Skoda Octavia Combi 2013, 1.6 TDI DSG Elegance, brilliant silver

Aloittaja Trackpad, 14.08.13 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 02.10.13 - klo:12:23
Aika helppoa! Fabiassa laiton motonetin tummennus spraytä! Valot kiinni! Tarkasti vaan teippailee kaikki maalipinnat piiloon ja suihkuttelee samanmoisesti kuin maalaisi!. Ehkä kannattaa harjoitella johonkin, jos ei ole kokemusta. Koska, jos tulee liikaa, se irroitus spray ei ole kovin hvvä juttu, voi tulla sotkua ja joutumaan jotain maalipesuakin käyttään. Aikaa mulla meni operaatioon n. 30 min!

Mutta sitten pari vuoden päästä ei oikein lähde pois sillä irroitus spräyillä, että saa takaisin kiiltäväksi valot. Spräyllä kun tulee mataksi!
Itse aioin kalvoittaa takavalot ammattilaisella 70euroa!

ei yhtään huono vaihtoehto. Itse menin budjettiversiolla. Pitää katsoa miten hyvin saa kiiltäväksi vahaamalla :D

repe59

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 02.10.13 - klo:12:23
Aika helppoa! Fabiassa laiton motonetin tummennus spraytä! Valot kiinni! Tarkasti vaan teippailee kaikki maalipinnat piiloon ja suihkuttelee samanmoisesti kuin maalaisi!. Ehkä kannattaa harjoitella johonkin, jos ei ole kokemusta. Koska, jos tulee liikaa, se irroitus spray ei ole kovin hvvä juttu, voi tulla sotkua ja joutumaan jotain maalipesuakin käyttään. Aikaa mulla meni operaatioon n. 30 min!
Mutta sitten pari vuoden päästä ei oikein lähde pois sillä irroitus spräyillä, että saa takaisin kiiltäväksi valot. Spräyllä kun tulee mataksi!
Itse aioin kalvoittaa takavalot ammattilaisella 70euroa!
Miksi moista touhuilette?  ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Trackpad


Trackpad

#33
Vaihdoin sumuvaloihin 7.5W ledit tilalle. Sumuvalojen vaihto alkaa sillä että raottaa sumuvalojen edessä olevaa mustaa muovista "kehystä" sen saa raolleen ihan sormin vetämällä, mutta suosittelen siihen avuksi esim. talttapäistä ruuvaria, jolla väänsin alun. Tämän jälkeen kun sormet mahtuu väliin ihan vain vetää poispäin puskuristakohti itseään ja samalla taivuttaen kuin saranallista ovea kohti auton ulkosivua. Lopuksi vetää itseään päin ja kehys irtoaa verrattain  helposti.

Itse sumuvalot ovat kiinni kahdella (T25?) torks ruuvilla. Ne auki ja ulkoreunassa on iso klipsu, jonka itse taivutin auki tattapäisellä ruuvarilla. Tämän jälkeen kun klipsu auki niin lähtee ihan vetämällä pois päin puskurista. Johto sumuvaloihin on suht pitkä eli ne voi vetää ihan reilusti ulos. Originaalit polttimot H8 Osramit.

Tilasin Ebayn kautta H11 7.5w ledit tilalle. Ainut haaste oli se että ledien kannan juuressa itse ledin runko on aavistuksen leveämpi kuin sumarien valon aukko, eli jouduin hiomaan ledien metallikehystä hieman. Menivät lopulti kiltisti paikoilleen. Vikavaloja ei antanut eli toimivat ihan hyvin.


Jyri

Ei paha lainkaan, onko nuo Ledit oikeasti hieman sinertävämmät kuin itse ajovalot, vai tekeekö kuva vain kepposen?

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 09.10.13 - klo:13:35
Ei paha lainkaan, onko nuo Ledit oikeasti hieman sinertävämmät kuin itse ajovalot, vai tekeekö kuva vain kepposen?

Kyllä ne on, kuvassa sen huomaa vielä selkeämmin kuin livenä. Taitaa tehdas xenonit olla jotian 4500k? noi ledit on joko jossain 5000-6000 välillä. Paketti ei kertonut sitä.

Kinneri

Hyvältä näyttää nuo sumarit! Syttyykö ja sammuuko nuo ON/OFF-tyyliin vai onko noissa samanlainen "himmennys" kuin normisumareissa?

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 09.10.13 - klo:13:53
Hyvältä näyttää nuo sumarit! Syttyykö ja sammuuko nuo ON/OFF-tyyliin vai onko noissa samanlainen "himmennys" kuin normisumareissa?

Ledien luonteesta johtuen on/off. Itseäni ei häiritse.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 09.10.13 - klo:13:56
Ledien luonteesta johtuen on/off. Itseäni ei häiritse.

Onkohan tämä muuten kiinni Ledien luonteesta, sillä sisävaloissahan Ledit himmenee siinä missä hehkupolttimotkin. Liekö sitten niin, että sumareissa ei olekaan mitään himmennystä vaan ihan normaali hehkupolttimon hehkulangan "viive".

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 09.10.13 - klo:13:01Ainut haaste oli se että ledien kannan juuressa itse ledin runko on aavistuksen leveämpi kuin sumarien valon aukko, eli jouduin hiomaan ledien metallikehystä hieman. Menivät lopulti kiltisti paikoilleen. Vikavaloja ei antanut eli toimivat ihan hyvin.

Hiomisen tarve varmaan johtui siitä, että H8:n Ja H11:n kannoissa on pieni ero?

b1mpo

#41
Nuo ledit taitaa häikäistä vastaantulijoita? Eli hajavaloa ylöspäin? Näyttäisi polttimon päässä olevan ledit ja umpiossa ei kupua niiden eteen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.10.13 - klo:08:33
Nuo ledit taitaa häikäistä vastaantulijoita? Eli hajavaloa ylöspäin? Näyttäisi polttimon päässä olevan ledit ja umpiossa ei kupua niiden eteen.

Suunnattu reilusti alas, ei pitäisi olla ongelma.

b1mpo

No mitäs sä noilla sit teet jos niillä ei näe sumussa kuin metrin päähän? :o Alustasarjat yms. ymmärtää mutta tälläiset viritykset menee vähän yli hilseen, oonko tulossa vanhaksi vai johtuuko ammatikseen tien päällä olemisesta! ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Trackpad

#44
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.10.13 - klo:11:37
No mitäs sä noilla sit teet jos niillä ei näe sumussa kuin metrin päähän? :o Alustasarjat yms. ymmärtää mutta tälläiset viritykset menee vähän yli hilseen, oonko tulossa vanhaksi vai johtuuko ammatikseen tien päällä olemisesta! ;)

No jos sumu on sitä luokkaa että näkyvyys on metrin luokkaa niin ei ne sumaritkaan kyllä pelasta :D Pitäisin tauon ajamisessa ;)

Se on ihan ok, ei sun tartte sitä ymmärtääkkään. Sumarit nyt on autossa varrustetasosta johtuen ja kun en itse niille koskaan ole sen suurempaa käyttöä keksinyt (lue, suomen oloissa koskaan todella tarvinnut) niin ovat omassa käytössä vain ja ainoastaan tuomassa visuaalista kivaa. Toisen on puhtaasti käytännön lähestymisellä autojen kanssa liikkeellä ja toiset hakee myös visuaalista puolta. Sitten voidaan toki käydä keskustelu sääntöjen ja asetusten noudattamisesta ja siitä missä vaiheessa niillä on oikeasti merkitystä mm. liikenneturvallisuuteen, mikä on oleellista ja mikä ei ja milloin maalaisjärjen käyttö on ihan kiva juttu. Takasumareihin en koskaan koskisi, niiden merkitys etuvaloja huomattavasti suurempi.

Suuntauksella tarkoitan sitä että itse polttimo on suunnattu hieman alaspäin, jos nyt en ihan läpiä kirjoita niin itse valokeilan suuntaus tapahtuu umpion kautta. Ihan metsässä ei siis olla.

Mitään suurta vahinkoa tämä ei siis aiheuta, edes sinulle sumussa tai vastaantulijana ;) Mielenkiintoista joskus päästä kokeilemaan miten käyttäytyvät jos niille joskus todella olisi tarvetta.

b1mpo

Polttimon kärjessähän on ledit suoraan eteenpäin, eli ne lyysää suoraan vastaantulevien silmiin. Nää valoasiat kun mielestäni liittyy muidenkin liikenneturvallisuuteen, kuten myös huonot renkaat, katsastamattomat autot yms. Ei tää ole henkilökohtaista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.10.13 - klo:21:41
Polttimon kärjessähän on ledit suoraan eteenpäin, eli ne lyysää suoraan vastaantulevien silmiin. Nää valoasiat kun mielestäni liittyy muidenkin liikenneturvallisuuteen, kuten myös huonot renkaat, katsastamattomat autot yms. Ei tää ole henkilökohtaista.

ja juuri tästä syytä ne ei osoita suoraan eteen vaan hieman alas ;) Juu no hätä, asiat asioina :D

finhazard

Tuli kokeiltua EDP:ltä tilattuja 50W H8 ledejä kanssa, mutta vaihdoin Osramin H11 NightBreaker Plussat takaisin paikkaan. Ledit oli toki nätimmän näköiset, mutta Osramit taas oikeasti edes hiukan valaisee vakioihin 35W tuikkuihin nähden :)

Lämpeni muuten ihan tulikuumaksi se vastus niissä Ledien välikaapeleissa.
Nykyinen: Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2013 (Platin Gray)
Entinen: Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K 2010 (Candy White)

Cayman

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.10.13 - klo:21:41
Polttimon kärjessähän on ledit suoraan eteenpäin, eli ne lyysää suoraan vastaantulevien silmiin. Nää valoasiat kun mielestäni liittyy muidenkin liikenneturvallisuuteen, kuten myös huonot renkaat, katsastamattomat autot yms. Ei tää ole henkilökohtaista.

Niin ja kuka käske niihiin valoihin kytätä? Yksikään valo ei häikäise ellei katso suoraan päin  8)
ID.3 Business
Golf VIII

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Audis - 12.10.13 - klo:16:29
Niin ja kuka käske niihiin valoihin kytätä? Yksikään valo ei häikäise ellei katso suoraan päin  8)

Uskoisin että tässä keskutelussa se pointti on että tekniseltä ratkaisultaan noi ledit valaisee eteen, kun taas perus polttimoissa etuosassa on "kuppi" edessä estämässä suoran valon. Tästä syystä ne voivat häikäistä vastaantulijaa. Ihan pointtihan tuossa on ja jos joku sinne esim. 50w ledit tunkasee ja ei kato miten ne suuntaa niin kyllähän ne voivat olla epämukavat vastaantulijoille, ei käy kieltäminen.

Kuten missä tahansa niin tässäkin ihan maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle. Vähän kun miettii miten valot säätää niin suuria ongelmia tuskin tulee. Itse en sumareita käytä sen takia että niissä olisi hyvä "valovoima" eli ei ne muutenkaan juuri mitään vailaise. Sitä varten on ihan xenonit kaulalla. Jos nyt esteettisistä syistä sen valosävyn haluaa lähemmäs xenoneita niin eipä tuohon kukaan kuole, tai edes liikenneturvallisuus oleellisesti vaarannu. Enemmän huonosti suunnatuista etuvaloista on haittaa :D

Mielipiteensä kullakin. Ihan hyvä "keskustelu"

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Audis - 12.10.13 - klo:16:29
Niin ja kuka käske niihiin valoihin kytätä? Yksikään valo ei häikäise ellei katso suoraan päin  8)
Juu ihan järkevää olla katsomatta. Mutta jos on vaikka sadekeli, niin pisarat tuulilasissa heijastaa väkisin silmiin pyyhintöjen välissä. Ja on muitakin tilanteita. Asioita pitää ottaa laajemmin huomioon. Vastaavasti ajatellaan huonoista renkaista että ei se haittaa muita kun itse ajaa huonoilla renkailla, mutta kun auto lähtee lapasesta ja ajetaan jonkun päälle niin mites sitten? Eli joskus on hyvä ajatella vähän pidemmälle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Trackpad

Nyt on sitten kaikki sisävalotkin vaihdettu ledeihin. Takakontin valot vielä muuttamatta. Samoin peilien "lähestymis" valot. Jalkatilojen "tunnelmavalot" oli Skoda hengessä kokeilun ilosta laitettuna nyt sitten vihreiksi :D

Kuvaa sit joskus.

toukopouko

Oletko ollut tyytyväinen tuohon 1.6 TDI + DSG voimalinjaan ? Harkinnassa vähän samanlainen peli.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 12.11.13 - klo:10:33
Oletko ollut tyytyväinen tuohon 1.6 TDI + DSG voimalinjaan ? Harkinnassa vähän samanlainen peli.

Olen, ei sillä jalkoihin jää, toki 80km/h jälkeen se ei juuri liiku mut paikaltaan lähdöt on rivakoita. Ihan oiva ja vaivaton ajettava, oikein olen tyytyväinen. Itselle lähinnä merkityksellistä tuo kulutus. Ajan turuntietä 35km aamuruuhkassa + aina kehä I varrella olevaan duunimestaan +8km ja keskikulutus aamuisin siinä 4.5-4-7 välillä (ajotietokoneen mukaan, totuus lienee sen 0.5l enemmän).

Kannattaa muuten koeajaa, jos vaan mahdollista.

Trackpad

Autolla kohta ajettuna 100000km. Omat kokemukset reilun 2v jälkeen.

Autossa ei ole ollut missään vaiheessa mitään suurempia natinoita. Kovilla pakkasilla etuovien kiinnikkeissä kuului pientä nitinää, joka katosi lämpötilan noustua. Rengasmeteli on ollut siedettävää enkä ole sitä kokenut ongelmaksi missään vaiheessa. Kesällä siis alla 225/40/18. Talvikumeina Hakkapeliitta 8 nasta (juuri vaihdettu). Niissä profiili 16".

Webaston kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka käytän sitä lähes päivittäin nyt talvella. Toki työmatkaa on lähes 100km päivä, joten akku pysyy kuosissa.

Autosta on vaihdettu takuuna etutuulilasi kun lämmityskuviossa oli ns. kymiä raitoja. reilun 70000km kohdalla mainitsin huollossa DSG:n nykimisestä ja pyysin huoltomiestä koeajamaan auton kanssani. Tämä on niin sanotusti paras tapa saada todettua onko jotain pielessä. Vehon kaveri totesi että nykimistä oli ja lopputulos oli koko kytkimen vaihto takuutyönä. Tämän jälkeen kävin vielä 2krt synkronoimassa laatikkoa. Jokaisella kerralla auton minulle myynyt kaveri antoi auton alle. Palvelusta ei mitään huonoa sanottavaa. Kuljettajan puoleinen isompi kaijutinelementti vaihdettiin kun se oli revennyt. Itsellä siis tuo parempi äänentoisto subbarilla ja kilkkeillä. Takuuseen tuokin.

Koodautin aikoinaan takaluukun menemään kiinni ja auki sekä sisänapista että kaukosäätimestä ja piipityksen samassa yhteydessä pois. Tuo ei ole aiheuttanut mitään ongelmia missään vaiheessa.

Oma isompi moka oli laittaa rekisterivaloihin ledit. Siis T10 kiinaversiot. Lopputulos oli se että niissä ollut metalli reagoi metallisten T10 kantojen kanssa ja rekkarivalojen kiinnikkeet hapettuivat. Tilasin superskodasta LED setin jossa siis koko valon kiinnike muovineen vaihtui. Ongelma poissa.

Auto menee vaihtoon 9kk päästä ja seuraava olisi alettava katsomaan. Vaihtoehtoina ovat:

Sama auto mutta 4x4.
Octavia RS 4x4
Seat Cupra 290
Ford ST

No saa nähdä...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 12.10.13 - klo:16:29
Niin ja kuka käske niihiin valoihin kytätä? Yksikään valo ei häikäise ellei katso suoraan päin  8)

Pimeällä ja kostealla tiellä (kun ei sada eikä ole sumua) sumarit kyllä häikäisee kun katsot tietä 3 metrin korkeudesta. Ja kun kokemukseni perusteella n. 40% vastaantulijoista käyttää sumareita tuolloin, eli turhaan.

Meinaatko että sinua ei vastaantulijan pitkät haittaa kun et niitä päin kaso vaan katsot suoraan oman kaistan kohtaa? Minua häikäsee, ehkä silmissäni on jotain vikaa jos kerran sanot että ei häikäise. Jos ajat paljon yöllä pimeän aikaan niin ymmärrät että valoilla voi häikäistä jos niitä ei osata käyttää kuten sumuvalojen käyttö pimeällä ei hyödytä yhtään kun ei valaise sitä osuutta tiestä mihin pitäisi katsoa, ennemminkin haittaa havainnointia. Ehkä se on bensalenkkareiden keskuudessa respectin ansaitsemista kun sumarit päällä ajaa?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Trackpad

#56
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 06.02.16 - klo:18:55
Pimeällä ja kostealla tiellä (kun ei sada eikä ole sumua) sumarit kyllä häikäisee kun katsot tietä 3 metrin korkeudesta. Ja kun kokemukseni perusteella n. 40% vastaantulijoista käyttää sumareita tuolloin, eli turhaan.

Meinaatko että sinua ei vastaantulijan pitkät haittaa kun et niitä päin kaso vaan katsot suoraan oman kaistan kohtaa? Minua häikäsee, ehkä silmissäni on jotain vikaa jos kerran sanot että ei häikäise. Jos ajat paljon yöllä pimeän aikaan niin ymmärrät että valoilla voi häikäistä jos niitä ei osata käyttää kuten sumuvalojen käyttö pimeällä ei hyödytä yhtään kun ei valaise sitä osuutta tiestä mihin pitäisi katsoa, ennemminkin haittaa havainnointia. Ehkä se on bensalenkkareiden keskuudessa respectin ansaitsemista kun sumarit päällä ajaa?  ;D

Moikkaa kun ajelet vastaan. Valoista tunnistaa ;) ja onneksi ledit on sen verran tehottomat ettei niistä ole ketään häikäisemään sen enempää. Ja en nyt lähtisi kyllä pokalla vertaamaan Xenon kaukovaloja ja 7.5w ledejä, jotka ei suunnaatu edes suoraan vastaantulijaan... oikeasti :D

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 06.02.16 - klo:19:58
Moikkaa kun ajelet vastaan. Valoista tunnistaa ;) ja onneksi ledit on sen verran tehottomat ettei niistä ole ketään häikäisemään sen enempää. Ja en nyt lähtisi kyllä pokalla vertaamaan Xenon kaukovaloja ja 7.5w ledejä, jotka ei suunnaatu edes suoraan vastaantulijaan... oikeasti :D

Tuota mallia mahtuu 12 tusinaan ja yhtä monta valoräpellystäkin niin en usko että tunnistaisin ;) mutta ehkä tarve räpellyksiin tulee huonosta suunnittelusta kun ei ole led päivävaloja valmiiksi tai sumareita toteutettu xenonien säädön avulla.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy