TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

msvahn

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 16.09.11 - klo:18:38
Vaikka tuo oma TSI on toiminut moitteetta, niin en silti luota kyseiseen vehkeeseen niin paljoa, että voisin huoletta ajella vielä pitkään. Voihan se olla, että mitään ongelmia ei omalle kohdalle kerkiä tulla, ennen kuin auto menee vaihtoon. Jos "luotettavuutta" haluan, niin eiköhän se joku tuollainen perus tylsä 2.0l vapari olisi.

Näitä lukiessa tosiaan alkanut miettimään, kuinka kauan tuota 90kw tsi:tä on järkevää pitää.. Nyt on mittarissa 28,5tkm ja reilu vuosi takana. Mitään rallatusääniä ei ole kuulunut.

Kiinnostaisi kuinka laajalti tuota ongelmaa on ollut? Meillä auto on niin hellässä käytössä, että kuvittelisin sen vähentävän keskimääräistä riskiä. Lisäksi öljyt on vaihtunut jo kerran ennen ekaa tulevaa huoltoa.

Urpilainen varmaan pitää huolen siitä, että loppuviimeksi jopa näiden huimien korjauskustannusten jälkeen pääsee silti samoihin kustannuksiin, kuin vanhoilla kunnon VAGeilla..  :D Tarkoitan siis, että kohta se parin litran kulutussäästö vanhan liiton laitteisiin, tienaa ne korjauskulut kallistuneen menoveden ja ajoneuvoveron muodossa..  ???
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Pertsa

Tyhmänä kysyn onko Audin 1.2 - 1.4 - 1.8 TFSI:ssä ollut samoja ropleemia? Vai onko TFSI eri kone kuinkakin paljon kuin TSI?
Onko 2.0TSI:ssä ollut ongelmia. Ainakaan tässä ketjussa ei niitä tainnut olla, toistaiseksi.

väinämöinen

Lainaus käyttäjältä: sr.v - 15.09.11 - klo:14:46
1,4 tsi 90kw CAXA + dsg, käyttöönotto 9/2010 ,  6/2011 ajettu 25 000km ketju, kiristäjä ja ö-pumpun imusiivilä + pultteja uusittu. Oireena ketjun rallatus n. 3sek käynnistyksen jälkeen.
SUOLI 24 tulit?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 16.09.11 - klo:21:55
Tyhmänä kysyn onko Audin 1.2 - 1.4 - 1.8 TFSI:ssä ollut samoja ropleemia? Vai onko TFSI eri kone kuinkakin paljon kuin TSI?

Riippuu moottorista onko eroja ylipäätään, mutta ainakin Audin 2.0 TFSI:ssä on valvelift. Kannattaa katsoa wikistä "List of Volkswagen Group engines": http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=List_of_Volkswagen_Group_engines

Tuolta löytyy detaljeja niin bensa- kuin dieselkoneillekin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 16.09.11 - klo:21:55
Tyhmänä kysyn onko Audin 1.2 - 1.4 - 1.8 TFSI:ssä ollut samoja ropleemia? Vai onko TFSI eri kone kuinkakin paljon kuin TSI?
Onko 2.0TSI:ssä ollut ongelmia. Ainakaan tässä ketjussa ei niitä tainnut olla, toistaiseksi.
Tänään oli aika laakkosella A4 tfsi 1.8t -08, joku kampanja jossa vaihdettiin jakoketjun kiristäjän laakeri ja mitä siihen nyt kuuluukin.
Mitään ongelmia tai ylimääräisiä ääniä ei ole ollut ja ajettu 120tkm.
BMW z4 3.0i roadster

Kapa

Koneet eri rakenteita, joten sama ei koske kaikkia. Vai  onko 1.2 TSi kone mitenkään samojen probleemien kone?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 16.09.11 - klo:17:24
No voe sentään, eikös tsi olekaan mualiman paras mylly? Mikähän olisi viaton?

Tuohon en osaa vastata, mutta itse ajoin vuoden 1995 Passat 2.0 GL:llä yli 250 tuhatta kilometriä ilman ainoatakaan moottorihäiriötä ja lisäämättä tilkkaakaan öljyä 15 tuhannen kilometrin vaihtoväleillä. Ja auto on edelleen liikenteessä eri omistajalla...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

jopo

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 16.09.11 - klo:23:10
Koneet eri rakenteita, joten sama ei koske kaikkia. Vai  onko 1.2 TSi kone mitenkään samojen probleemien kone?
Lainattua naapuriketjusta käyttäjältä makkaive:
Myös 1.2 TSI on saanut osansa noista ketjuongelmista. Kävin tänään "päivittämässä" keväällä hommatun Fabia
TSIn moottoriohjelmiston uusimpaan paikallisessa Skoda-
liikkeessä. Kyselin huoltopäälliköltä tuosta 1.2 TSIn
ketjuongelmasta. Hän sanoi, että noita 1.2TSI -moottorisia
autoja, joissa tuota ongelmallisia ketjua oli käytetty, tuli
suomeen n.100 kpl ja ne on kaikilta jo tehtaan takaisinkutsuhuollossa korjattu kuntoon. Ketju ei siis pitäisi
olla enää riesa 1.2 TSI-koneissa.

Waiski


45tkm ajettu plussa -10 1.4 Tsi 90kw moottorityyppi: CAXA Käynnistyksen jälkeen kilisi, ehkä vähän kolisikin:-) LMS Service teki jakopääremontin, takuuna. Osalistaus aika pitkä, osat yhteensä noin 800â,¬, työn hinnasta ei tietoa, päivässä tuli kuntoon.

Hauskaa, että listassa on kaksi ketjukiristintä, toisen hinta on 45.40â,¬ ja toisen 430â,¬  :-)

Waiski

Nuori Werther

Tuoretta kokemusperäistä tietoa eiliseltä, avauduin myös tuonne VW Golf V -ketjuun:

Noin 80 000 ajokilometrissä (79000 km ja risat, VW Golf Variant V 2007 1.4 TSI DSG) vikakoodit EPC:stä sekä pakokaasujärjestelmästä. Huoltomiehen puhelindiagnoosi: aja vain, jos auto tuntuu olevan kunnossa.

Olihan se kunnossa, 25 kilometrin ajan. Sitten täysin yllättäen kierrosten lasku ja auton hyytyminen tien poskeen kolmen km:n päässä kotipihasta.

Hinausautolla maahantuojan valtuuttamaan paikkaan, josta tänään ensimmäiset puhelindiagnoosit (kun itse soitin):

Jakoketju hypännyt pois, "turbo osittain väljä". WTF? 80 000 kilometrissä?

Kustannusarviota odotellessa. Onko antaa märkäkorvalle neuvoja, miten toimia omien "vaatimusten"/ehdotusten suhteen? Lienee selvää, etten mitenkään iloisin mielin ole (kokonaan) omasta lompakostani maksamassa kyseistä remonttia  >:(

RoccoScientist

Kustannusarvio tietysti kertoo sen mitä lopulta kannattaa tehdä, mutta itse varautuisin kertaamalla virhevastuun pykälät ja kaivamalla esiin kuluttaja-asiamiehen yhteystiedot. Lisäksi kannattaa lukea muiden kokemukset läpi täältä ja UltimateVW.com:in puolelta: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=8658&sivu=1
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 09.11.11 - klo:14:55
Kustannusarviota odotellessa. Onko antaa märkäkorvalle neuvoja, miten toimia omien "vaatimusten"/ehdotusten suhteen? Lienee selvää, etten mitenkään iloisin mielin ole (kokonaan) omasta lompakostani maksamassa kyseistä remonttia  >:(

Mun mielestä tosta aika toisinto omaan kokemukseeni. Tuossa allekirjoituksessani on oma kertomukseni ihan samasta asiasta, ja miten se päättyi. Loppukädessä ilmeisesti 30% olisi tullut maksettavaa, jos auto ei olisi itselleni ollut takuunalainen. 30% max mitä suostut maksamaan, vähempi parempi.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 09.11.11 - klo:14:55
Tuoretta kokemusperäistä tietoa eiliseltä, avauduin myös tuonne VW Golf V -ketjuun:

Noin 80 000 ajokilometrissä (79000 km ja risat, VW Golf Variant V 2007 1.4 TSI DSG) vikakoodit EPC:stä sekä pakokaasujärjestelmästä. Huoltomiehen puhelindiagnoosi: aja vain, jos auto tuntuu olevan kunnossa.

Olihan se kunnossa, 25 kilometrin ajan. Sitten täysin yllättäen kierrosten lasku ja auton hyytyminen tien poskeen kolmen km:n päässä kotipihasta.

Hinausautolla maahantuojan valtuuttamaan paikkaan, josta tänään ensimmäiset puhelindiagnoosit (kun itse soitin):

Jakoketju hypännyt pois, "turbo osittain väljä". WTF? 80 000 kilometrissä?

Kustannusarviota odotellessa. Onko antaa märkäkorvalle neuvoja, miten toimia omien "vaatimusten"/ehdotusten suhteen? Lienee selvää, etten mitenkään iloisin  mielin ole (kokonaan) omasta lompakostani maksamassa kyseistä remonttia  >:(
Oliko kyseessä 103kW 1.4 TSI? Jos oli niin siinähän on suunnittelumokana se, että turbon voiteluputki menee liian liki pakosarjaa ja sitä ei ole suojattu. Polttaa öljyt karrelle ja estää turbon voitelun ja tätä kautta öljynpaineella toimivan jakoketjukiristäjän toiminnan.

Jos tämä on keissi, et kyllä maksa penniäkään.

Nuori Werther

Kiitos vastauksista. Wekotin, kyseessä on juuri 103 kW 1.4 TSI.

Viestiketjun aiempien kirjoitusten mukaan maahantuoja maksaisi viulut omassakin tapauksessa (alle 100 tkm, merkkihuolloissa käytetty), mutta onko odotettavissa, että asia menee todella näin "kivuttomasti"? Ja siis kustanta(isi)vatko koko remontin?

Pärnäsen korjaamolta ei (yllättäen) ole kuulunut vielä mitään, huoltopäällikölle lähetetty sähköpostia.

Nuori Werther

Sen verran päivitystä omaan tilanteeseeni: Pärnäseltä on tullut nyt kolme vikadiagnoosia.

1) Huoltoneuvoja X: Ketju on hypännyt pois, turbo väljä. "Pahasti rikki"
2) Huoltopäällikkö: Emme vielä tiedä vioista ennen kuin selvitämme asiaa. Mutta ketju ei voi hypätä pois, jos auto käy vielä hyytymisen jälkeen.
(Auto kävi muutaman sekunnin pientareella, mutta päätin sammuttaa moottorin koska koneen ääni alkoi käydä "epänormaaliksi".)
3) Huoltoneuvoja Y: Ketju ei ole hypännyt pois, vain venynyt. Turbosta ei vielä voida sanoa mitään.

Mihin tässä sitten kannattaisi uskoa...(?)

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Nuori Werther - 11.11.11 - klo:13:32
Sen verran päivitystä omaan tilanteeseeni: Pärnäseltä on tullut nyt kolme vikadiagnoosia.

1) Huoltoneuvoja X: Ketju on hypännyt pois, turbo väljä. "Pahasti rikki"
2) Huoltopäällikkö: Emme vielä tiedä vioista ennen kuin selvitämme asiaa. Mutta ketju ei voi hypätä pois, jos auto käy vielä hyytymisen jälkeen.
(Auto kävi muutaman sekunnin pientareella, mutta päätin sammuttaa moottorin koska koneen ääni alkoi käydä "epänormaaliksi".)
3) Huoltoneuvoja Y: Ketju ei ole hypännyt pois, vain venynyt. Turbosta ei vielä voida sanoa mitään.

Mihin tässä sitten kannattaisi uskoa...(?)

Joulupukkiin. Sekin tuntuu varmemmalle vaihtoehdolle, kun huoltojen sadut ;D

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.11.11 - klo:15:51
Oliko kyseessä 103kW 1.4 TSI? Jos oli niin siinähän on suunnittelumokana se, että turbon voiteluputki menee liian liki pakosarjaa ja sitä ei ole suojattu. Polttaa öljyt karrelle ja estää turbon voitelun ja tätä kautta öljynpaineella toimivan jakoketjukiristäjän toiminnan. - -

Minäkin otin yhteyttä merkkiliikkeeni huoltoneuvojaan ja kysyin, kannattaisiko autoni turbon voiteluputki tarkastaa, jotta mahdolliset vauriot voisi ehkäistä ennalta. Huoltoneuvoja lupasi palata asiaan heti, kun on saanut vastauksen maahantuonnista kustannuskysymykseen.

Tänään autoni kävi kutsusta ilmaisessa tarkastuksessa. Osoittautui, että voiteluputki on juuri kyseistä ongelmatyyppiä eli suojaamaton (kuvassa putken mutka näkyy kirkkaana korostetulla keskialueella). Minulle näytettiin myös vaihtoputkea, jonka mutka oli suojattu ulkoapäin eristeellä. Vaihto maksaisi n. 170 euroa, mutta maahantuoja ei kuulemma tee vaihtoa veloituksetta.

Sanoin, etten rupea nyt korjauttamaan tyyppivikaa omalla kustannuksellani, mutta jos vaurio tapahtuu, silloin vetoan virhevastuuseen ja vaadin veloituksetonta korjausta koko työlle. Ihmettelin maahantuojan asennetta tässä ongelmassa, kun esimerkiksi etuovien rullautumista on ennalta ehkäisty autossani jääpalojen asennuksella ja kahden tunnin työllä.

Jos turbo rikkoutuu ja jakoketju menee vaihtoon, virhevastuun kustannukset lienevät joka tapauksessa melko suuret maahantuojalle ja merkkiliikkeelle. Mutta minkäs mahtaa â€" kiitin huoltoneuvojaani hyvästä palvelusta ja sanoin näkemiin...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

^Ei kyllä pysty ymmärtämään maahantuojan toimintaa. Kaipa ovat sitten katsoneet tilastoja, että riski on pieni, mutta asiakaspalvelussa (nimenomaan maahantuojan) on vielä paljon kehitettävää. Luulisi, että noita putkia kannattaisi ihan aktiivisesti vaihtaa niitä kun saa aika monta jo yhden moottorin hinnalla.

Oma epäilykseni on, että tuo ll-huoltoväli ei ainakaan pienennä tuota riskiä varsinkaan jos öljyt vaihtuu kahden vuoden välein.

kt

No eikös tuohon mutkaan voi keriä jotain eristenauhaa ihan itse? Vai onko liian hankala paikka?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Filixon

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.11 - klo:15:34
No eikös tuohon mutkaan voi keriä jotain eristenauhaa ihan itse? Vai onko liian hankala paikka?

Putki on niin ahtaassa paikassa, ettei siihen pääse käsiksi ilman purkutoimia. Ja tuskinpa mikään eristenauha semmoisenaan riittäisi. Minulle muovipussissa näytetyssä vaihto-osassa oli mutkassa ja siitä eteenpäin melkoinen möykky jotain hopealle vivahtavaa eristettä. Työ kai siinä korjauksessa eniten maksaisi...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

kt

Eihän tuo mutka sinulla ole ylikuumana ollut, kun putken pintaväri ei ole punertunut.
Pitää kokeilla sopiiko esim ohut jäykkä vuorivilla, hormivilla, tuohon jotenkin.
Plussani on 2/2010 käyttöön otettu eli 2009/2010 vuoden vaihteen tuotantoa ja varmaan sama öljyputki.
Mutta onhan nämä 90 kW:n koneet rakenteeltaan muutenkin erilaisia kuin tuplaturbot.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Filixon

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.11 - klo:17:03
Eihän tuo mutka sinulla ole ylikuumana ollut, kun putken pintaväri ei ole punertunut.

Eipä kai, ja eiväthän kaikki vastaavat ole rikkoutuneet kovassakaan ajossa vielä tähän päivään mennessä. Mutta jakoketjuvahinkojen tapahduttua tuo putki kuulemma aina vaihdetaan eristettyyn malliin.

Kyllä minulta jäävät kotikonstit tekemättä. Toivottavasti putki kestää, mutta jos se palaa, niin sitten tulee asiaa korjaamolle. Onpahan jo siellä tiedossa, että olen selvillä ongelmasta...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

DyyD

Juu, kyllä ketjuhommien yhteydessä tuli putki automaattisesti vaihdettua. Varsinkin kun turbokin oli jo sökö, ei tarvinnut sitä erikseen pyydellä.  ;D

Filixon

#53
Lainaus käyttäjältä: DyyD - 16.11.11 - klo:17:33
Juu, kyllä ketjuhommien yhteydessä tuli putki automaattisesti vaihdettua. Varsinkin kun turbokin oli jo sökö, ei tarvinnut sitä erikseen pyydellä.  ;D

Kuulostaa rohkaisevalta. :D Minun vähillä ajoillani saattaa mennä pitkäänkin, ennen kuin tyyppiviat aktivoituvat. Sitten on korjattavana vähän ajettu mutta suhteellisen iäkäs auto. Saattaa tulla omaa maksuosuutta virhevastuunkin puitteissa.  >:(

Mitenkäs DYYDin tapauksessa tuon remontin kustannuspuoli jakautui?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

DyyD

Mulla oli niin onnellinen tilanne että Veho hoiti sen osuuden, jota multa olisi ehkä yritetty riistää. En tiedä kuka maksoi ja mitä, tiedän vain loppusummia.

opation

Mulla hajosi CAXA:sta (90kW) 42tkm:n kohdalla nokka-akselin ajoituksen sääädin. Oireena parin kolmen sekunnin nakutus kylmänä tai ei käynnistynyt kylmänä olleenkaan. Nakutus muistutti vanhaa diisselikonetta. Ketju oli kuulemma hieman venynyt ja kuluneen näköinen niin se ja kiristimet vaihtui samalla (huom! 42tkm!!!). Tämäkin takuun ulkopuolella maahantuojan piikkiin, onneksi.

Toivottavasti 1.8TSI kestäisi, öljyt ainakin vaihtuu nykyiseen 15tkm välein.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 16.11.11 - klo:17:31
Kyllä minulta jäävät kotikonstit tekemättä. Toivottavasti putki kestää, mutta jos se palaa, niin sitten tulee asiaa korjaamolle. Onpahan jo siellä tiedossa, että olen selvillä ongelmasta...

Teollisesti valmistetun tuotteen designin (tässä yhteydessä ei tarkoiteta ulkonäköä ja muotoilua) muutoksia ei kuulu tehdä asiakkaan toimesta ominpäin vaan valmistajan/myyjän antamilla spekseillä ja ohjeilla mennään. Teet jotakin muutoksia ominpäin niin vaikutus kohdistuukin kolmanteen asiaan ja ennalta arvaamattomiin tekijöihin.

Asiakas tankkaa ja ajaa sen mukaan mitä mittariston varoitusvalot näyttävät, valmistaja/myyjä huoltavat speksaamansa ohjelman mukaan ja tekevät asialliseksi katsomansa korjaukset jälkikäteen ja korjaavat homma takuuseen jos tarpeen. Siksi uusilla autoilla tässä ajetaan, ettei tarvitse nuuskia konepellin alla ihmettelemässä jokaista putkea ja epäilemässä onkohan saksalainen insinööri ottanut tämän ja tuon asian huomioon suunnittellessaan putkien reitit sinne sun tänne. 

ATM

Aion itsekin siirtyä kiinteään 15tkm huoltoväliin. Tavallisilla öljyillä ja näillä vuotuisilla kilometreillä tuntuu parhaalta ratkaisulta. Autostanihan hajosi moottori kun mittarissa oli vain 38000km.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ATM - 17.11.11 - klo:22:36
Aion itsekin siirtyä kiinteään 15tkm huoltoväliin. Tavallisilla öljyillä ja näillä vuotuisilla kilometreillä tuntuu parhaalta ratkaisulta. Autostanihan hajosi moottori kun mittarissa oli vain 38000km.

Mulla on kanssa tarkoituksena käyttää kiinteää huoltoväliä, ~20tkm vuotuisilla ajoilla ja talven runsaalla pätkäajolla uskoisin sen olevan parempi ratkaisu. Öljykin on silloin puolet halvempaa niin kustannusvaikutus jää olemattomaksi, lisäksi ison huollon välin saa venytettyä tasan 30tkm kohdalle kun muuten se jäisi jonnekkin 25tkm nurkille.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mackaiveri

#59
Kestoon liittyen , mulla on ketju kestänyt mun aikanani

103kW Jetta 42 tkm
90kW Pasu 38 tkm  CAXA
118kW pasu 19tkm CDAA

Auto vaihtui ennen ketjua :D


Öljyt on vaihtunut 15tkm välein

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy