TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

pomo

Lainaus käyttäjältä: fast79 - 12.11.15 - klo:09:15
Terve!
Ensimmäinen postaus multa tälle foorumille ja nyt on heti pakko kysyä. Mulla on -11 mallinen Touran 1,4 TSI ja kävin eilen Kouvolan Länsiautossa kysymässä tuosta ketjukampanjasta. Ei kuulemma ole mitään kampanjaa mutta jos asiakas tekee reklamaation ketjuun liittyen niin sitten venymä tarkistetaan aiemmin mainitulla tavalla. Jos venymä ei ylitä asetettuja rajoja niin n. kahden tunnin työ (98e/h) jää maksettavaksi asiakkaalle. Mitä v*****? Meneekö tämä nyt ihan oikein?

Vaihda liikettä, ne taitaa kusettaa sua?

TTO

Lainaus käyttäjältä: lobedogg - 12.11.15 - klo:12:08
1.4TSI 118kW 107tkm  tänään Volkswagen Center Espoolle ilmaiseen jakoketjun tarkastukseen.

Varoittivat asiallisesti ensin että voi pompata testissä ja varauduttava et auto jää pukeille pidemmäksi aikaa. Tarkkaan katsottiin huoltokirjaa onko huollot ajallaan, mutta eipä tullut mitään sanomista loppujen lopuksi huoltohistoriasta vaikka ei merkkiliike huolto ole viimeisin. Ketjuvaihdettu edellisen kerran kuittien mukaan km määrässä X veikkaisin kyllä että 63tkm kohdalla. Huoltokirjasta ei tästä merkintää kylläkään. No tunnin jälkeen tuli soitto että meneekin hieman pidempään ku jakopomppasi testissä ja kilkkeet vaihtoon. Alustavasti kyllä 100% vastaantulo ja omalla kustanteella Up! alle (39â,¬). Onneksi pomppasi testissä eikä ajossa.

Pisteet Espoon VW centerille.

Eli tässäkin tapauksessa (Kojootti postasi vastaavan tapauksen 9.11.) ketju meni jo toisen kerran vaihtoon ja jälkimmäinen ketju meni ensimmäistä nopeammin. Kuinkahan monta kertaa tuo ketju suostutaan korjaamaan valmistajan piikkiin?

kt

Tämä testissä pomppaaminen kyllä viestii sitä, että kiristinsysteemit on yhtä suuria viallisia. Ja sitten "testikuskin ajotyyli" myös. Eli ilmeisesti kiihdyttelijätkuskit kuluttavat ketjut piloille nopeammin? 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.11.15 - klo:13:26"testikuskin ajotyyli"
Ohjekirjassa neuvotaan ajamaan rauhallisesti ensimäiset 1500 km. Sen jälkeen ohjekirjassa ei liene rajoituksia. Minusta on turha syyllistää ajajia ajotyylin mukaan, sillä harvoinpa kukaan revittää autoaan kestokyvyn rajamaille. 

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.11.15 - klo:13:26
Tämä testissä pomppaaminen kyllä viestii sitä, että kiristinsysteemit on yhtä suuria viallisia. Ja sitten "testikuskin ajotyyli" myös. Eli ilmeisesti kiihdyttelijätkuskit kuluttavat ketjut piloille nopeammin? 8)

Juu, ehdottomasti kakkosnelosen pala kaasupolkimen alle ettei vahingossakaan tule liikaa kiihdyteltyä ja matkanopeuskin pysyy alle yleisrajoituksen. Tuosta auto ja kanssa-autoiljat tykkää.  :-X

kt

#5165
Joo, ymmärrän yskän, mutta jokainenhan foorumilla väittää antavansa esittelyautolle runtua.

On varmasti niitäkin kuskeja, jotka vaan miehenjatkeena antavat aina runtua omallekin autolleen. Eihän kaikki kuskit aja samoilla ajotavoilla ja -linjoilla. Mutta toki ymmärrän, että pitäisi sen auton kestää ja jakoketjunkin kestää kaikenlaista ajotapaa. Mutta volkkarit vaan ei kestä... >:(

Ps. nimim "jakoketju ei kertaakaan katkennut". Olisko myös niin, että jakoketjut katkeaa manuaalivaihteisten autojen kuskeilta, kun eivät osaa käyttää kytkintä?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

timppa1

Huoleni esitän tähän ketjuun, auto 2010 1.2TSI Octavia johon vaihdettu ketju ja kilkkeet muistaakseni ~66tkm kohdalla. Nyt mittarissa 110tkm ja joskus käynnistyksessä hörähtää kuin diesel. Tarvitseeko huolestua?

skriko

Juu, Skriko on ainakin antanut kenkää Sciroccolleen, aina liikennevaloista kierrokset joka vaihteella tappiin asti.
Siitä on todisteena se, että 160 hv Sciroccon keskikulutus 5,99 ja huoltonäyttö antoi aina huoltoväliksi 30 000 tai 2 vuotta.
No, juu. Täällähän on todettu moneen kertaan, että ajotyylillä ei ole vaikutusta ketjuun. Toistan vielä Laakkosen huoltopäällikön sanat. "kuinkahan huonoja nuo ketjut ovat, kun sinunkin ajossasi venyi". Siis rallatus alkoi 12 800 ja vaihtoon 30 620.

lobedogg

Lainaus käyttäjältä: lobedogg - 12.11.15 - klo:12:08
1.4TSI 118kW 107tkm  tänään Volkswagen Center Espoolle ilmaiseen jakoketjun tarkastukseen.

Varoittivat asiallisesti ensin että voi pompata testissä ja varauduttava et auto jää pukeille pidemmäksi aikaa. Tarkkaan katsottiin huoltokirjaa onko huollot ajallaan, mutta eipä tullut mitään sanomista loppujen lopuksi huoltohistoriasta vaikka ei merkkiliike huolto ole viimeisin. Ketjuvaihdettu edellisen kerran kuittien mukaan km määrässä X veikkaisin kyllä että 63tkm kohdalla. Huoltokirjasta ei tästä merkintää kylläkään. No tunnin jälkeen tuli soitto että meneekin hieman pidempään ku jakopomppasi testissä ja kilkkeet vaihtoon. Alustavasti kyllä 100% vastaantulo ja omalla kustanteella Up! alle (39â,¬). Onneksi pomppasi testissä eikä ajossa.

Pisteet Espoon VW centerille.

Juuri kävin hakemassa pois auton volkswagen centeriltä. Loppukustannus 2050â,¬ josta maahantuojan vastaantulo 100%. Testissä oli pompannut jo 20asteessa jonka johdosta vaihdettu jakopään romut . Olisihan toi pistänyt kaurapuurolle hetkellisesti omasta pussista maksaa.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: fast79 - 12.11.15 - klo:09:15
Terve!
Ensimmäinen postaus multa tälle foorumille ja nyt on heti pakko kysyä. Mulla on -11 mallinen Touran 1,4 TSI ja kävin eilen Kouvolan Länsiautossa kysymässä tuosta ketjukampanjasta. Ei kuulemma ole mitään kampanjaa mutta jos asiakas tekee reklamaation ketjuun liittyen niin sitten venymä tarkistetaan aiemmin mainitulla tavalla. Jos venymä ei ylitä asetettuja rajoja niin n. kahden tunnin työ (98e/h) jää maksettavaksi asiakkaalle. Mitä v*****? Meneekö tämä nyt ihan oikein?
Joo, meille sanottiin toisesta paikallisesta VW huollosta, että ketjun tarkistus ei ole kampanja vaan sen voi tilata koska vaan. Olisko, että kampanja näkyis trafin sivuilla ja se ei ehkä ole niin kiva sivu noin mainosmielessä. Ei meille kyllä puhuttu mistään kuluista. Jos ketju ei ole venynyt (no oli se huoltomiehen mielestä), niin pistetään vaan takas nippuun ja kun oli venynyt niin tuli päivän remontti kun ketjusarja vaihdettiin. Koska öljynvaihtohuollosta oli yli puolivälin niin piti sitte viedä 4L sopivaa öljyä ja marmori kustansi suodattimen jne. Muuta kulua ei ollut (no ok, joku on jopa saanut auton siks aikaa).
Mutta en maksais tuosta tarkastuksesta. Valtuutettu huolto saa kyllä korvauksen tehtaan suunnasta.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: timppa1 - 12.11.15 - klo:14:45
Huoleni esitän tähän ketjuun, auto 2010 1.2TSI Octavia johon vaihdettu ketju ja kilkkeet muistaakseni ~66tkm kohdalla. Nyt mittarissa 110tkm ja joskus käynnistyksessä hörähtää kuin diesel. Tarvitseeko huolestua?
Kun meitin autoon vaihdettiin ketjua (30.10.2015), niin vieressä näytti kovasti samalta hommalta. No olihan se, eli Jetta 2011 ja 1.2TSI. Siitä oli mennyt 20tkm kohdalla ensimmäinen ketju ja nyt tais olla 84tkm mittarissa. Ketju oli paljon sievempi kuin meidän 1.4TSI ketju. En nähnyt 1.4 uutta ketjua, mutta nyt se on ainakin erilainen kuin autoon 2009 kasatessa laitettu. Siksi meni myös rattaat ja liu-ut vaihtoon jne. Pappa sanoi, että nyt ei kuulunut mitään ääntä, mutta ensimmäisessä vaihdossa Jetta rapisi ihan selkeesti. Oli kovasti mietteliäs, että kuinka monesti noita ketjuja vielä vaihdetaan.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: lobedogg - 12.11.15 - klo:12:08
1.4TSI 118kW 107tkm  tänään Volkswagen Center Espoolle ilmaiseen jakoketjun tarkastukseen.

Varoittivat asiallisesti ensin että voi pompata testissä ja varauduttava et auto jää pukeille pidemmäksi aikaa. Tarkkaan katsottiin huoltokirjaa onko huollot ajallaan, mutta eipä tullut mitään sanomista loppujen lopuksi huoltohistoriasta vaikka ei merkkiliike huolto ole viimeisin. Ketjuvaihdettu edellisen kerran kuittien mukaan km määrässä X veikkaisin kyllä että 63tkm kohdalla. Huoltokirjasta ei tästä merkintää kylläkään. No tunnin jälkeen tuli soitto että meneekin hieman pidempään ku jakopomppasi testissä ja kilkkeet vaihtoon. Alustavasti kyllä 100% vastaantulo ja omalla kustanteella Up! alle (39â,¬). Onneksi pomppasi testissä eikä ajossa.

Pisteet Espoon VW centerille.
Minkä vuoden auto ja näitkö uuden ketjun (siis että pystyi vertaamaan vanhaan)? Itsellä meni tuo ohi mutta kampiakselin rattaasta sain kuvan ja ketju on eritavalla rattaan päällä joten ilmeisesti on erilaiset osat nyt kuin autoa kasatessa (2009). Huoltomies sanoi, että on ne erilaiset. Kysymys kuuluu, ovatko nämä erilaiset osat parempia, samanlaisia vai peräti huonompia kuin vanhat? Kylmät oddsit on hyvälle lopputulokselle 33%. Ei kauheen korkee.  :(

lobedogg

2010 dsg lootalla oleva variant.

En nähnyt uutta ketjua, mutta käsittääkseni uusin korjauspaketti on hieman kehittyneempi versio jossa on paranneltu myös ketjun voitelua.

Waiski

^Minulle tuli toisen ketjun vaihdon yhteydessä Turun VW-autossa myös uusi venttiilikopan kansi, kertoivat sen liittyvän paranneltuun voiteluun... Ensimmäinen vaihto 45tkm ja tämä toinen 135tkm, eikä puhettakaan, että olisi tarvinnut jotain maksaa, edes öljyjä. Sijaisautokin oli veloituksetta käytössä. (Golf Plus -09 1.4Tsi CAXA, nyt ajettu 142tkm, toistaiseksi toimii.


fast79

En kyllä ajatellutkaan lompakkoa raottaa tuossa tarkistusasiassa. Täytyy palata asiaan kun käyn tuolla liikkeessä seuraavan kerran. Autolla on ajettu 56tkm joten eiköhän tuosta jonkin vastaantulon saa jos se hajoaa.
Passat GTE B8.5, ex A6 C7.5, ex Q5 8R, ex Touran 1T3, ex A4 B8,B6,B5, ex Golf IV

Jodl

On kyllä kirjavaa tuo vastaantulo. Voisiko olla, että kirjavuuteen liittyy sopimukset maahantuojan ja tehtaan välillä ja myös maahantuojan ja jälleenmyyjän/valtuutetun huollon välillä? En jaksanut kinata öljystä kun se oli 36â,¬. Olen ihan 100 varma, että Pörhö veti täydet hyvitykset maahantuojan/tehtaan suunnasta.

Jos on vasta 56tkm mittarissa ja huollot tehty onjelman mukaan ajoissa niin kyllä vastaantulo pitää olla luokkaa 100%.
Taitavat olla aika tarkkoja huoltojen suhteen, että milloin tehty (onhan ajallaan) ja onko varmasti käytetty oikeanlaatuista öljyä ja osia.

kt

Jos ajoturva/liikkumisturva-leima on saatu huoltokirjaan, niin osat ja öljyt on silloin olleet "kunnossa". Siihen voi vedota.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JaskaPankuttaja

Pakko lainata tässä itseäni kun luin täältä pohdiskelua vaikuttaako jakoketjuongelmiin kun koneelle annetaan n.s. kenkää.


LainaaMoottori ja voimansiirto / Vs: Ongelmaiset TSI-moottorit (missä vuosimalleissa ja missä moottorityypeissä)
« : 11.03.15 - klo:22:26 »

Jakoketju ei todellakaan veny samalla tavalla kuin sinitarra tms. venyvä aine.

Jakoketjun pituuden muutos johtuu ketjun kulumisesta. Ei aineen venymisestä.
Ketjun niitit kuluttavat sivulevyjen reikiä suuremmiksi jolloin niittien välimatka pitenee.
Kansankielellä puhutaan ketjun venymisestä vaikka kyse on oikeammin kulumisesta.

Ilmiö on täsmälleen sama polkupyörän ketjussakin.
Kuluminen taas johtuu joko väärästä mitoituksesta tai liasta, huonoimmissa tapauksissa molemmista.

Polkupyörän, kuten ei VAG-moottorienkaan, kyseessä ollessa mitkään ketjuun kohdistetut voimat saa ainetta niin koville että aine venyisi.
VAG-moottoreissa kyseessä on väärä mitoitus; osiin kohdistuu niin kova paine että se saa öljykalvon rikki jolloin metallit pääsevät kosketuksiin toistensa kanssa ja pehmeämpi aine kuluu pois.

Polkupyörässä taas lika hiertää metalliosien välissä ja lopputulos on sama.

Jos taas ketju ei saa riittävää voitelua pienillä kierroksilla niin kyseessä on suunnitteluvirhe, sama tietysti isoillakin kierroksilla.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 13.11.15 - klo:19:08
Pakko lainata tässä itseäni kun luin täältä pohdiskelua vaikuttaako jakoketjuongelmiin kun koneelle annetaan n.s. kenkää.


Jos taas ketju ei saa riittävää voitelua pienillä kierroksilla niin kyseessä on suunnitteluvirhe, sama tietysti isoillakin kierroksilla.

Samaa mieltä. Itsellä moottoripyörä Honda CBR 600 RR. Ketjuilla on ajettu yli 50 000 km. Jos nyt ostaisin samanlaisen pyörän ja ketjut olisivat venyneet loppuun 30 000, niin kyllä silloin olisi laatu huonontunut, eikä ajotapani muuttunut.

öpönaana

Päädyinpä netissä aikani pyörittyä tähän keskusteluketjuun ja voisin lisätä oman korteni kekoon. Nykyinen hoppani ei ole VAG-konsernin tuotteita, enkä usko enää palaavani VAG-ryhmän kulkuneuvojen omistajaksi. Sen verran jäi hampaankoloon edellisen autoni huoltohistoriasta.

Edellinen autoni, VW Touran 1.4 TSI vm 2007 manuaali, muistaakseni 103kW (tarkemmasta moottorimallista ei tietoa), ostettu etelä-suomalaisesta autoliikkeestä 2008, jossa oli ollut esittelyautona. Auto alkoi sytyttelemään moottorihäiriö-valoa n. 90 000 km kohdalla. Soitin asiasta VV-autoon ja sieltä epäiltiin kaikenlaista alkaen anturihäiriöstä jakoketjuvikaan. Pyysivät käymään näyttämässä ja näin teinkin. Diagnoosi oli aika kylmäävä; jakoketjun venymä ja venttiilien ajoitukset pielessä. Hoitona ketjun ja kiristimien vaihto, tällä kertaa en joutunut mitään maksamaan. Tästä kaikki pointsit VV-Autolle.

Vajaa vuosi tästä auto alkoi ilmoittamaan öljynpainevalolla, että paine on liian alhainen. Öljyn määrästä tämä ei ollut kiinni, käynti huollossa (ei VV-Auto tällä kertaa) valohoitoa saamassa. Mitään vikaa ei löytynyt, öljyt kuitenkin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Mentiin taas muutama viikko normaalisti ja olin reissussa perheen kanssa. Jälleen moottorihäiriön merkkivalo syttyy ja matka tyssäsi siihen. Onneksi ei oltu tällä kertaa missään korpitaipaleella vaan erään kaupungin keskustassa. Auto hinausauton kyydillä merkkihuoltoon ja tällä kertaa diagnoosi oli turbon rikkoutuminen liian matalan öljynpaineen vuoksi. Matkamittarissa 118 000 km, joten maaginen sata tonnia oli täynnä ja 3000 euron korjauslasku jäi itse maksettavaksi. Auto oli huollettu aina ajallaan, VV-Autolla Longlife-ohjelman mukaisesti, lukuunottamatta ylimääräistä käyntiä öljynvaihdossa.

Korjaamon mukaan turbon rikkoutumisen syy on todennäköisesti ollut suodattimen tukkeutuminen öljypuolella, jonka seurauksena paine on laskenut liian alhaiseksi. Ihmetyttää tämä siksi, että Longlife-ohjelman mukaan huollettuna 2v/30 tkm pitäisi riittää. Enpä usko tuohon enää, öljyt vaihtoon vuosittain tai 15 tkm välein, myyntimiesten vakuutteluista huolimatta.

No, tarina jatkuu korjauksella, koslan myynnillä 2013 ja hyvästeillä. Tähän kun lyödään päälle VW:n epärehellinen toiminta päästöpuolella, niin ei koskaan enää tässä perheessä VAG-autoja tule olemaan. Sen verran on aikaa kulunut, että tästä pystyy ilman ärräpäitä jo kirjoittelemaan.

RSOCUstin

Tänään pitäisi mennä koeajaan vaimon siskollevAudi A3 2009 1.4tfsi + stronic kompolla. Audin ketjuista ei ole ollut puhetta että ois venynyt ? Ja Stronikitkin on se toimivampi.

multsi

Ainakin eräällä sukulaisella meni ketju vaihtoon -08 A3:sesta. Maksoi rempan kuulemma joku vuosi sitten itse. Silloinhan nämä olivat vielä virallisesti "yksittäistapauksia". Eihän siinä moottorissa mitään rakenteellisesta eroa ole vrt. mikä tahansa konsernin auto?

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: multsi - 17.11.15 - klo:10:10
Ainakin eräällä sukulaisella meni ketju vaihtoon -08 A3:sesta. Maksoi rempan kuulemma joku vuosi sitten itse. Silloinhan nämä olivat vielä virallisesti "yksittäistapauksia". Eihän siinä moottorissa mitään rakenteellisesta eroa ole vrt. mikä tahansa konsernin auto?

Sanoin kans että ketju ja laatikko asiat selvitettävä Audilta mitä tehty. On täydellinen huoltokirja Audilta onneksi. Illalla pääsen tarkistamaan tiedot niiltä osin. Ja laittaa kuntoon jos kaupat meinaa liikkeessä syntyä :)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: öpönaana - 17.11.15 - klo:09:53
Vajaa vuosi tästä auto alkoi ilmoittamaan öljynpainevalolla, että paine on liian alhainen.

Korjaamon mukaan turbon rikkoutumisen syy on todennäköisesti ollut suodattimen tukkeutuminen öljypuolella, jonka seurauksena paine on laskenut liian alhaiseksi. I

Seuraava on sivusta seurattua niin tarkkoja moottorityyppejä ja kilometrejä jne. ei ole mukana, voin tarkatkin tiedot kysyä ja lisätä jos joku niitä kaipaa.

Tuttavallani 2007 Passat 3C TDI oli moottoritien rampissa sytyttänyt öljynpainevalon.
Auto välittömästi seis ja hetken pohdiskelun jälkeen hinausauton kyydissä merkkikorjaamolle.

Korjaamolla kone auki ja diagnoosina se että kone on kokonaisuudessaan vaihtokunnossa.
Öljypumpun akseli oli korkannut ja öljynpaine siis nollassa.

Se, mikä oli erikoisinta, oli että merkkikorjaamolla oli asian selvittelyssä sanottu moneen kertaan ja useammallakin suulla että (ainakaan tuossa mallissa) öljynpainevalo syttyy kun kierrokset ylittävät 2000 rpm.

Tuttavani ihmetteli tätä kovasti, hänen ajossaan kun kierrokset yleensä eivät milloinkaan ylitä tuota rajaa, niinpä kukaan ei tiedä miten pitkään autolla oli ajettu ilman öljyä.

Itsekin ihmettelin jopa ääneen moista ominaisuutta mutta niin hänelle oli siis monestakin suusta sanottu.
Onko täällä ketään joka voi vahvistaa lausunnon tai kumota?
Perustellen siis.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.11.15 - klo:10:19
Sanoin kans että ketju ja laatikko asiat selvitettävä Audilta mitä tehty. On täydellinen huoltokirja Audilta onneksi. Illalla pääsen tarkistamaan tiedot niiltä osin. Ja laittaa kuntoon jos kaupat meinaa liikkeessä syntyä :)

Ei tarvinut koeajaa. Oli myyty. No Kaariinassa myynnissä samanlainen kauppoja alkoivat vääntämään varmaan siitä. Siihen oli ketju vaihdettu, ilmoituksessa luki ja täydellinen Audin huoltokirja sekä vähempi kilsoja.

M_M

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.11.15 - klo:09:58
Audin ketjuista ei ole ollut puhetta että ois venynyt ? Ja Stronikitkin on se toimivampi.

Paraneeko moottori tosiaan sillä, että laitetaan se erilaisella keulamerkillä varustettuun autoon tai vaihteisto sillä, että nimetään se uudelleen?  ??? Kun ei niissä oikein mitään muuta eroa taida olla...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tonika75

#5186
Noniin päivitystä tänne omaan 1,8 TSI koneiseen Alteaan. Kaikki venttiilit uusiksi. Kuulemma kiristin pettänyt. No kestihän se 180tkm  ;D

Onkohan 1,8 koneiden kiristintä parannettu laadultaan jos vertaa 2008 versioon?

Ex työpaikassa sanoi työkaveri että hällä kun2006 vuosimallin 2,4 koneisessa A6 Audissa oli mennyt kiristin. Niin 2011 vuonna kansirempassa asentajan mukaan parannettu ns lujempi ketju/kiristin?
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

-karppa-

Hyvä esimerkki, joka ei suoranaisesti liity jakoketjuun, mutta kertoo ettei kuluttajana kannata todellakaan kiltisti maksaa kaikkea.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015112020700088_au.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.11.15 - klo:14:51
Hyvä esimerkki, joka ei suoranaisesti liity jakoketjuun, mutta kertoo ettei kuluttajana kannata todellakaan kiltisti maksaa kaikkea.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015112020700088_au.shtml

Kuluttajariitalautakunnan mukaan siis turbon oletettu käyttöikä tässä autossa on 172 000 km.

Tonika75

#5189
Eli 2084â,¬ sitten maksoi uusia kaikki venttiilit, uusi ketju ja kiristin ja no öljyt nyt varmaan kanssa uusivat suodattimen kanssa.

Eli töineen osineen tuo summa.

Ja kuluttaja-asiamies sähköitse postitteli että reklamaatiota vaan autoa myyneelle liikkeelle (vaikka ostettu jo 8/2013) ja maahantuojalle samoin.

Ja tietäisi varsin että onko uusi kiristäjä ja ketju yhtään parempia laadultaan kuin rikki menneet  ??? Olikos ainakin aikoinaan 156 Alfoissa myöhemmin paremmat kiristimet ainakin hihnalle mitä muistelen alfabbs juttuja? Vai oliko että joku muu firma teki alkuperäisosaa parempaa versiota. Jos taas off topic sallitaan.
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy