Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Ukko

Kyllä minä ainakin maltan katsoa reilu vuoden että mihin kannattaa vaihtaa. Tämä sosialistihallitushan päätti jo korottaa bensa- ja dieselveroa sen 6,5 senttiä litralta:

"Kriisin jatkuessa korkeammat raakaöljyhinnat siirtyvät myös pumppuhintoihin. Noin viiden prosentin raakaöljyn hinnannousu saattaisi varovaisesti arvioiden tarkoittaa noin 5"7 sentin hinnan kasvua pumpulla. 95E 10 -bensiinin keskihinta on tänään maassamme noin 1,55 euroa, 98E 5:n noin 1,64 euroa ja dieselin noin 1,45 euroa litralta.

Elokuussa Suomessa on joka tapauksessa odotettavissa noin 6,5 sentin korotus bensiinin ja dieselin litrahintoihin veronkorotusten myötä."

https://www.is.fi/autot/art-2000006364889.html

Ukko

En pitäisi mahdottomana että 2 euron litrahinta menee rikki hyvinkin pian. Siihen vielä mahdolliset ajoneuvoveron korotukset tai suorat kiellot.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 07.01.20 - klo:13:54
Autoilu on aina kallista ja tulee olemaan ajappas millä vaan.
Näin menee meillä nää touhut.

Kerrankin olen jossain asiassa samaa mieltä Jönglööraajan kanssa  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.01.20 - klo:15:21
Kerrankin olen jossain asiassa samaa mieltä Jönglööraajan kanssa  :D

Täysin samaa mieltä minäkin. Tuo wanha kunnon "Ei kannata ostaa autoa nyt vaan odottaa koska joskus on ehkä tulossa jokin muutos johonkin veroon" on kyllä ikivihreä klassikko joka levitessään sopulilaumaan saa taas aikaan upean stopin autokaupoille.

Se että wanhan pirssin ajaminen paaliin saakkaa on halvempaa autoilua kuin uuden hankkiminen pitänee paikkansa useissa tapauksissa. Harva vaan suostuu näin tekemään.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

#814
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 07.01.20 - klo:11:44
Nythän se vasta kannattaakin ostaa uusi auto. Liikkeet tekee mielellään kauppaa kun soopaa jauhetaan autoveroista.
Turhaa on odotus ketullakin, että varikselta oksalla tipahtas muru.
Kunnollinen auto ja kunnollisella bensiinikoneella.
Nyt autokaupoille.
Samaa tuubaa on jauhettu vuosikausia jopa vuosikymmeniä.
Täälläkin näistä kirjoittajista suurin osa kuopattu ennen kuin tapahtuu todella merkittävää mullistusta autokannassa.
Veroja kyllä keksitään eri muodoissa se on selvää. Jos et maksa autoilusta se nyitään muulla tavoin.
Kuulostat ihan yhdeltä entiseltä pääministeriltä, joka taisi kusta kannatustaan antamillaan autonostosuosituksilla. Moni pyrkii minimoimaan maksamansa verot, mutta tietenkin päinvatainenkin on sallittua.

Autoverosta on jauhettu jo kymmeniä vuosia ja kymmeniä vuosia se on alentunutkin. Nykyisn selviää ja melko vähällä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.01.20 - klo:19:07
Autoverosta on jauhettu jo kymmeniä vuosia ja kymmeniä vuosia se on alentunutkin. Nykyisn selviää ja melko vähällä.

Tästä oli hiljattain asiaa mediassakin. Ja noin yleisestikin, on vähitellen alettu siirtyä omistamisen verotuksesta käytön verotuksen suuntaan. Toisille hyvä, paljon ajaville ehkä ei niinkään.
Yritetään pärjätä.

SIN

Pakuksi rekisteröidyllä vanhalla dieselfarkulla ajo on edelleen halpaa kun ei ne maksa mitään. Tosin siinä matkustaa max 2henkeä.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: SIN - 07.01.20 - klo:21:11
Pakuksi rekisteröidyllä vanhalla dieselfarkulla ajo on edelleen halpaa kun ei ne maksa mitään. Tosin siinä matkustaa max 2henkeä.

Tällöin tosin myös suurin sallittu nopeus laskee sataseen, mutta ei sitä motarilla tunnu oikealla pakullakaan ajavat noudattavan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

SIN

Olemattoman pieni mahdollisuus jäädä kiinni siitä farkulla. Ja toisaalta valtaosa motareistakin on 100kmh "talvella"

vagfani

Autotalot irtisanoo jo koska kauppa ei käy korkean autoveron vuoksi:

https://www.is.fi/autot/art-2000006364932.html

SIN

Lobbareitten höpinää. Uusia autoja pitääkin verottaa, polttoaine ja vuosittaista ajoneuvoveroa pienentää.. Vähäpäästöisen pikkuauton vero on pari tonnia . Ei estä kenenkään ostoaikeita, joka haluaa ostaa uuden auton.

vagfani

K-autolta sai juuri 100 henkilöä lähteä, se on hyvä uutinen! Minulta ei löydy sympatiaa yhtiölle joka ei hoida kunnialla takuuasioita. Nämä DSG- ja TSI ongelmat ja vastuunpakoilu niissä on vain jäävuoren huippu.

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006261258.html

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 07.01.20 - klo:21:17
Tällöin tosin myös suurin sallittu nopeus laskee sataseen, mutta ei sitä motarilla tunnu oikealla pakullakaan ajavat noudattavan.

Uusi tieliikennelaki imo. 1.6. 2020 ->  pakut 120km/h max.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/tietoa-nopeusrajoitusten-muutoksista

Tietoa nopeusrajoitusten muutoksista

Uusi tieliikennelaki muuttaa joitakin nopeusrajoituksia ja lisäksi joillekin teille voidaan määrätä vähimmäisnopeus.

Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautoilta poistuu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Niillä noudatetaan tie- tai aluekohtaisia nopeusrajoituksia kuten henkilöautoilla.

Kevytperävaunua vetävän henkilö- tai pakettiauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h. Kevytperävaunun massa on enintään 750 kg.

Tielle voidaan asettaa vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä. Näin rajoitetulla tiellä/kaistalla ei saa ajaa ajoneuvolla, jonka rakenteellinen nopeus on alle merkillä osoitetun vähimmäisnopeuden.
Yritetään pärjätä.

the_kapu

Mitäköhän tuostakin tulee?

"Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”."

https://www.verkkouutiset.fi/odotan-kauhulla-hallituksen-paatoksia-liikenteen-verotuksesta/

tet

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:13:37
Mitäköhän tuostakin tulee?

"Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”."

https://www.verkkouutiset.fi/odotan-kauhulla-hallituksen-paatoksia-liikenteen-verotuksesta/

Onpa taas aika populistinen kommentti, tuolta Kokoomuksen kansanedustajalta. "Esimerkiksi suomalaisella diesel-innovaatiolla saataisiin olemassa olevan autokannan päästöt putoamaan murto-osaan". No ei saataisi. Hän viittaa tässä Nesteen MY Dieseliin. Vaikka kaikki Suomen dieselautot saataisiin käyttämään ainoastaan MY Dieseliä, Suomen olemassa olevan autokannan päästät eivät putoaisi murto-osaan, koska bensa-autojen päästöihin se ei vaikuttaisi mitenkään. Yhden yksittäisen lääkkeen tarjoaminen koko ongelman ratkaisemiseen on aina pelkkää populismia. Tarvitaan koko joukko erilaisia toimia, joista MY Diesel on vain yksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Saahan sitä mukamas "kauhistella" ihan rauhassa. Pikemminkin tuossa paistaa läpi kokoomuslainen perusajatus yrittäjien asialla olemisesta, vaikka kuinka se onkin verhottuna mukamas harvaan asutun maan kansalaisten etuihin. Onneksi sentään mainitsee "Ja totta kai näiden vaikutus on suora myös yrittäjyyteen, toteaa Heinonen." ettei ihan suoraan oman agendansa piilotteluksi sentään mene ;D

Henk.koht. uskon että Marin laittaa vihdoinkin aidosti nyt asioihin vauhtia, sen verran vakuuttavaa ja kiitoksia keräävää ovat hänen julkisuudessa esiintymisensä olleet. Ja tottakai kaikki muutokset aiheuttavat kipuiluja jossain, se on ihan normaalia, joillekin jäärille kun nykymeno sopisi vallan mainiosti. Vaan faktisesti näin kun ei voida jatkaa ja jaakailemalla ne tulevat muutokset ovat entistä kipeämpiä. Mitä pidemmälle umpikorpeen taivalletaan, sen työlämpää sieltä on takaisin polulle tiensä raivata, eikös 8)

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.01.20 - klo:13:45
Vaikka kaikki Suomen dieselautot saataisiin käyttämään ainoastaan MY Dieseliä, Suomen olemassa olevan autokannan päästät eivät putoaisi murto-osaan, koska bensa-autojen päästöihin se ei vaikuttaisi mitenkään.
No olisit nyt lainannut tuon "viittaa MyDieseliin" -kohdan sentään kokonaan. Vielä tuon jälkeen jos mukamas ymmärtää että tuo pudottaisi koko autokannan päästöt, niin aika tahalleen väärin ajattelu on silloin kyseessä, oikein hakemalla haetaan niitä vikoja ::)
LainaaHän viittaa Nesteen jätteistä ja tähteistä tehtävään diesel-innovaatioon, mikä pudottaa vanhan diesel-auton hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.01.20 - klo:13:53
No olisit nyt lainannut tuon "viittaa MyDieseliin" -kohdan sentään kokonaan. Vielä tuon jälkeen jos mukamas ymmärtää että tuo pudottaisi koko autokannan päästöt, niin aika tahalleen väärin ajattelu on silloin kyseessä, oikein hakemalla haetaan niitä vikoja ::)

Ei siinä toimittajan selvennyskommentissa ollut minusta mitään lainattavaa. Lainasin haastatellun poliitikon sanomisia, toimittajan selittelyt jätin omaan arvoonsa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.01.20 - klo:15:01
Veropotti kuitenkaan ei saa pienentyä. AINA maksat enemmän ja enemmän vaikka ajaisi
,,lä turhaan yleistä omia valintojasi koskemaan muita. Itse olen valinnut maksaa varsin vähän veroja autoilustani ja suunta on alas.

Iro

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:13:37
Mitäköhän tuostakin tulee?

"Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”."

https://www.verkkouutiset.fi/odotan-kauhulla-hallituksen-paatoksia-liikenteen-verotuksesta/

Kokoomus on ollut mukana jokaisessa hallituksessa jossa on alettu suunnittelemaan käyttö- yms. veroja...
Ja nyt kun joku joutuu tekemään niitä päätöksiä niin "odotetaan kauhulla".
Naurettavaa hurskastelua.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.01.20 - klo:15:01
Sähköautoja tuetaan ja sitten kun niitä on tarpeeksi paljon laitetaan käyttövoimaveroa vastaava maksu.
Sähköautoillahan on jo nyt käyttövoimavero, sitä peritään kaikilta ei-bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta. Sähkön osalta tosin veron määrä on pieni. Samoin kaasuauton omistamisesta "palkitaan" käyttövoimaverolla, tosin vero on vajaa puolet pienempi kuin vastaavalla dieselillä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.01.20 - klo:18:39
Kuvittele vaan omias.
Tulet pettymään.
Kuvitelmien sijaan minä puhun toteutuneista luvuista.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.01.20 - klo:13:53
Henk.koht. uskon että Marin laittaa vihdoinkin aidosti nyt asioihin vauhtia, sen verran vakuuttavaa ja kiitoksia keräävää ovat hänen julkisuudessa esiintymisensä olleet. Ja tottakai kaikki muutokset aiheuttavat kipuiluja jossain, se on ihan normaalia, joillekin jäärille kun nykymeno sopisi vallan mainiosti. Vaan faktisesti näin kun ei voida jatkaa ja jaakailemalla ne tulevat muutokset ovat entistä kipeämpiä. Mitä pidemmälle umpikorpeen taivalletaan, sen työlämpää sieltä on takaisin polulle tiensä raivata, eikös 8)

Juu, kyllä minäkin uskon (tai pelkään, miten vain), että Sanna laittaa asioihin vauhtia. Ainakin tahtotila ja nuoruuden into on varmasti kova.

Kyllähän autojen keskikulutus ja sitä myötä päästöt pikkuhiljaa pienenevät muutenkin autokannan hitaasti uusiutuessa "luonnollisesti", mutta tarkennatko vielä kaltaiselleni wanhalle jäärälle, että miten nykymenolla ei voitu faktisesti ainakaan Suomessa jatkaa?

Tarkoititko autoverotuksen määrää / keinovalikoimaa henkilöautoilijoiden verottamiseksi, vaiko sitä, että Suomen on oltava IPCC:n mallioppilas ja edelläkävijä CO2 -päästöjen leikkaamisessa etenkin kun autoilusta puhutaan? Vaiko sekä-että?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

apche


Realismia tosiaan kaipaisi. Lisäksi kun kaikkien ajoneuvojen laskennallinen keskiarvo vain noin 3600,, sitä keskiarvoa nostaa vielä sekin, että persaukiset ostelee velaksi kalliita kärryjä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c82732ca-a372-4555-945f-263fc0bd32a3

Antore

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.01.20 - klo:19:57
Oletatko todella autoilun kustannusten alenevan ?

Eiköhän meistä kaikki sen tiedä, että se verokertymä mikä henkilöautoilusta syntyy tuskin tulee laskemaan. Se todennäköisesti kasvaa tässä muutosvaiheessa. Mutta tässä muutosvaiheessa, joka todennäköisesti kestää todella pitkään, kannattaa adoptoida uudet käyttövoimat jos se on itselleen mahdollista. Siirtymävaiheessa ensimmäiset uuden käyttövoiman käyttöönottavat keräävät ne isoimmat porkkanat.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.01.20 - klo:19:57
Oletatko todella autoilun kustannusten alenevan ?

Lähtökohtaisesti voi tuollaista odottaa. Mitäpä muutakaan energia- ja huoltokulujen alentuminen voisi tarkoittaa. Jokerikortteina tässä pakassa on myös autojen halventuminen ja erilaiset tavat jakaa autoja.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.01.20 - klo:20:17
Eiköhän meistä kaikki sen tiedä, että se verokertymä mikä henkilöautoilusta syntyy tuskin tulee laskemaan. Se todennäköisesti kasvaa tässä muutosvaiheessa. Mutta tässä muutosvaiheessa, joka todennäköisesti kestää todella pitkään, kannattaa adoptoida uudet käyttövoimat jos se on itselleen mahdollista. Siirtymävaiheessa ensimmäiset uuden käyttövoiman käyttöönottavat keräävät ne isoimmat porkkanat.

Pioneerit maksavat myös suurimmat arvonalenemat. Hyvänä esimerkkinä E-Golf ja 8000 euron hinnanalennus yhdessä yössä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-e-golf-sahkoauton-hintaa-pudotettiin-suomessa-rajusti/1e35afbc-5885-45f0-bcf6-6387df0e336e
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.20 - klo:20:49
Pioneerit maksavat myös suurimmat arvonalenemat. Hyvänä esimerkkinä E-Golf ja 8000 euron hinnanalennus yhdessä yössä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-e-golf-sahkoauton-hintaa-pudotettiin-suomessa-rajusti/1e35afbc-5885-45f0-bcf6-6387df0e336e

Tästä samaa mieltä. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja tuosta tuotteesta yhtään mitään. ;D

Antore

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.01.20 - klo:20:49
Pioneerit maksavat myös suurimmat arvonalenemat. Hyvänä esimerkkinä E-Golf ja 8000 euron hinnanalennus yhdessä yössä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-e-golf-sahkoauton-hintaa-pudotettiin-suomessa-rajusti/1e35afbc-5885-45f0-bcf6-6387df0e336e

Tämä on totta. Enkä kyllä minäkään ostaisi täyssähköä ihan hetkeen. Suunnitelma on pitää nykyistä plugaria n. 3 vuotta, eli vielä reilut pari vuotta ja katsoa mikä on täyssähköjen tilanne siinä vaiheessa. Oma veikkaus on, että hinnat tulee laskemaan reilusti lähivuosina. Diesel bemarin (F30) myin kesällä ja vaihdoin tähän nykyiseen plugariin ja näillä meidän sähkön ja dieselin hinnoilla/veroilla säästöä bemariin tulee minun ajosuoritteella (20 tkm/vuosi) n. 140 ,/kk, eli kolmessa vuodessa n. 5 000 ,. Tekniikka tietysti kehittyy mutta niin järkyttävä oli diesel bmw:n arvonlasku vajaassa kolmessa vuodessa, että en kehtaa sitä edes kertoa. Voi tietysti olla, että ladattavaa hybridiäkään ei kukaan huoli reilun parin vuoden kuluttua mutta todennäköisesti kuitenkin helpommin siitä eroon pääsee kuin normipolttiksesta. Vähän reilut 9 tkm ajetusta todella hyvin varustellusta A3 e-tronista maksoin paljon vähemmän kuin oikeastaan millään moottorilla varustetusta ja enemmän ajetusta Suomi A3:sta.

jamo75

e-golffin valmistus loppuu heti kun id.3:sta saadaan riittävä määrä ulos, miksei sitä myytäisi omakustannus hintaan siihen saakka. vanhentunutta tekniikka vailla mitään tulevaisuutta. id.3:seen VW on sitoutunut ainakin seuraavat 8 vuotta.

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:20:55
Tästä samaa mieltä. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja tuosta tuotteesta yhtään mitään. ;D
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

-karppa-

Murrosvaiheessa pioneerit maksavat ne oppirahat  ;D.

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 12.01.20 - klo:21:22
e-golffin valmistus loppuu heti kun id.3:sta saadaan riittävä määrä ulos, miksei sitä myytäisi omakustannus hintaan siihen saakka. vanhentunutta tekniikka vailla mitään tulevaisuutta. id.3:seen VW on sitoutunut ainakin seuraavat 8 vuotta.


Kun valmistajien pitää saada kokonais CO2 määrä tarpeeksi pieneksi, niin myyvät vaikka tappiolla noita sähköautoja!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy