TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 22.11.11 - klo:19:37
Kuitissa lukee nimikkeen/työselitteen kohdalla, että Neste City Pro W LL 5W/30. Tampereen Öljytukun linkki lähti "diplomaattisen" kummastelun kera huoltomekaanikolle (joka väitti kyseistä litkua "vääräksi" huolto-ohjelman kannalta), jonka kanssa viereenkirjoittanut on asioinut


Huomatsiko että linkin öljy on Neste City Pro W LL III 5W-30?

Siellä on toinenkin öljy samantyylisellä nimellä, Neste City Pro LL 5W/30, joka on vain VW 502.00/505.00. Riittääkö tuo auton ohjekirjan mukaan?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.11.11 - klo:21:49
Huomatsiko että linkin öljy on Neste City Pro W LL III 5W-30?

Siellä on toinenkin öljy samantyylisellä nimellä, Neste City Pro LL 5W/30, joka on vain VW 502.00/505.00. Riittääkö tuo auton ohjekirjan mukaan?


Itse tulkkasin tuon kuitin merkinnän siten että kyseessä olisi ollut juurikin tuo city pro W LL III, kun tuossa toisessa ei ole tuota W-kirjainta lainkaan nimessä.

Paljonko autolla on muuten ajettu kyseisen öljynvaihdon jälkeen?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Wekotin

#92
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.11.11 - klo:21:49
Huomatsiko että linkin öljy on Neste City Pro W LL III 5W-30?

Siellä on toinenkin öljy samantyylisellä nimellä, Neste City Pro LL 5W/30, joka on vain VW 502.00/505.00. Riittääkö tuo auton ohjekirjan mukaan?


Itse tulkitsin tuon samalla tavalla kuin Karvis, että teknisistä syistä kuitista on jätetty pois vähän kirjaimia. Kuitenkin ovat säilyttäneet tuon W:n joten uskoisin, että oikeaa öljyä on käytetty. Koska nesteellä ei kuitenkaan ole Neste City Pro W LL 5W-30 -öljyä olemassakaan. On vain Neste City Pro W LL III 5W-30 tai Neste City Pro LL 5W-30.

Mutta hyvänä muistutuksena tämä Wertherin keissi on meille muille foorumin käyttäjille merkkiliikkeen/maahantuojan toiminnasta tällaisissa tapauksissa. Voidaan vaan kuvitella, että miten tämäkin tapaus menisi yhdellä foorumilaisella, joka itse tekee kaikki huollot jarrunesteenvaihdosta alkaen, vaikka merkkihuollon leiman ilmeisesti saakin. Nytkin huollon on tehnyt kuitenkin ammatinharjoittaja ja kyseessä auton 1. omistaja ja "ongelmana" ei ole kuin yksi kirjain väärässä paikassa (tai kolme puuttuvaa kirjainta) kuitissa.

Uskon kuitenkin tai ainakin hartaasti toivon, että tässä keississä ei asiakas joudu tehtaan vikoja omaan pussiin korjaamaan.

DyyD

Pakko nyt sanoa, että tämä voi kääntyä myös hyvinpäin. Selväähän on, että tehdas tulee vastaan näissä ketjuasioissa ainakin sen 70% pinnan verran. Jospa tehdas sysää loput toiselle huoltoliikkeelle? Mene ja tiedä, toivottavasti asiaa selviää pian!

jarkko_h

#94
Nuori Werther,

Tsemppiä asian kanssa. On aivan varma että asia kääntyy parhain päin. Mielestäni tässä on kyllä huoltoliikkeen tilannetaju pettänyt ja tulevat sen huomaamaan. Vänkäämällä selvää rautavikaan liittyvää laatuongelmaa öljynvaihdon piikkin menettää koko merkki ja sen asiakastukiverkosto turhaan mainetta. Asia olisi voitu hoitaa paljon fiksummin vierittämällä huoltoliikkeen puolesta vastuu suoraan sinne minne se tyyppivian puolesta oikeasti kuuluu ja jättää turha asiakasta harmittava näennäissyihin perustuva vastuunpallottelu pois.


ps. Karvikselle: 79 000 km  - 56 753 km

Nuori Werther

Kiitän kaikkia palstaveljiä/-siskoja virtuaalisesta tuesta.

Tiedän itsekin, että "kovat faktat" ovat pääsääntöisesti puolellani, mutta onhan tässä vähän sellainen Don Quijote -olo: enkä edes tiedä, missä ovat ne "tuulimyllyt", joita vastaan pitäisi taistella. Tai sitten minut on eksytetty tuulivoimapuistoon...

Joka tapauksessa olen miettinyt "avoimen kirjeen" lähettämistä: maahantuojalle, huoltoliikkeelle ja öljynvaihdon tehneelle putiikille. Ja jokaisessa tapauksessa sinne toimitusjohtajan sähköpostilaatikkoon asti.

Lisäksi muutama mahdollinen "valttikortti" saattaa olla vielä hihassa ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan tai alioikeuteen.

skriko

Tuntuu aika erikoiselta, että vika joka monessa autossa on esiintynyt long life öljyjä käytettäessä, olisi tässä kyseisessä yksilössä nyt sitten tullut siitä, että ei (ehkä) ole käytetty ll-öljyä. Siinä tapauksessa maahantuoja voisi edes jotenkin vedota öljyyn, jos tämä olisi ensimmäinen kyseinen vika.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 22.11.11 - klo:23:37
Kiitän kaikkia palstaveljiä/-siskoja virtuaalisesta tuesta.

Tiedän itsekin, että "kovat faktat" ovat pääsääntöisesti puolellani, mutta onhan tässä vähän sellainen Don Quijote -olo: enkä edes tiedä, missä ovat ne "tuulimyllyt", joita vastaan pitäisi taistella. Tai sitten minut on eksytetty tuulivoimapuistoon...

Joka tapauksessa olen miettinyt "avoimen kirjeen" lähettämistä: maahantuojalle, huoltoliikkeelle ja öljynvaihdon tehneelle putiikille. Ja jokaisessa tapauksessa sinne toimitusjohtajan sähköpostilaatikkoon asti.

Lisäksi muutama mahdollinen "valttikortti" saattaa olla vielä hihassa ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan tai alioikeuteen.
Kertaalleen olen taistellut Laakkosen kanssa, ja kyllä ne taipuu kun jaksaa.Niillä vaan tuppaa se asia käymään liian monessa portaassa.Uskoisin, että asia korvataan ilman kuluja.Ne kun tuppaa koettelemaan jos asiakas ei jaksa.Ja vaikka kuinka foorumeilla sitä haukutaan, niin autot menee edelleen kaupaksi kuin häkä.Se myös yksi syy miksei ne reagoi heti.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 22.11.11 - klo:22:08
Itse tulkitsin tuon samalla tavalla kuin Karvis, että teknisistä syistä kuitista on jätetty pois vähän kirjaimia. Kuitenkin ovat säilyttäneet tuon W:n joten uskoisin, että oikeaa öljyä on käytetty. Koska nesteellä ei kuitenkaan ole Neste City Pro W LL 5W-30 -öljyä olemassakaan. On vain Neste City Pro W LL III 5W-30 tai Neste City Pro LL 5W-30.


Juuri noin. 103 kw dieseliin suositeltava öljy on nesteen mukaan Neste City Pro W LL III 5W-30. III jäääyt kuitista pois, joten oikea öljy minunkin mielestäni. Ei hätiä mitiä.

Nuori Werther

Tuulen suunta näköjään taas vaihtunut:

"Tuon liittämäsi kuitin perusteella on käytetty oikeaa öljyä ja asia siltä osin ok"

Tällaista sähköpostia sain siis huoltokorjaamolta tänä aamuna. Kuitilla tässä tarkoitetaan niitä (onneksi löytämiäni) paria A4:sta, jossa on eritelty toimenpiteet vuodentakaisessa huollossa.

Sähköpostissa myös todettiin, että öljynvaihtoputiikki oli ilmoittanut litkuksi jonkun muun laadun.

Eihän tässä enää tahdo pysyä perässä tavallinen autoilija...



DyyD

Loistava uutinen, toivottavasti pian kuulet yhtä positiivista myös itse remontista nyt kun syntipukit käyvät vähiin.  :)

Filixon

Merkkihuollosta soitettiin tänään, että firma haluaa sittenkin â€" harkinnan jälkeen â€" vaihtaa veloituksetta autoni turbon voiteluputken eristettyyn malliin.

Kirjoitin ongelmasta täällä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg172972#msg172972

Tunnin työ olisi onnistunut vielä tänäänkin, mutta sovin ajan maanantaiksi.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

repe59

Koskettaako ketjuprobleemit 1,4 ja 1,2 mitä sokotoissa on, vai jotain muita? Ei vanha jaksa lukea koko topiccia, en minä mut kaveri ajatteli josko nakuttajasta luopuis.
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

ATM

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 25.11.11 - klo:15:22
Koskettaako ketjuprobleemit 1,4 ja 1,2 mitä sokotoissa on, vai jotain muita? Ei vanha jaksa lukea koko topiccia, en minä mut kaveri ajatteli josko nakuttajasta luopuis.

Yhtä lailla se koskee 1.8TSI -konetta...

wtf

LainaaYhtä lailla se koskee 1.8TSI -konetta...

Jaa. faktaa?
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Zaasa

Kiinnostaa koskeeko 2.0TSI koneita....en ole kuullut.Hiukan varauksella suhtaudun juttuihin täällä.
Aika monella on tutulla on TSI moottorinen auto.Yhteen tuplaturbolliseen on jouduttu tekemään remppaa ketjun hypättyä.Itse ei maksanut centtiäkään rempasta vaikka takuu oli ohitse.Yhteenkään yhden ahtimen moottoreihin ei ole tarvinnut kajota.

ATM

Lainaus käyttäjältä: wtf - 25.11.11 - klo:20:46
Jaa. faktaa?

No faktaa on omassa koneessa ihan riittävästi. Koko moottori uusiksi kun kilometrejä oli vasta 38000km.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 25.11.11 - klo:15:22
Koskettaako ketjuprobleemit 1,4 ja 1,2 mitä sokotoissa on, vai jotain muita? Ei vanha jaksa lukea koko topiccia, en minä mut kaveri ajatteli josko nakuttajasta luopuis.

Minulla on kaksoisahdettu 1,4 TSI 103 kW. Näiden osalta jakoketjuongelmista on havaintojeni mukaan puhuttu eniten.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

autofanaatikko

Ihan ot:na mutta minua ärsyttää tuo tuplaturbo sanan käyttö. Se moottori kun ei ole mikään tuplaturbo. Semmoisiakin moottoreita on mutta kaksoisahdettu TSI ei ole sellainen. Edelleen se toinen ahdin on remmiahdin.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 25.11.11 - klo:20:52
Kiinnostaa koskeeko 2.0TSI koneita....en ole kuullut.Hiukan varauksella suhtaudun juttuihin täällä.
Aika monella on tutulla on TSI moottorinen auto.Yhteen tuplaturbolliseen on jouduttu tekemään remppaa ketjun hypättyä.Itse ei maksanut centtiäkään rempasta vaikka takuu oli ohitse.Yhteenkään yhden ahtimen moottoreihin ei ole tarvinnut kajota.

Siis ei ole tarvinnut kajota sinun kaverien yhden ahtimen moottoreihin vaiko kaikkiin suomessa myytyihin yhden ahtimen TSI-moottoreihin?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 26.11.11 - klo:10:33
Siis ei ole tarvinnut kajota sinun kaverien yhden ahtimen moottoreihin vaiko kaikkiin suomessa myytyihin yhden ahtimen TSI-moottoreihin?
Selviää kirjoitukseni kolmannen lauseeen kolmannesta sanasta.
Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 26.11.11 - klo:10:30
Ihan ot:na mutta minua ärsyttää tuo tuplaturbo sanan käyttö. Se moottori kun ei ole mikään tuplaturbo. Semmoisiakin moottoreita on mutta kaksoisahdettu TSI ei ole sellainen. Edelleen se toinen ahdin on remmiahdin.
Pienet asiat sinua ärsyttää,ehkä et muuten fanaatikko olisikaan.Automyyjätkin käyttää kyseistä sanaa,kouluttaisitko heitäkin.Useammille kuitenkin sevää mitä tarkoitetaan.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 26.11.11 - klo:12:07
Selviää kirjoitukseni kolmannen lauseeen kolmannesta sanasta.Pienet asiat sinua ärsyttää,ehkä et muuten fanaatikko olisikaan.Automyyjätkin käyttää kyseistä sanaa,kouluttaisitko heitäkin.Useammille kuitenkin sevää mitä tarkoitetaan.

Asia ei ollut kohdistettu sinuun vaan yleensä kaikkiin jotka käyttää tuota tuplaturbo sanaa koska se on tuon kaksoisahdetun kohdalla jotenkin harhaanjohtavaa. Paljon on niitäkin jotka oikeasti luulee, että siinä on kaksi turboa. Niiden ikä on kuitenkin useimmiten +50v. Ne automyyjät jotka minä olen kohdannut ovat puhuneet vaan tupla-ahdetusta tai kaksoisahdetusta mutta eivät tuplaturbosta.

laamanto

Valitettavasti olen törmännyt Volkswagen Centerin myyjään, joka puhui tuplaturbosta. Kyllä se omaan korvaankin otti, eikä parantanut käsitystä ko. myyjän ammattitaidosta.
A4 B9 -16
Jetta VI -12
Golf V GT -06
Golf IV GTI -02

Filixon

Golf Plussaan (kaksoisahdettu 1,4 TSI 103 kW BMY) vaihdettiin tänään merkkiliikkeessä turbon tuloöljyputki suojattuun malliin (valmistaja MBG), veloituksetta. Olin pyytänyt tätä vaihtoa jakoketjun venymisen ennalta ehkäisemiseksi, ja liike suostui operaatioon pienen harkinta-ajan jälkeen.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Nuori Werther

Päivitystä omaan tilanteeseeni:

Sain tänään työpäivän keskelle vähemmän piristävän puhelinsoiton. Huoltokorjaamolta soitettiin "kustannusasioissa".

Jakoketjusta omalle lompakolleni jäisi 17 prosenttia, riihikuivassa mitattuna 350 euroa.

Seuraavaa kuuntelin pöyristyneenä: turbon osalta sekä tehdas että jälleenmyyjät eivät ole valmiita jakamaan kustannuksia. Yhdelläkään eurolla. Siis itse maksaisin 100 prosenttia, euroissa noin 1700.

Tämä ilman sen kummempia perusteita. Olenko ymmärtänyt automekaanikan amatöörinä jotain väärin? Eikö turbo hajonnut siitä syystä, että jakoketju venyi? Miten tehdas/jälleenmyyjä voi vetäytyä KOKONAAN kustannusvastuusta?

Lisäksi lompakkoa köyhdyttävät jatkotutkimukset, joissa "tutkitaan, mitkä laakerit pitää vaihtaa" ja mitä muita vaurioita itse moottori on saanut. "Tehdashan sitten ei vastaa millään tavoin mahdollisesta moottorin vaihtamisesta".

Kuulemma noiden "jatkotutkimusten" kustannukset sisältyvät "valtaosin" (80-prosenttisesti) jakoketjuoperaatioon.

Olen täysin pöyristynyt tästä ns. asiakaspalvelusta ja siitä, miten Suomen automarkkinoita vuodesta toiseen hallitseva konserni pallottelee ja nöyryyttää asiakkaitaan.

Mutta kuten olen aiemmin sanonut, tämä ei tähän jää...

tommyt

Olen nyt vähän lukenut tätä viestiketjua ja miettinyt että voiko tosiaan 1.8 TSI:ssäkin olla tuo putki jossain liian lähellä pakosarjaa? Tutkin yksi ilta moottoria mutta en löytänyt kyseistä paikkaa, tosin Leonin moottoritilassa on aika täyttä etten edes löytänyt koko ahdintakaan. Onko tämä ongelma nyt pelkästään tämän LL-huolto-ohjelman ansiota yhdessä eristämättömän öljyputken kanssa eli 15tkm huoltovälillä öljyt vaihtuisivat riittävän usein. Miten on tuon DSG:n laita, sehän vaihtaa mahdollisimman suuren vaihteen jolloin kierrokset ovat mahdollisimman alhaiset. Voiko se aiheuttaa myös sen että öljypumppu pyörii hitaammin ja öljy virtaa samaten hitaammin ja alhaisemmalla paineella.

Omassa moottorissa oli jotain metalliputkia jotka oli päällystetty lämpöeristeillä, lähtivät kannesta ja menivät sinne moottorin taakse alaspäin. En sen tarkemmin nähnyt minne ne johtivat kun tosiaan ahdasta oli, ja pimeää.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

jarkko_h

#116
Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 30.11.11 - klo:12:13
Päivitystä omaan tilanteeseeni:

Sain tänään työpäivän keskelle vähemmän piristävän puhelinsoiton. Huoltokorjaamolta soitettiin "kustannusasioissa".

Jakoketjusta omalle lompakolleni jäisi 17 prosenttia, riihikuivassa mitattuna 350 euroa.

Seuraavaa kuuntelin pöyristyneenä: turbon osalta sekä tehdas että jälleenmyyjät eivät ole valmiita jakamaan kustannuksia. Yhdelläkään eurolla. Siis itse maksaisin 100 prosenttia, euroissa noin 1700.

Tämä ilman sen kummempia perusteita. Olenko ymmärtänyt automekaanikan amatöörinä jotain väärin? Eikö turbo hajonnut siitä syystä, että jakoketju venyi? Miten tehdas/jälleenmyyjä voi vetäytyä KOKONAAN kustannusvastuusta?

Lisäksi lompakkoa köyhdyttävät jatkotutkimukset, joissa "tutkitaan, mitkä laakerit pitää vaihtaa" ja mitä muita vaurioita itse moottori on saanut. "Tehdashan sitten ei vastaa millään tavoin mahdollisesta moottorin vaihtamisesta".

Kuulemma noiden "jatkotutkimusten" kustannukset sisältyvät "valtaosin" (80-prosenttisesti) jakoketjuoperaatioon.

Olen täysin pöyristynyt tästä ns. asiakaspalvelusta ja siitä, miten Suomen automarkkinoita vuodesta toiseen hallitseva konserni pallottelee ja nöyryyttää asiakkaitaan.

Mutta kuten olen aiemmin sanonut, tämä ei tähän jää...

Tämä ei voi olla todellista! Jaksamista asian suhteen.

Tätä Keskolaisen automerkin asiakaspalvelua seuranneena ja itsekin joskus maistaneena olen itse päättänyt että alla on tällä hetkellä elämäni viimeinen Volkkari (vaikkakin oma auto ollut poikkeuksellisen vähävikainen).  Ei voi olla mahdollista että nämä VW konsernin uusien liian aikaisin asiakkaille päästettyjen vaihteisto ja moottoriprototyyppien räikeät suunnitteluvirheet ja autotehtaan verifioinnin puute laitetaan suoraan asiakkaan maksettavaksi. >:(  

Skodaan uskaltaa juuri koskea, jos siinä on vähintään 3...5 vuotta tuotannossa ollut VW - moottori. Mihínkään uuden sukupolven VW -moottoriprotoon ei kyllä kannata sortua, ellei omaa reilusti ylimääräistä rahaa poltettavaksi.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 09.11.11 - klo:14:55
Tuoretta kokemusperäistä tietoa eiliseltä, avauduin myös tuonne VW Golf V -ketjuun:

Noin 80 000 ajokilometrissä (79000 km ja risat, VW Golf Variant V 2007 1.4 TSI DSG) vikakoodit EPC:stä sekä pakokaasujärjestelmästä. Huoltomiehen puhelindiagnoosi: aja vain, jos auto tuntuu olevan kunnossa.

Olihan se kunnossa, 25 kilometrin ajan. Sitten täysin yllättäen kierrosten lasku ja auton hyytyminen tien poskeen kolmen km:n päässä kotipihasta.

Hinausautolla maahantuojan valtuuttamaan paikkaan, josta tänään ensimmäiset puhelindiagnoosit (kun itse soitin):

Jakoketju hypännyt pois, "turbo osittain väljä". WTF? 80 000 kilometrissä?

Kustannusarviota odotellessa. Onko antaa märkäkorvalle neuvoja, miten toimia omien "vaatimusten"/ehdotusten suhteen? Lienee selvää, etten mitenkään iloisin mielin ole (kokonaan) omasta lompakostani maksamassa kyseistä remonttia  >:(
Ensinnäkin jakoketju on tyyppivika. Kuten myös turbo.
Hypännyt jakoketju ei turboa riko, mikä sen oli siis rikkonut? Juuri se Wekottimen mainitsema suunnittelumoka-öljyputki?
Sinuna en maksais penniäkään koko rempasta, nyrkkiä pöytään vaan ja kuluttajansuojalakia nenän alle.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Paul-Ant

Kestoikä on mun mielestä tässä avainsana.

Tutustu Kuluttajaviraston sivustoihin : http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/. Löytyy monenlaista kuluttajariitalautakunnan casea. Ota tarvittaessa yhteyttä kotipaikkasi kuluttajaneuvojaan tai suoraan kuluttajavirastoon.

Ala kirjaamaan kuluja ylös, kaikki kuitit, oman ajan käyttö, puhelut, jne...

Jos on kotivakuutus, selvitä onko siinä oikeusturvavakuutus ja kysy vakuutusyhtiöltä korvaako se ja millä ehdoilla asianajajan palkkion ja mahdollisten asiantuntijoiden palkkiot tässä keississä tehdessä valitusta kuluttajariitalautakuntaan.

Eiku tsemppiä vaan, kova kovaa vastaan, mutta älä murehdi etukäteen!

Karvis

Hienoa Kesko, tähän malliin kun hoitelette asioita niin ei mene pitkään kun Ooppelin -90 luvun maine on peritty VW:lle...ja tunnetusti se ei hetkessä unohdu ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy