2.0Tfsi (147kw) poikkeava öljynkukulutus.

Aloittaja lemmentalja, 11.01.14 - klo:13:40

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

Lämmitetäämpä muailmalla ja täällä suomessakin paljon käytyä keskustelua. Ulkomaisilta ja suomalaisilta(audiclub, Vrsclub) keskustelufoorumeilta löytyy paljon keskustelua juurikin tuon 147kw version julmasta öljyn nälästä. Eniten keskustelua löytyy audin puolellla, voisiko tämä johtua isommista myyntimääristä..tiedä häntä. Ongelma on kuitenkin konsernin laajuinen.

Vanhemmista tfsi moottoreista mustalla listalla ovat ilmeisesti: AXX, BWA, BWE, BPY moottorit joita on kaytetty seuraavissa autoissa:  Audi A4 (B7), Audi A3 (8P), 2006 Audi TT, VW Passat (B6), VW Golf Mk5 GTI, VW Jetta Mk5 GLI, SEAT León FR Mk2, SEAT Altea, SEAT Toledo Mk3, SEAT Exeo, Å koda Octavia (1Z) vRS.

Onko kenelläkään faktatietoa siitä mistä runsas öljynpoltto johtuu ja voiko sille tehdä jotain? Useamman tunnin googletuksen seurauksena seuraavat nousivat esille:

- Heikot männän/öljyrenkaat
- kampikammion tuuletuksen liittyvät ongelmat   

Ensimmäiseen ongelmaan rakaisu on tietenkin mäntien/renkaiden/kiertokankien vaihto, joka tietenkin ihanan halpaa.

Toiseen vaihtoehtoon spekuloitiin huohutusjärjestelmän uusimista( pcv venttiili ja siihen liittyvät osat). onko jollain tästä kokemuksia?



Tähän ketjuun voisi kerätä käyttäjien kokemuksia/tietoa ongelmasta ja mahdollisista ratkaisuista.

- Öljynkulutus
- Ajetut kilometrit
- Onko ollut uudesta asti, vai lisääntynyt kilometrien myötä (jos lisääntynyt missä vaiheessa)
- Tehdyt kojaukset ja niiden vaikutukset
- käytetty öljy
- Öljynvaihtoväli
- Auton vuosimalli
- Yms. muuta olellista


Itse ajan BWA mottorilla varustetulla vm. 2007 seat leonella jonka öljynkulutus on tällä hetkellä noin 2dl/1000km. Autolla ajettu 70tkm joista itse ajanut viimeiset 5tkm. Huoltoväli 15tkm/12kk ja käytössä oleva öljy castrol magnatec 5w-40 joka pysyy paremmin kuin jokin halpa LL (5w30) öljy jonka merkkiä en muista jota olivat edellisesssä huollossa käyttäneet.

Pari vuotta sitten omistamani Octavia II Rs kuluttu myös öljyä noin 1.5dl/1000km. Tarkempia speksejä en enään muista.

Tehdyistä korjauksista en tiedä.

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

kotilio

Itsellä Passat -06 2.0 FSI Turbo 163tkm ja öljyä saa kaataa 30tkm huoltovälin aikana n. 4litraa. Koneen ääni on melkoisen karkea. Useampi kaveri on sanonut että kulutus on normaalia.
Huollossta laittavat jotain LL öljyä mitä nyt sattuu olemaan, Shell, Castroll tai  viimeksi Gulff. Huoltovälin aikana lisään jotain standardit täyttävää marketin LL öljyä AD tai Motonet. Kone on toiminut ihan ok paitsi että kerää jotain ruskeeta möhnää öljykorkkiin nyt talvella. Onko kenelläkään siihen neuvoa. Liitteenä kuvat.

katteja

Tuossa kuvassa kiteytyy tuo longlife huollon ihanuus.
Moottoriöljyssä kostetta, joka ei ole poistunut koska ajot lyhyttä.
Moottorin jäähdytysvesi voi mittarin mukaan olla "90" mutta öljy ei näköjään ole käynyt yli 80 asteen juuri koskaan.
Shell ab:n koulutus sanoo, moottoriöljyn oltava vähintään 83 astetta jotta öljy toimii kuten suunniteltu. Jotta saadaan öljyssä oleva kondenssivesi pois pitää moottoria käyttää kyseisessä lämpötilassa vähintään 30min.
Ystävälläni sama moottori ja hän sanoi ettei talvella moottorin öljy ehdi koskaan lämmetä noin kuumaksi, ajoa hänellä päivittäin n 10km.
Ratkaisu...?, tiheempi vaihtoväli, viimasuoja, säteilylämmitin, webasto, noilla yhdistelmillä varmaan saa talvikurvailuun jonkilaisen rauhan.  Toinen on se että antaa olla ja kun menee rikki niin katsotaan mitä maksaa ja korjataan. Itselläni ei ole rahaa, aikaa miettiä että hajoaako härveli nyt vai huomenna eli toteuttanut tuon ratkaisu mallin.. 5â,¬ säästö ja 5000â,¬ vahinko.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Pertsa

^Kyllä mulla tuota mönjää tuli ihan normiöljyilläkin ja normivaihtovälillä (15tkm) aikoinaan kun semmoinen auto oli ja kun oli lyhyt työmatka jota sahattiin edestakaisin. Ei se pelkästään LL ongelma ole.

katteja

Se on totta ettei tuo ole ns pitkänelämän huollon ongelma. Nykyään ihmiset eivät osaa huollattaa härveleitään riittävästi, niin tulos on tuon kuvan kaltainen. Aikoinaan 18T 20v moottoreissa oli ongelmia kun öljysiivilän imusihti meni tukkoon kun luultiin että samalla kuralla saa ajaa pätkä ajoa vaikka kuinka kauan.
Omaan 155kw ea888 koneeseen öljyt ja suodatin vaihtuu 10tkm välein viimeistään, eli yleensä keväällä.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

kotilio

Kiitos hyvistä vastaukssista.
Tuosta voisi vetää johtopäätöksen että pitäs käyttää täällä pohjolassa tiuhaan huollossa.
Mitäköhän tuo 2.0 TFSI tykkäis jos laittaisi muuta kuin valmistajan suosittamaa LL öljyä. esim. Mobil 1 0W-40 ?
Kärjistettynä kannattaako vaihtaa öljyä vai automerkkiä?

Pertsa

^Ei sillä öljymerkillä ole käytännössä mitään merkitystä. Kunhan se vaan täyttää ne luokitysvaatimukset. Öljymerkin vaihtokaan  ei ainakaan omien kokemusteni mukaan vaikuta öljynkulutukseen. Ja sullahan tuo öljyä ei tosiaan edes kulu paljoa, ole vaan tyytyväinen :)

sambolo

Jännä, että vag autoilijat joutuu aina itse miettimään ratkaisuja auton saamiseksi normaalikuntoiseksi  ;D Miksei valmistaja pohdi näitä kysymyksiä ja esitä asiakkailleen ratkaisua...
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

brainsurgery

Täällä -05 vuosimallin hieman "kutiteltu" AXX-koneella varustettu Golf GTI. LL-huoltoväleillä on menty, jotka mielestäni toimivat ihan hyvin. Jos matka-ajoa ei tule kovin paljon, auto pyytää huoltoa jo reilun vuoden ja vajaan 15tkm kuluttua. Nyt on ajettu pidempää siivua ja pari kymppiä edellisestä öljynvaihdosta. En tiedä paljonko tuo öljyä syö mutta koskaan sinne ei ole tarvinnut sitä lisätä.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 13.01.14 - klo:15:15
Kiitos hyvistä vastaukssista.
Tuosta voisi vetää johtopäätöksen että pitäs käyttää täällä pohjolassa tiuhaan huollossa.
Mitäköhän tuo 2.0 TFSI tykkäis jos laittaisi muuta kuin valmistajan suosittamaa LL öljyä. esim. Mobil 1 0W-40 ?
Kärjistettynä kannattaako vaihtaa öljyä vai automerkkiä?

Tuskin ainakaan huonompaan suuntaan menee paksummalla öljyllä.Tuolla 0W:llä lisäksi helpotat moottorin käynnistymistä. Kokeilemallahan se selviää. Tuo konehan on kuitenkin speksattu myös tuolle 40 -öljylle vw502/505 muodossa joten ihan valmistajan hyväksymää tavaraa lyhyellä huoltovälillä käytettäväksi.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 13.01.14 - klo:14:28
Itsellä Passat -06 2.0 FSI Turbo 163tkm ja öljyä saa kaataa 30tkm huoltovälin aikana n. 4litraa. Koneen ääni on melkoisen karkea. Useampi kaveri on sanonut että kulutus on normaalia.
Huollossta laittavat jotain LL öljyä mitä nyt sattuu olemaan, Shell, Castroll tai  viimeksi Gulff. Huoltovälin aikana lisään jotain standardit täyttävää marketin LL öljyä AD tai Motonet. Kone on toiminut ihan ok paitsi että kerää jotain ruskeeta möhnää öljykorkkiin nyt talvella. Onko kenelläkään siihen neuvoa. Liitteenä kuvat.

Toi kone on paskana, mitään mönjiä ei ehjässä koneessa keräänny, venttiilin ohjurit vuotaa tms. en enää muista kun on niin kauan kun viimeksi tuollaista omissa kulkineissa nähnyt, taisi olla 80-lukua se :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.01.14 - klo:16:04
Jännä, että vag autoilijat joutuu aina itse miettimään ratkaisuja auton saamiseksi normaalikuntoiseksi  ;D Miksei valmistaja pohdi näitä kysymyksiä ja esitä asiakkailleen ratkaisua...

VAG autot on kaikki yksilöitä, siitäkin huolimatta että samoilla spekseillä tehdään, näin mitään yleispätevää mikä toimisi kaikissa VAGeissa ei ole olemassa, saman ne kuitenkin maksaa eli huonompaa ei saa halvemmalla, se pitää vaan hyväksyä ettei kaikilla voi käydä tuuri :)

Ton-1

Oma tfsi taitaa ottaa täyttöä vajaan litran 10 000 km. kohti ( 2-3 krt. parin kolmen desin lisäystä).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

pomo

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 13.01.14 - klo:15:15
Kiitos hyvistä vastaukssista.
Tuosta voisi vetää johtopäätöksen että pitäs käyttää täällä pohjolassa tiuhaan huollossa.
Mitäköhän tuo 2.0 TFSI tykkäis jos laittaisi muuta kuin valmistajan suosittamaa LL öljyä. esim. Mobil 1 0W-40 ?
Kärjistettynä kannattaako vaihtaa öljyä vai automerkkiä?

Minä olen ajanut tuolla mobil 0w-40 öljyllä jo kolme vuotta, huollossakin pitivät sitä hyvänä ajatuksena 1.8 tsi koneelle. Öljyn syönti castrolin ll öljystä ehkä vähän tippunut. Käy sievästi eikä ongelmia. Suosittelen kokeilemaan!

kt

Eikös öljyjä voi vaihtaa 10 tkm välein. Kun käyttää pikaöljynvaihto-huoltopisteitä, niin ei se kustanna kuin ehkä 60 euroa per kerta tavallisella öljylaadulla. Alle 500 euroa maksaa ylimääräiset öljynvaihdot 100 000 km matkalla. Aikaa menee 15 min per vaihto.
Ei taida kannattaa autonvaihtoon alkaa, voi tulla pahasti tappiota.

Toinen vaihtoehto on ajaa kerran viikossa moottori kuumaksi. Se maksaa bensassa ehkä 10 euroa per kerta. Kalliimmaksi se taitaa tulla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kotilio

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.01.14 - klo:18:14
Toi kone on paskana, mitään mönjiä ei ehjässä koneessa keräänny, venttiilin ohjurit vuotaa tms. en enää muista kun on niin kauan kun viimeksi tuollaista omissa kulkineissa nähnyt, taisi olla 80-lukua se :)
Oletko joku mekaanikko kun osaat diagnoosin heittää valokuvan perusteella?  Tehot on tallella, lämmöt nousee normaalisti ja päästöt kunnossa joten vähän epäilen kommenttiasi. Ja öljyäkään ei kauhiasti syö.

pomo

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 13.01.14 - klo:20:43
Oletko joku mekaanikko kun osaat diagnoosin heittää valokuvan perusteella?  Tehot on tallella, lämmöt nousee normaalisti ja päästöt kunnossa joten vähän epäilen kommenttiasi. Ja öljyäkään ei kauhiasti syö.

Tuo oli han totta, siis silloin 80-luvulla! Moottoritekniikka on kehittynyt sitä aika lailla ja nykymoottorissa nykypäivän öljy vaahtoontuu helpommin kun ne moottori ei lämpiä. Tuo on ihan tavallista pätkäajossa uudemmilla autoilla!

lemmentalja

Voisko huonosti toimivalla kampikammion tuuletuksella ja tuolla keltasella mönjällä tekemistä keskenään? Jostain luin,että liian kova ylipaine kampikammiossa voisi "nostaa" öljyä sylintereihin jota ei kaikkea saada kaavittua pois. Samahan jos tuota kosteutta kerää muita enemmän korkkiin, ei kosteus pääse huohottaman kotelosta pois...? Hölmöläisen teoriahan tämä vain on.... ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 14.01.14 - klo:12:29
Voisko huonosti toimivalla kampikammion tuuletuksella ja tuolla keltasella mönjällä tekemistä keskenään? Jostain luin,että liian kova ylipaine kampikammiossa voisi "nostaa" öljyä sylintereihin jota ei kaikkea saada kaavittua pois. Samahan jos tuota kosteutta kerää muita enemmän korkkiin, ei kosteus pääse huohottaman kotelosta pois...? Hölmöläisen teoriahan tämä vain on.... ;D
Noissa B8-korisissa A4:ssahan 2.0TFSI koneillehan on tehty noita kampikammion tiivisteiden vaihtoa ja softamuutoksia, jolla kampikammion paineita "korjaillaan". Tuo ei ole tainnut toimia oikein kenelläkään. Ensin öljynkulutus on näyttänyt selvästi vähenevän mutta jonkin ajan kuluttua öljyä on alkanut kulua vielä enemmän kuin aikaisemmin. Tässä ketjussa on juttua B8 öljynkulutuksesta.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=973.0
Mäntien ja kiertokankien vaihdolla homma on saatu korjattua.

william

Itelläkin on viritetty AXX. Huoltoon pyytää noin vuoden välein (17 tkm). Työmatkat 8 km/suunta. Öljyä ei tarvitse lisätä huoltojen välissä (pinta laskee tikun puoleen väliin tuona aikana). Täytyy varmaan ajaa tuo loppuun, kun ei uskalla ottaa riskiä, että vaihtaa uudempaan. Tulee kumminkin jakoketjun ja öljynkulutuksen kanssa ongelmaa. :)

lemmentalja

Vissiin noissa B8 A nelkuissa ainakin eri moottorikoodeilla olevia moottoreita...? Niiden ongelmista lueskellut areenallakin olevasta keskustelu ketjumammutista  ;D V Gti golffin omistajat ilmeisen tyytyväisiä, tai ainakin niiden omistajat vähtien valittavat. Onko niissä poikkeuksetta tuo AXX moottori? Pitääkö se sitten hommataa sellainen....


Ja pidä william kolopallosta kiinni jos se toimii, sehän on harvinaisuus!  ;)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

william

Onhan noissakin ollut nokka-akselien välisen ketjun, tai kiristimen kanssa ongelmaa. Omassakin tuo on vaihtolistalla, koska se pitää jo ääntä. Kyllä se nyt toimii, mutta paljon on 'lastentauteja' joutunut korjailemaan.

brainsurgery

Tuo AXX-kone taitaa olla ensimmäisiä 2.0TFSI koneita. Olisiko ollut vain -05 autoissa? Jostain lueskelin että suurimpana erona AXX:ssä olisi takomännät ja uudemmissa versioissa valetut. Olen harkinnut vaihtoa A4 2.0TFSI quattroon S-tronicilla mutta en tiedä uskaltaako ottaa riskiä millainen yksilö tulisi sitten vastaan.

Sama täällä noiden lastentautien kanssa. By-passin, bensapumput ja bensapaineen anturin olen joutunut vaihtamaan uudempiin versioihin. Tosin noista osa ei ole vain kestänyt softausta. Lisäksi kone käy talvella kylmänä ellei keulaa peitä. Tähän ei auttanut edes termostaatin vaihto.

Öljyä ei tosiaan ole vienyt eikä nokkahihnan kanssa ole ollut ongelmia.

lemmentalja

Minkäkaista mäntää ne nykyään sitte marmorilla näihin tarjoavat? Olen ymmärtänyt, että mäntien vaihdon yhteydessä vaihdetaan kiertokanget koska vanhat eivät sovi uusien kanssa...olisiko korjaus siis valettujen vaihto taottuihin?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Keni1

Lainaus käyttäjältä: kotilio - 13.01.14 - klo:20:43
Oletko joku mekaanikko kun osaat diagnoosin heittää valokuvan perusteella?  Tehot on tallella, lämmöt nousee normaalisti ja päästöt kunnossa joten vähän epäilen kommenttiasi. Ja öljyäkään ei kauhiasti syö.

Olen ajellut autoilla siihen aikaan kun niitä pystyi vielä itse korjaamaan, silloin jos öljykorkkiin oli kertynyt töhnää oli yleensä kannentiiviste paskana, tuo vika ei aiheuta välttämättä öljynsyöntiä koska vika voi olla esim. veden pääsy venttiilikoneistoon joko viallisen kansipahvin tai haljenneen kannen takia, nykyautoissakaan haljenneet kannet eivät ole mikään ihme, eikä halkeama vaikuta auton tehoihin, ajan kanssa vaurioita tulee varmasti jos on halki, ne ei itsekseen korjaannu, neuvoisin tutkituttamaan moottorin ensitilassa. Jos huohotin olisi tukossa niin sekin tuon kai voisi selittää. Moottorit toimivat yllättävän hyvin vaikka olisivat osittain rikki, nykyään niitä ei taideta korjata kuin täystuhon kohdatessa, ainakaan jos maksajana autoliike tai maahantuoja.

T5ID

LainaaOlen ajellut autoilla siihen aikaan kun niitä pystyi vielä itse korjaamaan

Hukkuiko sinulta työkalut vai mistä se nykyautoissa on kiinni? Ihan älyttömän kiva harrastus esim. tuollainen kansiremppa ja paljon helpompaa kuin ennenvanhaan, netistä löytyy joka hommaan kuvat ja ohjeet.

Ja tuo öljykorkin töhnä on täysin normaalia autolle, jolla ajetaan kylmällä pätkäajoa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 15.01.14 - klo:12:32
Hukkuiko sinulta työkalut vai mistä se nykyautoissa on kiinni? Ihan älyttömän kiva harrastus esim. tuollainen kansiremppa ja paljon helpompaa kuin ennenvanhaan, netistä löytyy joka hommaan kuvat ja ohjeet.

Ja tuo öljykorkin töhnä on täysin normaalia autolle, jolla ajetaan kylmällä pätkäajoa.

Ei viitsi uusia autoja alkaa itse korjaamaan vaikka kuinka polttelis, kyllä kädet on aikoinaan olleet niin rasvassa että riitti sitä lajia, jos olis varaa tehdä uudempaa autoa ison rahan kanssa niin toki jonkin hevosvoimahirviön tekisin ihan huvin vuoksi, nyt pitää vaan tyytyä katsomaan overhaulinia telkusta :)

Kollo

Tänään oli ihan paska fingerpori ilttiksessä, mutta onneks luin taas nää Keni ykkösen kommentit ja sain kunnon naurut. Kiitos!
Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Kollo - 15.01.14 - klo:19:09
Tänään oli ihan paska fingerpori ilttiksessä, mutta onneks luin taas nää Keni ykkösen kommentit ja sain kunnon naurut. Kiitos!

Kiitos kiitos, tarkoitus on että kansa viihtyy  :D

Määki tunsin aikoinaan ammattikoulun käyneitä autonasentajia, pojat ei juuri lintsaamiseltaan koulussa ehtineet käydä, loput tenttivät sitten kun muut oli jo valmistuneet, molemmat kaverit on semmosen 20 v huoltaneet toisten autoja, mun autoon en heidän antaisi koskea, osaan varmasti tehdä samat korjaukset mitä he ja vähän enemmän. Takuunalaiset huollot on pääosin valohoitoa koska kyse uusista autoista eikä siinä mitään oikeasti opi.

Kuka tahansa oppii käyttämään niitä korjaamojen tietokoneita joilla tehdään diagnoosi auton kunnosta, ne mittarit ei kyllä kerro mitään piilevistä viosta joita mm. hiushalkeamat kannessa tai lohkossa ovat, ajan kanssa hiushalkeamat eivät korjaannu itsekseen, auto toimii ok mitä nyt töhnää kertyy koneeseen. Itse en ostaisi käytettyä autoa jonka öljykorkki on viestiketjussa näytetyn töhnän peitossa.

mothar

Laskin oman koteron BWA koneen öljynkulutusta siltä osin kun olen itse sitä lisännyt. Ostin auton 70tkm ajettuna ja nyt 35tkm ajon aikana öljyä on palanut vaihtelevasti 1,0-2,3 dl/1000 km välillä. Keskiarvo on 1,8 dl/1000 km.

Aika tasaisesti öljyä menee, mut kovassa ajossa (radalla ja 1 mailin kiihdytykset) öljyä palaa huomattavasti enemmän.

PS. mulla on ollu talvella ihan samanlaista möhnää öljykorkissa ja se on hävinnyt kun ajaa koneen kuumaksi. Mitään vesivuotoa ei ole ollut. Normaalia siis, ainakin volkkarissa....
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy