TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

#990
Tarkoitin sitä, että jakoketju kiristetään öljynpaineella ja tuo nokka-akselin ajoitusmokkula toimii öljynpaineella. Siinä yhteinen nimittäjä. Voisin kuvitella, että jos öljynpaine pääsee syystä tai toisesta laskemaan liiaksi, vaikuttaa se jakoketjukiristimeen sekä tuohon nokka-akselin säätimeen. Ao. linkissä on joku malli. Mielesätäni nähnyt vastaavan ihan TSI:ssäkin käytetyssä, mutta niinkuin tuossakin, öljynpaine on käyttövoimana ja jos se uupuu... Mutuahan tämä silti vain on.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_246.pdf

Edit:

2.0 TSI SSP Tuolta löytyi sivu 11.

niilo

Lainaus käyttäjältä: Paluumuuttaja - 24.09.12 - klo:11:09
Olen lukenut lähes koko ketjun ja vielä jäi vähän avoimeksi - onko nyt niin, että joku moottoriversio (tai vuosimalli) olisi tästä jakoketjuongelmasta vapaa?

Kiikarissa olisi 1.4 TSI 90kw (DSG) vm 2012 - mutta "hieman" arveluttaa, arvannette varmaan miksi. :D

Rullasin omalla 92kw CAXC:lla kolmessa vuodessa 160tkm ilman ongelmia moottoripuolella. Kiinni vaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 24.09.12 - klo:12:32
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_246.pdf

Omaan edelliseen viestiini jatkoa: tuoltahan löytyikin selostus sen G40-anturin toiminnasta. Kyllä se näemmä lukee ihan sitä kulloistakin nokka-akselin asentoa, eli periaatteessa sen avulla voi myös hälyttää siitä että ajoitus on pielessä (esim. ketju hypännyt).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

123jmatti

Mutta toimiiko evoluutio? Onko tilanne parempi vai onko rakenne ja ketjun ominaisuudet samat nyt kuin pari kolme vuotta sitten ostetussa autossa?

Toinen mielenkiintoinen kysymys on vaurio prosentti? Tsi moottorilla olevia autoja on myyty kymmeniä tuhansia Suomessa - kuinka monta konetta on poksahtanut kokonaisuuteen verrattuna?

Saksalainen kuluttaja koneisto on aika ärhäkkä ja luulisi, että aiheesta olisi noussut isompi meteli jos merkittävä osa koneista on viallisia?

Cabi

Meillähän hajosi Touranista tuo kaksoisahdettu moottori helmikuussa 2012. Moottorissa oli mennyt jako sekaisin, lisäksi kampiakselilla oli jälkiä (öljyn kierto häiriö). Auto oli vuosimallia 2007 ja ajettu 75 tkm. Auto oli huollettu huolto-ohjelman mukaan ei merkkiliikkeessä long life ohjelmalla. Jouduimme maksamaan 30 % moottorin vaihdosta merkkiliikkessä samanlaiseen surkeaan moottoriin. Moottorin ei luvattu olevan parempaa mallia. Valitimme asiasta kuluttajariitalautakuntaan, koska autohan oli myyty meille uutena nimenomaan huoltovapaalla jakopäällä.
Saimme tänään päätöksen kuluttajariitalautakunnasta ja merkkiliike joutuu korvaamaan meille 800 â,¬. Moottorin vaihdon hinnaksi jäi 1 884 â,¬, joka on mielestäni aivan liikaa moottorista johon pitää vaihtaa ketju 60 tkm:n välein. Vikaahan ei ole korjattu, se on vain siirretty eteenpäin.

Touran oli sitten meidän toiseksi viimeinen VW, viimeiseksi jää tuo pihassa seisova työsuhde Passatti. Vaihdan työsuhde autoa vajaan kahden vuoden välein, eikä se ainakaan tule olemaan enää VW merkkinen.

Ei koskaan enää volkkaria.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Cabi - 02.10.12 - klo:19:54
Meillähän hajosi Touranista tuo kaksoisahdettu moottori helmikuussa 2012. Moottorissa oli mennyt jako sekaisin, lisäksi kampiakselilla oli jälkiä (öljyn kierto häiriö). Auto oli vuosimallia 2007 ja ajettu 75 tkm. Auto oli huollettu huolto-ohjelman mukaan ei merkkiliikkeessä long life ohjelmalla. Jouduimme maksamaan 30 % moottorin vaihdosta merkkiliikkessä samanlaiseen surkeaan moottoriin. Moottorin ei luvattu olevan parempaa mallia. Valitimme asiasta kuluttajariitalautakuntaan, koska autohan oli myyty meille uutena nimenomaan huoltovapaalla jakopäällä.
Saimme tänään päätöksen kuluttajariitalautakunnasta ja merkkiliike joutuu korvaamaan meille 800 â,¬. Moottorin vaihdon hinnaksi jäi 1 884 â,¬, joka on mielestäni aivan liikaa moottorista johon pitää vaihtaa ketju 60 tkm:n välein. Vikaahan ei ole korjattu, se on vain siirretty eteenpäin.

Touran oli sitten meidän toiseksi viimeinen VW, viimeiseksi jää tuo pihassa seisova työsuhde Passatti. Vaihdan työsuhde autoa vajaan kahden vuoden välein, eikä se ainakaan tule olemaan enää VW merkkinen.

Ei koskaan enää volkkaria.

Siis moottorin vaihdon hinta on täytynyt olla 8 947 koska jouduitte maksamaan 30% joka on 2684. Saitte takaisin 800 joten jäi 2684-800=1884. Kallista on moottorin vaihto.

Myhky

Ensimmäiset ongelmat ilmestyivät 90kw 1.4 TSI autooni. Auto ei käynnistynyt aamulla kylmänä useista yrityksistä huolimatta. Lopulta myöhemmin yrittäessä käynnistyi. Paikalla olijat kuvailivat auton käyntiääntä nakuttavaksi.

Itse en päässyt paikalle seuraamaan oireita mutta tätä ketjua lukeneena uskallan jo veikata ongelmaa jakoketjussa. Ilmoitin ongelmasta huoltoon ja suosittelivat tuomaan auton näytille. Autolla ajettu 24 tuhatta ;D

Sen verran jo opin että kannattaa huollattaa merkkiliikkeessä jotta ei menetä liikkumisturvaa. Itse olen 15 tonnin huollon teettänyt muualla ja nyt piti vääntää että sai edes kahdeksi päiväksi sijausauton käyttöön ilmaiseksi.

Huomenna menee lampun alle, jännä kuulla mitä löytyy.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

optio

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 03.10.12 - klo:15:29
Ensimmäiset ongelmat ilmestyivät 90kw 1.4 TSI autooni. Auto ei käynnistynyt aamulla kylmänä useista yrityksistä huolimatta. Lopulta myöhemmin yrittäessä käynnistyi. Paikalla olijat kuvailivat auton käyntiääntä nakuttavaksi.

Itse en päässyt paikalle seuraamaan oireita mutta tätä ketjua lukeneena uskallan jo veikata ongelmaa jakoketjussa. Ilmoitin ongelmasta huoltoon ja suosittelivat tuomaan auton näytille. Autolla ajettu 24 tuhatta ;D

Sen verran jo opin että kannattaa huollattaa merkkiliikkeessä jotta ei menetä liikkumisturvaa. Itse olen 15 tonnin huollon teettänyt muualla ja nyt piti vääntää että sai edes kahdeksi päiväksi sijausauton käyttöön ilmaiseksi.

Huomenna menee lampun alle, jännä kuulla mitä löytyy.

Paljon puhetta ollut 1,4 TSI:n ketjuongelmista mutta se koskee vain ensimmäisen sarjan moottoreita, muissa on jo vahvemmat ketjut.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: optio - 03.10.12 - klo:16:24
Paljon puhetta ollut 1,4 TSI:n ketjuongelmista mutta se koskee vain ensimmäisen sarjan moottoreita, muissa on jo vahvemmat ketjut.

Jaa, kyllä tänne on minusta raportoitu ongelmista ihan ensimmäisistä kaksoisahdetuista ihan tuohon tuoreempaan turbolliseen CAXA-varianttiin. Lisäksi vielä tuoreemmassa 1.2 TSI:ssäkin on ollut ketjuongelmia.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Myhky

Oma autoni on tullut linjalta joulukuussa 2010 ja käyttöönotettu vasta tammikuussa. Viestien vaihdossa ei huoltoneuvoja ainakaan torpannut veikkaustani jakoketjuongelmasta. Huomennahan tuo selvinnee.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

ram1

Duunikamun Golfista paukahti myös kone sen verran pahasti, että kokonaan uusi kone+ vauhtipyörä.140hp. ekaa versiota ja alle 70 ajettuna.Itselle jäi puolet maksettavaksi, suurin piirtein kai.Summa oli 4700e.Tosin siihen kuului vielä joku abs valon kuittaus.Eivät meinanneet korvata ollenkaan kun huoltopyynti oli ylittynyt 10%.
Ja kyllä ainakin sen huollon mukaan noita porsii ihan hyvällä prosentilla, kun tiettyyn ikään pääsee.Onnea vaan käytettyjen ostajille, tai jo omistaville.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Passatti

Näitä juttuja kun lukee niin olisi kai parasta myydä VW merkkinen auto pois  ja ostaa jokin muu merkkinen.Sen verran paljon ongelmia on näissä kirjoituksissa näkynyt.
Always lead, never follow

Taky

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 03.10.12 - klo:20:21
Näitä juttuja kun lukee niin olisi kai parasta myydä VW merkkinen auto pois  ja ostaa jokin muu merkkinen.

Ja kun seuraavan merkkipalstalle siirryt huomaat että sillä jatkuu sama meno - koita siinä sitten tehdä valintoja.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Taky - 03.10.12 - klo:20:51
Ja kun seuraavan merkkipalstalle siirryt huomaat että sillä jatkuu sama meno - koita siinä sitten tehdä valintoja.

Mutta toisin kuin muissa VW:n hintaisissa, takuu on rajattu VW:llä kahteen vuoteen ja maahantuoja kiertelee vastuutaan valmistajan suunnitteluvirheistä  :o

s-mod

Pieni piristys vw omistajille; 3 kertaa käynnyt kesällä peugeot- skoda m. liikkeen pihalla, niin 2/3 kerrasta tuotu uusi pösö hinurilla pihaan. kyselin: toisesta oli hävinnyt sähköt 2000km jälkeen, toisessa "kone ei toiminut".
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 03.10.12 - klo:21:05
Pieni piristys vw omistajille; 3 kertaa käynnyt kesällä peugeot- skoda m. liikkeen pihalla, niin 2/3 kerrasta tuotu uusi pösö hinurilla pihaan. kyselin: toisesta oli hävinnyt sähköt 2000km jälkeen, toisessa "kone ei toiminut".
Hieno trollaus pösöä kohtaan. Samoin voi sanoa vaggilaisistakin että työmatkalla enemmän oon nähny konsernin tuotteita tienposkessa oottelemassa hinuria kun muita merkkejä. Viikottain näkyy muutama uuden karhee VAG tuote konepelti pystyssä motarilla. Voihan toki joku lisää vaikka öljyä tai pissapojan nestettä motarillakin  ;D

Meni niin OT:ksi että eiköhän jatketa halpojen huoltojen spekulointia  ;)

jni

^Vahvistan tuon.

Päivittäin näkee hinausta odottamassa tai matkalla Audi A4 tai Passatin, joilla ikää noin 5 vuotta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

tarzi

Siemenssin retaleet ku laittaneet paskoja suuttimia..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Arcca

Lainaus käyttäjältä: jni - 03.10.12 - klo:21:16

Päivittäin näkee hinausta odottamassa tai matkalla Audi A4 tai Passatin, joilla ikää noin 5 vuotta.

Tämä kummaa, minä taas en ole oikeastaan nähnyt ollenkaan penkereellä audeja/passatteja (vai olisko yksi ollut joskus puoli vuotta sitten) vaikka ihan ruuhkateillä ja aikoina työmatkoja ajelen tuhansien kohtalotovereiden kanssa.

Mitä tulee meidän talouden 1.2 TSI:hin (-10) niin siihenhän lopulta vaihdettiin ketju+kiristäjä ajoittaisten käynnistyspärähdysten vuoksi, ja nyt muutaman viikon perusteella on todettava että korjaus auttoi, eipä enää pärähtele. Käyntiäänikin vedätyksessä hieman pehmeni. Kilsoja autossa muuten kokonaiset 15tkm, tosin suurin osa ajettu lyhyttä pätkää.
Kädet ristiin että uudet kilkkeet on kestävämpiä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kasis

#1009
Lainaus käyttäjältä: Cabi - 02.10.12 - klo:19:54
Meillähän hajosi Touranista tuo kaksoisahdettu moottori helmikuussa 2012. Moottorissa oli mennyt jako sekaisin, lisäksi kampiakselilla oli jälkiä (öljyn kierto häiriö). Auto oli vuosimallia 2007 ja ajettu 75 tkm. Auto oli huollettu huolto-ohjelman mukaan ei merkkiliikkeessä long life ohjelmalla. Jouduimme maksamaan 30 % moottorin vaihdosta merkkiliikkessä samanlaiseen surkeaan moottoriin. Moottorin ei luvattu olevan parempaa mallia. Valitimme asiasta kuluttajariitalautakuntaan, koska autohan oli myyty meille uutena nimenomaan huoltovapaalla jakopäällä.
Saimme tänään päätöksen kuluttajariitalautakunnasta ja merkkiliike joutuu korvaamaan meille 800 â,¬. Moottorin vaihdon hinnaksi jäi 1 884 â,¬, joka on mielestäni aivan liikaa moottorista johon pitää vaihtaa ketju 60 tkm:n välein. Vikaahan ei ole korjattu, se on vain siirretty eteenpäin.

Touran oli sitten meidän toiseksi viimeinen VW, viimeiseksi jää tuo pihassa seisova työsuhde Passatti. Vaihdan työsuhde autoa vajaan kahden vuoden välein, eikä se ainakaan tule olemaan enää VW merkkinen.

Ei koskaan enää volkkaria.
Tämä ei ole puukon vääntämistä haavassa, mutta millä perusteella päädyttiin siihen, että joudut moottorinvaihdosta jotain maksamaan?
Meidän touraniin -08 ~86tkm ajettuun vaihdettiin uusi kone tehtaan tai maahantuonnin tai ison vw liikkeen piikkiin, eli minulle jäi kärsittäväksi kohtuuttoman pitkä huoltoaika(~2kk).
Scirocco & VI Golf Variant

Myhky

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 03.10.12 - klo:15:29
Ensimmäiset ongelmat ilmestyivät 90kw 1.4 TSI autooni. Auto ei käynnistynyt aamulla kylmänä useista yrityksistä huolimatta. Lopulta myöhemmin yrittäessä käynnistyi. Paikalla olijat kuvailivat auton käyntiääntä nakuttavaksi.

Itse en päässyt paikalle seuraamaan oireita mutta tätä ketjua lukeneena uskallan jo veikata ongelmaa jakoketjussa. Ilmoitin ongelmasta huoltoon ja suosittelivat tuomaan auton näytille. Autolla ajettu 24 tuhatta ;D

Sen verran jo opin että kannattaa huollattaa merkkiliikkeessä jotta ei menetä liikkumisturvaa. Itse olen 15 tonnin huollon teettänyt muualla ja nyt piti vääntää että sai edes kahdeksi päiväksi sijausauton käyttöön ilmaiseksi.

Huomenna menee lampun alle, jännä kuulla mitä löytyy.

Väärässä olin. Ei oireita jakoketjun venymisestä tai muista ongelmista. Moottorinohjauksen päivittivät ja sillä selvä. Kovaa ajoa!
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

TemeW

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 18.09.12 - klo:18:11
Tänään käyty Vantaan marmorilla varaamassa aika ketjun vaihtoa varten, ajoittaista rallatusta parin päivän seisonnan jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Autolla ajettu 97tkm, moottorina CAXA ja auto tulee 4-vuotiaaksi tämän vuoden lopulla. Kyseessä Golf GT 1.4Tsi + DSG (vaimon käyttöauto ).

Huoltoneuvojan kanta oli, että asiakkaalle kustannukset maksimissaan 500â,¬ huollosta ja jakopään ketju hiluineen menee vaihtoon (kaikki osat ym. kuulemma yhteensä 1500â,¬ luokkaa). Tätä en kyllä tule nielemään purematta.

Lisäksi huoltoneuvoja oli hiukan sitä mieltä, että kustannukset saattavat kaatua kaikki auton omistajan niskaan, sillä perusteella, että auton määräaikaishuollot ovat ylittyneet muutamilla tuhansilla kilometreillä.

Tänään oli Golf koko päivän pajalla. Ketju ja hilppeet vaihdettu, ei kuluja itselle. Eli loppu hyvin kaikki hyvin omalta osalta. Jatkossa vaihtuu öölit koneeseen maksimissaan 15tkm välein, varmuuden varalta.

VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

livejungle

#1012
Octavia 1.4TSI 90kw DSG -09, käynnistys pärähti/rallatti. Rallatus alkoi jo 105tkm kohdalla ja nyt mittarissa 140tkm..
Vaihdettu ketju ja kiristin. Olivat näitä vaihtaneet muihinkin ja minun auto veti kuulemma pohjat ketjun venymisessä. Useita senttejä..
Takuuseen 70%, maksettavaa jäi 170â,¬. Auto 3,5 vuotias.
Nyt toimii hienosti.

123jmatti

Edelleen kiinnostaisi tämä evoluutio... Jos ostan nyt uuden 1.2 tsiin niin onko rakenne tai ketju parempi kuin pari vuotta vanhassa?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: 123jmatti - 04.10.12 - klo:22:53
Edelleen kiinnostaisi tämä evoluutio... Jos ostan nyt uuden 1.2 tsiin niin onko rakenne tai ketju parempi kuin pari vuotta vanhassa?

Jos historia toistaa itseään, niin mitään merkittävää parannusta ei ole tehty. Ketjusta on päätetty luopua, joten loputkin ketjukoneet lyödään kasaan samoilla spekseillä..

Voin toki olla väärässä ja toivottavasti niin onkin. Automaailmaa jo pitkään seuranneena en vain jaksa uskoa siihen.. Ekonoomit eivät anna käyttää rahaa parannuksiin, koska vain "yksittäiset" koneet hajoavat ja niiden korjaaminen on halvempaa kuin suuret muutokset rakenteeseen.

Arcca

Mutta missä vaiheessa nykyiset mallit saa hihnakoneet?

Luulisi aika lähellä olevan hetken että kaikkien uusien VAG autojen 1.2, 1.4 koneet on hihnalla, ei vain Golf VII ja Audi A3. Itse en enää ostaisi ketjuversiota.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

exari

Vähän Ot, mutta mites näiden Vaggineiden jälleenmyyntiarvo joissa on näitä murheellisia
"pikku"ketjukoneita ?( v. 07-12...13)  onko ne "välimalleja" jotka ei kelpaa kohta kellekään?  Tossa kun muutaman  vuoden kuluttua niillä on ajettu 100-200tkm----käsissä ovat. Vähänkin valveutunut ostaja ei kyllä uskalla kajota. ite en missään tapauksessa uskaltais ko. moottorilla olevaa vehjettä hankkia. edes halvalla.   ps. ehkä silleen että osat saksasta ja vaihtoon ihan varmuudeksi.

vasara

Lainaus käyttäjältä: exari - 05.10.12 - klo:17:49
Vähän Ot, mutta mites näiden Vaggineiden jälleenmyyntiarvo joissa on näitä murheellisia
"pikku"ketjukoneita ?( v. 07-12...13)  onko ne "välimalleja" jotka ei kelpaa kohta kellekään?  Tossa kun muutaman  vuoden kuluttua niillä on ajettu 100-200tkm----käsissä ovat. Vähänkin valveutunut ostaja ei kyllä uskalla kajota. ite en missään tapauksessa uskaltais ko. moottorilla olevaa vehjettä hankkia. edes halvalla.   ps. ehkä silleen että osat saksasta ja vaihtoon ihan varmuudeksi.
Tuossa on myös se ongelma, että autoliikkeeseen vaihdokkina tarjotessa voi kirpasta (jo nyt). Valveutunut ostaja autoliikkeessä osaa laskea, että mahdollisia kuluja tulossa heidän piikkiin.

Sande

Näitä lukiessa yksi ratin irtoaminen ei tunnu missään... ;D
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

pomo

Niin,ainakin vielä näyttävät olevan kovissa hinnoissa. Olisko se taas niin,että tässä unohtuu ne kaikki tyytyväiset käyttäjät,jotka eivät ohjelmoi autojaan... Minä en itse tunne ketään,jolla olisi ollut ongelmia,tätä lukiessa ei pitäisi olla kuin niitä,joilla vikoja on!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy