TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Rommel

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.03.14 - klo:10:24
Vaikka en olekaan vihreä, vastustan kertakäyttökulttuuria.

Kun otit tuon kertakäyttokulttuurin esille niin tuli mieleen tuosta omasta tapauksesta vielä yksi asia. Kun tutkin moottorin korjausohjeita niin niissä kerrottiin että moottorin kampiakselin laakereita ei voi vaihtaa. Laakeripukki on koneistettu tehtaalla muotoonsa lohkoa vasten, avatessa sen muoto muuttuu eikä sitä saa enää kiinnittää uudelleen. Tässä tapauksessa kone ei ole enää korjattavissa kuin vaihtamalla koko lohko eli käytännossä kokonaan uusi kone. Yläkertavaurio onneksi oli vielä korjattavissa mutta kyllä hirvitti jos jotain vauriota alakerrassa olisi ollut...

Vaikka nykyään ihmiset enää juuri itse autojaan ruuvaile, olisi sentään oman edun kannalta hyvä hieman tietää millaisia riskejä (kustannuksia) oman auton tekniikkaan liittyy.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Rommel - 29.03.14 - klo:12:09
Kun tutkin moottorin korjausohjeita niin niissä kerrottiin että moottorin kampiakselin laakereita ei voi vaihtaa. Laakeripukki on koneistettu tehtaalla muotoonsa lohkoa vasten, avatessa sen muoto muuttuu eikä sitä saa enää kiinnittää uudelleen. Tässä tapauksessa kone ei ole enää korjattavissa kuin vaihtamalla koko lohko eli käytännossä kokonaan uusi kone.

Tästä kun joku innostuisi kirjoittamaan lisää, niin hyvä olisi. Itseäni kiinnostaisi tuon rakenteen tekninen toteutus.

Enhancer

#3272
Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 29.03.14 - klo:13:36
Tästä kun joku innostuisi kirjoittamaan lisää, niin hyvä olisi. Itseäni kiinnostaisi tuon rakenteen tekninen toteutus.
Tuossa on 2000-luvun alun 1.4 vaparimoottorin SSP, siinä on tuo sama kuvio eli mäntiä / alakerran laakereita ei pysty vaihtamaan, vaan puolimoottori vaihtuu. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_196.pdf

Tuossa 1.4/1.6FSI, jakopään rakenne näyttää äkkiseltään aika samalta ja onhan tuossa aika paljon muutakin uutta http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf

Oli siellä TSI:kin http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf. Hauska maininta kuinka ketju on optimoitu, lenkit vahvistettu jne.

Nämä kannattaa lukea järjestyksessä, ovat periaatteessa saman moottorin eri kehitysasteita.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.03.14 - klo:13:42
Tuossa on 2000-luvun alun 1.4 vaparimoottorin SSP, siinä on tuo sama kuvio eli mäntiä / alakerran laakereita ei pysty vaihtamaan, vaan puolimoottori vaihtuu. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_196.pdf


Kiitokset linkeistä. Täytyypä tutkia.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Rommel - 29.03.14 - klo:12:09
Kun otit tuon kertakäyttokulttuurin esille niin tuli mieleen tuosta omasta tapauksesta vielä yksi asia. Kun tutkin moottorin korjausohjeita niin niissä kerrottiin että moottorin kampiakselin laakereita ei voi vaihtaa. Laakeripukki on koneistettu tehtaalla muotoonsa lohkoa vasten, avatessa sen muoto muuttuu eikä sitä saa enää kiinnittää uudelleen. Tässä tapauksessa kone ei ole enää korjattavissa kuin vaihtamalla koko lohko eli käytännossä kokonaan uusi kone. Yläkertavaurio onneksi oli vielä korjattavissa mutta kyllä hirvitti jos jotain vauriota alakerrassa olisi ollut...

Vaikka nykyään ihmiset enää juuri itse autojaan ruuvaile, olisi sentään oman edun kannalta hyvä hieman tietää millaisia riskejä (kustannuksia) oman auton tekniikkaan liittyy.
Tämä näyttää olevan suuntaus. Ymmärtääkseni Fordin Ecoboost on samallainen, hinta tuolla puolimoottorilla olisi 1700,- paikkeilla.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

xmasa

Niin, että tulevaisuudessa moottorinvaihto alkaa olla vähän sama asia, kuin menisi rengasliikeestä hakemaan uuden kierroksen renkaita auton alle?! Hienoa  ;D
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Tourano

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 29.03.14 - klo:19:13
Niin, että tulevaisuudessa moottorinvaihto alkaa olla vähän sama asia, kuin menisi rengasliikeestä hakemaan uuden kierroksen renkaita auton alle?! Hienoa  ;D

Volkswagen on palannut 40 vuotta ajassa taaksepäin.  :-\
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

arskas_s

Kuka korvaa, kun upouusi auto hajoaa?

Pakko vaihtaa moottori
Päijäthämäläinen kuluttaja osti keväällä 2008 Seat Altea XL:n. Autolle annettiin kahden vuoden takuu. Vajaan viiden vuoden päästä autoon oli pakko vaihtaa moottori. Vianmääritys- ja korjauskustannukset kipusivat 4 000 euroon. Autolla oli siinä vaiheessa ajettu alle 100 000 kilometriä.

Autonomistajan mukaan syypää isoon remonttiin oli jakoketjun vika. Se vaikutti kuluttajasta jopa tyyppivialta. Siksi autoilija vaati kustannustensa täyttä hyvittämistä.

Riitaan vastasivat sekä Seatia jälleenmyyvä VV-Autotalot että merkkiä maahantuova VV-Auto Group. Molemmissa vastauksissa kuluttajan vaatimuksia pidettiin aiheettomina, koska autonomistaja oli ylenkatsonut huolto-ohjelman. Huoltoväli oli ylittynyt kolmesti ja pahimmillaan se oli ylitetty yli 3 800 kilometrillä. Kaiken lisäksi autossa oli myyjän ja maahantuojan mukaan ehjä huoltovälinilmaisin, joka muistuttaa huollon tarpeesta.

Kuluttajariitalautakunnan päätös: Lautakunta ei pystynyt saamiensa selvitysten perusteella päättämään täydellä varmuudella, mikä oli aiheuttanut vaurion. Lautakunta piti kuitenkin mahdollisena, että vaurio saattoi johtua huoltojen laiminlyönnistä. Kuluttaja jäi ilman vaatimaansa hyvitystä.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Rommel

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 29.03.14 - klo:18:35
Tämä näyttää olevan suuntaus. Ymmärtääkseni Fordin Ecoboost on samallainen, hinta tuolla puolimoottorilla olisi 1700,- paikkeilla.

Volkswageniin Suomen merkkiliikkeestä saat tuolla hinnalla häthätää kannen. Saksassa hinta olisi tosin ollut huomattavasti edullisempi.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 29.03.14 - klo:19:25
Volkswagen on palannut 40 vuotta ajassa taaksepäin.  :-\
Näinpä, eikös Kuplaan puolimoottori ollut saatavana varasosana uutena tai tehdaskunnostettuna. Kone taisi kestää 100-150 tkm, kun sinä isossa hihnapyörässä tuntui välystä kone oli valmis.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

VW:t

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 29.03.14 - klo:20:25
Näinpä, eikös Kuplaan puolimoottori ollut saatavana varasosana uutena tai tehdaskunnostettuna. Kone taisi kestää 100-150 tkm, kun sinä isossa hihnapyörässä tuntui välystä kone oli valmis.

Mutta kuplan koneen pystyi korjaamaan ja vaihtaa laakerit. Osia saa vielä tänä päivänäkin.
TSI koneista kukaan ei muista hyvällä 40-vuoden kuluttua, jollei koneet mene vielä huonommiksi  ;)

pomo

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 29.03.14 - klo:19:32
Kuka korvaa, kun upouusi auto hajoaa?

Pakko vaihtaa moottori
Päijäthämäläinen kuluttaja osti keväällä 2008 Seat Altea XL:n. Autolle annettiin kahden vuoden takuu. Vajaan viiden vuoden päästä autoon oli pakko vaihtaa moottori. Vianmääritys- ja korjauskustannukset kipusivat 4 000 euroon. Autolla oli siinä vaiheessa ajettu alle 100 000 kilometriä.

Autonomistajan mukaan syypää isoon remonttiin oli jakoketjun vika. Se vaikutti kuluttajasta jopa tyyppivialta. Siksi autoilija vaati kustannustensa täyttä hyvittämistä.

Riitaan vastasivat sekä Seatia jälleenmyyvä VV-Autotalot että merkkiä maahantuova VV-Auto Group. Molemmissa vastauksissa kuluttajan vaatimuksia pidettiin aiheettomina, koska autonomistaja oli ylenkatsonut huolto-ohjelman. Huoltoväli oli ylittynyt kolmesti ja pahimmillaan se oli ylitetty yli 3 800 kilometrillä. Kaiken lisäksi autossa oli myyjän ja maahantuojan mukaan ehjä huoltovälinilmaisin, joka muistuttaa huollon tarpeesta.

Kuluttajariitalautakunnan päätös: Lautakunta ei pystynyt saamiensa selvitysten perusteella päättämään täydellä varmuudella, mikä oli aiheuttanut vaurion. Lautakunta piti kuitenkin mahdollisena, että vaurio saattoi johtua huoltojen laiminlyönnistä. Kuluttaja jäi ilman vaatimaansa hyvitystä.

Eikö tämä ole ihan oikea päätös, jos jokainen huolto menee yli ja pahimmillaan melkein 4000km niin on se huoltaminen ollut melkoisen leväperäistä!?! Laskin jokainen huolto siten, että ll ohjelmalla joka toinen vuosi/noin 20 000 - 30 000km niin kilsatkin sopii.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Rommel - 29.03.14 - klo:12:09
Laakeripukki on koneistettu tehtaalla muotoonsa lohkoa vasten, avatessa sen muoto muuttuu eikä sitä saa enää kiinnittää uudelleen.

Sinällään tuntuu kyllä hieman hassulta ajatella, että miten muoto muuttuisi niin paljon irroitettaessa, että se oikeasti johonkin vaikuttaisi. Tärkeintähän on että osat pysyvät oikeassa asennossa ja järjestyksessä. Tämähän tarkottaisi käytännössä sitä että lohko vaihdettaisiin aina männänrenkaita vaihdettaessa, jos sylinterieitä jouduttaan hoonaamaan.

Onkohan tämä kuitenkin syy miksi kestotesteissä ei paljoa ole kyseisiä koneita näkynyt? Melko naurettavaa muutenkin, että tm:n kestotesteissä ajetaan nykyään vain 60tkm. Moottorin osalta tuolla kilometrimäärällä ei pitäisi vielä ilmetä kuin valmistusvirheet. Yhden auton otannasta nyt ei kyllä muutenkaan kannata kovin syvällisiä johtopäätöksiä vetää, paitsi jos kyseessä on oma auto  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Cayman

Kaverilla A4 2.0 bensa vm09 ajettu 120tkm,moottorin häiriövalo syttyi ja paljastui huollossa että ketju venynyt,2000â,¬ loppulasku tuli.Ensimmäinen kun kuulen että 2.0l koneessakin näitä vikoja.
ID.3 Business
Golf VIII

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.04.14 - klo:10:39
Melko naurettavaa muutenkin, että tm:n kestotesteissä ajetaan nykyään vain 60tkm.

TM:n Kestotestit loppuivat joskus 80-luvulla. Sittemmin testin nimi onkin ollut kuvaavampi Käyttötesti.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 01.04.14 - klo:10:58
TM:n Kestotestit loppuivat joskus 80-luvulla. Sittemmin testin nimi onkin ollut kuvaavampi Käyttötesti.

Ei vähiten siksi, että Kestotestejä on tehty Tuulilasi-lehdessä  ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

apo

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 29.03.14 - klo:18:35
Tämä näyttää olevan suuntaus. Ymmärtääkseni Fordin Ecoboost on samallainen, hinta tuolla puolimoottorilla olisi 1700,- paikkeilla.
Silloin, kun itse väänsin edellisen auton koneen leikkautumisesta aiheutuneen remontin kustannuksista, niin näihin TSI koneisiin ei VV-auton mukaan saanut ollenkaan puolimoottoria, vaan ainoa mahdollisuus heidän mukaan oli vaihtaa koko kone ilman apulaitteita ja hintaa tällä oli reilu 5000,-

JHS

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 01.04.14 - klo:11:03
Ei vähiten siksi, että Kestotestejä on tehty Tuulilasi-lehdessä  ;)

Saksassa tehdään 100 000km:n kestotestejä (dauertest) ja niissä yleensä tulee esille monenlaista hämminkiä.  Seuraavassa kaksi, monen mielestä yllättävää  testitulosta viime vuodelta:  AutoZeitungissa  VW Passat Variant 2.0 TDI DSG ja Auto Motor und Sportissa Opel Astra farmari 2.0 CDTI - kummassakaan ei yhtään vikaa koko testin aikana.

jalkkis

^Onko noissa uusimmissa VAG-dieseleissä ollutkaan mitään suurempia vikoja, ainakaan samaan tyyliin kuin TSI-koneissa?

JHS

Eipä taida ollakaan ja noilla kilometreillä DSG:ssäkään ei pitäisi olla, mutta huonolla tuurilla palstakirjoittelujen mukaan on.   Kyllähän 100tkm pitäisi mennä keskimäärin ilman isoja ongelmia nykyäänkin, jos tuote suunnitellaan ja tehdään hyvin.   Nyt pikkuhiljaa poistuvissa ketju-TSI-koneissa on vaarana maineen menetystä koko merkille.   Opelille kävi 90-luvulla samoin, lähinnä ruostumisen takia.  Menetetyn maineen takaisin saaminen on vaikeaa, vaikka Opel on tehnyt tällä vuosituhannella keskimääräistä parempaa laatua.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: JHS - 01.04.14 - klo:12:01Kyllähän 100tkm pitäisi mennä keskimäärin ilman isoja ongelmia nykyäänkin, jos tuote suunnitellaan ja tehdään hyvin.

Ei ne pelkät kilometrit vaan miten ne on ajettu... 100kkm parissa vuodessa maanteitä pitkin ei tee jälkeä kuin ehkä tuulilasiin ja konepellin maalipintaan. sama matka 5-10 vuoden aikana ison kaupungin ruuhkissa rikkoo kyllä auton kuin auton.

JHS

#3291
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 01.04.14 - klo:12:35
Ei ne pelkät kilometrit vaan miten ne on ajettu... 100kkm parissa vuodessa maanteitä pitkin ei tee jälkeä kuin ehkä tuulilasiin ja konepellin maalipintaan. sama matka 5-10 vuoden aikana ison kaupungin ruuhkissa rikkoo kyllä auton kuin auton.
Tämä onkin ns. kestotestien jopa harhaanjohtava piirre, kun ne ajetaan suhteellisen nopeasti ja paljon? matka-ajoa.  Kuvaavaa noissa 100tkm testeissä kuitenkin on, että jo tuolla määrällä ja ajotyylillä voi tulla kalliitakin korjauksia, ellei menisi takuuseen.  Nuo kaksi esimerkkitapausta olivatkin viattomia.  (Noin vuosina 2004-2008 Saksan AutoBild ajoi pienimoottorisimmalla silloin  vielä turbottomalla 1.4 Golfilla peräti 200tkm hyvin tuloksin.  Suuria korjauksia ei ollut, lähinnä normaalia kuluvaa.)

Tietenkään tuollaiset yksittäistapaukset eivät ole yleistettävissä, samoin kuin oman yksilön kohtalo, mutta oma yksilö on omistajalleen tavallaan koko maailma, jota eletään.  Eihän toisen autolla tai tilastolla ajeta.   Valitettavasti näitä ongelmallisia TSI-ketjukoneita alkaa jo olla jälleenmyyntiä haittaavasti.  (Esim. Toyotan myyjä ilahtui, kun näytin huoltokirjasta ketjunvaihtoleiman.)

Sokota09

Eikös nämä kestotesteissä olevat autot kannattaisi laittaa takseiksi? Siinä tulisi ainakin kaikenlaista ajoa ja kilometrit kertyisivät nopeasti. Ihan sama, onko kyseessä bensa vai diesel. Toisin sanoen, antavat auton jollekin taksifirmalle käyttöön tietyksi ajaksi (100 tkm) ja tässä ohessa sitten pidetään tarkkaa ajopäiväkirjaa autosta.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 01.04.14 - klo:13:13
Eikös nämä kestotesteissä olevat autot kannattaisi laittaa takseiksi? Siinä tulisi ainakin kaikenlaista ajoa ja kilometrit kertyisivät nopeasti. Ihan sama, onko kyseessä bensa vai diesel. Toisin sanoen, antavat auton jollekin taksifirmalle käyttöön tietyksi ajaksi (100 tkm) ja tässä ohessa sitten pidetään tarkkaa ajopäiväkirjaa autosta.

Ei huono ratkaisu. Näen tässäkin kyllä ainakin yhden ongelman: Taksiajossa, parhaimmillaan kellon ympäri kolmella kuskilla, ei auto pääse koskaan kylmenemään.  Kyllähän se lämmin kone kestää paremmin kuin suhteessa paljon useammin kylmänä startattu.

tet

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 01.04.14 - klo:13:20
Ei huono ratkaisu. Näen tässäkin kyllä ainakin yhden ongelman: Taksiajossa, parhaimmillaan kellon ympäri kolmella kuskilla, ei auto pääse koskaan kylmenemään.  Kyllähän se lämmin kone kestää paremmin kuin suhteessa paljon useammin kylmänä startattu.

Toinen ongelma on kalustovalinnan rajallisuus, eli kaikkia testiautoja ei voi testata taksina joten koko homma romuttuu yhteismitallisen testauksen puutteeseen. Meinaan saattaapi asiakas nyrpistää nokkaansa kun pihaan kaartaa joku taksi-Micra. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sokota09

#3295
Testiajossa olevan auton käyttötarkoituksen voisi räätälöidä testiä palvelevaksi, ei niinkään taksiajoa palvelevaksi. Esim. auto voisi olla päivän aikana kaksi vuoroa ajossa ja sitten ns. yhden vuoron levossa. Tällöin tulisi tuo kylmäkäynnistyskin mukaan.

e. jep, kalustovalinnoissa tulisi tietysti rajoitteita, kun kaikki automallit eivät luonnollisesti sovellu taksikäyttöön. Mutta, olisihan se vinhaa olla taksina olevan Micran kyydissä.

tapanixxx

Taksiajossa -testi olisi hyvä juttu kuluttajien kannalta mutta huono lehtien kannalta.

Nimittäin nykyisin lehdet testaa uusia autoja ja ottaa vähän tai ei ollenkaan kantaa tuotteen kestävyyteen ja laatuun. Tärkein on uuden auton ominaisuudet ja laatuvaikutelma...

Ja mainostajat (sponsorit) ei tykkäisi hyvää jos aletaan raportoimaan niitä todellisia ongelmia ja vikoja..

Tourano

Lainaus käyttäjältä: JHS - 01.04.14 - klo:12:01
Nyt pikkuhiljaa poistuvissa ketju-TSI-koneissa on vaarana maineen menetystä koko merkille.

Maineen menettämisestä ei ole vaaraa - se nimittäin on jo mennyt.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 01.04.14 - klo:16:53
Maineen menettämisestä ei ole vaaraa - se nimittäin on jo mennyt.

Missä tämä sitten ilmenee, kun autoja menee kaupaksi hyvää tahtia... jostain syystä, Skoda ja VW keikkuvat Suomessakin myyntitilastojen kärjessä omilla automalleillaan.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 01.04.14 - klo:17:20
Missä tämä sitten ilmenee, kun autoja menee kaupaksi hyvää tahtia... jostain syystä, Skoda ja VW keikkuvat Suomessakin myyntitilastojen kärjessä omilla automalleillaan.

Onhan siinä 24 kk takuu...
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy