Palamiskatkoksia sylinterissä - v2010 1.8 TSI - mitä helppoja tarkistuksia?

Aloittaja antti espoosta, 03.05.24 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

antti espoosta

Tervehdys asiantuntijat,

Perheemme vuoden 2010 Octavian 1.8 TSI on toiminut 220tkm hyvin, mutta nyt alkoi moottorin sekä EPC vikavalo palamaan kesken ajon moottoritiellä. Vein pieneen huoltoliikkeeseen espoossa nimeltä huoltoritarit, ja he vaihtoivat tulpat ja tutkivat puolat, mutta sanoivat että ne nyt toimivat ja vaikka vikaviestejä paljon katosi, niin yhä tulee ilmoitus että palamiskatkoksia sylintereissä 2 ja 4. Kone kuulemma käy 2-3 pytyllä.
Kuulemma moottori ei tunnu polttavan kaikkea polttoainetta ja jotain vettä (ehkä jäähdytysnestettä) tulee pakoputkesta. Eivät tiedä mitä autolle pitäisi tehdä, joten pyysivät viemään pois.

Onko vinkkejä mitä kannattaisi tehdä tai kuka espoossa osaisi tehdä pika-analyysin?

Autolla pystyy pienen matkan ajamaan uuteen huoltoliikkeeseen vaikka tärisee ja tehot ovat kateissa.

Auto meni juuri 2kk sitten katsastuksesta läpi, mutta kuten tiedätte autolla ei enää paljoa ole arvoa, joten mihinkään kalliiseen merkkiliikkeeseen ei tee mieli viedä tai isompaan koneremppaan ryhtyä.

Suuret kiitokset jos joku voi neuvoa mitä kannattaa tehdä?

Beetle

#1
Jakopää ketjulla? Löytyykö huoltohistoriasta jakopään remonttia?

Laittaisitko ne vikakoodit tänne luettavaksi.




antti espoosta

Ei löydy mitään mainintaa jakopäästä huoltohistoriassa, enkä tiedä onko ketjulla.

Sain kuvan vikakoodilukijan näytöstä missä lukee näin:

Vikojen määrä: 3
P0300 Palamiskatkoksia tunnistettu
P0304 Palamiskatkoksia tunnistettu sylinterissä 4
P0302 Palamiskatkoksia tunnistettu sylinterissä 2


Superkossu

Ajettu long life öljynvaihto välillä? Imuventtiilit karstassa.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Beetle

Long life öljynvaihtoväli on huono juttu. Saattaahan tuo imupuoli olla karstassa..
Pitäisi viedä sellaiselle pajalle, joka pystyy puhaltamaan imuventtiilit puhtaiksi.


MarkoVi

Vie Hubon Autolle Tuusulaan. Siellä on asiantuntevaa vikadiagnostiikkaa, etkä maksa turhasta.

T567

#6
Tutkisin jakopään/kansi, ilmanvuodot, polttoainejärjestelmä/sytys. Auton vieressähän se on helppoa.

Yhden autoon tuli käyntihäiriöitä (toinen merkki) tallensi muistiin sytytyshäiriöistä kaikille pytyille auto käynnissä. Irroitin ilmansuodatinkotelon/kaasuläpän, eculta liitin, pari muuta ja torx kantaista pulttia että paketin pois edestä. Siellä oli kumiletku rikki josta pääsi ilmaa koneeseen jonka vaihto ehjään poisti kaikki häiriöt ja virheetön käynti. Piti vaan tutkia ja todeta kunnolla, käyttää 30 min tehokkaasti.

SNG

Osaava paja pystyy mittaamaan ketjun venymän, eli onko uudenveroinen, normaalisti käytön mukana hieman venynyt, vai kohta hyppivä venynyt ketju.

Kartainen imusarja saattaa antaa Bank 1 Lean-vikakoodia.

Ilmaa voi päästä koneeseen liikaa myös koneen päällä olevan rikkinäisen kampikammion huohotusventtiilin (PCV) tai sen letkujen kautta. Nykyään suositellaan vaihtamaan nuo letkut 100tkm välein. Eli kannattaa tilata venttiilisetti letkuilla, jos vikaa.

Imusarja voidaan puhdistaa pähkinänkuorirouhepuhalluksella, mutta on kyllä työläs (ja kallis) huoltotoimenpide.

Veisin osaavaan pajaan, joka ei laskuta turhasta, vaan tutkii oikeasti missä vika on.

PS. Ja huono akku aiheuttaa noissa vaikka mitä vikakoodeja. Eli akku melkein ekana vaihtoon, jos ei ole tuore!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy