B7 vetokoukun pistokkeen muuntaminen 13- napaiseksi

Aloittaja tuojuh, 27.08.23 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

tuojuh

Hei,
Miten kanttaisi rakentaa vetokoukun pistorasian muuntaminen 7- napaisesta 13-napaiseksi? Auto bensiini moottorilla ja siinä tehdasasenteisena lisälämppäri, eli takaluukussa on toinen akku. Tarkoitus olisi saada vaunuun jääkaapille ja vaunun akulle lataus. Miten saisi tuota autossa olevaa kakkosakkua hyödynnettyä parkissa vaunun lisäakkuna?
Kysymyksiä paljon ja toivottavasti joku on jo miettinyt tämän valmiiksi

o.b.

http://www.j-pk.net/tekniikka/Perakarry/13-napainen_pistoke_johtimien_varit.pdf

Eli pistorasioiden pinnit 1...7 yks-yhteen ja peräkontin akun plusnavalta sulakkeella piuha 9-napaan. Vaunun akku latautuu ja on rinnan peräkontin akun kanssa.

tuojuh

Thanks, noin sitä ajattelin, mutta onkohan autossa joku erotusrele ettei auton oma akku tyhjene. Ajatuksena oli pinnin 10 kautta auton takana oleva akku lataamaan vaunun akkua puskaparkissa. Ja tietysti maajohto pitää laittaa myös. Ja paljonkohan se mahtaa kuormittaa tuota johtoa ettei se sula käsiin

o.b.

Taka-akku on kytketty etuakun ja laturin kanssa rinnakkain ainoastaan silloin, kun auto on käynnissä. Eli pelkoa pääakun tyhjenemisestä ei ole.

Sulake siihen lisäakun lähtöön kannattaa laittaa, sulakkeen koko käytettävän kaapelin mukaan. 16A voisi olla hyvä lähtökohta.

SNG

#4
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 27.08.23 - klo:23:50
http://www.j-pk.net/tekniikka/Perakarry/13-napainen_pistoke_johtimien_varit.pdf

Eli pistorasioiden pinnit 1...7 yks-yhteen ja peräkontin akun plusnavalta sulakkeella piuha 9-napaan. Vaunun akku latautuu ja on rinnan peräkontin akun kanssa.

Noin kultaisella kasarillakin saatiin asuntovaunun akku pysymään latingissa (siis poislukien kakkosakun kytkentä). Ajonaikainen lataus. Muistaakseni jääkaappia käytettiin ajonaikana kaasulla, kun ei ollut 12v. Parkissa sitten maasähköjen kautta, tai jos niitä ei ollut niin autoa välillä käyntiin.

petaso

Lainaus käyttäjältä: tuojuh - 31.08.23 - klo:21:45
Thanks, noin sitä ajattelin, mutta onkohan autossa joku erotusrele ettei auton oma akku tyhjene. Ajatuksena oli pinnin 10 kautta auton takana oleva akku lataamaan vaunun akkua puskaparkissa. Ja tietysti maajohto pitää laittaa myös. Ja paljonkohan se mahtaa kuormittaa tuota johtoa ettei se sula käsiin

Kannattaa tehdä auton pää toimimaan siten kuten normaalisti toimii eli jatkuva sähkö akulta pinniin 9 ja virtalukko ohjattu pinniin 10. Näille sitten omat maadoitukset 11 ja 13 pinneihin, eli kummallekkin ihan oma. Sitten mahdolliset toiminnalliset muutokset teet vaunun puolelle, kytkentäkotelo löytynee jostain keulasta. Tämä siksi että jos auto on joskus muilla käytössä niin ei ole vetokoukun sähköt aivan sekaisin kun siihen kytkevät jotain.

tuojuh

Kiitos kaikille, olihan siinä taas jumalaton homma kun tekee siistin näköiset liitännät ja johdotukset. Mutta onpahan tehtynä ja seuraavaa matkaa odotellessa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy