. Kyllähän siellä kuunnellaan asiakastakin: vaihdettiin hiljan turbon öljyputki suojattuun malliin toivomuksestani.

Nyt on ajoa niin vähän, että 2 vuoden määräaika täyttyy ennen kuin kilometit ovat lähelläkään 30 tuhannen lisäkilometrin rajaa. Kaipa aikarajan ja kilometrimäärän on tarkoitus kompensoida toisiaan. Näillä mennään...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.12.11 - klo:23:50
Pitänee uskoa merkkihuoltoa, kun heillä on asiantuntemusta ja myös virhevastuuta. Kyllähän siellä kuunnellaan asiakastakin: vaihdettiin hiljan turbon öljyputki suojattuun malliin toivomuksestani.

Nyt on ajoa niin vähän, että 2 vuoden määräaika täyttyy ennen kuin kilometit ovat lähelläkään 30 tuhannen lisäkilometrin rajaa. Kaipa aikarajan ja kilometrimäärän on tarkoitus kompensoida toisiaan. Näillä mennään...

Sama täällä. Nyt auto 1 vuosi ja kohta 3 kk. Mittarissa 14 500. Mullakin ajot vähenevät.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.12.11 - klo:23:30
Kysyin tuota asiaa Laakkoselta. Sanoivat, että kun kerran LL-huolto on niin käytä sitä vaan, hyvin kestävät öljyt 30 000 tai 2 vuotta.
Minulle ei ole selvinnyt millä autolla/moottorilla skriko ajaa?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 04.12.11 - klo:00:00
Minulle ei ole selvinnyt millä autolla/moottorilla skriko ajaa?

Scirocco 1.4 TSI 160 hv, manuaali. Kättöönotettu 10.9.2010.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.12.11 - klo:00:01
Scirocco 1.4 TSI 160 hv, manuaali. Kättöönotettu 10.9.2010.
Kuinka tuolla mopoautolla kerkiää?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Jatimatic - 03.12.11 - klo:13:38
Minun tietääkseni nämä jakoketjuongelmat koskevat nimenomaan tuota BMY-konetta ja en ole varma onko kaksoisahdettuja 1.4 litran koneita muilla mallimerkinnöillä myyty...
CAVD on 118kW 1.4 TSI on tämä uudempi tuotos. Tässä pitäisi tuo öljyputki mennä eri tavalla.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 04.12.11 - klo:00:05
Kuinka tuolla mopedilla kerkiää?

6.5. kortti kolmatta kertaa hyllylläe. Tällä autolla ekaa kertaa. Ovat mitanneet todellista tehoa 190 hv. Jossain testattiin vakio autolle 0-100 7,2 vaikka tehdas ilmoittaa 8,0. Itse en paljoa revittele, enkä noita tehoja tarvitse,enkä juuri käytä. Hyvin on neitimäistä ajeluni. Se 122 heppanen tuntui vaan ihan kuin ajelis Golfilla. Toi oli ajoltaan paljon sporttisempi. Siksi valinta osui 160 hv malliin.

Filixon

Minun 1,4 TSI:ssä on 140 hv. Kertaakaan en ole mitannut niitä ulos. Hevosvoimat tulivat tavallaan kaupanpäällisinä, kun halusin GPlussan keväällä 2008 automaattina, eikä silloin ollut vähempitehoista vaihtoehtoa valittavana. Mutta kuten sanottu, näillä mennään...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 04.12.11 - klo:00:31
Minun 1,4 TSI:ssä on 140 hv. Kertaakaan en ole mitannut niitä ulos. Hevosvoimat tulivat tavallaan kaupanpäällisinä, kun halusin GPlussan keväällä 2008 automaattina, eikä silloin ollut vähempitehoista vaihtoehtoa valittavana. Mutta kuten sanottu, näillä mennään...

En minäkään ole omasta autostani tehoja mitannut. Olen vaan lukenut lehdistä ja katsellut muiden mittaamia tuloksia. 122 1.4 TSI:stäkin oli mitatu 135 hv. Ainakin joskus Saksassa vakuutusmaksut menivät tehojen mukaan ja siksi järjestään Saksalaisissa autoissa on enemmän todellisia tehoja kuin esim. Japseissa. Jos VW ilmoittaa 160 hv ja Toyota 220, niin totuudessa niissä voi olla samat 190 hv.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.12.11 - klo:00:41
En minäkään ole omasta autostani tehoja mitannut.

Tarkoitin tuolla "tehojen ulosmittaamisella" lähinnä sitä, että en ole ajossa käyttänyt auton tehoja lähelläkään maksimia. Mutta semmoinen on tuntuma, että sillä kyllä ennättää sen kuin on tarpeellista.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 04.12.11 - klo:00:47
Tarkoitin tuolla "tehojen ulosmittaamisella" lähinnä sitä, että en ole ajossa käyttänyt auton tehoja lähelläkään maksimia. Mutta semmoinen on tuntuma, että sillä kyllä ennättää sen kuin on tarpeellista.

Väärin ymmärsin. En minäkään ole kun muutaman kerran kierrokset lähelle punarajaa nostanut. Silloinkin lähti kortti heti. Ei niitä tehoja juuri uskalla käyttää kun poliisit on joka nurkassa ja sakot kovia.

Nuori Werther

Ehkä vaihteeksi hitusen jotain positiivista murheellisen ja voimiavievän TSI-ongelmatapaukseni osalta.

Saatuani huoltokorjaamon välittämän ehdotuksen kustannustenjaosta (kts. edelliset viestit) kirjoitin adrenaliinin ja tunneryöpyn puuskassa pitkähkön ja hyvinkin suorasanaisen sähköpostisepustuksen siitä, mitä mieltä olen koko prosessista: sen syistä, asiakaspalvelusta, kustannusten jakamisesta ym.

En nyt sen tarkemmin lähde viestin sisältöä täällä jakamaan, mutta mm. ihmettelin, onko VV-Autotalojen viime tilikaudella (2010) tekemä liikevoitto (lähes 300 000 euroa, lähde: kaupparekisteri) tullut vastaavanlaisella asiakaspalvelulla. Ilmoitin myös, että olen valmis riitauttamaan asian muissa toimielimissä, jos maahantuojan/tehtaan toiminta ja "käyttäytyminen" ei ole suoraselkäisempää/asiallisempaa.

Tämä viesti lähti viidelle "päällikkötason" henkilölle niin maahantuojan johtoportaaseen kuin parille autotalonjohtajallekin.

Noin kaksi tuntia tästä sain soiton huoltokorjaamon työnjohtajalta, joka ilmoitti jokseenkin seuraavaan tapaan, että he ehdottavat eteenpäin (maahantuojalle/tehtaalle?), että kustannustenjakoa tultaisiin tarkastelemaan uudelleen.

Lupasivat ilmoittaa lisää viimeistään seuraavana maanantaina (toissapäivänä). Näin tapahtuikin, mutta puhelun informaatioarvo oli melko vähäinen:

H(uolto): Teidän VW:nne on edelleen täällä meillä korjattavana?
M(inä): Kyllä, toivottavasti ainakin, sillä minulla kyseinen auto ei ainakaan ole.
H(huolto): Heh, niin...Halusin vain ilmoittaa, että auto on edelleen täällä meillä korjattavana.
M(inä): Kiitos tiedosta.

No, tänään oli jätetty puhelinvastaajaan viesti, jonka mukaan itse moottorissa (laakerit ym.) ei olisi vaurioita. Ja että turboahtimen "kustannuskiistaan" tullaan palaamaan myöhemmin.

To be continued... :-\

DyyD

Voimia ja jaksamista edelleen. Harmittaa suunnattomasti, kun en saanut nähdä alunperin laskuja omasta korjauksesta. Ne olisivat tässä vaiheessa muille arvokkaita, olisi jotain milla lyödä takaisin. Toivottavasti homma selviää, valmistusvikahan se on jokatapauksessa.

Nuori Werther

Uunituoretta tilitystä:

Huoltoneuvoja soitti ja ilmoitti uudesta kustannustenjaosta:

Jakoketjusta minun osuus on 0 % (ennen "ärähtämistäni" 13%, 350 euroa) ja turboahtimesta 45%, 700 euroa (aiemmin 100 %, 1700 euroa).

Virallisen selityksen mukaan ketjussa oli "valmistusvirhe", joka aiheutti venymisen, mutta sillä ei ollut tekemistä ahtimen hajoamisen kanssa vaan ahdin hajosi liian vähäisen öljymäärän takia.

Kuulemma ketjuja on vaihdettu, mutta on myös ollut tapauksia, jossa ahdin ei ole kärsinyt vaurioita.

Tämä siis huolimatta siitä, että anturi ei ilmoittanut liian vähäisestä öljystä, eikä myöskään säännöllisesti tekemäni "manuaalinen" tarkastus öljytikulla kertonut öljynpuutteesta.

Katsovat, että saan "hyötyä" uudesta ahtimesta, joten joutuisin maksamaan tuon 700 euroa.

Tähän on tultu: useammassakin tänne kirjoittamassani tekstissä olen todennut, että näin valtamerkki ja "isot pojat" yrittävät väsyttää tyytymätöntä asiakasta. Pallottelevat, kunnes asiakas sanoo, että minä maksan, jotta tämä vääntö loppuu. Ja nyt olen itse aika lailla huuli pyöreänä, mitä tehdä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:11:47
Katsovat, että saan "hyötyä" uudesta ahtimesta, joten joutuisin maksamaan tuon 700 euroa.

Tämmöinen kanta on myös kuluttajariitalautakunnalla jos asian sinne vie, sinun osuutesi voi olla tietysti erisuuruinen heidän suosituksissaan mutta katsovat tosiaan että autosi paranee kun siihen asennetaan uusi ahdin.

Toki tuota kannattaa kuitenkin tingata vielä maahantuojan tai vaikka tehtaankin kanssa, kun kerta öljymääräkään ei ole ollut liian vähäinen ja kuitenkin siihen vetoavat. Turbon rikoutuminenhan johtuu ihan selvästi siitä väärin vedetystä öljyputkesta, joten sikäli heidän selityksensä on täyttä tuubaa.

Mutta tuolla omavastuuosuudella en lähtisi asiaa riitauttaamaan koska kuluttajariitalautakunnan näkemyksessä osuutesi saattaa olla isompikin, ja juuri tämän varaanhan siellä nyt maahantuojakin asiaa laskeskelee.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:11:47

Tähän on tultu: useammassakin tänne kirjoittamassani tekstissä olen todennut, että näin valtamerkki ja "isot pojat" yrittävät väsyttää tyytymätöntä asiakasta. Pallottelevat, kunnes asiakas sanoo, että minä maksan, jotta tämä vääntö loppuu.

Jäpitä vastaan loppuun saakka jos sinulla on faktat puolellasi, tää vaan on nykypäivää.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Wekotin

#140
Kysyitkö miksi vaihtoivat öljyputken uuden tyyppiseen, huvin vuoksiko?

Eli valmistajan mukaan kaksi "valmistusvikaa" sattui täsmälleen samalla hetkellä. Jakopää venyi ja vielä erillisenä tapauksena turbo nyt van sattui leikkaamaan kiinni samalla hetkellä, mutta öljyn vähyyteen. Hei miltä tämä kuullostaa! Eihän ne voi itsekään tohon uskoa. Kannattaa myös lotto pistää vetämään, on todennäköisyydet sen verran pienet. Kaikki johtuu siitä pirun öljyputkesta, joka ei enää päästänyt öljyä läpi joten öljyn vähyyteenpä hyvin hajosi, mutta ei omistajan huolimattomuuteen.

Edit: ääh... Se olikin Filixon jolle toi putki oli vaihdettu. Sorry sekoilu.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:11:47
Virallisen selityksen mukaan ketjussa oli "valmistusvirhe", joka aiheutti venymisen, mutta sillä ei ollut tekemistä ahtimen hajoamisen kanssa vaan ahdin hajosi liian vähäisen öljymäärän takia.
En tyytyisi minäkään tuohon selitykseen. Minulle merkkihuolto vaihtoi pyynnöstäni veloituksetta turbon öljyputken lämpöeristettyyn malliin, jotta mahdolliset jakoketju- ja turbovauriot voitaisiin ehkäistä ennalta ainakin öljyputken osalta. Tuskinpa he rupesivat puolentoista tunnin työhön ihan ilman perusteita: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg177090#msg177090

Olen itse auton käytön osalta nykyään niin riippumaton, että olen ongelmatilanteissa (ainakin toistaiseksi, kop kop...) voinut ilmoittaa merkkihuollossa, että tyyppivioista en maksa mitään... ottakaa sitten ongelmakapine vaikka omaksenne.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Nuori Werther

Soitin kuluttajaneuvojalle, joka kertoi, että tuo 700 euroa on "siinä ja siinä", kannattaako tapaustani riitauttaa.

Tuttu, enemmän autotekniikkaa tunteva asiantuntija, puolestaan kertoi juuri samoja juttuja kuin täällä foorumillakin on kirjoitettu. Huumorimiehenä heitti ilmoille (retorisen) kysymyksen: "Aiotko jatkossa ajaa VW:lla"?

Saa nähdä, josko tässä vielä jaksaisi potkia vastaan.

Milloin (suomalaisesta) yhteiskunnasta on tullut sellainen, jossa lähes joka hetki pitää vääntää, tapella ja/tai taistella "oikeuksiensa" puolesta? >:(

Vai onko tämä aina ollut tällaista?

toukopouko

Mielestäni tarjottu ehdotus on ihan asiallinen, en lähtisi tappelemaan enään tuosta. Auto kuitenkin 4 vuotta vanha ja 80tkm ajettu. Remontin jälkeen autosi on paremmassa kunnossa kuin ennen hajoamistaan eli hyödyt remontista.

Ymmärrän kyllä että ainahan se **tuttaa kun auto hajoaa ja suht iso lasku odottaa pöydällä.

PS. Omassakin jakoketju rallattelee käynnistettäessä, sitä tässäkin vaan odotellaan että koska tapahtuu se "viimeinen käynnistys" ja aletaan arvuuttelemaan että mitä korjataan ja kuka maksaa ;D

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:14:30
Milloin (suomalaisesta) yhteiskunnasta on tullut sellainen, jossa lähes joka hetki pitää vääntää, tapella ja/tai taistella "oikeuksiensa" puolesta? >:(

Vai onko tämä aina ollut tällaista?

Ilman omakohtaista kokemusta sanon, että on. Ongelmahan ei nyt varsinaisesti ole yhteiskunnassa (lue: sen rakenteissa), vaan ihmisissä ja ihmisten perusluonne ei ole vuosituhansien saatossa muuttunut mihinkään. Itsekkäitä, ahneita, pikkumaisia pieniä eläimiä ollaan, vaikka muuhunkin toki kyetään. Bisneksessä vain nuo ensinmainitut jylläävät. Jos kaikki olisi mennyt ihmisluonteen parempien puolien pohjalta, et olisi huollon ja maahantuonnin kanssa joutunut tappelemaan hetkeäkään, vaan auto olisi korjattu muiden piikkiin. Mutta kun se autosi korjaaminen maksaa ja se on (ainakin lyhyellä aikavälillä) heiltä pois ja jos he vielä erehtyisivät myöntämään ongelman olevan moottorin suunnittelussa, niin sittenhän samanlaisia tapauksia olisi pahimmillaan ovella jonoksi asti, kaikki käsi ojossa. Ei sellainen sovi, siinähän voisi jonkun työpaikka joutua uhatuksi. Yritetään siis nyhtää asiakkaalta se mikä voidaan. Sitäkään ei tarvitse hirveästi pelätä, että asiakas vetäisi herneet nenään ja veisi rahansa muualle. Kyseessähän on kuitenkin aina "vain se yksi asiakas" ja kun meininki on kaikkien merkkien huollossa pitkälti samanlaista, saattaa hän vielä ihan hyvin palatakin takaisin vanhaan tuttuun merkkiin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:14:30
Soitin kuluttajaneuvojalle, joka kertoi, että tuo 700 euroa on "siinä ja siinä", kannattaako tapaustani riitauttaa.

Nyt en ruvennut selaamaan esiin Nuoren Wertherin "kärsimysten" alkuhistoriaa, mutta voisin olettaa, että jos N. Werther olisi ostanut autonsa uutena kyseisestä merkkiliikkeestä ja huollattanut sitä siellä ohjelman mukaisesti, asia olisi ollut jokseenkin selvä: merkkiliike olisi korjannut auton veloituksetta asiakassuhteen vaalimisen ja virhevastuun perusteella, vaikka vääntöä siinäkin olisi tarvittu.

Mitä tästä sitten opitaan? Pitääkö VW huollattaa aina merkkiliikkeessä? Pitääkö käytetty VW ostaa vain merkkiliikkeestä? Pitääkö käytetyn VW:n ostamista välttää? Pitääkö VW:n ostamista yleensäkin välttää?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:14:30
Soitin kuluttajaneuvojalle, joka kertoi, että tuo 700 euroa on "siinä ja siinä", kannattaako tapaustani riitauttaa.

Tuttu, enemmän autotekniikkaa tunteva asiantuntija, puolestaan kertoi juuri samoja juttuja kuin täällä foorumillakin on kirjoitettu. Huumorimiehenä heitti ilmoille (retorisen) kysymyksen: "Aiotko jatkossa ajaa VW:lla"?

Saa nähdä, josko tässä vielä jaksaisi potkia vastaan.

Milloin (suomalaisesta) yhteiskunnasta on tullut sellainen, jossa lähes joka hetki pitää vääntää, tapella ja/tai taistella "oikeuksiensa" puolesta? >:(

Vai onko tämä aina ollut tällaista?


Siis tilanne on edelleen päällä?
Auto hajosi marraskuun alussa eikä vieläkään ole kunnossa?

No joo, asiakaspalvelua...

Autohan pitää laittaa kuntoon ja sitten vasta katsoa kuka maksaa ja minkä verran.
Nain ainakin oikea asiakaspalvelu tekee...

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.11 - klo:15:34
Mitä tästä sitten opitaan? Pitääkö VW huollattaa aina merkkiliikkeessä? Pitääkö käytetty VW ostaa vain merkkiliikkeestä? Pitääkö käytetyn VW:n ostamista välttää? Pitääkö VW:n ostamista yleensäkin välttää?

Faija osti vajaa vuosi sitten käytetyn Passatin merkkiliikkeestä, saman merkkiliikkeen täydellä huoltohistorialla ja sama liike oli auton uutenakin myynyt. Vuoden takuun antoivat kilometrirajoituksella. Keväällä alkoi vaihteisto ja kytkin temppuilemaan, kolme kuukautta kesti tällä myyneellä liikkeellä ihmetellä asiaa ja teettää maksullisia tutkimuksia. Loppukanta oli, että ei ole mitään vikaa (*) ja vaikka olisikin niin hinnassa ei tulla vastaan senttiäkään. Syyksi sanottiin se, että tuon takuun kilometriraja oli nyt syksyllä mennyt juuri ja juuri umpeen. Eli ei mitään takuuta siitäkään, asiakasta kusetetaan niin paljon kuin kehdataan ja venkoillaan kunnes se kyllästyy ja luovuttaa. Faijakin luovutti ja vaihtoi Volvoon. Kuulemma toinenkin Volkkari on lähdössä vaihtoon kunhan tulee kolarikorjauksesta (jakeluauto tuuttasi pihatieltä kylkeen), ettei tarvitse enää kyseisen liikkeen kanssa asioida.

Itsekin kyllä olen tässä sen verran varpaillani, että ainakin jos nyt autoa vaihtaisi niin ainakaan Volkkaria ei tulisi. Autoissa ei sen enempää vikaa kuin muissakaan, mutta tuo maahantuoja/huolto-organisaatio on sellainen jonka kanssa ei ole missään tilanteessa haluaisi asioida.

(*) Kolmas osapuoli tarkisti auton loppukesästä ja tuomio-oli, että koko kytkin uusiksi alkuun. Sitten katsotaan onko vikaa vaihteistossa. Hinta-arvio 2500 euroa.

Nuori Werther

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 08.12.11 - klo:14:59
Mielestäni tarjottu ehdotus on ihan asiallinen, en lähtisi tappelemaan enään tuosta. Auto kuitenkin 4 vuotta vanha ja 80tkm ajettu. Remontin jälkeen autosi on paremmassa kunnossa kuin ennen hajoamistaan eli hyödyt remontista.

Ymmärrän kyllä että ainahan se **tuttaa kun auto hajoaa ja suht iso lasku odottaa pöydällä.

PS. Omassakin jakoketju rallattelee käynnistettäessä, sitä tässäkin vaan odotellaan että koska tapahtuu se "viimeinen käynnistys" ja aletaan arvuuttelemaan että mitä korjataan ja kuka maksaa ;D


Hyödynkö remontista niin paljon, että autoa vaihtaessa/Volkswagenia myydessäni voin ilmoittaa, että "Tässä yksilössä jakoketju on vaihdettu ja turboahdinkin on uusi, että se vaikuttaa sitten hintaan/välirahatoiveisiin"  :)

Ja JaskaPankuttaja: kyllä vaan, auto viettää adventtiaikaa edelleen valtuutetulla huoltokorjaamolla. Kuulemma varaosia on jouduttu tilaamaan, joten menee ainakin ensi viikkoon korjausoperaation valmistuminen...

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 08.12.11 - klo:15:58

Hyödynkö remontista niin paljon, että autoa vaihtaessa/Volkswagenia myydessäni voin ilmoittaa, että "Tässä yksilössä jakoketju on vaihdettu ja turboahdinkin on uusi, että se vaikuttaa sitten hintaan/välirahatoiveisiin"  :)

Liikkeessä et varmasti saa siitä yhtään enempää, yksityiselle myydessä ainakin itse ostajana pitäisin uutta ahdinta hyvinkin positiivisena asiana.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy